کدام روش لینک دهی در داخل سایت بهتر است؟

URL مطلق برای لینک دهی,URL مطلق یا نسبی,URL نسبی برای لینک دهی

لینک دهی داخلی یک وب سایت می تواند تاثیر زیادی در برنامه های سئو وب سایت داشته باشد. یکی از مباحث قدیمی در این زمینه استفاده از آدرس URL برای لینک دهی می باشد، اینکه در زمان لینک دهی داخلی از URLهای مطلق استفاده شود یا از URLهای نسبی مبحث اصلی این مقاله از آموزش سئو سایت،نیوسئو می باشد.در اینجا به بررسی این مفاهیم و انتخاب مناسب بین آن ها در لینک دهی داخلی می پردازیم:

URL مطلق در لینک دهی داخلی چیست؟

یک URL مطلق، آدرسی کامل است که تمام جزئیات مسیر را شامل می شود. این جزئیات عبارتند از:

  1. پروتکل: مانند HTTP یا HTTPS
  2. زیر دامنه: در صورت وجود، مانند “www”
  3. دامنه: نام اصلی سایت، مانند “example.com”
  4. مسیر: مسیر دقیق صفحه مورد نظر در سایت، مانند “/category/topic.html”
  5. نام فایل: نام فایل صفحه، مانند “topic.html”

به عنوان مثال:

<a href="https://www.example.com/category/topic.html">anchor text</a>

در اینجا، “example.com/category/topic.html” یک URL مطلق است که به صفحه ای خاص در سایت “example.com” اشاره دارد.

URL نسبی در لینک دهی داخلی چیست؟

یک URL نسبی، آدرسی است که فقط شامل مسیر به یک فایل یا صفحه وب می باشد. به عبارت دیگر، فقط بخشی از یک URL کامل را شامل می شود.

در اینجا یک نمونه از استفاده URL نسبی در لینک دهی داخلی آمده است:

<a href="/topic.html">anchor text</a>

یک URL نسبی فرض می کند لینکی که اضافه شده است، بخشی از همان دامنه است و مسیر مشابهی با صفحه فعلی را دنبال می کند.

به عنوان مثال، اگر شما از صفحه example.com/category/topic.html لینک بدهید و از

<a href="/subcategory/topic2.html">anchor text</a>

استفاده کنید، این لینک شما را به example.com/category/subcategory/topic2.html هدایت خواهد کرد.

URL مطلق برای لینک دهی,URL مطلق یا نسبی,URL نسبی برای لینک دهی

URL مطلق یا URL نسبی: کدام را انتخاب کنیم؟

در ادامه آموزش های آدرس url برای لینک دهی، برخی از دلایلی که باعث انتخاب یک URL مطلق یا یک URL نسبی برای لینک دهی داخلی شود را به طور کامل بررسی می کنیم.

دلایل استفاده از URLهای نسبی چیست؟

– استفاده از URLهای نسبی بین توسعه دهندگان وب معمولاً یک ترجیح کدنویسی است، به ویژه برای وب سایت های جدید، زیرا به کار بردن این لینک ها برای انتقال از محیط توسعه به محیط تولید قابل انتقال تر و راحت تر می باشد.

– همچنین با وب سایت هایی که از URLهای نسبی برای لینک دهی استفاده می کنند، مهاجرت وب سایت ها نیز آسان تر می شود (مثلا از HTTP به HTTPS تبدیل شوید یا تغییر نام دامنه خود را انجام دهید) لینک های نسبی بدون نیاز به ریدایرکت کردن، فوری کار می کنند.

– بعضی افراد هم ممکن است با استفاده از URLهای نسبی، تجربه بارگذاری سریع تری را در وب سایت مشاهده کنند، اگرچه این تفاوت در سرعت بارگذاری بسیار کوچک و ناچیز است و تاثیر چندانی بر سئو ندارد اما می تواند دلیلی بر ترجیح دادن URL نسبی برای لینک دهی باشد.

دلایل استفاده از URLهای مطلق چیست؟

– مشکلات مربوط به محتوای تکراری ممکن است در لینک دهی داخلی با استفاده از URLهای نسبی در سئو سایت پیش بیایند، اما با URLهای مطلق پیش نمی آیند.

– فرض کنید نسخه HTTP وب سایت و نسخه HTTPS آن را به طور همزمان دارید (یعنی نسخه HTTP را به HTTPS ریدایرکت ۳۰۱ نکرده اید). اگر هنگام لینک دادن از یک URL مطلق استفاده کنید، هیچ ابهامی در مورد اینکه صفحه وب روی کدام دامنه قرار دارد وجود نخواهد داشت زیرا شامل آدرس کامل URL برای لینک دهی می شود.

اما اگر از URLهای نسبی استفاده کنید، موتورهای جستجو مانند گوگل ممکن است فرض کنند که لینک به هر دو نسخه HTTP و HTTPS اشاره دارد. در این صورت، موتور جستجو ممکن است هر دو صفحه را در فهرست خود ثبت کند و مشکل تکراری بودن ایجاد شود.

– یک دلیل دیگر برای انتخاب URLهای مطلق برای لینک دهی حفظ بودجه ی خزش است یعنی تعداد صفحاتی که موتور جستجو در یک بازه زمانی مشخص می تواند خزش و فهرست کند.

گوگل اعلام کرده است که لینک های نادرست می توانند بر بودجه ی Crawl تاثیر بگذارند. این مشکل در محتواهای تکراری پیش می آید که از URLهای نسبی برای لینک دهی استفاده شده است.

نتیجه گیری:

استفاده از URLهای مطلق برای لینک دهی، اگرچه ابتدا ممکن است نیاز به کار بیشتری داشته باشد، اما در طولانی مدت نتایج بهتری را ایجاد می نماید. این باعث می شود موتورهای جستجو آن را بهتر درک کنند، از شکستن لینک ها جلوگیری می کنند، مشکلات محتوای تکراری را پیشگیری و بودجه ی خزش را حفظ می کنند.

نظر گوگل در مورد این مسئله در گذشته به اینصورت بیان شده است که در سال ۲۰۱۸، جان مولر از گوگل در توئیتی اظهار کرد؛ اینکه از لینک های مطلق یا نسبی استفاده شود برای سئو اهمیتی ندارد.

URLهای مطلق و نسبی,آدرس URL برای لینک دهی,آدرس کامل URL برای لینک دهی

اما سپس در سال ۲۰۱۹، مولر دوباره نظر خود را با توضیحاتی مفصل و متفاوت در خصوص استفاده از URLهای نسبی در مقابل مطلق، در ویدئویی ابراز کرد.

در آن ویدیو، مولر می گوید:

در حالتی که شما یک وب سایت کاملا تئوریکال و مطابق با ساختار اصولی دارید، اصلاً مهم نیست که در آدرس از URLهای مطلق یا نسبی برای لینک دهی استفاده کنید. بنابراین می توانید در این مورد، از هر آدرس URL که برای لینک دهی شما آسان تر است، استفاده کنید.

سپس او ادامه می دهد:

اگر وب سایت شما از نظر سئو ساختاری کامل تئوریکال نداشته باشد (اکثر وب سایت ها این طور هستند) استفاده از URLهای مطلق احتمالاً بهتر است. به این دلیل که با استفاده از URLهای مطلق، نیازی به نگرانی هایی مانند این نیست که، چه اتفاقی می افتد اگر گوگل یا برخی از کاربران به نسخه بدون WWW وب سایت شما دسترسی پیدا کنند. به این معنی که با URLهای مطلق، موتورهای جستجو همیشه به نسخه ای که شما آن را الویت قرار دادید بازمی گردند.

با توجه به همه دلایلی که مولر آورده و همچنین دلایلی که ما نیز در این مقاله آورده ایم، استفاده از URL های مطلق بهترین راه است.

در یک یادداشت نهایی، گوگل توصیه می کند که در لینک های کانونیکال برای تجربه سئو بهتر از URL های مطلق استفاده شود:

از مسیرهای مطلق به جای مسیرهای نسبی با rel=”canonical” استفاده کنید. اگرچه مسیرهای نسبی توسط گوگل پشتیبانی می شوند، اما ممکن است در طولانی مدت مشکلاتی ایجاد نمایند.

سوالات متداول: چگونه انتخاب بین URL های مطلق و نسبی بر روی رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر می گذارد؟

انتخاب بین URLهای مطلق و نسبی می تواند بر تأثیر رتبه بندی وب سایت شما توسط موتورهای جستجو تأثیر قابل توجهی داشته باشد. بیایید این موضوع را بیشتر بررسی کنیم تا بتوانیم پیامدهای آن را درک کنیم و شما را در انتخاب درست آدرس URL برای لینک دهی داخلی در وب سایت خود هدایت کنیم.

مبانی URLها: URL به معنای “آدرس یا محل دقیق یک منبع” می باشد و به عنوان آدرس یک صفحه وب در اینترنت عمل می کند. این شامل اجزای مختلفی از جمله پروتکل (http:// یا https://)، نام دامنه و مسیر به صفحه خاص است.

URLهای مطلق: URL مطلق آدرس کامل و خاص یک صفحه وب را فراهم می کند. این یک آدرس وب کامل است، از پروتکل تا نام صفحه. به عنوان مثال، “https://example.com/blog/article.html” یک URL مطلق است.

URLهای نسبی: یک URL نسبی آدرس کوتاه تر و انعطاف پذیرتری را ارائه می دهد که به زمینه درون وب سایت بستگی دارد. این URL تنها مسیر صفحه وب را نسبت به موقعیت فعلی شامل می شود. برای مثال، اگر ما در صفحه “https://example.com/blog/” باشیم، یک URL نسبی برای مقاله می تواند “article.html/” باشد.

تأثیر بر رتبه بندی موتور جستجو: چگونگی استفاده از URLهای مطلق یا نسبی می تواند بر نحوه خزش (پیمایش) و ثبت صفحات وب سایت توسط موتورهای جستجو تأثیر بگذارد. این امر می تواند بر چگونگی نمایش صفحات وب سایت شما در نتایج جستجو و همچنین بر رتبه بندی آنها تأثیرگذار باشد.

ساختار و SEO سایت: URLهای مطلق نقشه راه شفاف تری از ساختار و سلسله مراتب وب سایت به موتورهای جستجو ارائه می دهند. این موضوع به موتورهای جستجو کمک می کند تا روابط بین صفحات مختلف را بهتر درک کرده و اهمیت آنها را تعیین کند.

لینک های ورودی به وب سایت و رتبه بندی: طبق آموزش های بک لینک سازی وقتی در ساخت لینک از URLهای مطلق استفاده می شود، هر بک لینک یا مرجع خارجی به وب سایت شما، شامل آدرس کامل است یعنی اعتبار یا قدرت لینک که از منابع خارجی به صفحات وب شما منتقل می شود، حفظ شده و کاهش نمی یابد و در نتیجه سئو سایت شما تاثیرگذار است.

انعطاف پذیری و قابلیت جا به جایی: URLهای نسبی هنگام جابجایی یا تغییر نام صفحات انعطاف پذیری بیشتری دارند. از آنجا که این URLها به نام دامنه وابسته نیستند، می توانید به راحتی پیوندهای داخلی را بدون شکستن آن ها به روزرسانی و نگهداری کنید.

یکنواختی URL: یکنواختی در ساختار URL هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو مهم است. استفاده از URLهای مطلق در سراسر وب سایت باعث می شود که لینک ها حتی هنگام بازسازی معماری سایت نیز دست نخورده باقی بماند.

تصمیم گیری در مورد استفاده از URLهای مطلق یا نسبی مهم است، بنابراین در انتخاب نوع URL برای لینک دهی دقت کنید. تأثیرات آدرس URL برای لینک دهی که در این مقاله توضیح داده ایم به شما کمک می کند تا انتخابی آگاهانه داشته باشید که با اهداف سئو و ساختار وب سایت شما همخوانی داشته باشد.

مرحله به مرحله انتخاب  آدرس URL مناسب برای لینک دهی:

  1. درک تفاوت های بین URLهای مطلق و نسبی.
  2. در نظر گرفتن ساختار و سلسله مراتب وب سایت خود.
  3. ارزیابی تأثیر نمایه سازی موتورهای جستجو.
  4. بررسی عوامل اعتبار لینک و رتبه بندی.
  5. تحلیل انعطاف پذیری و قابلیت جابجایی URLهای نسبی.
  6. پیروی از یکنواختی URL در وب سایت خود.
  7. بهینه سازی بر اساس جستجوی اهداف خریدار.
  8. پیاده سازی بهترین روش ها بر اساس نیازهای خاص خود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود