جستجو با هوش مصنوعی یا جستجو با گوگل؟

ابزارهای جستجو با هوش مصنوعی,تاثیر هوش مصنوعی در جستجو,تکنیک جستجو با هوش مصنوعی

گارتنر در فوریه 2024 پیش بینی کرد که تا سال 2026، حجم جستجوها در موتورهای جستجو (مانند گوگل و بینگ) 25٪ کاهش خواهد یافت و جستجو با هوش مصنوعی جایگزین آن خواهد شد. این به این معناست که کاربران کمتر از قبل به موتورهای جستجو مانند گوگل برای پیدا کردن اطلاعات مراجعه خواهند کرد. به جای آن، سهم بازار جستجو به جستجو با چت بات های هوش مصنوعی و سایر ابزارهای جستجو با هوش مصنوعی منتقل می شود.

آلن آنتین، معاون تحلیل گر گارتنر، اشاره می کند که فناوری های هوش مصنوعی مولد (GenAI) در حال تبدیل شدن به جایگزینی برای موتورهای جستجوی سنتی هستند. به عبارت دیگر، این فناوری ها می توانند به طور مستقیم به سوالات کاربران پاسخ دهند و نیازی به جستجوی دستی در موتورهای جستجو نداشته باشند. این تغییر به این معناست که سوالاتی که قبلاً کاربران در موتورهای جستجو مطرح می کردند، اکنون می تواند به صورت فوری و به وسیله این چت بات ها پاسخ داده شوند.

در مقابل جستجو با هوش مصنوعی چه باید کرد؟

تغییر در نحوه جستجوی کاربران، شرکت ها را وادار می کند تا استراتژی های بازاریابی خود را بازنگری کنند. زیرا با گسترش استفاده ازGenAI، نحوه تعامل مشتریان با برندها و اطلاعات تغییر می کند. به عنوان مثال، اگر مشتریان به جای جستجو در گوگل، مستقیماً به چت بات ها مراجعه کنند، شرکت ها باید به گونه ای محتوا و سایت خود را طراحی کنند که خدماتشان به راحتی در این پلتفرم های جستجو با هوش مصنوعی قابل دسترسی و پاسخگو باشد.

به طور کلی، این پیش بینی ها نشان می دهد که رفتار جستجوی آنلاین کاربران به طور قابل توجهی در حال تغییر است و شرکت ها باید با این تغییرات سازگار شوند تا در دنیای دیجیتال جدید موفق باقی بمانند.

این یعنی سئو بار دیگر در حال تغییر است.

روزانه حدود 8.5 میلیارد جستجو در گوگل صورت می گیرد. کلید موفقیت این است که علاوه بر حفظ جایگاه خود در گوگل، سایتتان را برای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی نیز بهینه سازی کنید. در ادامه این مقاله از آموزش سئو، راه های انجام این کار را بررسی خواهیم کرد.

۴ راه برای موفقیت در جستجو با هوش مصنوعی 

مرکز جستجوی گوگل (Google search central) اعلام کرده است که ناشران برای بهره مندی از نمای کلی هوش مصنوعی نیازی به تغییرات جدید ندارند. این یعنی ادامه دادن به فعالیت هایی که باعث رتبه خوب در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) می شوند، به شما کمک می کند در جستجو با هوش مصنوعی نیز رتبه خوبی کسب کنید. 

ابزارهای جستجو با هوش مصنوعی,تاثیر هوش مصنوعی در جستجو,تکنیک جستجو با هوش مصنوعی

ریچ سنگر و شرکت Authoritas اخیراً مطالعه ای درباره نمای کلی هوش مصنوعی انجام داده اند که نشان دهنده همپوشانی قابل توجهی بین رتبه بندی های سنتی و نتایج جستجو با هوش مصنوعی است. یافته های آن ها حاکی از این است که با افزایش تأثیر هوش مصنوعی بر نتایج جستجو، تمرکز بر استراتژی های کلیدی برای حفظ رتبه و بهبود دیده شدن شما در نتایج جستجو امری ضروری است.

برای هماهنگی با جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، در ادامه نکات مهمی را بررسی می کنیم که باید با اولویت بیشتری دنبال کنید.

1. ادامه  دادن به کسب رتبه خوب در نتایج گوگل (SERP)

مطالعه ی Sangers نشان داد که صفحه ای که در جایگاه اول SERP قرار دارد، 53٪ شانس قرار گرفتن در نتایج جستجوی AI گوگل را دارد. در حالی که صفحه ای که در جایگاه دهم قرار دارد، تنها 36.9٪ شانس قرار گرفتن در نتایج جستجوی AI گوگل را دارد.

هرچه رتبه بهتری در گوگل کسب کنید، احتمال انتخاب شما به عنوان پاسخ به پرسش های کاربران توسط هوش مصنوعی بیشتر می شود.

بنابراین، بیایید عواملی را مرور کنیم که به بهبود رتبه شما در SERP کمک می کنند.

تولید محتوای باکیفیت جهت موفقیت در جستجو با هوش مصنوعی

گوگل همیشه تأکید کرده که باید به تولید «محتوای مفید، قابل اعتماد و کاربر محور» توجه کنید. محتوایی منتشر کنید که برای خوانندگان ارزشمند باشد، نه صرفاً برای کسب رتبه بالا در نتایج جستجو.

سؤالاتی از Google Search Central برای سنجش کیفیت محتوا:

  • محتوای شما چه کمکی به کاربران می کند؟
  • آیا محتوای شما پاسخ کامل و دقیقی به نیازهای کاربر می دهد؟
  • آیا محتوا به گونه ای نوشته شده که تجربه مثبتی به مخاطب ارائه دهد؟

و سوال های دیگری ازین قبیل، که در تصویر زیر به برخی از آن ها اشاره شده است.

جستجو با چت بات های هوشمند,جستجو با هوش مصنوعی,جستجو در گوگل با هوش مصنوعی

اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت باشد در اینصورت به شما کمک می کنند تا هم در SERP و هم در نتایج جستجوی AI رتبه بهتری داشته باشید.

هنگام تولید محتوا، خوانندگان را در نظر داشته باشید. افزودن مواردی مانند تصاویر، اینفوگرافیک و ویدیو باعث می شود کاربران زمان بیشتری را در صفحه بمانند.

تولید محتوای عالی همچنین منجر به دریافت بک لینک های بیشتر می شود. هرچه تعداد بک لینک های باکیفیت بیشتری داشته باشید، شانس رتبه بندی شما بهتر خواهد بود.

 سئو فنی و نشانه گذاری اسکیما

داشتن سئو فنی قوی، برای این که موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را خزش و درک کنند، ضروری است. در سئو سایت خود به این موارد توجه کنید:

  • نشانه گذاری اسکیما: از داده های ساختاریافته مانند اسکیما FAQ و HowTo استفاده کنید.
  • سرعت صفحه و بهینه سازی موبایل: متریک های Core Web Vitals گوگل روی عواملی مانند زمان بارگذاری و تعامل، تمرکز دارند. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما برای بارگذاری سریع و پاسخگویی در موبایل بهینه شده باشد.
  • خزش پذیری: سایت شما باید برای موتورهای جستجو به راحتی قابل خزش باشد. از یک سایت مپ به روز استفاده کنید و معماری سایت را تمیز نگه دارید تا ربات ها بتوانند محتوای شما را به راحتی ایندکس کنند.

 بهینه سازی بر اساس موجودیت ها

بهینه سازی برای موجودیت ها (Entities) به معنای تمرکز بر روی نام ها، اشیاء و مفاهیم خاص (مثل افراد، مکان ها یا برندها) است که در کنار کلمات کلیدی، به محتوای شما معنا و مفهوم بیشتری می بخشد.

عبارت معروف «چیزها، نه رشته ها» به این معنی است که گوگل به جای تمرکز صرف بر روی کلمات کلیدی، می تواند ارتباط و معنا را درک کند. به عبارت دیگر، گوگل با استفاده از هوش مصنوعی یا ماشین لرنینگ، توانایی دارد تا مفاهیم و موجودیت ها را شناسایی کند و بدین ترتیب محتوای مرتبط تری را به کاربران ارائه دهد.

بنابراین، اگر محتوای شما شامل نام ها و مفاهیم مشخصی باشد، شانس بیشتری برای رتبه بندی در صفحات نتایج جستجو (SERP) خواهید داشت.

برای مثال، اگر در حال نوشتن مقاله ای با عنوان «10 راه برتر برای رشد کسب وکار » هستید، می توانید نام کسب وکارها و کارآفرینان مشهور مانند «اپل» و «استیو جابز» را اضافه کنید.

نوشتن نام برند یا شخصیت های معروف به گوگل کمک می کند تا ارتباطات دقیق تری را بین محتوای شما و موضوعات جستجو شده شناسایی کند و شانس دیده شدن شما را افزایش دهد.

 بهترین راه برای حضور در جستجو با هوش مصنوعی گوگل

برای حضور و موفقیت در جستجو با هوش مصنوعی، همچنان نیاز است که در جستجوی سنتی نیز رتبه خوبی کسب کنید.

گوگل تأکید می کند که برای دستیابی به موفقیت در جستجوی هوشمند، حفظ رتبه خوب در جستجوی سنتی همچنان ضروری است. این بدان معناست که اگر محتوای شما در نتایج جستجوی سنتی عملکرد خوبی داشته باشد، احتمال بیشتری دارد که توسط سیستم های هوش مصنوعی نیز شناسایی و انتخاب شود. بنابراین، برای بهره مندی از هر دو نوع جستجو، لازم است که به بهینه سازی محتوای خود برای جستجوی سنتی ادامه دهید.

 ۲. کلمات کلیدی اطلاعاتی و موفقیت در جستجو با هوش مصنوعی

طبق مطالعات seoClarity و Flow، “کلمات کلیدی اطلاعاتی” نسبت به “کلمات کلیدی تراکنشی” شانس بیشتری برای دیده شدن در نتایج جستجوی AI دارند.

برای مثال، مقاله ای که با هدف کلمه کلیدی «چگونه توت فرنگی سفید پرورش دهیم» نوشته شده، شانس بیشتری برای دیده شدن در جستجو با هوش مصنوعی دارد نسبت به مقاله ای با کلمه کلیدی «خرید توت فرنگی سفید».

کلمات کلیدی بالای قیف بازاریابی (Top-of-Funnel) بیشتر از دیگر کلمات در جستجوهای مبتنی بر AI ظاهر می شوند.

جستجوهای مبتنی بر AI,جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی,جستجوی هوش مصنوعی

 ۳. استفاده از کلمات کلیدی بلند عامل موفقیت در جستجو با هوش مصنوعی

گوگل تأکید می کند که نتایج سازمان دهی شده توسط هوش مصنوعی به منظور آسان تر کردن فرآیند جستجو ایجاد شده اند. برای اینکه در این نتایج قابل مشاهده باشید، باید به پرسش های دقیق و کلمات کلیدی بلند (long-tail keywords) بپردازید.

نتایج هوش مصنوعی به تجزیه و تحلیل این پرسش ها کمک می کنند و بنابراین تمرکز بر آن ها شانس شما را برای حضور در نتایج جستجوی هوشمند افزایش می دهد.

برای مثال، به جای هدف گذاری بر روی کلماتی مانند «کفش های مشکی» یا حتی «کفش»، کلمات کلیدی مانند «چگونه کفش های مشکی مردانه انتخاب کنیم» را هدف قرار دهید.

 ۴. هماهنگی با نیت جستجو برای دیده شدن در جستجوی هوشمند

نتایج تولید شده توسط هوش مصنوعی به منظور تسهیل جستجو برای کاربران طراحی شده اند. برای اینکه در این نتایج ظاهر شوید، یکی از راه هایی که می توانید انجام دهید، تولید محتوایی است که با نیت جستجوی کاربران همخوانی داشته باشد.

به عنوان مثال، نتایج جستجو برای عبارت «فهرست بهترین غذاها» نشان دهنده این است که کاربران به دنبال اطلاعات دقیق و کاربردی در زمینه غذاهای خوب هستند. با ایجاد محتوای مرتبط با نیت جستجوی کاربر، می توانید شانس خود را برای دیده شدن در نتایج هوش مصنوعی افزایش دهید.

همان طور که مشخص است، گوگل اطلاعات را از وبلاگ هایی که با نیت جستجوی کاربران مطابقت دارند، استخراج کرده و آن ها را در نتایج تولید شده توسط هوش مصنوعی قرار می دهد.

 آیا می خواهید در جستجو با هوش مصنوعی دیده شوید؟

از زمان انتشار ابزارهای جستجوی هوش مصنوعی، مانند AI گوگل، سئوکاران با این سوال روبه رو هستند: «آیا باید تلاش کنیم در نتایج هوش مصنوعی دیده شویم؟» نگرانی های آن ها در زمینه جستجو با هوش مصنوعی کاملاً قابل درک است.

در اینجا برخی از دلایل نگرانی های سئوکاران از جستجوی هوشمند آمده است:

  • نتایج مبتنی بر هوش مصنوعی به طور مستقیم به پرسش ها پاسخ می دهند و در نتیجه کاربران نیازی به کلیک بر روی لینک ها ندارند.
  • هوش مصنوعی محتوا را وام می گیرد و حتی آن را بازنویسی می کند تا در نتایج خود ظاهر شود.
  • استفاده از جستجوی هوش مصنوعی ممکن است منجر به کاهش ترافیک سایت از ۲۰٪ تا ۵۰٪ شود، به ویژه برای محتوای اطلاعاتی که پاسخ به آن ها سریعاً امکان پذیر است.

 به وضوح مشخص است که گوگل در حال حرکت به سمت نتایج حاصل از جستجوی هوشمند است و احتمال بازگشت به عقب وجود ندارد. بنابراین، قرار گرفتن در بالای نتایج جستجوی سنتی می تواند به نفع شما باشد و نه به ضرر شما.

 AI، چت بات ها و مدل های زبانی بزرگ (LLM) به طور فزاینده ای در دنیای جستجو نفوذ پیدا کرده اند و هدف آن ها ارائه راحتی و آسایش بیشتر به کاربران است. این ابزارها می توانند پاسخ های سریعی به سوالات بدهند و تجربه جستجو را بهبود بخشند. امروزه بسیاری از کاربران به جای جستجو در وب سایت های مختلف، مستقیماً از این فناوری ها بهره برداری می کنند.

با وجود افزایش جستجو با هوش مصنوعی، هنوز هم نیازی به نگرانی وجود ندارد. در حال حاضر، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید، ادامه فعالیت های خود برای سئو سایت و کسب رتبه های بالا در صفحات نتایج جستجو (SERP) است. رتبه بالا در صفحه نتایج گوگل به شما کمک می کند تا هم در جستجوهای سنتی و هم در نتایج جستجو با هوش مصنوعی دیده شوید.

علاوه بر این، جستجوی گوگل همچنان در صدر قرار دارد و با روزانه حدود ۸.۵ میلیارد جستجو، به عنوان اصلی ترین منبع اطلاعات برای کاربران شناخته می شود. این عدد به طور قابل توجهی بیشتر از ۱۴ میلیون جستجویی است که ChatGPT در هر روز دارد. این مقایسه به خوبی نشان می دهد که بهینه سازی برای جستجوی سنتی که تنها از طریق آموزش سئو ممکن است؛ هنوز هم بهترین راه برای جذب ترافیک و دسترسی به مخاطبان گسترده تر است.

بنابراین، با تمرکز بر روی تولید محتوای با کیفیت و بهینه سازی برای موتورهای جستجو، می توانید نه تنها در نتایج سنتی بلکه در نتایج هوش مصنوعی نیز موفق باشید. این استراتژی به شما این امکان را می دهد که در دنیای دیجیتال امروز، همچنان از رقبای خود پیشی بگیرید و به جذب ترافیک بیشتر کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود