20 فاکتور اصلی سئو سایت

فاکتورهای اصلی سئو,فاکتورهای سئو,فاکتورهای مهم سئو

چند سال پیش، یکی از مهندسین شرکت گوگل اعلام کرد که سه عامل اصلی رتبه بندی گوگل که به عنوان مهم ترین فاکتورهای سئو مطرح شدند عبارتند از: محتوا، لینک ها و RankBrain. با این حال، این موضوع توسط چندین نفر دیگر از کمپانی گوگل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مطمئناً، این سه عامل بخش بزرگی از نحوه تعیین رتبه بندی گوگل را تشکیل می دهند، اما این سه عامل نمی توانند یک لیست جامع از فاکتورهای اصلی و موثر در رتبه بندی سایت ها باشند.

این کاملا اشتباه است اگر فکر کنیم الگوریتم برای رتبه دهی فقط از این سه عامل تشکیل شده و هر کدام از آن ها ارزشی کاملا برابر در هر جستجوی گوگل را دارند. به این دلیل که عوامل موثر در الگوریتم گوگل برای رتبه بندی از یک جستجو به جستجوی دیگر تغییر می کند.

در این بخش از آموزش سئو سایت نیوسئو، موضوع بحث را به روشن تر کردن آنچه که به عنوان مهم ترین فاکتورهای سئو سایت در رتبه بندی وبسایت هاست، اختصاص می دهیم:

  • تاثیر محتوا به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو
  • تاثیر عوامل فنی در رتبه بندی سایت ها از نظر گوگل
  • تاثیرات لینک ها به عنوان یکی از فاکتورهای مهم سئو سایت
  • RankBrain و اثرات آن در رتبه بندی سایت توسط گوگل

– سوالات متداول: چگونه می توانیم رتبه سایت خود را به کمک عوامل اصلی و موثر در رتبه بندی گوگل افزایش دهیم؟

تاثیر محتوا به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو

اگر بخواهم جایگاه شماره یک را در میان عوامل اصلی رتبه بندی معرفی کنیم، قطعا این جایگاه متعلق به محتوا خواهد بود. محتوا در واقع همان ساختار اصلی یک وب سایت است. بدون محتوای با کیفیت و مطلوب، رتبه گرفتن در نتایج جستجوی گوگل به سادگی به دست نمی آید.

هر وبسایتی می تواند محتواهای زیادی داشته باشد، اما آنچه اهمیت دارد این است که فقط محتواهای باکیفیت در جستجوی گوگل رتبه می گیرند. بنابراین توجه داشته باشید محتوایی که ایجاد می کنید به عنوان یک فاکتور سئو مهم، در نتایج جستجوی گوگل تاثیرگذار است. با رعایت فاکتورهای مهم سئو می توانید نتایج مطلوبی در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو کسب نمایید.

گوگل می خواهد کاربرانش تجربه خوبی از وب گردی داشته باشند. برای انجام این کار، وبسایت هایی در نتایج جستجو نمایش داده می شوند که پاسخ های خوبی در مقابل پرسش های کاربران ارائه دهند.

گوگل برای اطمینان از اینکه بهترین محتوا را در نتایج جستجوی نشان می دهد، اقدامات زیر را انجام داده است:

  • “Search Essentials” که قوانین را به ناشران وبسایت ها آموزش می دهد.
  • الگوریتم جستجوی خودش را به طور مداوم به روزرسانی می نماید تا بهترین وبسایت ها را برای صفحه اول نتایج جستجو پیدا کند.
  • “Search Quality Rater Guidelines” که یک راهنمای دستی برای ارزیابی کیفیت وبسایت ها و تشخیص مهم ترین فاکتورهای سئو سایت است.

تاثیر عوامل فنی در رتبه بندی سایت ها از نظر گوگل

اگر سایت شما قابل خزیدن نباشد در واقع یکی از فاکتورهای مهم سئو را ندارد و نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد و احتمالاً در نتایج جستجو رتبه خوبی نخواهد داشت.

یکی از مهم ترین کارهایی که می توان انجام داد این است که اطمینان حاصل کنید سایت شما از پایه و بصورت اصولی بهینه شده است در اینصورت موتورهای جستجو می توانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند، آن را بخزند و بفهمند. همچنین به کمک عوامل فنی و سئو مناسب سایت باید تجربه کاربری خوبی را برای بازدیدکنندگان فراهم نمایید.

گری ایلیز از گوگل اینچنین گفت:

من واقعاً آرزو می کنم که سئوکارها به اصول اولیه سئو برگردند یعنی به جای اینکه بر روی به روزرسانی های بی دلیل، بی ارزش و کلمات کلیدی ساخته شده توسط ردیاب های رتبه بندی تمرکز کنند، ابتدا به ساکن بر روی فاکتورهای مهم سئو سایت تمرکز نمایند و پس از آن زمان بیشتری را صرف صحبت با توسعه دهندگان وبسایت جهت پایه گذاری اصولی سئو نمایند.

در راهنمای ارزیاب کیفیت جستجوی گوگل، گفته شده که سایت های قدیمی و رها شده دارای کیفیت پایینی هستند:

سایت های “قدیمی” رها شده که هیچ اقدامی برای بروزرسانی انجام نداده اند و  همینطور محتواهای بروزرسانی نشده، نادرست، بی کیفیت و نامرتبط، می توانند دلایل رتبه پایین یک صفحه در یک سایت قدیمی باشند.

در سال ۲۰۲۱، گوگل “به روزرسانی تجربه کاربری” خود را ارائه داد و عوامل فنی مختلفی را که برای ارائه تجربه کاربری خوب حیاتی هستند، شرح داد. اگر می‌ خواهید رتبه‌ بندی بهتری دریافت کنید، باید وب‌ سایت خود را برای یک تجربه کاربری خوب بهینه‌ سازی کنید. برای این منظور 20 فاکتور مهم سئو را که در انتهای این مقاله لیست شده است مد نظر قرار دهید.

فاکتورهای اصلی سئو,فاکتورهای سئو,فاکتورهای مهم سئو

اگر محتواها را به عنوان پارچه ی وب در نظر بگیریم، لینک ها نخ هایی هستند که پارچه ها را به هم متصل می کنند. از زمان PageRank، لینک ها به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو در تعیین رتبه بندی توسط موتورهای جستجو مطرح بوده اند. چرا؟ زیرا لینک ها همیشه به عنوان “مهر تایید” یک وبسایت به وبسایت دیگر یا یک صفحه به صفحه دیگر عمل کرده اند.

حتی اگر گوگل بگوید که لینک ها اکنون تأثیر کمتری نسبت به گذشته دارند، اما آن ها همچنان در لیست فاکتورهای مهم سئو هستند.

با این حال، همه لینک ها از نظر اثر گذاری یکسان نیستند. گوگل به همه ی لینک های سایت شما رأی یکسانی نمی دهد. در واقع، برخی لینک ها می توانند حتی تأثیر منفی بر رتبه بندی وبسایت شما داشته باشند.

امروزه، اهمیت لینک ها دیگر مثل گذشته به تعداد لینک ها نیست. Backlinko در یک تحقیق نشان می دهد، یکی از سایت های شماره یک گوگل ۳.۸ برابر، بک لینک های بیشتری نسبت به سایت های مشابه آن که در جایگاه ۲ تا ۱۰ هستند دارد. ولی ما سایت هایی را داریم که با تعداد لینک های کمتر اما با کیفیت بالاتر، سایت هایی با لینک های بیشتر ولی کیفیت کمتر را پشت سر گذاشته و نتایج بهتری را کسب کرده اند.

برای درست کردن لینک ها، باید به جای ساخت لینک، روی کسب لینک های معتبر تمرکز کنید و کیفیت و مرتبط بودن لینک ها را در اولویت قرار دهید نه کمیت آن ها. برای گرفتن لینک های با کیفیت، ابتدا باید یک محتوای عالی ایجاد نمایید و سپس توسط محتوای با کیفیت خود، اعتماد سایت های معتبر را کسب کرده تا به کمک آن ها بتوانید به طور طبیعی لینک های شایسته و گول پسند را کسب نمایید.

در سال ۲۰۲۰، جان مولر از گوگل گفت، که لینک ها “قطعاً مهم ترین اصل سئو نیستند.” این چه معنایی دارد؟ منظور از این صحبت این است که گوگل می خواهد صاحبان سایت ها بیشتر بر روی ایجاد یک سایت عالی تمرکز کنند به جای اینکه دائما به فکر ساختن تعداد زیادی لینک باشند.

نقش RankBrain در رتبه بندی سایت توسط گوگل

 RankBrain یکی از مهم ترین الگوریتم های موثر در رتبه بندی گوگل است که اغلب به درستی درک نمی شود. در این اگلوریتم از هوش مصنوعی برای پیش بینی جست و جوی کاربران در آینده استفاده می کند. حتما از خودتان سوال می پرسید که این به چه معنی می باشد؟ این الگوریتم با بررسی ورودی های مختلف در هنگام جستجو، به موتورهای جستجو کمک می کند تا با درک نتایج گذشته، منظور جستجوهای جدید را بهتر تفسیر کرده و مرتبط ترین نتایج را ارائه دهد.

برای درک بهتر این موضوع لازم است مثالی بزنیم: فرض کنید که در گوگل با دو جست و جوی مشابه “غذای مرغ” و “غذاهای مرغ” وارد می شوید. در اینجا الگوریتم رنک برین با توجه به سایت هایی که کاربران بعد از جست و جو این دو مطلب وارد شده اند(یعنی با استفاده از ورودی های گذشته) متوجه می شود،  وقتی “غذای مرغ” سرچ می کنید باید سایت هایی را که در آن، غذاهایی که به مرغ ها داده می شود را به شما نمایش دهد. همینطور وقتی “غذاهای مرغ” را سرچ کردید متقابلا بر اساس نتایج ورودهای گذشته، به شما سایت هایی با موضوع پخت غذاهایی که در آن ها مرغ دارد را نمایش می دهد.

 با توجه به مثال بالا می توانید بهتر درک کنید که چگونه RankBrain گوگل می تواند با استفاه از درک مفاهیم یک محتوا که فراتر از کیفیت محتوا یا لینک های موجود در آن محتواست، صفحات وب را بررسی و ایندکس نماید و بهترین صفحه ممکن را در پاسخ به یک جستجو شناسایی و ارائه نماید.

برای موفقیت در برابر الگوریتم RankBrain، باید تلاش زیادی کنید. باید بتوانید با کمک محتوای تولید شده با کیفیت، نیازهای جستجو و هدف سرچ کاربر را برآورده کنید. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است RankBrain تصمیم بگیرد بگوید که محتوای شما برای یک جستجو مرتبط نیست و شما رتبه بندی خود را از دست بدهید.

عوامل بی شماری در رتبه بندی یک صفحه وب، ویدیو یا تصاویر داخل یک وبسایت تاثیر دارند. این عوامل بر اساس جستجو و نیاز کاربران تغییر می کند. وقتی شما چیزی را در موتور جستجو (مانند گوگل) سرچ می‌ کنید، موتور جستجو باید تصمیم بگیرد کدام صفحه وب، ویدیو یا تصویر را به شما نشان دهد. این تصمیم براساس عوامل مختلفی گرفته می‌ شود. این عوامل ممکن است شامل کلمات کلیدی، کیفیت محتوا، سرعت بارگذاری صفحه و غیره باشد که بسته به نوع جستجوی کاربران می‌ تواند متفاوت باشد.

برای اینکه بفهمیم موتور جستجو چگونه این تصمیمات را می‌ گیرد، اولین قدم این است که مهم ترین فاکتورهای سئو را بشناسیم. در واقع، درک این عوامل اصلی به ما کمک می‌ کند بفهمیم چگونه می‌ توانیم محتوای خود را بهتر کنیم تا در نتایج جستجو رتبه بهتری بگیرد.

فاکتورهای مهم سئو سایت,مهم ترین فاکتورها در سئو,مهم ترین فاکتورهای سئو

سوالات متداول: چگونه می توانیم رتبه سایت خود را به کمک عوامل اصلی و موثر در رتبه بندی گوگل افزایش دهیم؟

در جهان امروزی که بسیاری از فعالیت‌ها به صورت دیجیتال انجام می‌ شوند، بسیار مهم است که هر کسب و کاری یک حضور قوی و موثر در اینترنت داشته باشد. به عبارت دیگر، یک کسب و کار باید در فضای آنلاین مانند وب‌ سایت‌ ها، شبکه‌ های اجتماعی و موتور های جستجو فعال باشد. این امر برای باقی ماندن در رقابت با سایر کسب و کارها و جذب مشتریان جدید ضروری است. بدون یک حضور آنلاین موثر، یک کسب و کار ممکن است از رقبا عقب بماند و فرصت‌ های بازار را از دست بدهد.

در این راستا فاکتورهای اصلی سئو در رتبه بندی گوگل برای صفحات سایت ها نقش کلیدی را ایفا می کنند. سوال این است که چگونه این عوامل می توانند به بهبود عملکرد وب سایت کمک کنند و کسب وکارها چگونه می توانند از این عوامل بهره مند شوند؟ برای درک بیشتر از این موضوع و کسب برخی اطلاعات ارزشمند در خصوص مهم ترین فاکتورهای سئو با ادامه ی آموزش سئو سایت همراه ما باشید.

لازم است بدانید که گوگل از الگوریتم های مختلفی برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده می کند. اگرچه این الگوریتم ها از فاکتورهای مختلفی برای رتبه بندی استفاده می کنند، اما چند فاکتور اصلی سئو که باید بر آنها تمرکز کنید عبارتند از:

1- کیفیت محتوا: تولید محتوای با کیفیت، جذاب و مرتبط برای گوگل بسیار اهمیت دارد چون بواسطه آن گوگل وب سایت ها را به عنوان سایت های ارائه دهنده اطلاعات ارزشمند به کاربران شناسایی می کند. بنابراین وقت خود را برای تولید مقالات جذاب، پست های وبلاگ، ویدئوها و سایر اشکال تولید محتوا مانند کتاب ها صرف کنید.

2- بک لینک ها: داشتن یک شبکه بک لینک معتبر که از فاکتورهای مهم سئو می باشد، می تواند تفاوت زیادی در بهبود رتبه بندی سایت ها ایجاد کند. در اینصورت باید با وب سایت های برجسته همکاری کنید و هنگام بک لینک گذاری، کیفیت را بر کمیت ترجیح دهید.

3- واکنش پذیری موبایل: گوگل وب سایت های مخصوص موبایل را اولویت بندی می کند. گوگل اولویت را به وب سایت هایی می دهد که تجربه کاربری بی دردسر در تمام دستگاه ها فراهم می کنند؛ برای بهره مندی بیشتر از این مزیت، طراحی و واکنش گرایی را همزمان در سایت خود بهینه کنید تا تجربه کاربری بهتری را برای کاربران با دستگاه های مختلف فراهم کنید.

4- سرعت بارگذاری صفحه: وب سایت های با سرعت بارگذاری پایین می توانند منجر به تجربه کاربری نامطلوب و کاهش رتبه بندی گوگل شوند، بنابراین مطمئن شوید که وب سایت شما با سرعت بالا بارگذاری می شود و از طریق بهینه سازی تصاویر، کاهش حجم کدها و استفاده از استراتژی های کشینگ، بر روی افزایش سرعت بارگذاری سایت خود کار کنید. چون سرعت سایت بالا یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو سایت می باشد.

5- تجربه کاربری: گوگل به وب سایت هایی که بر روی تجربه کاربری تمرکز دارند توجه بیشتری دارد. تمرکز بر عواملی مانند ناوبری آسان، طراحی شفاف و فراهم کردن راه های تماس های آسان، باعث می شود که افراد بیشتری با وب سایت شما ارتباط برقرار نمایند و نرخ تبدیلات بیشتری را ایجاد کنند و در نهایت باعث افزایش رتبه بندی می شود.

6- بهره برداری با دقت از کلمات کلیدی: تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید تا اصطلاحات مرتبط با جستجو را شناسایی کنید، سپس این کلید واژه ها را به بطور طبیعی در محتوا، برچسب های متا و عناوین وب سایت خود استفاده کنید.

7- بهینه سازی برچسب های متا: با رعایت فاکتورهای مهم سئو سایت عناوین جذاب و توضیحاتی را ایجاد کنید که بازتاب درستی از محتوای صفحه وب سایت شما ارائه دهند و کاربران را برای بازدید از وبسایت شما تشویق کنند.

8- بهره گیری از برچسب های هدر: برچسب های هدر جز فاکتورهای مهم سئو سایت به شمار می آیند و به ساختار و سادگی محتوای شما برای کاربران و موتورهای جستجو کمک می کنند و آن را برای هر دو قابل درک تر می کنند.

9- اضافه کردن متن جایگزین به تصاویر: متن جایگزین برای تصاویر می تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا تصاویر شما را به راحتی درک کند و وب سایت شما را برای موتورهای جستجو جذاب تر نماید.

10- به روزرسانی منظم محتوا: به این معناست که شما باید به طور منظم محتوای وب سایت خود را به روز کنید و نوشته های جدیدی ارائه دهید. وب سایت هایی که محتوای آن ها به روز و جذاب است، معمولاً بهتر در نتایج جستجو عمل می کنند. بنابراین، این مورد توصیه می شود تا وب سایت خود را با انتشار منظم مقالات، پست های وبلاگ یا به روزرسانی های محصول زنده و پویا نگه دارید.

11- کمک گرفتن از رسانه های اجتماعی: از سایر کانال ها و رسانه های اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک برای افزایش دیده شدن، جذب کاربران و به دست آوردن بک لینک های طبیعی خارجی استفاده کنید.

12- نظارت و ارزیابی عملکرد وب سایت: با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics می توانید عملکرد وب سایت، فعالیت کاربران و منابع ترافیک را کنترل و بررسی کنید. Google Analytics آمارهایی در خصوص سایت ها ارائه می دهد ک بواسطه آن می توانید، بخش هایی ازسئو که به بهبود نیاز دارند و همچنین مناطق مشکل ساز را شناسایی نمایید.

13- جذب مخاطب: جذب و ایجاد روابط با کاربران بسیار ارزشمند می باشد و در این خصوص، پاسخ به نظرات، سوالات و بازخوردهای کاربران امری ضروری در ساخت روابط و افزایش شهرت سایت شماست.

14- افزایش امنیت وب سایت: موتورهای جستجو و کاربران، وب سایت هایی که امنیت دارند را ترجیح می دهند؛ بنابراین از فناوری SSL و به روزرسانی های نرم افزاری به طور منظم برای حفاظت در برابر حملات مخرب استفاده کنید.

15- بهینه سازی برای جستجوی محلی: اگر کسب وکار شما مکان فیزیکی دارد، هنگام بهینه سازی برای جستجوی محلی به عوامل سئوی محلی مانند لیست هایGoogle My Business ، نظرات مشتریان و کلمات کلیدی محلی توجه ویژه داشته باشید.

16- ایجاد نقشه سایت XML: ایجاد یک نقشه سایت XML به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی سئو سایت، به موتورهای جستجو کمک می کند تا وب سایت شما را به طور موثرتری درک و شناسایی کنند.

17- آشنایی با رقبا: به دقت روی استراتژی ها، کلمات کلیدی و سایر عواملی که رقبا برای افزایش رتبه وب سایت خود استفاده می کنند، نظارت داشته باشید.

18- ایجاد ساختار لینک دهی داخلی موثر: لینک های داخلی به موتورهای جستجو کمک می کنند تا به بهترین شکل ممکن در وب سایت شما گردش کنند و همچنین به درک سلسله مراتب وب سایت شما کمک می کنند و ناوبری کاربران را بهبود می بخشند.

19- تلاش برای تجربه کاربری مثبت: ارائه تجربه کاربری جذاب برای کاربران سایت شما، باید از اولویت های شما باشد.این کار با استفاده از بارگذاری سریع صفحات، رابط های کاربری ساده و دسترسی سریع به اطلاعات مرتبط انجام می شود.

20- به روز بودن سایت شما: در دنیای الگوریتم‌ های موتورهای جستجو که به طور مداوم در حال تکامل هستند، آگاهی از آخرین روندها، به‌روزرسانی‌ ها و بهترین شیوه‌ های سئو سایت، برای حفظ و بهبود رتبه‌بندی وب‌ سایت شما بسیار اساسی است.

استفاده از مهم ترین فاکتورهای سئو که گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده می کند، اساس بهبود رتبه وب سایت شماست. با اجرای این استراتژی های حرفه ای، ارائه محتوای ارزشمند و تجربه کاربری عالی، شما می توانید شاهد رشد رتبه وب سایت خود در نتایج موتورهای جستجو باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود