
اگر در هر نوع بازاریابی دیجیتال فعالیت داشته باشید، می دانید که هر کلیک اهمیت دارد و هر بازدیدکننده، بیننده و دنبال کننده می تواند به یک مشتری تبدیل شود. درک اصول اولیه نحوه همکاری شبکه های اجتماعی و سئو برای ترویج برندسازی، فرصت های رشد بیشتری را برای کسب و کار شما فراهم می کند.
در این مقاله از بخش آموزش سئو نیوسئو می خواهیم به بررسی تاثیر شبکه اجتماعی در سئو بپردازیم، مباحثی که در ادامه باهم نقد و بررسی می کنیم عبارتند از:
- چگونگی همکاری شبکه های اجتماعی و سئو
- 12 روش برای ادغام شبکه ها اجتماعی و سئو
- نتیجه نهایی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو
چگونگی همکاری شبکه های اجتماعی و سئو
رسانه های اجتماعی و سئو به طرق مختلفی بر یکدیگر تأثیر می گذارند و می توانند در کنار یکدیگر شهرت یک برند را افزایش دهند. برای درک بیشتر اهمیت شبکه های اجتماعی در سئو و برعکس مباحث زیر را مورد بررسی قرار می دهیم:
تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو
شبکه های اجتماعی و سئو به روش های زیادی با یکدیگر همکاری می کنند. اگرچه “شبکه های اجتماعی” به طور مستقیم در رتبه بندی سایت ها تاثیر ندارند، اما راه های زیادی وجود دارد که رسانه های اجتماعی می توانند بر سئو تاثیرگذار باشند. برای مثال، رسانه های اجتماعی با کمک در ترویج محتوا، بر سئو تأثیر می گذارند.
رسانه های اجتماعی محتوای شما را در معرض دید کاربران خودشان قرار می دهند، بطوری که مخاطبان بیشتری می توانند آن را ببینند. هنگامی که به درستی از شبکه های اجتماعی استفاده شود، می تواند باعث جلب توجه بیشتری به برند شما شود و کاربران را ترغیب کند که به سایت شما وارد شوند. این نوع همکاری با شبکه های اجتماعی به طور غیرمستقیم بر رتبه بندی شما در نتایج موتورهای جستجو تأثیر می گذارد.
با افزایش دیده شدن محتوا، ترافیک وب سایت نیز افزایش پیدا می کند. اگر محتوای شما بتواند کاربران را در سایت نگه دارد، مواردی مانند زمان ماندگاری افزایش می یابد.
در نهایت، فراموش نکنیم که محتوای بعضی از رسانه های اجتماعی نیز در نتایج جستجو رتبه بندی می شود. گوگل از مدت ها پیش ویدیوهای یوتیوب و برخی محتواهای شبکه اجتماعی را در نتایج جستجو رتبه بندی کرده است. اخیراً چندین به روزرسانی انجام داده تا محتوای شبکه های اجتماعی و فروم های بیشتری (مانند Reddit) را نیز در نتایج جستجو قرار دهد.
ارتباط بین شبکه های اجتماعی و سئو باعث می شود که برند شما بواسطه آن ها در نتایج گوگل بیشتر دیده شود. به واسطه ارتباط سئو با رسانه های اجتماعی ترافیک ورودی به سایت شما افزایش می یابد و مخاطبان هدف شما بیشتر می شود. این مهم باعث پر رونق تر شدن کسب و کار آنلاین شما می شود.
تاثیر سئو بر شبکه های اجتماعی
با گذشت زمان، پلتفرم های شبکه های اجتماعی به شکل قابل توجهی تکامل یافته اند و بیشتر شبیه موتورهای جستجو شده اند. در واقع، نسل زد (Gen Z) اکنون از تیک تاک به عنوان موتور جستجو استفاده می کنند. به دلیل حجم زیاد محتواهای موجود درتمام شبکه های اجتماعی (تولید 360000 پست در یک دقیقه)، سئو کردن محتوا و پروفایل شبکه های اجتماعی، کلید رسیدن به مخاطبان هدف شماست.
سئو شبکه های اجتماعی به معنای استفاده از تاکتیک های سئو برای بهینه سازی پروفایل ها و پست های شبکه های اجتماعی به منظور دیده شدن هدفمند در فضای آنلاین است.
سئو کردن شبکه های اجتماعی می تواند به جذب دنبال کنندگان بیشتر، ایجاد تعامل بیشتر، افزایش ترافیک به وب سایت شما و افزایش درآمد برای برند شما کمک کند.
12 راه برای ادغام شبکه های اجتماعی و سئو
1. همگام سازی محتوا سئو و شبکه های اجتماعی
جهت همگام سازی محتوا در سئو و شبکه های اجتماعی، می توانید از مواردی که در شبکه های اجتماعی ترند شده برای تولید محتوای سایت نیز استفاده کنید.
برای رد و بدل کردن اطلاعات بین سئو و شبکه های اجتماعی باید بدانید چه چیزی در رسانه های اجتماعی ترند است و چه چیزی در جستجو رتبه بندی می شود و محتوای بیشتری در آن زمینه ایجاد کنید. همگام سازی محتوای سئو با موضوعات ترند در شبکه های اجتماعی می تواند تاثیر تلاش های بازاریابی دیجیتال شما را بهبود بخشد.
2. بهینه سازی برای موتور جستجو و پلتفرم های شبکه های اجتماعی
در حین فرآیند تولید محتوا، راه هایی برای جذاب کردن محتوای خود برای شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو پیدا کنید. به کمک آموزش سئو محتوا و استفاده از کلمات کلیدی جذاب و نوشتن عناوین و توضیحات چشم نواز کلیک ها و اشتراک گذاری ها را افزایش دهید.
3. ایجاد روابط با اینفلوئنسرها و جامعه
یکی از کارآمدترین راه های ترکیب شبکه های اجتماعی و سئو این است که با اینفلوئنسرهای هم حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنید، با محتوای تولیدی آنها تعامل داشته باشید، در پروژه ها با آن ها همکاری کنید و در بحث های مرتبط مشارکت کنید. این ارتباطات اغلب منجر به افزایش دیده شدن برند شما می شوند.
4. پاسخگویی به پیشنهادات وانتقادات جامعه هدف
در تعامل با جامعه هدف خود (بررسی نظرات، انتقادات و پیشنهادات) می توانید فرصت های مناسب را شناسایی کنید و با دغدغه های آن ها آشنا شوید و روابط بیشتری با مخاطب برقرار کنید. توجه به دغدغه مخاطب می تواند به بهبود اعتبار برند شما و افزایش دیده شدن آن کمک کند.
ابزارهای دیجیتالی زیادی برای برقراری تعامل با مخاطب در بازار وجود دارد که امکان پاسخگویی به نظرات، انتقادات و پیشنهادات آن ها را بسیار آسان تر می کند. به سادگی می توانید این ابزار را در گوگل جستجو کنید تا به گزینه ها و مشاوره های متنوعی در زمینه انواع تعامل با مخاطب دسترسی پیدا کنید.
5. تعامل با مخاطبان در سراسر کانال ها
اطمینان حاصل کنید که به نظرات و پیام های مخاطبان در تمام کانال های ارتباطی و انواع شبکه های اجتماعی خود پاسخ می دهید، بازخورد و نظرات آن ها را بررسی می کنید و در کانال ها و شبکه های اجتماعی مرتبط با حوزه کاری خود شرکت می کنید. شرکت در بخش های مرتبط با حوزه کاری مثل شبکه های اجتماعی، فروم ها و غیره، بهترین روش برای تعامل با مخاطب هدف و گرفتن نظرات کاربردی از آن ها می باشد.
6. تجزیه و تحلیل عملکرد حاصل از سئو و شبکه های اجتماعی
همیشه موفقیت محتوای خود را در رسانه های اجتماعی و وب سایت خود نظارت کنید، معیارهایی مانند نرخ تعامل، نرخ کلیک (CTR)، ترافیک ارجاعی و رشد دنبال کننده را پیگیری کنید. به استراتژی هایی که بیشتر با مخاطبان هدف شما هماهنگ هستند توجه کنید و استراتژی های محتوا را بر اساس آن تنظیم کنید.
شناسایی محتواهای با عملکرد خوب در رسانه های اجتماعی و پایه ریزی استراتژی وبلاگ خود بر اساس آن می تواند به عنوان بخشی سودمند از تحلیل عملکرد حاصل از شبکه های اجتماعی و سئو باشد.
ممکن است حتی متوجه شوید که وب سایت شما بیشترین ترافیک خود را از رسانه های اجتماعی دریافت می کند. در اینصورت می توانید با تنظیم مجدد استراتژی محتوا به روش های مختلف در سراسر کانال ها، از این موقعیت به نفع سئو سایت خود بهره برداری کنید.
7. تکمیل و همگام سازی پروفایل های اجتماعی خود
یکی از بهترین راه ها برای بهینه سازی پروفایل شبکه های اجتماعی، تکمیل جزئیات پروفایل ها با اطلاعات مربوط به برند کاری شماست. جزئیات پروفایل شامل نام کسب و کار شما، آدرس وب سایت، اطلاعات تماس، لینک های کلیدی دیگر و توصیف واضحی از ارزش کسب وکار شما می باشد. ارائه اطلاعات دقیق و کافی در مورد کسب وکارتان باعث می شود برند شما راحت تر پیدا شود.
بسیار مهم است که اطلاعات پروفایل شما در تمام حساب های اجتماعی شما هماهنگ و همسان باشد. هدف ایجاد یک هویت یکپارچه برند است.
8. ادغام کلمات کلیدی سئو و شبکه های اجتماعی
یکی از جنبه های ترکیب شبکه های اجتماعی و سئو، جستجوی کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط در شبکه های اجتماعی مختلف برای تولید محتوا و ادغام کلمات کلیدی مرتبط در پروفایل ها و پست ها می باشد.
9. اشتراک گذاری محتوای وب سایت در شبکه های اجتماعی
شما به عنوان صاحب هر کسب و کاری می توانید با اشتراک گذاری محتوای خود در شبکه های اجتماعی، دامنه مخاطبان هدف خود را بیشتر کنید. این کار می تواند باعث ایجاد تعامل، افزایش ترافیک و جذب دنبال کنندگان جدید شود. همچنین می توانید با قرار دادن دکمه های اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی در وبلاگ ها و درخواست از دنبال کنندگان برای به اشتراک گذاشتن محتوای شما، این دیده شدن را به سطح بالاتری ببرید.
10. استفاده مؤثر از هشتگ ها و دسته بندی ها
همانند کلمات کلیدی، دسته بندی ها و هشتگ ها ابزارهای تاثیرگذاری برای افزایش دیده شدن محتوای رسانه های اجتماعی هستند. این دسته بندی ها و هشتگ ها کاربران را به محتوای خاصی هدایت می کنند و به موتورهای جستجو نشان می دهند که محتوای شما در مورد چه موضوعی است.
در مورد هشتگ ها و دسته بندی های مرتبط با صنعت خود تحقیق انجام دهید و آن ها را در پست های خود بگنجانید. از استفاده بیش از حد هشتگ ها یا بکاربردن هشتگ های نامرتبط خودداری کنید تا از اسپم به نظر رسیدن محتوای شما جلوگیری شود.
11. بهینه سازی محتوای ویدئویی با زیرنویس ها، کپشن ها و توضیحات
ما می دانیم که محتوای ویدئویی در رسانه های اجتماعی بسیار مطلوب است و طرفداران زیاد و خاص خود را دارد. یکی از راه های ترکیب شبکه های اجتماعی و سئو اضافه کردن زیرنویس ها، کپشن ها و توضیحات مفصل تر با کلمات کلیدی هدف به محتوای ویدئویی شماست که باعث می شود محتوای ویدئویی شما قابل جستجوتر و کاربرپسندتر باشد.
این کپشن ها و توضیحات برای ویدیوها می توانند به تجربه کاربری کمک کنند و دسترسی کاربران ناشنوا یا کم شنوا را آسان تر کنند. کپشن و زیرنویس در ویدیوها برای کسانی که ترجیح می دهند به جای شنیدن ویدیو، متن را بخوانند و کسانی که می خواهند سریع تر به بخش های مختلف ویدئو دسترسی پیدا کنند گزینه مناسب تری می باشد.
توضیحات و متن ها نیز می توانند به دیده شدن بیشتر محتوای ویدئویی شما کمک کنند. به عنوان مثال در یوتیوب، علاوه بر ویدیو از طریق متنی که تولید می کنند به موتور جستجو زمینه بیشتری برای الویت بندی می دهند.
12. استفاده از متن جایگزین برای تصاویر
متن جایگزین (Alt text)، یک عامل رتبه بندی شناخته شده می باشد که توضیح مختصر و توصیفی از یک تصویر را ارائه می دهد. هنگامی که یک تصویر در وب سایتی بارگیری نمی شود یا زمانی که فردی با اختلالات بینایی از یک خواننده صفحه برای جستجو در وب سایت ها استفاده می کند متن جایگزین بسیار کمک کننده می باشد.
استفاده از متن جایگزین برای تصاویر در سئو دو عملکرد دارد: 1) دسترسی محتوا برای افرادی که اختلالات بینایی دارند و 2) رتبه بندی خوب در جستجوی تصاویر گوگل.
متن جایگزین همچنین می تواند در تصاویر رسانه های اجتماعی برای دسترسی بیشتر استفاده شود. هنگام ایجاد متن جایگزین، بر توصیف دقیق تصویر و گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط در صورت لزوم تمرکز کنید.