همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

آموزش دیجیتال مارکتینگ,انواع دیجیتال مارکتینگ,بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ یکی از مسائل بسیار مهمی است که امروزه همه افراد باید در مورد آن اطلاعاتی داشته باشند. در ابتدا می خواهیم یک مسئله مهم و تا حدودی عجیب را برای شما بیان کنیم؛ شاید باورش کمی سخت باشد اما هر روزه بر تعداد کسانی که با دنیای آنلاین آشنا می شوند، افزوده می شود!

در حقیقت، میانگین استفاده بزرگسالان از اینترنت در طی 3 سال اخیر، حدود 5 درصد افزایش داشته است. چه بخواهید یا نخواهید، همواره بر تعداد کسانی که خرید خود را از طریق اینترنت انجام می دهند، افزوده می شود و کسب و کارهای سنتی با گذشت زمان، اثربخشی خود را از دست می دهند.

بازاریابی یکی از پایه های بیشتر کسب و کارها است. ماهیت بازاریابی همیشه در مورد این مسئله بوده است که شما چگونه باید در زمان و مکان مناسب، با مشتریان خود ارتباط بگیرید؛ امروزه این مفهوم تا حدودی گسترش پیدا کرده است؛ شما بیشتر مواقع می توانید با مشتریان ارتباط بگیرید. یعنی همان زمان هایی که آن ها در اینترنت در حال جستجو هستند.

حال می توانیم از این مباحث به درک مفهوم دیجیتال مارکتینگ برسیم؛ دیجیتال مارکتینگ به هر شکلی از بازاریابی که به صورت آنلاین انجام می شود، می گویند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در بالا به صورت کلی یک تعریف برای مفهوم دیجیتال مارکتینگ برای شما بیان کردیم. اما لازم است که بیشتر به این مسئله بپردازیم تا بهتر متوجه شوید که دیجیتال مارکتینگ یعنی چه. در دوره های آموزش دیجیتال مارکتینگ بیان می شود که این مهم به کلیه تلاش هایی که به مفهوم بازاریابی اطلاق می شود، گفته می شود؛ البته تنها در صورتی که بازاریابی به واسطه دنیای آنلاین و اینترنت پیاده سازی شود.

با توجه به ماهیت اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست، مشاغل باید برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده خود، از موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و وب سایت های دیگر استفاده کنند.

در این میان، مفهومی وجود دارد با نام بازاریابی داخلی؛ برخی از فعالان بازاریابی دیجیتال، آن را با دیجیتال مارکتینگ تقریبا یکی می دانند؛ اما اینطور نیست. با توجه به تجربه هایی که تاکنون به دست آورده ایم، اختلاف هایی بین این دو مفهوم وجود دارد.

اما سوال اینجاست، چرا دیجیتال مارکتینگ ؟

 

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: سهم شگفت انگیز سئو از دیجیتال مارکتینگپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

 

چرا دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد؟

در کسب و کارهای سنتی، فعالیت های کارکنان اغلب به صورت فیزیکی صورت می گیرد. اما یکی از مسائلی که بر اهمیت آموزش دیجیتال مارکتینگ می افزاید، این است که شما می توانید تمامی فعالیت های مربوط به کسب و کار خود را به شکل الکترونیکی انجام دهید.

این مسئله نشان دهنده این است که شما به عنوان یک کسب و کار که به صورت آنلاین فعالیت دارید، با یک حجم وسیعی از امکانات برای پیاده سازی تکنیک های بازاریابی خود روبرو می باشید؛ اعم از تصاویر، اینفوگرافیک ها، شبکه های اجتماعی، ویدئوها و … .

از آنجا که بازاریابی دیجیتال گزینه ها و استراتژی های زیادی دارد، شما می توانید با توجه به بودجه ای که دارید، انواع تکنیک های موجود را برای کسب و کارتان انتخاب کنید.

با توجه به نکات آموزش دیجیتال مارکتینگ، شما می توانید در این صنعت، از ابزارهای زیادی که وجود دارد استفاده کنید و میزان سود و برگشت سرمایه خود را به طور مرتب مورد بررسی قرار دهید.

آموزش دیجیتال مارکتینگ,انواع دیجیتال مارکتینگ,بازاریابی دیجیتال

شاخه های دیجیتال مارکتینگ

در بخش قبل آموختید که دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا دیجیتال مارکتینگ از ابزارهای پر اهمیت در کسب و کارهای آنلاین است. در این بخش می خواهیم دسته های مختلف و انواع دیجیتال مارکتینگ را بررسی کنیم. ما در اینجا مهم ترین و بهترین آن ها را برای شما جمع آوری کرده ایم.

  1. بهینه سازی موتور جستجو یا همان SEO
  2. بازاریابی محتوا
  3. بازاریابی شبکه اجتماعی
  4. تبلیغات کلیکی یا PPC
  5. بازاریابی وابسته
  6. تبلیغات بومی
  7. بازاریابی خودکار
  8. ایمیل مارکتینگ
  9. روابط عمومی
  10. بازاریابی داخلی

در ادامه برخی زیرشاخه ها و از مهم ترین انواع دیجیتال مارکتینگ را برای شما شرح خواهیم داد.

بهینه سازی موتور جستجو یا SEO

سئو در واقع پروسه ای است که طی آن یک وب سایت بهینه سازی می شود تا بتواند در نتایج جستجوی گوگل، بینگ و …، رنک یا رتبه بالاتری بگیرد. هرچه رتبه شما به واسطه سئو افزایش پیدا کند، واضح است که ترافیک طبیعی ورودی برای وب سایتتان نیز بیشتر خواهد شد.

سئو بخش های بسیار گوناگونی دارد که اگر بخواهید به نتیجه برسید، باید به تمامی آن ها مسلط شوید. اما 3 دسته کلی در این زمینه وجود دارد که برای رسیدن به موفقیت در دیجیتال مارکتینگ، باید با آن ها آشنایی داشته باشید؛ حتی اگر تخصص شما چیز دیگری است:

  • سئو داخلی
  • سئو خارجی
  • سئو فنی

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: 10 مرحله تبدیل شدن به کارشناس سئوپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

بازاریابی محتوا

از مقاله های معتبر آموزش دیجیتال مارکتینگ متوجه می شویم که بازاریابی محتوا به این منظور انجام می شود که شما بتوانید از طریق تبلیغ و به اشتراک گذاری محتوای خود، اعتبار برندتان را افزایش دهید. یک استراتژی بازاریابی محتوا مناسب باید موارد زیر را در دل خود جای دهد:

  • مقاله های بلاگ

تولید و انتشار محتوا و مقاله های با کیفیت در بلاگ کسب و کارتان سبب می شود تا شما بتوانید تخصص خود را به نمایش بگذارید و به طور طبیعی برای وب سایتتان، ترافیک و بازدید جذب کنید.

  • Ebooks

کتاب های الکترونیکی و به طور کلی محتواهای طولانی به شما کمک می کنند تا بتوانید برای مدت زمان بیشتری با کاربر در ارتباط باشید. یکی از اهداف بازاریابی شما در تولید کتاب های الکترونیکی می تواند این باشد که کاربر را ترغیب کنید که در نهایت به وب سایتتان وارد شود. کتاب های الکترونیک یکی از بخش های کاربردی دنیای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به شمار می روند.

  • اینفوگرافیک ها

برخی اوقات، کاربران تمایل دارند تا به جای اینکه یک متن را مطالعه کنند، همان مطلب را به صورت تصویری مشاهده کنند. به طور کلی انسان ها موجودات بصری هستند؛ در نتیجه شما نیز اگر می خواهید یک کسب و کار موفق داشته باشید، نباید در روند بازاریابی محتوا خود از انواع دیجیتال مارکتینگ محتوایی همچون اینفوگرافیک ها غافل شوید.

بازاریابی شبکه اجتماعی

اما تاثیر شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ رسانه های اجتماعی یکی از عناصر تاثیر گذار زندگی بسیاری از ما انسان ها می باشند. با ارائه خدمات و تبلیغات با کیفیت در شبکه های اجتماعی زیر، می توانید افراد زیادی را جذب کسب و کار خود کنید:

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • توییتر
  • لینکدین
  • پینترست

البته دقت داشته باشید که شبکه های اجتماعی بسیار زیادی وجود دارند که در سراسر جهان، بازاریابان از آن ها استفاده می کنند. ما این 5 مورد را بر اساس کاربردی که شبکه های اجتماعی در کشور ما و میزان استفاده مردم، برای شما بیان کردیم.

تبلیغات بومی

تبلیغات بومی به تبلیغاتی اطلاق می شود که در درجه اول، ماهیت محتوایی دارند و در کنار یک محتوای دیگر، بدون پرداخت هیچ هزینه ای، نمایش داده می شوند. پست هایی که در شبکه های اجتماعی می گذارید را نیز می تواند تا حدودی جزو این دسته از انواع دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفت.

چرا دیجیتال مارکتینگ,دوره های دیجیتال مارکتینگ,دیجیتال مارکتینگ

یک بازاریاب دیجیتال چه کارهایی باید انجام دهد؟

یک بازاریاب دیجیتال یا digital marketer کیست و وظایف او در دنیای دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بازاریاب دیجیتال، فردی است که وظیفه دارد تا کسب و کار شما را تا جایی که می تواند شهرت ببخشد و افراد را از کانال های گوناگون به برند شما مرتبط سازد؛ چه از روش های پولی یا روش های رایگان. این کانال ها در واقع همان زیر شاخه هایی از بازاریابی دیجیتال هستند که در مورد آن ها در بالا توضیحاتی ارائه کردیم.

بازاریاب دیجیتال باید شاخص عملکرد (KPI) را برای هر کدام از این کانال ها بسنجد تا در نهایت متوجه شود که میزان موفقیت کسب و کار، از طریق این شاخه دیجیتال مارکتینگ چیست. البته در شرکت های بزرگ، یک فرد به خصوص مسئول این قضیه نیست و یک تیم متخصص تحقیقات مربوط به شاخص عملکرد را برای تک تک این کانال ها انجام می دهد.

آیا دیجیتال مارکتینگ برای تمامی کسب و کارها اثربخش است؟

یکی از نکات مهمی که بدون استثنا در تمامی دوره های آموزش دیجیتال مارکتینگ به افراد گفته می شود، این است که دیجیتال مارکتینگ می تواند برای هر کسب و کار یا صنعتی که در هر زمینه ای فعالیت دارد، کارساز باشد.

در نتیجه، شک نکنید که کسب و کار سنتی شما می تواند با ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ به کلی تغییر پیدا کند. پس زمان را از دست ندهید و از رقبایتان عقب نمانید. با استفاده و پیاده سازی تکنیک های بازاریابی دیجیتال شما می توانید ارتباط با مشتریانتان را به کلی به مسیر بی نظیری انتقال دهید.

جمع بندی نهایی

همانطور که گفته شد، اهمیت دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد می باشد. همچنین بیان کردیم که سئو سایت بهترین و قدرتمندترین بخش این مهم می باشد. بنابراین، شما با مسئله پیچیده ای روبرو نیستید؛ تنها باید دو کار انجام دهید:

  • راه اندازی یک وب سایت
  • سئو و بهینه سازی آن

اما دقت داشته باشید که اگر این دو مقوله به درستی پیاده سازی نشوند، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به برند شما وارد شود. پس سعی کنید که همیشه با افراد متخصص و با تجربه در این زمینه مشورت داشته باشید. خوشحال می شویم که در صورت وجود هرگونه پرسش یا مشکلی، آن را با ما در میان بگذارید.

دیجیتال مارکتینگ چیست

دیجیتال مارکتینگ امروز تبدیل به یکی از پر طرفدارترین انواع بازاریابی شده است. همچنین همه ما می دانیم که سئو سایت و دیجیتال مارکینگ دو عضو جدایی ناپذیرند. اگر شما دارای یک کسب و کار نوپا هستید نباید به هیچ وجه به مسائل کم اهمیتی مثل تست های A/B، چت بات ها، خلاء های بازاریابی و …، متمرکز شوید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما باید با استفاده از مسئل بسیار مهم دیگری که کمتر به آن ها توجه می شود، پایه گذاری شود. ما در این مقاله برای شما 7 استراتژی دیجیتال مارکتینگ را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

1- تولید محتوا با در نظر گرفتن نکات سئو سایت

تولید محتوا و وبلاگ نویسی آن چیزی نیست که تا دیروز انجام می دادید؛ بلکه بسیاری از وبلاگ نویسان تولید محتوا برای سایت را با خاطره نویسی اشتباه گرفته و دقیقا بر همان اساس عمل می کنند.

این سبک از محتوا برای آن دسته از افرادی مناسب می باشد که کاملا اعتبار کسب و کارشان برای تمامی کاربران گوگل اثبات شده است. اما اگر شما مخاطبین خاص خود را نداشته باشید، به راحیت در نتایج جستجو گوگل افت رنک شدیدی پیدا خواهید کرد.

حال باید ببینیم که چگونه این مشکل را رفع کنیم. شروع کنید به نوشتن مقاله برای مشکلات اصلی که کاربران برای آن ها جستجو می کنند. فرض کنیم که کسب و کار شما هدف فروش انواع کامپیوترهای مختلف را دارد. در نتیجه، تولید محتوای شما باید در مورد مشکلاتی باشد که کاربران با کامپیوترهایشان دارند. در ادامه چند مورد از معمول ترین این مشکلات را برای شما بیان می کنیم:

  • علت پایین بودن سرعت کامپیوتر
  • چگونگی ساخت کامپیوتر
  • چگونه سرعت کامپیوتر را افزایش دهیم؟

حال اگر شما بتوانید این دسته از کلمات را در متن محتوای خود به خوبی بگنجانید، مشاهده خواهید کرد که ماهانه هزاران جستجوگر به وب سایت شما مراجعه خواهند کرد. البته باید به این نکته دقت کنید که هدف اصلی شما در این دسته از مقالات باید رفع مشکلات مخاطبین باشد. از آنجایی که هدف اصلی گوگل راحتی و کسب رضایت کاربران خود می باشد، رنک مناسبی برای محتواهایی که به خوبی پاسخ پرسش کاربران را می دهد، در نظر می گیرد.

این روند معمولا در تمامی انواع کسب و کارهای اینترنتی به خوبی جواب می دهد. بنابراین بهتر است که استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را تغییر داده و شروع به تولید محتوا برای مشکلات واقعی و مهم مردم بکنید.

2- بازاریابی ویدئویی در YouTube

همانطور که همه شما عزیزان می دانید، YouTube سومین موتور جستجو بزرگ در جهان است. بنابراین یکی از بهترین جاهایی است که مردم می توانند به دنبال راه حل برای مشکلات خود بگردند. حال اگر شما در زمینه کسب و کار خود و آنچه که در آن متخصص هستید، بتوانید ویدئوهای مناسب و کاربردی تولید کنید، به راحتی کاربران بسیار زیادی را جذب برند خود خواهید کرد.

حال برای اینکه مطالبی که مردم در YouTube به دنبال آن هستند را به خوبی بشناسید، ابزارهای رایگان زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

3- بازاریابی شبکه های اجتماعی

متاسفانه استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی برخی از کسب و کارها وضعیت خوبی ندارد. به این صورت که آن ها تنها کاری که انجام می دهند این است که به طور یکنواخت محتوا تولید کرده و آن را بروز رسانی کنند و تنها هدف آن ها افزایش تعداد و کمیت دنبال کننده هایشان هست.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایتپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

اگر شما نیز از این روند کاری استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم که سریعا تغییرات لازم را انجام دهید یا به طور کلی استفاده از شبکه های اجتماعی برای بهبود کسب و کارتان را متوقف کنید؛ چراکه این قضیه به طور کلی یک استراتژی شبکه اجتماعی نیست. بلکه با این روش ها شما فقط زمان خود برای جلو افتادن از رقبایتان را از دست می دهید و در عوض تنها کمیت دنبال کننده های شما افزایش پیدا کرده است.

در ادامه راهکارهای فوق العاده ای برای بهبود استراتژی شما ارائه خواهیم کرد:

  • فقط بر روی یک شبکه اجتماعی متمرکز شوید

ایجاد و افزایش تعداد دنبال کننده در یک شبکه اجتماعی می تواند تا حدودی زمان گیر باشد و حتی در برخی از موارد دیده شده است که تاثیری ردر بهبود کسب و کار شما نیز نخواهد داشت. در نتیجه پیشنهاد می کنیم که تنها بر یک شبکه اجتماعی متمرکز شوید. حال مسئله ای که به وجود می آید این است که در بین شبکه های اجتماعی موجود، شما کدام مورد را باید انتخاب کنید.

تطابق پیدا کردن با محیط شبکه اجتماعی

بسته به نوع شبکه اجتماعی که انتخاب کرده اید، شما باید بفهمید که مخاطبین شما چرا در این شبکه حضور دارند و اینکه چگونه می توانید خدمات مناسبی را به آنان ارائه کنید. به عنوان مثال مردم به YouTube می روند تا سرگرم شده و یا مطلبی بیاموزند.

آموزش دیجیتال مارکتینگ,انواع دیجیتال مارکتینگ,بازاریابی دیجیتال

4- پادکست

دو راه برای بازاریابی در کسب و کار شما با استفاده از پادکست ها وجود دارد:

  • ساخت پادکست مخصوص خود
  • استفاده از پادکست های دیگری

ساخت پادکست یک روش بسیار فوق العاده و عالی برای برندسازی و جذب کاربر می باشد و جزو بهترین اصول دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود. اما باید بدانید که این مورد، مدتی طول می کشد تا نتیجه بدهد. البته باری هر کدام از موارد بالا نیازی نیست که حتما چهره ای شناخته شده باشید؛ تنها اگر در زمینه حرفه خود کمی تجربه و مهارت داشته باشید، می توانید پادکست های مناسبی تولید کنید.

5- ایمیل مارکتینگ

بیشتر وب سایت های معتبر و پربازدید، بعد از انتشار هر مقاله ای در سایت خود، تعداد زیادی ایمیل به افراد مختلف ارسال می کنندو این موضوع بسیار زمان بر است ولی تعداد بسیار زیادی کاربر را جذب سایت شما می کند. البته دقت داشته باشید که این تعداد کاربر جذب شده در ابتدای کار وجود نخواهند داشت. شما باید سال های زیادی را در زمینه آموزش ایمیل مارکتینگ مطالعه کرده و از نکات مهم آن در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنید.

حال اگر شما بتوانید این نکات آموزش ایمیل مارکتینگ را به خوبی پیاده سازی کنید، به راحتی می توانید کاربران ثابتی برای کسب و کار خود جمع آوری کرده که همه آن ها بعد از دریافت ایمیل از سمت شما، مستقیما به وب سایتتان مراجعه خواهند کرد. چیزی که مهم این است که چگونه آن ها در این مدت زمان از عملکرد خود با استفاده از استراتژی های سئو سایت، راضی نگه دارید.

6- انجمن های ارتباطی

انجمن های ارتباطی موارد بسیار مناسبی هستند که می توانید اصول دیجیتال مارکتینگ خود را در آن ها پیاده سازی کنید؛ مثل Rddit، Quora و Facebook.

تنها کافی است که به یک سری از نکات توجه کنید:

  • هیچ وقت به طور مستقیم خدمات و محصولات خود را تبلیغ نکنید:

مردم معمولا به این ماکن ها می آیند تا سرگرم شوند یا مطلبی را بیاموزند. حال اگر شما نمی توانید که با استفاده از این راه ها، کاربران را جذب کنید، بهتر است که در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود تغییراتی را به وجود بیاورید.

  • کم لینک دادن به محتوای سایت در قسمت هایی که ارزش بیشتری دارند:

بیشتر لینک های این پلتفرم ها به صورت nofollow می باشند. این یعنی که هیچ ارزشی از نظر سئو ندارند. در نتیحه بهتر است که به قسمت هایی از محتوا شما لینک شود که ارزش خوبی داشته باشد.

شما باید نگاهتان به این انجمن های ارتباطی به این گونه باشد که در واقع قصد دارید تخصص و تجربه خود را به اشتراک گذاشته و ارتباط خود را ارتقا دهید.

7- تبلیغات پولی

بیشتر کسب و کارهای نوپا و کوچک این مورد را برای گسترش و تقویت کسب و کار خود در نظر نمی گیرند؛ چراکه باید هزینه هایی در این زمینه انجام دهند. این دسته از افراد باید به این نکته دقت کنند که هیچ چیزی رایگان نیست و زمان می برد.

حال اگر بخواهید از تبلیغات پولی باری تقویت کسب و کار خود استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم که این کار را کورکورانه انجام نداده و حتما از نکات زیر در روند کاری خود استفاده کنید. دقت داشته باشید که دقیقا دستورالعملی که یک فرد انجام داده و نتیجه گرفته را نباید انجام دهید، به این دلیل که هر کسب و کاری در شرایط متفاوت می تواند نتیجه خوبی دریافت کند و پیشنهاد می کنیم که حتما از نکات زیر استفاده کنید.

مخاطبین

مخاطبین در درجه اول اهمیت برای شما هستند. به عنوان مثال اگر شما در یک وب سایتی که بیشتر مخاطبین آن خانم ها هستند، طبیعی است که اگر تبلیغ یک شامپو مردانه را بکنید، جواب خوبی از این کار نخواهید گرفت. شما حتی باید در نظر بگیرید که این دسته از خانم ها در چه محدوده سنی می باشند.

بودجه

کارکرد بیشتر تبلیغات PPC، بر اساس بودجه می باشد. به این صورت که هرچه مخاطبین و تعداد کلیک بیشتری بخواهید، باید هزینه بیشتری را نیز تقبل کنید. البته می توانید برای صرفه جویی در هزینه هایتان، از تبلیغات PPC استفاده کنید که برای کلمات کلیدی با سختی کمتری در نظر گرفته شده اند.

در پایان باید بگوییم که برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ باید سعی کنید که در ذهن کاربرانتان نفوذ کافی را داشته باشید. به زبان دیگر، شما می توانید دست از فروش برداشته و به جای آن شروع به حل مشکلات افراد با استفاده از محتوای مرتبط و با ارزش وب سایت خود کنید. خیلی مهم است که تمامی استراتژی ها را به یک مرتبه به کار نبرید. در زمان های مختلف هر کدام از آن ها را جداگانه استفاده کرده و از مزایای آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود