ضروری

آموزش رفع خطا در سایت های فروشگاه اینترنتی

بررسی خطاهای سایت,تشخیص خطاهای سئو,خطاهای سایت فروشگاهی

در آموزش سئو سایت های فروشگاه اینترنتی، بررسی خطاهای سایت و دور نگه داشتن سایت از خطا، مبحث بسیار بااهمیتی است. چگونه سایت فروشگاهی خود را از خطاها دور نگه داریم؟

از آنجا که سایت های فروشگاه اینترنتی صفحات زیادی دارند، با تشخیص مشکلات و خطاهای این صفحات می توان سئو سایت را به میزان زیادی ارتقاء داد. بیایید ببینیم شما برای دور نگه داشتن سایت فروشگاه اینترنتی خود از خطا، باید چکار کنیم. ما ابتدا با ابزارهای سئو شروع می کنیم و بعد چند پروسه جهت انجام این کار را به شما معرفی می کنیم.

ابزارهای بررسی و نظارت

ابزارهای بررسی و نظارت برای تشخیص خطاهای سئو ضروری هستند. من ابزارهای زیر را ضروری تلقی می کنم.

  • ScreamingFrog: به جرئت می توان گفت این ابزار یکی از بهترین SEO Spiderها (خزنده وب سایت نسخه دسکتاپ) است که برای اکثر کاربران در دسترس می باشد. شما به این ابزار، یا ابزاری مشابه نیاز دارید تا بتوانید اکثر خطاهایی که در این پست به آنها خواهیم پرداخت را رفع کنید.
  • Google Search Console: حتما برای دامنه خود در اینجا حساب کاربری باز کنید. چرا که با داشتن این حساب کاربری، شما از خطاهایی آگاه خواهید شد که خزنده ها الزاما نمی توانند آنها را پیدا کنند.
  • Google Analytics: برای آگاهی از کاهش غیرمنتظره ترافیک جستجوی طبیعی خود، به طور منظم آنالیتیکس (تحلیلگر) خود را بررسی کنید.

همچنین به شما پیشنهاد می کنم از این ابزارها استفاده کنید تا از مشکلات متعدد سئو سایت خود مطلع شوید:

  • W3C Validator: از این ابزار استفاده کنید و کد قالب های صفحه یا صفحه اصلی خود را تایید اعتبار کنید. اطمینان حاصل کنید که کد HTML شما معتبر است و موتورهای جستجو می توانند آن را به درستی بخوانند. از این ابزار برای اعتبارسنجی نقشه سایت های XML خود نیز استفاده کنید.
  • WebPageTest: از این ابزار برای بررسی سرعت بارگذاری صفحات خود استفاده کنید و ببینید کدام عناصر صفحه شما بیشترین نقش را در کاهش سرعت بارگذاری صفحه شما دارند.
  • MxToolBox DNS Check: با این ابزار می توانید مشکلات DNS سایت خود را پیدا کرده و با هاست خود درباره خطاهایی که پیدا می کنید صحبت کنید.
  • Pingdom: این ابزار بر روی Uptime سایت شما نظارت کرده و اگر سایت بارگذاری نشود یا مشکلاتی از این دست داشته باشد به شما اطلاع می دهد.
  • SSL Labs Test: اطمینان حاصل کنید که گواهی SSL شما به درستی کار می کند و مشکلی برایش به وجود نیامده است.

صفحات 404 سایت

طبیعی است که صفحات 404 به تجربه کاربری آسیب میزنند، اما خوب است بدانید این صفحات تاثیر منفی بر روی سئو نیز می گذارند. لینک هایی که کاربر را به صفحات 404 ارجاع می دهند، چگالی خود را از دست می دهند.

برای تشخیص صفحات 404، ابتدا سایت خود را با ScreamingFrog بررسی کنید. پس از اتمام بررسی، به قسمت Response Codes رفته و بعد گزینه (Client Error (4xx از منوی Filter را انتخاب کنید.

بررسی خطاهای سایت,تشخیص خطاهای سئو,خطاهای سایت فروشگاهی

حالا لیست به دست آمده را Export کنید.

این ها صفحات 404 هستند که بیشترین اولویت را دارند. چرا که این صفحات، صفحات گمشده ای هستند که صفحات دیگر در سایت شما به آنها لینک داده اند.

برای هر صفحه، ببینید آیا جایگزین مناسبی می توانید برایش بیاورید یا خیر. اگر می توانید، باید در سایت خود جستجو انجام داده و تمامی ارجاعات به صفحه 404 را با یک صفحه مناسب جایگزین کنید.

اگر جایگزین مناسبی پیدا نکردید، باید لینک های صفحه را حذف کنید تا بیش از این لینک های شکسته در سایت وجود نداشته باشد.

بعلاوه، باید صفحات گمشده را به صفحات جایگزینی که پیدا کرده اید ریدایرکت 301 نمایید.

ریدایرکت 301 را بدون به روز رسانی لینک ها نسازید. لینک هایی که از ریدایرکت های 301 می گذرند مقداری از چگالی سئو خود را از دست می دهند و ریدایرکت ها بار اضافه بر روی سرورهای شما خواهند بود.

در مرحله بعد، شما باید صفحات 404 با اولیت کمتر را شناسایی کنید. این صفحات، صفحات گمشده ای هستند که شما از صفحات خود به آنها لینک نمی دهید، اما سایت های دیگر به این صفحات لینک می دهند. این مسئله می تواند نتیجه صفحات قدیمی باشد که شما حذف کرده اید، یا می تواند به این دلیل باشد که سایت هایی که به شما لینک داده اند، از URL اشتباهی استفاده کرده اند.

می توانید با مراجعه به Google Search Console، رفتن به قسمت Crawl Errors و بعد انتخاب Crawl در نوار navigation سمت چپ، این صفحات را پیدا کنید.

رفع خطاهای سایت,سئو فروشگاه اینترنتی,سایت فروشگاه اینترنتی

بر روی گزینه Not Found کلیک کرده و صفحات 404 خود را استخراج کنید.

صفحات 404 تکراری که قبلا با ScreamingFrog پیدا کرده اید را از نظر بگذرانید. حالا ببینید آیا برای این صفحات، جایگزین مناسبی وجود دارد؟ اگر بله، ریدایرکت 301 تنظیم کنید تا به کاربران صفحه مناسب فرستاده شود.

هیچوقت برای راحتی خودتان، تمامی بازدیدکننده های صفحات گمشده را به صفحه اصلی هدایت نکنید. به این کار می گویند 404 نرم (Soft 404). گوگل این ریدایرکت ها را دوست ندارد. در قسمت بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.

404 های نرم (Soft 404s)

یک صفحه 404 نرم، صفحه ای گمشده است که برای گوگل به شکل 404 نشان داده نمی شود. گوگل صراحتا شما را از داشتن صفحات 404 نرم منع می کند. این صفحات دو نوع هستند:

  • صفحاتی با عنوان “این صفحه یافت نشد” که برای کاربران به شکل صفحات 404 نشان داده می شوند اما برای موتورهای جستجو، success code (کد 200) ارسال می کنند تا آن را ایندکس کنند.
  • ریدایرکت های 301 یا 302 به صفحات غیرمرتبطی مثل صفحه اصلی. ریدایرکت باید کاربران را به محل جدید صفحه بفرستد، نه صفحه غیرمرتبطی که آنها را ناامید کند.

تعداد زیادی از صفحات این دو مدل، چگالی شما را برای موتورهای جستجو کاهش می دهد.

می توانید صفحات Soft 404 را در کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) و در بخش Crawl Errors پیدا کنید.

برای حل مشکل صفحات 404 نرم، می توانید:

  • سیاست خود را مبنی بر ریدایرکت و هدایت تمامی بازدیدکننده های صفحات گمشده به صفحه اصلی، حذف کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که صفحات گمشده شما کد وضعیت 404 را به درستی نشان می دهند.
  • اگر جایگزین مناسبی در دسترس دارید، ریدایرکت خاصی برای صفحه بسازید.
  • صفحه را بازسازی کنید تا دیگر صفحه گمشده نباشد. اگر نمی دانید که قبلا چه محتوایی در این URL بوده است، می توانید از ابزار Wayback Machine استفاده کرده و ببینید قبلا چه چیزی در این صفحه بوده است، البته اگر قبلا این صفحه بررسی (Crawl) شده است.
  • اگر هیچ جایگزین مناسبی برای این صفحه وجود ندارد، بگذارید کد وضعیت 404 نشان داده شود. اما اطمینان حاصل کنید که از هیچ کجای سایت خود به این صفحه لینک نداده اید.

برای آنکه PageRank به دست بیاورید، به شکل حریصانه ریدایرکت نسازید. چون در این صورت این پیام را به نتایج جستجو می دهید که ریدایرکت های 301 شما بی اثر شده و صفحات 404 دیده می شوند.

ریدایرکت ها

قبل از انجام هر کار دیگر، باید مطمئن باشید که سایت شما چرخه ریدایرکت ندارد. چرخه ریدایرکت، مجموعه ای از ریدایرکت ها است که یک ریدایرکت به یک ریدایرکت دیگر می رسد و غیره. این کار به خاطر فاکتور damping گوگل، PageRank را کم کم از بین برده و بار سرور شما را افزایش می دهد. چرخه های ریدایرکت دسترسی به صفحات را غیرممکن می کنند.

سایت های فروشگاهی

چرخه های ریدایرکت را با ریدایرکت های مستقیم از صفحه قدیمی به صفحه جدید جایگزین کنید.

وقتی این کار را انجام دادید، از ScreamingFrog استفاده کرده و ریدایرکت های 301 و 302 را شناسایی کنید.

بررسی خطاهای سایت,تشخیص خطاهای سئو,خطاهای سایت فروشگاهی

با شناسایی ریدایرکت های 302 شروع کنید، چون این ریدایرکت ها موقت هستند. اگر یکی از این ریدایرکت ها دائمی بود، آن را به ریدایرکت 301 تبدیل کنید تا صفحه ریدایرکت شده در فهرست بندی باقی نماند. بررسی ریدایرکت های 302 می تواند به شما برای حذف ریدایرکت های موقت و بازگردانی صفحات فراموش شده کمک کند.

پس از رفع مشکل ریدایرکت های 302، گام بعدی حذف لینک های این صفحات ریدایرکت شده در سایت شماست. بعد باید آنها را با لینک های لوکیشن صحیح جایگزین کنید. موارد بسیار کمی هستند که شما تمایل دارید به صفحه ریدایرکت شده لینک دهید. چرا که PageRank در اثر ریدایرکت کاهش یافته و بار سرور افزایش می یابد. از عملیات جستجو و جایگزین صفحه جدید برای انجام این کار استفاده کنید.

rel=canonical) Canonicalization)

canonicalization، متدی برای کنار آمدن با صفحات تکراری است که برای سایت های فروشگاه اینترنتی بسیار متداول می باشد. rel=canonical به موتورهای جستجو می گوید کدام ورژن صفحه، قانونی و درست است. ما قبلا درباره این موضوع با جزئیات زیاد در راهنمای سئو فروشگاه اینترنتی صحبت کرده ایم، اما موارد زیر، برخی قوانین کلی هستند:

  • هر صفحه تکراری حتما از rel=canonical استفاده کنید چرا که ممکن است در چند دسته بندی قرار بگیرند.
  • هر محتوای صفحه بندی شده ای باید دارای یک rel=canonical باشد.
  • صفحاتی که بسته به تمایل مدیران سایت شخصی سازی شده باید ورژن اصلی آن را نیز یافته و rel=canonical به آن دهید.

برای تشخیص صفحاتی که ممکن است به rel=canonical احتیاج داشته باشند، از ScreamingFrog استفاده کنید تا title tag های تکراری را تشخیص دهید:

بررسی خطاهای سایت,تشخیص خطاهای سئو,خطاهای سایت فروشگاهی

این موارد، نسخه های تکراری بسیار متداولی از صفحات هستند.

نوایندکس کردن (Noindexing)

بسیاری از سایت های فروشگاهی، معمولا هزاران صفحه یا بیشتر دارند و تقریبا چندتا از این صفحات بسیار بی کیفیت هستند یا محتوای کمی دارند. بسیاری از این صفحات ممکن است مثل صفحات دیگری باشند با این که کاملا تکراری نیستند. بسیاری از این صفحات حاوی متنی هستند که سازنده نوشته است. این متن در سایت های فروشگاهی دیگر هم پیدا می شود.

در برخی موارد، نوایندکس کردن برخی از این صفحات ایده خوبی است. نوایندکس کردن به موتورهای جستجو می گوید صفحه را از نتایج جستجو حذف کنند. پس تگ noindex وسیله بسیار خطرناکی است و اصلا نباید بیش از حد از آن استفاده شود.

اینجا چند صفحه لیست شده اند که حتما باید نوایندکس شوند:

  • بخش های ادمین یا عضویت
  • هر بخشی از سیستم بررسی
  • صفحات تشکر یا تایید پرداخت
  • نتایج جستجوی داخلی

چند هشدار:

  • هیچوقت از nofollow در لینک ها یا محتوای خود استفاده نکنید. همیشه از کد <“META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NOINDEX, FOLLOW> استفاده کنید. تگ nofollow به موتورهای جستجو می گوید PageRank شما را نیز در نظر نگیرد. این تگ اصلا برای استفاده در محتوای خودتان خوب نیست.
  • هیچوقت صفحه ای را canonicalize و noindex نکنید. گوگل به شدت شما را از این کار منع می کند. در بدترین شرایط، این کار صفحه canonical شما را noindex می کند، حتی اگر تگ noindex تنها در صفحات تکراری باشد. احتمال اینکه تگ canonical، اشتباهی در نظر گرفته شود بیشتر است، اما این بدین معناست که هر چگالی ای که بین صفحات تکراری بوده از بین خواهد رفت.

انطباق HTML

کمی پیشتر گفتیم که باید در صفحه اصلی و صفحات قالب، از اعتبارسنج W3C استفاده کنید تا مطمئن شوید هیچ خطای HTML جدی ای ندارید. با اینکه خطاهای HTML متداول هستند و گوگل هم به خوبی می تواند با آنها کنار بیاید، بهتر است خطاها را از بین ببرید و واضح ترین پیام ممکن را به موتورهای جستجو بفرستید.

از batch validation برای زمانی که تعداد صفحات بسیار بالاست استفاده کنید.

Schema.org

Schema برای سایت های فروشگاه اینترنتی ضروری است چرا که به شما اجازه می دهد به موتورهای جستجو متادیتای با ارزشی درباره محصولات خود بدهید. مثل امتیازدهی کاربران و قیمت هایی که می تواند به ساخته شدن rich results در موتورهای جستجو منجر شود و امیتازدهی ستاره ای و دیگر ویژگی های بارز را نشان دهد.

ساختاری که گوگل برای  rich results محصولات استفاده می کند را ببینید و از Schema مناسب استفاده کنید تا به خوبی کار کند. ابزار schema code generator برای تولید کد قالب بسیار کاربردی بوده و با استفاده از ابزار خود گوگل می توانید ببینید آیا صفحات شما به خوبی از rich results پشتیبانی می کنند یا خیر.

بررسی خطاهای سایت,تشخیص خطاهای سئو,خطاهای سایت فروشگاهی

نتیجه گیری

سئو فنی در هر صنعت و کسب و کاری مهم است، اما به خاطر سایز بزرگ سایت های فروشگاه اینترنتی، برای فروشندگان مهم تر است. بر روی خطاهای سایت خود نظارت کنید تا افزایش ترافیک طبیعی جستجوی خود را شاهد باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود