دلایل اهمیت لینک ها در سئو را بشناسید

اصول لینک سازی موثر,انواع لینک ها در سئو,اهمیت لینک ها در سئو

دلیل اهمیت لینک ها در سئو چیست؟ برای پاسخ به این سوال، بهتر است نگاهی به تاریخچه سئو بیندازیم. با بررسی مراحل مختلف آن، می توانیم دلایل اهمیت لینک ها در سئو سایت را بهتر و بیشتر درک کنیم.

در روزهای ابتدایی سئو، حتی پیش از وجود گوگل، رتبه بندی سایت ها به شدت بر اساس استفاده از کلمات کلیدی در محتوای صفحات انجام می شد. در گذشته استفاده از کلمات کلیدی ساده ترین روش برای رتبه بندی صفحات بود.

منطق این روش ساده بود: هرچه یک عبارت کلیدی بیشتر در یک صفحه وب استفاده می شد، احتمال بیشتری وجود داشت که موضوع اصلی صفحه همان باشد.

متأسفانه، فعالان سئو در آن زمان از سیستم رتبه بندی بر اساس کلمات کلیدی سوء استفاده کردند. سئوکاران با استفاده بیش از حد و غیرطبیعی از عبارات کلیدی هدف، تلاش می کردند رتبه بالاتری کسب کنند. استفاده بی رویه از کلمات کلیدی  امروزه به عنوان “کیورد استافینگ” (Keyword Stuffing) شناخته می شود.

کیورد استافینگ باعث می شد سایت ها برای عبارات کلیدی رتبه بگیرند، حتی اگر محتوای چندانی در مورد آن موضوع ارائه نمی کردند.

نیاز به رویکردی جدید برای ارزیابی سایت ها وجود داشت که مشخص کند چه چیزی باید رتبه بگیرد و چه چیزی نباید، رویکردی که فراتر از فقط تحلیل محتوا باشد.

ظهور گوگل و الگوریتم PageRank

گوگل در سال 1996 از طریق همکاری بنیان گذارانش، لری پیج و سرگئی برین آغاز به کار کرد. الگوریتم اولیه رتبه بندی گوگل بر اساس الگوریتم PageRank بود، که توسط لری پیج توسعه یافت و به نام او نام گذاری شد.

ایده اصلی لری این بود که از لینک های بین صفحات وب به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده شود. نقش لینک ها در سئو سایت با این ایده شروع شد و باعث شد که لینک ها به یکی از اصلی ترین فاکتورها برای رتبه بندی صفحات تبدیل شوند.

صفحه “درباره” بایگانی شده گوگل بیان می کند که:

«الگوریتم PageRank با شمارش تعداد و کیفیت لینک ها به یک صفحه، تخمینی از اهمیت آن سایت  ارائه می دهد. فرضیه اصلی این است که سایت های مهم تر احتمالاً لینک های بیشتری از سایت های دیگر دریافت می کنند.»

لینک ها بخش های قابل کلیک در یک صفحه وب هستند که کاربر را از یک صفحه به صفحه دیگر هدایت می کنند. لینک ها ممکن است به صورت متن، تصویر یا دکمه قابل مشاهده ظاهر شوند.

ما می توانیم لینک ها را بر اساس مقصد لینک دسته بندی کنیم، اینکه آیا کاربران را به صفحه ای دیگر در همان سایت یا به یک سایت دیگر هدایت می کند. موتورهای جستجو تقسیم بندی لینک ها را با نگاه کردن به نام دامنه تعیین می کنند. انواع لینک ها عبارتند از:

  1. لینک های ورودی لینک هایی هستند که از سایت ها یا دامنه های دیگر به سایت  شما می آیند.
  2. لینک های داخلی، لینک هایی هستند که میان صفحات مختلف یک وب سایت ایجاد می شوند.
  3. لینک های خروجی لینک هایی هستند که در سایت  شما قرار دارند و به سایت هایی با نام دامنه متفاوت ارجاع می دهند.

از بین سه نوع لینک (ورودی، داخلی، خارجی)، لینک های ورودی بیشترین فایده را برای سئو سایت دارند. لازم است بدانید که لینک های ورودی همچنین سخت ترین نوع لینک برای به دست آوردن هستند.

اصول لینک سازی موثر,انواع لینک ها در سئو,اهمیت لینک ها در سئو

صفحات با کیفیت بالا مانند دوستانی هستند که برای مشاوره به آن ها مراجعه می کنید: قابل اعتماد، معتبر و دارای نوعی اعتبار در موضوع مورد نظر. 

هرگاه یک صفحه وب به صفحه دیگری لینک می دهد، این کار را به دلیلی انجام داده است. اغلب، صفحه ای را که لینک می دهند دوست دارند زیرا اطلاعات آن صفحه از اطلاعات صفحه اول پشتیبانی می کند یا بر آن می افزاید.

از طرف دیگر، برخی نویسندگان برای نقد یا مخالفت با صفحه ای لینک می دهند. با این حال، هر دو نوع لینک برای صفحه ای که به آن لینک داده می شود مفید هستند؛ چه محتوا محبوب باشد یا مخالف.

اگر محتوای یک صفحه باعث شود کسی درباره آن صحبت کند، این نشان دهنده اعتبار و قابلیت اعتماد آن صفحه است. بنابراین، لینک های موجود در صفحات مانند رأی های اعتماد، اعتبار و اقتدار هستند. هرچه یک صفحه لینک بیشتری دریافت کند، به معنای دریافت رأی بیشتر است که می تواند رتبه آن را بهبود بخشد.

چرا لینک های مصنوعی مضر هستند؟

وقتی گوگل به صفحات وب نگاه می کند، یکی از مواردی که بررسی می کند، لینک ها هستند. دلیل اهمیت لینک ها در سئو این است که به نوعی رأی اعتماد به یک صفحه محسوب می شوند. وقتی یک صفحه به صفحه دیگر لینک می دهد، گوگل این را به عنوان یک رأی مثبت می بیند و می تواند به رتبه بندی آن صفحه کمک کند.

اما مشکل اینجاست که برخی افراد برای فریب دادن گوگل از لینک های تقلبی استفاده می کنند. این لینک ها در مکان هایی مانند:

  • انجمن های آنلاین
  • کامنت های بلاگ
  • دفترچه های مهمان
  • ویکی ها
  • پروفایل های شبکه های اجتماعی
  • دایرکتوری های مقالات
  • سایت های سوال و جواب
  • بوک مارک های اجتماعی

قرار می گیرند و این ها به عنوان “لینک های مصنوعی” شناخته می شوند.

گوگل معمولاً لینک های مصنوعی را شناسایی می کند، اما این کار همیشه فوری نیست و ممکن است زمان ببرد تا تشخیص داده شوند. وقتی گوگل متوجه شود که لینک ها غیرطبیعی و مصنوعی هستند، ممکن است صفحات را جریمه کند یا رتبه آن ها کاهش یابد. بنابراین، لینک های طبیعی و معتبر، به صفحات بیشتر کمک می کنند تا در نتایج جستجو دیده شوند.

اهمیت لینک های ورودی پس از بروزرسانی پنگوئن

در دهه گذشته، گوگل مجموعه ای از بروزرسانی الگوریتم های مهم را پیاده سازی کرد. یکی از این بروزرسانی های مهم، بروزرسانی الگوریتم پنگوئن بود. بروزرسانی پنگوئن اکنون بخشی اساسی از الگوریتم اصلی گوگل است. بروزرسانی پنگوئن به گوگل این امکان را می دهد تا کیفیت لینک ها را به طور مؤثرتری ارزیابی کند.

پس از  بروزرسانی پنگوئن، برخی از حرفه ای های سئو در ابتدا تصور کردند که لینک ها دیگر اهمیتی در سئو سایت ندارند؛ اما این طور نیست. تأثیر لینک ها بر رتبه بندی هنوز هم اهمیت دارند و همان ارزش هایی که پیش تر داشتند، همچنان حفظ شده اند. لینک ها به عنوان بازتابی از کیفیت محتوای یک صفحه عمل می کنند، به شرطی که طبیعی باشند.

بهبود سئو با لینک سازی,تاثیر لینک ها بر رتبه بندی,دلایل اهمیت لینک ها

بروزرسانی پنگوئن شناسایی لینک های مصنوعی را برای گوگل آسان تر کرد. لینک ها همیشه عوامل مهمی برای رتبه بندی بوده اند؛ اما روش های به دست آوردن لینک ها تکامل یافته اند، به ویژه پس از بروزرسانی پنگوئن.

پس از بروزرسانی پنگوئن، تأکید بیشتری بر لینک های طبیعی شده است. ایجاد محتوای ارزشمند و ترویج آن به منظور جذب کاربرانی که به طور طبیعی مایل به اشتراک گذاری و لینک دادن هستند، اهمیت پیدا کرده است.

عدم استفاده زیاد از انکرتسکت به دلیل اهمیت لینک ها در سئو

یکی از اصول لینک سازی موثر درلینک های ورودی که موتورهای جستجو به آن توجه می کنند، متن لنگر یا انکرتکست (Anchor Text) لینک است. انکرتکست متن قابل کلیک در محتوا یا متن جایگزین یک تصویر در لینک های تصویری است. انکرتکست کمک می کند تا موتورهای جستجو موضوع صفحه مقصد را درک کنند.

به طور تاریخی، این ویژگی مورد سوء استفاده قرار گرفت و امکان بمب گذاری لینک (Link Bombing) را فراهم کرد. بمب گذاری لینک یعنی با ایجاد تعداد زیادی لینک که همگی به یک عبارت خاص اشاره دارند، رتبه آن صفحه در نتایج جستجو افزایش یابد؛ حتی اگر محتوای صفحات لینک دهنده به آن عبارت یا صفحه ارتباط نداشتند.

بروزرسانی های قبلی گوگل به این مشکل پرداخته اند، از جمله بروزرسانی پنگوئن، جایی که استفاده بیش از حد از انکرتکست با تمرکز بر کلمات کلیدی می تواند غیرطبیعی به نظر برسد و ممکن است رتبه بندی را تحت تأثیر منفی قرار دهد.

از زمان بروزرسانی پنگوئن، توجه زیادی به داشتن انکرتکست طبیعی در لینک های ورودی معطوف شده است.

نکات کلیدی برای جلوگیری از مشکلات در ساخت لینک ها

در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است تلاش های ساخت لینک شما را به خطر بیندازد و اهمیت لینک ها در سئو را تحت تاثیر قرار دهد:

  •  زمانی که مردم لینکی به صفحه ای از سایت شما اضافه می کنند، معمولاً از نام برند یا شرکت شما در انکرتکست استفاده می کنند. حالا اگر شما بیشتر از کلمات کلیدی تان برای انکرتکست استفاده کنید، ممکن است این کار به طور غیرطبیعی به نظر برسد و مشکلاتی برای سئو ایجاد کند. بنابراین، بهتر است بیشتر از نام برند خود استفاده کنید.
  •  همچنین، انتظار نداشته باشید که همه دقیقاً از یک انکرتکست مشخص استفاده کنند. افراد به طور طبیعی از انواع مختلف انکرتکست ها استفاده می کنند. اگر شما فقط بر روی یک انکرتکست خاص تمرکز کنید و بیشتر از آن استفاده کنید، این کار غیرطبیعی به نظر می رسد. بنابراین، مهم است که در انکرتکست ها تنوع داشته باشید و از عبارت های عمومی مثل “کلیک کنید”، “اینجا بروید” و “سایت” هم استفاده کنید تا به نظر طبیعی تری برسد.

لینک های داخلی در سئو سایت از اهمیت زیادی برخوردارند زیرا به توزیع مناسب اعتبار بین صفحات مختلف سایت کمک می کنند.

هرچقدر که تعداد لینک های داخلی در سایت شما بیشتر باشد، اعتبار به صفحات بیشتری منتقل می شود.

نقش لینک ها در سئو سایت

زمانی که پیوندها از یک صفحه به صفحه دیگر می روند، انتقال اعتبار ضعیف تر می شود. بنابراین، در هر سایتی، صفحه ای که بیشترین لینک داخلی را دریافت می کند معمولاً صفحه اصلی سایت است.

اگر صفحه ای در سایت خیلی دور از صفحه اصلی قرار داشته باشد، اعتبار  قبل از رسیدن به آن صفحه به شدت کاهش می یابد. این مسئله باعث می شود صفحات دورتر از صفحه اصلی نتوانند به درستی رتبه بندی شوند. به همین دلیل، باید از لینک های داخلی به درستی استفاده کنید تا به توزیع اعتبار صفحه و بهبود رتبه بندی صفحات مختلف کمک کنید.

لینک های داخلی دو هدف اصلی دارند:

  1. کمک به کاربران برای جستجو و ناوبری در سایت.
  2. کمک به موتورهای جستجو برای ایندکس و کرال کردن کل سایت با حداقل پرش از صفحه ای به صفحه دیگر.

نقش تغییرات در حفظ اعتبار و اهمیت لینک ها در سئو سایت

حفظ اعتبار صفحات در گذشته به عنوان یک روش ثابت برای بهبود رتبه بندی استفاده می شد، اما با تغییر الگوریتم ها، این روش دیگر کارایی قبل را ندارد. به جای آن، باید از شیوه های طبیعی تر و متنوع تری برای لینک دهی و توزیع اعتبار صفحات استفاده کرد تا از جریمه های گوگل جلوگیری شود و رتبه بندی بهبود یابد. از این موضوع چندین نظریه و شیوه در لینک دهی داخلی  به وجود آمده  است.

در حالی که تیم نیوسئو بر استفاده از لینک های داخلی برای توزیع اعتبار بین صفحات تأکید می کند، اما همیشه باید اولویت اول شما کاربران باشند. طراحی سایت و لینک های داخلی را به گونه ای انجام دهید که تجربه کاربری بهینه تری ایجاد کنید و سپس موتورهای جستجو را در نظر بگیرید.

همیشه بهترین شیوه های ناوبری داخلی سایت را یاد بگیرید و آن ها را در کنار اصول آموزش سئو پیاده سازی کنید تا هم تجربه کاربری بهینه ای فراهم کنید و هم موتورهای جستجو بتوانند به راحتی محتوای سایت شما را ایندکس کنند.

نظریات شکل گرفته در لینک دهی داخلی

  1. ناوبری عادی سایت: لینک هایی که معمولاً در منوی بالای صفحه، منوی کناری و فوتر که در تمامی صفحات وجود دارند، قرار دارند. این لینک ها معمولاً بر اساس معماری سایت و چگونگی دسته بندی موضوعات برای هدایت کاربران از صفحات عمومی به صفحات خاص طراحی می شوند.
  2. صفحات مرتبط: بخش هایی از صفحه که به صفحات مرتبط با موضوع آن صفحه اشاره دارند. این کار برای کاربران مفید است زیرا کمک می کند تا صفحات دیگر که احتمالاً به دنبال آن ها بودند، پیدا کنند.
  3. نقشه سایت کاربران: نقشه سایت یک صفحه واحد است که به سایر صفحات سایت لینک می دهد. براساس مطالعات مربوط به کاربردپذیری، سه نوع کاربر در سایت وجود دارد: کسانی که از ناوبری عادی سایت استفاده می کنند، کسانی که بلافاصله از جعبه جستجو استفاده می کنند و کسانی که به سراغ نقشه سایت می روند. برای سایت های بزرگ، نقشه سایت ممکن است برای کاربران زیاد باشد، بنابراین در چنین مواردی، نقشه سایت ممکن است تنها شامل دسته بندی های اصلی باشد و نه همه صفحات سایت.
  4. لینک های داخل محتوا: لینک هایی که درون محتوای یک صفحه به کلمات خاصی در پاراگراف ها اضافه می شوند. این نوع لینک ها توسط بسیاری از سایت ها به درستی استفاده نمی شوند، اما در برخی موارد هم ممکن است بیش از حد بهینه سازی شوند که می تواند تأثیرات منفی بر سئو داشته باشد. بهتر است لینک ها به طور طبیعی و با در نظر گرفتن نیاز کاربر قرار داده شوند.

در طول سال ها، متخصصان سئو نحوه استفاده از لینک های خروجی را تغییر داده اند. دیدگاه قدیمی در سئو وجود داشت که بر اساس آن لینک های خروجی باعث کاهش اعتبار صفحه (PageRank) می شدند و ممکن بود رتبه سایت را پایین بیاورند. این تفکر باعث شد که اصطلاحاتی مانند “حفظ اعتبار” (PageRank hoarding) و “کانال سازی اعتبار” (PageRank channeling) به وجود بیاید.

اصول لینک سازی موثر,انواع لینک ها در سئو,اهمیت لینک ها در سئو

هر لینک خروجی معادل یک نشتی بود. اما اگر یک لینک خروجی برای کاربران ضروری بود، می توانستید ویژگی لینک nofollow را اضافه کنید. nofollow مانند این بود که به موتورهای جستجو بگویید: “این لینک را دنبال نکنید و اعتبار صفحه من را به آن صفحه ندهید.”

خلاصه اینکه، حفظ اعتبار صفحات دیگر مانند گذشته کار نمی کرد. از این تغییرات، نظریه ها و شیوه های جدیدی در لینک دهی خاری شکل گرفت.

نظریات شکل گرفته در لینک دهی خارجی

    1. لینک های خروجی زیاد نداشته باشید: از نظر تئوری، دلیل اصلی نشت اعتبار هنوز هم معتبر است. با این حال، گاهی اوقات می توانید سایت هایی با تعداد زیادی لینک خروجی پیدا کنید که هنوز هم رتبه بالایی دارند. بنابراین، قاعده اینجا این است که فقط کاری انجام دهید که منطقی به نظر برسد.
    2. همیشه لینک های خروجی را nofollow نکنید: افزودن ویژگی rel=nofollow به لینک ها در تگ <a> به موتورهای جستجو می گوید که آن لینک را برای رتبه بندی در نظر نگیرند. اضافه کردن nofollow به لینک ها برای جلوگیری از نشت اعتبار به سایت های دیگر منطقی به نظر می رسد. با این حال، استفاده بیش از حد یا بیش از حد بهینه سازی شده از آن به نظر غیرطبیعی می آید.
  1. سایت های با کیفیت بالا به سایت های با کیفیت لینک می دهند: دادن لینک به همان اندازه دریافت لینک مهم است. سایت های با کیفیت بالا سطحی از کیفیت را حفظ می کنند که باعث شهرت آن ها شده است، بنابراین اگر این سایت ها به سایت های دیگری لینک بدهند، آن ها هم مقصد با کیفیتی را انتخاب می کنند. از آنجا که این رفتار رایج در سایت های با کیفیت است، شما نیز باید این رفتار را تکرار کنید تا به موتورهای جستجو نشان دهید که شما هم سایت با کیفیتی هستید.

 در آموزش سئو نیوسئو به این نکته اشاره شده که لینک دادن به سایت های دیگر باید به طور طبیعی انجام شود. اگر لینک دادن به یک سایت دیگر به طور طبیعی در محتوا می گنجد، این کار را انجام دهید. در نهایت، نکته مشترک برای همه انواع لینک ها این است که آن ها باید طبیعی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود