آموزش نحوه کار با Google Analytics برای بهبود سئو سایت

آموزش google analytics,آموزش کار با google analytics,آموزش نحوه کار با google analytics

نحوه کار با Google Analytics یکی از مسائل بسیار مهم است که همه شما به عنوان فعالان در زمینه سئو سایت باید در مورد آن اطلاعات جامعی داشته باشید. همه از Google Analytics استفاده می کنند، اما به ندرت افراد می دانند که چطور باید از این ابزار استفاده کنند تا سئو خودشان را بهبود بخشند.

اصلا این موضوع عجیب نیست؛ Google Analytics یک ابزار بسیار قدرتمند است و استخراج اطلاعات مفید و ارزشمند از این ابزار مثل کشیدن دندان می باشد؛ مخصوصا برای تازه کار ها!

اما شما می توانید به راحتی از آن یاد بگیرید. شما باید بدانید که چه چیزهایی را می توانید از طریق نحوه کار با Google Analytics به دست بیاورید، چطور آن را تفسیر کنید و سپس اقدام مناسب انجام دهید.

در این مقاله آموزش Google Analytics، ما به صورت عملی روش های استفاده از Google Analytics را بررسی می کنیم تا بتوانیم سئو سایت خودمان را بهبود دهیم و اشتباهات رایج در این زمینه را رفع کنیم.

اما اول، باید مبانی کار را بررسی کنیم.

حالا وقتشه!   اینو بخون: قرار گرفتن در صفحه اول گوگل در زمان کوتاهپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

شروع کار با Google Analytics

یکی از مهم ترین بخش هایی که در آموزش کار با Google Analytics باید بیاموزید، راه اندازی حساب کاربری آن است. وقتی که شما وارد این ابزار می شوید، اول داشبورد «Home» را مشاهده می کنید.

این قسمت معیار های خیلی مفیدی ندارد، و اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار نمی دهد. بهتر است که شما بخش گزارش ها را در سمت چپ صفحه بررسی کنید که گزارش ها بر اساس موضوعات مختلف دسته بندی شده اند.

گزارش ها دو مورد را نشان می دهند: ابعاد و معیارها.

ابعاد ویژگی های داده ها می باشند و معیارها نیز داده های کمی هستند که مرتبط با ابعاد مختلف می باشند.

کمی گیج شدید؟ اشکال ندارد! وقتی به شما توضیح بدهیم، کاملا قضیه ساده می شود.

نگاهی به داده ها در گزارش مرتبط با صفحه های فرود بیندازید:

در این قسمت، بعد مد نظر ما صفحه فرود می باشد. ستون دیگر هم نشان دهنده معیارهای مرتبط با هر صفحه فرود می باشد مانند تعداد Session ها در یک دوره مشخص.

برای به دست آوردن داده های دقیق تر، شما میتوانید یک بعد ثانویه را به هر کدام از گزارش ها اضافه کنید.

مثلا ما «Country» به معنی کشور را به این قسمت به عنوان بعد ثانویه اضافه می کنیم.

حالا، ما معیارها را برای هر صفحه فرود (بعد اولیه) مشاهده می کنیم که بر اساس هر کشور (بعد ثانویه) تجزیه شده است. به عنوان مثال، می توان دید که n تعداد کاربر از یک کشور خاص session را در صفحه فرود شروع کرده اند.

اما ممکن است با خودتان بگویید که اگر بخواهید یک زیر مجموعه از داده ها را بررسی کنید، مثلا ترافیک ارگانیک از یک کشور باید چه کاری انجام دهید؟

این موضوع باعث می شود که از قسمت بخش بندی و فیلتر ها استفاده کنید.

بخش بندی ها، روشی هستند که به شما این امکان را می دهند تا فقط زیر مجموعه ای از کاربران یا session را برای گزارش ها بررسی کنید. به عنوان مثال، شما می توانید بخش بندی ها را بر اساس ترافیک ارگانیک انتخاب کنید مانند حالت زیر:

فیلترها هم مشابه با بخش بندی ها هستند اما فقط برای گزارش هایی مورد استفاده قرار می گیرند که شما بررسی می کنید.

مثلا، شما میتوانید از یک فیلتر استفاده کنید تا فقط داده های کشور مدنظر را مشاهده کنید:

به این صورت، می توانید داده های بسیار بیشتری را نسبت به گزارش های پیش فرض به دست بیاورید مگر نه؟

این خیلی خوب است. حالا می خواهیم موضوعات بسیار هیجان انگیزی را بررسی کنیم.

آموزش google analytics,آموزش کار با google analytics,آموزش نحوه کار با google analytics

7 روش عملی برای استفاده از Google Analytics برای بهبود سئو

داشتن دانش نسبت به مبانی نحوه کار با Google Analytics و یا هر چیز دیگری، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما شما چطور می توانید پیش بروید و دیدگاه های بسیار بهتری به دست بیاورید و سئو خودتان را بهبود بخشید؟

ما در این قسمت، هفت روش را به شما ارائه می کنیم:

  1. یافتن فرصت های دم دستی برای بهبود ترافیک و درآمد
  2. یافتن صفحه هایی با تبدیل بالا و بهبود سئو
  3. بهبود صفحه های فرود که بر روی نرخ تبدیل تاثیر دارد
  4. یافتن فرصت های کلمات کلیدی با ردگیری جستجوی درونی سایت
  5. ردگیری خودکار ترافیک ارگانیک و افزایش و کاهش آن
  6. آماده سازی اخطار و نظارت بر خطای 404
  7. استفاده از حاشیه نویسی برای بررسی موضوعات و تغییرات

حال قصد داریم هر کدام از این روش ها را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهیم تا کار با Google Analytics شما به اوج کیفیت خود برسد.

  1. یافتن فرصت های دم دستی برای تقویت ترافیک

صفحه های سایت همیشه رتبه بندی شان ثابت نیست. می توانید در تصویر زیر، کاهش ترافیک لیست ما برای جستجوی های برتر گوگل در سال 2018 را مشاهده کنید:

شما میتوانید مشاهده کنید که 54% کاهش در طول یک ماه ایجاد شده است.

اما مشاهده می کنید که درست کمی بعد، ترافیک به صورت محسوسی افزایش یافته است:

خب چه تغییری ایجاد شده است؟

پاسخ: ما پست خودمان را به روز رسانی کرده و باز نشر کردیم و همین موضوع باعث شد که دوباره پست به شکوه قبلی خودش برسد!

اما سوال اصلی این است که شما چطور می توانید صفحه های مناسب را پیدا کنید؟

بهترین گزینه این است که شما از Google Analytics استفاده کنید؛ چرا؟ چون که داده های تبدیل را به شما ارائه می کند که می توانید بر اساس آن ها، ارتباط تلاش های سئو خودتان را با معیار های تجاری بررسی کنید.

کار با google analytics,نحوه کار با google analytics

فرآیند این کار به صورت زیر است:

شما باید به قسمت Acquisition > Search Console Landing Pages بروید.

شما باید یک چارچوب زمانی را برای مقایسه انتخاب کنید. ما در اصل به دنبال محتوایی هستیم که نیاز به انتشار مجدد دارد، در نتیجه شما میتوانید حداقل دوره های شش ماهه را مقایسه کنید.

شما میتوانید جدول را بر اساس کلیک دسته بندی کرد، سپس می توانید صفحه فرودی که می خواهید بررسی کنید را انتخاب کرده و سپس داده های مرتبط با عبارات جستجو را مشاهده کنید.

شما میتوانید به دنبال علت  مشکلات بگردید، الگوها را پیدا کنید و برای به دست آوردن ترافیک بیشتر، اقدام کنید.

البته، بخش نهایی در عمل سخت تر می باشد. در نتیجه، شما باید به دنبال چه چیزی باشید؟

اول، باید در نظر بگیرید که آیا موضوع یک صفحه طوری است که تازگی موضوع بر روی رتبه بندی تاثیر داشته باشد یا خیر. در رابطه با صفحه مد نظر ما همینطور بود. یعنی مردم مایل نبودند که نتایج جستجوی 12 ماه پیش رو ببینند در نتیجه ترافیک این صفحه کاهش یافته بود.

دوم، اگر شما تغییرات محسوسی در ترافیک  ارگانیک خودتان مشاهده می کنید، معمولا به دلیل نوسان در حجم جستجو در عبارات ناوبری می باشد. شاید شما شش ماه پیش معروف بوده اید، و افراد زیادی برند شما را در گوگل جستجو می کرده اند، اما سپس دوباره به حالت میانگین برگشته است؟

در صورتی که تمام این موضوعات را بررسی کردید و باز هم به نتیجه نرسیدید، باید دقیق تر بررسی کنید. ممکن است دلایل مختلفی برای افت ترافیک سایت شما وجود داشته باشد.

ما در ادامه، چند بعد ثانویه را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید کارتان را شروع کنید:

  • دسته بندی دستگاه: در صورتی که تغییر در ترافیک به دلیل یک دسته بندی از دستگاه ها باشد، باید موضوعات UX خاص هر دستگاه، مشکلات سرعت صفحه، و تفاوت های محتوایی بین هر دستگاه را بررسی کنید. همیشه به یاد داشته باشید که گوگل از ایندکس mobile first استفاده می کند در نتیجه اگر وبسایت شما اطلاعات کمتری را در اختیار کاربران موبایل قرار می دهد، حتما این موضوع باعث مشکل برای سایت شما می شود.
  • کشور: افت ترافیک برای کشور های خاص می تواند نشان دهنده مشکلات محلی سازی و یا ایندکس مطالب شما باشد. در صورتی که شما محتوای چند زبانه ارائه می کنید، حتما تگ های hreflang خودتان را بررسی کنید.

این مطلب ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود