دیجیتال مارکتینگ چیست و چه مفهومی دارد؟

آموزش دیجیتال مارکتینگ,آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان,بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ یکی از مسائل بسیار مهمی است که امروزه همه افراد باید در مورد آن اطلاعاتی داشته باشند. در ابتدا می خواهیم یک مسئله مهم و تا حدودی عجیب را برای شما بیان کنیم؛ شاید باورش کمی سخت باشد اما هرروزه بر تعداد کسانی که با دنیای آنلاین آشنا می شوند، افزوده می شود!

در حقیقت، میانگین استفاده بزرگسالان از اینترنت در طی 3 سال اخیر، حدود 5 درصد افزایش داشته است. چه بخواهید یا نخواهید، همواره بر تعداد کسانی که خرید خود را از طریق اینترنت انجام می دهند، افزوده می شود و کسب و کارهای سنتی با گذشت زمان، اثربخشی خود را از دست می دهند.

بازاریابی یکی از پایه های بیشتر کسب و کارها است. ماهیت بازاریابی همیشه در مورد این مسئله بوده است که شما چگونه باید در زمان و مکان مناسب، با مشتریان خود ارتباط بگیرید؛ امروزه این مفهوم تا حدودی گسترش پیدا کرده است؛ شما بیشتر مواقع می توانید با مشتریان ارتباط بگیرید. یعنی همان زمان هایی که آن ها در اینترنت در حال جستجو هستند.

حال می توانیم از این مباحث به درک مفهوم دیجیتال مارکتینگ برسیم؛ دیجیتال مارکتینگ به هر شکلی از بازاریابی که به صورت آنلاین انجام می شود، می گویند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در بالا به صورت کلی یک تعریف برای مفهوم دیجیتال مارکتینگ برای شما بیان کردیم. اما لازم است که بیشتر به این مسئله بپردازیم تا بهتر متوجه شوید که دیجیتال مارکتینگ چیست. در دوره های آموزش دیجیتال مارکتینگ بیان می شود که این مهم به کلیه تلاش هایی که به مفهوم بازاریابی اطلاق می شود، گفته می شود؛ البته تنها در صورتی که بازاریابی به واسطه دنیای آنلاین و اینترنت پیاده سازی شود.

با توجه به ماهیت اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست، مشاغل باید برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده خود، از موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و وب سایت های دیگر استفاده کنند.

در این میان، مفهومی وجود دارد با نام بازاریابی داخلی؛ برخی از فعالان بازاریابی دیجیتال، آن را با دیجیتال مارکتینگ تقریبا یکی می دانند؛ اما اینطور نیست. با توجه به تجربه هایی که تا کنون به دست آورده ایم، اختلاف هایی بین این دو مفهوم وجود دارد.

چرا دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد؟

در کسب و کارهای سنتی، فعالیت های کارکنان اغلب به صورت فیزیکی صورت می گیرد. اما یکی از مسائلی که بر اهمیت دیجیتال مارکتینگ می افزاید، این است که شما می توانید تمامی فعالیت های مربوط به کسب و کار خود را به شکل الکترونیکی انجام دهید.

این مسئله نشان دهنده این است که شما به عنوان یک کسب و کار که به صورت آنلاین فعالیت دارید، با یک حجم وسیعی از امکانات برای پیاده سازی تکنیک های بازاریابی خود روبرو می باشید؛ اعم از تصاویر، اینفوگرافیک ها، شبکه های اجتماعی، ویدئوها و … .

از آنجا که بازاریابی دیجیتال گزینه ها و استراتژی های زیادی دارد، شما می توانید با توجه به بودجه ای که دارید، انواع تکنیک های موجود را برای کسب و کارتان انتخاب کنید.

با توجه به نکات آموزش دیجیتال مارکتینگ، شما می توانید در این صنعت، از ابزارهای زیادی که وجود دارد استفاده کنید و میزان سود و برگشت سرمایه خود را به طور مرتب مورد بررسی قرار دهید.

آموزش دیجیتال مارکتینگ,آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان,بازاریابی دیجیتال

شاخه های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به دسته های گوناگونی تقسیم بندی می شود. ما در اینجا مهم ترین و بهترین آن ها را برای شما جمع آوری کرده ایم.

  1. بهینه سازی موتور جستجو یا همان SEO
  2. بازاریابی محتوا
  3. بازاریابی شبکه اجتماعی
  4. تبلیغات کلیکی یا PPC
  5. بازاریابی وابسته
  6. تبلیغات بومی
  7. بازاریابی خودکار
  8. ایمیل مارکتینگ
  9. روابط عمومی
  10. بازاریابی داخلی

در ادامه برخی از مهم ترین زیر شاخه های علم دیجیتال مارکتینگ را برای شما شرح خواهیم داد.

بهینه سازی موتور جستجو یا SEO

سئو در واقع پروسه ای است که طی آن یک وب سایت بهینه سازی می شود تا بتواند در نتایج جستجوی گوگل، بینگ و …، رنک یا رتبه بالاتری بگیرد. هرچه رتبه شما به واسطه سئو افزایش پیدا کند، واضح است که ترافیک طبیعی ورودی برای وب سایتتان نیز بیشتر خواهد شد.

سئو بخش های بسیار گوناگونی دارد که اگر بخواهید به نتیجه برسید، باید به تمامی آن ها مسلط شوید. اما 3 دسته کلی در این زمینه وجود دارد که برای رسیدن به موفقیت در دیجیتال مارکتینگ، باید با آن ها آشنایی داشته باشید؛ حتی اگر تخصص شما چیز دیگری است:

  • سئو داخلی
  • سئو خارجی
  • سئو فنی

حالا وقتشه!   اینو بخون: 10 مرحله تبدیل شدن به کارشناس سئوپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

بازاریابی محتوا

از مقاله های معتبر آموزش دیجیتال مارکتینگ متوجه می شویم که بازاریابی محتوا به این منظور انجام می شود که شما بتوانید از طریق تبلیغ و به اشتراک گذاری محتوای خود، اعتبار برندتان را افزایش دهید. یک استراتژی بازاریابی محتوا مناسب باید موارد زیر را در دل خود جای دهد:

  • مقاله های بلاگ

تولید و انتشار محتوا و مقاله های با کیفیت در بلاگ کسب و کارتان سبب می شود تا شما بتوانید تخصص خود را به نمایش بگذارید و به طور طبیعی برای وب سایتتان، ترافیک و بازدید جذب کنید.

  • Ebooks

کتاب های الکترونیکی و به طور کلی محتواهای طولانی به شما کمک می کنند تا بتوانید برای مدت زمان بیشتری با کاربر در ارتباط باشید. یکی از اهداف بازاریابی شما در تولید کتاب های الکترونیکی می تواند این باشد که کاربر را ترغیب کنید که در نهایت به وب سایتتان وارد شود. کتاب های الکترونیک یکی از بخش های کاربردی دنیای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به شمار می روند.

  • اینفوگرافیک ها

برخی اوقات، کاربران تمایل دارند تا به جای اینکه یک متن را مطالعه کنند، همان مطلب را به صورت تصویری مشاهده کنند. به طور کلی انسان ها موجودات بصری هستند؛ در نتیجه شما نیز اگر می خواهید یک کسب و کار موفق در دیجیتال مارکتینگ داشته باشید، نباید در روند بازاریابی محتوا خود از اینفوگرافیک ها غافل شوید.

بازاریابی شبکه اجتماعی

شبکه های اجتماعی یکی از عناصر تاثیر گذار زندگی بسیاری از ما انسان ها می باشند. با ارائه خدمات و تبلیغات با کیفیت در شبکه های اجتماعی زیر، می توانید افراد زیادی را جذب کسب و کار خود کنید:

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • توییتر
  • لینکدین
  • پینترست

البته دقت داشته باشید که شبکه های اجتماعی بسیار زیادی وجود دارند که در سراسر جهان، بازاریابان از آن ها استفاده می کنند. ما این 5 مورد را بر اساس کاربردی که شبکه های اجتماعی در کشور ما و میزان استفاده مردم، برای شما بیان کردیم.

تبلیغات بومی

تبلیغات بومی به تبلیغاتی اطلاق می شود که در درجه اول، ماهیت محتوایی دارند و در کنار یک محتوای دیگر، بدون پرداخت هیچ هزینه ای، نمایش داده می شوند. پست هایی که در شبکه های اجتماعی می گذارید را نیز می تواند تا حدودی جزو این دسته از دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفت.

بازاریابی دیجیتالی چیست,دوره های دیجیتال مارکتینگ,دیجیتال مارکتینگ

یک بازاریاب دیجیتال چه کارهایی باید انجام دهد؟

یک بازاریاب دیجیتال یا digital marketer وظیفه دارد تا کسب و کار شما را تا جایی که می تواند شهرت ببخشد و افراد را از کانال های گوناگون به برند شما مرتبط سازد؛ چه از روش های پولی یا روش های رایگان. این کانال ها در واقع همان زیر شاخه هایی از بازاریابی دیجیتال هستند که در مورد آن ها در بالا توضیحاتی ارائه کردیم.

بازاریاب دیجیتال باید شاخص عملکرد (KPI) را برای هر کدام از این کانال ها بسنجد تا در نهایت متوجه شود که میزان موفقیت کسب و کار، از طریق این شاخه دیجیتال مارکتینگ چیست. البته در شرکت های بزرگ، یک فرد به خصوص مسئول این قضیه نیست و یک تیم متخصص تحقیقات مربوط به شاخص عملکرد را برای تک تک این کانال ها انجام می دهد.

آیا دیجیتال مارکتینگ برای تمامی کسب و کارها اثربخش است؟

یکی از نکات مهمی که بدون استثنا در تمامی دوره های آموزش دیجیتال مارکتینگ به افراد گفته می شود، این است که دیجیتال مارکتینگ می تواند برای هر کسب و کار یا صنعتی که در هر زمینه ای فعالیت دارد، کارساز باشد.

در نتیجه، شک نکنید که کسب و کار سنتی شما می تواند با ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ به کلی تغییر پیدا کند. پس زمان را از دست نداده و از رقبایتان عقب نمانید. با استفاده و پیاده سازی تکنیک های بازاریابی دیجیتال شما می توانید ارتباط با مشتریانتان را به کلی به مسیر بی نظیری انتقال دهید.

جمع بندی نهایی

همانطور که گفته شد، اهمیت دیجیتال مارکتینگ بسیار زیادی می باشد. همچنین بیان کردیم که سئو سایت بهترین و قدرتمندترین بخش این مهم می باشد. بنابراین، شما با مسئله پیچیده ای روبرو نیستید؛ تنها باید دو کار انجام دهید:

  • راه اندازی یک وب سایت
  • سئو و بهینه سازی آن

اما دقت داشته باشید که اگر این دو مقوله به درستی پیاده سازی نشوند، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به برند شما وارد شود. پس سعی کنید که همیشه با افراد متخصص و با تجربه در این زمینه مشورت داشته باشید. خوشحال می شویم که در صورت وجود هرگونه پرسش یا مشکلی، آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود