حتما شما هم در زندگی تان دوراهی هایی داشته اید که در انتخاب خود دچار تردید شده باشید. مثلا: آیا بهتر این است که ازدواج کنید یا مجرد بمانید؟ بچه دار شوید یا نه؟ در سئو (SEO) سرمایه گذاری کنید یا تبلیغات کلیکی (PPC) ؟ شاید تعجب کردید اما این سوال سئو یا تبلیغات PPC به اندازه بسیاری از تصمیمات دشوار زندگی اهمیت دارد، حداقل از دیدگاه کسب و کار شما.
ما با آموزش سئو سایت در کنار شما هستیم تا به شما کمک کنیم این دو موضوع را بهتر درک کنید و بتوانید استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را به بهترین شکل تعیین کنید. در ادامه این مقاله میخوانیم:
- سئو و نقش آن در پیشرفت سایت چیست؟
- چرا باید سئو انجام دهیم؟
- نقش تبلیغات کلیکی در رشد سایت چیست؟
- چرا و چه زمان باید از تبلیغات کلیکی استفاده کنیم؟
- سئو + تبلیغات کلیکی = استراتژی کامل
- سوالات متداول: چگونه می توانیم به طور تاثیرگذاری بین سئو یا تبلیغات PPC یا هردو، گزینه ی مناسب تری را برای استراتژی بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنیم؟
سئو و نقش آن در پیشرفت سایت چیست؟
سئو (بهینه سازی موتور جستجو) به بهبود عملکرد یک وب سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو، افزایش جذب ترافیک طبیعی و افزایش درآمد برای صاحب سایت ها یا برندها می پردازد.
سئوی باکیفیت به جای اینکه در مقابل موتورهای جستجو قرار بگیرد در هماهنگی با آنها عمل می کند. این به معنای رعایت دستورالعمل های موتورهای جستجویی همچون گوگل و بینگ، توسط مدیران وب سایت ها می باشد.
موتورهای جستجو بخاطر بهبود وب سایت ها و افزایش تجربه کاربری بهتر به سئو اهمیت زیادی می دهند. وب سایت هایی که این کار را انجام می دهند، با نمایش بیشتر در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) پاداش می گیرند. این پاداش معمولا بصورت اسنیپت های مختلفی است که در جذب ترافیک ارگانیک بسیار تاثیرگذار است.
به طور کلی، سئو یک استراتژی بلندمدت است که به مرور زمان باعث افزایش دیده شدن و ترافیک یک سایت می شود.
بنابراین برای بیشتر دیده شدن در نتایج جستجوی ارگانیک و پیشی گرفتن از رقبا، باید در سئو سرمایه گذاری کنید. تبلیغات کلیکی یکی از راه های سرمایه گذاری برای بالابردن سئو سایت و افزایش ترافیک و فروش در سایت ها می باشد.
چرا باید سئو انجام دهیم؟
موتور جستجوی گوگل سالانه بیش از ۲ تریلیون جستجو را پردازش می کند. افراد در سراسر جهان برای موارد ریز و درشت زندگی خود به موتورهای جستجو مراجعه می کنند؛ مثلا برای اطلاعات بیشتر در مورد یک موضوع، تحقیق در مورد کالاها و خدمات مختلف، پیدا کردن کسب وکارهای محلی یا خرید از طریق اینترنت.
در نظر داشته باشید کل وب که توسط موتورهای جست و جو ایندکس شده شامل میلیاردها صفحه از وب سایت های مختلف است. موتورهای جستجویی مانند گوگل باید از میان این میلیاردها صفحه بهترین سایت ها را برای نمایش در صفحه اول نتایج جستجو پیدا کنند.
بنابراین، اگر فکر می کنید بدون انجام هیچ نوع فعالیت SEO می توانید در بالای نتایج جستجو، در میان جستجوهای انجام شده توسط مخاطبان ظاهر شوید اشتباه بزرگی مرتکب شده اید. سئو و آموزش سئو مزایای بسیاری برای وب سایت ها دارند از جمله: افزایش دیده شدن در نتایج جستجو، ترافیک طبیعی بیشتر، لیدهای بیشتر و فروش بیشتر.
تحقیقات نشان داده اند که کانال جستجوی ارگانیک به طور متوسط مسئول تقریباً ۵۳٪ از ترافیک وب سایت ها و در برخی موارد حتی بیشتر است. همچنین، در برخی صنایع این کانال مسئول تا ۵۹٪ از درآمد نسبت به سایر کانال ها می باشد.
علاوه بر این، سئو ماندگاری دارد. نتایج تلاش های سئو شما به صورت باقی ماندن در رتبه های برتر صفحه نتایج جستجو می باشد که باعث می شود سایت شما تا مدت ها سودآور باشد.
اثر انجام سئو اصولی در سایت، با کمپین های تبلیغاتی خیلی متفاوت است زیرا همانطور که اشاره شد سئو ماندگار است اما در تبلیغات PPC به محض اینکه پرداخت برای تبلیغ متوقف شود، ترافیک تولید شده نیز متوقف می شود. این مسئله ای است که ما را به موضوع بعدی، یعنی دیده شدن سایت از طریق تبلیغات می رساند.
نقش تبلیغات کلیکی (PPC) در رشد سایت چیست؟
PPC یا پرداخت به ازای هر کلیک، یک روش تبلیغات آنلاین است که در آن تبلیغ کنندگان برای افزایش ترافیک وب سایت خود هزینه پرداخت می کنند تا در صفحه نتایج موتور جستجو یا در شبکه های اجتماعی نمایش داده شوند.
تبلیغات کلیکی 80 درصد از درآمد گوگل و 99 درصد از درآمد فیسبوک را تشکیل می دهند. اما هنوز این سوال که سئو یا تبلیغات PPC کدامیک ارزشمند تر است مطرح می باشد.
چرا و چه زمان باید از PPC استفاده کنیم؟
اگر به دنبال روشی هدفمند برای دسترسی سریع به یک گروه مخاطب مهم هستید، PPC راه مناسبی است.
PPC می تواند بازدهی زیاد و آن هم به سرعت برای سرمایه گذاری شما ارائه دهد. در واقع 74 درصد از برندها می گویند PPC نقش بسیار مهمی در رشد کسب وکارشان داشته است.
طبق گزارشات گوگل: کسب وکار ها به طور میانگین برای هر ۱ دلاری که در گوگل ادز (Google Ads) هزینه می کنند، ۸ دلار درآمد کسب می کنند. (البته این آمار را با احتمال در نظر بگیرید).
وقتی شما از چگونگی تعامل مردم با تبلیغات کلیکی آگاه شوید و درک کنید که چقدر در نتایج جست و جو تاثیرگذار است و مردم با آن تعامل برقرار می کنند، این موضوع یعنی استفاده از PPC منطقی می باشد.
برای مثال:
- هفتاد و پنج درصد از مردم می گویند که PPC به آنها کمک می کند اطلاعاتی را که به دنبال آن هستند در یک وب سایت یا موتور جستجو سریع تر و راحت تر پیدا کنند و ۳۳ درصد می گویند به دلیل اینکه تبلیغ جستجوی پرداختی مستقیماً به پرسش جستجوی آنها پاسخ می دهد، روی آن کلیک می کنند.
- حدود ۶۵ درصد از مردم وقتی به دنبال خرید یک کالا به صورت آنلاین هستند، روی تبلیغات گوگل کلیک می کنند.
- پنجاه و هفت درصد گزارش می دهند که شبکه های اجتماعی بر تصمیمات خریدشان تأثیر می گذارند، و این عدد در بین نسل Z به بیش از ۸۰ درصد می رسد.
وقتی درباره تبلیغات کلیکی (PPC) در شبکه های اجتماعی صحبت می شود، گزینه های هدفی که این شبکه ها ارائه می دهند، بسیار برجسته و منحصربه فرد هستند. در واقع، شبکه های اجتماعی معمولاً اطلاعات دقیقی درباره کاربران خود دارند، از جمله علایق، ترجیحات، رفتارهای آنها و اطلاعات دموگرافیکی.
این اطلاعات به تبلیغ کنندگان امکان می دهد تا تبلیغات خود را به طور دقیق تر و هدفمندتر به مخاطبان مناسب ارائه دهند که این امر باعث افزایش کارایی و بازده تبلیغات می شود.
به عنوان مثال می خواهید به مادرانی که در رده سنی ۳۵ تا ۵۰ ساله هستند و در شهر تهران زندگی می کنند و به زندگی سالم علاقه مند هستند، قهوه طبیعی ارائه دهید؟ در روش تبلیغات کلیکی فیلترهای تبلیغاتی زیادی برای این کار وجود دارد که به شما بسیار کمک می کند تا بتوانید راحت تر مخاطب هدفتان را جذب کنید.
گاهی می خواهید از تبلیغات برای بازاریابی مجدد افرادی که قبلاً وب سایت شما را بازدید کرده اند، استفاده کنید؟ فیسبوک و سایر پلتفرم های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی این کار را آسان می کنند. اینجاست که تردید در میان صاحبان سایت ایجاد می شود که بین سئو یا تبلیغات ppc کدام یک ارجحیت دارد؟
در موتورهای جستجو، PPC راهی برای بالاتر قرار گرفتن از سایرین در نتایج جستجو است. اما به یاد داشته باشید که پرداخت برای تبلیغات PPC هیچ تأثیری بر رتبه بندی ارگانیک سئوی شما ندارد. حتی اگر دیگران بگویند تاثیر دارد گوگل تایید نمی کند.
بسیاری از کسب وکارها از PPC به عنوان یک راه سریع برای دیده شدن، ترافیک، لیدها و فروش استفاده می کنند.
علاوه بر این، PPC قابلیت کنترل پیام ها و مکان های تبلیغ را فراهم می کند و اطلاعات اضافی را برای تبدیل کاربران به مشتریان، که ممکن است از سایر کانال های بازاریابی دیجیتال در دسترس نباشد، ارائه می دهد.
PPC + SEO = استراتژی کامل SERP
حتما این سوال ذهن شما را هم درگیر کرده است که برای موفقیت یک سایت آیا باید از تبلیغات PPC استفاده کنید یا از SEO ؟ باید بگوییم که یک برنامه بازاریابی و تبلیغات دیجیتال خوب باید برای موفقیت و پیشرفت قابل توجه خود از هر دو بصورت همزمان استفاده نماید.
از آنجایی که SEO و تبلیغات PPC هر کدام به روشی مختلف عمل می کنند، منطقی است که این دو را با هدف افزایش دیده شدن، ترافیک، لیدها و فروش بصورت همزمان و مکمل استفاده کنید.
یک استراتژی کامل SERP از سئو یا تبلیغات کلیکی صحبت نمی کند بلکه هر دو گزینه را بطور همزمان بررسی می نماید و به بالاترین دیده شدن در نتایج جست و جو می پردازد.
به این معنی که شما باید سعی کنید تا دیده شدن را به حداکثر برسانید. برای این کار باید بفهمید که مخاطبان شما وقتی در موتور جستجو یک چیزی را جستجو می کنند چه هدفی دارند و سپس اطمینان حاصل کنید که کسب و کار شما با تبلیغات و یا توسط سئو، بصورت ارگانیک در نتایج جست و جو حضور دارد.
خلاصه ی این بخش از آموزش سئو در خصوص انتخاب بین سئو یا تبلیغات PPC این را به شما می گوید که PPC می تواند به شما لذت فوری بخشیده و در عوض، سئو یک استراتژی بلندمدت است.
اگر بخواهید کار به درستی انجام شود، باید بگوییم که تصمیم به سرمایه گذاری در هر دو PPC و سئو، استراتژی بازاریابی دیجیتال شما را تقویت خواهد کرد. بنابراین هنگام تفکر درباره این سؤال بزرگ در زندگی که PPC یا سئو؛ فقط یکی را انتخاب نکنید هر دو را انتخاب کنید!
سوالات متداول: چگونه می توانیم به طور تاثیرگذاری بین سئو یا تبلیغات PPC یا هردو، گزینه ی مناسب تری را برای استراتژی بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنیم؟
آنچه موفقیت بازاریابی شما را تضمین می کند، بیشتر به اینکه کدام روش را بین سئو یا تبلیغات PPC انتخاب کنید، بستگی دارد. بنابراین برای یک انتخاب صحیح و آگاهانه، لازم است که هر دو روش را به طور کامل بشناسید. همچنین باید مزایا و جزئیات هر کدام را درک کنید تا بتوانید تصمیمی درست و آگاهانه که به نفع کسب و کار شماست بگیرید.
درک اهداف از انتخاب سئو یا تبلیغات کلیلی
قبل از وارد شدن به بحث بین SEO یا تبلیغات PPC، اهداف بازاریابی خود را روشن کنید. آیا به دنبال نتیجه بلندمدت (SEO) هستید یا نتایج فوری (PPC) را ترجیح می دهید؟
ارزیابی بودجه و زمان برای انتخاب بین SEO و PPC
منابع مالی و زمانی خود را بررسی کنید. SEO نیازمند زمان و صبر است، در حالی که PPC نیاز به سرمایه گذاری مالی برای نتایج سریعتر دارد.
تجزیه و تحلیل نیت کاربران
اصطلاحات جستجوی مرتبط با نیت کاربر را شناسایی کنید. SEO به پرسش های اطلاعاتی پاسخ می دهد، در حالی که PPC به جستجوهای معاملاتی پاسخ می دهد.
تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی
کلمات کلیدی مرتبط با صنعت خود را بررسی کنید. SEO بر روی بهینه سازی کلمات کلیدی ارگانیک تمرکز دارد، در حالی که PPC بر روی نمایش کلمات کلیدی که برای آن ها هزینه پرداخت کردید متمرکز می شود.
درک مخاطب از دیدگاه سئو و تبلیغات کلیکی
رفتار مخاطب خود را درک کنید. SEO به مخاطبان گسترده تری می پردازد، در حالی که PPC امکان هدفمند سازی دقیق بر اساس علاقه مندی های یک گروه خاص را فراهم می کند.
ارزیابی رقبا برای انتخاب بین سئو و تبلیغات
استراتژی های رقبا را تجزیه و تحلیل کنید. وقتی از ارزیابی رقبا صحبت می شود، منظور این است که استراتژی ها و رویکردهایی که رقبای شما در بازار انجام می دهند مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد. در استراتژی SEO، هدف اصلی این است که وب سایت شما در رتبه بندی ارگانیک برتری داشته باشد، بدون پرداختی برای تبلیغات. از طرف دیگر در PPC، شما می توانید با پرداخت هزینه بیشتر در مزایده، در مقابل رقبا پیشی بگیرید و به این ترتیب برای جذب مخاطبان بیشتر رقابت کنید.
آزمایش و نظارت روش های SEO و PPC
کمپین های کوچک PPC یا استراتژی های SEO را پیاده سازی کنید تا تاثیر آن ها را بررسی و تست کنید. داده ها را تحلیل کنید تا بتوانید رویکرد خود را بهبود بخشید.
استراتژی یکپارچه برای سایت
رویکرد ترکیبی را در نظر بگیرید. بهره گیری همزمان از SEO و PPC می تواند دیده شدن در نتایج جست و جو را بیشتر کند.
روند مرحله به مرحله چگونگی انتخاب مؤثر بین SEO یا تبلیغات PPC
- تعریف اهداف بازاریابی خود به طور واضح.
- ارزیابی منابع بودجه و زمان موجود به صورت واقع گرایانه.
- شناسایی اصطلاحات جستجوی نیت خریدار مرتبط با حوزه خود.
- تحقیق کلمات کلیدی جامع برای هر دو SEO و PPC.
- شناخت و درک شخصیت مخاطبین برای هدف گذاری موثر.
- تجزیه و تحلیل رقبا از منظر SEO و PPC.
- تست کمپین های کوچک PPC یا استراتژی های SEO، برای شروع.
- تحلیل معیارهای عملکرد و تنظیم استراتژی ها مطابق با آنها.
- داشتن رویکرد ترکیبی از هر دو روش برای بهره مندی های بیشتر.
بخاطر داشته باشید که همکاری بین این دو رویکرد، استراتژی بازاریابی دیجیتال را مؤثرتر می کند و به کسب وکارها اجازه می دهد تا در دنیای رقابتی آنلاین، پر رونق تر شوند.