
ریچ اسنیپت و بی اثر بودن بازنشر نظرات در آن موضوعی است که به تازگی در بین متخصصین سئو و دیجیتالمارکترها مطرح شده است. طبق آخرین اظهارات آقای جان مولر، گوگل ریچ اسنیپتهای نظرات بازنشر شده را، حتی در صورتی که در قالب ساختارهای صحیح اسکیما پیادهسازی شوند، در نتایج SERP نمایش نخواهد داد. به عبارت دیگر، اگر نظرات افراد از منابع دیگر کپی و در وبسایت درج شوند، از دیدگاه گوگل هیچ تأثیر مثبتی در نحوه نمایش ریچ اسنیپت های آن صفحه ندارد.
عدم تأثیر بازنشر نظرات در ریچ اسنیپت دیدگاه
بی تأثیر بودن بازنشر نظرات در نتایج Rich Snippet، یکی از مهمترین مواردی بود که در رویداد 19 نوامبر (28 آبان) گوگل مطرح شد. در این رویداد، تعدادی از فعالین حوزه سئو و صاحبان کسبوکارهای آنلاین این سوال را از آقای جان مولر پرسیدند که علت بی تأثیر بودن بازنشر نظرات در ریچ اسنیپت Review چیست؟ در پاسخ، آقای مولر تفاوت بین توصیهنامه (تستیمونیال) و نظرات را بیان کرد.
تفاوت بین نظرات و توصیهنامهها در Rich Snippet
از دیدگاه گوگل، نظرات (Review) و توصیهنامهها (Testimonial) با هم تفاوت دارند. زمانی نظرات افراد به عنوان یک دیدگاه واقعی تلقی میشود که مستقیماً در یکی از صفحات محصول یا سایر صفحات وب سایت درج شوند. تنها در این صورت است که این نظرات میتوانند باعث بهبود نحوه نمایش ریچ اسنیپت یا همان ریچ ریزالت آن صفحه در نتایج گوگل شوند. بازنشر سایر دیدگاهها و نظرات شبکههای اجتماعی یا پلتفرمهای دیگر در وبسایت، به عنوان توصیهنامه یا همان تستیمونیال تلقی خواهند شد و در آنها از ساختار دیدگاه (Review Markup) استفاده نخواهد شد.
حال ممکن است این سوال در ذهنتان شکل گرفته باشد که آیا گوگل توانایی تشخیص و تفکیک دیدگاهها و توصیهنامهها را دارد؟ قطعا بله. در حال حاضر این فرآیند به صورت خودکار توسط گوگل انجام میشود. ممکن است در بعضی از نتایج، مشاهده کنید که اسنیپت دیدگاه برای وبسایتهایی نمایش داده میشود که در آن صفحه، فرمی وجود ندارد که از طریق آن کاربر به صورت مسقیم دیدگاه خود را ارسال کند! با گذشت زمانی کوتاه، گوگل متوجه آن شده و اسنیپت دیدگاه آن صفحه را حذف خواهد کرد.
با انتشار نظرات بازنشر شده، سایت جریمه میشود؟
در حال حاضر استفاده از نظرات بازنشر شده، موجب جریمه سایت نخواهد شد، اما تأثیر مثبتی نیز در نتایج ریچ اسنیپت ها نخواهد داشت. بنابراین، اگر تابحال برای اعتمادسازی کاربران سایت، از نظرات ایجاد شده در سایر شبکههای اجتماعی خود استفاده میکردید، کماکان میتوانید این روش را ادامه دهید، اما توقع بهبود نتایج ریچ اسنیپت را نداشته باشید.
ریچ اسنیپت دیدگاه و روش پیادهسازی استاندارد آن
اگر نمایش ریچ ریزالت برای شما یک اولویت است، بهتر است به صورت مستقیم دیدگاه کاربران را دریافت کنید. روش استاندارد این است که در صفحات هر محصول یا خدمتی که در سایت خود به فروش میرسانید یا ارائه میکنید، نظرات کاربر را به صورت مستقیم از طریق یک فرم اختصاصی دریافت کنید. چرا که نظرات کلی درباره یک وبسایت یا کسبوکار، برای ریچ اسنیپت دیدگاه مناسب نیستند. همچنین پیشنهاد میشود درباره نحوه ایجاد فرم دیدگاه یا جایگاه آن در صفحات محصول، سایتهای معتبر و مرتبط با حوزه کاری خود را بررسی کنید تا بتوانید یک فرم کاربردی برای صفحات خود ایجاد کنید.