
زمانی که عبارت لوکال سئو را می شنویم؛ اولین چیزی که به ذهن خیلی از افراد می رسد، بازاریابی گوگل مپ است. هنگامی که شما عبارتی را در گوگل جستجو می کنید که بر مکان یا منطقه ی خاصی دلالت دارد؛ گوگل در صفحه نتایج جستجو گاهی اوقات ۳ نتیجه از گوگل مپ را به نمایش در می آورد.
هدف از این مطلب افزایش رتبه شما در گوگل مپ و به دست آوردن یک دید کلی از Google My Business است. اینکه چطور قدرت نفوذ خود را در Google My Business و گوگل مپ مارکتینگ زیاد کنید.
دید کلی از Google My Business
اگر می خواهید که در بخش گوگل مپ در صفحه نتایج جستجو گوگل نمایش داده شوید؛ نیاز است که پروفایل Google My Business خود را بسازید.
ما فرض را بر این می گذاریم که اکانت گوگل مای بیزینس شما کاملاً تأیید شده است. اما باز هم در ادامه برای شما چک لیستی ساده را می آوریم تا از اینکه اطلاعات پروفایل شما کامل است اطمینان حاصل کنید.
- نام بیزینسی شما مجاز و قانونی باشد.
- شما دسته اصلی را که بیشتر به کسب و کارتان مرتبط است، انتخاب کرده اید و دسته های مرتبط دیگر را (در صورت وجود) افزوده اید.
- آدرس درست و صحیح نمایش داده می شود.
- آدرس خود را مخفی کنید؛ اگر که به طور مستقیم و در محل مشتریان به آن ها سرویس می دهید.
- ساعت های خدمت رسانی شما (ساعات کاری) باید مشخص شود.
- شماره تلفنی که استفاده می کنید باید مشخص شود.
- لینک وب سایت شما باید صحیح ثبت شده باشد.
- محصولات خود را اضافه کنید. (اگر محصولی دارید)
- خدمات خود را اضافه کنید. (اگر سرویسی ارائه می دهید)
- ویژگی های کسب و کارتان را بنویسید.
- تاریخ تأسیس کسب و کارتان را اضافه کنید.
- و…
در سال ۲۰۱۵ مایک بلومنتال عبارت «گوگل مای بیزینس صفحه اصلی جدید شماست» را به کار برد.
برای اکثر کاربران، پروفایل گوگل مای بیزینس شما نخستین نمایی است که از کسب و کارتان می بینند.
زمانیکه نام کسب و کار شما در گوگل جستجو می شود؛ پروفایل گوگل مای بیزینس شما ( GMB listing) در سمت راست صفحه نتایج جستجو گوگل همانند عکس زیر به نمایش در می آید.
این پنل یا همان لیستینگ شما شامل اطلاعات فوق العاده ارزشمندی برای کاربران است. پروفایل شما می توانند مواردی را همچون امتیاز کاربران به شما، تصاویر کسب و کارتان، ویدئوهای کسب و کارتان و تایم های محبوب برای بهره بردن از کسب و کارتان را مشاهده کنند.
با کلیک و اسکرول کردن بر روی عکس ها، کاربر می تواند عکس های دیگری را از کسب و کارتان ببیند و بیشتر با شما و کارتان آشنا شود.
حتماً این مورد را در نظر داشته باشید که انسان ها موجوداتی بصری هستند. به عنوان مثال رستوران ها به راحتی با اضافه کردن عکس به اکانت خودشان می توانند بازاریابی گوگل مپ خود را انجام دهند. در بخش عکس های گوگل مای بیزینس، کاربران این اجازه را دارند که به طور مستقیم عکس یا عکس هایی را بارگذاری کنند و نظر خود را راجع به کار شما بنویسند که این مورد بسیار در بازاریابی گوگل مپ حائز اهمیت است.
در ادامه راهنمایی هایی را در رابطه با بارگذاری عکس و ویدئو خدمت شما می گوییم.
راهنمای بارگذاری عکس ها
-
- فرمت: JPG یا PNG
- حجم: بین ۱۰ KB تا ۵ MB
- سایز پیشنهادی: ۷۲۰ پیکسل عرض و ۷۲۰ پیکسل ارتفاع
- حداقل سایز پیشنهادی: ۲۵۰ پیکسل عرض و ۲۵۰ پیکسل ارتفاع
- کیفیت: به حدی باشد که قابلیت زوم شدن را دارا باشد و تار نشود و امضا نداشته باشد.
راهنمای بارگذاری ویدئوها
مدت زمان: ۳۰ ثانیه یا بیشتر
حجم: بیشتر از ۷۵ مگابایت
رزولوشن: p۷۲۰ یا بیشتر
اگر کسب و کاری دارید که بصری نیست مانند بیمه، حسابداری و… باید با کمی خلاقیت بیشتر آن را حال چه با عکس، چه گیف و چه ویدئو به حالت بصری در بیاورید. این چنین است که شما می توانید بازاریابی گوگل مپ یا گوگل مپ مارکتینگ موفقی را داشته باشید.
در چنین شرایطی عکس های شما باید بیشتر از کار شرکت شما باشد. به عنوان نمونه روی تهیه تصاویر عالی از دفتر، تیم، اتاق کنفرانس، عکس های داخلی، عکس های خارجی و غیره تمرکز کنید. با خلاقیت است که بازاریابی گوگل مپ یا گوگل مپ مارکتینگ شما ثمر بخش می شود. بنابراین از خلاقیت خود دریغ نکنید.
برای نمونه شما می توانید از ویدئوها برای زمانیکه فروش فوق العاده دارید استفاده کنید. همچنین می توانید برای بهبود بازاریابی گوگل مپ خود از ویدئوها به عنوان فرصتی برای نمایش کار منحصر به فردتان بهره مند شوید.
تنها اگر مدتی را به تفکر در حوزه بازاریابی و به ویژه بازاریابی گوگل مپ بپردازید؛ سیل ایده ها روانه ی ذهنتان می شوند که بهره بردن از هر کدام از آن ها به معنای رشد در کسب و کارتان خواهد بود.
نکته ی حائز اهمیت آن است که هرگز از عکس هایی که تا به حال در گوگل مای بیزینس استفاده شده اند یا موجود هستند، مجدداً استفاده نکنید.
دو عکس مهمی که در صفحه گوگل مای بیزینس باید بارگذاری شود:
- عکس لوگو
- عکس کاور
به تصویر زیر دقت کنید:
مراحل بارگذاری عکس کاور
در بازاریابی گوگل مپ یکی از موارد مهم، عکس کاور است. این عکس از جنبه های مختلف برای شما کاربرد دارد. در بحث سئو محلی به شما کمک می کند که راحت تر فروشگاه شما را در منطقه شهری، بیابند. اما برای بارگذاری این عکس، چه مراحلی را باید طی کنیم. در ادامه این مراحل را برای شما شرح می دهیم:
- وارد اکانت Google My Business خود شوید
- از سمت چپ، روی “Photos” کلیک کنید
- وارد بخش “Overview” شوید
- بالای بخش “logo” روی “Choose Photo” کلیک کنید.
حال اکانت شما به تصویر کاور مجهز شد.
راه اندازی جستجوی محصولات در گوگل مپ
گوگل مپ جستجوی محصولات را با موجودی لحظه ای معرفی کرده است که به خریداران کمک می کند تا اقلام موجود در فروشگاه های نزدیک را پیدا کنند. فروشندگان باید از داده های ساختاریافته استفاده کرده و موجودی خود را مدیریت کنند تا این ویژگی فعال شود. اطلاعات دقیق فروشگاه و به روزرسانی های منظم برای موفقیت بازاریابی گوگل مپ ضروری است.
این ویژگی به طور خاص برای خرید در زمان تعطیلات طراحی شده است تا به خریداران کمک کند محصولات مورد نظر خود را راحت تر پیدا کنند. به عبارت دیگر، کاربران می توانند با استفاده از گوگل مپ، محصولات خاصی را جستجو کرده و فروشگاه های نزدیک به خود را که آن محصولات را در انبار دارند، پیدا کنند.
این بروزرسانی جدید به کاربران این امکان را می دهد که محصولات خاص را مستقیماً در گوگل مپ جستجو کنند و از موجودی لحظه ای آن محصولات در فروشگاه های نزدیک مطلع شوند. به این ترتیب، خریداران می توانند از میان دامنه وسیعی از محصولات انتخاب کنند و همچنین گزینه های برداشت محلی (خرید حضوری از فروشگاه) را مشاهده کنند.
در یک اعلامیه، گوگل به کاربران اشاره کرده که اگر نیاز به خرید لحظه آخری دارند، می توانند محصولاتی مانند گوشی موبایل، بازی های ویدئویی یا لوازم خانگی را در گوگل مپ جستجو کرده و فروشگاه های نزدیک با موجودی آن محصولات را پیدا کنند.
ویژگی های کلیدی بروزرسانی گوگل مپ، برای فروش محصولات
برای بازاریابان و فروشندگان، این بروزرسانی یک فرصت فوق العاده است تا محصولات خود را برای خریداران محلی که به دنبال خرید فوری هستند، قابل مشاهده کنند. ویژگی جستجوی محصولات در گوگل مپ یا بازاریابی گوگل مپ به کسب وکارها اجازه می دهد که محصولاتی که در انبار دارند را به مشتریان نشان دهند و از طریق این ویژگی، مشتریان به راحتی فروشگاه های نزدیک را پیدا کنند که آن محصولات را در اختیار دارند.
این امر نه تنها تجربه خرید راحت تری برای مشتریان ایجاد می کند بلکه می تواند به افزایش فروش و جذب مشتریان جدید فروشگاه های فیزیکی در مناطق مختلف کمک کند. به ویژه در ایام تعطیلات، زمانی که مشتریان به دنبال خرید فوری هستند، استفاده از این ویژگی می تواند تفاوت زیادی در موفقیت کسب وکار ایجاد کند.
ویژگی جستجوی محصولات در گوگل مپ، در حال حاضر در ایران فعال نیست. این ویژگی برای برخی کشورها فعال شده و ممکن است در آینده در دسترس کشورهای دیگر مثل ایران قرار بگیرد.
به محض فعال شدن این امکان در ایران، تیم نیوسئو شما را مطلع خواهد کرد. در این صورت، کسب وکارها باید اطلاعات محصولات و موجودی خود را به طور مرتب به روزرسانی کنند تا از این ویژگی بهره برداری کامل کنند و مشتریان بیشتری جذب کنند، به ویژه در تعطیلات که خرید فوری افزایش می یابد.
راهنمای اجرایی فروشندگان، جهت بازاریابی در گوگل مپ
فروشندگان باید بر سه مؤلفه کلیدی تمرکز کنند تا بتوانند از ویژگی جستجوی محصول در گوگل مپ به خوبی بهره برداری کرده و موفق شوند.
1. نشان گذاری داده های ساختاریافته
دیدگاه موجودی محلی بستگی به استفاده صحیح از نشان گذاری Schema.org دارد.
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org",
"@type": "Product",
"name": "Pickleball Paddle Pro X1",
"description": "Professional grade pickleball paddle",
"sku": "PP-X1-2024",
"brand": {
"@type": "Brand",
"name": "SportsPro"
},
"offers": {
"@type": "Offer",
"availability": "https://schema.org/InStock",
"price": "89.99",
"priceCurrency": "USD",
"availableAtOrFrom": {
"@type": "Store",
"name": "SportStore Downtown",
"address": {
"@type": "PostalAddress",
"streetAddress": "123 Main Street",
"addressLocality": "Austin",
"addressRegion": "TX",
"postalCode": "78701"
}
}
}
}
</script>
۲. مدیریت موجودی برای بازاریابی در گوگل مپ
برای اطمینان از عملکرد صحیح این ویژگی، پیگیری دقیق موجودی اهمیت زیادی دارد. برای حفظ دقت داده ها، مراحل زیر را دنبال کنید:
- به طور منظم با Google Merchant Center همگام سازی کنید.
- به روزرسانی های موجودی را خودکار کنید.
- حداقل هر ۲۴ ساعت یک بار موجودی خود را به روز کنید.
۳. یکپارچگی اطلاعات مکان فروشگاه در گوگل مپ
اطلاعات دقیق موقعیت فروشگاه به مشتریان کمک می کند پس از کشف محصولات، شما را پیدا کنند.
عناصر کلیدی که باید بر روی آنها تمرکز کنید:
- اطمینان حاصل کنید که پروفایل کسب وکار گوگل شما صحیح است.
- اطلاعات جغرافیایی خود را دقیق نگه دارید.
- ساعات کاری خود را به طور منظم به روز کنید.
- تنظیمات در دسترس بودن برداشت را در صورت نیاز تنظیم کنید.
برای فروشندگانی که قصد دارند از این ویژگی به بهترین شکل استفاده کنند، مراحل پیشنهادی به شرح زیر است:
- تنظیمات Google Merchant Center خود را بررسی کنید.
- داده های ساختاریافته لازم را پیاده سازی کنید.
- ارسال داده های خود را آزمایش کنید.
- عملکرد خود را از طریق گوگل سرچ کنسول نظارت کنید.
- فیدهای موجودی خود را به طور منظم به روز کنید.
این بروزرسانی می تواند به جذب مشتریان بیشتر فروشگاه های فیزیکی در طول فصل خرید، تعطیلات و پس از آن کمک کند. برای اطلاعات بیشتر، گوگل راهنماهای دقیق تری را در بخشhelp sections Google Merchant Centerقرار داده است.
این مقاله ادامه دارد…