در تمامی کسب و کارها داشتن ابزارهای کمکی، سرعت انجام کارها را چند برابر می کند. در زمینه سئو هم اوضاع به همین صورت است. برای بررسی کلمات کلیدی رقبا و یا بک لینک هایی که در سایت های مختلف استفاده کرده اند و همچنین میزان سرچ و سختی یک کلمه کلیدی به ابزارهای رایگان سئو و یا در بیشتر موارد به ابزارهای پولی در این زمینه نیاز داریم.
در حقیقت کمتر سئوکاری را می توانید ببینید که یکی از ابزارهایی که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد، را نشناسد. این ابزارها تمامی چیزهایی که در زمینه انجام فرآیند سئو نیاز دارید، را در اختیار شما قرار خواهند داد. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین ابزارهای رایگان سئو را به شما معرفی کنیم.
بهترین ابزار رایگان برای بررسی سئو سایت کدام است؟
در این زمینه باید به این نکته اشاره کنیم که ابزارهای حرفه ای سئو برای آنالیز سایت به طور کامل رایگان نیستند و تنها بخش هایی از آن، رایگان است. حتی بسیاری از آنها برای دادن خدمات به کاربران ایرانی هم محدودیت های زیادی دارند و به راحتی نمی شود از تمامی امکاناتشان استفاده کرد.
بنابراین در ابتدا باید این موضوع را بدانید که برای انجام کارهای یک پروژه سئو به صورت حرفه ای حتماً باید از نسخه پولی ابزارهایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، استفاده کنید. در ادامه با معرفی هر ابزار کاربردها، مزایا و معایبی که دارند را هم به شما توضیح خواهیم داد.
1. Semrush
یکی از ابزارهایی که در دوره های آموزش سئو به آن اشاره می شود، ابزار SEMRUSH است. کمتر سئوکاری را پیدا خواهید کرد که ابزار سمراش را نشناسد و یا با آن کار نکرده باشد. در حقیقت یکی از بهترین و حرفه ای ترین ابزارهای تحلیل وب سایت ها در زمینه سئو سمراش می باشد. شاید سمراش تنها ابزاری باشد که یک سئوکار به آن نیاز دارد؛ دلیل آن هم به این خاطر است که با آن شما به 55 ابزار کاربردی در زمینه سئو به همراه 25 میلیارد کیوورد و 43 تریلیون بک لینک در دیتابیس آنها دسترسی خواهید داشت.
حدود 30 درصد از 500 کمپانی برتر در دنیای وب از این ابزار برای تحلیل وب سایت خود استفاده می کنند و بالای 10 میلیون در سطح جهان از خدمات سمراش در زمینه سئو بهره می برند.
مزایای سمراش
- با سمراش به بزرگ ترین منبع کلمه کلیدی در 130 کشور دنیا دسترسی خواهید داشت. بنابراین به راحتی می توانید بهترین کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید.
- به راحتی با این ابزار به طور خیلی دقیق به تجزیه و تحلیل رقبای خود خواهید پرداخت و ببینید چطور در گوگل به رتبه های برتر دست پیدا کرده اند.
- صفر تا صد وب سایت خود را می توانید با سمراش تحلیل کنید و ببینید در چه زمینه هایی درست عمل نکرده اید.
معایب سمراش
متاسفانه این ابزار بطور کاملاً رایگان در اختیار شما قرار نخواهد گرفت و باید برای نسخه پرمیوم آن ماهانه پول پرداخت نمایید. در کشور ما وب سایت هایی هستند که نسخه پولی این ابزار را می توانید از آنها خریداری نمایید.
2. SE Ranking
یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند در زمینه تحلیل وب سایت ها از نظر سئو ابزار SE Ranking می باشد که در دنیا توسط بیش از 800 هزار نفر مورد استفاده قرار می گیرد. با SE Ranking به 35 ابزار مختلف برای آنالیز وب سایت خود و رقبا دسترسی خواهید داشت.
در زمینه تحقیق کلمات کلیدی و کسب اطلاعات مفید در این زمینه، این ابزار بهترین انتخاب ممکن می باشد. از این ابزار اغلب برای بررسی تبلیغات کلیکی استفاده می شود. به این صورت که با استفاده از این ابزار می توانید دقیقاً بفهمید که تبلیغات کلیدی جایگاه وب سایت شما را به چه رتبه ای در گوگل خواهد رساند. همچنین تحلیل کلمات کلیدی رقبا هم توسط این ابزار به راحتی صورت می گیرد. بنابراین در این دو زمینه ای که به آنها اشاره کردیم، می توانید از ابزار SE Ranking استفاده کنید.
اما نکته ای که باید در مورد این ابزار هم بدانید این است که به طور 100 درصد جزو ابزارهای رایگان سئو به شمار نمی رود و برای استفاده از تمامی امکانات آن باید نسخه پولی یا پرمیوم آن را خریداری نمایید. در ادامه برخی از مهم ترین مزایای این ابزار را ذکر می کنیم:
- با این ابزار به 4.2 میلیارد کلمه کلیدی دسترسی پیدا خواهید کرد.
- رتبه بندی شما بر اساس کلمات کلیدی مورد نظر در گوگل بطور دقیق مشخص می شود.
- یک ابزار مهم برای تحقیق کلمات کلیدی به شمار می رود.
- می توانید به طور دقیق با این ابزار به تحلیل رقبای خود بپردازید.
3. Serpstat
یکی دیگر از ابزارهای کاربردی سئو Serpstat می باشد. در سطح جهانی 850 هزار نفر از این ابزار برای آنالیز وب سایت خود و رقبا استفاده می کنند. می توانید با Serpstat از 58 ابزار کاربردی در زمینه سئوی سایت استفاده نمایید. با این ابزار می توانید میزان ترافیک ورودی وب سایت خود و رقبا را به راحتی آنالیز کنید. همچنین رقبای اصلی خود در محدوده یک کلمه کلیدی را می توانید به راحتی با این ابزار پیدا کنید. همچنین تحلیل کامل بک لینک های رقبا و خیلی از موارد دیگر را می توانید به راحتی با Serpstat انجام دهید.
مزایای کلی Serpstat
- با این ابزار به 7 میلیارد کیوورد و 1.1 تریلیون بک لینک از 230 کشور دسترسی پیدا خواهید کرد.
- آنالیز بک لینک های رقبا و هر وب سایتی که مدنظر شما است.
- ایرادات وب سایت خود را از نظر سئو به راحتی پیدا کرده و حل نمایید.
- دسترسی به بخش Keyword research tool برای پیدا کردن بهترین و مناسب ترین کلمات کلیدی برای وب سایتتان.
معایب Serpstat
شاید تنها عیبی که برای Serpstat می توان در نظر گرفت این است که جزو ابزارهای رایگان سئو سایت به صورت 100 درصد به شمار نمی رود و برای دسترسی به تمام امکانات این ابزار باید نسخه پولی ان را تهیه نمایید.
4. Moz
امروز کمتر سئوکاری را می توانید پیدا کنید که با ابزار mozbar آشنایی نداشته باشد و یا از آن استفاده نکرده باشد. امروزه این ابزار گزینه شماره 1 سئوکارها برای دسترسی به تمامی ابزارهای کاربردی سئو به شمار می رود.
Moz قابلیتی که دارد این است که دارای یک بخش به نام mozbar domain authority بوده که بر اساس آن دامنه وب سایت ها را بر اساس یکسری پارامترهای مختلف بین 1 تا 100 امتیاز بندی می کند. در نتیجه بسیاری از سئوکارها بر اساس رتبه بندی دامین اتوریتی Moz وب سایت های مختلف را برای ساخت بک لینک انتخاب می کنند.
مزایای Moz
- با این به راحتی می توانید به تحلیل بک لینک های رقبای خود بپردازید و آنها را از نظر anchor text و Domain Authority تجزیه و تحلیل نمایید.
- مسائل فنی سئوی سایت خود را با این ابزار در سریع ترین زمان می توانید تجزیه تحلیل کنید.
- کلمات کلیدی وب سایت خود را در بیش از 170 موتور جستجو در سطح جهانی به راحتی ردیابی کنید.
- در نسخه پولی می توانید به آنالیز محتوای سایت از نظر کلمات کلیدی و مباحث کلی سئو بپردازید و به راحتی تمامی مقالات و محتوای سایتتان را از نظر سئو بهینه کنید.
- ثبت نام در آن بسیار آسان و با یک ایمیل به راحتی صورت می گیرد.
معایب ابزار moz
این ابزار هم جزو ابزارهای رایگان سئو به صورت کامل به شمار نمی رود و برای دسترسی به تمامی امکانات mozbar بای نسخه پولی آن را تهیه نمایید. اما نسخه رایگان آن هم اطلاعات بسیار مفیدی را در در اختیار شما قرار خواهد داد.
5. SEO PowerSuite
پنجمین و آخرین ابزاری که به شما معرفی خواهیم کرد SEO PowerSuite می باشد. بیش از 2 میلیون نفر در سراسر دنیا از این ابزار برای تحقیق کلمات کلیدی و رنکینگ آنها، سئوی آن پیج و بررسی بک لینک های سایت و رقبا استفاده می کنند.
مزایای استفاده از SEO PowerSuite
- با ابزار Rank Tracker tool به راحتی جایگاه کلمات کلیدی خود را در موتورهای جستجو پیدا کنید.
- دقیق ترین نتیجه تجزیه تحلیل در زمینه serp را با این ابزار بدست خواهید آورد.
- امکان آنالیز و بهینه سازی سایت از نظر سئو با این ابزار
- بک لینک های وب سایت خود و رقبای خود را با این ابزار به راحتی آنالیز کنید. در حقیقت با این ابزار به بیش از 2.7 تریلیون بک لینک از سراسر کره زمین دسترسی پیدا می کنید.
معایب SEO PowerSuite
این ابزار همانند سمراش و یا موزبار شناخته شده نیست. ولی دارای ابزارهای کلیدی و کاربردی است که می توانید از آنها برای بهبود سئوی سایت خود استفاده کنید. شاید تنها ایراد آن از نظر کاربران ایرانی این باشد که جزو ابزارهای رایگان سئو به صورت صد درصدی نمی باشد. بنابراین مانند تمامی ابزارهایی که در بالا آنها را معرفی کردیم، برای استفاده از تمامی امکانات SEO PowerSuite باید نسخه پولی و پرمیوم آن را تهیه نمایید.
کلام پایانی
امروزه هزاران ابزار در زمینه سئو وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها به تجزیه و تحلیل کامل یا بخشی از سئو سایت خود بپردازید. ما در این بخش 5 ابزار کاربردی و بسیار مشهور در سطح جهانی را معرفی کردیم که می توانید از آنها برای انجام کارهای مربوط به سئوی سایت استفاده نمایید.
مسلماً ابزارهای رایگان سئو و حتی پولی دیگری هم هستند که در رده این ابزارها از نظر کاربرد و اهمیت قرار می گیرند و ما نتوانستیم آنها را در این بخش معرفی کنیم. توصیه می کنیم که اگر از ابزارهای دیگری برای آنالیز سئوی سایت استفاده می کنید، در بخش نظرات با ما و کاربران سایت به اشتراک بگذارید و دلیل استفاده از آن را هم شرح دهید.