ارگانیک سرچ یا جستجو ارگانیک به چه معناست؟

serp چیست؟,ترافیک ارگانیک,جستجوی ارگانیک

ارگانیک سرچ به معنی جستجوی طبیعی است که منظور از آن نتایجی می باشد که بدون پرداخت هزینه و فقط با رعایت اصول سئو، در صفحه نتایج موتور های جستجو از جمله گوگل قرار گرفته اند. نمایش نتایج جستجوی ارگانیک، به عواملی مانند ارتباط صفحه با عبارت جستجو شده توسط کاربران، اعتبار دامنه سایت و سایر معیار های رتبه‌ بندی ارگانیک (سئو) بستگی دارد.

سرچ ارگانیک چیست؟

همانطور که احتمالا می دانید، در صفحه نتایج جستجو گوگل، دو نوع نتیجه وجود دارد؛ نتایج جستجو پولی و نتایج جستجوی ارگانیک. در ادامه این دو مورد را شرح خواهیم داد:

  • نتایج جستجوی پولی (پرداخت به ازای کلیک): در این حالت وب سایت ها هزینه ای را به گوگل پرداخت می کنند تا هنگامی که عبارات خاص مدنظر آن ها توسط کاربران جستجو شوند، گوگل آن وب سایت را در نتایج جستجو خود به کاربران نمایش دهد. در کنار لینک این نوع نتایج، حروف Ad وجود دارد که به معنای تبلیغاتی بودن آن ها است. هزینه نتایج جستجو پولی، بر اساس تعداد دفعات کلیک روی لینک سایت های ذکر شده محاسبه می شود که به این نوع تبلیغات، تبلیغات PPC یا پرداخت به ازای کلیک نیز گفته می شود.
  • نتایج جستجوی ارگانیک: در این حالت، نتایجی که گوگل پیشنهاد می دهد، مرتبط ترین نتایج با عبارت جستجو شده می باشند. این سایت ها بدون پرداخت هیچگونه هزینه ای به گوگل و فقط با رعایت هرچه بیشتر و بهتر اصول سئو، لینک صفحات مختلف سایت خود را، بر اساس عبارات مرتبط جستجو شده توسط کاربران، به رتبه های برتر نتایج گوگل می رسانند.

نتایج ارگانیک در serp

SERP مخفف شده کلمات Search Engine Result Page می باشد که به معنی صفحه نتایج موتور های جستجو است. همانطور که گفته شد لینک های سایت های مختلف در serp ممکن است به دو روش طبیعی (ارگانیک) یا پولی (تبلیغاتی) قرار بگیرند.

اگر بخواهیم لینک صفحات سایت خود را به صورت نتایج ارگانیک در serp قرار دهیم، باید سایت و صفحات آن را مطابق با معیار های تعیین شده توسط الگوریتم های موتور جستجوی مدنظر ایجاد کنیم، که به این کار سئو سایت یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو گفته می شود.

هر موتور جستجو می تواند الگوریتم ها و فاکتور های خاص خودش را داشته باشد؛ بنابراین، ارگانیک سرچ ها در گوگل، بینگ، یاهو و سایر موتور های جستجو لزوما برای یک عبارت خاص، یکسان نخواهند بود.

اهمیت ارگانیک سرچ

serp چیست؟,ترافیک ارگانیک,جستجوی ارگانیک

مهم ترین هدف از سئو سایت، ارتقاء جایگاه یک وب سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو است. با داشتن رتبه برتر در صفحات نتایج جستجو، وب سایت ها می توانند به طور قابل توجهی ترافیک بیشتری به دست آورند که این موضوع به احتمال زیاد منجر به افزایش درآمد چشمگیری برای آن ها می شود.

یک سایت می تواند از طریق روش هایی بجز ارگانیک سرچ، برای خود ترافیک کسب کند، اما با توجه به این که تقریبا تمامی این روش ها مستلزم پرداخت هزینه های زیادی هستند و به محض اتمام پرداخت ها کسب ترافیک نیز تمام می شود، استفاده از سئو و کسب ترافیک ارگانیک، بسیار مقرون به صرفه تر و دارای بهره وری بیشتری می باشد.

عوامل تاثیرگذار در سرچ ارگانیک

برخی از عوامل مهم که می توانند سبب قرار گیری یک وب سایت در نتایج سرچ ارگانیک شوند عبارت اند از:

  • ساختار مناسب لینک های داخلی و خارجی
  • داشتن بک لینک های با کیفیت
  • رعایت اصول سئو فنی
  • داشتن محتوای با کیفیت
  • استفاده از عکس و فیلم های مناسب
  • بهینه بودن سایت برای موبایل
  • داشتن گواهی نامه SSL
  • و…

تمام روش‌های موجود برای قرار گیری در ارگانیک سرچ را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • سئو داخلی: سئو درون صفحه یا همان سئو داخلی شامل مجموعه فعالیت هایی می شود که درون یک سایت توسط ادمین آن قابل اجرا هستند. مانند: تولید محتوا، لینک سازی داخلی، بهینه سازی تصاویر، سرعت بارگذاری سایت، سئو فنی و… .
  • سئو خارجی: سئو خارجی شامل فعالیت هایی می شود که در راستای بک لینک سازی انجام می گیرند. مانند: بک لینک‌ سازی هدفمند مثل گرفتن رپورتاژ آگهی و فعالیت‌ در شبکه های اجتماعی و لینک سازی در آن ها برای وب سایت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود