اگر در هر نوع بازاریابی دیجیتال فعالیت داشته باشید، می دانید که هر کلیک اهمیت دارد و هر بازدیدکننده، بیننده و دنبال کننده می تواند به یک مشتری تبدیل شود. درک اصول اولیه نحوه همکاری شبکه های اجتماعی و سئو برای ترویج برندسازی، فرصت های رشد بیشتری را برای کسب و کار شما فراهم می کند.
در این مقاله از بخش آموزش سئو نیوسئو می خواهیم به بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو بپردازیم، مباحثی که در ادامه باهم نقد و بررسی می کنیم عبارتند از:
- چگونگی همکاری شبکه های اجتماعی و سئو
- 12 روش برای ادغام شبکه ها اجتماعی و سئو
- نتیجه نهایی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو
چگونگی همکاری شبکه های اجتماعی و سئو
رسانه های اجتماعی و سئو به طرق مختلفی بر یکدیگر تأثیر می گذارند و می توانند در کنار یکدیگر شهرت یک برند را افزایش دهند. برای درک بیشتر اهمیت شبکه های اجتماعی در سئو و برعکس مباحث زیر را مورد بررسی قرار می دهیم:
تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو
شبکه های اجتماعی و سئو به روش های زیادی با یکدیگر همکاری می کنند. اگرچه “شبکه های اجتماعی” به طور مستقیم در رتبه بندی سایت ها تاثیر ندارند، اما راه های زیادی وجود دارد که رسانه های اجتماعی می توانند بر سئو تاثیرگذار باشند. برای مثال، رسانه های اجتماعی با کمک در ترویج محتوا، بر سئو تأثیر می گذارند.
رسانه های اجتماعی محتوای شما را در معرض دید کاربران خودشان قرار می دهند، بطوری که مخاطبان بیشتری می توانند آن را ببینند. هنگامی که به درستی از شبکه های اجتماعی استفاده شود، می تواند باعث جلب توجه بیشتری به برند شما شود و کاربران را ترغیب کند که به سایت شما وارد شوند. این نوع همکاری با شبکه های اجتماعی به طور غیرمستقیم بر رتبه بندی شما در نتایج موتورهای جستجو تأثیر می گذارد.
با افزایش دیده شدن محتوا، ترافیک وب سایت نیز افزایش پیدا می کند. اگر محتوای شما بتواند کاربران را در سایت نگه دارد، مواردی مانند زمان ماندگاری افزایش می یابد.
در نهایت، فراموش نکنیم که محتوای بعضی از رسانه های اجتماعی نیز در نتایج جستجو رتبه بندی می شود. گوگل از مدت ها پیش ویدیوهای یوتیوب و برخی محتواهای شبکه اجتماعی را در نتایج جستجو رتبه بندی کرده است. اخیراً چندین به روزرسانی انجام داده تا محتوای شبکه های اجتماعی و فروم های بیشتری (مانند Reddit) را نیز در نتایج جستجو قرار دهد.
ارتباط بین شبکه های اجتماعی و سئو باعث می شود که برند شما بواسطه آن ها در نتایج گوگل بیشتر دیده شود. به واسطه ارتباط سئو با رسانه های اجتماعی ترافیک ورودی به سایت شما افزایش می یابد و مخاطبان هدف شما بیشتر می شود. این مهم باعث پر رونق تر شدن کسب و کار آنلاین شما می شود.
تاثیر سئو بر شبکه های اجتماعی
با گذشت زمان، پلتفرم های شبکه های اجتماعی به شکل قابل توجهی تکامل یافته اند و بیشتر شبیه موتورهای جستجو شده اند. در واقع، نسل زد (Gen Z) اکنون از تیک تاک به عنوان موتور جستجو استفاده می کنند. به دلیل حجم زیاد محتواهای موجود درتمام شبکه های اجتماعی (تولید 360000 پست در یک دقیقه)، سئو کردن محتوا و پروفایل شبکه های اجتماعی، کلید رسیدن به مخاطبان هدف شماست.
سئو شبکه های اجتماعی به معنای استفاده از تاکتیک های سئو برای بهینه سازی پروفایل ها و پست های شبکه های اجتماعی به منظور دیده شدن هدفمند در فضای آنلاین است.
سئو کردن شبکه های اجتماعی می تواند به جذب دنبال کنندگان بیشتر، ایجاد تعامل بیشتر، افزایش ترافیک به وب سایت شما و افزایش درآمد برای برند شما کمک کند.
12 راه برای ادغام شبکه های اجتماعی و سئو
1. همگام سازی محتوا سئو و شبکه های اجتماعی
جهت همگام سازی محتوا در سئو و شبکه های اجتماعی، می توانید از مواردی که در شبکه های اجتماعی ترند شده برای تولید محتوای سایت نیز استفاده کنید.
برای رد و بدل کردن اطلاعات بین سئو و شبکه های اجتماعی باید بدانید چه چیزی در رسانه های اجتماعی ترند است و چه چیزی در جستجو رتبه بندی می شود و محتوای بیشتری در آن زمینه ایجاد کنید. همگام سازی محتوای سئو با موضوعات ترند در شبکه های اجتماعی می تواند تاثیر تلاش های بازاریابی دیجیتال شما را بهبود بخشد.
2. بهینه سازی برای موتور جستجو و پلتفرم های شبکه های اجتماعی
در حین فرآیند تولید محتوا، راه هایی برای جذاب کردن محتوای خود برای شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو پیدا کنید. به کمک آموزش سئو محتوا و استفاده از کلمات کلیدی جذاب و نوشتن عناوین و توضیحات چشم نواز کلیک ها و اشتراک گذاری ها را افزایش دهید.
3. ایجاد روابط با اینفلوئنسرها و جامعه
یکی از کارآمدترین راه های ترکیب شبکه های اجتماعی و سئو این است که با اینفلوئنسرهای هم حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنید، با محتوای تولیدی آنها تعامل داشته باشید، در پروژه ها با آن ها همکاری کنید و در بحث های مرتبط مشارکت کنید. این ارتباطات اغلب منجر به افزایش دیده شدن برند شما می شوند.
4. پاسخگویی به پیشنهادات وانتقادات جامعه هدف
در تعامل با جامعه هدف خود (بررسی نظرات، انتقادات و پیشنهادات) می توانید فرصت های مناسب را شناسایی کنید و با دغدغه های آن ها آشنا شوید و روابط بیشتری با مخاطب برقرار کنید. توجه به دغدغه مخاطب می تواند به بهبود اعتبار برند شما و افزایش دیده شدن آن کمک کند.
ابزارهای دیجیتالی زیادی برای برقراری تعامل با مخاطب در بازار وجود دارد که امکان پاسخگویی به نظرات، انتقادات و پیشنهادات آن ها را بسیار آسان تر می کند. به سادگی می توانید این ابزار را در گوگل جستجو کنید تا به گزینه ها و مشاوره های متنوعی در زمینه انواع تعامل با مخاطب دسترسی پیدا کنید.
5. تعامل با مخاطبان در سراسر کانال ها
اطمینان حاصل کنید که به نظرات و پیام های مخاطبان در تمام کانال های ارتباطی خود پاسخ می دهید، بازخورد و نظرات آن ها را بررسی می کنید و در کانال ها و شبکه های اجتماعی مرتبط با حوزه کاری خود شرکت می کنید. شرکت در بخش های مرتبط با حوزه کاری مثل شبکه های اجتماعی، فروم ها و غیره، بهترین روش برای تعامل با مخاطب هدف و گرفتن نظرات کاربردی از آن ها می باشد.
6. تجزیه و تحلیل عملکرد حاصل از سئو و شبکه های اجتماعی
همیشه موفقیت محتوای خود را در رسانه های اجتماعی و وب سایت خود نظارت کنید، معیارهایی مانند نرخ تعامل، نرخ کلیک (CTR)، ترافیک ارجاعی و رشد دنبال کننده را پیگیری کنید. به استراتژی هایی که بیشتر با مخاطبان هدف شما هماهنگ هستند توجه کنید و استراتژی های محتوا را بر اساس آن تنظیم کنید.
شناسایی محتواهای با عملکرد خوب در رسانه های اجتماعی و پایه ریزی استراتژی وبلاگ خود بر اساس آن می تواند به عنوان بخشی سودمند از تحلیل عملکرد حاصل از شبکه های اجتماعی و سئو باشد.
ممکن است حتی متوجه شوید که وب سایت شما بیشترین ترافیک خود را از رسانه های اجتماعی دریافت می کند. در اینصورت می توانید با تنظیم مجدد استراتژی محتوا به روش های مختلف در سراسر کانال ها، از این موقعیت به نفع سئو سایت خود بهره برداری کنید.
7. تکمیل و همگام سازی پروفایل های اجتماعی خود
یکی از بهترین راه ها برای بهینه سازی پروفایل شبکه های اجتماعی، تکمیل جزئیات پروفایل ها با اطلاعات مربوط به برند کاری شماست. جزئیات پروفایل شامل نام کسب و کار شما، آدرس وب سایت، اطلاعات تماس، لینک های کلیدی دیگر و توصیف واضحی از ارزش کسب وکار شما می باشد. ارائه اطلاعات دقیق و کافی در مورد کسب وکارتان باعث می شود برند شما راحت تر پیدا شود.
بسیار مهم است که اطلاعات پروفایل شما در تمام حساب های اجتماعی شما هماهنگ و همسان باشد. هدف ایجاد یک هویت یکپارچه برند است.
8. ادغام کلمات کلیدی سئو و شبکه های اجتماعی
یکی از جنبه های ترکیب شبکه های اجتماعی و سئو، جستجوی کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط در شبکه های اجتماعی مختلف برای تولید محتوا و ادغام کلمات کلیدی مرتبط در پروفایل ها و پست ها می باشد.
9. اشتراک گذاری محتوای وب سایت در شبکه های اجتماعی
شما به عنوان صاحب هر کسب و کاری می توانید با اشتراک گذاری محتوای خود در شبکه های اجتماعی، دامنه مخاطبان هدف خود را بیشتر کنید. این کار می تواند باعث ایجاد تعامل، افزایش ترافیک و جذب دنبال کنندگان جدید شود. همچنین می توانید با قرار دادن دکمه های اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی در وبلاگ ها و درخواست از دنبال کنندگان برای به اشتراک گذاشتن محتوای شما، این دیده شدن را به سطح بالاتری ببرید.
10. استفاده مؤثر از هشتگ ها و دسته بندی ها
همانند کلمات کلیدی، دسته بندی ها و هشتگ ها ابزارهای تاثیرگذاری برای افزایش دیده شدن محتوای رسانه های اجتماعی هستند. این دسته بندی ها و هشتگ ها کاربران را به محتوای خاصی هدایت می کنند و به موتورهای جستجو نشان می دهند که محتوای شما در مورد چه موضوعی است.
در مورد هشتگ ها و دسته بندی های مرتبط با صنعت خود تحقیق انجام دهید و آن ها را در پست های خود بگنجانید. از استفاده بیش از حد هشتگ ها یا بکاربردن هشتگ های نامرتبط خودداری کنید تا از اسپم به نظر رسیدن محتوای شما جلوگیری شود.
11. بهینه سازی محتوای ویدئویی با زیرنویس ها، کپشن ها و توضیحات
ما می دانیم که محتوای ویدئویی در رسانه های اجتماعی بسیار مطلوب است و طرفداران زیاد و خاص خود را دارد. یکی از راه های ترکیب شبکه های اجتماعی و سئو اضافه کردن زیرنویس ها، کپشن ها و توضیحات مفصل تر با کلمات کلیدی هدف به محتوای ویدئویی شماست که باعث می شود محتوای ویدئویی شما قابل جستجوتر و کاربرپسندتر باشد.
این کپشن ها و توضیحات برای ویدیوها می توانند به تجربه کاربری کمک کنند و دسترسی کاربران ناشنوا یا کم شنوا را آسان تر کنند. کپشن و زیرنویس در ویدیوها برای کسانی که ترجیح می دهند به جای شنیدن ویدیو، متن را بخوانند و کسانی که می خواهند سریع تر به بخش های مختلف ویدئو دسترسی پیدا کنند گزینه مناسب تری می باشد.
توضیحات و متن ها نیز می توانند به دیده شدن بیشتر محتوای ویدئویی شما کمک کنند. به عنوان مثال در یوتیوب، علاوه بر ویدیو از طریق متنی که تولید می کنند به موتور جستجو زمینه بیشتری برای الویت بندی می دهند.
12. استفاده از متن جایگزین برای تصاویر
متن جایگزین (Alt text)، یک عامل رتبه بندی شناخته شده می باشد که توضیح مختصر و توصیفی از یک تصویر را ارائه می دهد. هنگامی که یک تصویر در وب سایتی بارگیری نمی شود یا زمانی که فردی با اختلالات بینایی از یک خواننده صفحه برای جستجو در وب سایت ها استفاده می کند متن جایگزین بسیار کمک کننده می باشد.
استفاده از متن جایگزین برای تصاویر در سئو دو عملکرد دارد: 1) دسترسی محتوا برای افرادی که اختلالات بینایی دارند و 2) رتبه بندی خوب در جستجوی تصاویر گوگل.
متن جایگزین همچنین می تواند در تصاویر رسانه های اجتماعی برای دسترسی بیشتر استفاده شود. هنگام ایجاد متن جایگزین، بر توصیف دقیق تصویر و گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط در صورت لزوم تمرکز کنید.
نتیجه نهایی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو
ترکیب شبکه های اجتماعی و سئو با هم، راه های قدرتمند و جدیدی برای تقویت برند شما به صورت آنلاین ارائه می دهند. این مقاله نقش شبکه های اجتماعی در سئو را نشان می دهد و نقطه شروعی برای ادغام این دو استراتژی سئو و شبکه های اجتماعی به منظور دستیابی به نتایج بهتر، در بازاریابی دیجیتال شماست.
پرسش و پاسخ: چگونه همکاری با اینفلوئنسرها می تواند به نفع شبکه های اجتماعی و سئو باشد؟
همکاری با اینفلوئنسرها برای بازاریابی مدرن بسیار حیاتی هستند. وقتی شرکت ها از مخاطبان و اعتبار این اینفلوئنسرها بهره برداری می کنند، می توانند نه تنها حضور اجتماعی خود، بلکه استراتژی های سئوی خود را نیز تقویت کنند. اینفلوئنسرها دنبال کنندگان وفاداری دارند که به پیشنهادات و توصیه های آن ها اعتماد دارند.
مخاطبان وفادار اینفلوئنسرها باعث می شود که همکاری با آن ها، موفقیت بزرگی برای کسب وکار شما به ارمغان بیاورد، از افزایش دیده شدن و تعامل گرفته تا افزایش ترافیک وب سایت. وقتی همکاری با اینفلوئنسرها به درستی انجام شود، می تواند اعتبار برند شما را در وب افزایش دهد.
برای شروع کسب و کار اینترنتی، بازاریابی توسط اینفلوئنسرها می تواند به معنای حضور قوی تر شما در رسانه های اجتماعی باشد. هرگاه فردی با نفوذ در حوزه کاری شما نام برند شما را مطرح کند یا محصول یا خدمات شما را توصیه کند، مخاطبان شما گسترش می یابد. دنبال کنندگان اینفلوئنسر انتخابی شما به طور ناگهانی با کسب و کار شما آشنا می شوند. این برای برند شما چندین کار انجام می دهد، رسیدن به مخاطبان بیشتر، ایجاد تعامل ارگانیک (نظرات، اشتراک گذاری، لایک ها و غیره) و حتی بهبود معیارهای شما در سایت های اجتماعی.
علاوه بر این، همکاری با اینفلوئنسرهای هم حوزه شما می تواند بک لینک های مرتبط بیشتری برای سایت شما به ارمغان بیاورد. این بک لینک ها از اینفلوئنسرهایی که محتوایی درباره برند شما ایجاد کرده و به وب سایت شما لینک می دهند، به دست می آیند. این بک لینک ها به رشد اعتبار دامنه وب سایت شما کمک می کنند، زیرا لینک های ورودی از منابع قابل اعتماد مستقیماً بر توانایی رتبه بندی شما در نتایج موتورهای جستجو (SERPs) تأثیر می گذارند.
یکی دیگر از مزایای مهم بازاریابی از طریق اینفلوئنسر، ایجاد محتوای با کیفیت است. اینفلوئنسرهای خوب به طور منظم محتوای با کیفیت ایجاد می کنند که دنبال کنندگان و بینندگان آن ها با آن محتوا ارتباط برقرار می کنند. شروع یک همکاری با این افراد می تواند به شما راهکارهای برجسته ای بدهد که در کمپین های بازاریابی خود استفاده کنید. شما محتوای جذاب و تازه ای دریافت می کنید که می توانید در رسانه های اجتماعی و در وب سایت خود منتشر کنید. استفاده از این روش به رشد سئو و دیده شدن آنلاین برند شما کمک می کند.
علاوه بر این، همکاری با اینفلوئنسرها باعث می شود که افراد بیشتری به وب سایت شما نگاه کنند. اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کاری شما دارای دنبال کننده های خاصی هستند؛ اگر مخاطبان آن ها به صنعت شما علاقه مند باشند احتمال تبدیل شدن آن ها به مشتریان، مشترکین یا سرنخ ها افزایش می یابد. این نوع همکاری برای موقعیت سئو و شبکه های اجتماعی شرکت شما عالی است.
یکی از اصلی ترین مشکلاتی که کسب وکارها با آن مواجه هستند، همکاری با اینفلوئنسرهای نامناسب است. برای جلوگیری از این مشکل، باید تحقیقات عمیقی انجام دهید و از ابزارهایی استفاده کنید که اینفلوئنسرهای مناسب برای بازار هدف شما را شناسایی می کنند. همکاری با اینفلوئنسر خوب مرتبط با حوزه کاری خودتان، تبدیل ها و تعاملات طبیعی بیشتری دربر خواهد داشت.
نکات مهم و ضروری در تعامل سئو وشبکه های اجتماعی
- اهداف بازاریابی خاص مرتبط با شبکه های اجتماعی و سئو خود را تعیین کنید.
- تعریف کنید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند.
- از ابزارهایی مانند BuzzSumo، Traackr و NinjaOutreach برای بررسی اینفلوئنسرها و تهیه یک لیست کوتاه از اینفلوئنسرهای مناسب و مرتبط استفاده کنید.
- درباره تمامی اینفلوئنسرها تحقیق کنید و به نوع مخاطبان، کیفیت محتوا و نرخ تعامل آن ها توجه کنید.
- پیشنهادات خودتان را بنویسید و آن ها را به اینفلوئنسرهای منتخب خود ارسال کنید.
- با اینفلوئنسرها درباره جزئیات معامله، از جمله زمان بندی، تحویل ها و جبران خسارت صحبت کنید.
- تمام شرایط و موضوعات مانند حقوق محتوا، الزامات افشا و انتظارات را در یک قرارداد رسمی ذکر کنید.
- در طول فرآیند ایجاد محتوا همکاری کنید تا مطمئن شوید محتوای نهایی پیام برند شما را با صدای شما منتقل می کند.
- محتوای اینفلوئنسر را قبل از انتشار بررسی و تایید کنید.
- عملکرد محتوا را بررسی و پیگیری کنید که چند لایک، نظر و اشتراک گذاری دریافت می کند.
- تبدیل ها و کلیک ها به وب سایت خود از بک لینک های اینفلوئنسر را پیگیری کنید.
- به نتایج سئو پس از انتشار نگاه کنید و تغییرات در رتبه بندی را بررسی کنید.
- محتوای ایجاد شده توسط اینفلوئنسر را در تمامی شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.
- محتوا را برای سایر کمپین های بازاریابی ارسال کنید تا بازده سرمایه گذاری خود را به حداکثر برسانید.
- هر داده ای که از کمپین به دست آمده را بررسی کنید و آن را با اهداف اولیه خود مقایسه و میزان موفقیت را ارزیابی کنید.
- اگر با چندین اینفلوئنسر همکاری کرده اید، نتایج آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید تا تعیین کنید کدامیک موفق تر بودند.
- از اینفلوئنسرها بازخورد بگیرید تا نقاط قابل بهبود را شناسایی کنید.
- با اینفلوئنسرهای موفق در تماس باشید تا راه را برای پروژه های آینده هموار کنید.
- داده های عملکرد و اهداف خود را هرازگاهی بررسی کنید؛ استراتژی اینفلوئنسر خود را بر اساس آن اطلاعات تنظیم کنید.
- از روندهای جدید موجود در حوزه کاری خود مطلع باشید.
- تأثیرات بلندمدت بر دیده شدن برند و سئو را ارزیابی کنید.
- با اینفلوئنسرهایی که بیشترین موفقیت را داشته اند، همکاری های طولانی مدت ایجاد کنید.
پیروی دقیق از مراحل فوق شما را در جایگاه مناسبی قرار می دهد و به شما امکان می دهد از مزایای فراوان شبکه های اجتماعی و سئو بهره مند شوید.