ChatGPT یک سیستم هوش مصنوعی است که به تازگی سر و صدای زیادی در اینترنت کرده و کمتر کسی پیدا می شود که اسم ChatGPT به گوشش نخورده باشد. خالق این سیستم یعنی OpenAI پیش بینی می کند که تا پایان سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از طریق هوش مصنوعی ChatGPT درآمد کسب کند. حال اینکه هوش مصنوعی در سئو چه کاربردهایی دارد و چگونه می توان از این فناوری جدید، بهره مند شد، در ادامه محتوا برای شما بررسی خواهیم کرد.
فناوری ChatGPT تقریبا در همه عرصه ها افراد را شگفت زده می کند و مردم در سراسر دنیا درحال کشف امکانات بی پایان آن هستند. هوش مصنوعی ChatGPT برای بازاریابی دیجیتال و سئو نیز امکاناتی را ایجاد کرده و در اختیار کاربران قرار داده است. با اینکه سیستم ChatGPT نوظهور و جوان محسوب می شود اما در زمینه سئو می تواند کمک های زیادی بکند.
ChatGPT چیست؟
این روزها که بحث ChatGPT و توانایی های حیرت انگیز آن در بین مردم داغ است، این سوال پیش می آید که علت این همه محبوبیت هوش مصنوعی ChatGPT چیست؟
در تعریف ChatGPT باید گفت یک ربات هوش مصنوعی محسوب می شود که توانایی چت کردن با انسان را دارد، به طوری که فرد احساس می کند واقعا در حال مکالمه با یک انسان است نه یک ربات. نام این هوش مصنوعی در حقیقت از شکل اختصاری عبارت Generative Pretrained Transformer به وجود آمده و توضیح کوتاهی از کارکردهای اساسی این ربات است.
ChatGPT نقش یک دستیار همه کاره را برای کاربران اینترنت بازی می کند که می تواند اطلاعات مورد نیاز شما را از چندین وب سایت جمع آوری کند، برای شما جوک بگوید، در موضوعات مختلف ایده های جدیدی مطرح کند و هزاران قابلیت دیگر.
بعد از راه اندازی هوش مصنوعی ChatGPT در نوامبر سال ۲۰۲۲، افراد بسیاری راجع به مزیت های استفاده از این ربات صحبت می کنند. در ضمن جالب است بدانید که شرکت مایکروسافت در اوایل رونمایی از ChatGPT به شدت تحت تاثیر قابلیت های این ربات قرار گرفته و مبلغ ۱۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه گذاری کرد.
به طور کلی ChatGPT توجه زیادی را به خود جلب کرده است و دلیل آن نه فقط توانایی چت کردن با انسان، بلکه امکانات متعدد هوش مصنوعی در زمینه های مختلف را شامل می شود که بسیاری از کارها را برای افراد آسان می کند.
روش استفاده از هوش مصنوعی در سئو
راه های مختلفی برای کمک گرفتن از هوش مصنوعی ChatGPT در سئو وجود دارد و نتایج آن ها کاملا بسته به اطلاعاتی است که ربات از آن ها تغذیه می کند. در واقع علیرغم اینکه ChatGPT به عنوان یک سیستم فوق پیشرفته شناخته می شود، اما هنوز هم امکان خطا در آن وجود دارد. به دلیل اینکه ربات ChatGPT نسخه 3.5 از داده و اطلاعات آنلاین موجود در اینترنت برای پردازش خود استفاده نمی کند، ممکن است در مواردی مطلب دقیقی را تحویل ندهد؛ از همین رو گاهی اوقات پاسخی که ChatGPT ارائه می کند، برای اهداف سئو شما مناسب نیست و مجبور خواهید شد مطالب را دوباره بررسی کنید.
البته در نظر داشته باشید که نسخه 4 ربات چت جیپیتی از داده های دنیای وب نیز بهره مند می شود که این می تواند یک بروز رسانی اساسی برای این ربات، در نظر گرفت.
کارشناسان سئو بعد از انجام چندین آزمایش و ارزیابی به برخی اصول کلی دست پیدا کردند که به کمک آن ها می توانید از هوش مصنوعی ChatGPT برای بازاریابی دیجیتال و سئو وبسایت خود استفاده کنید. این روش ها در ادامه به اختصار شرح داده شده اند.
1. کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود را بخواهید
در ابتدای کار با ChatGPT می توانید از این ربات بخواهید که لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با عنوان شما را ارائه دهد. برای این کار باید نام کسب و کار خود را به ربات اعلام کنید و از او بخواهید تا کلمات کلیدی که بیشترین ارتباط را با موضوع مد نظر شما دارند جمع آوری کند.
به عنوان مثال اگر شما صاحب یک رستوران در شهر اصفهان هستید و قصد دارید از طریق تولید محتوای سئو، اقدام به جذب مشتری کنید، در گام اول باید از ChatGPT ارائه «لیست کلمات کلیدی مرتبط با رستوران در اصفهان» را تقاضا کنید.
با انجام این کار حتی ممکن است ایده های جدیدی از ربات ChatGPT دریافت کنید که می تواند کسب و کار شما را به نحو منحصر به فردی معرفی کند و باعث شود که استراتژی سئو خود را به روش جدیدی انجام دهید.
مثلا احتمال دارد زمانی که از ربات می خواهید کلمات کلیدی در ارتباط با رستورانی در شهر اصفهان را به شما بدهد، با نتایج خلاقانه ای مثل رستوران در فضای باز، رستوران شیشه ای، رستوران توریستی چند زبانه و مواردی از این قبیل مواجه شوید.
2. شروع تولید محتوا با یک موضوع خاص
پس از اینکه با استفاده از هوش مصنوعی در سئو کلمات کلیدی مد نظر خود را انتخاب کردید وارد مرحله ایجاد محتوا برای آن ها می شوید. به کمک ChatGPT می توانید به سادگی کلمات کلیدی را در یک متن به کار برده و با دادن موضوع به ربات، از محتوایی که برای شما می نویسد استفاده کنید.
حالا وقتشه! اینو بخون: نکات و ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعیپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.
در این مرحله باید دقت زیادی در نوشتن فرمان برای ربات داشته باشید تا نتایج دقیق تری را دریافت کنید.
به عنوان مثال می توانید مشخص کنید که با نوشتن این محتوا قصد دارید یک مجموعه بزرگ به نظر برسید یا صرفا خود را به عنوان یک کسب و کار کوچک به مشتریان معرفی کنید؛ همچنین باید ChatGPT را متوجه این موضوع کنید که نمی خواهید متن شما سرقت ادبی و یک متن کپی شده از آثار سایرین باشد، بلکه شما خواهان یک محتوای منحصر به فرد هستید.
3. لیست کلمات کلیدی از دیدگاه مشتریان را تهیه کنید
زمانی که ChatGPT بتواند هدف شما از نوشتن یک محتوا را درک کند، قادر خواهد بود کلمات کلیدی مناسب تری ارائه دهد؛ بنابراین در این مرحله پس از اینکه مشخص کردید می خواهید در نگاه مشتریان به عنوان یک کسب و کار کوچک یا بزرگ معرفی شوید، یک بار دیگر از ربات هوش مصنوعی ChatGPT می خواهید تا کلمات کلیدی متناسب را جمع آوری کند.
در انتخاب کلمات کلیدی بهتر است روی مواردی تمرکز کنید که به نیازهای مشتری تاکید دارد، نه صرفا فعالیتی که مرتبط با کسب و کار شماست. در ضمن باید توجه داشته باشید که ایده های هوش مصنوعی در سئو همواره بهترین نیستند، پس حتما خودتان هم تحقیقاتی در این خصوص انجام دهید تا بدانید کلمات کلیدی مناسب، کدام عبارات هستند.
4. توضیحات را اضافه کنید
پس از نوشتن متن توسط ربات ChatGPT می توانید برخی از موارد را خودتان به صورت دستی اضافه و ویرایش کنید. اگرچه ربات مبنی بر فرمان ها و خواسته های شما تولید محتوا می کند، اما ممکن است تشخیص دهید مواردی مثل کلمات کلیدی کسب و کار شما حتما باید در متن به کار برود.
بنابراین در زمان استفاده از هوش مصنوعی در سئو از بازبینی متن غافل نشوید تا بتوانید محتوایی دقیقا آن طور که می خواهید به دست آورید. افرادی که آموزش سئو سایت دیده و در این کار مهارت دارند به راحتی می توانند تشخیص دهند که در هر موضوع از چه عناوین و کلمات کلیدی استفاده کنند تا برای مخاطب جذاب تر باشد.
5. بخش سوالات متداول را ایجاد کنید
وقتی از قابلیت های ChatGPT در سئو صحبت می کنیم، منظورمان این است که دیگر برای انجام دادن بسیاری از کارها نیازی نیست تحقیقات میدانی انجام دهید یا مطالعه فراوانی در آن موضوع داشته باشید؛ بلکه با چند فرمان ساده به ربات هوش مصنوعی ChatGPT در کسری از ثانیه به اطلاعات دقیق و طبقه بندی شده، دسترسی خواهید داشت.
برای اینکه ترافیک سایت خود را بالا ببرید، لازم است قسمت سوالات متداول را در محتوای خود بگنجانید. برای اینکه بدانید مردم در مواجهه با محصولات یا خدمات شما معمولا با چه سوالاتی مواجه می شوند، نیازی نیست از تخیل خودتان برای طرح سوال استفاده کنید. کاربرد هوش مصنوعی در سئو اینجاست تا با تحلیل جستجوهای انجام شده توسط مردم، سوالات متداول در مورد کسب و کار شما را جمع آوری کند و برای آن ها پاسخ هایی را نیز در نظر بگیرد.
6. از ChatGPT در استراتژی محتوای خود استفاده کنید
کسانی که در حوزه بازاریابی فعالیت می کنند، به خوبی نسبت به مزایای استفاده از هوش مصنوعی برای سئو و تدوین استراتژی تولید محتوا آگاهی دارند. این سیستم هوش مصنوعی با ایجاد محتوا، می تواند به طرز چشمگیری در زمان شما صرفه جویی کند.
ChatGPT در سئو به شما کمک می کند تا موضوعات و روش های مختلفی را برای ایجاد محتوا داشته باشید؛ به عنوان مثال اگر قصد دارید یک محتوای آموزشی در خصوص بانکداری در وب سایت خود منتشر کنید، ربات ChatGPT شیوه های خلاقانه ای برای این کار را به شما معرفی خواهد کرد.
7. ChatGPT اشتباهات تایپی و گرامری شما را اصلاح می کند
تصحیح اشتباهات تایپی، غلط های املایی و ایرادات گرامری، کار ساده ای به نظر می رسد؛ اما همین کار به دلیل اینکه نیازمند دقت فراوانی است، می تواند بسیار زمان بر باشد. دلیل اینکه ربات ChatGPT تنها در پنج روز، یک میلیون کاربر در سراسر دنیا پیدا کرد، صرفه جویی در وقت، هزینه و انرژی با انجام همین کارهای ریز و درشت است.
ChatGPT در سئو می تواند به سادگی و در عرض چند ثانیه تمام نقاط ضعف یک محتوا را کشف کرده و اصلاح کند.
8. برای توسعه کسب و کار خود از ChatGPT کمک بگیرید
ربات ChatGPT اخیرا با هوش سرشار خود کاربران را شگفت زده کرده و محبوبیت زیادی به دست آورده است. در یک آزمایش انجام شده به ربات ChatGPT دستور داده شد، متنی بنویسد که اوضاع بد ترافیک یک وبسایت را توضیح داده و از سایر وبلاگ نویسان در این مورد تقاضای کمک و حمایت کند. پاسخی که هوش مصنوعی ChatGPT ارائه داد تامل برانگیز بود؛ این سیستم نه تنها به تاثیر منفی چنین متنی بر روابط با وبلاگ نویس ها اشاره کرد، بلکه در ادامه راهنمایی هایی برای بهبود ترافیک سایت مطرح کرد.
9. از ChatGPT برای نشانه گذاری محتوا استفاده کنید
نشانه گذاری محتوا با استفاده از زبان Schema موضوعی است که بدون گذراندن دوره آموزش سئو احتمالا هیچ وقت با آن سر و کار نخواهید داشت. در حالی که نشانه گذاری Schema (کدهای اسکیما) یک روش بسیار موثر برای متمایز شدن وبسایت شما از سایر رقبا است و شانس کلیک کردن کاربران روی سایت شما را افزایش می دهد. به این ترتیب بازدید و ترافیک سایت شما بالا خواهد رفت.
نشانه گذاری محتوا کمک می کند تا موتور جستجو محتوای سایت را بهتر درک کرده و آن را در نتیجه جستجوی سوالات کاربران نمایش دهد. از آنجا که این کار سبب می شود قسمت هایی از محتوا و سوالات متداول در خارج از سایت قابل مشاهده باشند، کاربر می تواند سریع تر به مطلب مورد نظر خود دسترس پیدا کند. بنابراین احتمال ورود او به سایت شما بیشتر می شود.
اگرچه کار نشانه گذاری محتوا بسیار زمان بر بوده و بسیاری از مدیران وب سایت ها، زحمت این کار را به خود نمی دهند، ربات ChatGPT قادر است برخی نشانه گذاری های Schema را به صورت آماده در اختیار شما قرار دهد.
10. برای صفحات وب سایت خود Regex ایجاد کنید
Regex یا عبارت های معنادار به عباراتی گفته می شود که به دلیل دارا بودن کاراکتر و متاکاراکترهای خاصی باعث می شوند تا به راحتی الگوی مد نظر خود را تعریف کنیم. این کار امکان جستجوی متنی پیشرفته تری را فراهم می کند و قابلیت هایی مثل تطابق جزئی، جستجوهای حساس به حروف بزرگ و کوچک و گزینه های پیچیده تر را به کاربر می دهد.
به عبارت بهتر Regex شرایط نمایش اطلاعات دقیق تر توسط موتور جستجو را به وجود می آورد. ایجاد Regex برای چندین صفحه سایت می تواند بسیار زمان بر و دشوار باشد، اما نگران نباشید؛ مثل همه کارهای سخت دیگر، ChatGPT این امر را هم برای شما به سرعت انجام می دهد.
نکته مهم: در حال حاضر نمی توان به طور مستقیم از وب سایت OpenAI بهره مند شد. دلیل اصلی آن تحریم ها و عدم سرویس دهی این سامانه با شماره های ایران است. اگر قصد دارید به طور مستقیم از این سامانه استفاده کنید، می تواند با تهیه یک شماره مجازی، اکانت خود را در OpenAI فعال کنید.
سخن پایانی
در این مطلب تلاش کردیم تا با ذکر ۱۰ روش برای استفاده از ChatGPT در سئو، اطلاعات مفیدی در خصوص سئو وبسایت در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از آنجا که سئو در حال حاضر یکی از پردرآمدترین شغل های دنیا به شمار می رود و بازار کار عالی دارد، افراد بسیاری علاقه مند به یادگیری این حرفه هستند.
ما در تیم نیوسئو آماده هستیم تا به تمامی سوالات شما درباره سئو پاسخ دهیم؛ همچنین شما می توانید با شرکت در دوره مجازی آموزش سئو با مشاهده تنها ۴۵ ساعت فیلم آموزشی به تسلط کامل در این عرصه برسید. پس از اتمام این دوره با مفاهیم اساسی بازاریابی دیجیتال و نحوه تولید محتوای سئو آشنا می شوید و قادر خواهید بود رتبه سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل ارتقا بدهید. چنانچه به یادگیری سئو و بازاریابی دیجیتال علاقه دارید و می خواهید با استفاده از اینترنت به درامد خوبی برسید، با کارشناسان ما در تماس باشید تا اطلاعات بیشتری راجع به دوره آموزش سئو دریافت کنید.