سرنخ فروش، موقعیتی است که در آن یک فرد یا سازمان پتانسیل تبدیل شدن به مشتری و خرید از شما را دارد. معمولا هنگامی که افراد یا نهاد های سازمانی به استفاده از محصولات یا خدمات شما علاقه و اشتیاق نشان می دهند، فرصت فروش پیش می آید که معمولا از طریق تبلیغات ایجاد می شود. ایجاد این سرنخ ها به عهده تیم بازاریابی می باشد. آن ها باید با انجام تحقیقات دقیق بر نحوه تبلیغات خود بتوانند به بهترین شکل ممکن فرصت هایی جهت فروش، ایجاد کنند.
سرنخ فروش چیست و چه اهمیتی دارد؟
پیگیری سرنخ های فروش معمولاً منجر به فروش شرکت می شود. به عنوان مثال، فروشنده یک فناوری، محصول خود را در یک نمایشگاه تجاری صنعتی تبلیغ می کند، به این امید که توجه خریداران حاضر در نمایشگاه را به خود جلب کند. هر استعلام، ابراز کنجکاوی و علاقه برای دریافت اطلاعات بیشتر نسبت به محصول، سرنخ فروش محسوب می شود که درصورتی پیگیری مناسب ممکن است به فروش منتهی شود.
تلاش های یک شرکت برای تولید سرنخ و استراتژی آن در پیگیری سرنخ ها می تواند به طور قابل توجهی بر موفقیت آن شرکت در بازار تأثیر بگذارد. برای این منظور، بیشتر سازمان ها تلاش می کنند تا شیوه های مؤثری را ایجاد کنند که فرآیندهای تولید، بررسی و پیگیری فرصت های فروش را در بر می گیرد.
ثبت اطلاعات سرنخ های فروش
جهت بررسی و پیگیری سرنخ بازاریابی، ثبت اطلاعات آن ها امری مهم و ضروری است. نوع اطلاعات ثبت شده ممکن است متفاوت باشند، این اطلاعات می توانند شامل نام و آدرس ایمیل یک شخص شود یا نوع وسیع تری، از جمله اطلاعاتی در مورد احتمال خرید او از شرکت در بازه زمانی پیش بینی شده را ارائه دهد.
تولید سرنخ فروش
فرآیند دستیابی به سرنخ فروش با تولید آن آغاز می شود. تولید سرنخ شامل فعالیت های مرتبط با بازاریابی است. در سطح پایه، تولید سرنخ بازاریابی می تواند خرید مجدد مشتریان فعلی و قدیمی باشد. با این حال، شرکت هایی که به دنبال افزایش سریع درآمد هستند، معمولاً از سایر تکنیک های تولید سرنخ فروش نیز استفاده می کنند.
به عنوان مثال، آنها ممکن است لیست سرنخ های فروش را از شرکتی که تمرکز آن تولید و ثبت این سرنخ ها می باشد، خریداری کنند که منابع اطلاعاتی زیادی را از سرنخ های تجاری و مصرف کنندگان جمع آوری و ذخیره می کنند. به عبارتی دیگر، محوریت فعالیت آن ها تولید سرنخ فروش است.
مدیریت سرنخ فروش
فعالیت های تولید سرنخ فروش موفق، فرصت های فروش با کیفیتی متفاوتی ایجاد می کند. برای به حداکثر رساندن پتانسیل فروش این سرنخ ها، یک شرکت می تواند فرآیند مدیریت سرنخ فروش را ایجاد کرده و آن را توسعه دهد، که شامل روش ها و سیستم هایی برای گرفتن، ردیابی و توزیع سرنخ ها به نمایندگان فروش می شود.
مدیریت سرنخ فروش بر پرورش سرنخ هایی متمرکز است که احتمال فروش شرکت را افزایش می دهند. بخش بازاریابی معمولاً مسئول امتیازدهی به سرنخ ها است، یعنی ارزیابی و رتبه بندی سرنخ ها بر اساس جایی که خریدار بالقوه در قیف خرید یا قیف فروش قرار دارد. قیف فروش که به عنوان فرآیند خریدار یا چرخه فروش نیز شناخته می شود، با اولین برخورد خریدار با یک محصول یا خدمات شروع می شود و در فروش به پایان می رسد.
برخی از مهمترین وظایف مدیریت سرنخ فروش
کارشناس مدیریت فروش مسئول ایجاد یک سیستم مدیریت سرنخ فروش خواهد بود. وظایف این جایگاه شامل مدیریت تمام جنبه های تولید سرنخ ورودی و خروجی می شود. کارشناس مدیریت، رهبر فروش، همچنین مسئول همکاری با تیم های بازاریابی و فروش جهت بهبود مستمر فرآیند فروش خواهد بود. مسئولیت های اضافی این سمت عبارتند از:
- پاسخگویی، اولویت بندی و پیگیری سرنخ ها و درخواست های ورودی.
-
ایجاد چشم انداز و شرایطی که منجر به فرصت فروش مناسب می شود.
- جمع آوری، ثبت اطلاعات و همچنین ایجاد لیست هایی برای مدیریت کمپین ها و خروجی آن ها.
- نگهداری تمامی اطلاعات به دست آمده از سرنخ های بازاریابی (توسط ابزار ها).
-
مدیریت اطلاعات تماس و لیست های مرجع این اطلاعات.
-
ارائه گزارش نتایج کمپین ها، به عنوان مثال، عملکرد کمپین ایمیلی یا پستی، فروش های قابل پیگیری، و … .
انواع سرنخ فروش
تیم بازاریابی در طول فرآیند خرید مشتری تلاش می کند تا به هر یک از سرنخ ها، امتیاز بخصوصی بدهد. بازاریاب ها معمولا از عبارت ها و یا مقیاس های دمایی، مانند سرنخ گرم و یا سرنخ سرد استفاده می کنند. امتیاز دادن به سرنخ ها می تواند با استفاده از عبارت های کیفی (مانند عالی، خوب و …) نیز انجام شود.
مشتریان مشکوک
مشتریان احتمالی که در بالای قیف فروش هستند که گاهی اوقات مشتریان مشکوک هم نامیده می شوند. ممکن است هنگام بازدید از وب سایت فروشنده برای به دست آوردن اطلاعات کلی، به یک محصول یا خدمات ابراز علاقه کنند. ترغیب این افراد به حرکت در قیف به سمت خرید، وظیفه بازاریاب است. در امر پرورش سرنخ، یک بازاریاب خط ارتباطی با خریدار ایجاد و حفظ می کند، همچنین در صورت نیاز اطلاعات لازم را ارائه می دهد.
سرنخ های سرد، گرم و داغ فروش
بازاریابان و نمایندگان فروش بسته به میزان علاقه یا آمادگی مشتری احتمالی برای خرید محصول یا استفاده از خدمات، مشتریان را به سه دسته سرد، گرم یا داغ طبقه بندی می کنند. برای مثال، فردی که نیاز فوری به ارائه خدمات یا خرید محصول با محدودیت زمانی را نشان می دهد، احتمالاً به عنوان سرنخ داغ طبقه بندی می شود. در مقابل، یک سرنخ گرم ممکن است نشان دهنده نیاز به یک محصول باشد، اما چارچوب زمانی مشخصی برای خرید او وجود ندارد.
سرنخ سرد هم یک خریدار احتمالی می باشد که به محصول علاقه نشان داده است، اما آماده خرید در کوتاه مدت نیست. در مقایسه با سرنخ های داغ و گرم که سطح بالایی از قصد خرید را نشان می دهند، سرنخ سرد ممکن است به اطلاعات بیشتری درباره محصول یا خدمات از تیم بازاریابی نیاز داشته باشد.
روش های ایجاد سرنخ فروش
استفاده از روش های قدیمی
شبکه ها و روش های سنتی و قدیمی هنوز هم بسیار موثر هستند. به طور مثال، نمایشگاه های تجاری صنعتی، هنوز هم منجر به تعداد زیادی فروش برای مشاغل می شوند، همچنین انتشار اطلاعات در مورد محصولات یا خدمات از طریق تبلیغات در رسانه های محلی نیز مفید است.
انجام مسئولیت های اجتماعی
هنگامی که یک شرکت، خدمات، محصولات یا منابع خود را به عنوان خدمات عمومی در اختیار نهاد های دولتی یا سازمان های غیر دولتی قرار می دهد، نه تنها از احساس خوب حاصل از کمک به دیگران و مردم برخوردار می شود، بلکه نام شرکت خود را در برابر بسیاری از بینندگان قرار می دهد که می تواند مخاطبین و مشتریان متعددی را در پی داشته باشد و منجر به ایجاد سرنخ های فروش مناسبی بشود.
سلام ممنون بابت توضیحات خوبتون
سپاس از همراهی شما دوست عزیز