آموزش تحلیل رقبا در سئو

آموزش تحلیل رقبا در سئو,آنالیز وبسایت,بررسی سئو سایت ها

تحلیل رقبا در سئو یکی از کارهای بسیار مهمی است که بیشتر کسب و کارهای موفق در این زمینه، آن را انجام داده اند. وجود رقابت یکی از قسمت های بسیار مفید در هر صنعت می باشد؛ مهمترین دلایل این امر به صورت زیر است:

  • از بروز اعتماد به نفس بی جا جلوگیری می کند.
  • یک محرک تقویت کننده است.
  • شما را مجبور می کند تا در هر زمینه ای تمایل به ارائه بهترین فعالیت ها را داشته باشید؛ از فروش گرفته تا جلب رضایت مشتری.

تمامی موارد گفته شده در مورد تجزیه و تحلیل سئو سایت نیز صدق می کند و هیچ تفاوتی ندارد. ما در این مقاله قصد داریم 6 نکته کاربردی را برای شما بیان کنیم تا با استفاده از آن ها، بهترین عملکرد را در برابر رقبای خود داشته باشید. با پیاده سازی این تکنیک ها می توانید به راحتی متوجه شوید که علت جلو افتادن رقبایتان از وب سایت شما چیست و به خوبی یاد می گیرید تا تحلیل رقبا در سئو را انجام دهید.

دقت داشته باشید که ما در این مطلب قصد معرفی هیچ محصول یا ابزار خاصی برای تجزیه و تحلیل سئو سایت را نداریم؛ اما بهتر است بدانید که تحلیل رقبا در سئو بدون استفاده از ابزارهای مناسب، نتیجه بسیار کاملی را ارائه نخواهد کرد. بنابراین بعد از اینکه نکات این مقاله آموزش سئو را مطالعه کردید، پیشنهاد می کنیم که یک ابزار را برای آنالیز وبسایت مورد نظرتان، انتخاب کنید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش افزایش بازدید گوگل رایگانپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

1. شناسایی رقبای سئو

مطمئنا شما می دانید که چه وب سایتی در کسب و کار شما بهترین عملکرد را داشته و از شما پیشی گرفته است. اما نکته مهم این است که شما وب سایت هایی را شناسایی کنید که رقبای اصلی شما بوده و ترافیک وب سایت شما را از آن خود کرده باشند. طبیعتا بین این دو تفاوت های زیادی وجود دارد.

این رقبای شما ممکن است که به طور کلی ارتباطی با ماهیت کسب و کار شما نداشته باشند؛ اما توانسته اند با استفاده از تکنیک های سئو سایت خود، رتبه و ترافیک شما را به دست بیاورند.

بنابراین همیشه به یاد داشته باشید که رقبای شما، تنها وب سایت هایی نیستند که در حوزه کاری شما فعالیت دارند؛ بلکه رقبای شما آن دسته از سایت هایی هستند که توانسته اند برای کلمه کلیدی هدف شما، رتبه ای در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل به دست بیاورند.

کافی است همین الان یکی از عبارت های کلیدی هدف خود را در گوگل جستجو کنید؛ با بررسی دقیق لیست سایت هایی که در SERP ها موجود است، متوجه خواهید شد که همه آن ها فعالیتشان مختص حوزه کسب و کار شما نیست و تنها سعی کرده اند تا برای یک عبارت کلیدی خاص، رنک خوبی دریافت کنند.

بنابراین، شناسایی رقیب ها و تحلیل رقبا در سئو کار بسیار آسانی است؛ تنها کافی است عبارت کلیدی هدف خود را در گوگل جستجو کنید و دامنه وب سایت های صفحه اول را یادداشت کنید.

2. ارزیابی سختی عبارات کلیدی

قبل از اینکه شروع به آنالیز دقیق استراتژی لینک سازی با سئو داخلی وب سایت رقبای خود کنید، بهتر است که اطلاعات خوبی درباره قدرت سئو رقبایتان داشته باشید. در این مرحله پیشنهاد می کنیم که از ابزارهای تحلیل رقبا در سئو برای خود استفاده کنید؛ بعد از اینکه یک ابزار را برای ادامه روند آنالیز وبسایت خود انتخاب کردید، باید اطلاعاتی در مورد مسائل زیر به دست بیاورید:

  • اعتبار دامنه
  • عمر دامنه
  • روند ایندکس شدن در موتورهای جستجو
  • لیست دسته بندی ها
  • اطلاعات مربوط به بک لینک
  • رتبه الکسا
  • حجم جستجو
  • سیگنال های اجتماعی

آموزش تحلیل رقبا در سئو,آنالیز وبسایت,بررسی سئو سایت ها

با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل سایت مورد نظر خود، تمامی اطلاعات به دست آمده در مورد مسائل بالا را یادداشت کرده و آن دسته از مواردی که می توانید از آن ها به نفع وب سایت خود استفاده کنید را جداسازی کنید.

هرچه رقیب مورد نظر شما وضعیت بهتری داشته و سئو قدرتمندتری داشته باشد، کسب رنک و ترافیک آن نیز سخت تر خواهد بود. پس دقت داشته باشید که برای شروع کار خود درباره تحلیل رقبا در سئو، باید آن وب سایت هایی را در اولویت قرار دهید که سئو ضعیف تری داشته باشند.

بعد از اینکه رقیب هایی که سئو ضعیف تری دارند را مشخص کردید، وقت آن است که عبارات کلیدی آن ها را مشخص کنید و سعی کنید رنک های برتری که وب سایت رقیب برای آن عبارات کسب کرده است را از آن خود کنید.

3. استفاده از عبارات کلیدی جدید

اینکه شما بتوانید از عبارت های کلیدی استفاده کنید که رقبای شما از آن ها استفاده نکرده اند، یکی از بهترین عملکردها در روند تحلیل رقبا در سئو است. اولین کار مهم در این زمینه که باید انجام دهید، این است که پیش بینی کنید که سایت های رقیب شما در آینده نزدیک، به فکر تمرکز بر روی چه موضوعاتی هستند.

اگر این کار را به درستی و در زمان انجام دهید، می توانید عبارات کلیدی جدید تولید کنید که رقبای شما بعدها از این عبارات استفاده کنند. مطمئنا در این مورد می توانید رتبه و بازدید بیشتری نسبت به بقیه افراد داشته باشید. نکته مهم اینکه این عبارت های کلیدی جدید، باید ارتباط بسیار خوبی با موضوع مورد نظر آینده رقیب های شما داشته باشند.

4. تحلیل محتوا سئو داخلی سایت

تقریبا تمامی ابزارهای آنالیز وبسایت، اطلاعات بسیار مفیدی در زمینه وضعیت سئو داخلی سایت هدف، در اختیارتان خواهند گذاشت. شما باید بفهمید که وب سایت رقیب، بر اساس چه ساختاری تولید محتوا کرده و با چه فاصله زمانی این محتوا را منتشر می کند. همچنین باید یک لیست از عبارات کلیدی آن ها داشته باشید؛ ابزار مورد استفاده شما قطعا در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

بررسی کیفیت سایت,تجزیه و تحلیل سئو سایت,تحلیل رقبا در سئو

در مورد تحلیل محتوا، باید به دو مورد زیر توجه ویژه ای داشته باشید:

  • متادیتا
  • استراتژی نوشتن عناوین

برای اینکه وضعیت لینک سازی وب سایت رقیب خود را به دست بیاورید، باید از داده های مرتبط با benchmark همان گزارشی که در مورد سئو داخلی سایت کسب کرده اید، استفاده کنید. سعی کنید متوجه شوید که چه کاری را به بهترین شکل ممکن انجام می دهند؛ تا شما هم از آن الگو گرفته و روند فعالیت خودتان را بهبود دهید. هنگام تحلیل محتوای یک سایت بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • ارتباط موضوعات
  • چه نوع محتوایی تولید شده است
  • طول محتوا؛ چه ویدئویی چه متنی
  • وضعیت جزئیات جذاب کننده

هنگامی که ربات گوگل قصد کراول کردن وب سایت شما را دارد، تمامی موارد بالا را در نظر گرفته و بر اساس آن ها یک رنک مناسب به وب سایتتان می دهد.

5. تحلیل پروفایل های بک لینک رقبا

یکی از بخش های بسیار مهم تحلیل رقبا این است که بفهمید وب سایت های مورد نظر شما، بک لینک های خود را از چه جایی دریافت می کنند یا از چه اطلاعاتی برای دریافت بک لینک های با کیفیت در روند کاری خود استفاده می کنند. به طور کلی این مسئله به شما در بهبود روند لینک سازی خارجی وب سایتتان کمک های زیادی می کند. طبیعی است که انجام این کار بدون استفاده از ابزارهای تحلیل رقبا در سئو ممکن نخواهد بود و شما نمی توانید به صورت خودکار از همه این اطلاعات خبردار شوید.

6. ارزیابی ساختار سایت و UX

اگر تا کنون متوجه این قضیه نشده اید که گوگل جایگاه بسیار ویژه ای برای تجربه کاربری یک وب سایت در نظر می گیرد، باید بگوییم که اولویت بندی های شما اشتباه بوده است. اگر تمامی بروز رسانی های انجام شده در الگوریتم رتبه بندی وب سایت ها را مورد مطالعه قرار دهید، به این مسئله پی می برید که هدف اصلی بیشتر این بروز رسانی ها، بهبود تجربه کاربری بوده است؛ مثل تجربه استفاده از تلفن همراه بهتر، سرعت بالاتر صفحات و ارتقا SERP ها. این ها مواردی هستند که با تجربه کاربری ارتباط مستقیم داشته و در بروز رسانی های اخیر گوگل نیز ایجاد شده اند.

اگر وب سایت شما سرعت پایین تری نسبت به رقبا داشته و یا اینکه مشکلات اساسی در زمینه تجربه کاربری دارد، پیشنهاد می کنیم که کارهای زیر را انجام دهید:

  • بهینه سازی نقشه سایت برای ارتقا قابلیت کراول شدن
  • اولویت بندی بهینه سازی سرعت صفحات سایت و لندینگ پیج ها
  • اطمینان حاصل کردن از اینکه سایت شما بر اساس هدف جستجو فعالیت می کند

این سه مورد را می توانید در مورد تجریه و تجلیل سئو سایت رقبای خود استفاده کنید و بر اساس آن ها، متوجه شوید رقبای شما در چه جایگاهی برای تجربه کاربری می باشند.

2 نظر در مورد مقاله “ آموزش تحلیل رقبا در سئو ” ثبت شده است
  1. ابراهیم

    عرض ادب و احترام
    ارزیابی سختی عبارات کلیدی در بحث تحلیل رقبا در سئو نیاز و مهم است؟ در صورتی که مهم است لطفا بیشتر درباره 8 موردی که فرمودید صحبت کنید.
    سپاسگزارم


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما. صددرصد مهمه. اما چه در بحث تحلیل رقبا و چه در بخش های دیگر بهینه سازی داخلی و خارجی سایت، شما به راحتی می تونید با استفاده از ابزارهایی که در گوگل موجود هست، سختی عبارات کلیدی رو متوجه بشید و بر همون اساس، استراتژی سئو خودتون رو بچینید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود