شما به عنوان یک کارشناس سئو ممکن است در انجام تحلیل فنی در زمینه سئو مهارت داشته باشید اما این به تنهایی کافی نیست. یکی از مهارت های کلی کارشناس سئو توانایی در انتقال نتایج تحلیل ها به مشتریان است که از اهمیت زیادی برخوردار است. به عبارت دیگر، یکی از مهارت های مهم سئوکاران این است که بتوانند نتایج تحلیل های سئو خود را به خوبی توضیح دهند. با توضیح سئو کاران مشتریان باید به خوبی متوجه شوند و حتی از انجام تغییرات در سایت خود هیجان زده شوند.
گاهی اوقات، کارشناسان سئو در مهارت های پایه سئو بسیار توانمند هستند، اما در برخی وظایف تخصص کافی ندارند و آن را به دیگران واگذار می کنند. لازم است بگوییم این واگذاری امور به دیگران همیشه کارساز نیست و در هر موقعیتی ممکن است منجر به موفقیت نشود. بنابراین، علاوه بر مهارت های فنی سئو سایت، توانایی برقراری ارتباط مؤثر و درک نیازهای مشتری نیز از جمله مهارت های لازم برای سئو به شمار می آیند که بسیار حیاتی هستند.
پس در این مقاله، به ۵ مورد از مهارت های کلی کارشناس سئو اشاره می کنیم که باید روی آن ها کار کنید تا خدمات سئو سایت خود را به سطح بالاتری برسانید:
- مهارت ارتباطی یکی از مهارت های کلی کارشناس سئو
- مهارت برقراری روابط از مهارت های کلیدی سئو
- مهارت مدیریت زمان از مهارت های ضروری سئو
- اخلاق کاری از مهارت های کارشناسان سئو
- مهارت اولویت بندی از مهارت های کلی کارشناس سئو
مهارت های نرم چیست و چرا در سئو اهمیت دارند؟
مهارت های نرم در سئو به ویژگی ها و توانایی هایی اشاره دارند که به کارشناسان سئو کمک می کنند تا در تعاملات خود با دیگران مؤثرتر عمل کنند و به موفقیت بیشتری دست یابند. وظیفه سئوکاران تنها شناسایی مشکلات سایت و گزارش آن به مشتریان یا همکاران نیست. یک کارشناس سئو باید برای ایجاد تأثیر واقعی در بهینه سازی سایت، مهارت های نرم خود را به طور مداوم پرورش دهد.
مهارت های نرم یا مهارت های کلی کارشناس سئو آن دسته از مهارت هایی هستند که مکمل مهارت های فنی سئو یا همان مهارت های سخت هستند. در سئو، مهارت های سخت شما شامل مهارت های فنی سئو مانند استفاده از اکسل، ایجاد استراتژی های سئو، اجرای تاکتیک های سئو و مشابه این ها می باشد.
مهارت های نرم در سئو نیز شامل تمام مهارت های اضافی هستند که به موفقیت حرفه ای سئوکاران کمک می کنند، مانند اخلاق کاری، مهارت های ارتباطی، توانایی برقراری روابط و موارد مشابه.
اگر شما در یک شرکت سئو کار می کنید، ممکن است اعضای مختلفی در تیم سئو وجود داشته باشند که به شما در توسعه مهارت های کلی کارشناس سئو کمک کنند و این باعث می شود تا شکاف میان مهارت های فنی و مهارت های کلی را پر کنید.
اگر شما یک کارآفرین یا صاحب کسب وکار کوچک باشید، معمولاً تمام وظایف از جمله کارهای سئو، مدیریت مشتریان و فروش را خودتان انجام می دهید. در این شرایط، شما نیاز دارید که در تمامی این حوزه ها فعال باشید و این بدان معناست که باید مهارت های مختلفی را در خود پرورش دهید تا بتوانید به طور مؤثر وظایف مختلف را انجام دهید.
همچنین نباید سئوکاران درون سازمانی را فراموش کنیم؛ این کارشناسان نه تنها مسئول شناسایی مشکلات و ارائه راه حل ها هستند، بلکه باید بتوانند نظرات و ایده های خود را به دیگران منتقل کرده و آن ها را قانع کنند که این تغییرات ضروری هستند.
مهارت های کلی کارشناس سئو می توانند به کارشناسان سئو کمک کنند تا به طور مؤثر با سایر اعضای تیم و مدیران ارتباط برقرار کرده و همکاری لازم برای اجرای پیشنهادات خود را جلب کنند. بنابراین، داشتن این مهارت ها می تواند تأثیر زیادی بر موفقیت در پیاده سازی استراتژی های سئو در محیط کار داشته باشد.
نتیجه گیری این است که داشتن مهارت های فنی در سئو فوق العاده است، اما اگر در مهارت های کلی کارشناس سئو چندان ماهر نیستید، کار کردن روی آن ها می تواند به شما کمک کند تا عملکرد خود را ارتقا داده و کارها را سریع تر به انجام برسانید.
۵ مهارت نرم از مهارت های کلی کارشناس سئو
1- مهارت ارتباطی یکی از مهارت های کلی کارشناس سئو
ارتباط مؤثر احتمالاً مهم ترین چیزی است که باید برای حرفه ای شدن در سئو به آن تسلط پیدا کنید. این مهارت برای همه به سادگی به دست نمی آید، اما بسیار مهم است؛ زیرا ارتباطات پایه ی اصلی روابط کاری و مشتری است.
برای دستیابی به موفقیت در سئو، باید مهارت ارتباطی به یک ابتکار عمل در سطح شرکت تبدیل شود، نه فقط به وظیفه ای برای یک یا چند نفر. در این حالت، کارشناس سئو باید نقش حامی و گاهی معلم را ایفا کند.
به عنوان مثال، ممکن است کارشناس سئو نیاز داشته باشد توضیح دهد که چرا سرعت پایین بارگذاری صفحات می تواند به کسب وکار آسیب بزند. این توضیحات به دیگر اعضای تیم یا مدیران کمک می کند تا اهمیت سئو و تأثیر آن بر عملکرد کلی شرکت را بهتر درک کنند و آنها را تشویق می کند که تغییرات لازم را در سایت انجام دهند.
به عبارتی دیگر، یکی از مهارت های کلی کارشناس سئو این است که بتواند به وضوح ارتباط بین مسائل فنی و نتایج تجاری را بیان کند تا بتواند حمایت سایرین را جلب کند.
ارتباطات جنبه های مختلفی دارد. مهارت های ارتباطی شامل گوش دادن، ارتباط کلامی، ارتباط غیرکلامی، ارائه، آموزش، مذاکره، نوشتن و غیره می شوند.
شاید با نگاهی به انواع مهارت های ارتباطی متوجه شوید که هر یک از این مهارت ها چگونه می تواند در شغل شما به عنوان یک متخصص سئو به کار بیایند. بنابراین به نقاط قوت و ضعف خود در زمینه ارتباطات خودتان فکر کنید و سعی کنید روی یکی از مهارت های ارتباطی جدید خود کار کنید.
برای مثال، نیازی نیست که بخواهید رمان بنویسید، اما شاید بتوانید مهارت های نوشتن ایمیل یا ایجاد گزارش های خود را بهبود ببخشید. ممکن است لازم باشد روی نحوه آموزش سئو به مشتریان خود کار کنید؛ یا شاید بتوانید روش هایی را برای ارائه آمارهایتان به شکلی جذاب تر و مثبت تر یاد بگیرید.
ارتباطات نقش حیاتی در جلوگیری از شکست یک پروژه سئو ایفا می کند.
2- مهارت برقراری روابط از مهارت های کلی کارشناس سئو
برقراری روابط مؤثر یکی از مهارت های کلیدی کارشناس سئو است. هرچند کارهای روزمره ممکن است به نظر بیاید که صرفاً وظایف عملی و تاکتیکی هستند، اما در واقع موفقیت آن ها به روابطی که با دیگران برقرار می کنیم بستگی دارد.
ما انسان ها در تلاشیم که کارهایمان را انجام دهیم و هر یک از ما اولویت های خاص خود را داریم. به همین دلیل، توانایی مدیریت روابط در محیط کار و با مشتریان برای دستیابی به نتایج مطلوب بسیار مهم است.
برای مثال، اگر بدانید چرا خانم یا آقای X در بخش فناوری اطلاعات شرکت، تغییرات لازم در وب سایت را برای استراتژی سئو شما اعمال نمی کند، می توانید راه حلی سودمند پیدا کنید. اما برای این کار، ابتدا باید با خانم یا آقای X ارتباط برقرار کنید، علت عدم انجام تغییرات را جویا شوید و به نظر ایشان احترام بگذارید.
بسیاری از افراد ممکن است به این نکته توجه نکنند که برقراری روابط صحیح برای رهبری در یک گروه و بهینه سازی فرآیند سئو بسیار ضروری است.
3- مهارت مدیریت زمان از مهارت های ضروری سئو
توانایی زمان بندی و اولویت بندی کارها می تواند یکی از چالش های بزرگ برای هر حرفه ای باشد. معمولاً به نظر می رسد کارهایی بیشتر از زمان موجود در روز وجود دارد. هنر و علم مدیریت زمان به رویکرد شما در این زمینه بستگی دارد.
به عنوان یک متخصص سئو، باید بدانید که مدیریت زمان یکی از مهارت های ضروری سئو می باشد. شما نه تنها با مهلت های رقابتی از سوی مشتریان یا همکاران خود مواجه هستید، بلکه ممکن است گهگاهی مجبور شوید مشکلات فوری را حل کنید و حتی تیمی را مدیریت کنید. بنابراین، توانایی برنامه ریزی و سازماندهی کارها به شما کمک می کند تا در این شرایط دشوار به خوبی عمل کنید و کارها را به موقع به پایان برسانید.
بسته به وضعیت کاری تان، ممکن است در زمان بندی هایتان انعطاف پذیری زیاد یا کمی داشته باشید. ممکن است واقعاً اعضای تیم یا مدیرانی داشته باشید که به شما در اولویت بندی کارها کمک کنند، یا ممکن است مجبور باشید تمام کار را به تنهایی انجام دهید. در هر صورت، توانایی مدیریت زمان و سازماندهی کارها به شما کمک می کند تا کارایی بیشتری داشته باشید و به اهداف خود برسید.
به هر حال، داشتن مدیریت مناسب بر زمان، می تواند شما را در وضعیت بهتری نگه دارد. زمانی که مهارت مدیریت زمان را دارید، می توانید با اطمینان به همکاران و مشتریان خود اعلام کنید که بر کارها تسلط دارید.
کافی است عبارت «نکات مدیریت زمان» را جستجو کنید تا مقالات بی پایانی از توصیه ها برای کسانی که می خواهند زمان خود را مدیریت کنند، پیدا کنید.
4- اخلاق کاری از مهارت های کارشناسان سئو
انضباط، پیگیری و ابتکار از جمله مهارت های لازم و ضروری برای کارشناسان سئو می باشد. داشتن اخلاق کاری نه تنها نشان دهنده ی تعهد فرد به انجام کارهایش می باشد، بلکه به موفقیت و کیفیت نتایج نیز کمک می نماید.
هر پروژه سئو باید به شکل صحیح و به موقع انجام پذیرد. با توجه به اینکه بسیاری از سئوکاران امروزه از خانه کار می کنند، داشتن یک اخلاق کاری و حرفه ای قوی، تضمین می کند که کار با کیفیت و در زمان معقولی تحویل داده شود.
اخلاق کاری به عنوان یکی از مهارت های کلی کارشناس سئو، بیشتر از ویژگی های درونی فرد نشأت می گیرد. برای برخی افراد، داشتن یک اخلاق کاری قوی به طور طبیعی اتفاق می افتد، در حالی که دیگران باید برای توسعه و تقویت این ویژگی تلاش بیشتری کنند. اما این تلاش و تمرین می تواند به بهبود اخلاق کاری در هر فرد کمک نماید، بنابراین حتی اگر کسی به طور طبیعی این ویژگی را نداشته باشد، می تواند با کار و تلاش در آن پیشرفت نماید.
در LifeHack.org ایده ها و مقالات زیادی درباره چگونگی ایجاد یک اخلاق کاری قوی ارائه می شود. جهت تقویت این مهارت می توانید از این مقالات و ایده ها کمک بگیرید و اخلاق کاری خود را به حد قابل قبولی برسانید.
5- مهارت اولویت بندی از مهارت های کلی کارشناس سئو
وقتی به حجم وسیع کارهای سئو که در پیش رو دارید، چه برای خودتان، چه برای شرکت و چه برای مشتریانتان، نگاه می کنید، آیا احساس غرق شدن می کنید؟ اگر این طور باشد، احتمالاً بقیه نیز هم همین احساس را دارند.
یکی از توانایی های کارشناس سئو و مهم ترین وظایف سئوکاران که بزرگ ترین تأثیر را در سریع ترین زمان ممکن دارد؛ اولویت بندی کار ها می باشد. اولویت بندی کارها به شما کمک می کند تا به نتایج سریع دست پیدا کنید و راه را برای پیاده سازی سئو در مقیاس بزرگ تر هموار کنید.
نتیجه گیری نهایی:
مهارت های کلی کارشناس سئو، همان طور که در این مقاله اشاره شد، در هر متخصص سئو (خواه در آژانس، درون سازمانی یا به صورت مستقل) بسیار مورد توجه و مورد نیاز می باشد. هر کارشناس سئو می تواند در مهارت های فنی خود برتر باشد؛ اما با تقویت مهارت های کلی خود می تواند نقش خود را به سطحی جدید از کارایی و موفقیت برساند.
مهارت های لازم جهت بهبود عملکرد کارشناس سئو
در دنیای رقابتی بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، مهارت فنی سئو سایت به تنهایی دیگر برای موفقیت کافی نیست. در حالی که تسلط بر الگوریتم ها و تحلیل داده ها همچنان بسیار مهم است، پرورش مجموعه ای از مهارت های کلی می تواند عملکرد یک کارشناس سئو را به سطوح جدیدی برساند.
ارتباط مؤثر: ایجاد پل برای موفقیت
ارتباط مناسب و اصولی، پایه و اساس هر تلاش موفق در سئو سایت است. یک متخصص سئو که می تواند مسائل فنی پیچیده را به طور مؤثر به مشتریان، اعضای تیم یا ذینفعان منتقل کند، فاصله بین دنیای فنی و غیر فنی را پر می کند. فراتر از به اشتراک گذاری داده ها و نتایج؛ ارتباط مؤثر شامل گوش دادن فعال، استراتژی های مذاکره و ارائه یافته ها به شکلی جذاب است. این مهارت ها همکاری و هم راستایی قوی تری را ایجاد کرده و در نهایت موجب پیاده سازی موفق ابتکارات سئو می شوند.
ایجاد روابط: حرکت در دنیای همکاری
در دنیای سئو، روابط اهمیت دارند. ایجاد روابط مؤثر شامل درک اولویت های همکاران، قدردانی از دیدگاه های آن ها و یافتن زمینه های مشترک است. چه در حال همکاری با توسعه دهندگان برای پیاده سازی تغییرات فنی باشید و چه در حال تعامل با مشتریان برای هم راستایی استراتژی ها، برقراری رابطه و ایجاد اعتماد بسیار حائز اهمیت است. ساختن روابط باعث ایجاد محیط کار مثبت، تشویق به گفت وگوهای باز و منجر به اجرای بی دردسرتر پروژه های سئو می شود.
مدیریت زمان: توازن اولویت های رقابتی
جهان پرسرعت سئو نیاز به مدیریت زمان بی نقص دارد. مدیریت همزمان چندین کار، مهلت ها و چالش های غیرمنتظره در سئو امری رایج است. یک متخصص سئو موفق باید وظایف را بر اساس اهمیت اولویت بندی کرده و زمان را به طور مؤثر تخصیص دهد. استفاده از ابزارهای مدیریت زمان، تعیین اهداف و ایجاد روال های منظم می تواند از خستگی جلوگیری کرده و اطمینان حاصل کند که وظایف به طور کارآمد انجام می شوند.
اخلاق کاری: تعهد به برتری
نشان دادن یک اخلاق کاری قوی، پایه گذار تلاش های موفق در سئو است. حرفه ای هایی که به کارهای خود را انضباط، ابتکار و تعهد انجام می دهند، نتایج با کیفیت بالا ارائه می دهند. یک اخلاق کاری قوی باعث دقت و توجه به جزئیات می شود و این یکی از مهارت های کلی کارشناس سئو می باشد. چه در حال کار در یک تیم باشید و چه به طور مستقل، یک اخلاق کاری استوار عملکرد مداوم را تضمین کرده و اعتماد را تقویت می کند.
مهارت های اولویت بندی: تصمیم گیری استراتژیک
در کار سئو، بسیاری از وظایف و پروژه ها وجود دارند که هر کدام نیاز به زمان و توجه دارند و ممکن است برای دستیابی به نتایج مطلوب با یکدیگر رقابت کنند. به همین دلیل، اهمیت اولویت بندی وظایف به صورت استراتژیک بسیار بالا می رود. شناسایی کارهایی که تأثیر بیشتری دارند و می توانند نتایج مثبتی را به همراه داشته باشند، به شما کمک می کند تا تمرکز خود را روی آن ها بگذارید و تلاش های خود را به حداکثر برسانید. کارشناسان سئو که در اولویت بندی موفق هستند، اهداف کلی سازمان را درک می کنند و اهمیت و فوریت هر وظیفه را ارزیابی می کنند. این مهارت به آن ها اجازه می دهد تا به نتایج سریع تر دست یابند و استراتژی های سئو خود را به طور مؤثرتری پیاده سازی کنند.
ارتقای مهارت های کلی کارشناس سئو
در دنیای همیشه در حال تغییر سئو، تسلط بر مهارت های کلی کارشناس سئو برای دستیابی به برتری حیاتی است. دانش فنی در سئو بسیار مهم است اما، پرورش مهارت های ارتباطی، ایجاد روابط، مدیریت زمان، اخلاق کاری و اولویت بندی می تواند عملکرد یک کارشناس سئو را ارتقاء دهد. ادغام این مهارت ها در کارتان به شما این امکان را می دهد که با قدرت با چالش ها روبه رو شوید و در نهایت نتایج مؤثری در سئو به دست آورید.