
پیشنهاد من به شما سئوکاران و وب مستران گرامی این است که حتما این مطلب را تا پایان به دقت مطالعه نمایید.مطمئن باشید در پایان به بسیاری از سوالات قبلی خودتان پاسخ خواهید داد !
مت کات: فیس بوک، توئیتر و سایر شبکه های اجتماعی جزئی از الگوریتمهای جستجوی گوگل نیستند. (اگر مت کات را نمی شناسید نگران نباشید،به زودی خواهید شناخت)
گمانه زنی های زیادی در سال های اخیر مطرح شده است در مورد اینکه آیا شبکه های اجتماعی در الگوریتم جستجو گوگل نقشی دارند یا خیر و در صورت وجود، میزان آن چقدر است. در حالی که برخی از سئوکاران حرفه ای به شبکه های اجتماعی به صورت یک پتانسیل در افزایش رنک نگاه می کنند، سایرین به شدت در این شبکه ها به دنبال ترافیک، شهرت و سایر مزایای غیرمستقیم آن هستند.
مت کات سرپرست بخش webspam گوگل، در آخرین ویدئوی آموزشی منتشر شده از خود به این سوال که آیا شبکه های اجتماعی برای الگوریتم رنکینگ مهم هستند یا خیر پاسخ داده است.
با نهایت تعجب در این جا گفته های مت کات را میبینیم : (البته من در این مقاله کلی تر به مبحث تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو پرداخته ام)
“فیس بوک و توئیتر در ایندکس وب ما مانند دیگر صفحات اینترنتی نقش بازی می کنند بنابراین اگر اتفاقی در فیسبوک یا توئیتر بیفتد ما آن را ردیابی می کنیم و در نتیجه می توانیم آنرا در نتایج جستجو خود بیاوریم. اما اینگونه نیست که پست های این شبکه ها با توجه به میزان لایک یا پیگیری از اهمیت بیشتری در الگوریتم جستجوی وب ما برخوردار باشند.”
با توجه به صحبت های کات بنظر می رسد که هیچ برنامه خاصی برای شبکه های اجتماعی در حال حاضر وجود ندارد اما ایا این به این معنی هست که تاثیر کمی وجود دارد؟ آیا در ادامه این سال امکان تغییر این شرایط وجود دارد؟ با توجه به اینکه کات همیشه حساب شده و با احتیاط حرف می زند امکان رخ دادن هر اتفاقی وجود دارد.
کات به مشکل بزرگی اشاره کرد، اینکه شبکه های اجتماعی بصورت مداوم در حال تغییر و بروز شدن هستند ولی گوگل معمولا نمونه های وب خود را در یک زمان و نقطه خاص بررسی می کند.
“کات گفت: اگر ما صفحه ای را در وب بررسی کنیم می دانیم که در نقطه ای از زمان آن مطلب وجود دارد و تغییراتی در آن صفحه می تواند ایجاد شود.”
او همچنین به این نکته می پردازد که شاید شخصی بنا به دلایل خاص پیگیری یک پست را مسدود کند.
“هرکسی می تواند وضعیت ارتباطات یک پست را تغییر دهد یا یک کاربر پیرو را بلاک کند بنابراین این موضوع تا حدی مایه تاسف است که مطالب یک صفحه را بررسی کنیم و بعدا متوجه شویم که مثلا خانمی شوهر خود را بنا به دلایل شخصی بلاک کرده است، با اینکه ما زمانی آن صفحه را بررسی کرده ایم که هر دو نفر در آن حضور داشته اند. بنابراین چون ما در حال نمونه برداری از یک وب متغیر هستیم لذا تشخیص هویت های واقعی تا حدودی سخت است. مگر زمانی که ما قادر به پیدا کردن راه هایی برای دسترسی بهتر به اطلاعات وب باشیم، این موضوع دلیل دیگری است که مهندسین در استخراج اطلاعات وب بسیار محتاط هستند چرا که هر لحظه امکان تغییر اطلاعات آن صفحه وجود دارد.”
آیا ما باید استفاده از شبکه های اجتماعی را متوقف کنیم؟ البته که نه. کات مشخص کرد که فواید زیادی در استفاده از هردوی این شبکه ها وجود دارد.
“البته من نمی گویم که از این شبکه ها استفاده نکنید، من توئیتر را دوست دارم، میلیون ها نفر در دنیا از میلیونها مطلب با ارزش در فیسبوک یا توئیتر استفاده می کنند. من فکر میکنم هر دوی این شبکه ها راه بسیار با ارزشی را آغاز کرده اند و هردو ترافیک و بازدید بسیاری را برای سایت شما به ارمغان می آورند. آنها راهی برای بروز کردن اطلاعات مردم در مورد موضوع وبسایت یا شرکت شما هستند. بنابراین من فکر می کنم آنها راهی مفید برای ساختن برند اختصاصی خودتان هستند. اما نباید چنین پنداشته شود که تا یک پست یا توئیت منتشر شد گوگل باید آن را به حساب آورد. خیلی از صفحات ممکن است بلاک شده باشند یا لایک و پیرو زیادی نداشته باشند.”
او همچنین به افرادی که فکر می کنند با تعداد زیاد لایک یک صفحه، الزاما رنک آن نیز باید خوب شود هشدار داد. در واقع کات می گوید که اگر صفحه ای لایک زیادی دارد احتمالا صفحه ای با محتوای خیلی خوب است و این دلیل رنک بالای آن است. در مطالعه ای که اریک انج (یکی از بزرگان سئو) ماه گذشته انجام داد، به این نتیجه رسید که لایک و اشتراک گذاری پست های فیس بوک تاثیری در رنک جستجو ندارد.
سئوکاری بود که می گفت: “باشه، ما لینک های زیادی در فیس بوک میبینیم که دارای پیج رنک خوبی هستند” اما این موضوع همبستگی است نه رابطه علت و معلولی. در عوض این را نشان می دهد که حتما این مطلب چیز جالبی است که تا این اندازه لایک خورده است و بسیاری از کاربران تصمیم به لینک کردن آن گرفته اند. این نیز نمونه ای از رتبه بندی مطالب ای است که شما تولید کرده اید، حال نه فقط در گوگل بلکه در فیس بوک و توئیتر. با نگاهی به سال های پیشرو، کات گفت که چگونگی برخورد گوگل با صفحات اجتماعی امکان دارد تغییر کند.
“من فکر میکنم تا 10 سال آینده، به احتمال زیاد ما به فهمیدن روابط و شبکه های اجتماعی بین مردم علاقه مند تر می شویم اما درحال حاضر ما باید با وب بصورتی که هست برخورد کنیم جاییکه امکان استخراج مطالب و بررسی آن به آسانی میسر است.”
پس از هم اکنون، به نظر نمی رسد که گوگل از شبکه های اجتماعی برای رنکینگ استفاده کند. با این حال بدیهی است که در این مورد هنوز منافع و بازارهای زیادی وجود دارد که بسادگی نمی توان از آنها گذشت فقط به واسطه اینکه ارتباطی بین گوگل و شبکه های اجتماعی وجود ندارد.
در پایان این مقاله من باید عذرخواهی کنم از شما دوستان عزیزم چراکه در مقالاتم اکثرا نام متخصصان برتر سئو جهان را می آورم و از آن ها نقل قول میکنم نه از سئو کاران ایرانی ! دلیل واضحش هم این است که اولا در ایران با توجه به مشکلات و تحریم ها و …. سئو کاران توانمند بسیار بسیار کمی داریم و ثانیا آن هایی هم که توانا هستند مقالاتی را در زمینه سئو آموزش نمی دهند تا من و دیگران از آن ها نام ببریم و استفاده کنیم.
** در حال حاضر به قطع می توان گفت فیسبوک و توئیتر تاثیری در رنک گوگل ندارند **
واقعا بسیاری از سوالات ذهنم پاسخ داده شد.ممنون
به نظرم اگه هرکسی سایتی داشته باشه و هروقت سایتش بروز شد، پیج فیس بوکش هم به روز بشه خیلی عالی.
دیگه شبکه های اجتماعی رو نمیشه نادیده گرفت ! الان در هر خانواده ای حداقل یک نفر در یکی از شبکه های اجتماعی هستن! گوگل عاشق اینه بفهمه مردم چیو بیشتر دوست دارن (از لحاظ تبلیغاتش هم به نفع خودش هست)
همیشه به صورت خسیسانه این افراد حرف میزنن ! یک کلمه می گفت تاثیر داره یا نداره ! دیگه انقدر ناز نداره که !
متاسفانه سئو علم ناشناخته است در ایران !
همه یاد گرفتن سایت بزنن ! یکی نبوده بهشون یاد بده چطوری سایت بزنید !
از مت کات خوشم اومد. مطالبش رو بیشتر بذارید.
در هر صورت فکر می کنم شبکه های اجتماعی شاید تاثیر مستقیم در رتبه سایت نداشته باشند ولی تاثیر تقریبا چشم گیری در بازدید از سایت می تونند داشته باشند .
در پایان ممنون از مطلب مفیدتون .
حاضر اینطوری نوشته میشه.شما با ظ نوشتید
خوشحالم که با این دقت نظر مطالب را می خوانید.تصحیح شد دوست عزیز
با عرض سلام و احترام
از شما بابت این مطلب خوبتان تشکر می کنم. تا به امروز شما صادق ترین فردی هستید که من در وب ایران در ضمینه سئو یافته ام. خیلی از موارد ذکر شده را در فروشگاه خودم اعمال کرده ام.
سپاس
با سلام
امیدوارم همواره موفق و پیروز باشید دوست عزیزم
سلام و متشکر از مقالات خوبتون. برای معرفی شبکه های اجتماعی سایت به گوگل میتونید از کدهای Schema که توسط خود گوگل معرفی شده استفاده کنید.
سلام من هم موافقم که فیسبوک و تویتر تاثیری در رنک گوگل ندارند اما به طور قطع در تبلیغات لینک های ما موثرن.
چند وقت پیش اعلام شد که گوگل و توییتر مجدد وارد مذاکره شدن که گوگل بتونه توییتها رو به صورت Real-time ایندکس کنه. فکر کنم اگر این ماجرا قطعی بشه تاثیر توییتر بیشتر بشه روی نتایج.
من احساس میکنم حتی اگر به صورت مستقیم هم تاثیری نداشته باشه، فعالیت در شبکههای اجتماعی میتونه به جذب بازدید کمک کنه و به صورت غیرمستقیم تاثیرش رو بذاره.
موضوع جالی بود با کلی نکات ریز و مهم
شبکه های اجتماعی خیلی تاثیر گذار هستند اما هر شبکه اجتماعی گاهی برای وب سایت ها اثرش متفاوت هستش
به نظر من مهمترین دلیلی که گوگل هنوز نگاه ویژه ای به شبکه های اجتماعی نداره به خاطر عدم سامان دهی و نظارت دقیق روی این شبکه هاست. بنابراین گوگل هنوز نمیتونه اعتماد کنه البته در آینده حتما برای گوگل پلاس خودش برنامه ای داره اما هنوزم نمیشه دقیق گفت.
من به دیدگاه گوگل کاری ندارم چون شبکه اجتماعی برای اطلاع رسانی بسیار مفیده و شما میتونی جدیدترین محصولات یا مقالات یا هر چیز دیگه ای رو به کاربرا معرفی کنی و از این طریق اونها رو به سایت خودت بکشونی چون به هر حال روی بازدید اثر داره
اگر مدیریت قوی روی صفحه شبکه اجتماعی داشته باشیم و با کاربر تعامل داشته باشیم و مطالب به روز بذاریم به سایت و برندمون خیلی کمک میکنه. اصل ارتباط با کاربره و بحث سئو در مرتبه بعد باید بهش نگاه کرد همون گفته گوگل که سایت رو برای مخاطب طراحی کنید نه سئو
شبکه اجتماعی مثل یه اهرم میمونه برای شناسوندن بیشتر محصولاتمون به کاربر و پتانسیل بالایی داره پس بهتره که همه سایتها و برندها در شبکه های اجتماعی فعال باشن
بسیار عالیه که هر ابزار اینترت میتونه مفید باشه. درسته که گوگل نگاه خاصی به شبکه اجتماعی نداره اما بقول خودتون راه مفیدی برای ساختن لینکهای اختصاصی خودمونه و همینطور میتونیم برندمون رو معرفی کنیم