استراتژی محتوا چیست و چگونه آن را تدوین کنیم؟

آموزش استراتژی سئو,آموزش استراتژی محتوا,آینده استراتژی محتوا

با یک استراتژی محتوای موفق، می توانید رابطه ای با مخاطب هدف خود ایجاد کنید و همزمان خود را به عنوان یک متخصص در حوزه کاری تان معرفی کنید. ایده آل این است که بتوانید با استفاده از محتوای باکیفیت، اعتمادی را که با مخاطبان خود ایجاد کرده اید، به ابزاری تبدیل کنید که شما را به اهداف کلی تان نزدیک تر می کند. در این مقاله، بررسی می کنیم استراتژی محتوا چیست و چگونه در 6 قدم آن را تدوین کنید. 

استراتژی محتوا چیست؟ 

بر اساس تعریف ویکی پدیا، استراتژی محتوا راهنمایی برای برنامه ریزی، توسعه و مدیریت محتوا است. این حوزه در طراحی تجربه کاربری شناخته شده است و از رشته های مرتبط دیگری همچون معماری اطلاعات، مدیریت محتوا، تحلیل کسب وکار، بازاریابی دیجیتال و ارتباطات فنی نیز بهره می برد. در مقاله ای از ریچل لاوینگر در سال ۲۰۰۷ تحت عنوان «استراتژی محتوا: فلسفه داده ها»، هدف استراتژی محتوا به عنوان استفاده از “کلمات و داده ها برای ایجاد محتوای واضح که از تجربیات تعاملی معنادار پشتیبانی می کند” توضیح داده شده است. لاوینگر همچنین قیاس را ارائه کرده است که “استراتژی محتوا همانند کپی رایتینگ است، همانطور که معماری اطلاعات برای طراحی است.” 

بر اساس این گفته ها، می توان نتیجه گرفت استراتژی محتوای شما، برنامه ای است که نحوه استفاده از محتوا را برای رسیدن به اهداف تجاری تان مشخص می کند و به قیف بازاریابی محتوا شما نظم می بخشد. این در واقع نقشه راه تمام تلاش های بازاریابی محتوایی شماست و می تواند بخشی از یک استراتژی بازاریابی جامع تر باشد. معمولاً استراتژی محتوا به گونه ای طراحی می شود که مشتریان را در تمام مراحل سفر خریدار جذب و درگیر کند. با اجرای این استراتژی، می توانید محتوای موجود خود را سازماندهی کنید، محتوای جدید ایجاد کنید و موفقیت محتوای خود را پایش کنید.   

چرا استراتژی محتوا مهم است؟ 

هر قطعه محتوا یک داستان را روایت می کند و در کنار هم، مجموعه ای از محتواها داستان بزرگ تری درباره شما، تخصص تان، ارزش هایتان، و جایگاه تان در جهان تعریف می کند. توسعه استراتژی محتوا تضمین می کند که هر بار که محتوایی منتشر می کنید، داستانی منسجم و هماهنگ ارائه می دهید. با یک استراتژی محتوای مؤثر، فرصت هایی برای آموزش و ارائه خدمات به مخاطبان خود ایجاد خواهید کرد، خود را به عنوان یک مرجع در بازار تخصصی تان تثبیت می کنید و به مخاطبان نشان می دهید که چرا کسب وکار شما اهمیت دارد. وقتی استراتژی محتوا به درستی تدوین شده باشد، چه تولید محتوای متنی انجام دهید، چه در سوشال مدیا فعال باشید و چه پادکست ضبط کنید، محتوا طبق برنامه ریزی و در راستای رشد کسب و کار نوشته خواهد شد و نظارت بر آن آسان تر می شود. 

آموزش استراتژی سئو,آموزش استراتژی محتوا,آینده استراتژی محتوا

راهنمای تدوین استراتژی محتوا در 6 قدم

برای برنامه ریزی استراتژی محتوا، باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. در ادامه، 6 قدم مهم در تدوین استراتژی محتوا را توضیح می دهیم که کمک می کنند هدفمندتر، اصولی تر و حرفه ای تر استراتژی خود را تدوین و موفقیت آن را ارزیابی کنید. 

1. تعیین اهداف استراتژی محتوای خود 

با تعریف واضح نتایج موردنظر و معیارهای موفقیت، می توانید استراتژی ای طراحی کنید که شما را به اهداف تجاری تان نزدیک تر کند. درباره آنچه می خواهید با محتوای خود به دست آورید فکر کنید. برای سازماندهی به اهداف خود، روش SMART بهترین گزینه است. اهداف SMART باید مشخص (Specific)، قابل اندازه گیری (Measurable)، قابل دستیابی (Achievable)، مرتبط (Relevant) و محدود به زمان (Time-bound) باشند. مانند: 

  • تولید ۵۰ درصد لید شرایط بیشتر در طی ۹۰ روز.

  • دو برابر کردن تعداد دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی در ۶۰ روز.

  • جذب ۱۰۰ مشترک ایمیل جدید در ۳۰ روز.

2. تحقیق درباره مخاطب هدف 

پرسونای خریدار، یک نمایه خیالی از مشتری هدف شماست که به عنوان راهنمایی برای فرآیند تولید محتوا استفاده می شود. توسعه این پرسونای خریدار می تواند به شما کمک کند نیازهای مشتریان هدف را بهتر درک کرده و محتوایی تولید کنید که این نیازها را برطرف کند. برای تعریف آن، از خود بپرسید مشتریان بالقوه ای که می خواهید با کسب وکار خود آشنا کنید چه کسانی هستند؟ این گروه از افراد، مخاطب هدف شما را تشکیل می دهند و احتمالاً ویژگی های مشترکی دارند که هنگام توسعه محتوای خود باید به آن ها توجه کنید.

3. انجام بازبینی محتوا 

پیش از برنامه ریزی برای تولید محتوای جدید، بهتر است محتوایی را که پیش تر تولید کرده اید را بازبینی کنید. بررسی کنید چه نوع محتوایی منتشر کرده اید، عملکرد محتوای شما چگونه بوده است، و آیا محتوای موجود شما تاکنون به اهداف شرکت کمک کرده است یا خیر. همچنین، به نقطه مقابل نیز توجه کنید: آیا محتوایی وجود دارد که عملکرد ضعیفی داشته یا شما را از اهداف تان دور کرده باشد؟ علاوه بر بازبینی محتوای خود، می توانید از طریق تحلیل رقبا نیز اطلاعات بیشتری درباره مخاطب هدف خود کسب کنید. ارزیابی رقبا می تواند به شما کمک کند تا استانداردهای صنعت را بشناسید و فرصت هایی برای تولید محتوای نوآورانه بیابید.

4. انتخاب خروجی های استراتژی محتوای خود 

در این مرحله، به انواع محتوایی فکر کنید که می توانید به طور منطقی تولید کنید، مخاطب هدف شما احتمالاً به آن واکنش مثبتی نشان می دهد و می تواند به شما در دستیابی به اهداف محتوایی تان کمک کند. همچنین می توانید انواع مختلف محتوا را برای مراحل مختلف سفر مشتری در نظر بگیرید. برخی از انواع رایج محتوا عبارتند از: 

  • مقالات وبلاگ

  • پست های شبکه های اجتماعی

  • ویدئوها

  • پادکست ها

  • خبرنامه های ایمیلی

  • مطالعات موردی

  • وایت پیپرها

  • قالب ها

  • کتاب های الکترونیکی

5. توسعه فرآیند تولید محتوا

تشکیل تیم تولید محتوا و مشخص کردن شرح وظایف هر کدام، کاری است که باید در این مرحله انجام دهید. همچنین، ابزارهایی که ممکن است در فرآیند توسعه و انتشار محتوا نیاز داشته باشید را در نظر بگیرید. این ابزارها ممکن است شامل سیستم مدیریت محتوا (CMS)، ابزارهای Social Listening ، یا نرم افزارهای مدیریت پروژه مثل ترلو و میزیتو باشد.

از آنجایی که تولید محتوای منظم ضروری است، یک فرآیند ساده و کارآمد برای خلق محتوا می تواند در طول زمان به شما کمک کند ایده های جدید ارائه دهید و محتوای مداومی ایجاد کنید که مخاطبان شما را راضی کند و اهداف تان را گسترش دهد.

6. اندازه گیری موفقیت محتوای خود

پس از انتشار محتوا و آغاز تعامل مخاطبان با آن، باید برنامه ای برای اندازه گیری عملکرد محتوا داشته باشید. بسیاری از سرویس ها مانند GA4 و گوگل سرچ کنسول، مواردی مانند تعداد بازدیدها یا کلیک های یک محتوا و تعداد افرادی که در طول زمان مشترک یا دنبال کننده می شوند ارائه می دهند. همچنین KPIهایی که بیشترین ارتباط را با اهداف محتوایی شما دارند تعیین کنید و بهترین روش برای ردیابی آن ها را مشخص کنید. زمانی که شروع به مشاهده عملکرد محتوای خود کنید، این داده ها به شما مبنایی برای اصلاح قطعات محتوای خاص یا کل استراتژی ارائه خواهند کرد.

جمع بندی 

همان طور که می بینید، ایجاد یک استراتژی محتوای عالی چندان پیچیده نیست، اما اجرای آن می تواند چالش برانگیز باشد. می توانید انتظار مواجهه با موانع و گذراندن مراحل آزمون و خطا را داشته باشید. اما وقتی فرمول موفقیت خود را پیدا کردید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را تکرار کنید تا به رشد مخاطبی که همیشه آرزویش را داشتید دست پیدا کنید. به خاطر داشته باشید: شروع استراتژی محتوا به روش نادرست تضمین می کند که زمان شما تلف شود و انتشار محتوای شما در پلتفرم های اشتباه برای مخاطب هدف به این معنی است که لیدهای موردنظر خود را به دست نخواهید آورد. پشت هر استراتژی محتوای موفق، برنامه ریزی زیادی وجود دارد؛ به طوری که نمی توانید صرفاً محتوای عالی بنویسید و کار را تمام شده بدانید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود