تاثیر هوش مصنوعی و جستجوی صوتی در سئو سایت

آموزش سئو,اسپیکرهای صوتی,جستجوی از طریق گوشی هوشمند حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 18 امتیاز : 5]

مفهوم جستجوی صوتی گوگل و اهمیت آن در سئو محلی را در مقالات گذشته آموزش سئو مطرح نمودیم. در این مقاله می خواهیم به این مسئله بپردازیم که هوش مصنوعی و جستجوهای صوتی با دستیارهایی نظیر Alexa و Siri چگونه سئو سایت را تغییر میدهند.

اینترنت به سرعت در حال تغییر است و این بدین معناست که بازاریابان و مدیران کسب و کار باید به سرعت با آن تغییر کنند (باید اطلاعات خود را مدام به روز و آپدیت کنند). بیشتر جستجوگران اینترنت قبلاً با لپ­تاب و کامپیوتر کار می­کردند، در حالیکه امروزه مردم از گوشی­ های هوشمند خود و دستگاه­ های مشابهی استفاده می­ کنند تا اطلاعات، کسب و کارهای محلی، محصولات و خدمات مورد نظر خود را جستجو کنند.

این تغییر، تغییر متمایز دیگری را بدنبال خود داشت که به آن جستجوی صوتی با کمک هوش مصنوعی گفته می شود.

در گذشته، کاربران گوشی هوشمند باید سوال یا متن را در گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر می­ نوشتند تا به مجموعه ای از نتایج دست یابند و از بین آن­ها نتیجه­ ی مورد نظر خود را غربال کنند. امروزه هوش­ مصنوعی هایی مانند Siri و Alexa که در اسپیکرهای هوشمند، گوشی­های هوشمند، تبلت­ ها، و لپ­تاب­ ها وجود دارند، روش جستجوی کاربرها برای کسب اطلاعات، محصولات و خدمات را تغییر داده است.

شما می­ توانید فقط با استفاده از صدای خودتان جستجوی مورد نیاز تان را انجام دهید (سوال و متن مورد نظر خود را در قسمت جستجوی صوتی بگویید تا جستجوی مورد نظر انجام گیرد). این پیشرفت، به سرعت چشم­ انداز سئو را تغییر می­ دهد.

جستجوی صوتی چگونه جستجوها را تغییر می ­دهد

امروزه اکثر مردم گوشی هوشمند دارند و اکثر گوشی­­ های هوشمند دارای قابلیت جستجو به کمک صدا می­ باشند. بر اساس اطلاعاتی از Pew Research Center در سال 2017، 77% مردم آمریکا گوشی هوشمند دارند و در بین سنین 18 تا 29 سال این آمار به 92% میرسد.

این بدین معناست که اکثریت عموم مردم قادر به استفاده از جستجوی هوش مصنوعی به کمک صدا می­ باشند. وقتی کاربران گوشی هوشمند و اسپیکرهای هوشمند از این دستگاه­ ها جوابی برای پرسش خود می­ خواهند، کار جستجو به هوش مصنوعی خاصی مانند Siri و Alexa محول و واگذار می­ شود.

دستیار صوتی Alexa متعلق به کمپانی Amazon مادامی که عبارت جستجوی صحیحی را نشنود، به آن پاسخ نخواهد داد. با این حال اما تکنولوژی جستجوی صوتی گوگل (Google Home و  Android devices) به جای آنکه هیچ پاسخی ندهد، بالاترین نتایج جستجو را گزارش می کند. این تکنولوژی نتایج پایین تر در صفحه نتایج جستجو (SERP) یا نتایج موجود در صفحات بعدی را گزارش نمی کند و این موضوع، حضور در نتایج بالایی را از هر زمانی مهم­تر کرده است.

زبان جستجوی صوتی

از آنجا که جستجوی صوتی در میان هوش مصنوعی رایج شده است، زبان جستجو نیز تغییر کرده است.

هنگامیکه متن یا سوالی را در Google تایپ می­کنیم، ممکن است از جمله استفاده نکنیم، مانند “رستوران هندی Houston” ، اما زمانیکه در Alexa یا Siri جستجوی صوتی انجام می­دهیم، باید از جمله­ کامل و گرامر درست استفاده کنیم:

“Siri، در Houston رستوران هندی خوب کجا است؟”

پلتفرم های هوش مصنوعی سعی دارند تا به روش انسانی به سوال­ ها پاسخ دهند (پاسخ­ ها مانند مکالمه­ انسان­ ها باشد و از حالت رباتیک خارج شود) و آنها برای انجام این کار از متون موجود در صفحات نتایج جستجو استفاده می­ کنند. برای زبان محاوره ­ای که در آن پاسخ سوال­ ها مشخص، شفاف و از لحاظ گرامری درست است، محتوا باید با کلماتی مانند چه کسی، چه چیزی، کجا، چه زمانی و چرا بهینه شود.

جستجوی مسیریابی و موقعیت ­یابی

آموزش سئو,اسپیکرهای صوتی,جستجوی از طریق گوشی هوشمند

با وجود جستجوی صوتی، سایت های موبایل فرندلی از هر زمان مهم تر شده اند. زیرا اکثر مردمی که از جستجو به کمک صدا استفاده می­ کنند، این کار را با گوشی­ های هوشمند خود انجام می­ دهند.

به خاطر طبیعت استفاده از گوشی هوشمند، بخش زیادی از درخواست­های صوتی در Alexa ،Siri و تکنولوژی­ های هوش مصنوعی مشابه با Navigation و Location سر و کار دارند. با یکپارچه سازی با نقشه­ های گوگل (Google Maps)، از آنجا که کسب و کارها می توانند در نتایج جستجوی محلی دیده شوند می توانند ترافیک بیشتری به دست آورده و فرصت های بیشتری داشته باشند.

بعنوان مثال، یک شخص ممکن است برای یافتن “دندانپزشکی نزدیک من” و یافتن دندان پزشکی ­های رتبه بالا به جای جستجوی عمومی تایپ ­شده از جستجوی صوتی استفاده کند.

هوش­ مصنوعی ها می­ توانند همزمان با بخاطر سپردن موقعیت مکانی کاربر، پرسش مطرح شده از طریق گفتار را نیز پردازش کنند و پاسخ دهند. این مسئله باعث می شود یکپارچه سازی کسب و کار با Google Maps و ساخت صفحات فرود بهینه شده با رفرنس های مکانی، اهمیت بیشتری پیدا کند.

بطور ساده و شفاف، درخواست های صوتی به صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) سوق داده می ­شود، قسمتی که کسب و کارهای محلی رتبه بندی می­ شوند. ماندگاری در لیست Google My Business با افزایش محبوبیت جستجوی صوتی روز به روز مهم تر می شود.

 چرا صفحات سوالات متداول (FAQ) برای جستجوی صوتی کاربردی هستند

دیده می شود که صفحات پرسشهای متداول نیز به خوبی پاسخ جستجو ها را می دهند. تنظیم کلمات کلیدی Long tail بعنوان پرسش­ های محاوره ­ای و کامل، پاسخ به این سوال ­ها یا جستجوی موقعیت­ مکانی (“نزدیک من”) بسیار مهم شده­ اند چرا که اغلب از این طریق به سوالات جستجوی صوتی پاسخ داده می­ شود.

ما در جستجوی متنی به دنبال اطلاعات جامع تری هستیم، در حالی که در جستجوی صوتی به طور کلی به دنبال اطلاعات کلیدی هستیم که می توان کاملا به صورت محاوره ای آن ها را بیان کرد. برای مثال ساعات عمل جراحی، موقعیت و مسیریابی.

ساخت صفحات فرود با به خاطر سپردن این اطلاعات کلیدی می تواند موقعیت شما را در صفحه نتایج جستجو برای جستجوهای به کمک هوش مصنوعی بهبود بخشد.

جستجو از طریق گوشی هوشمند در مقابل اسپیکر هوشمند

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی گوگل,دستیار صوتی Alexa

گوشی ­های هوشمند همه جا در دسترس هستند، اما استفاده از اسپیکر هوشمند به سرعت در حال افزایش است. در حقیقت، بر اساس تحقیقی در ژوئن سال 2018 حدود 39 میلیون از مردم آمریکا یکی از این 2 دستگاه را دارند. از آنجا که اسپیکرهای هوشمند مانند Google Home و Amazon Echo بسیار معروف و در دسترس شده ­اند، مردم از این اسپیکرهای هوشمند برای جستجوهای خود استفاده می­ کنند.

چون اسپیکرهای هوشمند به هیچ صفحه نمایشی متصل نیستند، کاربرها از طریق جستجوی صوتی فقط یک پاسخ کلامی دریافت می­ کنند. این پاسخ اغلب فقط یک نتیجه را در پی دارد (هنگامی که سوال خود را جستجو می­ کنید فقط یک صفحه وب می­ آید که در آن پاسخ شما می باشد).  این نتیجه طی یک پروسه چند ثانیه ای که شما هیچوقت آن را نمی بینید، توسط دستیار هوش مصنوعی شما انتخاب می شود.

توسعه­ دهندگان این دستگاه­ ها و هوش­ مصنوعی ها می خواهند تنها یک نتیجه به کاربران نشان داده شود و این نتیجه به طور کامل و دقیق پاسخ سوال کاربر را بدهد. به احتمال زیاد، کسب وکاری که رنک و رتبه بالایی ندارد توسط دستیار هوش مصنوعی انتخاب نمی شود.

چشم انداز

چه از این موضوع آگاه باشند چه نباشند، هوش­ مصنوعی هایی مانند Alexa و Siri سئو را تغییر می­ دهند و بازاریاب ها و کسب و کارها باید خود را با شرایط جدید وفق دهند. از انتخاب محتوای محاوره ای گرفته تا یکپارچه سازی کامل کسب و کارها با Google Maps، چند گام برای استفاده از مزایای این شکل جستجو وجود دارد.

در حالی که جستجوی صوتی به کمک هوش مصنوعی اهداف و چالش­ های جدیدی را ایجاد کرده است، شما چه برای شرکت­ های حقوقی، رستوران­ ها، مطب­ ها، چه در هر تجارت دیگری در سئو مشارکت داشته باشید، هدف نهایی سئو ثابت است. اگر می خواهید هوش مصنوعی را متقاعد کنید که در نتایج بسیار محدود خود برای جستجوی صوتی، محتوای شما را نیز نشان دهند باید در نتایج اولیه صفحه نتایج یا SERP قرار گیرید.

امروزه رنک شدن در صفحه دوم یا حتی بودن جزو 5 نتیجه برتر راه به جایی نخواهد برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *