Ahrefs یکی از محبوب ترین ابزارهای سئو است که برای تحقیق کلمات کلیدی، تحقیق موضوعات محتوایی، ردیابی رتبه، تحلیل بک لینک و موارد دیگر استفاده می شود. اما ابزارهای زیادی وجود دارند که ویژگی های بیشتری را با قیمت مشابه ارائه می دهند که در این بررسی ابزار ahrefs قصد داریم مزایا و معایب، کاربردها و هرآنچه که درباره این ابزار باید بدانید را کامل شرح دهیم.
ابزارهای زیادی هستند که کارایی مشابه با ابزار Ahrefs را دارند مانند Semrush، SE Ranking، Serpstat و… .
حالا سوال اینجاست که پس چرا به Ahrefs نیاز داریم، در صورتی که ابزارهایی با کاربری های مشابه و البته قیمت های مناسب وجود دارد.
در این پست به موضوعات زیر می پردازیم:
- ابزار ahrefs چیست؟
- ویژگی های جذاب ابزار ahrefs
- مزایا و معایب ابزار ahrefs
- هزینه های استفاده از ابزار ahrefs
ابتدا بیایید به شما شرح دهیم که ابزار ahrefs چیست؟
ابزار ahrefs چیست و چه کاربردی دارد؟
یکی از کاربردی ترین ابزارهای تحلیل و بررسی تسک های مختلف سئو، ابزار ahrefs است. این ابزار که در فضای وب به صورت یک سایت ارائه می شود، با دسترسی به رابط کاربری آن، می توانید داده های زیادی را برای بهبود سئو سایت خود، دریافت کنید.
ابزار ahrefs یک رابط کاربری آسان را ارائه می دهد. حتی اگر مبتدی باشید، زمان زیادی طول نمی کشد که نحوه دسترسی به تمام ابزارهای ارائه شده توسط Ahrefs را ببینید و از آن ها استفاده کنید.
داشتن ابزارهای مناسب SEO، مبتنی بر هوش مصنوعی، مانند Ahrefs در استراتژی فناوری بازاریابی و سئو سایت می تواند کمک کننده باشد. به کمک ابزار Ahrefs می توانید:
- تولید محتوای خود را ساده تر کنید.
- فرایندهای پیچیده SEO را اتوماسیون کنید.
- کارهای تکراری کمتری انجام دهید و بیشتر بر روی کارهایی تمرکز کنید که تأثیرگذار هستند.
- حدس و گمان را از استراتژی های خود حذف کنید.
در Ahrefs، بر روی ویژگی های هوش مصنوعی بصورت جدی کار شده است بطوری که به شما مزیت رقابتی منحصر به فردی می دهد که نمی توانید آن را در جایی دیگر پیدا کنید.
کاربردهای Ahrefs مبتنی بر هوش مصنوعی
ببینید چگونه می توانید گردش کارهای محتوایی و SEO خود را با قابلیت های ابزار Ahrefs اتوماسیون کنید.
- پیشنهادات کلمات کلیدی اصلی مبتنی بر هوش مصنوعی توسط Ahrefs
- درک اهداف کلمه کلیدی (Keyword Intent) به کمک Ahrefs
- دستیار تولید محتوای Ahrefs
- ارزیابی محتواهای قدیمی توسط هوش مصنوعی Ahrefs
- مترجم کلمات کلیدی در ابزار Ahrefs
- پچ ها در Ahrefs و رفع مشکلات فنی با هوش مصنوعی
1. پیشنهادات کلمات کلیدی اصلی مبتنی بر هوش مصنوعی توسط Ahrefs
در هنگام انجام تحقیق کلمات کلیدی برای سئو سایت، یکی از روش های رایج این است که با جستجوی کلمات کلیدی اصلی و مرتبط با محصول یا خدمات خود شروع کنید. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه “باغبانی” فعالیت می کنید، باید بدانید که احتمالاً رقابت زیادی بر روی کلمات کلیدی مانند “باغبانی” وجود دارد.
اما برای پیدا کردن فرصت های جدید و کم رقابت، می توانید از ابزارهایی مثل Ahrefs Keywords Explorer استفاده کنید که پیشنهادات کلمات کلیدی را ارائه می دهد. Ahrefs به شما کمک می کند که ایده های محتوای منحصر به فرد پیدا کنید که رقبای شما ممکن است به آن ها توجه نکرده باشند.
در واقع Ahrefs قابلیت گروه بندی کلمات کلیدی در دسته بندی های مختلف را دارد. برای مثال:
- خوشه بندی بر اساس موضوع: کلمات کلیدی را که صفحات با موضوع مشابه در گوگل دارند، گروه بندی می کند.
- خوشه بندی بر اساس اصطلاحات: کلمات کلیدی را بر اساس شباهت های واژگانی شان گروه بندی می کند.
این ویژگی های Ahrefsکمک می کنند که شما بتوانید موضوعات کم رقابت را پیدا کرده و برای آن ها محتوای بهینه سازی شده بسازید. این روش ها به بلاگرها، کسب وکارهای کوچک، فریلنسرها و آژانس ها کمک می کند تا با هزینه کم و به سرعت مخاطب هدف جذب نمایند.
5 ویژگی متمایز کننده Ahrefs نسبت به رقبا
قطعا این سوال برای شما کارشناسان سئو ایجاد شده است که Ahrefs چه تفاوتی با سایر ابزارهای سئو دارد؟ در اینجا 5 تا مهم ترین ویژگی هایی که Ahrefs را نسبت به رقبا منحصر به فرد می کند، شرح داده ایم:
1- بخش تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)
در نتایج گوگل هر جایگاهی که داشته باشید، در هر زمان، نباید از تحقیق کلمات کلیدی در بازه های زمانی مختلف، غافل شوید. یافتن کلمات کلیدی که مشتریان و کاربران شما، جستجو می کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد. در دنیای وب، هزاران ابزار تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد. این ابزارها معمولا دو مشکل عمده دارند:
- کلمات کلیدی پیشنهاد شده، کافی نیستند
- کلمات کلیدی پیشنهاد شده براساس معیارهای حجم جستجو، CPC، سختی کلمات کلیدی و… ارائه نمی شوند.
در اینجا کاوشگر کلمات کلیدی ابزار ahrefs وارد می شود. کلمات کلیدی که ابزار Ahrefs بعد از تحقیق و بررسی به شما نشان می دهد، برگرفته از موتورهای جستجوگر زیر است:
- Youtube
- Amazon
- Bing
- Yahoo
- Yandex
- Baidu
- Daum
- Naver
- Seznam
در عرض چند دقیقه، می توانید از کاوشگر کلمات کلیدی استفاده کنید و صدها کلمه کلیدی بسیار مرتبط با موضوع کاری خود را بیابید. کلمات کلیدی پیدا شده در ابزار ahrefs به صورت گروه بندی شده به شما نمایش داده می شود و در این بخش از ابزار، می توانید کلمات کلیدی براساس گروه بندی های مشخص، فیلتر کنید.
به تصویر زیر دقت کنید. تحقیق کلمات کلیدی برای عبارت Seo Tools با ابزار Ahrefs انجام شده است.
همان طور که می بینید برای این تحقیق کلمات کلیدی، موارد زیر را مشخص کرده است:
- سختی کلمات کلیدی (Keyword difficulty)
- ایده کلمات کلیدی (Keyword ideas) که به شما پیشنهاداتی را ارائه می دهند که می توانید از آن ها به عنوان عناوین محتواها، کلمات کلیدی Lsi و… استفاده کنید.
- حجم جستجو کلمات کلیدی
- پتانسیل جذب ترافیک (Traffic potential)
- کشورهایی که بیشتر از این عبارت کلیدی برای جستجو استفاده می کنند (Global volume)
یکی از قابلیت های ویژه این ابزار که در بررسی ابزار ahrefs باید به آن بپردازیم، این است که شما می توانید کلمات کلیدی را براساس سختی های مختلف (KD) فیلتر کنید. به عنوان مثال اگر وب سایت خود را تازه راه اندازی کردید، می توانید با این قابلیت، کلمات کلیدی کم رقابت را پیدا کرده و از آن ها برای گرفتن اولین ورودی های وب سایت خود، استفاده کنید.
2- اسکپلورر سایت (Site Explorer)
Site Explorer ابزار قدرتمندی است که برای تجزیه و تحلیل عمیق رقبای حوزه کاری شما، استفاده می شود. با استفاده از Site Explorer از Ahrefs می توانید 3کار زیر را به راحتی انجام دهید.
- تحلیل رتبه صفحات هدف رقبا: ببینید رقبای شما برای چه کلمات کلیدیدر نتایج گوگل، رتبه بهتری دارند
- تحلیل بک لینک رقبا: ببینید کدام وب سایت ها به سایت های رقیب شما، لینک داده اند (تحلیل بک)
- بررسی رقبای تبلیغات کلیکی سایت: دریابید که آیا رقبای شما در حال انجام تبلیغات جستجوی پولی هستند یا خیر.
حال بیابید بررسی کنیم که چگونه می توانیم از این بخش از ابزار ahrefs به نفع خودمان، استفاده کنیم. کار دشواری نیست، کافیست آدرس سایت رقیب خود را در بخش Address ابزار وارد کنید و سپس روی گزینه Organic Keywords کلیک کنید تا ببینید که رقیب شما، روی چه عبارات کلیدی رتبه دارد.
شما توسط Site Explorer می توانید به داده های زیر، دسترسی پیدا کنید:
- کلمات کلیدی (Keywords)
- حجم جستجو کلمات کلیدی (Search volume)
- سختی کلمات کلیدی (KD score)
- میزان ترافیک کلمات کلیدی (Traffic)
- تغییرات در جایگاه ها در نتایج گوگل (Change in positions)
- صفحه یا سایتی که به آن ها بک لینک داده است (Referring page)
- اعتبار دامنه (DR)
- لینک صفحه
- انکرتکست لینک ها
3- کاوشگر محتوا (Content Research)
آیا می دانید چرا اکثر مردم برای افزایش ترافیک صفحات خود تلاش می کنند؟ به این دلیل است که آنها بدون هیچ جهتی محتوا تولید می کنند. اگر می خواهید یک وب سایت پربازدید بسازید، باید روی موضوعات پربازدید و کلا عناوینی که بازدید بیشتری، دارند، تمرکز کنید و تقویم محتوایی خود را براین اساس، ایجاد کنید.
در بررسی ابزار ahrefs باید بدانید که این بخش به شما نشان می دهد که کاربران بیشتر به چه موضوعاتی علاقه دارند. شما با کاوش در این بخش از ابزار، می توانید موضوعاتی را بیابید که به شما در پربازدید کردن و در کل افزایش میزان ورودی صفحات شما، اثرگذار خواهد بود.
به تصویر زیر دقت کنید:
همان طور که می بینید ما برای عبارت کلیدی seo tools از ابزار کاوشگر محتوا استفاده کردیم. نتایج بدست آمده، نشان می دهد که چه صفحاتی با این عبارت بیشترین ترافیک را داشته و وضعیت سئو خارجی آن ها، به چه صورت است.
این بهترین کاربرد ابزار ahrefs است. شما می توانید متوجه شوید که برای یک کلمه کلیدی، بهتر است، چه محتوایی را ارائه دهید، محتوای شما باید چه هدینگ هایی را شرح دهد و… .
این مقاله ادامه دارد…