آیا متا دیسکریپشن هنوز مهم است؟

meta description چیست,دیسکریپشن کجاست,دیسکریپشن گوگل کجاست

آیا از اهمیت متا دیسکریپشن خبر دارید؟ احتمالا شما هم شنیده باشید که گوگل از اطلاعات موجود در متاتگ دیسکریپشن برای رتبه بندی استفاده نمی کند. این موضوع باعث تعجب بسیاری از سئوکاران شده است که: پس چرا خودمان  را به زحمت بیاندازیم و این کار را انجام بدهیم؟

توضیحات گوگل درباره متا دیسکریپشن چیست؟

گوگل در یک مقاله مهم، اعلام کرده که از اطلاعات موجود در متاتگ دیسکریپشن برای رتبه بندی محتوا استفاده نمی کند:

گرچه گاهی اوقات از توضیحات متا برای نمایش اسنیپت ها استفاده می کنیم، با این حال هنوز از آن ها در رتبه بندی خود استفاده نمی کنیم.

باور این موضوع سخت است که تگ عنوان و تگ توضیحات، برای این طراحی شده باشد که اولین بخش از محتوا باشد که خزنده موتور جستجو در یک صفحه وب با آن روبرو می شود چون در واقع این محتوا است که به موتور جستجو درک اولیه را از موضوع صفحه می دهد.

همچنین در یک جای دیگر، گوگل نحوه عملکرد متا تگ ها را دوباره به این شکل عنوان می کند:

متا تگ ها، تگ های HTML هستند که برای نمایش اطلاعات اضافی در مورد محتوای یک صفحه به موتورهای جستجو و سایر کاربران استفاده می شوند.

علاوه بر این گوگل بهترین روش ها را برای ایجاد متادیسکریپشن باکیفیت، در نکات زیر مورد بحث قرار می دهد:

  • برای هر صفحه دیسکریپشن منحصر به فردی ایجاد کنید.   
  • از توضیحات با کیفیت و مفید استفاده کنید.      
  • اطلاعاتی مرتبط با محتوای صفحه در توضیحات متا قرار دهید.

همچنین گوگل این را هم اعلام کرده است:

توضیحات متا با کیفیت بالا در نتایج جست و جوی گوگل نمایش داده می شود و می تواند به بهبود کیفیت و کمیت ترافیک جستجوی شما کمک زیادی نماید.

با توجه به جلمه ی فوق می توان گفت: گوگل ارزش متا دیسکریپشن شما را می فهمد، در صفحه نتایج جستجو توضیحات متا شما نمایش داده می شود و به دلیل اهمیت اش بر کیفیت نتایج جستجو تأثیر می گذارد.

بخاطر داشته باشید: یک متادیسکریپشن مرتبط و خوب، می تواند تاثیرگذاری خوبی در نمایش صفحه وب شما داشته باشد و جذب کلیک شما را توسط کاربران بصورت بالقوه افزایش می دهد.

گوگل توضیحات متا شما را بازنویسی می کند

یک مسئله دیگر در مورد اهمیت متا دیسکریپشن وجود دارد: ممکن است گوگل از متادیسکریپشن شما برای نمایش در صفحه SERP استفاده نکند.

جهت یادآوری، متا تگ های عنوان و توضیحات به عنوان قسمت هایی از یک صفحه وب در نتایج جستجو ارائه می شود، توضیحات متا که خلاصه ای کوتاه از محتوای صفحه می باشد در SERP زیر URL (آدرس سایت) و متا تگ عنوان نمایش داده می شود. مانند:

meta description چیست,دیسکریپشن کجاست,دیسکریپشن گوگل کجاست

گوگل در Seo Starter Giud  نشان می دهد که کدام جایگزینی خودکار در متادیسکریپشن بیشتر اتفاق می افتد: گاهی اوقات ممکن است در اسنیپت نمایش داده شده [در نتایج جستجو] که معمولاً خلاصه ای مختصر، یک یا دو جمله ای از کل محتوای صفحه است، از محتویات متادیسکریپشن استفاده شود. یک توضیح خوب متا، کوتاه و منحصر به یک صفحه خاص است و شامل مرتبط ترین کلمات کلیدی با محتوای صفحه است.

تحقیقی که توسط پورتنت انجام شد، نشان می‌دهد که گوگل %71 از مواقع برای نتایج جستجوی موبایل و %68 جست و جوی دسکتاپ، تگ دیسکریپشن را بازنویسی می‌کند.

بنابراین از نظر گوگل اهمیت متا دیسکریپشن ها زیاد هستند، حالا اینکه چرا آنها را بازنویسی می کند و چرا شما باید آنها را بنویسید؟ در ادامه به این موضوع پاسخ می دهیم.

چرا گوگل ممکن است متا دیسکریپشن شما را بازنویسی کند؟

شما متادیسکریپشن را برای محتوای خودتان نوشتید، اما گوگل آن را برای صفحه نتایج جستجو بازنویسی کرده است. چرا؟ دلایل متعددی برای این بازنویسی گوگل وجود دارد:

  • گوگل مایل به بازنویسی توضیحات متایی هست که فاقد مرتبط ترین کلمات کلیدی (یا مرتبط با عبارت جستجو) هستند. اگر گوگل صفحه شما را کراول کند و متوجه شود که مرتبط ترین جست و جوی کلمه کلیدی در متادیسکریپشن شما وجود ندارد، احتمالاً آن را بازنویسی می کند. بالاخره گوگل بیشتر به جستجوی کاربر اهمیت می دهد تا چیزی که شما نوشته اید یا در نظر دارید.
  • ممکن است گوگل دیسکریپشن شما را به دلیل جستجوی کلمات کلیدی طولانی بازنویسی کند. اگر کاربر کلمه کلیدی طولانی را جستجو کند و صفحه شما با آن مرتبط باشد اما آن کلمه کلیدی طولانی در تگ دیسکریپشن شما نباشد، احتمالاً متای شما توسط گوگل بازنویسی می شود.
  • یک توضیح متا که خیلی کوتاه است یا به اندازه کافی توصیفی نیست. وقتی توضیحات متا خیلی کوتاه هستند یا به اندازه کافی محتوا را توصیف نمی کنند، گوگل آن را بازنویسی می کند.

علت های اهمیت توضیحات متا در سئو

چرا توضیحات متا هنوز مهم هستند؟

اگر تا به اینجا در مورد اهمیت متا دیسکریپشن گیج شده اید، شما را سرزنش نمی کنیم و به شما حق می دهیم چون:

از طرفی گوگل می گوید که: الف) از Meta Description برای رتبه بندی صفحه سایت شما استفاده نمی کند. ب) ممکن است در هر صورت آن را بازنویسی کند، پس چرا وقت و تلاش خود را برای درست کردن متای توضیحات بگذارید؟ به این دلیل ما توصیه می کنیم که متادیسکریپشن منحصر به فرد و غنی از کلمات کلیدی را در هر صفحه وب داشته باشید، زیرا:

  • به موتورهای جستجو کمک می کند تا متوجه شود محتوای صفحه درباره چه چیزی است. حتی اگر گوگل «از متا تگ توضیحات در رتبه بندی استفاده نکند» و توضیحات متا در صفحه نتایج جستجو بازنویسی کند، همچنان از اطلاعات درج شده خود ما، برای درک موضوع صفحه استفاده می کند. به عبارت دیگر: ایندکس همچنان دارای تگ توضیحات متا است – متن نتیجه جستجو به‌طور ناگهانی و زمانی که جستجو انجام می‌شود انتخاب می‌شود. با در نظر گرفتن این موضوع، گوگل می تواند بسته به نوع جستجو، توضیحات مختلفی را برای یک صفحه وب ایجاد کند.
  • توضیحات متا به عنوان اولین برداشت از وب سایت شما درنتایج جستجو عمل می کند. پس این شما هستید که تعیین می کنید description شما چگونه باشد. بنابراین تمرین خوبی است که توضیحات صفحه خود را به نحوی که دوست دارید بنویسید. مثل استفاده از مانند، شاید، جمله دعوت به اقدام (Call to Action) .

گوگل هر بار متادیسکریپشن شما را بازنویسی نمی کند، در نتیجه توضیحات نوشته شده شما ظاهر می شود. به‌علاوه، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کنترل اسنیپت های خودتان انجام دهید، که بعداً درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

اگر نمی خواهید گوگل با توضیحات متا شما بازی کند چه کاری انجام دهید؟

یک راه حل وجود دارد که می توانید برای حفظ توضیحات متا که ایجاد می کنید انجام بدهید. در سال 2019، گوگل برچسب های جدیدی را اعلام کرد که به ناشران سایت اجازه می دهد کنترل بیشتری بر اسنیپت های خود در نتایج جستجو داشته باشند. گوگل در آنجا می گوید که:

گوگل به‌طور خودکار پیش‌نمایش‌هایی(اسنیپت) را برای کمک به کاربر، جهت نشان دادن نتایج بیشتر و مرتبط با جست و جوی کاربر تولید می‌کند تا بتواند از صفحات پیوند داده شده هم بازدید کند. با این حال، صاحبان سایت ممکن است بخواهند میزان اسنیپت های نمایش داده شده  خود را در نتایج جستجو تنظیم کنند. برای اینکه آن ها بتوانند وب‌سایت‌ خودشان را آسان‌تر تعریف کنند که چه مقدار یا کدام متن باید برای نمایش اسنیپت در دسترس باشد و تا چه اندازه رسانه‌های دیگر در  پیش‌نمایش‌هایشان گنجانده شود، گوگل تنظیمات جدیدی را برای مدیران وب‌سایت ها معرفی می نماید.

یکی از این گزینه ها که امکان کنترل نمایش قسمت‌های واجد شرایط در اسنیپت را می دهد “data-nosnippet” نام دارد. در شرایط خاصی ممکن است شما تصمیم بگیرید از ویژگی data-nosnippet استفاده کنید. زمانی می توانید که:

  • شما  ویدیویی در صفحه تان دارید که نمی‌خواهید در نتایج جستجو قرار بگیرد.
  • متنی دارید که با استفاده از اسکریپتی که نمی‌خواهید در نتایج جستجو نشان داده شود، به‌طور خودکار تولید می‌شود.
  • شما فرم های ورود کاربر یا انواع اطلاعات حساس دیگری دارید.
  • شما در شرایطی هستید که نمی خواهید شماره تلفن یا آدرس ایمیل شما در SERP ( صفحه نتایج جست و جو) نمایش داده شود.
  • شما توضیحات محصولی تکراری دارید و نمی خواهید گوگل در SERP نشان دهد.

با کنترل اطلاعاتی که گوگل crawl می کند، ممکن است بتوانید کنترل بیشتری بر تصویر برند خود داشته باشید و همچنین می توانید از نمایش اطلاعات نامربوط در SERP جلوگیری کنید.

با دنبال کردن Google help documentation می توانید از دستورالعمل های کابردی جهت  data-nosnippet استفاده کنید.

با توضیحات متا، سرنوشت محتوا و سایت خود را کنترل کنید

رمزگشایی صحبت های مبهم گوگل برای دیسکریپشن، همیشه به درستی انجام نمی شود. بنابراین توصیه ما ایجاد متا دیسکریپشن اصلی و قانع کننده گوگل برای هر صفحه وب می باشد. زیرا:

  • گوگل معتقد است که متاتگ هایی که به درستی و خوب و مفید نوشته شوند مهم هستند.
  • meta description به گوگل کمک می کند تا محتوای صفحه را بهتر درک نماید.
  • گوگل می خواهد قبل از بازنویسی متا دیسکریپشن، همه گزینه ها را در نظر بگیرد.
  • قبل از اینکه گوگل آن را بازنویسی کند، باید روی آنچه توضیح می دهید دقت کافی داشته باشید.

پس آیا متادیسکریپشن هنوز اهمیت دارند؟ در جواب باید بگوییم بله بطور چشم گیری تاثیرگذار است.

سؤالات متداول: چگونه می توانم به طور مؤثر از متادیسکریپشن برای نتایج بهتر SEO استفاده کنم؟

هرچند گوگل متادیسکریپشن را عامل رتبه بندی نمی داند، اما همچنان نقش موثر و مفیدی در بهبود نتایج سئو سایت شما دارد. متادیسکریپشن خلاصه ای از محتوای یک صفحه وب را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد و موتورهای جستجو آنها را در قالب اسنیپت ها نمایش می دهند.

توضیحات متا باید قانع کننده و مرتبط با جست و جوی کاربر باشد تا افراد را به کلیک روی صفحه شما ترغیب کند. یعنی متادیسکریپشن ها محرک مهمی برای جذب کاربرواقعی و بهبود نرخ کلیک هستند.

بیایید بررسی کنیم که چرا متاتگ ها محرک های مهم در ورودی کاربر به صفحه و نرخ کلیک هستند، علاوه بر این چگونه می توانید از آنها به طور موثر برای بهبود نتایج سئو سایت خود استفاده کنید.

درک متادیسکریپشن و سئو: متاتگ توضیحات یکی از ویژگی های HTML هستند که خلاصه ای کوتاه از محتوای صفحه را در اختیار کاربران و موتورهای جستجو قرار می دهند. در SERP زیر URL (آدرس سایت) و متا تگ عنوان نمایش داده می شوند. در حالی که متادیسکریپشن ها عامل رتبه‌بندی مستقیم نیستند، ولی در تعامل کاربر و نرخ کلیک تأثیرگذارند. متادیسکریپشنی که به خوبی نوشته شده، می تواند با ترغیب کاربر به کلیک، به موتورهای جستجو بگوید که صفحه شما با پرسش های کاربران مرتبط است، و در نهایت به نفع سئو شما باشد.

اهمیت کلمات کلیدی در متا تگ ها: گنجاندن کلمات کلیدی در متادیسکریپشن و توضیحات مرتبط با محتوای صفحه شما در این بخش، شانس تان را برای کلیک کاربران بیشتر می کند. اما فقط کلمات کلیدی را قرار ندهید، شما در کلمات کلیدی و خوانایی به تعادل خوبی نیاز دارید. تعداد زیاد کلمات کلیدی ممکن است باعث کاهش بازدید کاربران از صفحه شما شود.

در واقع در متن بالا دارم تاکید می کنم که استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا را فدای از بین رفتن خوانایی دیسکریپشن گوگل نکنید. اهمیت متا دیسکریپشن در همین ریز جزئیات مهم است.

نوشتن توضیحات متا جذاب: توضیحات متای قانع کننده باعث شفافیت محتوا، تعامل و دعوت به اقدام (CTA) می شود. شما باید به وضوح بگوید که محتوای صفحه در مورد چیست، باید خواننده را با پیام موجود درگیر کند، و باید آنها را تشویق کند که اقدام کنند وسایت شما را کلیک نمایند. مطمئن شوید که متادیسکریپشن شما همه این موارد را انجام می دهد.

طول و مشخصات: دیسکریپشن شما باید حدود 160 کاراکتر باشد. اگر بیشتر باشد کاراکتر های اضافی در صفحه نمایش جست و جو نشان داده نمی شود. توضیحات خود را در حد مجاز نگه دارید تا تمام آن قابل مشاهده در صفحه نتایج گوگل باشد.

تأثیر بر تجربه کاربری: متادیسکریپشن قویز، انتظارات کاربر را تامین می کند. توضیحات مختصر و مرتبط می تواند نرخ پرش را کم کرده و درک کلی از صفحه وب سایت شما را بهبود بخشد. هنگامی که شما تجربه کاربری دلنشینی را به کاربر بدهید، احتمال بازدید مجدد از سایت شما بیشتر خواهد شد.

بهترین شیوه های سئو: هر صفحه باید توضیحات متا منحصر به فرد داشته باشد. نوشتن متاتگ های تکراری می تواند کاربران و موتورهای جستجو را گیج کند و به سئوی شما آسیب برساند. با ایجاد یک الگوی مفید در متادیسکریپشن می‌توان در زمان صرفه‌جویی و برند سازی کرد، اما دقت کنید که هر توضیحات را مطابق با محتوای صفحه خودش ویرایش کنید.

رویکردهای تحلیلی برای توضیحات متا: عملکرد متادیسکریپشن خود را با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل سرچ کنسول جست و جو کنید. GSC نشان می دهد که کدام توضیحات را بیشتر کلیک می کنند و کدام یک نیاز به بهبود دارند.

مشکل و راه حل: مشکل: رتبه خوبی دارید، اما نرخ کلیک تان پایین است. راه حل: توضیحات متا شما به اندازه کافی برای کاربران، مرتبط یا جذاب نیست. توضیحات خود را با دقت بیشتری بنویسید و در صورت امکان کلمات کلیدی مناسب تری برای مطابفت با هدف سرچ کاربر قرار دهید.

در نظر گرفتن اهمیت متا دیسکریپشن و تنظیم عناصر کوچک مانند توضیحات متا می تواند منجر به بهبود بزرگ و عملکرد بهتر سئو شود.

مختصر، جذاب و مهم:

  1. بررسی تمام صفحات وب تا بفهمید کدام ها توضیحات متا ندارند و کدام یک به بازنویسی نیاز دارند.
  2. تمام دیسکریپشن های موجود خود را بررسی نمایید تا مطمئن شوید جذاب و مرتبط هستند.
  3. برای یافتن کلمات کلیدی اصلی برای هر صفحه، تحقیق در مورد کلمات کلیدی انجام دهید.
  4. توضیح واضح و مختصر که شامل کلمه کلیدی اصلی باشد بنویسید.
  5. شامل یک  CTA  باشد تا کاربران را تشویق به کلیک روی صفحه شما نماید.
  6. تعداد کاراکترها را در حدود 160 نگه دارید.
  7. در سراسر سایت خود توضیحات جدید یا به روز شده را پیاده سازی کنید.
  8. تکرار فرآیند بررسی بصورت دوره ای انجام پذیرد.
  9. از بروزرسانی های سئو که بر متادیسکریپشن تأثیرگذارند مطلع باشید.
  10. تیم خود را در مورد بهترین شیوه های سئو و نوشتن بهترین متاتگ ها آموزش دهید.
  11. بررسی عملکرد متادیسکریپشن ها با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل سرچ کنسول انجام شود.
  12. بر اساس تجزیه و تحلیل، تنظیمات لازم را برای بهبود نرخ کلیک انجام دهید.
  13. استفاده از ابزارهای SEO مانند SEMRush، Ahrefs یا SEOToolSet  تا این امکان را به شما بدهد که تحلیل عمیق تری از عملکرد خود داشته باشید.
  14. سعی کنید همیشه با شرکت خود استراتژی های موفق را به اشتراک بگذارید.
  15. ارزش متادیسکریپشن و اینکه چرا باید درست انجام شود را به نویسندگان و سازندگان محتوا آموزش دهید.
  16. تاکتیک های متا رقبا را بررسی و برای بهبود استراتژی خود از آن ها الهام بگیرید.
  17. برای بهینه سازی توضیحات متا خود یک چک لیست ایجاد کنید.
  18. در وب سایت خود روش های توصیف و توضیح متا را استاندارد کنید.
  19. متادیسکریپشن را برای موبایل بهینه و اطمینان حاصل کنید تا به درستی در SERP نمایش داده شود.
4 نظر در مورد مقاله “ آیا متا دیسکریپشن هنوز مهم است؟ ” ثبت شده است
  1. جواد محمدزاده

    سلام بهتره متا دیسکریپشن در حد چند خط و کوتاه باشه. شما باید سعی کنین تا خیلی کوتاه، کلیاتی از محتوای موجود در صفحه را به طوری که برای کاربران جذاب باشه قرار بدین ..


  2. جواذ سلیمانی

    سلام اهمیت متا دیسکریپشن اینه به موتورهای جستجو کمک می کنه تا درک کنه که محتوای صفحه درباره چه موردی هست.حتی اگه گوگل از متا تگ دیسکریپشن در رتبه بندی استفاده نکنه


  3. Hadi Rashid

    ممنون از نکات فوق العاده ای که انتشار دادید طبق آماری که ارائه دادید اهمیت متا دیسکریپشن زمانی مشخص میشه که گوگل %71 از مواقع برای نتایج جستجوی موبایل و %68 جست و جوی دسکتاپ، متا دیسکریپشن رو بازنویسیش میکنه


  4. ehsan adabi

    سلام استاد به عقیده من توضیحات متا دیسکریپشن با کیفیت بالا در نتایج جست و جوی گوگل نمایش داده میشه و می تونه به ارتقاء کیفیت و کمیت ترافیک جستجو برای وبسایت ما کمک شایانی بکنه ..


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود