
عوامل زیادی بر عملکرد سئو سایت تأثیر می گذارند و رشته های مختلفی برای بررسی وجود دارد. چطور می توانید تشخیص دهید که زمان و تلاش خود را کجا متمرکز کنید تا تأثیر قابل توجهی بر شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) خود داشته باشید و پیشرفت را نشان دهید؟ استراتژی های مهم سئو می توانند به شما کمک کنند تا تشخیص دهید کجا باید زمان و تلاش خود را متمرکز کنید تا تأثیر قابل توجهی بر شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) خود داشته باشید.
برای دستیابی به این هدف، ابتدا باید اولویت ها را شناسایی کنید و اقداماتی را انجام دهید که بیشترین تأثیر را در بهبود عملکرد سایت دارند. در این مقاله از آموزش سئو سایت چند نکته و استراتژی برای اولویت بندی ها آورده شده است.
ساختاربندی استراتژی های مهم سئو
هر پروژه ای که در استراتژی سئو سایت خود وارد می کنید باید نتیجه روشنی داشته باشد.
مهم ترین استراتژی های سئو بر اساس یک چارچوب تعریف شده هستند که آن را “PIE” می نامیم. در واقع، PIE مخفف سه کلمه “Protect” (حفاظت)، “Improve” (بهبود) و “Expand” (گسترش) است. هر کدام از این استراتژی ها نقش ویژه ای در بهبود عملکرد سئو دارند. در ادامه به طور جداگانه به بررسی هر یک از این سه بخش مهم در استراتژی های سئو سایت خواهیم پرداخت.
حفاظت، یکی از مهمترین استراتژی های سئو
در تلاش برای رسیدن به نتایج سریع و فوری در سئو، ممکن است اولین قدمی که برمی دارید این باشد که به دنبال افزایش تدریجی بازدیدها و ترافیک سایت خود باشید. این یعنی به جای تمرکز بر روی استراتژی های بلندمدت سئو، تلاش می کنید که نتایج کوچکتر و کوتاه مدت به دست آورید.
با این حال، برای دستیابی به موفقیت پایدار، اطمینان از اینکه اقداماتی برای حفاظت از عملکرد سایت خود انجام می دهید بسیار حیاتی است. حفاظت از سایت می تواند شامل اطمینان از سالم بودن پایه فنی سایت باشد. همچنین شناسایی کلمات کلیدی و صفحاتی که ترافیک ارگانیک قابل توجهی به سایت شما می آورند نیز می تواند به حفاظت از سایت کمک نماید.
بهبود در سایت، از تکنیک های سئو موثر
ممکن است کلمات کلیدی وجود داشته باشند که محتوای مرتبط با آن ها در سایت شما موجود است، اما این صفحات هنوز در رتبه بندی مناسبی قرار ندارند و ترافیک زیادی دریافت نمی کنند. قبل از اینکه بخواهید روی ایجاد محتوای جدید سرمایه گذاری کنید، بهتر است این صفحات را بهینه سازی کنید تا رتبه بندی بالاتری به دست آورند.
بهینه سازی صفحاتی که رتبه کمی دارند باعث جذب ترافیک بیشتر می شود. با بهبود این صفحات، بازدیدها افزایش می یابند و این فرآیند بهینه سازی نیاز به تلاش زیاد یا منابع اضافی ندارد. بهینه سازی صفحات رتبه پایین، یک روش سریع و کم هزینه برای بهبود عملکرد سایت است.
گسترش محتوا، یکی از روش های بهینه سازی سئو
گسترش محتوای سایت یکی از مراحل نهایی در استراتژی های مهم سئو است که هدف آن جذب بازدید بیشتر از کاربران است. در این مرحله، باید جستجوهای مرتبطی را پیدا کنید که سایت شما پتانسیل رتبه بندی برای آن ها را دارد. کلمات کلیدی را که هنوز برای آن ها محتوای کافی ندارید ولی در نتایج جستجو دنبال کننده دارند را پیدا کنید. سپس باید محتوای جدید و بهینه شده برای این کلمات کلیدی ایجاد کنید.
محتواهای تولید شده برای کلمات کلیدی که فاقد محتوا بودند باید به گونه ای باشد که به نیازهای کاربران پاسخ دهند. تولید محتوا برای کلمات کلیدی پیدا شده، باعث می شود که سایت شما در جستجوهای بیشتر دیده شود و در نتیجه، ترافیک بیشتری جذب کنید. همچنین، گسترش محتوا به شما کمک می کند تا در حوزه های جدید و مرتبط با کسب وکارتان نیز جایگاه بهتری پیدا کنید.
استراتژی های مهم سئو برای حفاظت از عملکرد شما
استراتژی های مهم سئو برای حفاظت از عملکرد شما شامل اقداماتی است که به حفظ جایگاه سایت در نتایج جستجو کمک می کند. این استراتژی ها با بهینه سازی فنی سایت و شناسایی کلمات کلیدی موثر، از افت عملکرد سایت جلوگیری می کنند. در کنار آموزش سئو، این اقدامات به شما کمک می کنند تا با بهبود مستمر، نتایج پایداری در سئو سایت خود بدست آورید.
بیایید به بررسی بهترین استراتژی های سئو برای حفاظت از عملکرد سایت شما بپردازیم:
بررسی وضعیت فنی وب سایت شما
نادیده گرفتن وضعیت فنی سایت مانند ساختن خانه ای روی پایه های ضعیف است. مهم نیست چقدر آن پایه ها را برجسته کنید؛ کل ساختمان ممکن است در هر لحظه فرو بریزد.
هنگام محافظت از عملکرد موجود سایت خود، اولین اولویت باید بررسی وضعیت فنی سایت باشد. اطمینان حاصل کنید که وضعیت فنی سایت شما با دستورالعمل ها و توصیه های گوگل در مورد سیگنال های رتبه بندی فعلی و آینده مطابقت دارد.
در زمان نوشتن این متن، اولویت های فعلی شامل سازگاری با موبایل و Core web vitals، ایندکس شدن محتوای مهم شما و حذف زنجیره های ریدایرکت است.
همچنین باید اطمینان حاصل کنید که وضعیت فنی سایت خود را به طور مداوم در طول زمان نظارت کنید. هرگونه مشکل فنی در سایت باید قبل از تأثیرگذاری بر عملکرد جستجوی شما یا تجربه کاربری، شناسایی و برطرف شود. به دنبال ربات هایی باشید که بتوانند شما را از مشکلات موجود به محض بروز آگاه کنند.
بررسی و شناسایی محتواهای ارزشمند
برای حفظ ارزش سئو سایت، باید مهم ترین کلمات کلیدی و صفحاتی که بیشترین ترافیک را جذب می کنند، شناسایی کنید. این داده ها از طریق Google Search Console قابل دسترسی است و به شما کمک می کند تغییرات ترافیک را پیگیری کنید.
استراتژی های مهم سئو شامل ایجاد گروه های کلمات کلیدی و پیگیری موقعیت های رتبه بندی است. پیگیری و بررسی سایت از طریق سرچ کنسول، به شما این امکان را می دهد که نوسانات ترافیک و دلایل آن مانند تغییر علاقه مندی یا تغییر رتبه را شناسایی کنید. همچنین می توانید در صورت افت عملکرد یکی از کلمات کلیدی، مداخله کنید و بزودی مشکل را برطرف نمایید.
استراتژی های مهم سئو برای بهبود عملکرد سئو
هنگام بررسی حوزه های نیازمند بهبود، باید به دنبال فرصت هایی باشید که در آن ها محتواهایی وجود دارد که می تواند عملکرد بهتری داشته باشد.
شناسایی رتبه های کلمات کلیدی با پتانسیل بهبود
هنگام شناسایی کلمات کلیدی با پتانسیل بالا برای بهینه سازی، دو عامل اصلی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
- حجم جستجوی ماهانه کلمات.
- موقعیت فعلی رتبه بندی محتوای شما.
هرچه یک نتیجه از صفحه اول گوگل یا دیگر موتورهای جستجو فاصله بگیرد، تعداد کلیک هایی که دریافت می کند، به طور چشمگیری کاهش می یابد. هدف از بهینه سازی محتوا باید قرار گرفتن در ده رتبه اول باشد. هر محتوایی که خارج از ده رتبه اول باشد، ترافیک ناچیزی جذب می کند.
اگر محتوای شما برای کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا در رتبه های ۱۱ تا ۲۰ قرار دارد، یک بهینه سازی دقیق می تواند جایگاه شما را بهبود بخشد. بهینه سازی صفحات با رتبه های 11 تا 20 باعث جذب بازدیدکنندگان بیشتر به سایت شما خواهد شد.
برای درک بهترین روش های بهینه سازی، باید محتوای صفحات با رتبه بالا را که گوگل در حال حاضر نمایش می دهد، بررسی کنید. به ویژگی هایی مانند شباهت های محتوایی، متا دیتا، طول و پیچیدگی متن توجه کنید. سپس، شما باید محتوای خود را طوری تنظیم کنید که با این ویژگی ها هماهنگ باشد و به استانداردهای گوگل نزدیک تر شود تا بتوانید رتبه بهتری کسب کنید.
افزودن لینک های داخلی مرتبط
استفاده از لینک های داخلی با انکرتکست های مرتبط کمک می کند تا گوگل بهتر مفهوم صفحه شما را درک کند. این کار به بهبود رتبه صفحه شما کمک می کند.
انکرتکست، همان متن قابل کلیک بر روی لینک است که معمولاً کلمات یا عباراتی است که به محتوای صفحه لینک شده و کلمه کلیدی آن محتوا مربوط می شود. استفاده از انکرتکست مرتبط باعث می شود که گوگل صفحه شما را به درستی ارزیابی کرده و رتبه بهتری به آن بدهد.
استفاده از اسکیما برای فرصت های نتایج غنی
علاوه بر تلاش برای قرار گرفتن در ده نتیجه اول گوگل، حضور در نتایج غنی (مثل اسنیپت ها یا ریچ ریزالت ها) می تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد. نتایج غنی یا اسنیپت ها معمولاً بیشتر جلب توجه می کنند و می توانند ترافیک بیشتری به سایت شما جذب کنند.
برای قرار گرفتن در رتبه های برتر و دیده شدن بیشتر، نتایج جستجوی کلمات کلیدی هدف گذاری شده خود را بررسی کنید. ببینید رقبای شما از چه نوع محتواهایی برای کلمات کلیدی مشابه استفاده می کنند. سپس ساختار محتوای خود را به گونه ای تغییر دهید که به راحتی در این نوع نتایج جای بگیرد و بیشترین سازگاری را با آن ها داشته باشد (مانند محتواهای ویدیویی، پادکست، تصاویر، اینفوگرافیک ها و ….)
استراتژی های مهم سئو برای گسترش عملکرد سئو
در استراتژی های مهم سئو، گسترش عملکرد سایت، به معنای ایجاد محتوای جدید است. این بخش از استراتژی سئو سایت پرکارترین بخش می باشد، چرا که برای جذب بازدید بیشتر نیاز به تولید محتوای جدید و بهینه سازی آن خواهید داشت.
شما باید کلمات کلیدی را شناسایی کنید که سایت شما برای آن ها محتوای “هدفمند” ندارد (صفحات کاملاً هماهنگ با کلماتی که کاربران جستجو می کنند). سپس برای این کلمات کلیدی شروع به تولید محتوای باکیفیت و کاربرپسند نمایید.
شناسایی کلمات کلیدی برای گسترش محتوا
شناسایی فرصت های کلمات کلیدی برای محتوای جدید سخت تر از یافتن کلمات کلیدی برای حفاظت یا بهبود رتبه بندی است. چرا که این کلمات به طور طبیعی در داده های کلمات کلیدی سایت شما وجود ندارند. پس، از کجا باید جستجو را شروع کنید؟ برای پیدا کردن فرصت های کلمات کلیدی مراحل زیر را دنبال کنید:
نقشه برداری محتوا
برای اینکه محتوای شما بهترین نتیجه را بدهد، باید آن را به روش های مختلف دسته بندی کنید. مثلاً می توانید بر اساس نوع کاربر یا پرسونای مخاطب یا مرحله ای که در مسیر خرید مشتری قرار دارد، محتوای خود را تقسیم کنید. تقسیم بندی محتوا به شما کمک می کند تا نیازهای مختلف کاربران را بهتر شناسایی کنید. پس از تقسیم بندی محتواها می توانید با استفاده از تحقیقات کلمات کلیدی و انتخاب موضوعات مناسب، محتوای خود را تولید یا بهینه کنید.
تحلیل رقبا
با تحلیل سایت های رقبا، می توانید متوجه شوید کجا فرصت هایی برای جذب ترافیک بیشتر و پاسخ دادن به نیاز کاربران وجود داشته که شما از آن ها غافل بوده اید. به کمک ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس می توانید کلمات کلیدی و صفحاتی که رقبا در آن ها موفق بوده اند را پیدا کنید. پس از تحلیل رقبا می توانید محتوای مشابهی بسازید که به جای یک کلمه کلیدی، چندین کلمه کلیدی مختلف را پوشش دهد و شانس خود را برای جلب ترافیک بیشتر افزایش دهید.
ایجاد محتوای جدید مهمترین استراتژی سئو سایت
ایجاد محتوای جدید برای سئو یکی از استراتژی های مهم سئو سایت است. برای ایجاد محتوای جدید می توانید از تحقیقاتی که در مورد محتوای رقبا انجام داده اید استفاده کنید. با تحلیل رقبا و نوشتن محتوای جدید می توانید صفحه خود را با تمام ساختار و عناصر داخلی لازم برای رتبه بندی بهتر شخصی سازی کنید.
با این حال، محتوای جدید ممکن است زمان بیشتری ببرد تا در نتایج جستجو دیده شود و جایگاه خود را پیدا کند. برای اطمینان از اثرگذاری محتوای جدید، باید مطمئن شوید که این محتوا به خوبی در سایت شما از طریق لینک های داخلی ادغام شده است. علاوه بر این، توجه به فصلی بودن و روندهای علاقه مندی کاربران و ایجاد محتوای جدید به موقع، جزء استراتژی های مهم سئو به شمار می روند.
برای ایجاد صفحات جدید در سایت، معمولاً تیم های مختلفی باید همکاری کنند، مانند تیم محتوایی، فنی و سئو. در فرآیند تولید صفحات جدید برای سایت، آموزش سئو برای اعضای تیم و داشتن برنامه ریزی مشخص بسیار مهم است. این کار کمک می کند تا محتوای جدید به طور مؤثر برای جستجوگران بهینه سازی شود و در نتایج جستجو بهتر عمل کند.