ضروری

تاریخچه الگوریتم های گوگل [بروزرسانی 2024]

الگوریتم گوگل برای سئو,الگوریتم های جدید گوگل در سئو,الگوریتم های رتبه بندی گوگل

الگوریتم های گوگل برای سئو از ابتدایی ترین مواردی هستند که یک سئوکار باید اطلاعات کاملی در مورد آن ها داشته باشد. تقریبا، هر روز الگوریتم های رتبه بندی گوگل به روز رسانی می شوند. بعضی از این به روز رسانی ها تغییرات کوچک هستند و بعضی دیگر واقعا تاثیرات شگرفی بر روی SERP ها ایجاد می کنند. ما در این مقاله می خواهیم شما را با جدی ترین تغییرات اجرا شده در سال های پیش آشنا کنیم و به صورت خلاصه، آن  ها را مرور کرده و پیشنهادات سئو در رابطه با آن ها ارائه می کنیم.

اگر می توانستید ببینید کدام به روز رسانی ها بر روی ترافیک ارگانیک شما و به چه صورتی تاثیر داشته، خوشحال می شدید؟ این مقاله سعی دارد به طور کامل الگوریتم های گوگل را به شما معرفی کند و شما با داشتن شناخت کافی از این الگوریتم های seo، می توانید میزان اثرگذاری هر کدام روی سایت خود را متوجه شوید و برای بهینه سازی سایت براساس جدیدترین بروزرسانی ها، اقدام کنید.

بهتر است بدانید که آشنایی با این الگوریتم ها می تواند در تدوین استراتژی سئو سایت شما بسیار کاربردی و مفید، واقع شود.

لیست الگوریتم های گوگل سئو که در این مقاله به بررسی آن پرداخته ایم:

  1. الگوریتم پاندا
  2. الگوریتم پنگوئن
  3. الگوریتم مرغ مگس خوار
  4. الگوریتم کبوتر
  5. الگوریتم های گوگل سئو برای تلفن همراه
  6. الگوریتم RankBrain
  7. الگوریتم Possum
  8. الگوریتم Fred
  9. الگوریتم Bert
  10. الگوریتم فلوریدا (Florida)

در ادامه هر کدام از این الگوریتم های گوگل را به طور کامل بررسی می کنیم.

1) الگوریتم پاندا (Panda)

زمان انتشار: 2011 تا 2021

خطرات: محتوای تکراری، محتوای سرقتی و یا ضعیف، اسپم تولید شده توسط کاربر، پر کردن متن با کلمات کلیدی

نحوه عملکرد الگوریتم پاندا

پاندا با شاخص « مقیاس کیفی» خودش برای صفحات وبسایت مشهور شده است؛ این شاخص، مقیاسی است که به عنوان یک عامل رتبه بندی مورد استفاده قرار می گیرد. در اصل، پاندا یک فیلتر بود نه بخشی از الگوریتم های رتبه بندی گوگل، اما در ژانویه سال 2016، به صورت رسمی این سیستم در الگوریتم های گوگل سئو مورد استفاده قرار گرفت. پاندا و انتشار آن، حالا توسعه بیشتری داشته اند و جریمه ها و بازیابی مشکلات آن خیلی سریع تر رخ میدهد.

بهینه سازی براساس الگوریتم پاندا

اجرای ارزیابی های منظم برای محتوای تکراری، محتوای ضعیف یا پر کردن صفحه از کلمات کلیدی در سایت. برای انجام این کار، شما میتوانید از یک خزنده سایت مانند Website Auditor ارائه شده توسط  SEO PowerSuite استفاده کنید. برای بررسی کردن محتوای تکراری خارجی، می توانید از ابزاری مانند Copyscape استفاده کنید.

ممکن است این ابزارها برای سایت های ایرانی و در کل محتواهای ایرانی، کاربردی نباشد. پیشنهاد ما به شما، استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل است. در بخش Page این ابزار، ارورهای Duplicate تمامی مشکلات مربوط به محتواهای تکراری را نشان می دهد و شما می توانید صفحات با محتواهای تکراری را ببینید.

در صورتی که شما یک سایت فروشگاه الکترونیکی دارید و نمی توانید محتوای کاملا منحصر به فرد برای آن ارائه کنید، می توانید از تصاویر اصیل بهره ببرید، از نظرات کاربران برای توصیف محصولات استفاده کنید تا محتوای شما نسبت به بقیه متمایز باشد.

اکنون یعنی در سال 2021 الگوریتم پاندا با الگوریتم ماشین لرنینگ گوگل ادغام شده است و دیگر به صورت مستقل، بروز رسانی نمی شود. در نتیجه نباید منتظر بروز رسانی های این الگوریتم های گوگل سئو باشید.

2) الگوریتم پنگوئن (Penguin)

تاریخ انتشار: 24 آپریل سال 2012

خطرات: لینک های نا مرتبط و یا اسپمی، لینک هایی که انکرتکست های آن ، بیش از حد بهینه سازی شده باشند

نحوه عملکرد الگوریتم پنگوئن

کسانی که در مورد الگوریتم های گوگل اطلاعات دارند، می دانند که هدف الگوریتم پنگوئن گوگل، کاهش رتبه بندی سایت هایی می باشد که به نظر دست کاری شده اند. از اواخل سال 2016، پنگوئن بخشی از الگوریتم های اصلی بوده است و بر خلاف پاندا، این الگوریتم به صورت لحظه ای تاثیر خودش را ایجاد می کند.

بهینه سازی براساس الگوریتم پنگوئن

شما باید رشد مشخصات لینک خودتان را ارزیابی کرده و همیشه بک لینک های خودتان را با ابزاری مانند Ahrefs backlink checker بررسی کنید. شما باید این ابزار، 50 بک لینک برتر خود را پیدا می کنید. همچنین ابزار اصلی تحلیل سئو سایت Ahrefs نیز به طور کامل لیست بک لینک ها، Domain Rating دامنه ها، ترافیک دامنه، referring domains، تعداد دامنه های لینک ها و… را به نشان می دهد.

3) الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

زمان انتشار: 22 آگوست سال 2013

خطرات: پر کردن صفحه با کلمات کلیدی، محتوای کم کیفیت

نحوه عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار

این یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل سئو می باشد که به این موتور جستجو کمک می کند تا عبارات جستجو را بهتر تفسیر کرده و نتایج بهتری را مطابق با هدف جستجوی کاربر ارائه کند (در مقایسه با تطابق تک کلمه در عبارات جستجو). در حالی که کلمات کلیدی هنوز هم مهم هستند، اما الگوریتم مرغ مگس خوار باعث شده که یک صفحه برای یک عبارت رتبه بندی شود حتی در حالتی که دقیقا عبارت ورودی توسط کاربر، در آن صفحه وجود نداشته باشد. با کمک پردازش زبانی طبیعی که مبتنی بر شاخص های معنایی پنهان می باشد، عبارات و کلمات هم معنی و مشابه با کلمات کلیدی نیز مورد تحلیل قرار می گیرند

بهینه سازی براساس الگوریتم مرغ مگس خوار

شما باید جستجوی کلمات کلیدی خودتان را توسعه داده و بر روی مفاهیم تمرکز داشته باشید نه بر روی کلمات کلیدی. باید به صورت دقیق در رابطه با جستجوهای مربوطه، کلمات و عبارات هم معنی و مرتبط با هم، تحقیق کنید. از ابزارهای کاربردی برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای کسب و کار شما، ابزار Google Suggests و Keywordtools.io است. شما می توانید کلمه کلیدی هدف خود را در این ابزارها جستجو کنید تا با دنیایی از انواع کلمات کلیدی روبرو شوید.

اگر بهینه سازی سایت در راستای بروز رسانی الگوریتم های رتبه بندی گوگل انجام شود، اثرگذاری فوق العاده ای روی رتبه صفحات شما در نتایج گوگل می گذارد، چون شما هم راستا و هم جهت با گوگل، مسیر سئو را طی می کنید.

شما می توانید از این دیدگاه های مختلف استفاده کنید تا بیان مخاطبین خودتان را بهتر درک کنید و محتوای متنوع ارائه کنید. با تولید کردن محتوای جامع که مطابق با هدف جستجوی کاربر باشد، می توانید مشارکت مشتریان و سئو سایت را بهبود بخشید. ما به صورت کامل در قسمت الگوریتم RankBrain این موضوع را بررسی می کنیم.

4) الگوریتم کبوتر (Pigeon)

تاریخ انتشار: 24 ژولای 2014 (آمریکا)، 22 دسامبر 2014 ( بریتانیا، کانادا و استرالیا).

خطرات: سئو خارجی یا داخلی ضعیف – بهبود سئو محلی

نحوه عملکرد الگوریتم کبوتر

تاثیرات این مورد در بین الگوریتم های گوگل، بر روی جستجوهایی می باشد که در آن جایگاه کاربر نقش مهمی را ایفا می کند. این به روز رسانی در بین الگوریتم های رتبه بندی گوگل باعث شد ارتباط نزدیک تری بین الگوریتم های محلی و الگوریتم های seo ایجاد شود؛ عوامل سئو متداول حالا برای رتبه بندی نتایج محلی مورد استفاده قرار می گیرند.

بهینه سازی براساس الگوریتم کبوتر

ما باید برای سئو داخلی و خارجی با یک استراتژی کاملا مشخص و درست، تلاش کنیم و وب سایت خود را بهینه سازی کنیم. یک نقطه شروع اجرا کردن تحلیل های داخلی برگرفته از ابزارهایی مانند اسکریمینگ فراگ یا ابزار تحلیل سئو سایت Ahrefs می باشد. تحلیل محتوایی در این ابزار به شما ایده می دهد که چطور میتوانید بهینه سازی های داخلی صفحه را انجام دهید.

در جهت بهینه سازی وب سایت براساس اصول سئو خارجی فراموش نکنید که بهترین راه، گرفتن بک لینک طبیعی است که در ایران امری واقعا دور از انتظار است. اکنون همه کسب و کارها، می دانند که سئو چیست و برای بهینه سازی وب سایت خود، نباید زیاد به وب سایت های دیگر، لینک دهند. با توجه به این نکته، کمتر وب سایتی است که بدون دریافت هزینه، بک لینک برای صفحه مهم سایت شما، بسازد.

امروزه بهترین راهکار برای گرفتن بک لینک، هزینه برای دریافت بک لینک از سایت های بزرگ خبری و مجله های اینترنتی مانند زومیت، دیجیاتو، نمناک و… است. شما می بایست با یک استراتژی صحیح برای سئو خارجی خود، در بازه های زمانی مختلف، هزینه کنید تا دچار جریمه های الگوریتم رتبه بندی گوگل یا همین الگوریتم کبوتر نشوید.

یکی از مهم ترین اقدامات این الگوریتم های گوگل، بهبود نتایجی است که برای جستجو محلی به نمایش گذاشته می شود. یکی از اهداف الگوریتم کبوتر نیز همین بود. به همین دلیل است که وبمسترها مجبور شدند وقت بیشتر گذاشته و کامل بررسی کنند که سئو محلی چیست و برای بهبود آن، به چه اصول مهمی، نیاز دارند.

5) الگوریتم های گوگل سئو برای تلفن همراه

تاریخ انتشار: 21 آپریل 2015

خطرات: فقدان نسخه موبایل در صفحه، کاربرد ضعیف صفحه برای موبایل

نحوه عملکرد الگوریتم گوگل سئو برای تلفن همراه

به روز رسانی های گوگل برای موبایل (الگوریتم Mobilegeddon) تضمین می کند که صفحه های سازگار با موبایل در بالای نتایج رتبه بندی می شوند در حالی که صفحه هایی که برای موبایل بهینه سازی نشده باشند، نمی توانند جایگاه خوبی در SERP ها داشته باشند.

بهینه سازی براساس الگوریتم گوگل سئو برای تلفن همراه

شما باید سایت خودتان را سازگار با موبایل طراحی کرده و بر روی سرعت و کارایی سایت تمرکز داشته باشید. تست سازگاری با موبایل در گوگل، به شما کمک می کند تا متوجه شوید که کدام قسمت ها از سایت شما باید بهبود پیدا کند. این تست در WebSite Auditor قرار دارد تا بتوانید سریع سازگاری سایت خودتان با موبایل را بررسی کنید. شما می توانید Content Analysis > Page Audit را دنبال کرده و در قسمت سربرگ عوامل فنی، این تست را پیدا کنید.

هدف اصلی الگوریتم های گوگل برای ارائه بهترین محتوا به کاربران است چه در پلتفرم مرورگرهای موبایل و چه در پلتفرم های لپ تاپ و…

6) الگوریتم RankBrain

تاریخ انتشار: 26 اکتبر سال 2015

خطرات: فقدان ویژگی های ارتباط مفهومی با عبارات جستجو، محتوای ضعیف، UX ضعیف

نحوه عملکرد الگوریتم RankBrain

یکی دیگر از الگوریتم های گوگل که باید به معرفی آن بپردازیم، الگوریتم رنک برین است. RankBrain بخشی از الگوریتم Hummingbird در گوگل است. این سیستم، یک سیستم یادگیری ماشینی می باشد که به گوگل کمک می کند تا معنی پشت هر عبارت جستجو را شناسایی کند و بهترین نتایج را در پاسخ به این عبارات ارائه کند. گوگل RankBrain را سومین عامل رتبه بندی مهم خودش معرفی می کند. در حالی که نمی دانیم که دقیقا تار و پود RankBrain به چه صورت است، اما در کل این سیستم می تواند ارتباط مفهومی برای صفحه های رتبه بندی شده برای یک عبارت جستجو را شناسایی کند و از آن به عنوان یکی از عوامل اصلی رتبه بندی استفاده کند.

بهینه سازی براساس الگوریتم RankBrain

شما باید محتوای خودتان را از نظر کامل بودن و ارتباط مفهومی با استفاده از تحلیل های رقابتی، بهینه سازی کنید. با استفاده از WebSite Auditor یک ابزار TF-IDF می توانید عبارات و مفاهیم مورد استفاده رقبای اصلی خودتان را شناسایی کنید؛ این  عبارات به شما کمک می کنند تا محتوای بسیار متنوعی را ارائه کنید.

الگوریتم گوگل برای سئو,الگوریتم های جدید گوگل در سئو,الگوریتم های رتبه بندی گوگل

7) الگوریتم Possum

تاریخ انتشار: 1 سپتامبر 2016

خطرات: رقابت شدید در مکان هدف

نحوه عملکرد الگوریتم Possum

در لیست الگوریتم های گوگل این الگوریتم ارتباط مستقیم با سئو محلی یا به اصصلاح، بهینه سازی سایت براساس اصول جستجو محلی کاربران دارد. تضمین می کند که نتایج محلی مبتنی بر مکان جستجو کننده، تغییر می کند: هر چه شما به آدرس یک کسب و کار نزدیک تر باشد، احتمالا شما آن کسب و کار را در نتایج جستجوی خودتان مشاهده می کنید.

Possum همچنین باعث شکل گیری انواع مختلف از رتبه بندی نتایج برای عبارات جستجوی مشابه شده است، مثلا اگر شما به دنبال یک «دندان پزشک» باشید، این الگوریتم Possum باعث می شود که مبتنی بر مکان شما، نتایج مختلفی به شما ارائه شود.

بهینه سازی براساس الگوریتم Possum

برای بهینه سازی این مورد از الگوریتم های رتبه بندی گوگل شما باید لیست کلمات کلیدی خودتان را توسعه داده و ردگیری های رتبه بندی مبتنی بر مکان ها را انجام دهید. کسب و کارهای محلی حالا باید کلمات کلیدی بیشتری را در مقایسه با گذشته هدف بگیرند که این موضوع به دلیل تنوعی است که Possum در SERP ها ایجاد کرده است. همانطور که رتبه بندی ها را بررسی می کنید، باید مطمئن شوید که حتما از مکان صحیح این ارزیابی ها را انجام دهید ( یعنی در مکان جغرافیایی هدف). شما می توانید با استفاده از Rank Tracker از قسمت Preferences > Preferred Search Engines این ارزیابی ها را انجام دهید. می توانید بر روی Custom در گوگل کلیک کنید. سپس مکان مد نظر خودتان را مشخص می کنید. شما می توانید آدرس های مختلف را برای این ابزار انتخاب کنید.

8) الگوریتم Fred

تاریخ انتشار: 8 مارس 2017

خطرات: محتوای ضعیف، محتوای اشتراکی یا محتوای تبلیغات محور

نحوه عملکرد الگوریتم Fred

یکی از آخرین به روز رسانی های الگوریتم های گوگل سئو با نام فرد، وبسایت هایی را هدف می گیرد که مطابق با رهنمود های وبمستر گوگل نیست. اکثریت سایت هایی که تحت تاثیر این الگوریتم هستند، دارای پست های ضعیف هستند که به نظر بیشتر آن ها برای تولید درآمد ایجاد شده اند.

بهینه سازی براساس الگوریتم Fred

جهت بهینه سازی این الگوریتم موتور جستجو گوگل شما می توانید رهنمود های کیفیت جستجوی گوگل را بررسی کنید و مراقب محتوای ضعیف باشید. اگر تبلیغات در سایت شما نمایش داده می شود، باید مطمئن شوید که تبلیغات شما در صفحه هایی با کیفیت بالا، اطلاعات مرتبط و دقیق قرار داشته باشند. در اصل، نباید سعی کنید که گوگل را گول بزنید و لینک های جعلی را برای بهبود سایت استفاده کنید. بیشتر منتشر کننده ها تبلیغات تخفیف مالی را در سایت های خودشان ارائه می کنند که کاملا هم قانونی است اما اصلا نباید در این کار، تقلب کنید.

9) الگوریتم Bert

تاریخ انتشار: سال 2019

نحوه عملکرد الگوریتم Bert

یکی دیگر از الگوریتم های گوگل، الگوریتم برت است. الگوریتم برت این امکان را برای ربات ها به وجود خواهد آورد که معنی کلمات جستجو شده را به خوبی درک نمایند. به طور کلی این الگوریتم به بررسی تمامی کلمات و حروف حتی حرف های اضافه می پردازد. این الگوریتم قادر است که نتیجه های دقیق تری در اختیار کاربران قرار دهد. به عنوان مثال الگوریتم برت زمانی که عباراتی چون “بهترین راه های مهاجرت به آمریکا” را سرچ می کنند به معنای تک تک کلمات توجه دارد. در این جا حتی اگر حرف های اضافه هم جا به جا شوند از معنی مختلفی برخوردار هستند. الگوریتم موتور جستجو گوگل می توانند زبان ما را به خوبی درک نمایند.

بهینه سازی براساس الگوریتم Bert

این مدل از الگوریتم های seo به درک معنی کلمه ها می پردازد. Bert کاملا دو جهته می باشد به این معنا که هم می تواند به عنوان کلمه ای خاص به عبارتهای تایپ شده توجه داشته باشد، هم اینکه به درک معنی واقعی کلمات بپردازد، یعنی همزمان می تواند تمامی کلمه های دیگر را هم مشاهده نماید.

الگوریتم برت مانند الگوریتم برین به دنبال درک و جستجوی بهترین نتایج برای محتواها می باشد. برت معمولا به دنبال درک معنی واقعی کلمات است، اما الگوریتم برین مفاهیم ناشناخته را مورد بررسی قرار می دهد.

شاید تا به حال به این مضوع فکر کرده باشید که چه کارهایی می توان انجام داد که رتبه سایت را افزایش داد، در این جا باید بگوییم تنها با خلق محتواهای باکیفیت و یونیک می توانید توجه مخاطبان را به سوی خود جلب نمایید. از این رو گوگل هم توجه زیادی به خواسته ها و نیازهای کاربران دارد. با آپدیت جدیدی که بر روی الگوریتم موتور جستجو گوگل انجام شده است، تولید محتوا را از اهمیت ویژه ای برخوردار کرده است و به جای تاکید بر روی کلمات کلیدی بیشتر به محتوایات مقاله ها توجه دارد. در ادامه مطالب به عناصری اشاره خواهیم کرد که که در الگوریتم برت بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.

توجه به کلید واژه های طولانی و سوالی: آپدیدتی که بر روی الگوریتم برت روی داد توجه به کلمات و کلیدواژه های طولانی و سوال جواب ها را بیشتر کرده است. توجه داشته باشید که قبل از این آپدیت ها اگر محتواهایی بسیار طولانی خلق می کردید، می توانید توجه گوگل را به سوی خود جلب نمایید، اما حال محتواهای طولانی نمی توانند تاثیر زیادی بر روی رتبه سایت داشته باشد.

در این بخش از محتوا باید بگوییم محتواهایی که تولید می کنید باید بیشتر حالت سوالی داشته باشند و از تمام جنبه ها به سوالاتی که وجود دارد، توجه داشته باشید و جواب کاملی را برای آن در نظر بگیرید. استفاده از کلمات بله یا خیر می تواند مفید باشد و جواب ها را به صورت مستقیم در اختیار کاربران قرار دهید.

استفاده از کوئری های سوالی: بیشتر جستجوهایی که در گوگل انجام می شود بیشتر به صورت سوالی است و سایت هایی که جواب این سوالات را داشته باشند در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت. کوئری هایی که به صورت وسایل ایجاد شده اند، بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته شده اند. استفاده از کلمات کلیدی که حاوی اطلاعات خاصی است می تواند نتایج بهتری را ارائه دهد.

تبلیغات کلیکی که صورت می گیرند به هدف کاربران شباهت بیشتری دارند، بنابراین می توان گفت الگوریتم برت بر سئو و بازاریابی هم تاثیرات مثبتی می پردازد. تبلیغات کلیکی به تبلیغات پویا توجه دارند و این تبلیغات به خوبی می توانند با الگوریتم مورد نظر هماهنگ شوند. این الگوریتم های گوگل می توانند تبلیغات را به زبان های مختلفی ارائه دهد در نتیجه گوگل می تواند با استفاده از این الگوریتم رتبه وب سایت شما را افزایش دهد.

الگوریتم های گوگل شاید شرایط سختی را برای مدیران وب سایت ها ایجاد کرده است و ممکن است بسیاری از آن ها با افت رتبه همراه کند، اما این الگوریتم برای کاربران بسیار مفید واقع می شود، چرا که نتایج دلخواه را در بین هزارها محتوا در اختیار آن ها قرار خواهد داد. زمانیکه افراد مختلف اقدام به جستجوی موضوعی در اینترنت می زنند، همواره این امکان وجود دارد که روش درستی را برای انجام جستجو انتخاب نکنند. اشتباه در استفاده از واژه ها یا اشتباهات نوشتاری از جمله اشتباهات رایج در زمان جستجو هستند. گوگل به تازگی برای سهولت بیشتر در درک زبان های طبیعی مورد استفاده توسط کاربران برای جستجو و همچنین برای درک بهتر محتوای مد نظر کاربران اقدام به معرفی و استفاده از یک الگوریتم جدید به نام برت BERT کرده است.

2 نظر در مورد مقاله “ تاریخچه الگوریتم های گوگل [بروزرسانی 2024] ” ثبت شده است
  1. هما

    با سلام و عرض خسته نباشید بابت سایت بسیار خوبتون
    بنده سایت خودم را در analytics.google.com رجیستر و اضافه کردم اما هیچ اطلاعاتی نمایش نمی دهد.
    حتی سایت های دیگری را هم که میزنم نمودارها همگی خالی هستتند.

    آیا می توانید راهنمایی نمایید که مشکل کجا می تواند باشد؟


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما وقتتون بخیر. اگر مطمئن هستید که وب سایتتون ایندکس هست، مدتی صبر کنید؛ میزان داده ها به حدنصاب که رسید، نمایش داده میشه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود