پاکسازی سایت آلوده به ویروس و malware

پاکسازی سایت

پاکسازی سایت امری ساده نیست و نیاز دارد تا با استفاده از یکسری اصول و تکنیک های خاص، به بهترین شکل ممکن انجام شود. پاکسازی صفحات می تواند به سئو سایت شما نیز تا حد زیادی کمک کند. سایت هایی که آلوده به ویروس و malware (بدافزار) هستند، باید کاملا از وجود هر کدام از آن ها پاکسازی بشوند. در این مقاله سعی کرده ایم تا مهمترین نکات آموزش حذف ویروس در سایت های وردپرس را برای شما بیان کنیم تا شما بتوانید بر اساس یک دستورالعمل صحیح، از ویروسی شدن وب سایت خود جلوگیری کنید.

گوگل سایت هایی که دارای بدافزار هستند را به مدت 30 روز از انجام هر گونه فعالیتی باز می دارد. بنابراین بسیار مهم است که پاکسازی سایت خود را به نحو احسن انجام دهید. دقت داشته باشید که برای حذف malware از سایت وردپرسی حتما باید به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید. با این حال، در ادامه این مقاله نکات و تکنیک هایی برای شما ارائه شده است که با استفاده از آن ها می توانید مشکلات مربوط به ویروسی شدن سایت را مرتفع کنید.

بک آپ گرفتن از دیتابیس و فایل های سایت

اگر می توانید که از ویژگی snapshot هاست خود استفاده کنید، بهتر است که از کل وب سایت بک آپ بگیرید. این روش بهترین محافظت از کل سرور شما خواهد بود. ممکن است که این کار حجم به حجم زیادی نیاز داشته باشند؛ بنابراین بهتر است که اقدامات و پیش نیازهای لازم در مورد این موصوع را فراهم کنید.

اگر پس از ویروسی شدن سایت، می توانید وارد وب سایت خود شوید، پیشنهاد می کنیم که از افزونه های بک آپ استفاده کنید. اما اگر به وب سایت خود دسترسی ندارید، بهتر است که هرچه سریعتر به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید؛ چراکه در این صورت ممکن است که هکرها ممکن است آسیب های جدی به صفحات سایت شما وارد کنند.

حتما با توجه به مراحلی که گفته شد، برای دیتابیس خود نیز بک آپ تهیه کنید. در صورتی که می توانید به وب سایت خود لاگین کنید، در بخش Tool>Export یک فایل XML از تمام محتوای خود صادر کنید. بعضی اوقات ممکن است که سایت مورد نظر حجم بالایی داشته باشد و فایل های آپلودی چیزی حدود یک گیگابایت حجم داشته باشند. فولدر محتوای وردپرس مهمترین فایلی است که در سرور شما وجود دارد و تمامی بارگذاری های شما را در بر می گیرد. اگر نمی توانید وارد وب سایت خود شده و از افزونه های بک آپ استفاده کنید و یا اینکه هاست شما به طور کلی ویژگی های snapshot ندارد. در این صورت شما می توانید از File Manager وب هاست خود استفاده کنید تا یک آرشیو فشرده از محتوای وردپرسی خود به دست بیاورید.

نکته مهم این است که اگر چندین نصب وردپرس روی سرور دارید، بهتر است که از هر یک از آن ها بک آپ تهیه کنید.

نکته ای درباره فایل htaccess.

یک نسخه بک آپ از فایل htaccess. خود ایجاد کرده و آن را دانلود کنید. این مورد یک فایل غیر قابل مشاهده را در اختیار شما قرار می دهد. در نتیجه شما می توانید با مراجعه به قسمت فایل های غیر قابل مشاهده، بک آپ مورد نظر را در File Manager هاست خود مشاهده کنید. برای اینکه این فایل در سیستم شما قابل مشاهده شود، باید در هاست خود نام آن را تغییر دهید و سپس آن را دانلود کنید. اگر فایل htaccess. شما محتواهایی را دارد که بعدا نیاز دارید از آن ها استفاده کنید و در روند پاکسازی سایت به شما کمک می کند، باید از این فایل یک نسخه بک آپ داشته باشید. برخی از هاست ها از فایل htaccess. برای توصیف نسخه PHP استفاده می کنند؛ در نتیجه سایت بدون آن نمی تواند به درستی فعالیت داشته باشد.

دانلود و بررسی فایل های بک آپ

بعد از اینکه فایل بک آپ را دانلود کردید و آن ها باز کردید (اولین قدم پاکسازی سایت)، باید موارد زیر را در آن مشاهده کنید:

a.      تمام فایل های هسته وردپرس

شما می توانید وردپرس را از WordPress.org دانلود کرده و فایل های موجود را با یکدیگر تطابق دهید. شاید الان به این فایل ها نیازی نداشته باشید، اما اگر با مشکلاتی مثل ویروسی شدن وب سایت، هک شدن آن و وجود بدافزارها روبرو شدید، باید بتوانید اقدامات خوبی در زمینه حذف malware از سایت وردپرسی خود داشته باشید.

b.     فایل wp-config.php

این فایل از آنجایی اهمیت دارد که نام کاربری و رمز عبور دیتابیس وردپرس شما را در خود جای داده است که در روند پاکسازی سایت خود به آن ها نیاز پیدا خواهید کرد.

c.      فایل .htaccess

این فایل به صورت غیر قابل مشاهده موجود است. تنها راهی که برای فهمیدن این موضوعی که متوجه شوید از این فایل بک آپ گرفته اید یا خیر، این است که برای مشاهده فولدر بک آپ خود از برنامه FTP یا نرم افزارهای ویرایش کد که به شما این امکان را می دهند تا فایل های مخفی شده را مشاهده کنید.

d.     فولدر wp-content

در این فایل شما سه فولدر دیگر را باید بتوانید مشاهده کنید؛ تم ها، آپلودها و افزونه ها. اگر تصاویر و افزونه های خود را در این فولدرها مشاهده کردید، نشان دهنده این است که بک آپ به خوبی انجام شده و شما کاملا آماده برای پاکسازی سایت خود هستید.

e.     دیتابیس

شما باید دارای یک فایل SQL باشید که از دیتابیس شما صادر شده است. البته در نظر داشته باشید که هدف ما حذف دیتابیس در این پروسه نیست؛ بلکه بهتر است که یک بک آپ در این زمینه داشته باشید.

حذف تمام فایل های فولدر public_html

آموزش حذف ویروس از سایت های وردپرس

بعد از اینکه فعالیت های مربوط به بک آپ را به بهترین شکل ممکن انجام دادید و مطمئن شدید که بهترین بک آپ را از سایت وردپرسی خود کسب کرده اید، وقت آن است که تمامی فایل های موجود در فولدر public_html را حذف کنید؛ این فولدر در File Manager هاست شما موجود می باشد. اطمینان حاصل کنید که تمامی فایل هایی که مخفی هستند را نیز حذف کرده باشید. پیشنهاد می کنیم که حتما از File Manager استفاده کنید؛ چراکه پاک کردن فایل ها توسط FTP سرعت بالایی نخواهد داشت. همچنین اگر مشکلی با SSH ندارید، این مورد هم می توانید سرعت بالایی در زمینه حذف فایل ها داشته باشد.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش سئو وردپرسپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

نصب دوباره وردپرس

از نصب سریعی که در پنل هاست شما وجود دارد استفاده کنید و وردپرس را دوباره برای سایت خود نصب کنید. وردپرس را در دایرکتوری public_html مجددا نصب نمائید؛ تنها در صورتی که قبلا در همین محل وردپرس خود را نصب کرده اید.

این مقاله ادامه دارد…

2 نظر در مورد مقاله “ پاکسازی سایت آلوده به ویروس و malware ” ثبت شده است
  1. امین

    افزونه نداره این چیزایی که گفتین؟


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما دوست عزیز. وردپرس افزونه هایی مخصوص بک آپ گیری داره که در مقاله های آتی نیوسئو بهترین افزون های بک آپ گیری وردپرس رو برای شما ارائه می کنیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود