نرخ تبدیل چیست و چرا مهم است؟

Conversion rate,اهمیت نرخ تبدیل,بهینه سازی نرخ تبدیل

اگر شما کانال، پیج یا سایتی دارید که بصورت آنلاین مشغول به کار هستید، در ماه چند نفر به آن وارد می شوند؟ چند نفر از کاربرانی که وارد سایت یا کانال شما شده اند اقدامی در آن انجام داده و به مشتری تبدیل شده اند؟ نرخ تبدیل سایت شما چند است؟

اگر پاسخ این سوالات را نمی دانید، وقت آن است که با مفهوم تبدیل و نرخ تبدیل آشنا شوید. ما در نیوسئو همراه شما هستیم تا به این سوالات پاسخ بدهیم: چرا ورود کاربر به سایت و تبدیل شدن آن به مشتری برای کسب وکار آنلاین شما اهمیت دارد؟ نرخ تبدیل چیست؟ اصلا آیا یادگیری فرمول نرخ تبدیل جزو نکات آموزش سئو ست؟

در این مقاله می خواهیم به بررسی موارد زیر بپردازیم:

  • تبدیل در سئو به چه معنی است؟
  • چرا تبدیل در سئو سایت مهم است؟
  • مثال هایی از انواع تبدیل ها
  • چگونه میتوان تبدیل ها را ردیابی و اندازه گیری کرد؟
  • تبدیل در مقابل نرخ تبدیل
  • بهینه سازی نرخ تبدیل چگونه انجام می شود؟

تبدیل در سئو به چه معنی است؟

دیکشنری آکسفورد تبدیل را به عنوان “فرآیند یا علت تغییر هر چیزی از یک فرم به فرم دیگر” تعریف می کند. آیا برای نرخ تبدیل در سئو این تعریف صادق است؟

در دنیای بازاریابی دیجیتال، تبدیل زمانی انجام می شود که یک بازدیدکننده در هر یک از کانال های آنلاین شما (به عنوان مثال: وب سایت، شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن و غیره) یک فعالیت مطلوب انجام دهد که آن ها را به پروسه خرید نزدیک تر یا به یک خریدار واقعی تبدیل نماید.

از دیدگاه بازاریابی، وضعیت یک کاربر به تدریج و با گذر از مراحل مختلف در مسیر خرید، یا به عبارتی از یک فرم به فرم دیگر تغییر می کند. یک کاربر ممکن است در اولین بازدید از سایت تبدیل به مشتری نشود، اما با گذشت زمان و از طریق تعاملات متعدد سایت با کاربران، سایت می تواند آن ها را به مشتری تبدیل نماید.

برای درک بیشتر اهمیت نرخ تبدیل، ابتدا لازم است که با انواع تبدیل آشنا شوید. تبدیل ها در بازاریابی به دو شکل اصلی می باشند. این دو نوع تبدیل عبارتند از:

میکرو تبدیل (تبدیل های کوچک): اقدام کوچکی است که کاربر در یک سایت انجام می دهد و می تواند منجر به یک تبدیل بزرگ تر و مهم تر شود. به عنوان مثال، وقتی کاربری برای دانلود یک کتاب الکترونیکی باید ایمیل خود را وارد کند، وارد کردن ایمیل یک میکرو تبدیل است. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید اطلاعات کاربران را جمع آوری کرده و در آینده با آن ها ارتباط برقرار کنید و کاربران را به مشتری تبدیل کنید.

ماکرو تبدیل ( تبدیل های بزرگ): یک اقدام بزرگ و نهایی از سمت کاربرانی است که به سایت وارد می شوند و مستقیماً به درآمد منجر می شود. مانند زمانی که کاربری محصولی را از یک سایت خریداری می کند.

به طور کلی، میکرو تبدیل ها به عنوان گام های کوچکی عمل می کنند که کاربران را به سمت ماکرو تبدیل ها هدایت می کنند. هر دو نوع تبدیل برای کسب و کارها مهم هستند زیرا به آنها کمک می کنند تا مشتریان جدید جذب کنند و درآمد خود را افزایش دهند.

Conversion rate,اهمیت نرخ تبدیل,بهینه سازی نرخ تبدیل

چرا تبدیل در سئو سایت مهم است؟ 

تبدیل ها مهم هستند زیرا برای کسب وکارها درآمد ایجاد می نمایند. مهم نیست از چه روش های بازاریابی استفاده می کنید، مثلاً تبلیغات، بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، شبکه های اجتماعی، ویدئو و غیره؛ تبدیل ها (مثل فروش، ثبت نام یا دانلود) معیار اصلی برای اندازه گیری موفقیت روش های بازاریابی هستند.

تبدیل ها نشان می دهند که آیا تلاش های بازاریابی شما مؤثر بوده اند یا نه. اگر کاربران اقداماتی که شما می خواهید (مثل خرید یا ثبت نام) را انجام دهند، این نشان دهنده این است که روش بازاریابی شما موفق بوده و به اهدافش رسیده است.

به کمک (Key Performance Indicator) KPI که همان شاخص کلیدی عملکرد است می توان نتیجه تلاش های بازاریابی و میزان موفقیت پروژه های سئو را در هر سایت سنجید. این شاخص به شما کمک می کند بفهمید آیا بازاریابی شما کارآمد بوده یا خیر.

در دنیای سئو هدف اصلی این است که ترافیک بیشتری به یک وب سایت جذب شود. برای این امر باید وب سایت ها به گونه ای طراحی و تنظیم شده باشند که بتوانند کاربران اینترنتی را جذب و به مشتری یا خریدار تبدیل کنند.

برای افزایش نرخ تبدیل یک سایت، ابتدا صاحبان سایت ها باید بدانند که منظور از نرخ تبدیل چیست؟ همچنین آن ها باید بدانند چگونه می توان نرخ تبدیل را بهینه کرد؟ بعد از پیدا کردن پاسخ این دو سوال و انجام راهکارهای پیشنهادی در این مقاله، ناشران سایت می توانند سایتی با درآمد قابل قبول ایجاد نمایند.

مثال هایی از انواع تبدیل

در ادامه این آموزش از سئو سایت، برای درک بهتر تبدیل و نرخ تبدیل (Conversion Rate)، چند مثال ارائه می دهیم:

۱. کلیک بر روی یک لینک (تبدیل میکرو)

۲. ثبت نام در لیست ایمیل (تبدیل میکرو)

۳. دانلود یک محتوا (تبدیل میکرو)

۴. مشاهده یک ویدیو (تبدیل میکرو)

۵. درخواست قیمت برای محصول یا خدمات (تبدیل ماکرو)

۶. خرید یک محصول یا خدمات (تبدیل ماکرو)

۷. اشتراک گرفتن در خدمات (تبدیل ماکرو)

چگونه میتوان تبدیل ها را ردیابی و اندازه گیری کرد؟

ابزارهای تحلیلی وجود دارد که به شما کمک می کنند تا تبدیل هایی که در کانال های آنلاین شما رخ می دهند را ردیابی و درک کنید.

به عنوان مثال، گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یک ابزار محبوب و رایگان است که به ناشران وب سایت ها اجازه می دهد تا تبدیل هایی که در وب سایت یا اپلیکیشن آنها رخ می دهند را شناسایی و درک کنند. با استفاده از این ابزار، شما کد یا تگ های ردیابی را روی وبسایت خود نصب می کنید و آنها فعالیت های کلیدی سایت شما در فضای آنلاین را اندازه گیری و تجزیه و تحلیل می کنند.

با استفاده از گوگل آنالیتیکس می توانید آمار تبدیل و نرخ تبدیل ها را بدست آورید. همچنین به کمک این ابزار می توانید تبدیل هایی که از طریق رسانه های اجتماعی، کانال ها یا تبلیغات کلیکی در سایت خود داشته اید را شناسایی و اندازه گیری نمایید.

تبدیل و نرخ تبدیل,فرمول نرخ تبدیل,منظور از نرخ تبدیل چیست؟

بررسی تبدیلات توسط ابزارهای تحلیلی مثل Google Analytics کمک می کنند تا به طور دقیق تر درک کنید کدام عوامل یا استراتژی ها در نرخ تبدیل موثر هستند و کدام ها نیستند. همچنین به شما امکان می دهند تا عملکرد تبدیلات خود را به تفکیک بر اساس صفحات و کانال های مختلف بررسی نمایید.

با کمک گوگل آنالیتیکس می توانید ببینید کدام صفحات از وب سایت شما یا کدام کانال ها در بهینه سازی نرخ تبدیل موثر بودند و کدام قسمت ها نیاز به بهبود دارند.

زمانیکه شما ردیابی و اندازه گیری نرخ تبدیلات را انجام می دهید، نیاز است ببینید چگونه هر تبدیل به اهداف بزرگتر کمک می کند. به عنوان مثال، چگونه عضویت در لیست ایمیل شما در نهایت به خرید یک محصول کمک می کند؟

با کمک ارزیابی تبدیل و نرخ تبدیل می توانید فعالیت های بازاریابی خود را با دقت بیشتری برنامه ریزی کنید. در نهایت می توانید تصمیمات بهتری درباره اختصاص منابع برای بهبود عملکرد بازاریابی خود بگیرید.

تبدیل در مقابل نرخ تبدیل

تبدیل: تبدیل به عمل یا فعلی اشاره دارد که بازدیدکننده در یک سایت انجام می دهد. این عمل می تواند خرید محصول، عضویت در خبرنامه، دانلود فایل و موارد مشابه این چنینی باشد.

نرخ تبدیل: نرخ تبدیل به درصدی از کاربران نسبت به کل کاربران اشاره دارد، که فعالیتی را در سایت انجام داده اند. به طور ساده تر، فرمول نرخ تبدیل نشان می دهد که چند درصد از بازدیدکنندگان سایت شما عمل یا فعلی را در سایت انجام داده اند. این دو مفهوم به شما کمک می کنند تا بهترین درک را از عملکرد تبدیلات و کارایی بازاریابی خود پیدا کنید.

فرمول نرخ تبدیل، از تقسیم تعداد کل تبدیلات بر تعداد کل کاربرانی که وارد سایت شده اند به دست می آید. برای مثال: اگر ۱۰۰ بازدیدکننده داشته باشید و ۱۰ نفر از آنها محصول شما را خریداری کرده باشند، نرخ تبدیل را به شکل زیر محاسبه می کنید:

 ۱۰٪ یا ۰/۱۰ =۱۰۰ ÷۱۰= نرخ تبدیل

برای اندازه گیری تبدیلات و نرخ تبدیل (Conversion Rate) می توانید از روش ها و معیارهای مختلفی استفاده کنید:

  • به جای محاسبه نرخ تبدیل بر اساس تعداد کل کاربران، از تعداد کل سرنخ ها یا لیدها استفاده کنید. (زمانی که نمی توانید کاربران را به دقت شمارش کنید یعنی از روش های بازاریابی متفاوتی استفاده کرده اید که باعث تکرار بازدید کنندگان می شود از این روش استفاده کنید.)
  • به جای محاسبه نرخ تبدیل بر اساس تعداد کل بازدیدکنندگان، می توانید از تعداد بازدیدکنندگان یکتا استفاده کنید. (این به شما کمک می کند تا از تکرار بازدید کنندگان جلوگیری کنید و نرخ تبدیل دقیق تری را بدست آورید.)

به دلیل وجود روش های مختلف در محاسبه نرخ تبدیل، از هر روشی که برای محاسبه این فرمول استفاده می کنید باید این روش برای سایت شما همیشگی و یکسان باشد. یعنی شما نمی توانید برای هر بخش از سایت از یک روش متفاوت نرخ تبدیل (Conversion Rate) را محاسبه کنید.

بهینه سازی نرخ تبدیل چگونه انجام می شود؟

درک مفهوم نرخ تبدیل یک موضوع است، بهینه سازی و افزایش نرخ تبدیل یک موضوع دیگر. بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) به معنای بهتر کردن تلاش های بازاریابی شماست به گونه ای که افراد بیشتری در سایت شما فعالیت یا اقدامی را انجام دهند.

گاهی ممکن است وسوسه شوید که با گرفتن ترافیک بیشتر از طریق یک کانال آنلاین، تبدیل و نرخ تبدیل (Conversion Rate) را افزایش دهید. اما یکی از راهکارهای افزایش نرخ تبدیل این است که به جای افزایش ترافیک جدید، از پتانسیل ترافیکی که هم اکنون دارید، هوشمندانه تر استفاده کنید.

حتما از خودتان می پرسید که این ترافیکی که هم اکنون دارید چگونه می تواند باعث افزایش نرخ تبدیل شود؟

یکی از بهترین راه ها برای شروع کار این است که پتانسیل ترافیک سایت خودتان را تحلیل کنید. با بررسی ترافیک سایت بر روی مناطقی که نیاز به بهبود دارند تمرکز کنید. آزمایشات اثر بخشی که در همین مقاله به آن ها اشاره شده را انجام دهید.

برای مثال، ممکن است در داده هایی ک تحلیل کردید متوجه شوید که بازدیدکنندگان وب سایت شما معمولاً در یک صفحه خاص سایت را ترک می کنند. این همان صفحه ای است که باید برای افزایش نرخ تبدیل روی بهینه سازی سئو آن کار کنید.

در مرحله بعدی صفحاتی ازسایت که مهم هستند و ترافیک بالایی دارند را انتخاب کنید. تبدیل ها را در این صفحات مهم و پرترافیک بررسی کنید. بهینه سازی این صفحات از سایت میتوانند در بهبود و افزایش تبدیل ها بسیار تاثیرگذار باشند.

همچنین بعد از بررسی آمارها ممکن است متوجه شوید که تبدیل ها از کانال ایمیل شما بسیار کم هستند. بنابراین باید ایمیل های خودتان را هدفمندتر نمایید تا منجر به جذب مخاطب و افزایش نرخ تبدیل شود.

هر روشی را که برای بهینه سازی نرخ تبدیل انتخاب کنید، در ابتدا باید معیارهایی برای ارزیابی عملکرد تعیین کنید. سپس ببینید آیا تغییراتی که اعمال کرده اید منجر به بهبود نتایج شده اند یا خیر. به عبارت دیگر، باید بدانید که چگونه موفقیت را اندازه گیری کنید و بررسی کنید که آیا اقدامات شما به بهبود نتایج مورد نظر منجر شده است یا خیر.

 آزمایش A/B و آزمایش چند متغیره هر دو راه هایی هستند که  می توان به وسیله آن ها اثربخشی یک صفحه وب را آزمایش نمود.

نتیجه گیری:

در دنیای سئو، با اینکه هدف اصلی جذب ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو است، اما تبدیل ها نیز اهمیت زیادی دارند. اهمیت نرخ تبدیل (Conversion Rate) به این دلیل است که صاحبان وب سایت ها باید بتوانند از نتیجه ترافیک ارگانیک خود بهره ببرند و آن را به سود تبدیل کنند.

در اینجا لازم میدانم به نتیجه تحقیقی از BrightEdge اشاره کنم، این تحقیق نشان می دهد که کانال جستجوی ارگانیک از طریق بهینه سازی سئو سایت بزرگترین سهم را در درآمدزایی بسیاری از صنایع دارد.

نرخ تبدیل چیست؟

درآمدزایی بالا تنها زمانی ممکن است که صاحبان وب سایت بر روی درک تبدیل های خود و بهینه سازی آن ها سرمایه گذاری کنند. در نهایت از طریق سئو سایت و آموزش های مناسب سئو، سایت خود را بهینه کرده و بتوانند درآمد مطلوبی حاصل نمایند.

سوالات متدوال: چه روش هایی برای نظارت بر نرخ تبدیل (Conversion Rate) به کار ببریم؟ چگونه می توانیم با بررسی نرخ تبدیل، تاثیرگذاری بازاریابی خود را ارزیابی کنیم؟

ردیابی تبدیل ها (conversions) در دنیای دیجیتال امروز برای کسب وکارهای آنلاین بسیار مهم است. از طریق تبدیل ها می توان اثربخشی خلاقیت های بازاریابی را بهتر درک کرد. تبدیل ها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند. ثبت نام در خبرنامه، خریدهای آنلاین یا ارسال فرم ها تنها چند نمونه از انواع تبدیل ها هستند.

با ردیابی دقیق تبدیل ها، می توانید دید ارزشمندی در مورد فعالیت های بازاریابی سایت خود به دست آورید. به کمک تبدیلات می توانید تصمیمات مناسبی برای بهینه سازی استراتژی سئو خود اتخاذ کنید.

  • یکی از ساده ترین و قابل اعتمادترین روش ها برای ردیابی تبدیل ها استفاده از Google Analytics است. این ابزار ارزشمند به کاربران امکان می دهد تا معیارهای مختلف تبدیل ها مانند تعداد تبدیل ها، نرخ تبدیل ها و منابع آن ها را بررسی کنند. Google Analytics را به درستی در وب سایت خود ادغام کنید.
  • به محض تعیین اهداف خود در Google Analytics اولین گام برای افزایش برنامه های تبدیل، شناسایی اقدام هایی است که میخواهید کاربران در سایت شما انجام دهند. پس از شناسایی، Google Analytics به شما امکان می دهد تا برنامه هایی که این اقدام ها را ردیابی می کنند تنظیم کنید.این برنامه ها ممکن است بصورت صفحات تشکر پس از خرید یا صفحات تأیید ارسال فرم باشد؛ حتی می توانند فرم های ثبت نام در خبرنامه را نیز شامل شوند!
  • برای توانایی ردیابی بیشتر، پارامترهای UTM را به قابلیت های ردیابی خود اضافه کنید. پارامترهای UTM برچسب هایی هستند که به URLها اضافه می شوند. UTMها دید ارزشمندی را در مورد اینکه کدام کانال های بازاریابی تبدیل ها را ایجاد می کنند، فراهم می کند و به شما این امکان را می دهد که میزان اثربخشی آن ها را به صورت مستقل اندازه گیری کنید.
  • ردیابی تماس می تواند یک روش مؤثر دیگر برای نظارت بر تبدیل ها باشد. اگر کسب وکار شما به شدت بر تماس های تلفنی برای تبدیل ها تکیه دارد، پیاده سازی نرم افزار ردیابی تماس می تواند اطلاعات ارزشمندی، درباره اثربخشی بازاریابی شما ارائه دهد. شماره تلفن های مختلف را به کانال های بازاریابی متفاوت اختصاص دهید تا مشخص کنید کدام کانال ها تبدیل های بیشتری ایجاد می کنند.
  • فراموش نکنید که قیف های تبدیل یا قیف فروش را تنظیم و بر آن نظارت کنید. مراحلی که کاربران قبل از رسیدن به تبدیل طی می کنند می تواند مناطق مناسبی برای بهینه سازی یا شناسایی افت های احتمالی در فرآیندهای تبدیل باشد. با نظارت دقیق بر قیف های تبدیل، می توان به راحتی مناطق بهبود یا افت احتمالی را شناسایی کرد که می تواند به استراتژی های وب سایت و بازاریابی شما کمک کند و نرخ کلی تبدیل ها را افزایش دهد.

ردیابی و اندازه گیری تبدیل و نرخ تبدیل، برای اندازه گیری میزان اثربخشی بازاریابی ضروری است. این ردیابی ها می تواند از طریق Google Analytics، اهداف تبدیل، پارامترهای UTM، ردیابی تماس یا نظارت بر قیف تبدیل باشد. انجام این ردیابی به تصمیم گیری های مبتنی بر آمارها کمک می کند و در نهایت موفقیت و درآمدزایی بیشتر را تضمین می کند.

روند گام به گام برای ردیابی اهداف تبدیل در Google Analytics:

  1. تعیین اهداف تبدیل در وب سایت خود.
  2. ادغام Google Analytics با وب سایتتان.
  3. ایجاد یک حساب Google Analytics
  4. تعیین اهداف تبدیل در حساب GA خود. اضافه کردن پارامترهای ردیابی برای نظارت بر فعالیت های خاص.
  5. پیاده سازی پارامترهای UTM برای ردیابی منابع ترافیک، رسانه ها و کمپین های بازاریابی ورودی مشتریان.
  6. اختصاص شماره های تلفن منحصر به فرد به کانال های بازاریابی مختلف با استفاده از نرم افزار ردیابی تماس.
  7. تحلیل قیف های تبدیل در Google Analytics به منظور شناسایی نقاط بهبود.
  8. استفاده از بینش های به دست آمده از ردیابی تبدیل، برای بهینه سازی وب سایت و استراتژی های بازاریابی.
  9. نظارت دائمی بر نرخ تبدیل به منظور ارزیابی اثربخشی کمپین های بازاریابی.
  10. استفاده از داده های ردیابی تبدیل برای بهینه سازی استراتژی ها سئو برای موفقیت بیشتر.
  11. آزمایش و بهینه سازی مداوم تکنیک های ردیابی تبدیل به منظور تضمین دقت و اثربخشی آن ها.
  12. بروز بودن با روند ها و پیشرفت های ردیابی تبدیل بسیار مهم است.
  13. کمک گرفتن از یک شرکت یا کارشناس متخصص سئو، نتایج دقیق ردیابی تبدیل را تضمین کند.
  14. تحلیل داده های ردیابی تبدیل به طور مداوم برای شناسایی الگوها، روندها و فرصت های بهبود.
  15. استفاده از بینش های ردیابی تبدیل برای تنظیم استراتژی های بازاریابی و تخصیص منابع.
  16. اجرای آزمون A/B بر روی رویکردهای بازاریابی مختلف به منظور انتخاب موفق ترین آن ها.
  17. به اشتراک گذاشتن نتایج تلاش های ردیابی تبدیل با اعضای تیم و سهامداران.
  18. به اشتراک گذاشتن دانش به دست آمده از ردیابی تبدیل با تمام سطوح مدیریت در سازمان خود برای تصمیم گیری ها.
  19. بهینه سازی تجربه کاربری وب سایت برای افزایش نرخ تبدیل.
  20. تحلیل نرخ تبدیل در کانال های بازاریابی مختلف برای شناسایی کانال های با بیشترین اثربخشی.
  21. تکرار و بهبود! ردیابی تبدیل باید یک تلاش مداوم باشد که شامل تحلیل و بهبود مداوم برای افزایش کارایی بازاریابی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود