مهم

cannibalization چیست و چرا برای سئو ضرر دارد؟

cannibalization,cannibalization چیست,keyword cannibalization چیست

کنیبالیزیشن چیست و چگونه باید cannibalization را شناسایی و حل کرد؛ این مسئله نکته ای مهم در روند سئو است که کمتر به آن پرداخته شده است. در این مقاله قصد دارم تا به صورت کامل این مهم را برای شما عزیزان شرح دهم.

کنیبالیزیشن چیست؟

کنیبالیزیشن و یا همان cannibalization معنی های زیادی دارد و در جاهای مختلف کاربرد دارد. به طور خلاصه اگر بخواهم به سوال کنیبالیزیشن چیست پاسخ دهم، در سئو و کلمات کلیدی به این معنی است که در یک عبارت کلیدی، از سایت شما دو نتیجه در گوگل باشد. در این صورت دو حالت وجود دارد؛ یا صفحات شما شباهت زیادی به هم دارند و یا شما دو صفحه را برای یک عبارت کلیدی سئو کرده اید. در این صورت شانس رتبه گرفتن در عبارات کلیدی مشابه برای آن صفحات کم می شود. معمولا یک الی دو صفحه از یک دامنه را گوگل در نتایج نشان می دهد؛ البته ممکن است اگر سایت قوی و خوبی باشد، بیشتر از دو صفحه را در نتیجه نمایش دهد.

کنیبالیزیشن خوب است یا بد؟

این موضوع که شما در یک عبارت کلیدی در نتایج جستجو، دو صفحه داشته باشید و مجبور باشید با خودتان رقابت کنید بد است. در واقع هم گوگل گیج می شود و هم کاربر؛ واقعا کدام صفحه مهم تر است؟ پاسخ کاربر در کدام صفحه قرار دارد؟ بنابراین معمولا کاربران ترجیح می دهند به سایت دیگری مراجعه کنند. برای گوگل هم سخت است که تشخیص بدهد کدام یک از این چند صفحه مهم تر است.

نحوه تشخیص کنیبالیزیشن

نحوه تشخیص اینکه وب سایت شما از کنیبالیزیشن رنج می برد، کار دشواری نیست. شما می توانید با استفاده از فرمول site:domain.com keyword به راحتی صفحاتی که برای یک عبارت کلیدی شما در گوگل قابلیت رتبه بندی را دارند مشاهده کنید. البته بعد از جستجوی این عبارت در گوگل، انتظار نداشته باشید که تنها یک صفحه از سایت شما به نمایش در بیاید. به تصویر زیر دقت کنید.

cannibalization,cannibalization چیست,keyword cannibalization چیست

شاید با خود بگویید که برای عبارت کلیدی “سئو داخلی” کنیبالیزیشن برای این صفحات به وجود آمده باشد؛ اما اینطور نیست. عبارت کلیدی صفحه اول، با دو مورد بعدی متفاوت می باشد. یعنی ما صفحات دوم و سومی که مشاهده می کنید را برای عبارات کلیدی “بهبود سئو داخلی” و “آموزش سئو داخلی” سئو کردیم. همین کار باعث شد تا مشکلی در روند رتبه بندی این صفحات به وجود نیاید. اما اگر به تصویر دقت کنید، می بینید که لینک اول و چهارم، عبارت کلیدی مشترک داشته و به احتمال زیاد بخش زیادی از محتوایشان تقریبا شبیه به هم می باشد. اما این مسئله مشکلی در رنک گرفتن صفحه اول به وجود نیاورد. در ادامه توضیح خواهیم داد که چطور با کنیبالیزیشن این دو صفحه مقابله کرده ایم.

جلوگیری و رفع مشکل کنیبالیزیشن

دلایل زیادی برای بروز مشکل cannibalization وجود دارد که در اینجای کار برای ما اهمیت ندارند؛ ما قرار است که این مشکل به وجود آمده را رفع کنیم. محتوا تولید کرده اید، منتظر رتبه بندی آن محتوا هستید، اما ناگهان در جستجویی که انجام می دهید مشاهده می کنید که یک صفحه متفاوت از وب سایت شما برای آن عبارت رتبه بندی شده است یا اینکه هر دو صفحه در نتایج جستجوی گوگل حضور دارند؛ 4 مرحله اصلی مرتفع کردن کنیبالیزیشن وجود دارد:

  1. هر دو محتوا را با دقت بررسی کنید
  2. عملکرد محتواها را با هم مقایسه کنید
  3. محتوای بهتر را انتخاب کنید
  4. ادغام؛ حذف؛ ریدایرکت یا لینک دهی

دو مرحله ابتدایی به شما کمک می کنند تا محتوایی که واقعا می خواهید در نتایج باشد را انتخاب کنید. بعد از اینکه محتوای مورد نظر خود را انتخاب کنید، باید اقدام نهایی را انجام دهید؛ یعنی مرحله 4. پیشنهاد می کنیم که حذف محتوای صعیف تر را جزو آخرین کارهای خود قرار دهید. طبق تجربه ای که در مورد تصویر بالاتر به دست آوردیم، بهترین کاری که برای مقابله با کنیبالیزیشن می شود انجام داد، لینک دهی است.

  • تمامی لینک های محتوای ضعیف تر را حذف کنید یا حداقل آن ها را نوفالو کنید
  • یک لینک فالو به صفحه انتخاب شده با انکر تکست exact match بدهید
  • ریکوئست ایندکسینگ را برای صفحه ضعیف تر انجام دهید

در صورتی که به نتیجه رسیدن این کار به طول انجامید، پیشنهاد می کنیم که از تگ کنونیکال هم در کنار این لینک سازی استفاده کنید.

90 درصد مواقع این مشکل با استفاده از این تکنیک، مرتفع می شود. اما اگر صفحات شما جزو 10 درصد باقی مانده بود، چاره ای جز ادغام مطالب دو صفحه و حذف صفحه ضعیف تر و ریدایرکت کردن آن به صفحه انتخاب شده ندارید.

کنیبالیزیشن سایت های فروشگاهی

cannibalization وب سایت های فروشگاهی، یکی از رایج ترین دغدغه های مدیران نوع وب سایت ها است. به تصویر زیر نگاه کنید.

تشخیص کنیبالیزیشن,جلوگیری از کنیبالیزیشن,کنیبالیزیشن

من به عنوان یک کاربر کولر گازی گاسونیک را جستجو کردم و در صفحه دوم این وب سایت را دیدم. این وب سایت برای عبارت کلیدی کولر گازی گاسونیک علاوه بر دیگر وب سایت ها، بلکه با خودش هم در حال رقابت است. جالب است بدانید که هر دو صفحه این سایت از کیفیت و سئوی خوبی برخوردار هستند. مطمئن باشید اگر این وب سایت مشکل cannibalization را مرتفع می کرد، سریعا در بین رتبه های 1 تا 5 صفحه اول قرار می گرفت.

سوال اصلی اینجاست که آیا این صفحات را هم می توان با استفاده از تکنیکی که در بالاتر به آن اشاره کردم، مرتفع کرد؟ آیا مدیر این وب سایت می تواند یکی از محصولات خود را حذف یا ادغام کند؟ یا اینکه می تواند از فروش یکی از آن ها بگذرد؟ طبیعتا خیر. بهتر است سریعا به سراغ روش حل این مشکل برویم.

بهترین راهکار برای رفع این مشکل رایج در وب سایت های فروشگاهی:

  • ایجاد دسته بندی برای محصولات
  • تولید محتوا برای دسته بندی مورد نظر
  • مشخص کردن یک عبارت کلیدی کلی برای محتوای اون دسته محصولات (مثل کولر گازی گاسونیک)
  • قرار دادن تمامی محصولات در این دسته
  • لینک دادن از تک به تک محصولات به دسته ای که در آن قرار دارند

به همین سادگی. شما با استفاده از این تکنیک، دسته بندی خود را در نتایج بالا می آورید؛ یعنی من کاربر که قصد خرید کولر گازی گاسونیک و می خواهم بیشتر در مورد آن بدانم، عبارت کلیدی “کولر گاری گاسونیک” را جستجو می کنم و به جای اینکه دو یا سه صفحه از وب سایت شما با کدهای خرید متفاوت را در نتایج جستجو ببینم، دسته بندی کولر گاری گاسونیک را خواهم دید و وارد آن می شوم و تمام محصولات شما را در آن مشاهده خواهم کرد.

بهینه سازی محتوای دسته بندی ها باید طبق اصول و قواعد آموزش سئو فروشگاهی انجام شود.

جمع بندی نهایی

هرچه وب سایت شما رشد بهتری داشته باشد و به سمت گسترده شدن بروید، احتمال بروز مشکل کنیبالیزیشن بیشتر خواهد شد؛ مخصوصا در وب سایت های فروشگاهی. در نتیجه جای نگرانی وجود ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که اول از همه به خوبی درک کنید که کنیبالیزیشن چیست و از چه روش هایی می توانید از بروز آن جلوگیری کنید. پیشنهاد می کنم که اگر caninibalization برای شما پیش آمد و دو صفحه شما در بین رنک های اول تا سوم بود، از آن جلوگیری نکنید. چراکه این نشان دهنده اعتبار بالای وب سایت شماست که گوگل دو جایگاه برتر خود را به شما اختصاص داده است.

14 نظر در مورد مقاله “ cannibalization چیست و چرا برای سئو ضرر دارد؟ ” ثبت شده است
  1. مریم زارعی

    با سلام
    شما در مقاله فرمودید برای رفع مشکل canibalization با انکر تکست اصلی (exact match) از صفحات محصولات به دسته اصلی لینک بدیم و بقیه لینک های داخل محصولات را حذف کنیم تا دسته اصلی رنک بگیرد ولی در کامنت فرمودید از انکر تکست های مختلف استفاده بشه بهتره؟


    • مهدی گنجعلی

      لینک های داخلی به صفحات دیگر سایت رو عرض کردم. این متفاوت بودن انکر تکست مربوط به همون لینکی است که به صفحه دسته بندی میدید.


  2. مریم زارعی

    با سلام
    وقتتون بخیر
    اگه لینک دسته بندی که میخوایم در محصولات اون دسته بذاریم در یک جمله ثابت در پایین متن هر محصول بذاریم اوکیه؟
    با تشکر


    • مهدی گنجعلی

      درود. مشکلی نداره ولی سعی بشه از انکر تکست های مختلف استفاده بشه، خب خیلی بهتره


  3. م-ح

    خیلی باحوصله و کامل پاسخ میدید
    ممنون از راهنمایی خوبتون


    • مهدی گنجعلی

      انجام وظیفه ست زنده باشین


  4. م-ح

    در پیام قبلی برای حالتی که چندین محصول مشابه که فقط در نام رشته فرق دارند (مثلا کتاب مبحث ، کتاب مبحث و …) فرمودید راه حل اینه که برای دسته محتوای سئو شده تولید کنم و از محصولات با کلمه کلیدی موردنظر لینک بدم به دسته برای مشکل کنیبالیزیشن.
    حالا یک سوال دیگه اینه که با توجه به یکسان بودن ویژگی ها و امکانات محصولات متن داخل صفحه محصولات یکسان است. در حالت لینک دادن کلیه محصولات به دسته، آیا یکسان بودن متن شان مشکلی پیش میاره؟


    • مهدی گنجعلی

      ببینید محتوایی که برای دسته محصولات در نظر می گیرید باید عبارات کلیدی کلی محصولات رو در خودش داشته باشه. فرض کنید محصولات من کولر گازی گاسونیک، ال جی، بکو و … هست. برای دسته بندی من نباید از نام برند استفاده کنم؛ عبارت کلیدی اصلی محتوای دسته رو میذارم کولر گازی و عبارات کلیدی فرعیش رو هم در همون دسته به کار میبرم مثل خرید کولر گازی، قیمت کولر گازی و …
      محتوای هر محصول به صورت جداگانه هم اگر کمی تغییرات داشته باشه، بهتره.


  5. م-ح

    ممنون از توضیح خوبتون
    خب من سایت فروشگاهی دارم که در اون چند دسته بندی داره. هرکدام از دسته بندی ها یکسری محصول دارند که محصولات کاملا شبیه هم هستند و فقط در نوع رشته متفاوتند. مثلا کتاب نمونه سوالات مبحث 1- کتاب نمونه سوالات مبحث 2 و ….
    عنوان صفحه و سئو و کلمه کلیدی صفحاتشون هم به همین صورته
    با این توضیحات شما احتمالا اینجوری کلی مشکل کنیبالیزیشن پیدا می کنه.
    به نظرتون باید چیکار کنم؟
    صفحه دسته بندی و به عنوان صفحه اصلی قرار بدم و از محصولات به دسته بندی لینک بدم؟


    • مهدی گنجعلی

      راهکار، همین جمله ای است که در انتهای پیامتون بیان کردید. دسته محصولات رو بهینه سازی کنید و برای بک لینک بگیرید با انکر تکست های مدنظرتون. بروز رسانی محتوای دسته بندی فراموش نشه!!!


  6. م-ح

    سلام
    در قسمتی که نوشتید لینک فالو با انکر تکست exact match بزنیم منظورتون اینه دقیقا از خود کلمه انگلیسی exact match استفاده کنیم برای لینک دهی؟


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما عزیز دل
      نه منظورمون چیز دیگری است. بذارید با مثال بریم جلو.
      ما در نیوسئو صفحه ای داریم با محوریت آموزش سئو؛ اگر من در صفحه دیگه ای چه در سایت نیوسئو چه در سایت های دیگه به این صفحه بخوام لینک بدم و از انکر تکست “آموزش سئو” استفاده کنم، در اینجا نوع انکر تکست من exact match هست. یعنی عینا همون کلمه کلیدی هست که در صفحه مقصد به کار برده شده می خوام رنکش افزایش پیدا کنه.


  7. sara.m

    چه مقاله خوبی نوشتید ، و چقدر مختصر و مفید …من توی سایتم این مشکل رو دارم ، سایتم فروشگاهی نیست اما دسته بندی و تگ زیاد داره ، بخش کنیبالیزیشن سایت های فروشگاهی واقعاً برام مفید بود.


    • مهدی گنجعلی

      ممنون از شما دوست عزیز


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود