امروزه، فقط داشتن یک وب سایت با طراحی زیبا کافی نیست. شما باید اصول سئو در طراحی سایت را رعایت کنید تا از همان ابتدا بتوانید در موتورهای جستجو رقابت کنید. متاسفانه، نادیده گرفتن طراحی سایت با سئو می تواند در آینده مشکلات بزرگی را برای سایت شما به وجود آورد و زمان و هزینه بیشتری برای رفع مشکلات نیاز باشد.
در این مقاله از آموزش سئو، ۱۰ قانون طراحی وب سایت سازگار با سئو را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم که عبارتند از:
- تمرکز بر روی هدف سایت
- انتخاب کلمات کلیدی
- استفاده از تگ های تیتر
- تمیز نگه داشتن کد صفحات
- سازماندهی منابع سایت
- نامگذاری فایل ها
- داشتن یک وب سایت پویا
- ایجاد یک ناوبری قوی و سازگار با سئو
- پیاده سازی باکس جستجوی سایت
- اضافه کردن رسانه و بهینه سازی آن
ایجاد فرآیند برای طراحی یک وب سایت سازگار با سئو
ما کسانی را که تا به حال در طراحی یا بازطراحی وب سایت کار کرده اند درک می کنیم و می دانیم که برای رسیدن به نتیجه نهایی چقدر چالش های بزرگی را باید پشت سر بگذارند. در تمامی سایت ها رنگ، تصویر، کلمه، لینک، ویدیو و سایر موارد از نظر سئو و طراحی سایت به دقت بررسی می شود.
بسیاری از افرادی که در فرآیند طراحی یا بازطراحی وب سایت دخیل هستند تخصصی در زمینه سئو در طراحی سایت ندارند. وظیفه تیم نیوسئو به عنوان یکی از حامیان سئو این است که به طراحان سایت کمک کنیم تا ارتباط طراحی سایت و سئو را برقرار کنیم. سئوکاران باید طراحان سایت را از مهم ترین قوانین طراحی وب سایت سازگار با سئو آگاه نمایند تا طراحان بتوانند سایتی سازگار با سئو ایجاد نمایند.
اولین گام برای رعایت اصول سئو در طراحی سایت چیست؟ اولین گام این است که مطمئن شوید یک کارشناس سئو از همان اولین جلسه طراحی سایت حضور دارد.
در گام بعدی: خلاصه ای از موارد سئویی که باید در طراحی سایت انجام شود و نحوه انجام آن ها را بصورت مستند بیان کنید. مستنداتی ایجاد کنید تا هر کسی که روی طراحی سئو سایت کار می کند بتواند تصویر کلی از ارتباط بین سئو با پروژه طراحی سایت را، قبل از شروع کار ببیند.
این کار باعث می شود بحث های زیادی درباره بهترین راه پیاده سازی سئو در طراحی سایت، قبل از شروع فرآیند صورت گیرد و نتایج مثمر ثمری حاصل شود.
1. تمرکز بر روی هدف سایت
برای پیاده سازی سئو در طراحی سایت ابتدا باید هدف اصلی سایت را درک کنید و آموزش سئو لازم را ببینید. این امر بر نحوه سازماندهی سایت و تحقیق کلمات کلیدی شما تأثیر می گذارد.
بر اساس هدف سایت ها، سه نوع سایت وجود دارد:
- سایت اطلاعاتی
- سایت تراکنشی
- سایت ترکیبی اطلاعاتی تراکنشی
سایت اطلاعاتی
هر سایتی که هدف اصلی آن ارائه اطلاعات باشد، یک سایت اطلاعاتی محسوب می شود. این اطلاعات شامل همه چیز می باشد از سایت های دستور پخت گرفته تا سایت های B2B و سایت های مربوط به سرگرمی یا موضوعات آموزشی (مانند آموزش سئو) و هر چیز دیگری که به نوعی اطلاعاتی را ارائه دهد.
سایت تراکنشی
سایتی که هدف اصلی آن امکان خرید باشد، یک سایت فروشگاهی است و این سایت ها از انواع سایت های تراکنشی هستند. برای ایجاد سایت فروشگاهی نیز باید شما آموزش سئو مربوطه را ببنید تا بتوانید یک سایت تراکنشی مناسب ایجاد نمایید.
سایت ترکیبی اطلاعاتی تراکنشی
بسیاری از سایت ها محتوای اطلاعاتی و تراکنشی را با هم ترکیب می کنند. به عنوان مثال، اینفلوئنسرهایی که وبلاگ می نویسند ممکن است ابتدا محتوایی درباره بررسی محصولات داشته باشند و سپس به سایتی که محصول در آن قرار دارد لینک بدهند. یک سایت لباس ممکن است اطلاعاتی درباره مد و نحوه انتخاب لباس ها نیز داشته باشد در اینصورت این سایت را یک سایت ترکیبی می گویند.
2. انتخاب کلمات کلیدی
تحقیق کلمات کلیدی بخشی از طراحی سازگار با سئو است زیرا کلمات کلیدی بر مواردی مانند ناوبری سایت و نحوه سازماندهی محتوای وب سایت تأثیر می گذارند (در بخش های بعدی آموزش سئو و طراحی سایت بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد).
کلمات کلیدی به شما کمک می کنند تا بر موضوع هر صفحه وبی که در سایت شما نمایش داده می شود، تمرکز کنید. اگر راه اندازی سایت را از ابتدا شروع می کنید، پیاده سازی کلمات کلیدی و ساختار دهی سایت کار ساده ای است.
اگر در حال بازطراحی یک سایت هستید، انتخاب کلمات کلیدی برای شما کمی پیچیده تر می شود و در این خصوص نیاز به آموزش سئو دارید. در بازطراحی سایت، می توانید از ابزارهای مانیتورینگ رتبه بندی استفاده کنید تا به شما کمک کند کلمات کلیدی را که در حال حاضر در سایت استفاده می شوند پیدا کنید. این ابزار به شما می گوید که آیا یک صفحه برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه ای دارد یا خیر.
اگر در بررسی های خود متوجه شدید یک صفحه برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه دارد، در اینصورت شما باید آن صفحه را به عنوان صفحه اصلی برای آن کلمه کلیدی تعیین کنید.
بعد از تعیین کلمه کلیدی اصلی برای یک صفحه می توانید سایر کلمات کلیدی نامرتبط را از آن صفحه حذف کنید تا اطمینان حاصل شود که کلمه کلیدی اصلی در مرکز توجه قرار دارد. می توانید چند کلمه کلیدی مرتبط را به عنوان عبارات پشتیبانی در صفحه نگه دارید.
برای موفقیت در رتبه بندی باید بعد از انتخاب کلمات کلیدی، مطمئن شوید که کلمات کلیدی اصلی (یا کلمات کلیدی پشتیبانی) در موارد زیر نمایش داده شوند:
- تگ عنوان
- توضیحات متا
- تیترهای صفحه
- در سراسر بدنه صفحه و محتوا
3. استفاده از تگ های تیتر
یکی دیگر از موارد سئو در طراحی سایت، سازماندهی تگ های تیتر یک صفحه وب می باشد. تگ تیتر به موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان وب سایت کمک می کند تا درک بهتری از محتوای صفحه داشته باشند.
علت اینکه تگ های تیتر به درک بهتر صفحه کمک می کنند این است که آن ها به عنوان فهرست مطالب عمل می کنند و خوانندگان و خزنده ها را از طریق بخش ها و زیر بخش های محتوا راهنمایی می کنند.
تگ های تیتر به موتورهای جستجو کمک می کنند تا به سرعت محتوا را درک و فهرست بندی کنند. علاوه بر این، استفاده استراتژیک از تگ های تیتر می تواند احتمال نمایش محتوای شما را در نتایج جستجو (zero position) افزایش دهد.
هنگام تنظیم تگ های تیتر، باید اصول و سلسله مراتب آن را مطابق با آموزش سئو در بخش تیترنویسی رعایت کنید. در هر صفحه باید یک تگ H1 برای موضوع اصلی محتوا قرار دهید و از تگ های H3 ،H2 و سایر Hها برای بخش ها و زیر بخش ها استفاده کنید.
هر تگ باید عنوانی واضح و مختصر برای محتوایی که پیش روی خود دارد، فراهم کند. گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط در تگ ها، برای افزایش عملکرد سئو سایت ضروری است.
لازم است بدانید که بهترین روش های سئو در مورد تگ های تیتر بر اساس سال ها تجربه و تحقیق بدست آمده است؛ گاهی اوقات این روش های تجربی که در واقع بهترین روش های سئو در تگ ها هستند با گفته های گوگل در مورد تگ ها در تضاد است.
به عنوان مثال، گوگل در مورد تگ های تیتر می گوید:
داشتن ترتیب در تگ های H، برای خوانندگان صفحه عالی است، اما از دیدگاه جستجوی گوگل، مهم نیست که تگ ها را خارج از ترتیب استفاده کنید. یعنی طبق گفته گوگل؛ اینکه در محتوا بعد از تگ H1 مستقیم تگ H3 استفاده شود یا H2 مهم نیست! اما برای کاربر مهم است. پس اگر نظر امیر قمصری را در این قسمت می خواهید باید بگم که: شما حتما رعایت کنید چون گوگل کلا به خودش فکر نمی کنه و به کاربر فکر می کنه! این حرفهارو هم میزنه که شمارو گمراه کنه
بنابراین استفاده از تگ های تیتر به ترتیب شماره، حتی اگر فقط به خاطر تجربه کاربری خوب باشد، کار درست و اصولی است. ما می دانیم که هر جزئیات کوچکی در نتایج جستجوی رقابتی مهم است. اگر بتوانید با رعایت ترتیب تگ ها، سایت خود را نسبت به رقبا با کمترین نقص داشته باشید، این کار را انجام دهید.
4. تمیز نگه داشتن کد صفحه
کدهای صفحه برای سئو در طراحی سایت، به عنوان بلوک های ساختمانی برای وب سایت شما عمل می کند. این کد ها همان چیزی است که موتورهای جستجو برای درک محتوای سایت می خوانند.
هدف این است که کدهای صفحه را “تمیز” نگه داریم تا موتورهای جستجو به راحتی بتوانند محتوا را خزش، درک و فهرست بندی کنند.
یک کد تمیز چگونه است؟ استفاده از کمترین نشانه گذاری ممکن در صفحه، باعث تمیز شدن کدها می شود و به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا فوراً به مهم ترین محتوای صفحه دسترسی پیدا کنند. این تمیز نگه داشتن کدها از مواردی مانند “code bloat” (حجیم شدن کد) جلوگیری می کند.
برخی از روش هایی که می توانید بوسیله آن ها کد تمیز داشته باشید، شامل موارد زیر است:
- استفاده از یک فایل CSS خارجی در مقابل فرمت بندی درون خطی. فایل CSS خارجی به عنوان یک منبع، کل ظاهر وب سایت را کنترل می کند. شما همچنین می توانید فرمت بندی درون خطی را حذف کرده و به جای آن از یک تگ CSS استفاده کنید که این کار کد صفحه را کاهش می دهد و به اصطلاح تمیز می کند. کد کمتر به معنای صفحات کوچکتر و بارگذاری سریع تر است. سرعت یک عامل مهم در تجربه کاربری و رتبه بندی است.
- انتقال کد جاوا اسکریپت به یک فایل JS خارجی. داشتن یک فایل JS خارجی به این معناست که به جای داشتن حجم زیادی از کد در صفحه تنها یک خط کد در صفحه دارید که فایل JS را فراخوانی می کند. یک فایل JS خارجی، مشابه فایل CSS خارجی، اندازه صفحه را کاهش می دهد.
- حذف تگ های اضافی در صفحه که ممکن است در طول سال ها جمع شده باشند، مانند زمانی که محتوایی از یک صفحه قدیمی تر در صفحه جدید کپی و جای گذاری می شود یا زمانی که یک صفحه تاریخچه زیادی دارد.
وقتی آماده پاکسازی کد خود هستید، می توانید از ابزارهایی مانند Notepad، HTML Tidy یا Dirty Markup برای ساده سازی فرآیند استفاده کنید.
اگر شما قصد دارید کدی بسیار تمیز و ساده داشته باشید، باید از آموزش سئو بطور مداوم غافل نشوید و در این زمینه سعی کنید استانداردها و رهنمودهای کنسرسیوم جهانی وب (W3C) را دنبال کنید. موتورهای جستجو به انطباق با استانداردهای W3C نیاز ندارند، اما استفاده از این استانداردها ایده ی بدی نیست زیرا آن ها اغلب با سئو در طراحی سایت هماهنگ هستند.
5. سازماندهی منابع سایت
4 مرحله قبلی سئو در طراحی سایت که به آن ها اشاره شد لازم است، تا بتوانید شروع به سازماندهی منابع سایت خود کنید.
سازماندهی منابع وب سایت به چه معناست؟ سازماندهی منابع وب سایت درباره پیدا کردن مطالبی است که می خواهید در سایت جدید خود نمایش دهید و دور انداختن آن هایی که نمی خواهید در سایت باقی بماند.
به خاطر داشته باشید هرگونه محتواهای بازاریابی یا فروشی که در سایت خود دارید به عنوان منابعی است که باید در سایت جدید شما قرار بگیرند.
در زیر مواردی را که باید در هنگام سازماندهی منابع سایت در نظر بگیرید یادآور می شویم:
- تصاویر
- ویدئوها
- پادکست ها
- پوشش خبری
- مقالات وبلاگ
- نقشه ها
6. نام گذاری فایل ها
نام گذاری فایل ها یکی از موارد مهم سئو در طراحی سایت می باشد. هنگامی که فایل ها را به سایت جدیدتان آپلود می کنید، مطمئن شوید که از بهترین شیوه های نام گذاری پیروی می کنید. به یاد داشته باشید که موتورهای جستجو به نام فایل نگاه می کنند تا درک کنند که چه چیزی در فایل وجود دارد.
در مرحله نام گذاری فایل ها، شما با جدا کردن کلمات با خط تیره می توانید نام فایل ها را توصیفی و ساده کنید. حتما می پرسید روش مناسب برای انتخاب کوتاه ترین و جامع ترین نام فایل چیست؟ آیا می توانید یک کلمه کلیدی مهم را در نام فایل قرار دهید؟
برای پاسخ به این سوالات برای شما مثالی می آوریم: اگر شما تصویری از یک خانه آپلود می کنید، می توانید آن را با عنوان single-family-ranch-home.jpg نام گذاری کنید.
در طی مرحله نام گذاری فایل ها، شما همچنین باید در نظر بگیرید که چگونه منابعی مانند URLهای صفحه خود را نام گذاری کنید.
گوگل در راهنمای شروع سئو خود، در مورد استفاده از URLهای توصیفی صحبت می کند. گوگل در این مورد می گوید:
سعی کنید کلماتی را در URL اضافه کنید که برای کاربران مفید باشند؛ به عنوان مثال:
https://www.example.com/pets/cats.html
یک URL که فقط شناسه های تصادفی را شامل می شود، برای کاربران مفید نیست و به آن ها کمکی نمی کند؛ به عنوان مثال:
https://www.example.com/2/6772756D707920636174
نحوه نام گذاری فایل های یک سایت، بخشی اساسی از سئو سیلویینگ است که در بخش دیگری از این مقاله به آن خواهیم پرداخت.
7. داشتن یک وب سایت پویا
یک وب سایت پویا از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) و یک قالب مناسب و SEO-friendly استفاده می کند.
بیشتر وب سایت های امروزی از یک CMS استفاده می کنند. به گفته W3 Techs، فقط 31٪ از وب سایت ها از یک CMS استفاده نمی کنند. نکته اصلی این است که شما با اجرای CMS می خواهید به بهبود قابلیت دسترسی و موقعیت وبسایت یا محتوای خود، در نتایج جستجو دست پیدا کنید.
شما باید قادر باشید تغییرات مهم SEO را به آسانی در سایت انجام دهید. اگر نمی توانید این کار را با CMS فعلی خود انجام دهید، شروع طراحی یک وب سایت جدید را به تأخیر بیندازید تا زمانی که CMS مناسب برای سایت خود تهیه کنید.
بعضی از ویژگی های یک CMS مناسب عبارتند از:
- توانایی سفارشی سازی قالب های HTML
- تولید تگ های متا منحصر به فرد
- قابلیت کنترل بر تگ های هدینگ
- قالب های واکنش پذیر برای موبایل
- قابلیت وبلاگ نویسی
- توانایی سفارشی سازی URLها
- مدیریت لینک های داخلی
بطور طبیعی، وردپرس پرطرفدارترین سیستم مدیریت محتوا است. شما می توانید از میان قالب های بی پایان و هزاران افزونه وردپرس موارد دلخواه را انتخاب کنید، خصوصا افزونه ها و قالب هایی که سایت را برای کاربران جذاب تر می کنند.
8. ایجاد یک ناوبری قوی و سئوشده
یکی از پراهمیت ترین بخش های وب سایت شما، ناوبری آن است. چگونگی حرکت کاربران و موتورهای جستجو در سایت شما، هم در تجربه کاربری و هم در رتبه بندی سایتتان بسیار حیاتی است. با گذراندن یک دوره آموزش سئو مناسب می توانید ناوبری قوی و سئو شده برای سایت خود ایجاد نمایید.
اگر موتورهای جستجو نتوانند به درستی در سایت شما حرکت کنند، نمی توانند محتوای شما را به درستی فهرست کنند. بنابراین به یاد داشته باشید که ایجاد ناوبری مناسب و قوی یکی از مهمترین بخش های سئو در طراحی سایت می باشد.
در بیشتر وب سایت ها ناوبری بصورت زیر می باشد:
- ناوبری بالایی یا (Top navigation): شامل عناصر ناوبری است که در بالای وب سایت قرار دارند و به صفحات مهم تر و اصلی وب سایت اختصاص داده شده اند.
- ناوبری پایینی یا (Footer navigation): شامل لینک هایی که در پایین وب سایت قرار دارند و لینک های مرجع مهم مانند “درباره ما” و دیگر لینک های مرتبط است.
یکی از مهم ترین تصمیمات در طراحی سایت با اصول سئو، این است که چگونه صفحات وب سایت (محتواها) را که مقصد لینک های ناوبری خواهند بود دسته بندی و سازماندهی کنید.
در سئو سایت این دسته بندی صفحات را سئو سیلویینگ می نامند. سئو سیلویینگ یک تکنیک در بهینه سازی برای موتور جستجو است که محتوای یک وب سایت را به دسته بندی های ساختارمند سلسله مراتبی تقسیم می کند. برای پیاده سازی سئو سیلویینگ نیاز به آموزش سئو سیلویینگ می باشد.
این دسته بندی ها، صفحات وب مرتبط را به گونه ای گروه بندی می کنند که، از سمت موضوعات کلی به موضوعات خاص تر حرکت می کند.
9. پیاده سازی باکس جستجوی سایت
یکی از مسائل مهم سئو در طراحی سایت، اضافه کردن باکس جستجو به سایت می باشد. با اضافه کردن ویژگی جستجو به سایت، به کاربران خود امکان جستجوی آسان برای اطلاعات داخل وب سایت خودتان را بدهید.
باکس های کوچک جستجو، معمولاً بالای وب سایت و در گوشه سمت راست یا چپ سایت قرار دارند. این باکس ها به کاربران اجازه می دهند تا سوالات خود را تایپ کرده و اطلاعات خاصی را در وب سایت شما پیدا کنند.
مزایای دیگری هم در این باکس های جستجو وجود دارد. شما می توانید با استفاده از جستجوی سایت خود داده ها را جمع آوری کنید و بر اساس اطلاعات آن، استراتژی محتوای وب سایت خود را تقویت کنید.
اطمینان حاصل کنید که ویژگی جستجوی سایت شما خوب کار می کند. اگر این بخش به درستی کار نکند ممکن است عاملی برای خروج کاربران از سایت شما باشد.
10. اضافه کردن رسانه و بهینه سازی آن
یک وب سایت جذاب دارای رسانه است، به ویژه رسانه های تصویری و ویدیوها. هرکدام از این رسانه ها یک فرصت دیگر برای دیده شدن سایت شما در نتایج جستجو می باشد.
تصاویر نباید فقط بر روی وب سایت آپلود شوند، بلکه باید علاوه بر آپلود، بهینه سازی نیز شوند. تصاویر بهینه سازی شده در یک صفحه وب می توانند در جستجوی گوگل و تصاویر گوگل رتبه بندی شوند.
ویدیوها نیز یک راه دیگر برای جذب مخاطبان شما می باشد. شما چندین گزینه برای ویدیوها در وب سایت خود دارید:
- می توانید ویدیوها را در وب سایت خود قرار دهید.
- می توانید ویدیوها را ایجاد و در یوتیوب آپلود کنید و آنها را در وب سایت خود فراخوانی کنید.
- می توانید ویدیوها را ایجاد و در آپارات آپلود کنید و آنها را در وب سایت خود فراخوانی کنید.
معمولاً تصمیمات مربوط به این موضوع بستگی به مشخصات ویدیو دارد. اما به طور کلی، ایجاد و میزبانی ویدیوها در یوتیوب و آپارات به برند شما این مزیت را می دهد:
- گوگل ویدیوهای سایت هایی مانند یوتیوب و آپارات را نسبت به ویدیوهای داخل سایت ها ترجیح می دهد.
- فرصت دیگری برای دیده شدن توسط افرادی که در خود پلتفرم یوتیوب و آپارات جستجو می کنند حاصل می شود.
با گذراندن آموزش سئو اصولی در خصوص ساخت، تولید و سئو کردن ویدیو می توانید از این فرصت برای بیشتر و بهتر دیده شدن محتواهای خود استفاده کنید.
نتیجه گیری نهایی از نقش سئو در طراحی سایت
پذیرش این 10 نکته طراحی سایت با سئو، پایه ای برای وب سایت شما فراهم می کند که اولویت را به تجربه کاربری و دیده شدن در موتورهای جستجو می دهد. به یاد داشته باشید، سئو نه فقط یک افزونه است بلکه بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند طراحی وب سایت است که باید از مرحله برنامه ریزی به طور جدی مدنظر قرار گیرد.
سوالات متداول: چگونه می توان اصول طراحی وب با سئو را به سایت ادغام کرد تا رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو بهتر شود؟
برای بهبود رتبه وب سایت خود در موتورهای جستجو، نیاز است که از اصول سئو در طراحی سایت استفاده کنید.
در ادامه به بررسی برخی از تکنیک های بنیادی و پیشرفته ای که باید در طراحی سایت با اصول سئو در نظر گرفته شوند، می پردازیم.
بهینه سازی برای موبایل: گوگل وب سایت های سازگار با موبایل را در الگوریتم رتبه بندی خود اولویت می دهد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که طراحی وب سایت شما به طور خودکار با اندازه صفحه نمایش موبایل های مختلف سازگار باشد.
سرعت وب سایت: وب سایت هایی که به سرعت بارگذاری می شوند، معمولاً رتبه بالاتری دارند زیرا تجربه کاربری بهتری ارائه می دهند. در هنگام بهینه سازی وب سایت خود، از ابزارهایی مانند PageSpeed Insights گوگل برای شناسایی و رفع مشکلات سرعت استفاده کنید.
تکنیک های دیگر برای بهبود سرعت بارگذاری سایت، شامل بهینه سازی تنظیمات سرور، استفاده از حافظه نهان مرورگر و پیاده سازی شبکه توزیع محتوا (CDN) می باشد.
کد تمیز و ساختارمند: کد تمیز با ساختار مناسب، به ربات های موتورهای جستجو کمک می کند تا به سرعت و به طرز کارآمدی وب سایت شما را خزش کنند. این کار همچنین احتمال برخورد با مشکلات سئو فنی را کاهش می دهد. از تگ های HTML سمنتیک مانند تگ های H برای سازماندهی محتوای خود جهت افزایش خوانایی و بهبود سئو استفاده کنید.
بهینه سازی تصاویر: در استفاده از تصاویر، باید حجم و سایز تصویر مناسب باشد. از فرمت های صحیح تصویر مانند (png-gpg) استفاده و آنها را فشرده سازی کنید تا سرعت بارگذاری را بهبود بخشید. حتماً به تصاویر، تگ alt اضافه کنید تا توضیح دهید که تصویر درباره چیست؛ این کار به طور قابل توجهی به ربات های خزش کمک می کند.
کلمات کلیدی: کلمات کلیدی را به طور استراتژیک در سراسر وب سایت خود قرار دهید. فراموش نکنید که آنها را در جاهایی مانند تگ های متا، تگ های عنوان، هدرها و به طور طبیعی در سراسر محتوای خود قرار دهید. از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی پرهیز کنید زیرا ممکن است منجر به جریمه شود. به یاد داشته باشید که یک توضیح متا خوب می تواند نرخ کلیک و رتبه بندی را بهبود بخشد.
لینک داخلی: لینک دهی داخلی بین صفحات یک سایت انجام می شود و اعتبار صفحه را در سراسر وب سایت توزیع می کند. یک لینک دهی داخلی مناسب، کاربران و موتورهای جستجو را به طور مستقیم وارد محتواهای سایتتان می کند.
تجربه کاربری (UX): تجربه کاربری باید یکی از اولویت های اصلی شما در طراحی وب سایت باشد. ناوبری خود را منظم کنید تا کاربران بتوانند به سرعت به صفحات سایت شما دسترسی پیدا کنند. وب سایت خود را به طور بصری جذاب طراحی کنید تا نرخ پرش را کاهش و زمان ماندگاری را افزایش دهید.
محتوای با کیفیت: محتوای با کیفیت همچنان عامل اصلی موفقیت رتبه بندی وب سایت شماست. به طور مداوم محتوای خود را بازبینی و به روزرسانی کنید. موتورهای جستجو به وب سایت هایی که بطور منظم محتوای جدید، اطلاعاتی و جذاب دارند پاداش می دهند. یک سیستم مدیریت محتوا خوب می تواند فرآیند بهینه سازی را بهبود بخشد.
از ابزارهای سئو مانند Google Analytics 4 و Search Console، برای پیگیری عملکرد سئو سایت خود استفاده کنید. داده ها و بینش های به دست آمده از این ابزارها به شما کمک می کنند تا استراتژی سئو خود را به طور مناسب تنظیم کنید.
چک لیست اصول سئو در طراحی سایت
- اطمینان حاصل کنید که قالب یا چارچوب طراحی وب سایت شما به طور مناسب برای نمایش در تمام دستگاه ها، موبایل و دسکتاپ، تنظیم شده باشد.
- فایل های تصویری را فشرده، اسکریپت های سنگین را کمینه و از Lazy loading برای تصاویر استفاده کنید.
- از کد HTML5 سمنتیک، CSS3 و JS استفاده کنید و کد ها را تمیز نگه دارید تا برای ربات های خزش موتورهای جستجو خوانایی راحتی فراهم کنید.
- برای عنوان ها از تگ H1، برای بخش های اصلی از H2 و برای سایر موارد به همین ترتیب از Hها استفاده کنید تا خوانایی بهتری ارائه دهید.
- تصاویر را با استفاده از ابزارهایی مانند TinyPNG فشرده کنید، از تگ های alt توصیفی استفاده کنید که شامل کلمات کلیدی مرتبط باشند و ابعاد مناسبی از تصویر را نیز ارائه دهید.
- کلمات کلیدی اصلی/ثانویه را به طور استراتژیک در تگ های عنوان، توضیحات متا، هدرها و در سراسر محتوا قرار دهید.
- توضیحات متا جذاب به طول ۱۵۰-۱۶۰ کاراکتر بنویسید. توضیحات متا باید به طور مختصر محتوا را شرح دهد و باید شامل کلمات کلیدی اصلی باشد.
- یک لینک دهی داخلی منطقی ایجاد کنید که ناوبری کاربر را بهبود بخشد و اعتبار صفحه را در سراسر وب سایت توزیع کند.
- یک رابط کاربری وب سایت طراحی کنید که شفاف، تمیز و جذاب باشد. یک وب سایت با طراحی زیبا، مشارکت کاربر را بهبود می بخشد، استفاده پذیری را افزایش می دهد.
- راه هایی برای کسب بک لینک های با کیفیت از طریق مهمان نویسی، شراکت ها و بازاریابی ایجاد کنید.
- به طور منظم محتوای خود را بازبینی و به روزرسانی کنید تا ارزشمند باشد. یک سیستم مدیریت محتوا با ابزارهای سئو یا پلاگین های داخلی انتخاب کنید تا فرآیند بهینه سازی را ساده تر کنید.
- از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید تا به موتورهای جستجو بهترین وضوح را در مورد محتوای سایتتان ارائه دهید.
- آدرس های URL خود را با کوتاه و توصیفی کردن بهینه سازی کنید. در صورت امکان کلمات کلیدی اصلی را درج کنید.
- نقشه های سایت XML را راه اندازی کنید و آنها را به موتورهای جستجو ارائه دهید.
- وب سایت خود را با استفاده از گواهی SSL امن کنید.
- اگر کسب وکار محلی هستید، وب سایت خود را برای سئو محلی بهینه سازی کنید.
- محتوای خود را در پلتفرم های رسانه های اجتماعی تقویت کنید تا دیده شدن و ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید.
- عملکرد وب سایت خود را با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics 4 پیگیری کنید. استراتژی خود را مطابق با آن تنظیم کنید.
- به طور منظم وب سایت خود را برای پیدا کردن و رفع لینک های شکسته بازبینی کنید.
- از حافظه پنهان مرورگر استفاده کنید تا سرعت وب سایت را بهبود بخشید.
- یک شبکه توزیع محتوا پیاده سازی کنید تا زمان بارگذاری سایت خود را بهبود بخشید.
- اگر از یک CMS استفاده می کنید، مطمئن شوید که از آخرین آن استفاده می کنید.
- از ابزارهای سئو مانند SEMrush و Ahref برای شناسایی و رفع مشکلات استفاده کنید.