راهنمایی جامع و معتبر درباره ساخت بک لینک در چند قسمت گردهم آورده ایم. امیدواریم با مطالعه و به کارگیری آن، بتوانید با نحوه ساخت بک لینک آشنا شده و بک لینک هایی قوی و با کیفیت برای وب سایت خود بسازید.
این مقاله، جامع ترین راهنمای روی سیاره، برای ایجاد بک لینک می باشد.
من می خواهم به شما تکنیک هایی را آموزش بدهم برای ساخت بک لینک، که در سال 2018 بسیار مفید بودند.
به صورت خلاصه می توان گفت اگر شما می خواهید رتبه بندی گوگل بالاتری داشته باشید، قطعا عاشق این راهنما می شوید.
خب حالا بیایید کار را شروع کنیم.
سرفصل های سری مقالات راهنمای بک لینک
بخش اول : مبانی بک لینک ها
بخش دوم : نحوه ایجاد بک لینک هایی که واقعا کار می کنند
بخش سوم: نحوه ایجاد “لینک مگنت ها”
بخش چهارم : نحوه تبدیل محتوا به بک لینک
بخش پنجم : استراتژی های مورد علاقه من برای ایجاد بک لینک
بخش ششم : نکات اضافی، استراتژی ها و نمونه های واقعی
بخش اول : مبانی بک لینک
در این بخش، ما مبانی اولیه بک لینک را بررسی می کنیم.
نخست، شما متوجه میشوید که یک بک لینک دقیقا چیست.
همچنین توضیح می دهیم که چرا بک لینک ها این قدر برای بهینه سازی موتور جستجو (سئو) اهمیت دارند.
بک لینک ها چه چیزی هستند؟
بک لینک ها (که همچنین با نام “لینک های ورودی” یا “لینک های خارجی” هم شناخته می شوند)، لینک هایی هستند که از دیگر وبسایت ها، به وبسایت شما ایجاد شده اند. موتورهای جستجو، بک لینک ها را به عنوان “رای مثبت” برای وبسایت و محتوای شما در نظر میگیرند که این موضوع باعث می شود که رتبه بندی سایت شما در نتایج جستجو بهبود پیدا کند.
ضرورت لینک سازی برای افزایش رتبه سایت در گوگل
چرا ما برای رتبه بندی سایت به بک لینک نیاز داریم؟
همانطور که گفتم، بک لینک ها در اصل امتیاز های مثبت از طرف دیگر وبسایت ها هستند. هر کدام از این امتیاز های مثبت به موتور جستجو می گویند که : “این محتوا معتبر، ارزشمند و مفید می باشد”.
بنابراین شما هر چه از این امتیاز ها بیشتر داشته باشید، سایت شما در گوگل و دیگر موتور های جستجو رتبه بندی دریافت خواهد کرد.
استفاده از لینک ها به عنوان یک سیستم امتیاز گیری، کار جدیدی نیست. در واقع، بک لینک ها مبنای اولیه الگوریتم های اصلی گوگل را ایجاد کردند (الگوریتمی که با نام “PageRank” شناخته می شود.)
با وجود این که گوگل از آن زمان تاکنون هزاران تغییر در این الگوریتم ایجاد کرده است، بک لینک ها هنوز یکی از مهم ترین سیگنال های رتبه بندی سایت ها می باشند.
به عنوان مثال، یک مطالعه اخیر در این زمینه که من هم بخشی از آن بودم، نشان داد که لینک ها هنوز اولین سیگنال رتبه بندی گوگل هستند.
همچنین گوگل هم تایید کرده است که لینک ها هنوز یکی از مهم ترین عوامل رتبه بندی در موتور جستجویشان می باشد.
سوال ما این است:
ما چطور می توانیم بک لینک به دست بیاوریم؟
و این که ما چطور می توانیم بک لینک هایی به دست بیاوریم که باعث شود سایت ما به صفحه اول گوگل برود؟ خب، این چیزی است که ما می خواهیم در بخش دو به آن رسیدگی کنیم …
بخش دوم : نحوه ایجاد بک لینک موثر
بک لینک هایی هستند که می توانند تفاوت های ناچیزی را ایجاد کنند.
بک لینک هایی هم وجود دارند که می تواند یک تفاوت خیلی بزرگ ایجاد کنند.
(و حتی لینک هایی هم وجود دارند که می توانند به رتبه بندی شما آسیب بزنند)
در این بخش، من به شما نشان می دهم که چطور می توانید نوع درستی از بک لینک ها را ایجاد کنید.
همه بک لینک ها به صورت مشابه ایجاد نمی شوند.
به بیان دیگر، اگر شما می خواهید رتبه اول را در گوگل داشته باشید، شما باید سعی کنید بک لینک های با کیفیتی را ایجاد کنید.
اگر بخواهم به صورت دیگری بگویم:
یک بک لینک با کیفیت، ممکن است تاثیر بیشتری از 10.000 بک لینک کم کیفیت داشته باشد.
خب حالا ما چطوری می توانیم مشخص کنیم که آیا یک بک لینک کیفیت بالایی دارد یا کم کیفیت است؟
همانطور که مشخص می شود، تمام بک لینک های با کیفیت، دارای 5 ویژگی هستند.
- بک لینک معتبر
ویژگی اول مربوط به بک لینک هایی است که از سایت های قابل اعتماد و معتبر می آیند. این ویژگی کاملا بدیهی و مشخص است.
شما ترجیح می دهید که مثلا یک بک لینک از سایت دانشگاه هاروارد داشته باشید … یا از وبسایت یک آدم ناشناخته؟
همانطور که مشخص است، گوگل هم معتقد است که بک لینک ها باید از سایت های معتبر باشند.
این مفهوم به عنوان “اعتبار دامنه” مطرح می شود. در اصل، هر چه اعتبار دامنه یک سایت بیشتر باشد، می تواند اعتبار بیشتری را هم به سایت شما (از طریق همان لینک) منتقل کند.
به عنوان مثال، این یک لینکی است که من از TechCrunch دریافت کرده ام.
بر اساس سایت ahrefs، وب سایت TechCrunch یک دامنه کاملا معتبر می باشد:
(در ضمن، DR به معنی نرخ بندی اعتبار دامنه می باشد. Ahrefs بر اساس این پارامتر، میزان اعتبار یک وبسایت را مشخص می کند).
به دلیل این که این لینک از این چنین وب سایت معتبری می آید، گوگل هم روی آن حساب ویژه ای باز می کند. در واقع، من متوجه شدم که بعد از دریافت بک لینک از TechCrunch، افزایش محسوسی در ترافیک ارگانیک من در موتور جستجو ایجاد شد.
آیا به سختی می توان این لینک ها را به دست آورد؟… قطعا!
آیا ارزش این همه سختی را دارد؟ … باز هم قطعا!
در بخش سه، من به شما نشان می دهم که چگونه می توانید از سایت های معتبری مانند Forbes ،Mashable ،CNN و دیگر سایت ها، بک لینک دریافت کنید.
اما قبل از آن، باید ویژگی دوم یک بک لینک خوب را بررسی کنیم.
- درج عبارت کلیدی هدف در انکر تکست
ویژگی شماره 2 این است که این بک لینک ها، باید شامل کلمه کلیدی هدف شما در انکر تکست لینک باشند.
به صورت عمومی، بهتر است که لینک های شما دارای یک انکر تکست باشند که عبارت کلیدی هدف تان هم در آن وجود داشته باشد.
در حقیقت، مطالعه های انجام شده در این زمینه نشان می دهم که اگر انکر تکست هایی با عبارات کلیدی قدرتمند در بک لینک های شما وجود داشته باشد، رتبه بندی شما برای آن عبارات کلیدی نیز بیشتر می شود.
برای یاد آوری می گویم که انکر تکست، یک بخش متنی قابل مشاهده از یک لینک می باشد.
همانطور که گفتم، هر وقت که امکانش باشد بهتر است که انکر تکست شما شامل کلمه کلیدی هدف شما هم باشد. به عنوان مثال، در قسمت زیر یک لینک را مشاهده می کنید که به سایت من لینک شده است:
می بینید که چطور شامل انکر تکست “سئو در تجارت الکترونیک” می باشد؟
خب همانطور که مشاهده می کنید، کلمه کلیدی هدف من برای آن صفحه هم “سئو در تجارت الکترونیک” می باشد.
یعنی این لینکی که من دریافت کرده ام، ابَر قدرتمند است!
(در واقع، برای کلمه کلیدی ذکر شده، من رتبه دوم را در گوگل دارم)
خب، حالا باید یک هشدار هم به شما بدهم:
اصلا نباید انکر تکست های خودتان را پر از کلمات کلیدی کنید به طوری که تکرار آن بیش از حد شود. در حقیقت، گوگل در الگوریتم های خودش فیلتری با نام “Penguin” دارد که نسبت به این موضوع حساس است.
Google Penguin وبسایت هایی که از استراتژی های لینک سازی کلاه سیاه استفاده می کنند را فیلتر می کند. همچنین این فیلتر، سایت هایی را که با یک انکر تکست مشابه، لینک های متعددی را ایجاد می کنند، به شدت فیلتر می کند.
(به عنوان مثال، اگر شما می خواهید به عنوان یک مهمان پستی را بنویسید، با عبارتی مانند عبارت زیر به وبسایت خودتان بک لینک ندهید: “برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تحویل گل ها به صورت آنلاین، به سایت من سر بزنید!” این عبارت از نظر گوگل، شبیه اسپم می باشد.)
به صورت خلاصه، نمی خواهم به شما پیشنهاد کنم لینکی را ایجاد کنید که تنها شامل کلمه کلیدی هدف خودتان در انکر تکست می باشد. این کار خیلی خطرناک است.
اما اگر شما یک لینک به دست بیاورید که عبارت کلیدی هدف شما در آن وجود داشته باشد، واقعا به خودتان یک خسته نباشید جانانه بگویید چون کارتان عالی بوده است! ?
- بک لینک مرتبط
ویژگی شماره 3 نیز این است که سایت (و صفحه ای) که به شما لینک می شود، از نظر موضوع مرتبط با سایت شما باشد.
این ویژگی، اهمیت بسیار زیادی دارد.
گوگل می خواهد ببیند که لینک های شما، از وبسایت هایی می آیند که مطابق با حوزه کاری شما فعالیت می کنند.
اگر خودتان هم به این موضوع فکر کنید، می بینید که کاملا منطقی است:
فرض کنید شما اخیرا یک مقاله در رابطه با دوی ماراتن منتشر کرده اید.
در این صورت، گوگل به لینک هایی که از سایت های مرتبط با ماراتن، دویدن، تناسب اندام ایجاد شده اند در مقایسه با وبسایت هایی که در رابطه با ماهیگیری، دوچرخه سواری و پرورش گربه هستند، اهمیت بسیار بسیار بیشتری می دهد.
لب کلام؟ تلاش کنید لینک هایی را از سایت های مرتبط با حوزه فعالیت و صنعت خودتان … و یا زمینه هایی که شبیه به فعالیت شما هستند، دریافت کنید.
- بک لینک follow
ویژگی شماره 4 این است که یک لینک شما Dofollow باشد.
گوگل و دیگر موتور های جستجو، لینک هایی که تگ nofollow روی آن ها قرار داشته باشد را نادیده نمی گیرند.
(به بیان دیگر، آن ها این لینک ها را در الگوریتم های رتبه بندی خودشان شمارش نمی کنند)
خوشبختانه، بخش زیادی از لینک هایی که بر روی اینترنت قرار دارند، لینک های “dofollow” هستند.
همچنین بیشتر لینک هایی که تگ nofollow دارند عموما لینک های بی ارزش هستند. به عنوان مثال، لینک هایی که از این منابع ایجاد می شوند، بیشتر از نوع nofollow می باشند:
- نظرات وبلاگ ها
- مطالب مطبوعاتی
- تبلیغات پولی
- لینک های موجود در پروفایل ها
این لینک ها، برای سئو سایت تاثیر زیادی ندارند، در نتیجه اگر در حالت nofollow هم باشند خیلی آسیبی به سئو شما نمی زنند.
اگر بخواهیم موضوعات بالا را خلاصه کنیم:
اگر شما از سئو کلاه سفید استفاده می کنید، نیازی نیست نگران لینک های nofollow باشید. اما این موضوع را هم در نظر داشته باشید که لینک های dofollow تنها لینک هایی هستند که در الگوریتم های گوگل شمرده می شوند، در نتیجه شما باید تلاش کنید تا جایی که می توانید از این لینک ها به دست بیاورید.
- بک لینک از دامنه یکتا
ویژگی شماره 5 نیز این است که بک لینک شما از دامنه ای باشد که قبلا به شما لینک نداده است.
فرض میکنیم که شما از وبسایت A یک لینک دریافت کرده اید.
بسیار هم عالی.
خب، حالا فرض می کنیم که وبسایت A دوباره به شما لینک بدهد. دوباره و دوباره این کار را انجام دهد.
آیا لینک های مرتبه دوم، سوم و چهارم مانند لینک اول، قوی و موثر هستند؟
خیر.
همانطور که مشخص می شود، لینک هایی که از وبسایت مشابه ایجاد می شوند، در هر تکرار تاثیرشان کاهش پیدا می کند.
به بیان دیگر:
بهتر است که شما 100 لینک از 100 سایت مختلف داشته باشید تا این که 1000 لینک از یک وب سایت داشته باشید.
در حقیقت، در مطالعه ای که در زمینه ارتباط بین لینک ها و رتبه بندی در موتور های جستجو انجام دادیم، مشخص شد که تعداد سایت هایی که به آن ها لینک می شوید (نه تعداد کل بک لینک ها)، نسبت به دیگر عوامل، تاثیر بیشتری بر روی رتبه بندی گوگل داشته است.
خب اینم از 5 ویژگی بسیار مهم که باعث می شود بک لینک های شما موثر و قوی باشند.
در قسمت بعدی، می خواهم به شما نشان دهم که چگونه می توانید با استفاده از یک “لینک مگنت”، از دیگر سایت ها لینک به دست بیاورید.
سلام. وقت بخیر
ممنون بابت مطالب خوبتون
یه سوال: ما دو سایت با دو دامنه مختلف داریم. اگر هر دو دامنه روی یک قالب بارگذاری شوند از نظر سئو تاثیر منفی دارد؟
در فایل های صوتی به این مورد اشاره شده است که تاثیر منفی می گذارد. میخواستم مطمئن بشم منظور همین بوده که اگر دو دامنه مختلف روی یک قالب سایت بارگذاری شود از نظر سئو اشکالی دارد و آیا تاثیر منفی می گذارد؟
با تشکر
درود بر شما دوست عزیز
بله همانطور که در فایل های صوتی اشاره شده بهتر است که از دو ساختار متفاوت استفاده کنید تا حتی در ساختار هم نسبت به سایر سایت ها یکتا و منحصر به فرد باشید.
سلام و خسته نباشید … وقت شما بخیر …
مقاله مفید و جالبی بود. ممنون از شما …
فقط یک بخش گفتید گوگل فقط لینک های Dofollow رو ملاک قرار میده. تا حدی مخالفم. به نظرم لینک های nofollow هم تاثیر خودشون رو دارن. اما به اندازه یک لینک do follow نه …
و کاش به این اشاره میکردین که تو سال 2019 بک لینکها به اندازه سالهای قبل اهمیت ندارن ( نه اینکه کاملا بی تاثیر شده باشن. اصلا )
درود بر شما دوست عزیزم
هر دو نکته شما کاملا صحیح بود و به دوستان بخش محتوا اعلام شد تصحیح شود. واقعا سپاسگزارم از تیزبینی و تذکر شما.
همراهی شما افتخار ماست