آپدیت هسته الگوریتم گوگل و آماده بودن برای آن

آپدیت هسته الگوریتم گوگل,بروز رسانی الگوریتم گوگل,بروز رسانی هسته الگوریتم گوگل

آپدیت هسته الگوریتم گوگل برای سئو، درست می تواند مانند علم نجوم پیچیده باشد! اگر بخواهیم از یک نقل قول از داگلاس آدامز (نویسنده مشهور انگلیسی) استفاده کنیم که در کتاب راهنمای خودش به نام سفری رایگان در فضا مطرح کرده است و کمی آن را مطابق با زمینه سئو تغییر دهیم، می توانیم بگوییم که:

«آپدیت هسته الگوریتم گوگل اتفاق خیلی بزرگی است. واقعا بزرگ. شما نمی توانید تصور کنید این بروز رسانی چقدر بزرگ، عجیب و پیچیده است. مثلا فکر می کنید که با کمی بررسی و امتحان می توانید آن را درک کنید، اما سپس متوجه می شوید آن چیزی که دریافته اید، در حقیقت قطره ای از دریا بوده!».

اگر داگلاس در رابطه با سئو سایت می نوشت به جای این که در رابطه راهنمای سفر کهکشان بنویسد، احتمالا نوشته هایش اثربخشی بیشتری داشتند!

خب با تمام این تفاسیر، می رسیم به هدف اصلی این مقاله.

بروز رسانی های هسته الگوریتم گوگل بسیار مهم هستند؛ بنابراین همواره باید برای آن ها آماده بود.

اما قبل از این که سراغ این مطلب برویم، حتما باید ماهیت بروز رسانی اصلی و مهم را بررسی کنیم.

بروز رسانی هسته الگوریتم گوگل یا همان Google Core Algorithm Update چیست؟

بروز رسانی هسته الگوریتم گوگل یک بروز رسانی بر روی عناصر بنیادی این موتور جستجو می باشد.

می گویند یک تصویر می تواند از هزار کلمه بهتر باشد پس ما هم از یک تصویر استفاده می کنیم.

در یک مقیاس بسیار ساده شده، می توان آپدیت هسته الگوریتم گوگل را به صورت تصویر زیر نشان داد:

آپدیت هسته الگوریتم گوگل,بروز رسانی الگوریتم گوگل,بروز رسانی هسته الگوریتم گوگل

اگر آرایش الگوریتم های گوگل را در نظر بگیریم، متوجه می شویم که فاکتورهای زیادی برای رتبه بندی سایت ها وجود دارد. در نتیجه به سادگی می توان دید چطور بک لینک ها یا محتواهای سایت، تنها فاکتورهایی نیستند که در رتبه بندی سایت ها نقش دارند. بلکه فاکتورها و مشخصه های مختلفی برای دسته بندی و رتبه بندی صفحات سایت ها وجود دارد که هر کدام از آن ها دارای سیگنال ها، معیارها و البته الگوریتم های خاص خودشان هستند.

همچنین، بک لینک ها با اعتماد ترکیب می شوند که خود فاکتور اعتماد، سیگنال ها و الگوریتم های خاص خودش را دارد.

الگوریتم اصلی نیز به الگوریتم های مختلفی تقسیم می شود که عملکردهای متفاوتی دارند اما هدف الگوریتم اصلی مشخص است؛ کنترل کردن بقیه الگوریتم ها.

دیدگاهی متفاوت به الگوریتم اصلی

آن طور که به نظر می رسد، می توانیم الگوریتم اصلی را مانند شخصیت بورگ در فیلم پیشتازان فضا یا Star Trek فرض کنیم.

برای کسانی که این فیلم را ندیده اند باید بگوییم که بورگ، گونه ای بود که متشکل از سفینه های مختلفی بود که توسط یک سیستم کلی تمام این سفینه ها به هم متصل شده و کنترل می شدند و در فضا این سو و آن سو می رفتند و به دنبال تسخیر گونه های مختلف بودند. همچنین یک ملکه (درست مانند الگوریتم اصلی) وجود داشت که تمام این سفینه ها را کنترل می کرد. این کار در فواصل بسیار گسترده با استفاده از سیستم های ارتباطی درون هر سفینه و مغزهای پردازشی آن ها، انجام می شد.

در اصل یک ملکه تمام این بخش ها را تحت نظارت و کنترل داشت. درست مانند یک کلونی. درست مانند هسته الگوریتم گوگل یا همان الگوریتم اصلی گوگل!

بهینه سازی برای گوگل (نه برای کاربران)

دلیل این که این مقدمه طولانی را مطرح کردم، این است که من احساس می کنم ما همیشه نه تنها باید بدانیم چطور سایت خودمان را بهینه سازی کنیم، بلکه باید بدانیم برای چه کسی سایت را بهینه سازی می کنیم. در واقع بهینه سازی سایت برای کاربر نیست بلکه برای گوگل است.

قبل از این که یک سری سئو کار بپرند وسط و صد ها نقل قول از جان مولر و یا حتی پست های قدیمی نیوسئو بیاورند و بگویند که بهینه سازی اصلی برای کاربران است و هدف بعدی رسیدن به رتبه بندی است، باید بگویم که منظور من این است که شغل اصلی ما به عنوان سئو کار، رتبه بندی بهتر است و این یعنی بهینه سازی برای گوگل!

شغل گوگل، تکرار می کنم شغل گوگل این است که بهینه سازی برای کاربران را انجام دهد!

خب در نهایت به صورت مستقیم ما در حال بهینه سازی سایت خودمان برای کاربران هستیم و حتما باید این نکته را به یاد داشته باشیم که به خصوص در زمینه به روز رسانی های اصلی، هدف اصلی ما بهینه سازی برای گوگل است. البته که بهینه سازی های معنایی برای کاربران هم اهمیت دارد. اما هیچ وقت نباید هدف اصلی مان را گم کنیم.

آپدیت هسته الگوریتم گوگل از چه چیزی عناصری تشکیل شده است؟

ما قبل از این که ماهیت به روز رسانی های اصلی را درک کنیم، با در نظر داشتن این که حالا تفاوت به روز رسانی اصلی و عملکرد الگوریتم های دیگر را می دانیم، نمی توانیم خودمان را برای آن آماده کنیم.

به روز رسانی اصلی در اصل، یعنی به روز رسانی کردن مبانی سیستم، اما الزاما نه تمام سیستم یا حتی بخش های زیادی از آن.

نواحی که می تواند به روز رسانی شود می تواند شامل این نمونه ها باشد البته که این نمونه ها صرفا مثال هستند:

  • زیر ساختار (مثلا بروز رسانی کافئین)؛ یک به روز رسانی اصلی ممکن است مرتبط با نحوه ایندکس شدن صفحات و داده ها و رتبه بندی آن ها باشد.
  • بهبود درک زبان (مثلا بروز رسانی مرغ مگس خوار)؛ یک به روز رسانی اصلی ممکن است شامل تغییر ابزار و نحوه درک اطلاعات باشد، نه مرتبط با تعیین اهمیت اطلاعات. در اصل، تغییر ورودی به الگوریتم های فرعی و نه تغییر خروجی. نکته « الگوریتم های فرعی» عبارتی است که من استفاده می کنم نه گوگل، پس ممکن است در سایت های دیگر این عبارت را مشاهده نکنید.
  • ترکیب الگوریتم ها (مثلا الگوریتم پنگوئن 4.0)؛ گاهی، الگوریتم های فرعی در صورتی که با هم ترکیب شوند عملکرد بهتری از خود نشان میدهند مانند به روز رسانی پنگوئن 4. ما در این به روز رسانی دیدیم که یک به روز رسانی اصلی یک الگوریتم جدید را به صورت یک الگوریتم اصلی همیشگی، اصلاح کرد.
  • سیگنال های کلی (مانند به روز رسانی Medic)؛ یک به روز رسانی اصلی، ممکن است نحوه محاسبه سیگنال های کلی را تغییر دهد. با استفاده از به روز رسانی Medic به عنوان یک نمونه، مشاهده کردیم که صرفا تنظیم کردن کیفیت فردی یا یک الگوریتم/ اهمیت سیگنال اعتماد نمی تواند یک به روز رسانی اصلی باشد، اما در رابطه با Medic، به روز رسانی اصلی، تغییر چگونگی عملکرد سیستم های کیفی و اعتماد برای سایت های YMYL بود که قطعا شامل تنظیم چگونگی اشتراک اطلاعات توسط الگوریتم های مختلف می شد.
  • E-A-T (مثلا Google’s Advice)؛ گوگل در وبلاگ خودش به صورت خاص به این نکته اشاره کرده است که سایت هایی که تحت تاثیر منفی به روز رسانی های اصلی قرار می گیرند حتما باید E-A-T را بررسی کنند. وقتی ما انواع سیگنال های مختلف مورد نیاز برای ارزیابی E-A-T را در نظر بگیریم، می بینیم که گفته آن ها منطقی است. این سیگنال ها در یک الگوریتم ارزیابی نمی شوند؛ بلکه چندین الگوریتم باید سیگنال های آن را در نواحی مختلف داخل و خارج سایت بررسی کند. در نتیجه یک به روز رسانی اصلی می تواند بر روی این مورد تاثیر داشته باشد.
  • 200 مورد دیگر؛ همانطور که در ابتدا گفتیم، به روز رسانی اصلی انواع و نمونه های بسیار زیادی دارد!

شما می توانید الگوریتم اصلی را مانند موتور خودرو در نظر بگیردی. شما می توانید از گاز ها، تایر ها، خنک کننده ها و بخش های مختلف استفاده کنید تا موتور شما بهتر و سریع تر برود اما گاهی شما باید کل موتور را عوض کنید، یعنی بخشی که باعث می شود قسمت های دیگر سیستم هم کار کنند.

هر چند سال یک بار، گوگل موتور خودش را عوض می کند و وقتی لازم باشد، نحوه همکاری بخش های مختلف را هم تغییر می دهد.

چطور باید برای به آپدیت هسته الگوریتم گوگل آماده شویم؟

در واقع شما نمی توانید برای این رخداد آماده شوید! حداقل به صورت کامل نمی توانید.

من عاشق این توصیف گوگل از آپدیت هسته اش هستم:

«می توانید این طور فرض کنید که شما یک لیست از 100 فیلم برتر تاریخ در 2015 درست می کنید. چند سال بعد در 2019، شما لیست خودتان را به روز می کنید. قطعا تغییر می کند. بعضی از فیلم های جدید و عالی که قبلا وجود نداشته اند حالا وارد این لیست می شوند و بعضی از فیلم ها خارج می شوند. همچنین ممکن است فیلم های قبلی را هم دوباره بررسی کنید و آن ها را تغییر دهید. به روز رسانی اصلی هم دقیقا به همین صورت است!»

این گفته کاملا درست است. در واقع ممکن است یک سایت هیچ کار اشتباهی انجام نداده باشد بلکه فقط چون سایت های جدید تطابق بهتری با به روز رسانی اصلی دارند، ممکن است گوی رقابت را بربایند.

این موضوع ممکن است به دلیل پیشرفت در تفسیر سیگنال ها (مثلا درک بهتر گوگل از هدف محتوا) یا بررسی بهتر سایت باشد و همین موضوع باعث می شود که گوگل بتواند محتوایی را پیدا کند که قبلا شناسایی نکرده بود.

تنها روش برای آماده کردن سایت، این است که همیشه در رقابت باقی بمانید

به صورت خلاصه، تنها روش برای داشتن رتبه بندی عالی و حفظ آن، این است که بتوانید به بهترین شکل، نیاز کاربران گوگل را تامین کنید. در واقع، این کار یکی از مهم ترین کارهایی است که همیشه باید در ذهن داشته باشید..

کاربران مال شما نیستند… کاربران از آن گوگل هستند. و گوگل ارزش بسیار زیادی برای کاربران قائل است. در نتیجه گوگل همیشه در تلاش و به روز رسانی روش های خودش است تا نتایج بهتری را برای کاربران ارائه دهد و گاهی «موتور خودشان راهم عوض می کنند» تا به این هدف برسند.

در نتیجه اگر می خواهید از به روز رسانی اصلی جان سالم به در ببرید، حتما باید به کاربران گوگل اهمیت و ارزش بدهید.

شما باید از رقبای خودتان بهتر کار کنید. حتی باید از گوگل هم به کاربران بیشتر اهمیت بدهید. با این کار شما می توانید از به روز رسانی های اصلی جان سالم به در ببرید.

2 نظر در مورد مقاله “ آپدیت هسته الگوریتم گوگل و آماده بودن برای آن ” ثبت شده است
  1. سیروان

    سلام. ممنون
    جدیدا url inspection در گوگل کنسول هم غیرفعال شده.
    هر سایتی که بهینه باشه و برای کاربر بنویسه و صرفا هدفش کسب درامد نباشه در گوگل میمونه. الان سایت های اسپم فروش فایل مثل ویروس کرونا زیاد شدن باید در یک بروزرسانی کل این سایت ها را شناسایی و به سیاه چاله بفرسته همچنان که قبلا هم این کار را کرده.


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما بله همینطوره. البته موقتا هست این موضوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود