آموزش سئو برای مبتدیان – رنک وب سایت 1

RankBrain چیست,آموزش سئو از مبتدی تا پیشرفته,الگوریتم رنک برین گوگل

در مباحث آموزش سئو از مبتدی تا پیشرفته قسمت های قبل، با مفاهیم کراول گوگل و ایندکس گوگل آشنا شدیم. در این جا قصد داریم شما را با مفهوم رنک وب سایت ها در گوگل آشنا کنیم تا بتوانید رتبه سایت خود را در گوگل افزایش دهید.

رتبه بندی سایت ها در گوگل

موتور های جستجو، URL ها را چگونه رتبه بندی می کند؟

موتور های جستجو چگونه تضمین می کنند که وقتی فردی یک عبارت را جستجو می کند به نتایج مورد نظر خودش می رسد؟ این فرآیند با نام رتبه بندی یا رنکینگ شناخته می شود که در آن، نتایج جستجو بر اساس مرتبط ترین تا کم ارتباط ترین عبارات جستجو شده، رتبه بندی می شوند.

برای مشخص کردن این ارتباط، موتور های جستجو از الگوریتم ها استفاده می کنند؛ الگوریتم ها فرایند یا فرمول هایی هستند که بر اساس آن اطلاعات ذخیره سازی شده، به روش معنی داری دریافت و مرتب می شوند. این الگوریتم ها تغییرات بسیار زیادی را در طول سال های اخیر داشته اند تا بتوانند کیفیت جستجو را افزایش دهند. به عنوان مثال گوگل، هر روز بر روی الگوریتم های خودش اصلاحاتی انجام می دهد. بعضی از این اصلاحات تغییرات کیفی کوچک هستند در حالی که بعضی از آن ها به روز رسانی های اصلی و مرکزی برای الگوریتم ها هستند که برای رفع مشکلات جدی ارائه می شوند، مانند اصلاح Penguin که اسپم بودن لینک ها را بررسی می کند. برای لیستی از به روز رسانی های تایید شده و تایید نشده گوگل از سال 2000، می توانید آپدیت الگوریتم های گوگل از 2011 تا 2018 را مشاهده کنید.

چرا این الگوریتم ها این قدر تغییر می کنند؟ آیا گوگل می خواهد توجه ما را به خودش جلب کند؟ در حالی که گوگل هیچ وقت هدف اصلی خودش را از انجام این کار ها نمیگوید، اما ما می دانیم که هدف گوگل در انجام این اصلاحات، بهبود کیفیت کلی جستجوها می باشد. به همین دلیل، در پاسخ به سوال های مرتبط با به روز رسانی الگوریتم ها، گوگل معمولا جواب هایی مطابق با این منظور می دهد: “ما به روز رسانی های کیفی را همیشه انجام می دهیم”. این موضوع نشان می دهد که اگر سایت شما بعد از تنظیم الگوریتم با مشکل رو به رو شود، می توانید سایت خودتان را مطابق با رهنمود کیفی گوگل و یا رهنمود نرخ بندی کیفیت گوگل (Google’s Quality Guidelines و Search Quality Rater Guidelines) مقایسه کنید. این دو ابزار به صورت دقیق نشان می دهند که موتور های جستجو چه چیزی می خواهد.

موتورهای جستجو و ویژگی های آنها

RankBrain چیست,آموزش سئو از مبتدی تا پیشرفته,الگوریتم رنک برین گوگل

موتورهای جستجو چه می خواهند؟

موتور های جستجو همیشه یک چیز میخواهند؛ ارائه پاسخ های مناسب به سوالات جستجو کننده ها با بهترین قالب ها. در صورتی که خواسته موتور جستجو همیشه یک چیز  بوده است، پس چرا به نظر می رسد که سئو نسبت به سال های قبل تغییر کرده است؟

فکر کنید یک نفر می خواهد زبان جدیدی را یاد بگیرد.

اول، درک این زبان خیلی ابتدایی است. در طول زمان، درک آن ها از زبان بیشتر می شود و سپس به معنا شناسی زبان می رسند؛ معنی پشت زبان و روابط بین کلمات و عبارات. در نهایت با تمرین کافی، زبان آموز به خوبی آن زبان را یاد می گیرد تا حتی بتواند نکات دقیق و ظریف را درک کند و بتواند نسبت به سوالات مبهم و یا ناقص نیز پاسخ بدهد.

وقتی که موتور های جستجو تازه زبان یاد گرفته بودند، به راحتی می شد با استفاده از حقه ها و تاکتیک های مختلف که در نهایت مخالف رهنمود های کیفی بود، این سیستم ها را بازی داد. مثلا می شد کلمات کلیدی مختلف را لابلای متن قرار داد. مثلا اگر شما می خواستید برای یک کلمه کلیدی خاص مانند “جوک های بامزه” رتبه بندی بشوید، می توانستید این کلمه “جوک های بامزه” را چندین مرتبه در صفحه خودتان قرار دهید و آن را درشت کنید به این امید که برای این عبارت، رتبه بهتری دریافت کنید:

به جوک های بامزه خوش آمدید! ما بامزه ترین جوک های جهان را می گوییم. جوک های بامزه، بامزه ها عالی هستند. جوک های بامزه منتظر شما هستند. بنشینید و جوک های بامزه بخوانید زیرا این جوک های بامزه می تواند شما را خوشحال کند. اینم از چند تا جوک بامزه!

این روش ها باعث می شد کاربر تجربه بسیار بدی به دست بیاورد و به جای این که به جوک های بامزه بخندد، بیشتر متن هایی را مشاهده می کردند که مزخرف و خسته کننده بود. این کار شاید در گذشته جواب می داده اما الان، موتور های جستجو اصلا چنین چیزی را نمی خواهد.

نقش لینک ها در سئو سایت

وقتی ما در رابطه با لینک ها صحبت می کنیم، منظور ما دو چیز است. بک لینک ها یا “لینک های ورودی”، لینک هایی هستند که از دیگر وبسایت ها می آیند یعنی وبسایت های دیگر لینک سایت شما را در مطالب خودشان قرار می دهند در حالی که لینک های داخلی، لینک هایی بر روی وبسایت خود شما هستند که بین صفحات سایت خودتان (یک سایت) قرار می گیرند.

بهبود رتبه سایت در گوگل,تاثیر محتوا در سئو,رتبه بندی سایت در گوگل

لینک ها از نظر پیشینه شان، نقش مهمی را در سئو ایفا کرده اند. از همان ابتدای کار، موتورهای جستجو به کمک نیاز داشتند تا مشخص کنند کدام URL ها نسبت به دیگران قابل اعتماد بودند تا رتبه بندی نتایج جستجو را مشخص کنند. محاسبه تعداد لینک هایی که به یک سایت خاص میرفت، به آن ها در این زمینه کمک بسیاری کرد.

بک لینک ها خیلی مشابه با ارتباطات زندگی واقعی و WOM (تبلیغات دهان به دهان) می باشند. بیایید یک کافی شاپ فرضی، مثلا کافی شاپ Jenny را در نظر بگیریم.

  • پیشنهاد توسط دیگران به یکدیگر = نشانه ای خوب از اعتبار

به عنوان مثال، افراد بسیاری به شما گفته اند که کافی شاپ Jenny بهترین کافی شاپ در شهر می باشد.

  • پیشنهاد از طرف خودتان = گرایش نسبت به آن که شاید نشانه ای اعتبار نباشد

مثال : کافی شاپ Jenny این ادعا را مطرح می کند که بهترین کافی شاپ در شهر می باشد

  • پیشنهاد از منابع نامربوط و یا کم کیفیت = نشانه ای خوب از اعتبار نمی باشد و حتی ممکن است به عنوان اسپم در نظر گرفته شود

مثال : Jenny به افرادی که تا به حال کافی شاپ او را ندیده اند پول می دهد تا آن افراد، به دیگران بگویند که کافی شاپ او خیلی عالی بوده است.

  • بدون پیشنهاد خاص از هیچ جایی = اعتبار نامشخص

مثال : کافی شاپ Jenny ممکن است خوب باشد، اما اگر هیچ کسی در رابطه با آن هیچ نظری را به شما منتقل نکند، احتمالا نمی توانید کافی شاپ او را پیدا کنید.

به همین دلیل رتبه بندی صفحه ها ایجاد شد. رتبه صفحه (بخشی از الگوریتم اصلی گوگل) یک الگوریتم تحلیل لینک ها می باشد که بر اساس نام یکی از موسس های گوگل یعنی Larry Page نام گذاری شده است. الگوریتم PageRank اهمیت یک صفحه وب را با اندازه گیری کیفیت و کمیت لینک های ورودی به آن، اندازه گیری می کند. فرض این الگوریتم این است که هر چه محتوای موجود در یک صفحه ارتباط مفهومی بیشتری با یک عبارت داشته باشد و هر چه یک صفحه مهم تر و قابل اعتماد تر باشد، لینک های بیشتری را دریافت می کند.

هر چه بک لینک های طبیعی بیشتری را از وبسایت های معتبر (قابل اعتماد) دریافت کنید، شانس شما برای رسیدن به رتبه بالاتر در میان نتایج جستجو بیشتر خواهد بود. 

تاثیر محتوا در سئو سایت

اگر لینک ها، کاربران را به چیزی که می خواستند نمی رسانند، اصلا اهمیتی نداشتند. این چیزی که کاربر می خواهد، همان محتوا است! محتوا چیزی فراتر از یک کلمه است؛ محتوا ممکن است هر چیزی باشد که کاربر برای آن جستجو می کند. مثلا محتوای ویدئویی، محتوای تصویری و یا محتوای متنی. در صورتی که موتور های جستجو ماشین های پاسخ گویی باشند، محتوا ابزاری است که این ماشین ها پاسخ مد نظر کاربر را ارائه می کنند.

هر بار که یک نفر جستجو انجام می دهد، هزاران نتیجه ممکن وجود دارد، پس موتور جستجو چگونه تصمیم می گیرد که کدام صفحه برای کاربر ارزشمند می باشد؟ بخش بزرگی از تعیین رتبه صفحه شما برای عبارت جستجو شده، این است که محتوای روی صفحه شما تا چه حدی مطابق با هدف جستجوی کاربر می باشد. به بیان دیگر، آیا صفحه شما مطابق با کلمات جستجو شده توسط کاربر می باشد و آیا می تواند به کاربر کمک کند تا به هدف خودش برسد؟

به دلیل تمرکز بر روی رضایت کاربر و تامین هدف او، هیچ معیار مشخصی برای اندازه محتوای شما، تعداد کلمات کلیدی مورد استفاده در آن و یا کلمات موجود در تگ های هدر آن وجود ندارد. تمام این موارد می توانند در عملکرد صفحه شما در زمینه جستجو تاثیر داشته باشند اما تمرکز اصلی باید بر روی کاربری باشد که قرار است از محتوا استفاده کند.

امروزه، با صد ها یا هزاران سیگنال رتبه بندی، سه مورد همیشه مد نظر بوده است: لینک های ورودی به سایت شما (که به عنوان ابزار اعتبار سنجی کمکی مورد استفاده قرار می گیرد)، محتوای درون صفحه (کیفیت محتوایی که مطابق با نیاز کاربر می باشد) و RankBrain.

RankBrain چیست؟

رنک وب سایت

رنک برین (RankBrain)، یک بخش یادگیری ماشینی از الگوریتم اصلی گوگل می باشد. یادگیری ماشین یک برنامه کامپیوتری است که در طول زمان از طریق مشاهده ها و داده های تمرینی جدید، سعی می کند تا پیش بینی های خودش را بهبود بخشد. به بیان دیگر، این ماشین همیشه در حال یادگیری می باشد و به دلیل این که همیشه در حال یادگیری است، نتایج جستجو نیز همیشه در حال بهبود می باشد.

به عنوان مثال در صورتی که رنک برین مشاهده کند که یک URL با رتبه پایین تر نتایج بهتری را برای کاربران در مقایسه با یک URL با رتبه بالاتر ایجاد می کند، قطعا رنک برین نتایج خودش را اصلاح می کند و محتوای مربوطه را با رتبه بالاتری به کاربر ارائه می دهد و در نتیجه محتوایی که با هدف کاربر ارتباط کمی دارد را در رتبه های پایین تر قرار می دهد.

درست مانند بیشتر موارد مرتبط با موتور جستجو، ما دقیقا نمی دانیم الگوریتم رنک برین گوگل از چه چیز هایی تشکیل شده است، اما ظاهرا خود افراد مشغول در گوگل هم نمی دانند.

این موضوع برای سئو چه اهمیتی دارد؟

به دلیل این که گوگل همواره از الگوریتم رنک برین استفاده می کند تا مفید ترین و مرتبط ترین محتوا را ارتقا دهد، ما باید تمرکز خودمان را برای تامین هدف جستجوگر بیش از پیش قرار دهیم. ما باید بهترین اطلاعات ممکن و تجربه منحصر به فردی را برای جستجوگر هایی که ممکن است به صفحات سایت ما بیایند ارائه کنیم و با این کار، یک گام اولیه و مهم در دنیای رنک برین بر می داریم.

معیار های مشارکت : همبستگی، علیت یا هر دو؟

با رتبه بندی های گوگل، معیار های مشارکت احتمالا به صورت نسبی شامل همبستگی و علیت می شود.

وقتی که ما از معیار های مشارکت صحبت می کنیم، منظور ما داده هایی است که نشان می دهد جستجوگر ها با سایت شما بر اساس نتایج به دست آمده چگونه تعامل برقرار می کنند. این موارد می تواند شامل نمونه های زیر باشد:

  • کلیک ها (بازدید از سایت).
  • زمان ماندن روی صفحه (مقدار زمانی که بازدید کننده قبل از ترک صفحه، در آن سپری می کند)
  • بانس ریت (درصدی از بازدید کننده ها که فقط یک صفحه سایت شما را می بینند و سپس آن را ترک می کنند)
  • Pogo-sticking (یعنی کلیک کردن بر روی نتایج ارگانیک سایت و سپس بازگشت به SERP ها برای انتخاب یک نتیجه دیگر)

بسیاری از تست ها از جمله نظر سنجی ضریب رتبه بندی خود Moz، نشان داده است که این معیار های مشارکت با رتبه بندی بالاتر همبستگی دارند اما به صورت شفاف و مستقیم، دلیلی بر رتبه بندی بالاتر نمی باشند. آیا معیار های مشارکت خوب برای یک سایت نشان دهنده رتبه بندی قوی در سایت ها شود؟ و یا سایت ها به این دلیل رتبه بندی خوبی می گیرند که معیار های مشارکت قوی دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود