مهم

نکات طلایی محتوا نویسی سایت

اصول تولید محتوا برای سایت,اصول محتوا نویسی سایت,اصول محتوا نویسی ونگارش مقاله برای سایت

محتوا نویسی سایت یکسری اصول و قوانین خاص خود را دارد و در دنیای گسترده فضای مجازی یک جایگاه بسیار فوق العاده را برای خود به وجود آورده است. اگر بگوییم که اینترنت یک مکان شلوغ است مثل این است که بگوییم کلی ستاره در آسمان وجود دارد، یا مثلا کلی شن و ماسه در ساحل وجود دارد. بر اساس آمار موجود مرتبط با اینترنت، بیش از 1.9 میلیارد وبسایت در سراسر جهان وجود دارد، بیش از 3.5 میلیارد جستجوی گوگل روزانه انجام می شود و 350.000 توییت در روز نوشته می شود.

جذب علاقه خواننده ها در این محیط بسیار شلوغ، می تواند کار بسیار سختی باشد. مطالعه ای از موسسه تحقیقاتی Chartbeat نشان داد که 55 درصد از بازدید کنندگان وبسایت، 15 ثانیه یا کمتر در یک وبسایت می مانند.

محتوا نویسی سایت به بهترین شکل ممکن، یکی از مهم ترین موضوعات برای پیشی گرفتن در این رقابت است. محتوایی که به خوبی نوشته و برای وبسایت بهینه سازی شده است، می تواند به جایگاه بالای نتایج جستجو رسیده و توجه مخاطبین را به خودش جلب کند.

بررسی 11 اصل محتوا نویسی سایت

بعضی از اصول محتوا نویسی ونگارش مقاله برای سایت فارغ از این است که محتوای شما حالت دیجیتالی دارد، ممکن است که توسط برخی از افراد چاپ هم بشوند. بعضی از تکنیک ها نیز وجود دارند که به صورت خاص برای نوشته های دیجیتال صدق می کنند. ما در ادامه 11 اصل را به شما معرفی می کنیم که باعث می شود محتوای وبسایت شما بتواند توجه دیگران را به خودش جلب کند.

1) مخاطبین خودتان را بشناسید

به نظر این قانون ساده می آید اما وقتی بسیاری از نویسنده ها قلم بر روی کاغذ می گذارند، یا شاید هم دست به کیبورد می شوند، نمی دانند که قرار است محتوایی که می نویسند را چه کسانی بخوانند.

قبل از پیش نویس کردن محتوا، از خودتان این سوالات را بپرسید:

چه کسانی مخاطبین اولیه محتوای من هستند؟ مخاطبین ثانویه که می توانند بر روی مخاطبین اولیه من تاثیر داشته باشند و به آنها اطلاع رسانی کنند چه کسانی هستند؟ چطور آن ها می توانند سایت من را پیدا کنند؟

به عنوان مثال، فرض می کنیم شما یک وبسایت برای یک شرکت قانونی ایجاد کرده اید. مخاطبین اول شما ممکن است مراجعین فعلی شما باشند. اما، مخاطبین ثانویه شما بسیار گسترده تر بوده و می تواند شامل موکلین دیگر، گزارشگرهای قانونی و یا هر کسی باشد که در آینده به خدمات شما نیاز پیدا می کند.

طبق اصول محتوا نویسی ونگارش مقاله برای سایت ، شما باید مطمئن شوید که محتوای شما در اختیار این مخاطبین نیز قرار می گیرد و برای آن ها جذابیت دارد. چه سوالاتی ممکن است برای این گروه در رابطه با موضوعات خاص سایت شما ایجاد شود؟ فعالیت آنلاین آن ها بیشتر به چه صورت است؟ چه اطلاعاتی نیاز دارند؟

مخاطبین، محتوای وبسایت را از مسیرهای مختلف پیدا می کنند ازجمله: اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی، لینک هایی از وبسایت های دیگر، اشتراک گذاری ایمیل و نتایج موتورهای جستجو. آخرین روش برای وبسایت ها اهمیت بسیار زیادی دارد. ممکن است یک متن بسیار خوب نوشته شده باشد و اطلاعات خوبی ارائه کند، اما در صورتی که مطابق اصول محتوا نویسی سایت و برای موتورهای جستجو بهینه سازی نشده باشد، ممکن است افراد کمی بتوانند این اطلاعات را پیدا کنند.

شما دوباره باید مخاطبین خودتان را بررسی کنید: چه عبارات جستجویی ممکن است در گوگل تایپ کنند؟ مطمئن شوید که حتما از این عبارات جستجو در تیترهای اصلی و فرعی خودتان استفاده کنید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: بازاریابی هدفمند برای شناسایی مخاطبانپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

2) دنبال کردن مدل هرم معکوس

شما در زمان نوشتن محتوا برای سایت ، باید در نظر داشته باشید که افرادی که از محتوای وبسایت ها استفاده می کنند معمولا طیف توجه محدودی دارند؛ آن ها تنها در چند ثانیه تصمیم می گیرند که از وبسایت شما استفاده کنند یا خیر. ساختار محتوا نویسی در سایت شما مانند یک هرم معکوس به سمت پایین یا یک مخروط می باشد. مهم ترین پیام باید در بالای صفحه شما قرار داشته باشد. سپس، شما باید به مرور در قسمت های پایین تر اطلاعات پشتیبانی را ارائه کنید. در نهایت جزییات بسیار دقیق را در انتها ارائه می کنید.

به عنوان مثال فرض می کنیم قرار است شما به نوشتن محتوا برای سایت در رابطه با یک کنفرانس بپردازدید. مهم ترین جزییات یعنی توصیفی از طرح، تاریخ و مکان کنفرانس، باید در بالای صفحه نمایش داده شود. اطلاعات پشتیبانی مانند سخنرانان و موضوعات صحبت آن ها نیز در ادامه نوشته می شود. اطلاعاتی که اهمیت کمتری دارند مانند سازمان دهنده کنفرانس، تاریخچه ای در رابطه با کنفرانس ها و یا لیست منابع مربوطه نیز در پایین صفحه نمایش داده می شود.

این ها نشان دهنده طرح کلی ساخت وبسایت ما می باشد و به شما کمک می کند که بتوانید ساختار وبسایت خودتان را ایجاد کنید.

اصول تولید محتوا برای سایت,اصول محتوا نویسی سایت,اصول محتوا نویسی ونگارش مقاله برای سایت

3) جملات کوتاه و ساده بنویسید

بر اساس اصول تولید محتوا برای سایت ، جملات طولانی برای خواننده های کتاب های چارلز دیکنز خوب است! گفتیم که توجه خواننده های وبسایت ها بسیار محدود می باشد و تنها جملاتی با 35 کلمه یا کمتر برای این طیف توجه محدود مناسب است. بر اساس آمارهای به دست آمده، تنها درصد کمی از افراد بزرگسال، توانایی مطالعه بسیار فوق العاده ای داشته و بسیاری دیگر تنها به مطالعه متن های ساده علاقه دارند. در نتیجه محتوای وبسایت هایی که ساده باشند و مطالعه آن ها راحت باشد، قطعا مخاطبین بیشتری خواهند داشت.

شما باید در محتوا نویسی سایت ، بیشتر از کلمات و افعال استفاده کنید؛ استفاده از قید و صفت زیاد، باعث پیچیدگی متن می شود.

بهتر است به جای کلمه هایی مانند «لطافت روح» و «ثقیل»، از کلمه هایی مانند «آرامش» یا  «مبهم» استفاده کنید تا اصول محتوا نویسی ونگارش مقاله برای سایت را به خوبی انجام دهید.

در صورتی که مطمئن نیستید سطح نوشتار شما به چه صورت است (درست مانند اکثر نویسنده ها!) می توانید شاخص متن خودتان را با استفاده از مدل های مطالعه و اصول نوشتن محتوا برای سایت خود بررسی کنید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: طول محتوا و تاثیر فوق العاده آن در سئوپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

4) همیشه از بیان شفاف استفاده کنید

در اصول محتوا نویسی سایت ، استفاده از افعال مجهول و مشخص نبودن فاعل جمله، پیشنهاد نمی شود؛ چرا که باعث سنگین شدن جملات می شود. مثلا به جای نوشتن «قهوه ای سفارش داده شد»، بهتر است بنویسید که مردی قهوه سفارش داد. به جای گفتن «محصولات قابل سفارش بر روی وبسایت»، می توانید بگویید «محصولات در دسترس شما».

بیان شفاف به شما کمک می کند محتوای ساده و کاربر پسند بنویسید. همچنین درک آن ساده تر می باشد. وقتی که شما به صورت مستقیم با مخاطب خودتان صحبت می کنید، قطعا جذابیت محتوا نویسی سایت شما برای مخاطبان نیز بیشتر می شود.

5) عمل کنید و فقط حرف نزنید

نباید سبک محتوا نویسی سایت خودتان را به حالت های عمومی یا گزاره های سطح بالا محدود کنید. نمونه های محدود اما واقعی به خواننده ها کمک می کند تا بتوانند پیام شما را راحت تر درک کنند. مثلا دو توصیف زیر را در نظر بگیرید:

این بهترین اسباب بازی است که می توانید برای سگ تان بخرید.

یا …

ما کاری کرده ایم که این عروسک بازی برای سگ شما کاملا با دوام، 100% از پلاستیک طبیعی باشد و طراحی آن به صورتی است که می تواند فشار دندان های سگ شما را تحمل کند حتی اگر سگ شما همیشه دوست داشته باشد عروسک خودش را بجود!

خب شما کدام نسخه را ترجیح می دهید؟ کدام مورد مطابق اصول تولید محتوا برای سایت است و تصویر شفاف تری را ایجاد می کند؟ جزییات خاص در توصیف دوم به خواننده این امکان را می دهد تا درک بهتری نسبت به اسباب بازی داشته باشد.

همچنین شما باید در محتوا نویسی سایت ، اطلاعات اضافی، خاص و توصیفی را ارائه کنید زیرا باعث می شود که سئو سایت شما بهبود پیدا کرده و مشتریان بتوانند اطلاعات مورد نیاز را برای انجام خرید به دست بیاورند.

6) لحن تخصصی را کاهش دهید

داشتن لحن ساده، یکی دیگر از اصول محتوا نویسی سایت است. وبسایت ها قرار است مخاطبین گسترده ای داشته باشند و فقط قرار نیست افراد متخصص از آن ها استفاده کنند. در نتیجه باید اطلاعات قابل درک افراد تحصیل کرده اما غیر متخصص را در وبسایت خودمان ارائه کنیم. اول باید تمام حروف اختصاری مورد استفاده را در متن را تعریف کنیم.

بهتر است که از بیان خیلی تخصصی استفاده نکنیم. عباراتی که خیلی خاص یا عجیب هستند را هم باید تعریف کنیم. همچنین می توانید از لینک هایی به مقالات دیگر استفاده کنید تا کاربران بتوانند پیش زمینه بهتری از اطلاعات یا موضوعات ضروری داشته باشند.

مثلا جمله زیر را در نظر بگیرید:

نویسنده ها یک SOT از MOS به دست آوردند، دوباره به ایستگاه برگشتند و داستان را نوشتند.

بسیاری از این عبارات برای خبرنگاران قابل درک است. اما اگر می خواهیم مخاطبین بیشتری، این متن را درک کنند، باید آن را اصلاح کنیم:

نویسنده ها با یکی از شاهدین ماجرا مصاحبه کردند و حرف های او را ثبت کرده و داستان ماجرا را نوشتند.

این نکته برای کار در زمینه های فنی اصول تولید محتوا برای سایت اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا به وبسایت شما کمک می کند که بتوانید مخاطبینی را جذب کنید که شاید تخصص شان مطابق با حوزه کاری شما نباشد. همیشه به یاد داشته باشید که شما باید برای مخاطبین خودتان مطلب بنویسید نه برای همکاران تان. استفاده از یک زبان ساده در محتوا نویسی سایت به شما کمک می کند تا مخاطبین بیشتری داشته باشید و بتوانید در آینده نیز مخاطبین بیشتری جذب کنید.

اصول مقاله نویسی برای سایت,محتوا نویسی در سایت,محتوا نویسی سایت

7) انتخاب لغات خودتان را گسترش دهید

کلمات مانند شیرینی هستند؛ ما همه یک سری کلمه مورد علاقه داریم. اما وقتی که قرار است مخاطبین بیشتری به وبسایت خودمان جلب کنیم، قطعا باید اصول محتوا نویسی ونگارش مقاله برای سایت را رعایت کنیم و از تنوع کلمات بیشتری استفاده کنیم. سیستم های ابری برای کلمات یکی از بهترین منابع برای پیدا کردن کلمات مختلف می باشند.

آیا کلمات منفی در لیست لغات شما دیده می شوند؟ یا اینکه شما از لغات تکراری نیز در میان متن مورد نظر خود استفاده کرده اید؟ به این صورت، شما باید دقت بسیار زیادی در این زمینه به خرج دهید.

البته یک استثنا هم وجود دارد؛ برای جلوگیری از ابهام برای بازدید کنندگان، به صورت پایدار از کلمات استفاده کنید. مثلا، اگر شما یک عکاس هستید، اگر در یک صفحه از عبارت «فوتو شات» برای جلسه های عکس برداری استفاده می کنید، در صفحه ای دیگر از کلمه «جلسه عکاسی» استفاده نکنید و حتما از کلمه فوتو شات استفاده کنید.

لیستی از کلماتی که شرکت یا گروه خودتان را با آن ها توصیف می کنید، پیدا کنید و آن ها را با هم گروه بندی کنید. سپس بهترین مورد را انتخاب کنید و همیشه از آن در محتوا نویسی سایت خودتان استفاده کنید.

مثل این مورد:

مجاز: صورت حساب

غیر مجاز :قبض

مجاز : فوتو شات

غیر مجاز : جلسه عکاسی، قرار عکاسی، تصویر برداری

مثلا باید بررسی کنید که به مشتریان خودتان چه نامی اطلاق می کنید. آیا آن ها را با نام موکل، بیمار، یا کاربر توصیف می کنید؟ آیا به مشتریان خودتان سرویس، بسته های محصولات یا برنامه ارائه می کنید؟ وقتی که این لیست از کلمات را ایجاد کردید، قبل از انتشار آن حتما دوباره آن ها را بررسی کنید.

8) متنی قابل بررسی ارائه کنید

در ادامه این بخش از اصول محتوا نویسی سایت ، علاوه بر ارائه مهم ترین اطلاعات در بالای صفحه، مطمئن شوید که متن شما قابل بررسی سریع باشد. بیشتر خواننده های وبسایت، صفحه را بررسی می کنند تا بتوانند مهم ترین اطلاعات مورد نیاز خودشان را پیدا کنند و اگر نتوانند این اطلاعات را پیدا کنند، سایت شما را ترک می کنند.

باور ندارید؟ سعی کنید دفعه بعد که یک وبسایت جدید را باز می کنید، به آن توجه کنید. آیا شما تمام کلمات نوشته شده در این وبسایت را می خوانید؟ و یا فقط نگاه تان را این سو و آن سو می اندازید تا بتوانید اطلاعات مورد نیاز خودتان را پیدا کنید؟

  • در محتوا نویسی سایت ، به جای نوشتن پاراگراف های طولانی، از لیست های عددی یا بولت استفاده کنید. به جای نوشتن صفحه های طولانی، محتوا نویسی در سایت را به صورت جداول و لیست ارائه کنید.
  • همیشه از فضای سفید استفاده کنید. این فضای خالی اطراف پاراگراف ها، تصاویر و المان های دیگر در وبسایت بسیار مهم هستند. اگر چه ممکن است به نظر بیاید که فضای شما از بین رفته است، اما این موضوع یکی از بهترین تکنیک های طراحی وبسایت است. فضای سفید مناسب اطراف متن باعث می شود که قابلیت مطالعه و لذت مطالعه متن بیشتر شود.
  • همچنین باید محتوا را به قسمت هایی با تیتر های توصیفی تقسیم کنید. به عنوان مثال، یک وبسایت در رابطه با تغییرات جوی می تواند ترتیب محتوا را به صورت زیر مشخص کند:
    • تغییر جوی چیست؟
    • عوامل تغییر جوی
    • پروژه های مرتبط با تغییرات جوی
    • راهکار هایی برای کاهش آلودگی
    • اطلاعات بیشتر

این تیترهای فرعی نه تنها به کاربر کمک می کند تا در صفحه، ناوبری (navigation) مناسبی داشته باشد، بلکه به موتور جستجو نیز کمک می کند تا بتواند محتوای شما را که بر اساس اصول محتوا نویسی ونگارش مقاله برای سایت نگارش شده است، پیدا کند.

9) استفاده از محتوای چند رسانه ای

در اصول محتوا نویسی سایت ، گاهی اوقات یک تصویر، اینفوگرافیک یا ویدئو، ارزش هزاران کلمه را دارد. تحقیقات نشان داده است که 90 درصد از اطلاعات از طریق مشاهده به انسان منتقل می شود و افراد اطلاعات تصویری را 60.000 بار سریع تر از اطلاعات متنی پردازش می کنند.

یک چارت که مطالعه آن ساده باشد یا یک نمودار می تواند نسبت به یک متن کامل، عملکرد بهتری داشته باشد. اگر شما طراح گرافیک نیستید، ابزار بسیار زیادی وجود دارد که می توانید با کمک آن ها از محتوای تصویری در وبسایت خودتان استفاده کنید و سرویس های بسیار خوبی نیز وجود دارد که باعث می شود بتوانید با استفاده از آن ها محتوای گرافیکی ارائه کنید؛ مانند Canva و PiktoChart.

تصاویر به شما کمک می کنند تا متن خودتان را دسته بندی کنید و این کار باعث می شود که مطالعه صفحه شما ساده تر شود. پیشنهاد ما این است که حداقل یک تصویر در متن خودتان داشته باشید.

نوشتن محتوا برای سایت

10) لایه بندی محتوای وبسایت

یکی از جالب ترین موضوعات محتوا نویسی سایت ها، این است که به راحتی می توانید خواننده را از یک صفحه به صفحه ای دیگر منتقل کنید. شما باید به کاربران کمک کنید تا محتوای بیشتری را با استفاده از هایپرلینک های موجود در کلمات خاص و یا عبارات خاص پیدا کنند و به منابع دیگر دسترسی پیدا کنند، به خصوص منابعی که در وبسایت خود شما قرار دارد. این موضوع باعث می شود که جذابیت سایت شما برای مخاطب بیشتر شده و بتواند قسمت های مختلف سایت شما را ببیند.

مثلا، فرض می کنیم که این جمله در وبسایت آشپزی شما نوشته شده است: راتاتوی، یک غذای کم چربی است که در آن از سبزیجاتی مانند بادمجان، گوجه و کدو استفاده شده است. سپس می توانید یک هایپرلینک بر روی «غذای کم چربی» قرار دهید که کاربر را به صفحه ای در رابطه با تغذیه سالم منتقل کند.

از اصول محتوا نویسی سایت ، ایجاد کردن این لینک های داخلی در وبسایت است که به سئو سایت شما نیز کمک می کند اما باید در نظر داشته باشید که این لینک ها باید برای کاربر مفید باشند. اگر شما بیش از حد از این هایپرلینک ها استفاده کنید، قطعا اصول محتوا نویسی ونگارش مقاله برای سایت را رعایت نکرده اید و کاربران نیز روی آن ها کلیک نخواهند کرد. گوگل پیشنهاد می کند که از یک تعداد منطقی از این هایپرلینک ها استفاده کنید.

11) مخاطبین را به محتوای بیشتر جذب کنید

در اصول محتوا نویسی سایت ، سعی کنید از دکمه های فراخوان عمل یا همان call to action ها کوتاه و دقیق استفاده کنید. همچنین شما باید با کلمات عملی مانند «دانلود»، «اشتراک»، «پیوستن»، « ثبت نام»، « اطلاعات بیشتر»، « مشاهده بیشتر» و … این فراخوان های عمل را ایجاد کنید. البته، حتما یک هایپرلینک بر روی آن ها قرار دهید تا خواننده ها بتوانند کاری که از آن ها خواسته اید را انجام دهند.

جمع بندی

به صورت کلی نوشتن محتوا برای سایت ، کار سختی است؛ محتوا نویسی در سایت و یا بستر های دیگر هم از این قاعده مستثنی نیست. اما به یاد داشته باشید که نیازی نیست همیشه بهترین متن را بنویسید! وقتی که محتوای شما منتشر می شود، می توانید به صورت ماهانه وبسایت خودتان را چک کرده و آن را بهینه سازی  کنید. با استفاده از این نکات شما می توانید محتوای بسیار موثری را بنویسید که مطابق با میل بیشتر خواننده های وبسایت شما می باشد.

4 نظر در مورد مقاله “ نکات طلایی محتوا نویسی سایت ” ثبت شده است
  1. آراویژن

    خیلی ممنون نکات مهم و خوبی رو تو مقاله نوشته بودید


    • سیدمجتبی پورموسوی

      درود
      سپاس از همراهی شما دوست عزیز


  2. قبیله

    سلام.
    ممنون جناب گنجعلی برای انتشار این پست. به اندازه یک کتاب تولید محتوا ارزشمند بود و نکات زیادی از این پست یاد گرفتم. موفق باشید.


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما. باعث افتخاره که بتونیم کمکی کرده باشیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود