4 ابزار بهینه سازی نرخ تبدیل CRO جهت بهبود سئو

ابزار بهینه سازی نرخ تبدیل,ابزار تحلیل رفتار کاربران,ابزارهای بهینه سازی نرخ تبدیل

ابزارهای بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) برای کمک به سئو سایت شما را در این مقاله بررسی می کنیم.

آیا سایت شما ترافیک بالایی دارد؟ اگر دارد که عالیست، ولی کارتان تمام نشده است. حالا وقت آن رسیده که کمپین بهینه سازی نرخ تبدیل را اجرا کنید. در این مقاله چهار ابزار را برای کمک به بهینه سازی نرخ تبدیل سایت شما معرفی می کنیم.

هر متخصص سئو باهوش و آگاهی می داند که کار سئو و بهینه سازی وب سایت هیچگاه واقعا تمام نمی شود. زمانی که فکر می کنید همه کارها را انجام داده اید، ناگهان گوگل تصمیم می گیرد الگوریتم خود را به روز کرده و یا امکانات ارگانیک جدید (و غیر رایگانی) معرفی کند تا همواره شما را آماده و گوش به زنگ نگه دارد. بعلاوه وب سایت ها دائماً در حال تغییرند و بنابراین همیشه اصلاحات کوچکی لازم است تا استراتژی سئو خود را در بهترین حالت حفظ کرده و یک گام از رقبا جلوتر بمانید.

گاهی اوقات این اصلاحات کوچک شهودی و حسی به نظر می رسند (مثلا کاری کنیم که دکمه “اضافه کردن به سبد خرید” در صفحه محصول بیشتر به چشم بیاید، یا سربرگی را که بیشتر مبتنی بر متن است تا تصویر، به پایین صفحه انتقال دهیم تا خیلی کاربر را گیج نکند). احتمالا شما هم با این وضعیت سخت مواجه شده اید. ایجاد برخی تغییرات مفید به نظر می رسد، اما چون هیچ داده ای در اختیار ندارید، تقریبا غیرممکن است که بتوان میزان اثرگذاری این تغییرات را مشخص کرد. اینجاست که بهینه سازی نرخ تبدیل سایت به کمک تان می آید.

اول CRO یا اول سئو؟

ابزار بهینه سازی نرخ تبدیل,ابزار تحلیل رفتار کاربران,ابزارهای بهینه سازی نرخ تبدیل

ماجرای سئو و CRO هم مثل داستان “اول مرغ بود یا تخم مرغ” است، یعنی نمی توان به راحتی گفت کدام یک اولویت بیشتری دارد:

  • آیا باید اول بر روی جذب ترافیک طبیعی به سمت سایت متمرکز شد و بعد برای CRO اقدام کرد؟
  • یا باید قبل از بهینه سازی کامل استراتژی رسیدن به بالای قیف بازاریابی، مسیر تبدیل (conversion path) هموار و بی دردسری ایجاد کنیم؟

بعضی از ابزارها واقعا به یک سطح کمینه از بازدید کنندگان نیاز دارند (بسته به اینکه تا چه حد بخواهید برنامه های CRO تان تهاجمی باشد) تا مطمئن شوید که تست های A/B و سایر روش های جمع آوری داده ها می تواند از نظر آماری اصطلاحا به “سطح معنی دار” برسد. پس منطقی این است که بودجه بازاریابی خود را ابتدا برای سئو خرج کنید، چون کیفیت وب سایت شما بر کانال های دیگر هم تاثیر مستقیم خواهد داشت.

یک مثال خوب در این زمینه، امتیاز کیفیت است که شامل کیفیت صفحه مقصد (صفحه فرود) و نرخ کلیک (CTR) می شود و نقش مهمی در تعیین هزینه هر کلیک (CPC) دارد.

بهینه سازی نسبت تبدیل (CVR) هم اگرچه به تنهایی نمی تواند ترافیک بیشتری را به سایت شما هدایت کند، اما موجب کاهش زحمت کاربران و تسکین دادن مشکلات (یا اصطلاحا pain points) آنها خواهد شد که می تواند به معنای درآمد بیشتر باشد. حتی برخی از سایت هایی که دارای جذاب ترین ویژگی های ظاهری و بهترین محصولات هستند هم ممکن است به خاطر مسائل بسیار ساده ای مثل مشکل بودن فرآیند پرداخت، نتوانند به پتانسیل واقعی خود برسند.

ابزارهای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت جهت ارتقای سئو

هم کارشناسان تبدیل و هم متخصصان سئو می توانند از ابزارهای زیر برای افزایش چشمگیر تعداد مشتری های هدایت شونده و گسترش دامنه کار خود استفاده کنند. در این قسمت چهار ابزار هوشمند CRO برای کمک به سئو را معرفی می کنیم:

  1. ابزار Hotjar

بهینه سازی CRO,بهینه سازی نرخ تبدیل,بهینه سازی نرخ تبدیل سایت

امکانات: دارای چندین ابزار آنالیز مانند نقشه حرارتی (heatmaps)، ثبت بازدیدها، ردیابی قیف بازاریابی (conversion funnel tracking)، آنالیتیکس فرم ها (form analytics)، رای گیری ساده (با یک سوال چند گزینه ای) و نظرسنجی های پیچیده تر و …

زمان مورد نیاز برای جمع آوری داده ها: متغیر

مسائلی که شاید درباره این ابزار ندانید: یکی از معدود ابزارهای موجود است که می توان جمع آوری داده توسط آنها را کاملا سفارش سازی کرد. بیشتر ابزارها به طور دائم داده ها را از همه صفحات و همه بازدیدکنندگان جمع آوری می کنند، اما ابزار تحلیل رفتار کاربران Hotjar به شما اجازه می دهد تا میزان داده های جمع آوری شده را کنترل کنید و گزارش های فوری و لحظه ای هم بگیرید.

بعلاوه این ابزار از تکنیک های نمونه گیری هوشمند استفاده می کند: به عنوان مثال اگر سایت 75 هزار بازدید کننده در روز داشته ولی برنامه ای که به Hotjar داده اید تنها محدود به ثبت 25 هزار بازدید باشد، الگوریتم آن در طول روز داده های یکی از هر 3 بازدید کننده را جمع آوری می کند تا داده ها از توزیع یکنواختی برخوردار باشند. در ضمن می توانید نرخ نمونه برداری را به دلخواه و بسته به نیاز خود تغییر دهید.

چه کاربردی در سئو دارد: می توانید نقشه های حرارتی را بر اساس نوع دستگاه مورد استفاده کاربر آنالیز و “نقاط داغ و سرد” را شناسایی کنید، اطلاعات دقیقی درباره کلیک ها به دست آورید و متوجه شوید کاربران با کدام قسمت ها بیشترین تعامل را دارند. همچنین می توانید عملکرد محتوای پایین صفحه را بررسی کنید و متوجه شوید که چند درصد از بازدید کنندگان به قسمت های پایین صفحه مقصد هم می روند.

می خواهید بدانید که یک کاربر واقعی در سایت شما چه رفتاری دارد؟ می توانید با برخی تنظیمات مربوط به ثبت بازدیدها، مسیر حرکت کاربر در سایت را ببینید. بعلاوه می توانید قسمت های مربوط به رای گیری و نظرسنجی را فعال نموده و از کاربران بخواهید که نظرشان را درباره تجربه ای که در سایت داشته اند مستقیما اعلام کنند. این موارد به ویژه برای طراحی مجدد صفحه فرود بسیار مفید خواهد بود.

  1. ابزار EyeQuant

ابزار بهینه سازی نرخ تبدیل,ابزار تحلیل رفتار کاربران,ابزارهای بهینه سازی نرخ تبدیل

امکانات: یک ابزار پیش بینی کننده نقشه حرارتی که به کمک آن میتوانید شاخص های طراحی صفحه وب را آنالیز کنید، یا نقشه های ادراکی (perception map) تهیه و بر اساس آن جذاب ترین ویژگی ها، “نقاط  داغ”، قسمت های مورد توجه کاربران و … را بیابید.

زمان مورد نیاز برای جمع آوری داده ها: آنی و بلافاصله! الگوریتم این ابزار بر پایه هزاران مطالعه در زمینه ردیابی حرکات چشم طراحی شده و همچنین از یادگیری ماشین بهره می برد تا مشخص کند کدام قسمت های صفحه وب بیشتر از همه توجه کاربران را جلب می کنند.

مسائلی که شاید درباره این ابزار ندانید: ابزار بهینه سازی نرخ تبدیل سایت EyeQuant در حال حاضر بر روی معیار جدیدی کار می کند که می تواند به بازاریابان در جهت بهبود بنرهای تبلیغات اینترنتی شان کمک کند. این معیار که “امتیاز دیده شدن آگهی ها” یا Ad Visibility Score نامیده شده است، مشخصات بصری مختلف آگهی های تبلیغاتی را، از ویژگی های ساده ای مانند رنگ ها و کنتراست تا عوامل پیچیده تری مثل تشخیص اشیاء آنالیز می کند.

EyeQuant می تواند به آگهی شما از 1 تا 100 امتیاز بدهد (1 یعنی ضعیف و 100 یعنی شرایط بهینه)، ولی شرکت سازنده هنوز در حال بررسی داده هاست تا دقیقا مشخص کند که چه عواملی باعث عملکرد بهتر برخی تبلیغات می شود.

چه کاربردی در سئو دارد: مفیدترین ویژگی این ابزار، “نقشه توجه” (Attention Map) است که به کمک آن می توانید متوجه شوید کاربران بیش از همه به کدام قسمت های صفحه مقصد نگاه می کنند. بعلاوه با این ابزار می توانید نقاط کانونی مورد توجه کاربران در یک صفحه وب را به راحتی شناسایی کنید تا توصیه های بهتری در زمینه طراحی صفحه ارائه دهید.

می خواهید مطمئن شوید که قیمت گذاری تبلیغی تان (promotional pricing) در مرکز توجه کاربران است؟ می توانید از نقشه های ادراکی کمک بگیرید. این نقشه ها قسمت هایی از صفحه را نشان می دهند که کاربران به احتمال زیاد در 3 ثانیه اول بازدید، آنها را می بینند. همچنین می توانید داده ها را بخش بندی (segment) کنید تا مشخص شود که بین یک کاربر جدید و کاربری که قبلا هم از صفحه بازدید کرده، از نظر نوع نگاهشان به محتوای صفحه چه تفاوتی وجود دارد.

بر خلاف اکثر ابزارهای نقشه برداری حرارتی که بر جمع آوری داده های کاربران متکی هستند، EyeQuant به شما امکان می دهد اسکرین شات هایی از صفحات مقصد خود را آپلود نموده و بازخورد کاربر را با کلیک بر روی یک دکمه دریافت کنید. به این ترتیب می توانید صفحات مقصد را به محض اینکه در محیط آزمایشی ساخته شدند ارزیابی کنید و قبل از فرستادن صفحه واقعی به روی وب، اصلاحات لازم را انجام دهید. توجه: این ابزار تنها برای محتوای بالای صفحه قابل استفاده است. توصیه می شود به جای وارد کردن URL، یک اسکرین شات آپلود کنید. مخصوصا اگر pop-up overlay دارید، این مسأله بسیار مهمتر خواهد بود.

  1. ابزار Crazy Egg

ابزار بهینه سازی نرخ تبدیل,ابزار تحلیل رفتار کاربران,ابزارهای بهینه سازی نرخ تبدیل

امکانات: در این ابزار با استفاده از نقشه های حرارتی ادراکی، آنالیز اسکرول، ثبت مسیر حرکت کاربر و آنالیز دقیق صفحه (شامل کلیک های کاربر) می توانید قسمت های “داغ و سرد” را تشخیص دهید، و همچنین امکان اجرای تست های A/B هم وجود دارد.

زمان مورد نیاز برای جمع آوری داده ها: متغیر

مسائلی که شاید درباره این ابزار ندانید: ابزار بهینه سازی نرخ تبدیل Crazy Egg قابلیت سفارشی سازی ردیابی کاربران را دارد که به وسیله آن می توانید بخش بندی داده ها را با دقت فوق العاده زیاد انجام دهید.

به عنوان مثال، می توان رفتار بازدید کنندگانی که به سیستم وارد (login) شده اند را با آنهایی که وارد نشده اند مقایسه کرد، کاربران را بر اساس تاریخچه کلیک هایشان دسته بندی کرد و یا از جاوا اسکریپت های سفارشی برای طبقه بندی کاربران به هر شکل دلخواه بهره برد.

چه کاربردی در سئو دارد: این ابزار قابلیت انجام تست های A/B بدون نیاز به نرم افزارهای گران قیمت دیگر را دارد و همچنین کلیک های کاربران را عمیق تر بررسی می کند (چیزی که EyeQuant فاقد آن است). علاوه بر این confetti map به شما اجازه می دهد تا کلیک ها را بر اساس اینکه از کجا به سایت شما ارجاع شده اند، نوع دستگاه مورد استفاده کاربر، ساعت، روزهای هفته، کلمات کلیدی، موتور جستجو و متغیرهای دلخواه و سفارشی خود دسته بندی کنید.

  1. ابزار Optimizely

ابزار بهینه سازی نرخ تبدیل,ابزار تحلیل رفتار کاربران,ابزارهای بهینه سازی نرخ تبدیل

امکانات: ابزار بهینه سازی نرخ تبدیل سایت Optimizely یکی از قدرتمندترین پلتفرم ها برای اجرای تست های A/B، چند متغیره و و چند صفحه ای (multipage) است. اگر اشتراک Optimizely را خریداری کرده باشید معلوم می شود که احتمالا مهارت کاملی در زمینه CRO دارید. این ابزار برای طراحی آزمایش ها و تست های سفارشی بدون نیاز به کدنویسی قابل استفاده است (البته امکان کدنویسی هم وجود دارد) و کنترل کامل بر تخصیص ترافیک، دسته بندی های سفارشی و مخاطبین و … را در اختیارتان قرار می دهد.

زمان مورد نیاز برای جمع آوری داده ها: متغیر

چه کاربردی در سئو دارد: صفحه وب خود را آنالیز کنید و ببینید آیا در آن اجزایی وجود دارند که برای تست A/B مناسب باشند؟ با ابزار بهینه سازی نرخ تبدیل Optimizely می توانید همزمان دو نسخه از یک محتوای مشابه را بدون نگرانی از جریمه (dinged) شدن به خاطر پنهان سازی (cloaking)، تست کنید. این ابزار آزمون های خود را تا زمانی ادامه می دهد که از نظر آماری به نتایج معنی دار برسد، بنابراین همیشه می توانید مطمئن باشید که بهبود نتایج ناشی از تغییرات شما بوده است و نه به دلیل نوسانات عادی نرخ تبدیل.

با کمک این ابزارهای CRO، می توانید از داده های واقعی برای تایید ایده های خود در زمینه طراحی مجدد سایت استفاده کنید. اگر سایت شما ترافیک قابل توجهی دارد، احتمالا زمان بهینه سازی CRO فرا رسیده است.