آشنایی کامل و جامع با تکنیک Cloaking در سئو

آشنایی کامل با تکنیک کلاکینگ و تاثیران آن در سئو

استفاده از تکنیک‌های به اصطلاح سئو کلاه سیاه مانند رفتن به یک اتاق کاملاً تاریک است. گرچه این روش‌ها ممکن است مزایای کوتاه‌مدتی داشته باشند و باعث افزایش رتبه‌بندی شوند، اما کاملاً برخلاف قوانین هستند. تکنیک Cloaking یکی از آن روش‌های سئو کلاه سیاه در نظر گرفته می شود.

موتورهای جستجوگر مانند گوگل تقریباً می‌توانند هر کسب و کار مبهمی (گُنگی) را پیدا کنند، اما بسیاری از مدیران وب‌سایت علیرغم اینکه می‌دانند سئو چگونه کار می‌کند، همچنان از تکنیک Cloaking استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر می‌خواهید درباره Cloaking در سئو اطلاعات بیشتری کسب کنید، در این مطلب همراه ما باشید تا این موضوع را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

Cloaking در سئو چه نقشی دارد؟

تکنیک کلاکینگ در دنیای سئو باهدف بهبود رتبه بندی در نتایج جستجو انجام می‌شود. هنگامی‌که از آن استفاده می‌شود، Cloaking ایده بسیار خوبی به نظر می‌رسد. همچنین هر مدیری می‌خواهد تا آنجایی که ممکن است رتبه بالایی داشته باشد.

با این حال، تکنیک کلاکینگ تقریباً همیشه یک شمشیر دو لبه است! با این تفاوت که معایب آن بسیار بیشتر از مزایای آن است. حتی پنهان کاری در سئو می‌تواند آسیب بیشتری به نسبت مزایای آن به همراه داشته باشد، اما مردم همچنان از آن استفاده می‌کنند.

پنهان کاری همان تکنیک Cloaking است که شما محتوای اصلی را از کاربر یا موتورهای جستجوگر مخفی کنید.

حال سؤال اینجاست چرا بازاریابان و متخصصان سئو به Cloaking به‌عنوان یک گزینه مناسب روی می‌آورند؟ برای پاسخ به این سؤال باید به ابتدا برگردیم و اصول اولیه را مرور کنیم. در نتیجه بیایید مفهوم را بررسی و از آنجا شروع کنیم.

تکنیک cloaking چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

تکنیک Cloaking چیست؟

اصطلاح Cloaking در بسیاری از بخش‌های زندگی ظاهر می‌شود؛ در اصل Cloaking به معنای پنهان کردن یا استتار کردن یک شی است تا کسی نتواند آن را ببیند.

با این تفاسیر همچنین بهینه سازی سایت‌ها برای موتورهای جستجوگر نیز از همین اصل پیروی می‌کند؛ به عبارت دیگر، پنهان‌سازی در سئو، محتوای متفاوتی را برای خزنده‌های گوگل و بازدیدکنندگان انسانی نمایش می‌دهد. به لطف این ترفند کوچک، مدیران می‌توانند رتبه بندی‌ها را دست‌کاری کرده و نتایج جستجو (SERP) را به نفع خودشان ارتقا دهند.

Cloaking محتوای نمایش داده‌شده را برای بازدیدکننده تنظیم می‌کند. بسیاری از ابزارهای SEO می‌توانند محتواهای پنهان شده یا عملیات مخفی شده در سایت را بررسی و شناسایی کنند.

چگونه Cloaking در سئو انجام می‌شود؟

Cloaking نسخه‌های مختلفی از محتوا را بسته به بازدید کننده نمایش می‌دهد، یعنی در شرایط مختلف نحوه نمایش محتوای یک صفحه از سایت، متفاوت است. در درجه اول، آنچه را که ربات‌های موتور جستجو می‌بینند و آنچه مرورگر به کاربران انسانی نشان می‌دهد با کلیک بر روی همان URL تغییر می‌کند.

تکنیک کلاکینگ و پنهان کاری در مورد فریب دادن الگوریتم‌های موتور جستجو برای رتبه بندی بالاتر وب‌سایت‌ها است. تکنیک‌های غیراخلاقی مانند متن و لینک‌های مخفی بخشی از پنهان‌کاری سئو در گذشته بودند، اما امروزه کارایی ندارند.

این روزها، مدیران از برنامه‌ها و پلاگین های پنهان سازی خاص استفاده می‌کنند یا فایل htaccess را به‌صورت دستی تغییر می‌دهند. پس از تغییر این فایل، ادمین ها می‌توانند ماژول mod_rewrite را برای شناسایی آدرس‌های IP متعلق به ربات‌های موتور جستجو راه اندازی کنند. حال هنگامی‌که خزنده‌ها صفحه را اسکن می‌کنند، محتوای بهینه شده (حتی بیش از حد بهینه شده)، پر از کلمات کلیدی برای رتبه بندی بهتر در نتایج جستجو را مشاهده می‌شود.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: سئو کلاه سیاهپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

آیا تکنیک Cloaking برای سئو مفید است؟

با وجود مزایایی که ممکن است به همراه داشته باشد، پنهان کاری برخلاف دستورالعمل‌های گوگل است. به این ترتیب، تکنیک کلاکینگ نباید بخش مهمی از یک استراتژی SEO باشد. بهتر است بازاریابان، کارشناسان سئو و مدیران تمرکز خود را روی تکنیک‌های کلاه سفید بگذارند.

مدیران در ازای افزایش موقت رتبه بندی سایت، خود را در معرض حذف از نتایج جستجو قرار می‌دهند. از آنجایی که تکنیک Cloaking سئوی کلاه سیاه و برخلاف قوانین است، گوگل وب‌سایت‌هایی را که از این روش استفاده می‌کنند جریمه می‌کند. به همین دلیل، ترفندهای کثیف هرگز برای سئو خوب نیستند و فقط می‌توانند تأثیر منفی داشته باشند.

یک دهه پیش یا بیشتر، Cloaking می‌توانست گزینه مناسبی باشد؛ اما قدرت الگوریتم‌های موتورهای جستجو در چند سال اخیر ده برابر افزایش یافته و به راحتی پنهان‌کاری را شناسایی می‌کنند.

آیا می‌توان لینک‌ها را بدون افزونه پنهان کرد؟

همان‌طور که قبلاً گفتیم، می‌توانید یک افزونه برای Cloaking نصب کنید یا فایل htaccess را برای این کار تنظیم کنید. این دو روش باید نتایج یکسانی داشته باشند، یعنی خزنده‌های موتورهای جستجو را فریب می‌دهند و نسخه دیگری از صفحه را به آن‌ها ارائه می‌دهند. به هر حال پنهان کاری به خودی خود غیرقانونی نیست، علیرغم مخالفت با دستورالعمل‌های گوگل، حتما جریمه دریافت خواهید کرد.

چگونه Cloaking را متوقف کنم؟

اگر قبلاً یک مکانیسم Cloaking را اجرا کرده‌اید، می‌توانید تغییرات را معکوس کنید و آن‌ها را غیرفعال کنید؛ قبل از کشف این ترفند از جریمه شدن جلوگیری کنید. همچنین، بدافزارها می‌توانند دایرکتوری اصلی سایت را تغییر دهند و Cloaking را بدون اجازه شما فعال کنند، در نتیجه خیلی مهم است امنیت سایت خود را افزایش دهید که بدافزارها به سایت شما ورود نکنند.

اصلاح فایل‌های اصلی وب‌سایت ممکن است به دانش فنی نیاز داشته باشد. در هر صورت، شما باید از نمایش نسخه‌های مختلف صفحه به خزنده‌ها توسط فایل htaccess جلوگیری کنید. هدف ما ارائه همان محتوا برای انسان‌ها و ربات‌های جستجو است. Cloaking محتوای یکسانی را به انسان و ربات‌ها ارائه نمی‌دهد.

آیا Cloaking یک سئو کلاه سیاه است؟

بسیاری از متخصصان و بازاریابان بین کلاه سفید و کلاه سیاه تفاوت قائل می‌شوند. این موضوع به این معنی است که از تکنیک Cloaking برای گمراه کردن ربات‌های موتور جستجو و ارائه صفحه ای که با اصول سئو مطابقت ندارد، استفاده می‌کنید.

از سوی دیگر، اهمیت رتبه بندی محلی نیاز به محتوای شخصی سازی شده را برانگیخته کرد. در این موارد به اصطلاح IP Cloaking از فناوری‌های مکان یابی استفاده کرده و محتوای نمایش داده‌شده را تطبیق می‌دهد. می‌تواند صفحه را برای کاربرانی از یک مکان خاص که مرورگر آن‌ها از زبان دیگری استفاده می‌کند، ترجمه کند.

با این وجود، با اجرای تاکتیک‌های پنهان‌سازی در وب‌سایت خود، مسیر ترسناکی را طی خواهید کرد. به‌طور خلاصه تا زمانی که URL کلیک شده انتظارات بازدیدکنندگان را برآورده نکند و محتوای جایگزین را نمایش دهد، پنهان‌کاری در دسته سئو کلاه سیاه قرار می‌گیرد.

سئو کلاه سیاه با تکنیک کلاکینگ و خطرات Cloaking در سایت

چگونه از پنهان کاری SEO جلوگیری کنیم؟

در حال حاضر شما باید درک درستی از خطرات مربوط به پنهان کاری در بهینه سازی موتورهای جستجو داشته باشید. حتی اگر فقط می‌خواهید وب‌سایت خود را آزمایش کنید، Cloaking نباید در لیست باشد. این تکنیک ارزشش را ندارد و نوعی بازی با آتش است.

سؤال این است که چگونه از پنهان کاری جلوگیری کنیم؟ بازاریابان و مدیران با تجربه کمتر، باید با این سؤال از خود شروع کنند که Cloaking در سئو چیست؟ به طور دقیق‌تر، دانستن نحوه تشخیص پنهان کاری، سپس استفاده از روش‌های دیگر برای بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو ضروری است.

حال بهتر است که تحقیق عبارات کلیدی را شروع کنید. می‌توانید از آن برای ایجاد محتوایی استفاده کنید که ترافیک خوبی را برای سایت شما جذب کند. بسیاری از تکنیک‌های بهینه‌سازی دیگر نیز می‌توانند نتایج جستجوی ارگانیک شما را تقویت کنند و نیاز به استفاده از تکنیک Cloaking را کاهش دهند.

چگونه متوجه شویم که یک سایت از تکنیک Cloaking استفاده کرده است؟

هرچه بیشتر در مورد سئو و دیجیتال مارکتینگ بیاموزید، در شناخت تکنیک‌های مختلف سئو کلاه سیاه قدرتمندتر خواهید بود. به غیر از تکنیک کلاکینگ، مدیران گاهی اوقات از محتوای تکراری، بک لینک‌های پولی یا حتی بهینه سازی بیش از حد با عبارات کلیدی استفاده می‌کنند؛ بنابراین شناسایی و حذف این اعمالی که در سایت انجام شده به محض شروع کار در یک وب‌سایت بسیار مهم است.

برای تشخیص صفحاتی که محتوای پنهان دارند و محتواهای متفاوت را نمایش می‌دهد، راحت‌ترین روش استفاده از بررسی کننده Cloaking آنلاین است. با نظارت منظم و مرتب بر روی سایت، مدیران می‌توانند منبع ایجاد محتواهای پنهان را شناسایی کرده و از آسیب بیشتر جلوگیری کنند؛ بنابراین، بسیار مهم است که لینک‌ها را آزمایش کنید و همیشه مراقب عملکرد صفحه باشید.

سئو یک جنگ و رقابت بی‌پایان است، بنابراین این موضوع خیلی اهمیت دارد که هوشیار و آگاه بمانید و از سایت خود دفاع کنید.

کلام آخر

اگر می‌خواهید در نتایج جستجو رتبه بالاتری کسب کنید، بسیاری از تکنیک‌های دیگر در درازمدت نتایج بهتری به همراه خواهند داشت. علاوه بر این، پنهان‌کاری در سئو بسیار خطرناک است، زیرا گوگل در مورد تکنیک‌های سئو کلاه سیاه واکنش تند و بی‌رحمانه‌ای دارد.

در عوض بازاریابان و متخصصان سئو باید بر محتوایی تمرکز کنند که ارزشمند است و به کاربر کمک می‌کند و به هدف جستجو پاسخ می‌دهد. طبق اصول تولید محتوا که در دوره جامع آموزش سئو نیوسئو یاد می گیرید، می‌توانید بسیار ارزشمندتر و قوی‌تر به رتبه بندی سایت خود کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود