
نحوه کار با Google Analytics یکی از مسائل بسیار مهم است که همه شما به عنوان فعالان در زمینه سئو سایت باید در مورد آن اطلاعات جامعی داشته باشید. همه از Google Analytics استفاده می کنند، اما به ندرت افراد می دانند که چطور باید از این ابزار استفاده کنند تا سئو خودشان را بهبود بخشند.
اصلا این موضوع عجیب نیست؛ Google Analytics یک ابزار بسیار قدرتمند است و استخراج اطلاعات مفید و ارزشمند از این ابزار مثل کشیدن دندان می باشد؛ مخصوصا برای تازه کار ها!
اما شما می توانید به راحتی از آن یاد بگیرید. شما باید بدانید که چه چیزهایی را می توانید از طریق نحوه کار با Google Analytics به دست بیاورید، چطور آن را تفسیر کنید و سپس اقدام مناسب انجام دهید.
در این مقاله آموزش Google Analytics، ما به صورت عملی روش های استفاده از Google Analytics را بررسی می کنیم تا بتوانیم سئو سایت خودمان را بهبود دهیم و اشتباهات رایج در این زمینه را رفع کنیم.
اما اول، باید مبانی کار را بررسی کنیم.
حالا وقتشه! اینو بخون: قرار گرفتن در صفحه اول گوگل در زمان کوتاهپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.
شروع کار با Google Analytics
یکی از مهم ترین بخش هایی که در آموزش کار با Google Analytics باید بیاموزید، راه اندازی حساب کاربری آن است. وقتی که شما وارد این ابزار می شوید، اول داشبورد «Home» را مشاهده می کنید.
این قسمت معیار های خیلی مفیدی ندارد، و اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار نمی دهد. بهتر است که شما بخش گزارش ها را در سمت چپ صفحه بررسی کنید که گزارش ها بر اساس موضوعات مختلف دسته بندی شده اند.
گزارش ها دو مورد را نشان می دهند: ابعاد و معیارها.
ابعاد ویژگی های داده ها می باشند و معیارها نیز داده های کمی هستند که مرتبط با ابعاد مختلف می باشند.
کمی گیج شدید؟ اشکال ندارد! وقتی به شما توضیح بدهیم، کاملا قضیه ساده می شود.
نگاهی به داده ها در گزارش مرتبط با صفحه های فرود بیندازید:
در این قسمت، بعد مد نظر ما صفحه فرود می باشد. ستون دیگر هم نشان دهنده معیارهای مرتبط با هر صفحه فرود می باشد مانند تعداد Session ها در یک دوره مشخص.
برای به دست آوردن داده های دقیق تر، شما میتوانید یک بعد ثانویه را به هر کدام از گزارش ها اضافه کنید.
مثلا ما «Country» به معنی کشور را به این قسمت به عنوان بعد ثانویه اضافه می کنیم.
حالا، ما معیارها را برای هر صفحه فرود (بعد اولیه) مشاهده می کنیم که بر اساس هر کشور (بعد ثانویه) تجزیه شده است. به عنوان مثال، می توان دید که n تعداد کاربر از یک کشور خاص session را در صفحه فرود شروع کرده اند.
اما ممکن است با خودتان بگویید که اگر بخواهید یک زیر مجموعه از داده ها را بررسی کنید، مثلا ترافیک ارگانیک از یک کشور باید چه کاری انجام دهید؟
این موضوع باعث می شود که از قسمت بخش بندی و فیلتر ها استفاده کنید.
بخش بندی ها، روشی هستند که به شما این امکان را می دهند تا فقط زیر مجموعه ای از کاربران یا session را برای گزارش ها بررسی کنید. به عنوان مثال، شما می توانید بخش بندی ها را بر اساس ترافیک ارگانیک انتخاب کنید مانند حالت زیر:
فیلترها هم مشابه با بخش بندی ها هستند اما فقط برای گزارش هایی مورد استفاده قرار می گیرند که شما بررسی می کنید.
مثلا، شما میتوانید از یک فیلتر استفاده کنید تا فقط داده های کشور مدنظر را مشاهده کنید:
به این صورت، می توانید داده های بسیار بیشتری را نسبت به گزارش های پیش فرض به دست بیاورید مگر نه؟
این خیلی خوب است. حالا می خواهیم موضوعات بسیار هیجان انگیزی را بررسی کنیم.
7 روش عملی برای استفاده از Google Analytics برای بهبود سئو
داشتن دانش نسبت به مبانی نحوه کار با Google Analytics و یا هر چیز دیگری، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما شما چطور می توانید پیش بروید و دیدگاه های بسیار بهتری به دست بیاورید و سئو خودتان را بهبود بخشید؟
ما در این قسمت، هفت روش را به شما ارائه می کنیم:
- یافتن فرصت های دم دستی برای بهبود ترافیک و درآمد
- یافتن صفحه هایی با تبدیل بالا و بهبود سئو
- بهبود صفحه های فرود که بر روی نرخ تبدیل تاثیر دارد
- یافتن فرصت های کلمات کلیدی با ردگیری جستجوی درونی سایت
- ردگیری خودکار ترافیک ارگانیک و افزایش و کاهش آن
- آماده سازی اخطار و نظارت بر خطای 404
- استفاده از حاشیه نویسی برای بررسی موضوعات و تغییرات
حال قصد داریم هر کدام از این روش ها را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهیم تا کار با Google Analytics شما به اوج کیفیت خود برسد.
- یافتن فرصت های دم دستی برای تقویت ترافیک
صفحه های سایت همیشه رتبه بندی شان ثابت نیست. می توانید در تصویر زیر، کاهش ترافیک لیست ما برای جستجوی های برتر گوگل در سال 2018 را مشاهده کنید:
شما میتوانید مشاهده کنید که 54% کاهش در طول یک ماه ایجاد شده است.
اما مشاهده می کنید که درست کمی بعد، ترافیک به صورت محسوسی افزایش یافته است:
خب چه تغییری ایجاد شده است؟
پاسخ: ما پست خودمان را به روز رسانی کرده و باز نشر کردیم و همین موضوع باعث شد که دوباره پست به شکوه قبلی خودش برسد!
اما سوال اصلی این است که شما چطور می توانید صفحه های مناسب را پیدا کنید؟
بهترین گزینه این است که شما از Google Analytics استفاده کنید؛ چرا؟ چون که داده های تبدیل را به شما ارائه می کند که می توانید بر اساس آن ها، ارتباط تلاش های سئو خودتان را با معیار های تجاری بررسی کنید.
فرآیند این کار به صورت زیر است:
شما باید به قسمت Acquisition > Search Console > Landing Pages بروید.
شما باید یک چارچوب زمانی را برای مقایسه انتخاب کنید. ما در اصل به دنبال محتوایی هستیم که نیاز به انتشار مجدد دارد، در نتیجه شما میتوانید حداقل دوره های شش ماهه را مقایسه کنید.
شما میتوانید جدول را بر اساس کلیک دسته بندی کرد، سپس می توانید صفحه فرودی که می خواهید بررسی کنید را انتخاب کرده و سپس داده های مرتبط با عبارات جستجو را مشاهده کنید.
شما میتوانید به دنبال علت مشکلات بگردید، الگوها را پیدا کنید و برای به دست آوردن ترافیک بیشتر، اقدام کنید.
البته، بخش نهایی در عمل سخت تر می باشد. در نتیجه، شما باید به دنبال چه چیزی باشید؟
اول، باید در نظر بگیرید که آیا موضوع یک صفحه طوری است که تازگی موضوع بر روی رتبه بندی تاثیر داشته باشد یا خیر. در رابطه با صفحه مد نظر ما همینطور بود. یعنی مردم مایل نبودند که نتایج جستجوی 12 ماه پیش رو ببینند در نتیجه ترافیک این صفحه کاهش یافته بود.
دوم، اگر شما تغییرات محسوسی در ترافیک ارگانیک خودتان مشاهده می کنید، معمولا به دلیل نوسان در حجم جستجو در عبارات ناوبری می باشد. شاید شما شش ماه پیش معروف بوده اید، و افراد زیادی برند شما را در گوگل جستجو می کرده اند، اما سپس دوباره به حالت میانگین برگشته است؟
در صورتی که تمام این موضوعات را بررسی کردید و باز هم به نتیجه نرسیدید، باید دقیق تر بررسی کنید. ممکن است دلایل مختلفی برای افت ترافیک سایت شما وجود داشته باشد.
ما در ادامه، چند بعد ثانویه را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید کارتان را شروع کنید:
- دسته بندی دستگاه: در صورتی که تغییر در ترافیک به دلیل یک دسته بندی از دستگاه ها باشد، باید موضوعات UX خاص هر دستگاه، مشکلات سرعت صفحه، و تفاوت های محتوایی بین هر دستگاه را بررسی کنید. همیشه به یاد داشته باشید که گوگل از ایندکس mobile first استفاده می کند در نتیجه اگر وبسایت شما اطلاعات کمتری را در اختیار کاربران موبایل قرار می دهد، حتما این موضوع باعث مشکل برای سایت شما می شود.
- کشور: افت ترافیک برای کشور های خاص می تواند نشان دهنده مشکلات محلی سازی و یا ایندکس مطالب شما باشد. در صورتی که شما محتوای چند زبانه ارائه می کنید، حتما تگ های hreflang خودتان را بررسی کنید.
نکات:
هیچ وقت چارت زمانی بالای گزارش را فراموش نکنید. حتما باید افت یا افزایش ترافیک ناگهانی را بعد از به روز رسانی یا اعلام اجرای یک الگوریتم جدید در گوگل را بررسی کنید. ممکن است ترافیک در سایت شما به دلیل رتبه بندی برای یک کلمه غیر مرتبط افزایش یافته باشد و این موضوع ممکن است بعدا مشکل آفرین باشد. گوگل هم کامل و بی عیب نیست.
- پیدا کردن صفحه هایی با تبدیل بالا و بهبود سئو آن ها
هدف نهایی سئو معمولا به دست آوردن فروش بیشتر از جستجوی ارگانیک می باشد. یکی از ساده ترین روش ها ، بهبود رتبه بندی برای صفحه های ارزشمند تر می باشد.
روش انجام این کار، به صورت زیر است:
به قسمت Acquisition > Search Console > Landing Pages بروید.
یک هدف مهم را انتخاب کرده و جدول را بر اساس نرخ تبدیل دسته بندی کنید.
- بهبود صفحه های فرود که بر روی تبدیل، تاثیر دارد
صفحه های فرود ضعیف بر روی وبسایت نمی تواند موجب جلب توجه کاربران شود و در نتیجه بر روی تصمیم خرید آن ها نیز تاثیر ندارد. کاربران یک سفر خرید را با بازدید چند صفحه در وبسایت در این فرآیند، انجام می دهند.
به عنوان مثال، فرض می کنیم که یک نفر به تازگی می خواهد جستجوی کلمات کلیدی را انجام دهد. آن ها به گوگل می روند تا بتوانند راهنمای جستجوی کلمات کلیدی را پیدا کنند ( همچنین میتوانند از ویدئو های کلمات کلیدی استفاده کنند).
آن ها این مقالات را مطالعه می کنند و یاد می گیرند. اما این فقط برای امروز است. آن ها سایت شما را ترک می کنند و به دنبال کسب و کار خودشان می روند.
یک هفته بعد، زمانی که آن ها زمان بیشتری دارند، دوباره به کار خودشان ادامه میدهند و به دنبال ابزار جستجوی کلمات کلیدی می گردند. دانستن این که ما محتوای ارزشمندی تولید می کنیم، باعث می شود آن ها دوباره به صفحه های ما بیایند و حتی ممکن است در سایت ما برای دریافت نسخه های آزمایشی از ابزار یا محتوا، ثبت نام کنند.
به صورت پیش فرض، Google Analytics 100% از تبدیل ها را برای آخرین صفحه فرودی در نظر می گیرد که کاربران آن را ملاقات می کنند ( مشروط بر این که کلیک به صورت مستقیم بر روی صفحه نبوده باشد). اما، حقیقت این است که فرد معمولا اول با مطالعه یک پست وبلاگ و سپس با رفتن به صفحه فرود، تبدیل می شوند .در نتیجه به صورت فنی، این صفحه به روند تبدیل کاربران کمک کرده است.
خب حالا میدانید نتیجه این شرایط چیست؟
بهبود سئو برای این صفحه ها احتمالا باعث افزایش نرخ تبدیل و درآمد می شود.
اما چطور میتوانیم این صفحه ها را پیدا کنیم؟
شما باید به Conversions > Multi-Channel Funnels > Assisted Conversions بروید.
سپس باید از منوی کشویی، یک تبدیل را انتخاب کنید ( تمام تبدیل ها به صورت پیش فرض انتخاب شده اند که حالت ایده آل نیستند).
سپس باید یک پنجره ویژگی ها را انتخاب کنید ( این حالت در اصل به صورت تعداد روزهایی می باشد که باید قبل از تبدیل در نظر گرفت.)
نکته مهم
مطمئن شوید که این پنجره را بر اساس طول چرخه فروش خودتان مشخص کنید.
مثلا B2B ها معمولا طولانی ترین پنجره ویژگی را دارند زیرا طول تصمیم گیری قبل از تبدیل طولانی تر از مثلا خرید آنلاین می باشد. در نتیجه، شما باید حالت های مختلف برای پنجره را انتخاب کنید، و سپس ببینید که مقدار تبدیل ها در گزارش چه تغییری می کند.
شما باید بر روی “Organic Search” در پایین گزارش کلیک کنید.
سپس باید URL صفحه فرود را به عنوان یک بعد ثانویه اعمال کنید.
این هم از این! حالا شما لیستی از صفحه های فرود ارگانیک را مشاهده می کنید که بر اساس تعداد تبدیل های کمکی رتبه بندی شده است.
شما می توانید این صفحه ها را اولویت بندی کرده و سپس سئو آن ها را بهبود بخشید.
- فرصت های کلمات کلیدی را با ردگیری جستجوهای درونی، پیدا کنید.
در صورتی که یک فروشگاه الکترونیکی، مرکز کمک، مبنای علمی، و یا هر وبسایت بزرگی دارید، احتمالا باید یک موتور جستجوی داخلی نیز داشته باشید.
کاربران معمولا از این موتور جستجو برای یافتن برند ها، محصولات و مقالات در وبسایت شما استفاده می کنند.
یکی از ویژگی های جالب در GA ها ، این است که می توانند از جستجوی درونی سایت استفاده کنند.
ما به دنبال کلمه های کلیدی هستیم که هنوز صفحه فرود خوبی ندارند . این مشکل ممکن است به دلیل نداشتن محتوای مرتبط و یا به دلیل رتبه بندی برای کلمات کلیدی باشند که مطابق با هدف جستجوی کاربر نیستند.
در ادامه گام های مربوطه را توضیح میدهیم:
شما میتوانید این آموزش را دنبال کنید تا بتوانید ردگیری جستجوی درونی سایت را انجام دهید.
زمانی که شما داده های کافی را برای مدت زمان کافی جمع آوری کردید (مثلا چند ماه)، باید وارد قسمت گزارش Search Terms بشوید و سپس می توانید اطلاعات مربوطه را در قسمت Behaviour > Site Search مشاهده کنید.
سپس باید از فیلتر های منطقی استفاده کنید تا کلمه های کلیدی خیلی بلند و انواع مشابه با آن را از لیست خارج کنید:
(این ساده ترین فرآیند مشخص کردن اولویت در رابط GA می باشد. این حالت عبارات جستجویی را نشان می دهد که کاربران برای آن جستجو کرده اند که بر اساس این احتمال دسته بندی شده اند که نتایج رضایت بخشی در اثر جستجوی آن ها ارائه نشده است. کاربران بعد از اجرای جستجو سایت را ترک کرده اند که به عنوان یکی از معیارهای خروج در نظر گرفته می شود. ما از دسته بندی وزن بندی شده استفاده می کنیم تا بتوانیم عبارات جستجویی که از نظر آماری اهمیت دارند را اولویت بندی کنیم.).
سپس باید عبارات مختلف را بررسی کرده و محتوای جدید را بر اساس نیاز جستجو، ایجاد کنید.
در صورتی که شما می خواهید فراتر بروید، میتوانید عبارات را در ابزار جستجوی کلمات کلیدی مانند Keywords Explorer در Ahrefs وارد کنید و حجم جستجوی آن ها را بررسی کنید.
منطق در این قسمت، این است که اگر افراد زیادی برای عبارت خاصی در سایت جستجو می کنند، ممکن است افراد زیادی هم در گوگل باشند که به دنبال آن کلمه جستجو می کنند. در نتیجه شما میتوانید از GA برای یافتن کلمات کلیدی و ایده های محتوایی جدید استفاده کنید.
اما، فقط حجم جستجو را برای این کلمات کلیدی بررسی نکنید. شما میتوانید ایده های کلمه های کلیدی را هم بررسی کنید تا موضوعاتی را پیدا کنید که پتانسیل رتبه بندی دارند.
- خودکار سازی گزارش های افزایش یا کاهش ترافیک ارگانیک
اگر مشکلات سایت خودتان را بررسی نکنید، نمی توانید سئو خودتان را بهبود بخشید. انجام این کار به صورت دستی کارآمد نیست، به همین خاطر باید با تعیین اخطارهای خودکار، همیشه عملکرد ارگانیک خودتان را بررسی کنید.
شما باید به قسمت Admin > View column > Custom Alerts > Create a new alert بروید.
شما میتوانید مثلا اخطاری را مشخص کنید که اگر X% افزایش یا کاهش در ترافیک ارگانیک شما در یک دوره خاص رخ داده باشد، به شما اطلاع دهد. یک کاهش 20% یا افزایش 30% در طول یک هفته، می تواند نکته مهمی باشد اما شما میتوانید این اعداد را بر اساس تغییرات سایت خودتان مشخص کنید.
سپس شما “Save Alert” را زده و کارتان تمام می شود.
حالا، در حالی که دلیل برای نظارت بر کاهش ترافیک کاملا مشخص است، ممکن است با خودتان بگویید که افزایش ترافیک چرا ممکن است مشکل آفرین باشد؟
دو دلیل برای این حالت وجود دارد:
- در صورتی که افزایش ترافیک درست باشد، یعنی شما از کلمات کلیدی مرتبط با زمینه کاری خودتان ترافیک به دست بیاورید، شما باید این کار را در صفحه های دیگر هم تکرار کنید.
- موتورهای جستجو هم بی عیب نیستند. ممکن است صفحه های شما را برای کلمات کلیدی رتبه بندی می کنند که مرتبط با صفحه شما نیست و شما حتما باید علت این موضوع را بررسی کنید.
نکته:
شما می توانید این اخطار ها را به صورت سراسری برای سایت خودتان بررسی کنید. شما میتوانید قسمت views را در منوی کشویی کنار view اصلی انتخاب کنید تا تنظیمات مد نظر خودتان را مشخص کنید.
- مشخص کردن اخطار برای خطای 404
خب حالا می خواهیم موضوع نظارت و خودکار سازی را بیشتر بررسی کنیم.
«خطای 404، صفحه مورد نظر یافت نشد»، یکی از اخطارهای اجتناب ناپذیر است که حتما باید حواستان به آن باشد. شما می توانید این کار را با GA انجام دهید.
اول، باید مطمئن شوید که صفحه های خطای 404 یک تگ صفحه منحصر به فرد داشته باشند مانند «404- صفحه مورد نظر یافت نشد» و یا «صفحه مورد نظر یافت نشد». سپس ، شما نباید کاربران را به هر صفحه ای منتقل کنید؛ URL شما باید بدون تغییر باقی بمان.د
در صورتی که شما مطابق با الزامات مد نظر کار کنید، می توانید پیش بروید و یک اخطار را مشخص کنید:
برای حالت اول، باید تیتر صفحه خودتان را برای صفحه 404 وارد کنید.
برای حالت دوم، باید از اول کار خودتان را بررسی کنید. به این صورت، اگر همه چیز نرمال باشد اخطاری را مشاهده نمی کنید. هر چه سایت شما بزرگتر باشد، قطعا اخطارهای بیشتری را دریافت می کنید. باید به یاد داشته باشید که بعضی از خطاهای 404 اجتناب ناپذیر هستند مثلا مواردی که به دلیل اشتباه های تایپی هستند، در نتیجه ممکن است تعداد اخطارهایی که دریافت می کنید، زیاد باشد.
حالا شما تمام موارد مورد نیاز برای اخطار 404 و نظارت بر آن را در اختیار دارید.
از این قسمت، باید متوجه شوید که چرا خطای 404 ایجاد شده است. آیا مشکل تایپی بوده است؟ آیا لینک های داخلی یا خارجی دارید که به یک URL ختم شود؟
شما می توانید از مقاله رفع لینک های خراب، یاد بگیرید که چطور باید این ایراد را رفع کنید.
- از حاشیه نویسی ها برای مشخص کردن مشکلات و تغییرات، استفاده کنید.
حاشیه نویسی های Google Analytics، یادداشت هایی هستند که در چارت های همیشگی در ابزار، نمایش داده می شوند.
این یادداشت ها چرا مفید هستند؟ برای ثبت گزارش ها.
شاید شما متوجه شوید که دلیل یک افت ترافیک چه بوده است. یا مثلا متوجه بشوید که یک تغییر کلی در سئو فنی سایت شما ایجاد شده است و یا متوجه می شوید که باید یک قالب تگ تیتر جدید استفاده کنید.
هر تغییری که در سایت شما ایجاد شده باشد، ثبت آن با حاشیه نویسی و یادداشت ها به شما کمک می کند تا بتوانید سلامت کار خودتان را تضمین کنید.
برای انجام این کار، چارچوب زمانی مربوطه را مشخص کرده و سپس به قسمت پایین رفته و یادداشت خودتان را وارد کنید.
یک مزیت دیگر این حاشیه نویسی ها، توانایی برای بررسی تاثیر تغییرات می باشد.
اول، اگر یک افزایش یا کاهش گسترده در ترافیک سایت خودتان مشاهده کردید، می توانید به یادداشت های خودتان مراجعه کرده و فرآیند را مهندسی معکوس کنید. سپس می توانید تغییراتی که نتایج مثبت داشته را تکرار کرده و تغییراتی که نتایج مضر داشته است را کنار بگذارید.
8 اشتباه رایج در Google Analytics که باید از آن اجتناب کنید
Google Analytics یک خدمت گذار خوب است اما ارباب خوبی نیست!
اگر شما در شروع کار اشتباه کنید، داده های اشتباه را بررس می کنید و یا گزارش های خودتان را اشتباه تفسیر کنید، ممکن است تصمیم گیری های بدی داشته باشید.
با در نظر داشتن این موضوع، ما در ادامه هشت اشتباه را بررسی می کنیم که ممکن است برای شما خطرناک باشد:
اشتباه اول: تنظیم کردن ردگیری Google Analytics به صورت اشتباه
بیشتر افراد در زمان تنظیمات اولیه Google Analytics اشتباه می کنند. در حالی که بعضی از این اشتباه ها نسبت به بقیه جدی تر هستند، اما حتی اشتباهات کوچک هم میتوانند تاثیرات بدی بر روی صحت و کارایی داده های شما داشته باشند.
در ادامه ما چند اشتباه رایج را بررسی می کنیم:
- گم کردن کد رهگیری
- ورود چند کد رهگیری در یک صفحه
- عدم استفاده از لیست عدم ارجاع
- تنظیم اشتباه رخداد های تعاملی
- ردگیری وبسایت هایی که بر روی چارچوب های جاوا اسکریپت ایجاد شده اند با تنظیمات پیش فرض.
اگر احتمال میدهید که ممکن است این اشتباهات را در زمان تنظیم سایت خودتان انجام داده باشید، مقالات بسیار زیادی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. ما پیشنهاد می کنیم که از مشاوره های حرفه ای استفاده کنید و اگر از عهده هزینه ها بر می آیید، می توانید از یک فرد متخصص بخواهید تنظیمات را برایتان انجام دهد.
اشتباه 2: به دست آوردن دیدگاه از نمونه های کم اهمیت
نباید بر اساس نمونه های کم اهمیت از نظر آماری، وقت خودتان را هدر بدهید و تصمیم گیری کنید. هیچ کس نمی تواند با تحلیل کردن مثلا 37 بازدید، کمپین تبلیغات فیسبوک خودتان را بررسی کنید.
اشتباه 3: بررسی وسواس گونه داده ها بدون هدف
ما همه این کار را انجام داده ایم. شما یک گزارش را بررسی می کنید ، و دو ساعت بعد متوجه می شوید که کلا موضوع متفاوتی را در دست بررسی دارید.
درک علت یک کار و نحوه انجام کار به صورت عملی و به دست آوردن اطلاعات کافی از آن، اهمیت بسیار زیادی دارد. شما نباید به صورت وسواس گونه تمام داده ها را به صورت یک مرتبه ای، بررسی کنید.
روش 4: ردگیری صرفا به خاطر ردگیری!
یادگیری نحوه ردگیری یک رخداد خاص به صورت صحیح، احساس بردن دارد. اما اگر شما صرفا کار ردگیری اتفاقات را انجام دهید اما نتوانید دیدگاه یا اطلاعات مفیدی از آن به دست بیاورید، قطعا بی فایده است! شما باید ردگیری ها را با داشتن یک هدف مشخص، انجام دهید.
اشتباه 5: عدم توانایی برای درک داده ها
«این صفحه فرود مزخرف است چون میانگین زمانی که افراد در آن هستند، 11 ثانیه است».
یازده ثانیه واقعا بد است. اما هیچ کس نمی داند که این معیار چه معنی دارد.
چرا؟ چون زمان میانگین بر روی یک صفحه مبتنی بر بازه های زمانی بین کلیک های GA می باشد. یعنی که هر Session که بازگشت خورده است، به صورت صفر ثانیه محاسبه می شود. علاوه بر این، این معیار عدم فعالیت کاربر را در نظر نمی گیرد، و همین موضوع باعث می شود که داده ها دقت کمی داشته باشند زیرا بسیاری از سربرگ های باز شده توسط کاربر ممکن است در حالت غیر فعال قرار داشته باشند. در حقیقت، این معیار اصلا کاربردی ندارد اما باز هم به صورت پیش فرض در بسیاری از گزارش ها دیده می شود.
اشتباه 6: عدم بررسی دقیق داده ها
سناریوهای خاصی وجود دارد که شما میتوانید از گزارش های پیش فرض اطلاعات عملی به دست بیاورید. اما شما همیشه باید از فیلتر ها، بخش بندی ها و ابعاد ثانویه استفاده کنید تا علت اصلی مشکلات را شناسایی کنید.
اشتباه 7: غفلت نسبت به مشکلات نمونه برداری در Google Analytics
زمانی که ما یک چارچوب زمانی گسترده و یا داده های پیچیده ای را بررسی می کنیم، حتما باید مطمئن شویم که این داده ها مبتنی بر سایز نمونه 100% می باشد. در صورتی که این حالت باشد، شما یک سپر سبز در کنار نام گزارش مشاهده می کنید.
برای نتایج نمونه برداری شده، ای آیکن به صورت زرد رنگ نمایش داده می شود.
در حالی که استفاده از 95% نمونه هم ممکن است موثر باشد، اما از نمونه های ضعیف مانند زیر، اصلا نباید نتیجه گیری کنید:
شما باید دوره های زمانی کوتاه تر یا با پیچیدگی کمتر استفاده کنید تا این مشکل رفع شود.
اشتباه 8: در نظر نگرفتن مسدود کننده های تبلیغات
یک موضوع است که در کنفرانس های بازاریابی همیشه باعث تعجب من می شود- وقتی از بلند گو پرسیده می شود که چند نفر از مسدود کننده های تبلیغات استفاده می کنند، بسیاری از افراد دست خودشان را بالا می آورند ( بله! بازاریاب ها هم خودشان از کار خودشان فرار می کنند!)
اصلا نباید نسبت به محبوبیت مسدود کننده های تبلیغات، تعجب کنید. ما همیشه در معرض تبلیغات خسته کننده و آزار دهنده بوده ایم.
نکته این است که اکثریت مسدود کننده های تبلیغات، باعث مسدود شدن دسترسی Google Analytics می شوند. مهم تر از بقیه موارد، این است که مرورگر ها هم معمولا سیاست های حریم شخصی سخت گیرانه تری را اعمال می کنند. این موضوع باعث می شود که GA به صورت کامل مسدود شود و یا این که ثبت کوکی ها همواره کاهش یابد و این موضوع باعث می شود که مشکلات زیادی برای GA ایجاد شود.
مهم نیست شما چه کاری می کنید، چون با این شرایط ممکن است بخش زیادی از داده ها را از دست بدهید.
در نتیجه، همیشه داده های Google Analytics را با احتیاط بررسی کنید.
حرف آخر
یکی از مهم ترین چالش های سئو، نشان دادن ارزش سئو و تصمیم گیری بر اساس داده های به دست آمده از آن می باشد. سئو نسبت به مثلا تبلیغات جستجو نیاز به تلاش بیشتری دارد زیرا شما نمی توانید خیلی راحت و مستقیم معیارها را ردگیری کنید و اقدام موثر انجام دهید.
به همین دلیل، اگر شما تنها یک چیز از این مقاله یاد بگیرید، قطعا در زمان بررسی داده های به دست آمده از سئو می تواند برای شما اهمیت داشته باشد.
سلام خسته نباشید
نحوه کار با Google Analytics رو اگه میشد به صورت ویدئویی توضیح و آموزش بدید خیلی عالی میشد.
لطفا ابزار بیشتر معرفی کنید و در صورت امکان یک آموزش تصویری یا متنی از ابزارهای مهم بسازید.
ممنون
درود بر شما وقتتون بخیر. بله حتما به صورت بخش بخش قرار هست که مهندس قمصری ویدئوهای مرتبط در این زمینه رو ضبط کنن و ما نشر بدیم.
این مقاله که اصلا نحوه کار با گوگل آنالیتیکس نبود چرا مقاله و محتوایتان غیرمرتبط با عنوان هست؟
درود بر حامد عزیز. عنوان رو با دقت بیشتری بخونید! در این مقاله بیان کردیم که چطور میشه از گوگل آنالیتیکس به گونه ای بهره برد که به نفع سئو سایت باشه.