مهم

5 مورد از پیچیده ترین مشکلات سئو و راه حل آن ها

انواع مشکلات سئو,بررسی مشکلات سئو,رایج ترین مشکلات سئو

مشکلات سئو بدون شک وبمسترهای بسیار زیادی را همواره با خود درگیر کرده است؛ خیلی از این افراد ممکن است به دلیل عدم توانایی در حل مشکلات سئو سایت خود، نتوانند فعالیتشان در دنیای آنلاین را ادامه دهند. همین مسئله سبب شد تا ما لازم بدانیم که یک مقاله آموزشی کامل و جامع در رابطه با بررسی و رفع مشکلات سئو برای شما عزیزان تولید کنیم.

امروزه، اجرا کردن برنامه های جامعه و دقیق سئو یکی از مهم ترین موضوعات برای رتبه بندی وبسایت می باشد. در صورتی که شما وبسایت خودتان را بهینه سازی نکرده اید و هنوز با این فعالیت ها همراه نشده اید، قطعا سایت های رقیب شما پیشی می گیرند. طبیعی است قبل از اینکه بتوانید مشکلات بهینه سازی وب سایت خود را حل کنید، باید ماهیت سئو را به بهترین شکل متوجه شوید.

این قضیه بقدری مهم است که اخیرا بحث سئو محدود به سایت نیست و پا فراتر گذاشت و موضوعاتی نظیر سئو اینستاگرام نیز پا به عرصه رقابت در فروش و اینترنت گذاشته است، خالی از لطف نیست که در راستای سئو سایت، سئو اینستاگرام را نیز با نیوسئو یاد بگیرید.

ما می توانیم سئو را به عنوان ترکیبی از بهترین روش هایی در نظر بگیریم که توسط موتورهای جستجو تایید شده اند.

همچنین در بسیاری از موارد، رتبه بندی یک وبسایت ممکن است به صورت تصادفی در اثر عدم استفاده از بهترین روش ها، با مشکل رو به رو شود. در نتیجه ما در این مقاله می خواهیم اشتباهات سئو را بررسی کنیم که برخی اوقات در سایت ها دیده می شوند؛ اما در عین حال می توانند بسیار مخرب باشند. در صورتی که شما هم این اشتباهات را مرتکب می شوید، می توانید این مشکلات را رفع کرده و اگر تا کنون این اشتباهات را انجام نداده اید، با مطالعه این مقاله می توانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

مشکل 1: ایندکس نامناسب صفحات شما

ماهیت مشکل: ما همه می خواهیم که گوگل رتبه بندی بالاتری را برای صفحات ما در نظر داشته باشد. اما گوگل می تواند تنها محتوایی را رتبه بندی کند که بات های آن بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. بهترین روش برای بررسی این که ببینیم آیا مشکلی در زمینه ایندکس صفحات ما وجود دارد یا خیر، استفاده از Google Search Console می باشد.

انواع مشکلات سئو,بررسی مشکلات سئو,رایج ترین مشکلات سئو

در اکثر موارد، مشکلات ایندکس وبسایت شما داخلی است: شاید صفحه ها به خوبی توسط توسعه دهنده ای که صفحه را ایجاد کرده است در فایل robots.txt تعریف نشده است و یا یک تگ NOINDEX به صفحه اضافه شده است. اما آیا میدانید فایل Robots.txt چیست؟

یک خطای DNS و یا خطای 404 نیز می تواند باعث ایندکس نشدن صفحات سایت شما شود؛ این موارد را در قسمت errors سرچ کنسول خود می توانید مشاهده کنید.

به سادگی می توان با حذف کردن تگ های noindex از صفحه های مد نظر، یا قرار دادن این صفحه ها در robots.txt، و زمان دادن به گوگل برای بررسی سایت باعث می شود که این صفحات در ایندکس موتور جستجو قرار گرفته و در نتایج نمایش داده شوند. در صورتی که بررسی مشکلات سئو وب سایت خود را به طور کامل انجام دادید و همچنین مطمئن شدید که وب سایت شما کاملا قابلیت ایندکس شدن را دارد، باید این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است وب سایت شما به صورت دستی توسط گوگل جریمه شده باشد!

شما می توانید با ارزیابی کامل وبسایت خودتان، آن را به حالت قبل برگردانید. با استفاده از یک ابزار ارزیابی، شما می توانید یک طرح کلی دقیق در رابطه با سلامت سئو وبسایت خودتان را با تمام صفحاتی که ایندکس شده یا نشده اند، دریافت کنید.

همچنین می توانید مشاهده کنید که کدام صفحات مطابق با بهترین روش های گوگل ایجاد نشده اند و کدام صفحات دارای دستورات مناسب تگ و یا روبات ها نیستند. معمولا شما باید وبسایت خودتان را هر ماه یا هر از چند وقت برای این مشکلات، بررسی کنید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: cannibalization چیست و چرا برای سئو ضرر دارد؟پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

مشکل 2: تشابه عبارات کلیدی

وقتی که بعضی از بازاریاب ها تلاش می کنند که در رابطه با یک موضوع به صورت گسترده مطلب ارائه کنند، باعث می شود که محتوایی که ارائه می کنند بسیار مشابه باشد که کم و بیش، یک کلمه کلیدی را هدف می گیرد. در نهایت، صفحه های مختلف از یک سایت، با یکدیگر رقابت می کنند تا برای یک کلمه کلیدی رتبه بندی شوند. در نتیجه این موضوع به احتمال رتبه بندی صفحات مطرح شده، ضربه وارد می کند.

این مشکل آن قدر پیچیده است که باید یک مقاله جداگانه در مورد آن نوشت! این بخش از مشکلات سئو، طوری نیست که خیلی راحت علت آن را شناسایی کنیم؛ باید با ارزیابی محتوا با استفاده از ابزار بررسی عبارات کلیدی، این مشکل را فورا رفع کرد.

با استفاده از ابزار بررسی عبارات کلیدی، می توانید اطلاعات مرتبط با عبارت مدنظر خود را در ساختار زیر در دسترس داشته باشید (این ابزار با عنوان Rank Tracker شناخته می شود):

رفع مشکلات سئو,مشکلات بهینه سازی سایت,مشکلات سئو

در این سه ستون، در یک قسمت اطلاعاتی در رابطه با کلمات کلیدی هدف مشاهده می کنید، یک ستون برای صفحات وبسایت مرتبط با آن کلمات کلیدی است و ستون آخر نیز مرتبط با اطلاعات عمومی سئو می باشد.

برای رفع مشکلات سئو شما باید این بخش را با دقت فراوانی مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که تمام محتوای شما برای مجموعه ای متنوع از کلمات کلیدی باشد. شما باید صفحاتی که موضوعات مشابه را پوشش می دهند را با هم ترکیب کنید و یک صفحه ایجاد کنید و سپس از کلمات کلیدی مختلف استفاده کنید. به این صورت، شما مطمئن می شوید که دیگر مجبور نیستید که علاوه بر تمام رقبای خودتان، برای رتبه بندی با خودتان هم رقابت کنید!

مشکل 3: ساختار صفحه نامناسب برای موضوع هدف شما

یک نکته مهم که همه سئوکاران باید آن را در زمینه رفع مشکلات سئو بدانند: اگر شما بک لینک های بیشتری نسبت به رقبای خودتان داشته باشید، باز هم ممکن است که رتبه بندی پایین تری نسبت به آن ها داشته باشید. این موضوع ممکن است خیلی راحت قابل درک نباشد. تعداد بسیار زیادی از افرادی که می خواهند بررسی مشکلات سئو خود را انجام دهند، در ابتدا با این مشکل روبرو می شوند؛ اما حقیقت این است که بک لینک ها تنها عوامل مهم در صفحه شما نیستند!

امروزه، گوگل تلاش دارد تا استراتژی های بسیار حرفه ای را برای بررسی لینک ها استفاده کند و صرفا داشتن یک مجموعه بک لینک گسترده نمی تواند برای رتبه بندی سایت شما مناسب باشد. رتبه بندی بالاتر حالا مدتی است که فقط با درست انجام دادن کارها به دست نمی آید، بلکه شما باید از مشکلات مختلف نیز اجتناب کنید. فقط موضوع محتوا مطرح نیست، بلکه شما باید دقت بالایی نسبت به حالت قابل قبول محتوا نیز داشته باشید.

مثلا در صورتی که شما در رابطه با بهترین کفش مقاله ای می نویسید و وقتی که مثلا یک مقاله 2000 کلمه ای می نویسید، اما نمی توانید رنک خوبی بگیرید در این صورت باید ببینید که کدام رقبای شما توانسته اند رتبه بندی بهتری داشته باشند. فرض می کنیم که شما یک مقاله بسیار آگاهی بخش و زیبا در رابطه با بهترین شهر ها در جهان برای زندگی نوشته اید. این محتوا متن زیادی همراه با تصاویر مختلف دارد. نام شهر ها به خوبی در متن قرار داده شده است. در واقع یک سبک بسیار عالی برای محتوا را ایجاد کرده اید.

سپس متوجه می شوید که 5 نتیجه برتر برای مقالات «بهترین شهرها برای زندگی»، همه مقاله هایی متشکل از مجموعه تصاویر با متن کم هستند. این یعنی که گوگل معتقد است بهترین حالت از محتوا برای پوشش دادن این موضوع، به این صورت می باشد. شما باید محتوای خودتان را ویرایش کنید تا مطابق با این قالب باشد: یعنی باید این مقاله را به مجموعه ای از تصاویر با متن های کوتاه، توصیف های دقیق تبدیل کنید و سپس مشاهده خواهید کرد که صفحه شما نیز رتبه بندی خواهد شد.

اگر در رابطه با کلمات کلیدی صحبت کنیم که گوگل برای آن ها ویژگی های خاص SERP در نظر گرفته است به کلی داستان عوض می شود. ما حالا بیش از پیش مشاهده می کنیم که گوگل تلاش دارد تا پاسخ جستجوی کاربران را به صورت مستقیم در SERP ها ارائه کند. برای این حالت، گوگل از ابزاری مانند featured snippets ،People also ask ،Knowledge panels و غیره استفاده می کند. امروزه رسیدن به این ویژگی های جستجوی گوگل اهمیت بسیار زیادی داشته و تا حد زیادی مبتنی بر ساختار محتوای شما می باشد.

در نتیجه اول شما باید متوجه شوید که آیا برای کلمات کلیدی انتخاب شده پتانسیل رسیدن به این ویژگی های SERP ها وجود دارد یا خیر. شما میتوانید با نرم افزار های ردگیری رتبه بندی به راحتی این کار را انجام دهید اما می توانید با جستجو برای عباراتی که می خواهید برایشان رتبه بندی شوید نیز این ویژگی ها را بررسی کنید. شما به تنظیمات جستجوی گوگل می روید و سپس ویژگی نتایج شخصی (Private Results) را غیر فعال می کنید. سپس منطقه خودتان را هم در صورت نیاز مشخص می کنید و برای کلمات کلیدی مد نظر خودتان جستجو می کنید.

در صورتی که Knowledge panel یا featured snippet را در نتایج جستجو مشاهده کردید، یعنی این کلمه پتانسیل ویژگی های خاص SERP ها را دارد. بخش زیادی از مسیر رسیدن به ویژگی های SERP ها ، استفاده از نشان گذاری داده های ساختار یافته می باشد. به یاد داشته باشید که اولویت گوگل ارائه کردن پاسخ صحیح و سریع به کاربران می باشد. شما باید از داده های ساختار یافته، لیست های گلوله ای، اعداد و غیره استفاده کنید. موتور های جستجو متوجه می شوند که شما پاسخ سریع و ساده ای را به سوالات کاربر ارائه می کنید و سپس شما را به عنوان منابع featured snippet استفاده می کنند.

اضافه کردن این المان های ساختاری به صورت FAQ نیز می تواند بسیار مفید باشد و در حل کردن مشکلات سئو به شما کمک می کند که به اسنیپت های SERP ها دست پیدا کنید که باعث افزایش ترافیک، بازدید صفحات و CTR شما می شود. پس فقط اگر شما یک ایده خیلی خوب برای محتوا داشته باشید برای رسیدن به موفقیت کافی نیست بلکه باید بتوانید این محتوا را به بهترین شکل ارائه دهید. این محتوا باید مطابق با ملاحظات گوگل برای موضوع هدف باشد.

مشکل 4: لینک سازی داخلی غیر یکپارچه

کاربر باید بتواند که از هر جایی به صفحه اصلی وبسایت باز گردد، بداند که در حال حاضر در کدام قسمت از وبسایت قرار دارد و در حالت ایده آل، بتواند از هر صفحه در وبسایت، با استفاده از لینک ها به هر صفحه دیگری که می خواهد برود. اما لینک سازی داخلی مناسب اندکی پیچیده تر می باشد.

در حقیقت ما همه در وبسایت های خودمان صفحه های «ضروری»، «اصلی» و یا به صورت عمومی تر ، صفحه های «پول ساز» داریم. در واقع این صفحات، پول واقعی برای ما ایجاد می کنند. در نتیجه وقتی ما بر روی ساختار سایت خودمان کار می کنیم ترجیح میدهیم که بر روی این صفحات تمرکز داشته باشیم نه این که خوشه های محتوای طرح بندی شده را ایجاد کنیم که صرفا باعث می شود دسته ای از صفحات به هم ارتباط پیدا کند.

همچنین باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که این روش، بهترین روش برای ساخت لینک های داخلی نیست و می تواند مشکلات سئو متعددی را برای شما به وجود بیاورد. شما باید ارزش لینک ها را در کل سایت توزیع کنید. باید به دنبال راه هایی باشید که نه فقط به صفحه های اصلی، بلکه از آن ها به صفحات کوچک یا تکمیلی نیز لینک ایجاد کنید. شما باید از محتوای قدیمی خودتان به محتوای جدید لینک ایجاد کنید. شما باید محتوای خودتان را به صورت خوشه هایی از صفحات ایجاد کنید که هر کدام از آن ها از یکدیگر پشتیبانی کنند.

به عنوان مثال شما یک صفحه اصلی دارید که ویژگی های نرم افزار شما را توصیف میکند. شما باید چند لینک از این صفحه به صفحه های تکمیلی ایجاد کنید و از این ویژگی ها در دنیای واقعی استفاده کنید تا کاربران بتوانند در رابطه با استفاده از نرم افزار شما آموزش ببینند. همچنین اگر شما محتوای تکمیلی ندارید- باید برای صفحات اصلی خودتان محتوای تکمیلی ایجاد کنید و سپس یک شبکه با لینک های داخلی مناسب را ایجاد کنید که به صورت یکپارچه این صفحات را به هم متصل کند. در زمان انجام این کار، همیشه به یاد داشته باشید که انکر تکست های خودتان را بیش از حد بهینه سازی نکنید.

این یعنی نباید از انکر تکست هایی که حاوی کلمات کلیدی هدف هستند استفاده کنید و سعی کنید به صورت طبیعی از کلمات کلیدی بهره ببرید (البته انکر تکست هایی مانند «بیشتر بخوانید» و از این قبیل، خیلی مناسب نیستند). یکی از بهترین روش ها برای بهبود لینک سازی های داخلی داشتن یک ابزار تصویر سازی مناسب مانند ابزار Website Auditor است که تصویر آن در قسمت زیر نمایش داده شده است و تمام صفحات یک وبسایت را از نظر ارتباطات شان با هم نمایش میدهد. به این صورت، شما میتوانید مهم ترین گره ها و صفحه هایی که لینک سازی های کمی دارند را شناسایی کنید. هر صفحه ای می تواند با محتوای با کیفیت و لینک سازی های داخلی به یک صفحه پول ساز تبدیل شود.

مشکل 5: سرعت پایین صفحات؛ مخصوصا برای موبایل

همه می دانیم که سرعت سایت یکی از فاکتورهای رتبه بندی می باشد. همچنین همه وبمسترها می دانند که برای بهبود سئو سایتشان، باید به بهینه کردن سرعت صفحات سایتشان توجه ویژه ای داشته باشند.

اما با همه این موارد، امروزه شاهد هستیم که بسیاری از وب سایت ها به راحتی از این مسئله به این مهمی غافل می شوند و می گذارند تا سرعت بارگذاری سایتشان به شدت پایین بیاید. دقیقا به همین صورت است که مقدار زیادی از ترافیکی که قرار است از گوگل به دست بیاورند را کسب نمی کنند.

جالب است بدانید که گوگل در مورد پایین بودن سرعت صفحات موبایل، وسواس بیشتری دارد. اگر نسخه دسکتاپ وب سایتی سرعت خوبی داشته باشد اما اگر نسخه موبایلی آن سرعت پایینی داشته باشد، امکان قرار گرفتن آن دامنه در بین رنک های برتر، تقریبا به صفر می رسد.

پیشنهاد می کنیم که نکات مقاله آموزش بهینه سازی سرعت سایت ما را حتما مورد مطالعه قرار دهید.

3 نظر در مورد مقاله “ 5 مورد از پیچیده ترین مشکلات سئو و راه حل آن ها ” ثبت شده است
  1. سبحان

    سلام آیا براتون مقدوره سئوی یک سایت را بررسی کنید و راه کار بدید


  2. محسن

    سلام
    ۳ مشکل پیچیده سئو که توضیح دادید بسیار کامل و جامع بود، لطفا در صورت امکان موردهای بعدی رو هم زودتر اضافه کنید به مقاله.
    در صورت امکان درباره ارورهای سرچ کنسول لطفا بیشتر توضیح بدید یا مقاله جداگانه ای بنویسید.


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما دوست عزیز
      این مقاله به زودی بروز رسانی میشه و شما می تونین از بقیه مشکلات سئو سایت نهایت استفاده رو ببرید. برای گوگل سرچ کنسول ما یک مقاله آموزشی جامع در نیوسئو قرار داده ایم که شما می تونید از اون استفاده کنید:
      https://www.newseo.ir/seo-learning/beginners/beginners-guide-for-google-search-console
      اگر مشکلتون حل نشد، می تونید از آموزش هایی که در اپلیکیشن نیوسئو برای سرچ کنسول قرار دادیم هم استفاده کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود