سال 2025 نزدیک تر از آن چیزی است که فکر می کنید! در برخی از نقاط دنیا، مردم در حال آماده سازی و مقدمات برای سال جدید هستند. تغییر سال ها به مردم یادآوری می کند که برنامه ریزی خود را آغاز کنند؛ مثل برنامه ریزی برای کسب اطلاعات از راهنمای جامع استراتژی سئو در سال 2025.
سئو به طور مداوم در حال تغییر است. تا زمانی که حتی یک وب سایت داشته باشید، باید با زمان همگام شوید و آن را به طور مناسب بهینه سازی کنید. به ویژه اگر از سایت خود درآمد کسب می کنید قطعا نیاز به راهنمای جامع استراتژی سئو خواهید داشت.
حتی موفق ترین افراد هم می دانند که تعداد زیادی رقبا در تلاش هستند تا از آنها پیشی بگیرند. گاهی ممکن است در رقابت بی پایان برای رسیدن به قله، احساس گم شدن کنید. حتی زمانی که فکر می کنید کار را درست انجام داده اید، ممکن است نتایج مورد نظر خود را بدست نیاورید!
نکات کلیدی سئو و راهکارهای بهینه سازی سایت
سئو دنیای تغییر و تحولات است و همیشه چیزی وجود دارد که هنوز امتحان نکرده اید. چیزی که می تواند به طور مستقیم بر رتبه بندی و درآمد شما تأثیر مثبت بگذارد.
سئو آسان نیست، اما از آنچه اکثر مردم فکر می کنند، آسان تر است. علیرغم تلاش های گوگل برای سخت تر کردن آن، جامعه سئو هیچ وقت از رقابت عقب نمی افتد.
تیم نیوسئو در کنار شماست تا در این مسیر پر پیچ و خم همراه شما باشد و مسیر را برای شما هموار نماید. من امیر قمصری به عنوان هدیه سال جدید، نکات آموزش سئو و راهنمای جامع استراتژی سئو را برای سال 2025 به شما ارائه می دهم.
هدف راهنمای سئو سایت: افزایش دیده شدن سایت شما در جستجو و سودآورتر کردن آن.
در ادامه این مقاله از آموزش سئو به بررسی 14 مورد از اصول و تکنیک های حرفه ای سئو می پردازیم :
1. پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی به کمک راهنمای جامع استراتژی سئو
مهمترین اصل از اصول سئو حرفه ای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب است. کلمات کلیدی اساس سئو سایت هستند. اگرچه محتوا از مهم ترین عوامل سئو سایت است اما کلمات کلیدی اولویت دارند. کلمات کلیدی مشخص می کنند چه نوع کاربرانی شما را در جستجو پیدا خواهند کرد. از آنجایی که شما می خواهید توسط کاربران مرتبط پیدا شوید، باید کلمات کلیدی را به دقت انتخاب کنید.
در این راهنمای جامع استراتژی سئو به شما می گوییم، کدام نوع کلمات کلیدی برای سایت شما مناسب است؟
– کلمات کلیدی که حجم جستجوی بالایی دارند
حجم جستجوی بالا یعنی تعداد زیادی از مردم این کلمات کلیدی را در نوار جستجو تایپ می کنند. چند صد جستجو در ماه خوب است، اما هرچه بیشتر، بهتر.
– کلمات کلیدی که هدف جستجو را پوشش می دهند
رابطه بین صاحب سایت و کاربران، شبیه معامله تجاری است: اگر چیزی را که نیاز دارند به آن ها ندهید، آن را نمی پذیرند؛ مثل خرید کفش جدید است. اگر شما یک بزرگسال با سایز40 هستید، کفش های کودکان را نخواهید خرید (البته برای خودتان). اگر بدون هیچ هدف مشخصی به دنبال کفش های عمومی بگردید، پیدا کردن چیزی که واقعا نیاز دارید، زمان زیادی می برد.
کلمات کلیدی هم همینطور هستند. اگر شما یک فروشگاه آنلاین دارید که کفش می فروشد، صفحه محصولی که برای کلمه کلیدی “کفش زنانه سایز 38” بهینه سازی شده باشد، نتیجه به مراتب بهتری ایجاد می نماید نسبت به صفحه ای که “کفش زنانه” یا حتی فقط “کفش” را هدف قرار می دهد.
نکته اصلی: از کلمات کلیدی استفاده کنید که، دقیقا آنچه را که مخاطب هدف شما می خواهد توصیف کنند.
– کلمات کلیدی که رقابت زیادی ندارند
رقابت زیاد برای یک کلمه کلیدی به این معناست که سایت های زیادی قبلا برای آن رتبه بندی شده اند. رتبه گرفتن در کلمات کلیدی که رقابت زیادی دارند و شکست دادن همه رقبا کار آسانی نخواهد بود. اما تقریبا هر کلمه کلیدی، نسخه ای با رقابت کمتر دارد. فقط باید کلمات کلیدی با رقابت کم را پیدا کرده و از آن استفاده کنید.
2. بهینه سازی صفحات با کلمات کلیدی از بهترین روش های سئو سایت
مطابق با راهنمایی های بند اول راهنمای جامع استراتژی سئو، کلمات کلیدی خود را پیدا کردید؟ عالی است. حالا باید مطمئن شوید که به درستی از این کلمات کلیدی استفاده می کنید.
برای بیشترین اثرگذاری، صفحات سایت شما باید کلمات کلیدی را در این بخش ها داشته باشند:
- URLصفحه
- عنوان صفحه
- توضیحات متا
- عناوین H1 تا H4 (حتی بهتر اگر فهرست مطالب داشته باشید)
- در متن خود صفحه
- نام فایل ها و متن های ALT تصاویر (برای جستجوی تصاویر گوگل)
- متن های ویدیو (اگر ویدیو دارید)
یک نکته مهم: در حالی که داشتن کلمات کلیدی ضروری است اما از استفاده زیاد کلمات کلیدی پرهیز کنید. معمولاً یک مجموعه کلمات کلیدی مرتبط در هر صفحه یا حتی یک کلمه کلیدی در هر صفحه کافی است. سپس کلمات کلیدی را به طور طبیعی در متن خود بگنجانید.
3. بهینه سازی ساختار سایت از اصول سئو حرفه ای
اگر در انجام امور سایت خود نمی دانید چه می کنید، به سادگی با لینک های ضعیف وب سایت خود را دچار بهم ریختگی خواهید کرد. اما وقتی می دانید چه می کنید، به صفحات مهم خود کمک می کنید تا فقط با قرار دادن درست لینک ها، رتبه بندی قابل توجهی دریافت کنند.
کاربران شما نیز از لینک دهی مناسب و نظم ساختاری در سایت شما، قدردانی خواهند کرد. چه کسی از دسترسی به تمام محتواهای مورد نیاز خود لذت نمی برد؟
آموزش سئو و استراتژی بهینه سازی سایت
- سلسله مراتب صفحه: تصور کنید سایت شما یک درخت است؛ صفحه اصلی به عنوان ریشه و صفحات مقصد (یعنی صفحات فرود، صفحات محصول، مقالات وبلاگ) در انتهای شاخه ها هستند.
- خوشه های موضوعی: بهترین عمل این است که صفحات مربوط به موضوعات مرتبط را به یکدیگر لینک کنید.
- نوار ناوبری: نوار در بالای صفحه (معمولاً در سمت چپ) قرار دارد و شامل لینک هایی به مهم ترین صفحات سایت است (مثلاً صفحه اصلی، درباره ما، تماس با ما).
- نوار فوتر: نوار دیگری در پایین صفحه که شامل همان لینک های نوار ناوبری به علاوه برخی لینک های دیگر است که بر اساس انتخاب شما می تواند متفاوت باشد. اغلب، نوار فوتر شامل لینک های شبکه های اجتماعی است.
- نان ربات ها (Breadcrumbs): آیا تاکنون لینک هایی را به صورت پشت سر هم دیده اید (خانه » دسته بندی » زیر دسته » صفحه) این ها Breadcrumbs هستند و به کاربران کمک می کنند تا دقیقا بدانند در کجای سایت قرار دارند.
- قانون سه کلیک. یک قانون نانوشته وجود دارد که می گوید کاربران باید قادر باشند از هر صفحه A به هر صفحه B در سه کلیک یا کمتر برسند.
بهینه سازی سایت با لینک دهی، زمانی مؤثرتر است که صفحات مرتبط از نظر موضوعی، به یکدیگر لینک داده شوند. به عنوان مثال، صفحه ای درباره بهترین مسواک ها و صفحه ای دیگر درباره بهترین خمیر دندان ها. این کار به هر دو صفحه کمک می کند تا مقداری از اعتبار یکدیگر را دریافت کنند.
4. بهینه سازی سرعت بارگذاری سایت
سرعت بارگذاری سایت چقدر باید باشد تا زیاد محسوب نشود؟ پنج ثانیه؟ شاید 5 ثانیه زمان زیادی به نظر نرسد. اما اگر بارگذاری صفحه شما 5 ثانیه طول بکشد، بیشتر کاربران پیش از باز شدن صفحه، سایت را ترک می کنند.
مردم از صفحات با بارگذاری کند متنفرند. مردم از منتظر ماندن به طور کلی متنفرند. مهم نیست کجا یا کدام وب سایت باشد، همه می خواهند بدون تأخیر به آن ها خدمت رسانی شود.
گوگل نیز موافق بارگذاری سریع سایت است. به همین دلیل است که سرعت بارگذاری سایت یکی از عوامل اصلی رتبه بندی است، چیزی که نباید آن را نادیده بگیرید.
افزایش سرعت سایت یکی از ساده ترین مواردی است که در راهنمای جامع استراتژی سئو به آن اشاره شده است و می توانید آن را بهبود ببخشید!
اول، سایت خود را با ابزار بهینه سازی سرعت Google PageSpeed Insights بررسی کنید. این ابزار نه تنها سرعت بارگذاری صفحات و معیارهای Core Web Vitals شما را اندازه گیری می کند، بلکه با شناسایی عواملی که سرعت سایت شما را کاهش می دهند، نقد سازنده ای نیز ارائه می دهد. فقط کافی است راهنمایی های آن را دنبال کنید.
به یاد داشته باشید که همیشه باید مراقب صفحات سایت با بارگذاری کند باشید. ابزار بهینه سازی سرعت را تنظیم کنید تا گزارش های منظم برای شما ارسال کند. اگر صفحه ای را در سایت خود پیدا کردید که سرعت بارگذاری کند دارد، به آن کمک کنید تا سریع تر بارگذاری شود.
5. بررسی و رفع خطاهای سایت به کمک راهنمای سئو سایت
هیچ چیزی کامل نیست، حتی بهترین سایت ها هم گاهی دچار مشکل می شوند. گاهی چیزهایی خراب می شوند و خطاها ظاهر می شوند. اما هیچ صاحب سایتی اجازه نمی دهد که مشکلات سایت باقی بماند چون باعث از دست دادن مشتریان می شود!
برای بررسی خطاهای سایت می توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید:
- Google Search Console: خطاهای ایندکس، مشکلات ساختاری و لینک های شکسته را شناسایی می کند.
- Screaming Frog SEO Spider: خطاهای HTTP، لینک های شکسته، و مشکلات متاداده را بررسی می کند.
- Ahrefs: مشکلات تکنیکال سئو، لینک ها و خطاهای مربوط به صفحات را گزارش می دهد.
- SEMrush Site Audit: تحلیل کامل سایت برای یافتن مشکلات مرتبط با سرعت، محتوای تکراری و لینک ها.
این ابزارها گزارش هایی دقیق برای رفع خطاها ارائه می دهند و به بهبود عملکرد سایت کمک می کنند. شما می توانید مشکلات سایت را خودتان حل کنید یا گزارش را به مدیر سایت ارسال کرده و از او بخواهید که آن ها را برطرف کند. مشتری برطرف شدن مشکلات سایت شما خوشحال خواهد شد.
6. بهینه سازی برای موبایل
یکی از مواردی که در راهنمای جامع استراتژی سئو به آن اهمیت زیادی داده شده است، بهینه سازی برای موبایل است. این روزها چه کسی گوشی هوشمند ندارد؟ از میان کسانی که دارند، آیا کسی هست که از اینترنت استفاده نکند؟ خیلی بعید است.
صفحه نمایش کوچک موبایل ها برای صاحبان سایت چالشی آشکار ایجاد می کنند. اینکه چگونه یک وب سایت را به گونه ای طراحی کرد که در فضای محدود، هم ظاهر خوبی داشته باشد و هم به خوبی کار کند بسیار مهم است. اگر در طراحی موبایل فرندلی اشتباه کنید، ممکن است تمام کاربرانی که با گوشی هوشمند وارد سایت شما می شوند را از دست بدهید.
برای حفظ کاربران موبایلی چه کاری می توانید انجام دهید؟ پاسخ: وب سایت خود را ریسپانسیو کنید.
راهنمای مفصلی برای طراحی ریسپانسیو وب سایت وجود دارد، اما تنظیم “ویوپورت” حداقل کاری است که باید انجام دهید. ویوپورت را به این صورت تنظیم کنید:
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1" />
با تنظیم ویوپورت، وب سایت شما به طور خودکار برای هر صفحه نمایش گوشی هوشمند مقیاس بندی می شود.
کاربران موبایل سایت هایی را که علاوه بر ریسپانسیو بودن، سریع بارگذاری می شوند ترجیح می دهند. بنابراین علاوه بر ریسپانسیو کردن، روی سرعت بارگذاری سایت خود نیز کار کنید.
7. کیفیت بک لینک ها مهمترین بخش راهنمای جامع استراتژی سئو
به نظر شما مهم ترین عامل رتبه بندی چیست؟ کدام یک از آن ها می تواند بیشترین تقویت رتبه را برای سایت شما به ارمغان بیاورد؟ به جواب درست در عنوان بالا اشاره شده است: بله، بک لینک ها (لینک هایی که از سایر سایت ها به سایت شما اشاره دارند).
اگر سایت شما در صفحه اول گوگل نیست، احتمالاً نبود بک لینک های خوب دلیل آن است (به شرطی که سایر عوامل سایت درست باشند). برای اینکه بفهمید مشکل بک لینک دارید یا نه، باید وضعیت فعلی پروفایل لینک های خود را بررسی کنید.
راهنمای جامع استراتژی سئو و پروفایل لینک
آنچه که صاحبان سایت ها باید در پروفایل لینک خود جستجو کنند و حائز اهمیت می باشد، عبارتند از:
- تعداد بک لینک ها و دامنه های لینک دهنده: این نسبت می تواند نمای کلی از تعداد لینک هایی که هر دامنه به سایت شما داده است، ارائه دهد. اگر این نسبت بسیار بالا باشد (مثلاً 1000 بک لینک از یک دامنه)، احتمال زیادی وجود دارد که بیشتر این بک لینک ها از کیفیت پایینی برخوردار باشند.
- از دست دادن بک لینک ها: گاهی سایت ها دیگر به شما لینک نمی دهند. شاید آن ها فردی با محتوای بهتر از شما پیدا کرده اند، شاید صفحه ای که لینک به آن داده شده بود، برداشته شده یا شاید حتی سایتشان از بین رفته است. عدم لینک دهی هر دلیلی که داشته باشد، می تواند به رتبه بندی سایت شما آسیب بزند.
- متن های انکرتکست: انکرتکست خوب به کاربران می گوید که در سمت دیگر لینک چه چیزی پیدا خواهند کرد. اگر انکرتکست مناسب نباشد، افراد کمتری روی لینک کلیک می کنند. به دنبال انکرتکست های غیرتوصیفی (مانند “اینجا کلیک کنید”) بگردید. انکرتکست های غیرتوصیفی رتبه بندی شما را پایین می آورند بنابراین تغییر آنها می تواند همان چیزی باشد که نیاز دارید.
- بک لینک های مضر: لینک های اسپم از سایت های با کیفیت پایین، به شما کمکی نمی کنند. اگر بک لینک های سمی زیادی دارید، باید آن ها را حذف کنید.
دانستن وضعیت پروفایل لینک شما دو مسیر مختلف برای بهبود آن باز می کند: ساخت لینک و حذف لینک های مضر.
8. بازبینی و گسترش ساخت لینک های باکیفیت
اگر می خواهید بک لینک های جدید به دست آورید و رتبه سایت خود را افزایش دهید، باید ساخت لینک انجام دهید. برای ساخت لینک باید آموزش سئو کافی دیده باشید تا بی گدار به آب نزنید.
کدام سایت ها بهترین بک لینک ها را به شما می دهند؟
- سایت هایی که دارای اعتبار بالایی هستند
- سایت هایی که از نظر موضوعی به سایت شما مرتبط هستند
هرچه این دو معیار بیشتر رعایت شوند، گرفتن بک لینک سخت تر خواهد بود. این سایت های با اعتبار بالا و مرتبط با حوزه کاری شما استانداردهای بالایی دارند. ساخت لینک خودش یک چالش بزرگ است، اما استراتژی های خوبی برای آن وجود دارد.
نمونه هایی از استراتژی ساخت لینک در راهنمای جامع استراتژی سئو
- داشتن محتوای با کیفیت (ایده آل، منحصر به فرد) در سایت خود که دیگران بخواهند به آن لینک دهند
- پیدا کردن لینک های خراب در سایت ها و پیشنهاد دادن به صاحبان آن ها برای لینک دادن به محتوای شما به جای آن ها
- پیدا کردن کلمات کلیدی بدون لینک از سایت یا برند شما در سایر سایت ها و پیشنهاد دادن به آن ها برای افزودن بک لینک
و ما به شدت توصیه می کنیم که استراتژی های ساخت لینک بیشتری را امتحان کنید. ممکن است برخی از استراتژی های ساخت لینک برای شما راحت تر یا مؤثرتر از دیگران باشد.
9. استفاده مفید از رقبا از نکات مهم راهنمای جامع استراتژی سئو
آیا می دانستید که می توانید از رقبای خود برای بهبود سئو سایت خود استفاده کنید؟ اما فقط رقبای مستقیم شما در بهبود سئو سایت شما مؤثر خواهند بود. به عبارت دیگر، سایت هایی که برای همان کلمات کلیدی شما رتبه بندی می شوند و هدف گذاری مشابه شما دارند، کمک کننده می باشند.
پس از یافتن سایت های رقیب، زمان آن رسیده که از تمام امکانات آن ها بهره برداری کنید. ما در این راهنمای جامع استراتژی سئو، به شما می گوییم که چگونه رقبا می توانند به شما کمک کنند، بدون اینکه حتی خودشان بدانند. کمک هایی که از سایت های رقیب می توانید بگیرید عبارتند از:
ایده های کلمات کلیدی جدید
شما برای کلمات کلیدی مشخصی در حال رتبه گیری هستید و رقبا نیز دقیقاً برای همان کلمات کلیدی رتبه دارند، زیرا در همان حوزه فعالیت می کنند. اما مسئله مهم این است که ممکن است رقبا کلمات کلیدی دیگری را هدف قرار دهند که شما از آن ها بی خبر هستید و این می تواند یک فرصت از دست رفته برای شما باشد.
مثلا یک کلمه کلیدی را در سایت رقیب می بینید و به آن علاقه مند می شوید؛ کلمه کلیدی که جستجوهای ماهانه زیاد و رقابت کم دارد. ممکن است بخواهید آن را در سایت خودتان استفاده کنید.
در بررسی کلمات کلیدی اگر متوجه شدید که شما کلمه کلیدی ای دارید که رقبا ندارند، تبریک می گویم! شما یک مزیت نسبت به رقبا کشف کرده اید. اگر این کلمه کلیدی را به خوبی استفاده کنید، به زودی از آن ها پیشی خواهید گرفت.
ایده های ساخت لینک
رقبای شما قطعا بک لینک های ارزشمندی دارند که به آن ها کمک می کنند رتبه های بالایی کسب کنند. بک لینک های رقبا را بررسی کنید. در بررسی بک لینک های رقبا، سایت هایی را خواهید یافت که شما هم می توانید بک لینک های خود را از آن ها دریافت کنید.
راهنمای جامع استراتژی سئو و ایده های محتوا
حتما رقبای شما محتواهایی را پوشش داده اند که شما هنوز به آن نپرداخته اید، درست است؟ به یاد داشته باشید که هرگز نباید محتوای دیگران را کپی برداری کنید. بلکه باید به دنبال راه هایی باشید تا از رقبای خود پیشی بگیرید. حتی بهتر است محتواهایی را پیدا کنید که آن ها هنوز در سایت خود پوشش نداده اند.
اگر رقبای شما محتوای قدیمی دارند، پس دقیقا اجازه داده اند که به آن ها غلبه کنید. برای پیشی گرفتن از رقبا سریع عمل کنید و از فرصت استفاده کنید.
ایده های نتایج جستجو
مشابه با بخش ایده محتوا، شما می توانید از نتایج جستجوی گوگل رقبای خود الهام بگیرید و اطلاعات زیادی کسب کنید. برای مثال، نحوه نوشتن عناوین و توضیحات جذاب که کلیک ها را جلب کنند.
اگر رقبای شما از Schema برای ایجاد نتایج غنی استفاده نمی کنند، شما باید وارد عمل شوید و با ساخت اسکیما، کلیک های شیرین و زیادی را از آن خود کنید.
10. آنالیز عملکرد سایت شما در جستجو
گوگل ابزارهای رایگانی مانند سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس را برای بررسی عملکرد سایت شما در جستجو، ارائه می دهد. این ابزارها ویژگی های زیادی دارند که می توانید از آن ها برای بهبود سئو و در نتیجه، افزایش ترافیک، رتبه بندی سایت و سودآوری استفاده کنید.
فرض کنید سایت شما به گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس متصل شده است. (اگر متصل نیست، فوراً این کار را انجام دهید!) حالا باید بر روی چه چیزی تمرکز کنید؟ در ادامه راهنمای جامع استراتژی سئو به شما مواردی که باید بررسی کنید خواهیم گفت که عبارتند از:
- نوسانات ترافیک: کاهش ناگهانی ترافیک نشانه ای واضح از بروز مشکل است.
- جذب کاربر: نرخ جذب کاربران جدید به سایت.
- نگهداری کاربر: تعداد بازدیدکنندگانی که به بازدیدکنندگان منظم تبدیل می شوند.
- درصد نمایش ها: میزان نمایش سایت شما در جستجو برای هر کلمه کلیدی.
- نرخ کلیک (CTR): میزان کلیک کاربران روی نتایج جستجوی شما.
- نرخ پرش: درصد بازدیدکنندگانی که بدون تعامل با سایت شما آن را ترک می کنند.
- رویدادها: نحوه تعامل کاربران با سایت شما. (برای ردیابی رویدادها باید آن ها را به صورت دستی در آنالیتیکس تنظیم کنید.)
- صفحات نزدیک به شماره 1 SERP: با حداقل تلاش در زمینه سئو می توانید این صفحات را به بالاترین رتبه برسانید و آن ها را به یافته های ارزشمندی تبدیل کنید.
تمام این گزارش ها را می توانید در گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس بیابید، البته به شرطی که بدانید کجا جستجو کنید. معمولاً برای دسترسی به این گزارش ها باید از جستجو و نوارهای ناوبری استفاده کنید.
11. تقویت کسب و کار با سئو محلی در راهنمای جامع استراتژی سئو
اگر کسب و کاری با مکان فیزیکی دارید که در آن به مشتریان خود به صورت حضوری خدمات ارائه می دهید، پس سئو محلی برای شما ضروری است.
زمانی که سئو محلی به درستی انجام شود، مکان شما در جستجوها ظاهر می شود و حتی از رقبا هم برجسته تر می شوید. چطور این کار را انجام دهید؟
مهم ترین عنصر، Google Business Profile است. کسب وکار خود را در آن ثبت کنید و با تمام اطلاعاتی که می توانید ارائه دهید، فرم آن را تکمیل کنید. و تمام! حالا کسب وکار شما در Google Maps نمایش داده می شود! به همین سادگی کسب و کار شما در نقشه های گوگل ظاهر می شود.
باز هم می گوییم: لیست کسب و کار خود را با تمام اطلاعاتی که دارید تکمیل کنید. این مهم ترین قدم است.
- از کلمات کلیدی با قصد جستجوی محلی (مانند “شستشوی ماشین در لندن”) استفاده کنید.
- از سایت هایی که با شما از نظر مکانی مشابه هستند بک لینک بسازید.
- صفحات رسانه های اجتماعی داشته باشید و در آن ها فعال باشید. به طور منظم پست بگذارید و با پست گذاران تعامل کنید.
- نظرات زیادی جمع آوری کنید! اغلب می توانید از مشتری درخواست کنید که یک نظر بگذارد و آن ها این کار را انجام خواهند داد.
- در فهرست های کسب وکار دیگر ثبت نام کنید. اما همیشه مطمئن شوید که دایرکتوری مرتبط با کسب وکار شما باشد.
- نقشه گوگل را در وب سایت خود جاسازی کنید و مکان خود را در آن علامت گذاری کنید.
- اطلاعات تماس خود را در وب سایت قرار دهید.
- از عکس ها و ویدیوهای مکان خود استفاده کنید.
12. پیشنهاد راهنمای جامع استراتژی سئو: فعالیت در شبکه های اجتماعی
آیا رسانه های اجتماعی به سئو کمک می کنند؟ بله، اما نه به صورت مستقیم. چون لینک هایی که از رسانه های اجتماعی دریافت می کنید معمولاً “dofollow” نیستند (یعنی مستقیماً رتبه سایت شما را افزایش نمی دهند).
با این حال، رسانه های اجتماعی محتوای شما را در معرض دید افراد و وب سایت هایی قرار می دهند که ممکن است به محتوای شما لینک بدهند. لینک های شبکه های اجتماعی می توانند برای سئو سایت ارزشمند باشند و رتبه شما را بهبود دهند.
علاوه بر این، رسانه های اجتماعی بهترین روش برای مدیریت و رشد شهرت آنلاین شما هستند. در کجا می توانید با این تعداد زیاد از افراد به یکباره تعامل داشته باشید؟
توصیه تیم نیوسئو به شما این است که، از هر پلتفرم رسانه اجتماعی که می توانید استفاده کنید. اگر پلتفرمی وجود دارد که هنوز با آن آشنا نیستید، هیچ وقت دیر نیست که آن را یاد بگیرید!
حالا که در رسانه های اجتماعی فعال هستید، چه باید بکنید؟ باید:
- صفحات خود را با هر اطلاعات مرتبطی پر کنید.
- برای کسب وکارهای محلی، محل و ساعات کاری باید حتماً وارد شوند.
- کلمات کلیدی رتبه بندی خود را در صفحات و پست هایتان استفاده کنید.
- محتوای سایت خود را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. می توانید این مرحله را راحت تر کنید با افزودن دکمه های اشتراک گذاری اجتماعی به صفحات سایت خود، مثلاً با استفاده از افزونه WordPress.
- انواع مختلف پست ها را منتشر کنید: متن، تصاویر، ویدیو، نظرسنجی.
- به کاربران پاسخ دهید. چه کاربران فقط در صفحات شما پست بگذارند یا پیام های خصوصی ارسال کنند، همیشه سعی کنید سریع پاسخ دهید.
- چت بات ها را تنظیم کنید تا وقتی که در دسترس نیستید، به کاربران پاسخ دهند.
- رقبای خود را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید و در آنجا هم فعال باشید.
13. یافتن و حذف بک لینک های مضر
علاوه بر ساخت بک لینک، روش دیگر برای بهبود پروفایل لینک شما، حذف بک لینک های غیرضروری است. به یاد داشته باشید که هر بک لینکی که دریافت می کنید مفید نیست. برخی بک لینک ها حتی ممکن است مضر باشند و رتبه شما را پایین بیاورند. اگر اوضاع لینک های سایت بد شود، گوگل ممکن است حتی سایت شما را از نتایج جستجو حذف کند.
بک لینک های مضر را باید از بین ببرید و برای این کار، ابتدا باید آن ها را پیدا کنید. بعد از پیدا کردن بک لینک های مضر، می توانید یکی از این روش ها را برای حذف آن ها انجام دهید:
- خودتان آن ها را حذف کنید (اگر می توانید صفحات لینک دهنده را ویرایش کنید).
- از کسی که می تواند صفحات را ویرایش کند بخواهید که لینک های مضر را حذف کند.
- از ابزار Disavow گوگل استفاده کنید.
اگر ابزار Disavow گوگل را ترجیح می دهید، می توانید فهرستی از لینک های مضر را توسط ابزار Toxic Pages تهیه کنید (ابزار Toxic Pages یک ابزار عمومی نیست و معمولاً بخشی از خدمات پلتفرم های تخصصی سئو مانند Semrush یا Ahrefs است). سپس به صفحه Disavow گوگل بروید و فایل را ارسال کنید. ممکن است مدتی طول بکشد تا گوگل فایل شما را بخواند و لینک ها را رد کند، پس صبور باشید و منتظر خبرهای خوب باشید.
14. ساخت بهترین محتوا به کمک راهنمای جامع استراتژی سئو
محتوا همیشه پادشاه خواهد بود. اگرچه این روزها می توانیم آن را با هوش مصنوعی تولید کنیم، اما محتوای تولید شده توسط انسان هنوز هم برتر است.
در تولید محتوا توسط انسان چیزهایی وجود دارد که هوش مصنوعی هرگز نخواهد داشت مثل: تجربه زندگی، حکمت و درک عمومی. این ها کمک می کنند تا محتوای جدید و اصلی ایجاد کنیم که گوگل برای آن ارزش زیادی قائل است.
اما کلید ایجاد بهترین محتوا، شناختن مخاطبان هدف شماست:
- خواسته ها، دردها و نیازهای آن ها
- سوالات آن ها و مسیر پاسخ دهی به آن ها
- قصد جستجوی ذهنی آن ها
هر چه بیشتر در زمینه شناخت مخاطب فعالیت کنید، بهتر می توانید مخاطب هدف خود را بشناسید. با شناخت نیاز مخاطبان نه تنها می توانید بهترین کلمات کلیدی را برای هر موقعیت بیابید، بلکه می توانید بهترین محتوا را نیز تولید کنید.
انواع نیت کاربر از جستجو در راهنمای جامع استراتژی سئو
- قصد تجاری: زمانی که کاربران به دنبال چیزی برای خرید یا مقایسه محصولات هستند. مثل: بهترین گوشی موبایل.
- قصد تراکنشی: زمانی که آن ها می خواهند مبلغی را برای چیزی خاص هزینه کنند (با قصد تجاری اشتباه نشود). مثل: سفارش گوشی موبایل.
- قصد اطلاعاتی: زمانی که آن ها می خواهند چیزی بیاموزند. مثل: چطور خوراک کدو تنبل درست کنیم.
- قصد ناوبری: زمانی که آن ها می خواهند یک سایت یا صفحه را پیدا کنند. مثل: سایت نیوسئو.
- قصد موقعیتی: زمانی که آن ها می خواهند جایی را پیدا کنند. مثل: کارواش نزدیک من.
- قصد فصلی: زمانی که آن ها چیزی مرتبط با یک دوره زمانی می خواهند. مثل: سفره هفت سین.
اما رسیدن به بهترین سطح سئو سایت، نیاز به جاه طلبی و آموزش سئو دارد. همیشه رقبای خود را زیر نظر داشته باشید، محتوایی که تولید می کنند بررسی کنید و تلاش کنید حتی بهتر از آن ها عمل کنید. یادگیری مداوم و آموزش سئو را به بخشی از زندگی خود تبدیل کنید تا همیشه حرفی تازه و جذاب برای گفتن داشته باشید.
برای موفقیت در سئو سایت علاوه بر خلق محتوای جدید، به بهینه سازی محتواهای موجود نیز توجه کنید. اجازه ندهید مطالب قدیمی بی استفاده بمانند. آن ها را بروزرسانی کنید یا اگر دیگر کاربردی ندارند، حذفشان کنید. این رویکرد نه تنها کیفیت سایت شما را حفظ می کند، بلکه تجربه کاربری بهتری را نیز رقم می زند.
به کمک موارد گفته شده در این راهنمای جامع استراتژی سئو، می توانید سایت خود را بهینه سازی کرده، رتبه آن را در نتایج جستجو بهبود دهید و ترافیک بیشتری جذب کنید.