مهم

گیمیفیکیشن در بازاریابی چیست؟

بازاریابی گیمیفیکیشن,بازی در بازاریابی,تئوری بازی در بازاریابی

 گیمیفیکیشن در بازاریابی می تواند به تبلیغات به عنوان راهی برای ترکیب موارد تبلیغاتی شما با یک بازی تعاملی و جذاب، یا ترکیب عناصر بازی در زمینه‌ای تبلیغاتی معنا شود. ارائه یک تجربه همه جانبه، جذاب و سرگرم کننده با نام برند شما، به مشتریان کمک می کند تا نام شما را به خاطر بسپارند و این بزرگترین مزیت بازی پردازی در بازاریابی است.

استراتژی بازی پردازی در بازاریابی یا همان گیمیفیکیشن، می تواند توسط هر شغلی و در هر صنعتی مورد استفاده قرار گیرد و یکی از موثر ترین روش ها برای برندها جهت انتقال پیام خود به شیوه‌ای خلاقانه به کاربران است. برندها می توانند انواع مختلفی از عناصر کسب و کارشان را به بازی های مختلف مرتبط و در استراتژی های بازاریابی خود پیاده سازی کنند و در این بازی دستاوردهایی نظیر نشان ها، سطوح یا امتیازها را به عنوان پاداشی به کاربر، جهت دستیابی به موفقیت های از پیش تعیین شده در نظر بگیرند.

مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی

بازاریابی گیمیفیکیشن,بازی در بازاریابی,تئوری بازی در بازاریابی

همانطور که ممکن است قبلاً متوجه شده باشید، در تئوری بازی در بازاریابی مزیت های زیادی برای برند شما وجود دارد، ما مزیت های اصلی گیمیفیکیشن یا همان بازی در بازاریابی را تجزیه و تحلیل می کنیم و دلیل موثر بودن آن ها را در دنیای دیجیتال توضیح می دهیم.

افزایش و بهبود مشارکت کاربران

از آنجا که در نظریه بازی ها در بازاریابی کاربران تشویق می شوند اقدامات خاصی را در تعامل با مثال های گیمیفیکیشن انجام دهند، اغلب میزان مشارکت بیشتر و بهتر از آن چیزی است که در کمپین های قبلی به دست آمده. مشارکت می تواند اولین گام از رابطه بلند مدت بین مشتری و نام برند باشد که به بهبود کمپین های بعدی مبتنی بر گیمیفیکیشن در بازاریابی منتهی می‌شود.

افزایش آگاهی و وفاداری به برند

تئوری قانون بازی در بازاریابی,گیمیفیکیشن,گیمیفیکیشن در بازاریابی

همانطور که قبلاً نیز گفته شد، مشتریانی که پس از تجربه‌ای سرگرم کننده از یک بازی، نام برند شما را برای مدتی طولانی در ذهن خود نگه می دارند، دارایی ارزشمندی برای تجارت شما هستند. زیرا ممکن است از نظر احساسی به برند شما وابسته شوند، همچنین به این دلیل که اگر این دلبستگی رخ دهد، آن ها به احتمال زیاد از مشتریان بی تفاوت به مشتریان وفادار تبدیل می شوند.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: ایجاد وفاداری در مشتریانپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

کمک به جمع آوری اطلاعات مفید مشتریان

شاید این روزها اطلاعات و داده ها یکی از با ارزش ترین دارایی های مشاغل باشند. این اطلاعات در ترکیب با سیستم های پیچیده هوش مصنوعی، اینترنت و پایگاه های اطلاعاتی می توانند ابزارهای لازم را برای هدف قرار دادن بهترین مشتریان، توسط پیشنهاد مناسب، در بهترین زمان و مکان ممکن، در اختیار مشاغل قرار دهند.

با این حال، جمع آوری این داده ها همیشه آسان نیست و اینجاست که گیمیفیکیشن در بازاریابی به کار می آید. با ایجاد امکان گذراندن اوقات فراغت به کاربران یا حتی شانس برنده شدن جایزه و پاداش، آن ها تمایل بیشتری به ارائه داده های بالقوه خود به شما خواهند داشت که بعدا می توانید از آن ها برای درک بهتر مخاطبان مورد نظر خود و ایجاد سرنخ های فروش استفاده کنید.

علاوه بر گیمیفیکیشن، روش های دیگری مانند سئو سایت نیز می تواند به جمع آوری اطلاعات مفید مشتریان کمک نماید. از طریق سئو می توانید کاربران زیادی را به وب سایت خود از طریق موتورهای جستجو جذب نمایید و با استفاده از روش های افزایش نرخ تبدیل، اطلاعات مفید آن ها را دریافت نمایید. بسیاری از نکات مهم مربوط به روش ذکر شده را می توانید در صفحه آموزش سئو رایگان مشاهده نمایید.

کمک به افزایش نرخ تبدیل

مثال های گیمیفیکیشن,مزیت بازی در بازاریابی,معایب بازی در بازاریابی

همانطور که بازیکنان با عناصر گیمیفیکیشن ارائه شده توسط برند شما درگیر می شوند، احتمال این که به CTA (فراخوان جهت عمل) شما پاسخ بدهند بسیار بیشتر است؛ بخصوص در مقایسه با تبلیغات بنری سنتی یا هر روش بازاریابی دیگر. توسط گیمیفیکیشن در بازاریابی اهدافی که در جهت تعامل کاربران در نظر گرفته اید، راحت تر محقق می شوند و این به بهبود نرخ تبدیل شما کمک می کند.

به عنوان مثال، تصور کنید که از طریق یک مسابقه تعاملی سریع در وب سایت خود، 20 درصد تخفیف به کاربران ارائه می دهید. به احتمال زیاد کاربر از این تخفیف استفاده کرده و از آن برای خرید در فروشگاه شما استفاده می کند.

جذاب تر کردن پیشنهادات تبلیغاتی

رفتار مصرف کننده اغلب می تواند احساسی باشد تا منطقی. معمولا بسته به شرایط، ممکن است پیشنهاد یا محصول یکسان، به شکل متفاوتی تفسیر شود، به عنوان مثال، کاربران ممکن است از بنری قابل کلیک که 10٪ تخفیف را در ساعات آینده تبلیغ می کند چشم پوشی کنند، اما احتمال چشم پوشی از دریافت 10٪ تخفیف برای گذراندن سه سطح در یک بازی تعاملی بسیار کمتر است، همچنین ممکن است در تعامل با آن هیجان زده شوند.

این امر به این دلیل است که مشتریان احساس می کنند تخفیف را به دست آورده‌اند و برای آن تلاش کرده‌اند، بنابراین برای آن متفاوت از آنچه که بدون دلیل به آن ها داده می شود، ارزش قائل خواهند شد.

آشنایی بیشتر کاربران با خدمات یا محصولات

تئوری قانون بازی در بازاریابی می تواند راهی سرگرم کننده و آسان برای توضیح مزایای اصلی محصول یا خدمات شما باشد؛ بنابراین کاربران را در ارتباط با این موارد آموزش می دهد. مانند گیمیفیکیشن شرکت emmi برای نوشیدنی های شیر خود که به تازگی تولید می کند طراحی کرده است.

در این نوشیدنی ها از 60٪ قند کمتر استفاده شده، از طریق یک گیمیفیکیشن در بازاریابی، کاربران برای جمع آوری امتیاز، نیاز به گرفتن شیر و اجتناب از لمس حبه های قند داشتند، این شرکت بازیکنان را در مورد دستور العمل جدید و سالم نوشیدنی های خود آموزش داده و پیام بازاریابی خود را به راحتی و با جذابیت هرچه تمام تر منتقل می کند. این یک نمونه عالی از مثال های گیمیفیکیشن است.

افزایش تعامل مشتری

نظریه بازی در بازاریابی

از دیگر مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی افزایش تعامل کاربران است. برای بازاریابان، هدف نهایی تبلیغ محصول یا خدمات، جذب مشتریان جدید با تبلیغات در وب سایت ها و برنامه های جذاب است. اولین قدم، جلب توجه کاربران و ترغیب آن ها به تعامل با واحد تبلیغات است. تبلیغات بنری یا پاپ آپ اغلب از نظر بسیاری از کاربران مزاحم و خسته کننده هستند و آن ها را رد می کنند یا نادیده می گیرند.

در برخی از نمونه های گیمیفیکیشن در بازاریابی، مواردی مانند تابلوی امتیازات وجود دارد که کاربران با توجه به عملکردشان در بازی، رتبه بندی می شوند. این امر باعث ایجاد رقابت بین بازی کنندگان و درنتیجه ارتقاء نرخ مشارکت و تعامل می شود.

همچنین می توان گیمیفیکیشن را طوری طراحی کرد که بازیکنان برای انجام یک کار خاص در یک بازه زمانی محدود (معمولاً چند ثانیه) به چالش کشیده می شوند. این امر نیز سبب ایجاد حس اضطرار شده و تعامل را افزایش می دهد.

فراموش نکنید که برای گیمیفیکیشن در بازاریابی، باید از مخاطبان بخواهید تا سطح خود را در بازی افزایش دهند و عنصری هم برای نمایش سطح پیشرفت آن ها در بازی طراحی شده باشد. در ادامه، بیشتر به نکات مهم گیمیفیکیشن در بازاریابی خواهیم پرداخت.

بنابراین، تلاش برای انتشار پیام خود از طریق یک بازی سرگرم کننده و آسان ممکن است راه خوبی برای دسترسی به کاربران جدید باشد و احتمال آن بیشتر است که پس از چند مرحله، بازیکنان به مشتریان جدید تبدیل شوند.

معایب بازی در بازاریابی

بدون شک بازاریابی گیمیفیکیشن می تواند به شما در بهبود حضور دیجیتالی کاربران، افزایش تعامل با مشتریان و جمع آوری داده هایی که کسب آن ها برای تجارت شما دشوار است، کمک کند. با این حال، قبل از انجام پروژه گیمیفیکیشن برای برند خود، باید چند نکته را در نظر داشته باشید.

نیاز به مهارت و خلاقیت

قبل از هرچیزی، ساخت بازی های خوب نیاز به خلاقیت زیادی دارد. می توان گفت ساخت بازی های آزمونی ساده، آسان تر است، اما صادقانه باید بگوییم کاربران از چنین بازی هایی واقعاً لذت نمی برند و بعید است اگر یکی از این موارد به آن ها ارائه شود، به مرحله بعدی بروند.

بنابراین، برند شما باید به منظور طراحی و توسعه بازی های آموزشی واقعاً لذت بخش که نظر کاربران را جلب کند، از یک تیم حرفه‌ای، خلاق و مجرب کمک بگیرد.

زمانبر بودن طراحی گیمیفیکیشن

بازاریابی گیمیفیکیشن,بازی در بازاریابی,تئوری بازی در بازاریابی

فرایند طراحی گیمیفیکیشن در بازاریابی، معمولاً دو چیز را می طلبد: زمان و پول. توسعه بازی و گیمیفیکیشن معمولاً منجر به صرف زمان طولانی تری نسبت به طراحی آموزشی سنتی می شود. هر مرحله از فرآیند طراحی، از نظراتی مانند توضیح مفهوم به ذی نفعان پروژه، طراحی و توسعه و آزمایش بازی، نهایتا نیاز به زمان زیادی دارد. همچنین نیاز به گرافیست و طراحان وب ماهر دارد.

هزینه بر بودن بازی در بازاریابی

طراحی بازی هایی که دارای موسیقی و انواع جلوه های صوتی، عکس، فیلم یا حتی عناصر متحرک شخصی هستند که تجربه کاربری مناسبی را ارائه کنند، نیاز به هزینه های زیاد و پرداخت دستمزد به متخصصان خاص خود را دارد.

نکات مهم برای استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی

همانطور که گفته شد، بازاریابی گیمیفیکیشن یک تکنیک بازاریابی پیشرفته است که عناصر طراحی را از بازی ها برای جذب و حفظ مشتریان قرض می گیرد. در استراتژی بازی پردازی در بازاریابی، کاربران به انجام یک عمل سوق داده می‌شوند؛ زیرا در این صورت عناصر رقابت یا پاداش را دریافت می کنند. برای افزایش تاثیر گذاری گیمیفیکیشن در بازاریابی، نکات و وجود عناصر زیر می توانند مفید واقع شوند.

  1. کاربران می توانند با برنده شدن در یک بازی یا هر بار خرید امتیاز جمع کنند و همچنین می توانند این امتیازها را می توان با تخفیف یا موارد رایگان تعویض کنند.
  2. پول مجازی گیمیفیکیشن خود را اختراع کنید تا فقط در فروشگاه شما استفاده شود، سپس از آن برای پاداش دادن به خریداران برتر استفاده کنید.
  3. تابلو امتیازات را جهت تشویق و ایجاد رقابت به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید نام و امتیاز بازیکنان را در وب سایت یا شبکه های اجتماعی خود منتشر کنید.
  4. با استفاده از شمارش معکوس بازیکنان را به چالش بکشید تا یک عمل خاص را در یک بازه زمانی مشخص انجام دهند.
  5. نوار پیشرفت مشتری را برای رسیدن به سطح بعدی نشان دهید.

بازاریابی گیمیفیکیشن برای جلب توجه مصرف کننده روشی عالی است. اما در کنار جلب توجه مشتریان، داده های ارزشمندی را نیز ارائه می دهد.

می توانید در ازای نام و اطلاعات تماس مشتری، یک جایزه هیجان انگیز به آن ها پیشنهاد دهید. یا به سادگی نام آن ها را درخواست کنید تا بتوانید آن را در تابلوی امتیازات قرار دهید. پس از جمع آوری داده های مشتریان، می توانید آن ها را به لیست ایمیل های بازاریابی خود اضافه کنید تا بتوانید نشان، خبرنامه یا اطلاع رسانی تخفیف ها را برای آن ها ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود