مهم

بهترین روش های تشخیص محتوای کپی

ابزارهای تشخیص محتوای کپی,تاثیر محتوای تکراری بر سئو,تشخیص محتوای تکراری در سایت

تشخیص محتوای کپی توسط گوگل قطعا سایت شما را دچار چالش های بزرگی خواهد کرد که مهمترین آن جریمه برای وب سایت و کاهش رتبه در گوگل است که معمولا بسیاری از سایت ها دچار چنین مشکلاتی می شوند. این مقاله به شما کمک می کند تا متوجه شوید محتوا تکراری چیست. سپس گام هایی را به شما معرفی می کنیم که می توانید با استفاده از آن ها مطمئن شوید که محتوای کپی یا تکراری باعث شکل گیری چه مشکلاتی برایتان خواهد شد. به همین دلیل است که آموزش تولید محتوا سال هاست که مورد توجه کاربران قرار گرفته تا کمتر دچار چنین اتفاقاتی بشوند.

محتوای کپی چیست؟

محتوای کپی duplicate content در واقع یک متن تکراری است که در وب، بیشتر از دو لینک به آن اشاره کرده اند. فرض کنید همین مقاله ای که در حال مطالعه آن هستید را در وب سایت نیوسئو با یک آدرس متفاوت دیگر نیز منتشر می کردیم و یا اینکه یک وب سایت دیگر این مطلب را دقیقا و یا با کمی تغییر منتشر می کرد، عکس العمل شما بعد مشاهده این محتوا چیست؟

محتوای تکراری توسط گوگل به عنوان محتوایی تعریف شده است که «در دامنه های مختلف وجود دارد که یا به صورت کامل با محتوای دیگری تطابق داشته و یا به حد زیادی نسبت به آن تشابه دارد». 
محتوایی که مطابق با این توصیف باشد ممکن است در صفحات مختلف در یک وب سایت و یا بین وب سایت های مختلف تکرار شده باشد. قسمت های رایجی که این محتوای تکراری ممکن است پنهان شده باشند، صفحات فرود یا پست های وبلاگ و یا قسمت های دیگر مانند متاهای توضیحات است که در کد های صفحه وب سایت تکرار می شوند و شناسایی آن ها به مراتب دشوارتر است.

محتوای کپی ممکن است به صورت سهوی به روش های مختلف ایجاد شود. مثلا ممکن است شما خیلی ساده یک محتوای موجود را اشتباهی دوباره پست کنید و کاری کنید که محتوای این صفحه از طریق URL های مختلف در دسترس باشد. زمانی که بازدید کننده ها به صفحه شما می آیند و می خواهند محتوایی که شما جدیدا پست کرده اید را مطالعه کنند، متوجه می شوند که قبلا این محتوا را خوانده اند. همین موضوع باعث کاهش اعتماد آن ها نسبت به سایت شده و احتمالا آن ها دیگر در آینده از محتوای شما استفاده نخواهند کرد. موتورهای جستجو هم وقتی که با صفحه های مختلف با محتوای مشابه یا عینا تکراری رو به رو می شوند، گیج شده و حتی گاهی با جریمه سایت و کاهش رتبه بندی اش، نسبت به آن پاسخ می دهند.

در عین حال، سایت هایی وجود دارند که با اهداف شوم محتوای تکراری را منتشر می کنند. آن ها محتوا را از سایت های دیگری که متعلق به آن ها نیست سرقت می کنند و یا برای بازی دادن الگوریتم های موتور جستجو، به عمد محتوای تکراری را منتشر کرده تا در زمینه ی سئو سایت به موفقیت برسند.

همچنین سناریو هایی نیز وجود دارد که بازنویسی محتوا موجود قابل قبول است. مثلا پست های مهمان، محتوای هم نشری، تغییرات عمدی بر روی نسخه اصلی و موارد دیگر. این تکنیک ها فقط باید بر اساس اهداف درستی انجام شود که به موتورهای جستجو کمک کند تا درک کنند که این محتوا، بر اساس هدف خاصی بازنویسی شده است (که در قسمت زیر این موارد توضیح داده شده است).

ابزارهای تشخیص محتوای کپی می تواند خیلی سریع و راحت به شما کمک کند که این محتوا در کجای وب سایت شما وجود دارد. حتی در صورتی که در کدهای سایت مخفی شده باشد، این ابزار می تواند هر URL و متاهای توضیحاتی که شامل محتوای تکراری هستند را نشان بدهد تا شما بتوانید این مشکلات را به راحتی رفع کنید. در حالی که بیشتر این محتوا باید حذف شود و یا نسخه اصلی به عنوان جایگزین اضافه شود. چند روش دیگر نیز وجود دارد که شاید برای شما مفید باشد.

در هر صورت، زمانی که محتوا به صورت تصادفی و یا به عمد تکرار می شود، موتورهای جستجو گول نمی خورند و ممکن است که سایت را بر همین اساس جریمه کنند و رتبه بندی اش را کاهش دهند. متاسفانه، بسیاری از کسب و کارها معمولا محتوای تکراری را منتشر می کنند. بدون آنکه آگاه باشند چه اشتباهی انجام می دهند.

به همین دلیل، ارزیابی سایت شما با ابزار تشخیص محتوای تکراری در سایت، اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا به شما کمک می کند تا حتی محتوای کپی در وب سایت خودتان را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

ابزارهای تشخیص محتوای کپی,تاثیر محتوای تکراری بر سئو,تشخیص محتوای تکراری در سایت

روش های تشخیص محتوای کپی

تشخیص محتوای کپی شده می تواند سایت شما را از مشکلاتی که قرار است بعدا برای سئو وب سایتتان پیش آید، جلوگیری کند. برای تشخیص محتوای کپی شده به دو روش می توان اقدام کرد:

  1. ابزارهای تشخیص محتوای کپی
  2. استفاده از گوگل

ابزارهای تشخیص محتوای کپی

Siteliner: یکی از بهترین ابزارهای رایگان است که بسیار کاربری ساده ای دارد و شما فقط با وارد کردن url می توانید تعداد کلمات استفاده شده در هر صفحه، لینک های خارجی و داخلی و … را جستجو کنید. از مزایای دیگر این ابزار گرفتن خروجی pdf از تمام نتایج جستجو شماست.

Smallseotools: این ابزار به دو صورت رایگان و پولی ارائه شده است. بهتر است بدانید یکی از دقیق ترین ابزارهای تشخیص محتوای کپی به شمار میرود.

PlogSpotter: استفاده از این ابزار رایگان است و بهترین مزیت این ابزار سرعت فوق العاده آن در تشخیص محتوا تکراری است.

Duplicheker: ابزاری کاملا رایگان و بسیار پرکاربرد که اطلاعات کاملی از محتوای تکراری به شما ارائه می کند. بعد از ثبت نام می توانید از این خدمات بصورت نامحدود استفاده کنید.

Google: کافیست قسمتی از متن مورد نظرتان را در سرچ بار گوگل وارد کنید سپس هر گونه محتوای که شباهت دارد و یا محتوایی که کاملا کپی باشد را در نتایج جستجو نشان می دهد که یکی از ساده ترین روش ها برای تشخیص این نوع محتوا است.

مهمترین اقدامات پس از تشخیص محتوای تکراری

1. استفاده از تگ rel=canonical

تگ canonical می تواند به موتور جستجو بگوید که کدام URL خاص باید به عنوان نسخه اصلی صفحه در نظر گرفته شود، از این رو باعث می شود هیچ ابهامی برای موتور جستجو از نظر محتوای تکراری٬ باقی نماند.

2. استفاده از ریدایرکت 301

این روش، یک روش ساده و مطابق با میل موتور جستجوگر گوگل است که باعث می شود وقتی لازم است صفحه تکراری حذف شود، بازدید کننده ها به URL صحیح منتقل شوند.

3. استفاده از تگ های متا “noindex”

این روش به سادگی به موتور جستجو می گوید که صفحه ای را ایندکس نکند که این موضوع در شرایط خاص می تواند خیلی مفید باشد.

4. استفاده از ابزار Google’s URL Parameters

این ابزار به شما کمک می کند به گوگل بگویید که صفحه هایی که پارامتر خاصی دارند را کراول نکند. این روش می تواند در صورتی مفید باشد که سایت شما از پارامتر هایی استفاده می کند تا محتوایی را به کاربر ارائه کند که بیشتر محتوای مشابهی دارند. اما تغییرات فرعی در آن ایجاد شده است (مثلا تغییرات در تیترها، رنگ سایت و غیره). این ابزار باعث می شود گوگل بداند که شما به عمد از محتوای تکراری استفاده کرده اید و نباید این صفحه ها به هدف سئو، در نظر گرفته شوند.

روش های تشخیص محتوا کپی,محتوای تکراری,محتوای کپی

با ارزیابی سایت از نظر محتوای کپی و رفع مشکلات آن، هم صفحات سایتتان از نظر رتبه بندی بهبود پیدا می کند هم این محتوا باعث می شود باز هم کاربران از وب سایت شما دیدن کنند و از خدمات و یا محصول مورد نظرتان استفاده کنند. برای ارزیابی یک سایت باید پارامترهای مشخصی را بررسی کنید که در قسمت آموزش سئو به طور دقیق تری به آن اشاره شده است.

محتوای تکراری

در ادامه به این سوالات شما پاسخ داده ایم:

  • آیا محتوای تکراری در رتبه بندی سایت ما تاثیرگذار است؟
  • چه روش هایی برای حل کردن محتواهای duplicate و تکراری وجود دارد؟

تاثیر محتوای تکراری بر سئو

تاثیر محتوای کپی در سئو بعضی اوقات آنقدر زیاد است که گاها دیده شده لینک های صفحات کپی شده با افت رنک شدیدی روبرو می شوند. در ادامه، چندین دلیل که نشان می دهد چرا محتوای تکراری یا duplicate content برای سئو شما مضر می باشد را ارائه کرده ایم:

  • به وجود آمدن URL هایی که برای سئو مناسب نیستند
  • بی ارزش کردن بک لینک ها
  • مصرف بیهوده crawl budget
  • تحت تاثیر قرار دادن رنک محتوا اصلی

در ادامه، هر کدام از موارد گفته شده را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد:

1) ایجاد URL های نامناسب برای سئو

تصور کنید که محتوای یک صفحه، در سه URL زیر نیز وجود داشته باشد:

domain.com/page/

domain.com/page/?utm_content=buffer&utm_medium=social

domain.com/category/page/

طبیعی است که URL اولی، باید در صفحات نتایج جستجو گوگل اول از همه به نمایش در بیاید. اما گوگل ممکن است که متوجه نشود کدام یک از محتواهای تولید شده، محتوای اصلی می باشد. در نتیجه ممکن است که صفحات دیگر شما که دارای duplicate content هستند، جای URL اصلی را بگیرند. در نتیجه، از آنجایی که کاربران نیز ممکن است روی لینکی که دارای محتوای کپی است و URL آن مناسب برای سئو نیست، کلیک نکنند، ترافیک سایت شما نیز به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد.

2) بی ارزش کردن بک لینک ها

اگر یک محتوای مشابه در URL های متفاوت وجود داشته باشد، هر کدام از آن URL ها ممکن است بک لینک هایی را جذب کنند که در تقسیم رنک بین URL های دیگر سایت شما تاثیرگذار باشند. برای مثال به دو لینک زیر توجه داشته باشید:

https://buffer.com/library/social-media-manager-checklist
https://buffer.com/resources/social-media-manager-checklist

محتوای استفاده شده در هر کدام از این صفحات، جزو duplicate content محسوب می شود و در حالی که هر کدام از آن ها به ترتیب 106 و 144 referring domains دارند. البته لازم نیست که نگران شوید، گوگل معمولا در شناسایی این دسته از محتواهای کپی عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. اما با این حال بهتر است که این قبیل از محتواها را در سایت خود قرار ندهید. گوگل هنگامی که با این دسته از محتواها برخورد مآی کند، در واقع تمام URL های موجود را در یک دسته قرار می دهد که بک لینک های دریافتی آن ها را به محتوای اصلی موجود اختصاص می دهد.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش بازاریابی محتواپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

مسئله ای که وجود دارد این است که ما در بیشتر موارد مشاهده می کنیم که گوگل، دو URL مربوط به یک محتوا را در SERP های خود نشان می دهد و برای آن ها رنک در نظر می گیرد. البته تا هنگامی که به حساب کاربری Google Search Console دسترسی نداشته باشیم، نمی توانیم در مورد اینکه آیا گوگل این دو URL را به یک چشم نگاه می کند، نظر بدهیم یا خیر. البته به احتمال زیاد، گوگل محتوای تکراری در سایت را شناسایی کرده و به زودی از SERP های خود آن را حذف می کند.

ابزارهای تشخیص محتوای کپی,تاثیر محتوای تکراری بر سئو,تشخیص محتوای تکراری در سایت

3) مصرف بیهوده crawl budget

گوگل با استفاده از خزنده های خود سایت شما را کراول می کند و محتواهای جدیدی که انتشار داده اید را شناسایی می کند. در واقع این یعنی که خزنده های گوگل با استفاده از لینک هایی که در صفحات قدیمی سایت شما وجود دارند، صفحات جدید را شناسایی کرده و آن ها را از نظر بهینه بودن بررسی می کنند و در نهایت یک رنک مناسب به محتوای مورد نظر می دهند.

البته شما می توانید با ورود به حساب Google Search Console خود، برای آن دسته از صفحاتی که می خواهید دوباره توسط خزنده های گوگل کراول شوند، درخواست ایندکس مجدد کنید.

بنابراین گوگل در زمینه تشخیص محتوای تکراری در سایت می تواند عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. وجود محتوای کپی موجب می شود تا خزنده های گوگل بیهوده یک صفحه را مورد بررسی قرار بدهند. این موضوع همچنین بر سرعت و کیفیت کراول کردن صفحات و محتواهای جدیدی که در سایت خود دارید تاثیر می گذارد. در نهایت تولید محتوا تکراری، سبب می شود تا crawl budget شما بیهوده مصرف شود.

4) تحت تاثیر قرار دادن رنک محتوای اصلی

در برخی موارد ممکن است که شما به یک وب سایت دیگر اجازه بدهید تا از محتواهای سایت شما در روند فعالیت های خود استفاده کند و یا اینکه بدون اجازه شما، محتوا را عینا به صورت کپی شده و یا با کمی تغییرات در وب سایت خود قرار دهند.

هر دو موردی که گفته شد به محتوای کپی یا duplicate content مربوط می شود که تنها تفاوتی با موارد قبلی در این است که محتوای مورد نظر، در دامنه های مختلف وجود دارد. البته معمولا مشکلی در این زمینه برای رنک محتوای شما به وجود نمی آید. اما در برخی موارد دیده شده است که همان محتوای کپی شده، به دلایلی، توانسته است که رنک بالاتری نسبت به محتوای اصلی داشته باشد که این موضوع طبیعتا برای شما مفید نخواهد بود.

آیا گوگل جریمه ای برای محتوای تکراری در سایت دارد؟

گوگل به تازگی اعلام کرده است که جریمه ای برای duplicate content در روند فعالیت های خود ندارد. در واقع وجود تعداد زیادی محتوای تکراری در سایت تاثیری در جریمه هایی که ممکن است گوگل برای شما در نظر بگیرد ندارد. جان مولر نیز در این زمینه اعلام کرده است که گوگل به هیچ عنوان چیزی با عنوان duplicate content penalty نداشته است و قصد آن را هم ندارد که سایت هایی که در بین صفحات خود URL های متفاوت و محتواهای مشابه دارند را جریمه کند.

البته دقت داشته باشید که اگر به وجود آمدن محتواهای تکراری در سایت شما، جزو استراتژی هایتان نبوده و برنامه قبلی در این زمینه نداشته اید، از سمت گوگل جریمه نخواهید شد؛ اما اگر غیر از این است که شما قصد دارید که تکنیک های سئو کلاه سیاه در روند کاری خود استفاده کنید، باید بگوییم که گوگل متوجه این قضیه شده و جریمه های اساسی برای سایت شما در نظر می گیرد.

نحوه رفع مشکلات محتوای تکراری

301 redirect

در بسیاری از موارد، بهترین راه برای مبارزه با محتوای تکراری، تنظیم یک تغییر مسیر 301 از صفحه “تکراری” به صفحه محتوای اصلی است. وقتی چندین صفحه با پتانسیل درجه بندی خوب در یک صفحه واحد قرار می گیرند، آنها نه تنها از رقابت با یکدیگر متوقف می شوند، همچنین به طور کلی سیگنال ارتباط و محبوبیت قوی تری ایجاد می کنند. این به طور مثبت بر توانایی صفحه “صحیح” برای رتبه بندی خوب تأثیر خواهد گذاشت.

Rel=”canonical”

گزینه دیگر برای مقابله با محتوای تکراری استفاده از ویژگی rel = canonical است. این به موتورهای جستجو می گوید که یک صفحه معین باید به گونه ای رفتار شود که گویی یک آدرس اینترنتی مشخص است و همه پیوندها، معیارهای محتوا و “قدرت رتبه بندی” که موتورهای جستجو در این صفحه اعمال می کنند باید در واقع به اعتبار مشخص شده اعتبار داده شوند.

نظرات Google درباره محتوای تکراری

  • اگر هدف از محتوای کپی یا تکراری تغییر نتایج گوگل یاشد قطعا جریمه خواهید شد.
  • Google می داند که کاربران می خواهند در نتایج جستجو تنوع ایجاد کنند پس مقاله ای که بارها و بارها تکرار شده است را در یک نسخه نشان می دهد.
  • Google در واقع الگوریتم هایی را برای جلوگیری از تأثیرگذاری مطالب تکراری در وب مسترها طراحی کرده است.
  • محتوای تکراری مبنایی برای اقدام خرابکارانه نیست، مگر اینکه هدف آن دستکاری در نتایج جستجو باشد.
  • گوگل سعی می کند منبع اصلی محتوا را مشخص کند و آن را نمایش دهد.
  • اگر شخصی محتوای شما را بدون اجازه کپی کرده است، می توانید با ارسال درخواست تحت قانون کپی رایت دیجیتال، درخواست حذف آن را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود