آموزش سئو برای مبتدیان – رنک وب سایت 2

آموزش سئو,آموزش سئو از مبتدی تا پیشرفته,آموزش سئو برای افراد مبتدی

مباحث آموزش سئو برای افراد مبتدی، که تا اینجا در نیوسئو مطرح شده است شامل بخش های زیر می باشد:

آموزش سئو برای مبتدیان – مفاهیم سئو

آموزش سئو برای مبتدیان – عملکرد موتورهای جستجو

آموزش سئو برای مبتدیان – خزنده وب

آموزش سئو برای مبتدیان – ایندکس وب سایت

آموزش سئو برای مبتدیان – رنک وب سایت 1

در آخرین بخش از سری مقالات آموزش سئو از مبتدی تا پیشرفته به معرفی الگوریتم رنک برین پرداختیم و اهمیت آن برای سئو سایت را معرفی کردیم. در اینجا به ادامه مبحث رنک وب سایت ها می پردازیم:

گوگل چه گفته است؟

در حالی که گوگل هیچ وقت از عبارت “سیگنال های رتبه بندی مستقیم” استفاده نمی کنند، گوگل به صورت شفاف بیان کرده است که آن ها از داده های کلیک کاربر ها استفاده می کنند تا SERP ها را برای عبارات جستجو شده خاص، اصلاح کنند.

مسئول سابق کیفیت جستجو در گوگل، Udi Monber گفته است که:

“خود روند رتبه بندی تحت تاثیر داده های کلیک کاربران می باشد. در صورتی که ما مشخص کنیم که برای یک عبارت جستجو شده خاص، 80% از افراد بر روی مورد 2 کلیک می کنند و 10% از افراد بر روی مورد 1 کلید می کنند، بعد از مدتی متوجه می شویم که مورد 2 چیزی است که مردم می خواهند، به همین دلیل رتبه آن را ارتقا می دهیم.”

یک نظر دیگر از طرف مهندس سابق گوگل Edmond Lau نیز به صورت زیر است:

“کاملا مشخص است که هر موتور جستجوی منطقی، از داده های کلیک بر روی نتایج خودش استفاده می کند تا رتبه بندی ها را اصلاح کرده و در نهایت منجر به بهبود نتایج سایت شود. فرآیند اصلی این که داده های کلیک بر روی وبسایت ها چگونه مورد استفاده قرار می گیرد معمولا برای هر موتور جستجو متفاوت می باشد، اما گوگل به صورت شفاف از داده های کلیک کاربران با استفاده از روش های اختصاصی بر روی سیستم خودش مانند آیتم های محتوایی تنظیم شده بر اساس رتبه بندی، استفاده می کند.”

به دلیل این که گوگل باید کیفیت جستجوهای خودش را در سطح خوبی نگاه داشته و همواره آن را بهبود دهد، به نظر می رسد که تاثیر معیارهای مشارکت چیزی فراتر از همبستگی ساده می باشد، اما به نظر می رسد که گوگل هم از این معیارها به صورت مستقیم برای سیگنال رتبه بندی سایت ها استفاده نمی کند چون این معیار ها تنها برای افزایش کیفیت جستجو مورد استفاده قرار می گیرند و رتبه بندی سایت به عنوان یک اثر جانبی از این روند، ایجاد می شود.

چیز هایی که تست های مختلف تایید می کنند

تست های مختلف تایید کرده اند که گوگل ترتیب SERP را در پاسخ به مشارکت جستجوکننده مرتبط می کند:

  • تست Rand Fishkin در 2014 باعث شد که یک URL که در رتبه هفتم قرار داشت، در اثر کلیک حدود 200 نفر بر روی آن در SERP، به رتبه اول برود. جالب بود که این بهبود در رتبه بندی مبتنی بر مکان افرادی بود که این لینک را بازدید کرده بودند. جایگاه رتبه بندی در ایالات متحده به بهترین حالت رسید که بسیاری از افرادی که بر روی این لینک کلیک کرده بودند هم در ایالات متحده بودند، در حالی که این نتیجه همچنان در Google Canada و Google Australia در سطح پایین صفحه قرار داشت .
  • مقایسه Larry Kim از صفحه های بالا و میانگین زمان توقف در سایت، قبل و بعد از RankBrain به نظر نشان می داد که بخش یادگیری ماشینی الگوریتم گوگل رتبه صفحاتی که افراد وقت زیادی را روی آن نمی گذارند را کاهش می دهد.
  • تست های Darren Shaw نیز نشان داده است که رفتار کاربران بر روی جستجوهای محلی و بسته های نقشه، تاثیر دارد.

به دلیل این که معیار های مشارکت کاربرها به صورت شفاف برای بهبود کیفیت SERP ها مورد استفاده قرار می گیرد و در نتیجه جایگاه رتبه بندی سایت نیز در اثر آن مشخص می شود، می توان گفت که کارشناسان سئو می توانند از این معیار های مشارکت استفاده کنند تا صفحه مورد نظر خودشان را بهینه سازی کنند. مشارکت کیفیت صفحه وبسایت شما را تغییر نمی دهد، بلکه باعث می شود که ارزش نسبی شما نسبت به دیگر نتایج جستجو شده برای کاربر افزایش پیدا کند. به همین دلیل حتی گاهی بدون تغییر در صفحه یا بک لینک های خودتان، در صورتی که رفتار جستجو کننده ها به صورتی باشد که نشان دهد آن ها صفحه های دیگر را دوست دارند، رتبه بندی شما کاهش پیدا می کند.

از نظر رتبه بندی صفحه های وب، معیار های مشارکت مانند حقیقت سنجی می باشند. اهداف عینی مانند لینک ها و محتوا نخست رتبه صفحه را مشخص می کنند، سپس معیار های مشارکت به گوگل کمک می کنند تا مشخص کنند که آیا رتبه بندی این صفحه به صورت درست انجام شده است.

تکامل نتایج جستجو

در زمانی که موتورهای جستجو مثل امروز خیلی پیچیده نشده بودند، عبارت “10 لینک آبی” ایجاد شد که برای توصیف ساختار ساده SERP ها مورد استفاده قرار می گرفت. هر بار که یک جستجو انجام می شد، گوگل یک صفحه با 10 نتیجه ارگانیک را ارائه می کرد که همه آن ها در یک قالب بودند.

در این زمینه جستجو، وظیفه سئو حفظ کردن اولین جایگاه در نتایج بود. اما سپس چیزی رخ داد. گوگل شروع به افزودن نتایج با قالب های جدید در صفحه نتایج کرد که با نام ویژگی های SERP شناخته می شود. بعضی از این ویژگی های SERP شامل این موارد می باشد:

  • تبلیغات پولی
  • نتایج برجسته (Featured snippets)
  • بسته های (نقشه) محلی
  • پنل دانش
  • سایت لینک ها (sitelink)

و گوگل همیشه در حال افزایش ویژگی های جدید می باشد. حتی گوگل “SERP های نتیجه صفر” را ارائه کرده است، پدیده ای که تنها نتایجی از گراف دانش گوگل بر روی SERP نشان داده می شود و هیچ نتیجه ای زیر آن دیده نمی شود و فقط یک گزینه برای “مشاهده نتایج بیشتر” وجود دارد.

اضافه شدن این ویژگی ها باعث شد که به دو دلیل، اضطراب اولیه ایجاد شود. یک دلیل این بود که بسیاری از این ویژگی ها باعث شده بود که نتایج ارگانیک بر روی SERP ها کاهش پیدا کند. یک اثر جانبی دیگر این ویژگی ها هم این بود که تعداد کمتری از جستجو کننده ها بر روی جستجوهای ارگانیک کلیک می کنند زیرا بسیاری از عبارات جستجو شده در همان صفحه SERP پاسخ داده می شود و کاربر نیاز ندارد تا بر روی لینک ها کلیک کند.

پس گوگل چرا دارد این کار را می کند؟ همه این ها به تجربه کاربر مربوط می باشد. رفتار کاربر نشان می دهد که بعضی از عبارات جستجو شده با قالب های محتوایی مختلفی تامین نیاز می شوند. الان می توانید ببینید که انواع مختلفی از ویژگی های SERP مطابق با هدف جستجوهای مختلفی می باشد.

ما در این رابطه در بخش سوم بیشتر صحبت می کنیم اما برای اکنون، ما باید بدانیم که پاسخ ها را می توان با قالب های مختلفی در اختیار کاربر قرار داد و نحوه ی ساختار محتوای شما بر روی قالبی که در جستجو ظاهر می شود، تاثیر زیادی دارد.

جستجوی محلی

آموزش سئو,آموزش سئو از مبتدی تا پیشرفته,آموزش سئو برای افراد مبتدی

یک موتور جستجو مانند گوگل دارای ایندکس اختصاصی خودش از لیست بندی کسب و کار های محلی می باشد که بر اساس آن، یک لیست از نتایج محلی را به کاربر ارائه می کند.

اگر شما برای کسب و کاری که دارای مشتری هایی با محل فیزیکی (یعنی مشتری های غیر دیجیتال) می باشد (مثلا یک دندان پزشک) و یا کسب و کاری که برای ملاقات با مشتری طی مسافت می کند (مانند لوله کش) کار سئو انجام می دهید، باید مطمئن شوید که شما یک لیست بندی رایگان Google My Business را ارائه کرده، تایید کرده و آن را بهینه سازی می کنید.

وقتی که بحث نتایج جستجوی محلی مطرح می شود، گوگل از عوامل اصلی برای مشخص کردن رتبه بندی استفاده می کند:

  1. ارتباط
  2. فاصله
  3. برجستگی
  • ارتباط

ارتباط نشان می دهد که کسب و کار محلی تا چه حدی مطابق با جستجوی کاربر می باشد. برای تضمین این که کسب و کار هر فعالیتی که انجام می دهد مرتبط با جستجوی کاربر می باشد، باید مطمئن شویم که اطلاعات کسب و کار دقیق و صحیح باشد.

  • فاصله

گوگل از مکان جغرافیایی شما استفاده می کند تا نتایج  بهتری را به شما ارائه کند. نتایج جستجوهای محلی نسبت به نزدیکی شما بسیار حساس هستند و در ارائه نتایج برای عبارات جستجو شده، مکان هایی را ارائه می کند که به کاربر نزدیک باشد و یا اگر کاربر مکان خاصی را در جستجو مطرح کرده باشد، نتایج بر اساس آن ارائه می شوند.

نتایج جستجوهای ارگانیک به مکان جستجو کننده حساس هستند، ازین رو به ندرت مشابه با نتایج بسته های محلی ارائه می شوند.

  • امتیاز

با در نظر داشتن امتیاز و برتری، گوگل تلاش دارد تا کسب و کار هایی که در دنیای واقعی شهرت و اعتبار دارند را ارتقا دهد. به علاوه برتری آفلاین کسب و کار، گوگل بعضی از عوامل آنلاین را هم برای مشخص کردن رتبه بندی های محلی در نظر می گیرد از جمله:

  1. نظرات

تعداد نظراتی که گوگل در رابطه با یک کسب و کار محلی دریافت می کند و مفاهیم آن ها تاثیر محسوسی بر روی رتبه بندی نتایج محلی دارد

  1. استنادات

 یک “استناد کسب و کار” یا “لیست بندی های کسب و کار” یک مرجع مبتنی بر وب برای تجارت محلی می باشد که با نام “NAP” شناخته می شود (نام، آدرس و شماره تلفن) که بر روی یک بستر محلی قرار گرفته است (Yelp ،Acxiom ،YP Infogroup ،Localeze و غیره).

رتبه بندی های محلی، تحت تاثیر تعداد و ثبات این استنادات محلی می باشد. گوگل، داده های خودش را از منابع مختلفی به دست می آورد تا به صورت پیوسته لیست بندی های تجاری خودش را بهبود بخشد. زمانی که گوگل مرجع های مختلف و مشابه با هم را برای نام، مکان و شماره تلفن یک کسب و کار پیدا می کند، باعث می شود که اعتماد گوگل نسبت به اعتبار اطلاعات افزایش پیدا کند. سپس این موضوع باعث می شود که گوگل بتواند با درجه بالایی از اطمینان نتایج را به شما ارائه کند. گوگل از اطلاعات مختلف از دیگر منابع بر روی وب مانند لینک ها و مقاله ها استفاده می کند.

  1. رتبه بندی های ارگانیک

بهترین فعالیت ها در زمینه سئو بر روی سئو محلی هم قابل استفاده می باشد، زیرا گوگل جایگاه یک وبسایت در نتایج جستجوهای ارگانیک را برای تعیین رتبه بندی محلی نیز استفاده می کند.

در بخش بعدی، شما بهترین فعالیت های سئو داخلی را یاد می گیرید که به گوگل و کاربر ها کمک می کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند.

  1. مشارکت محلی [امتیاز ویژه!] 

با وجود این که گوگل مشارکت محلی را به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده رتبه بندی محلی معرفی نکرده است، نقش مشارکت با زمان افزایش پیدا می کند. گوگل همواره نتایج محلی را با استفاده از داده های دنیای واقعی مانند زمان های بازدید از صفحه و مدت زمان میانگین، بهبود می دهد.

جستجوی محلی,رنک وب سایت,کسب و کار های محلی

و حتی به جستجو کننده ها این امکان را می دهد تا حتی از کسب و کار ها سوال بپرسند!

موتورهای جستجو

بدون شک حالا بیش از قبل، نتایج محلی تحت تاثیر داده های زمان واقعی قرار دارند. این موضوع به صورت فعال نشان می دهد که محقق ها چگونه با کسب و کار محلی تعامل داشته و به آن پاسخ می دهند و فقط مرتبط با آمار محض (و اطلاعاتی که می توان آن ها را دست کاری کرد!) مانند لینک ها و استنادات نمی باشد.

به این دلیل که گوگل می خواهد بهترین خدمات را ارائه کند، یعنی مرتبط ترین کسب و کار های محلی مطابق با جستجوی کاربر، قطعا گوگل از معیار های مشارکت زمانی واقعی استفاده می کند تا کیفیت و ارتباط این نتایج را ارزیابی کند.

شما اصلا مجبور نیستید که ورودی و خروجی های الگوریتم های گوگل را درک کنید (این موضوع همیشه یک راز خواهد بود!)، اما الان شما یک دانش اولیه در رابطه با نحوه یافتن، تفسیر، ذخیره سازی و رتبه بندی محتوا توسط موتور جستجو دارید. با استفاده از این دانش، می خواهیم در قسمت بعدی مبحث انتخاب کلمات کلیدی هدف در محتوا را بررسی کنیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود