ضروری

سه روش بهبود بازاریابی ویدئویی

استراتژی بازاریابی ویدئو,اهمیت ویدئو مارکتینگ,تبلیغات دهان به دهان

بازاریابی ویدئویی (video marketing) سریع ترین راه برای توضیح ویژگی های خاص محصولات شما می باشد و به شما این امکان را می دهد تا به لطف محبوبیت پلتفرم های قدرتمند بازاریابی ویدئویی، از مخاطبین بیشتر و گسترده تری استفاده کرده و فروش و تبدیل های خود را افزایش دهید.

اما آیا بازگشت سرمایه یا ROI در عملیات ویدئو مارکتینگ به سادگی امکان پذیر است؟

این روزها، همه شرکت ها بالاخره با روشهای گوناگون، تکنیک های بازاریابی ویدئویی را اجرایی می کنند. آنها این کار را با پخش ویدئوهایی در رابطه با رضایت و نظرات مشتریان، یا ساخت ویدئوهای آموزشی انجام می دهند (در قالب وبینارها و دوره ها). به هر حال امروزه شاهد محتوای ویدئویی بسیاری هستیم که برندهای گوناگون آنها را می سازند.

اما چقدر از این شرکت ها نتایج ملموس و واقعی از تولید این ویدئوها به دست آورده اند؟ در بازاریابی ویدئویی، ROI واقعی چیست؟ آیا بازگشت سرمایه تنها منوط به سرمایه گذاری های کلان در تولید ویدئو و تبلیغات ویدئویی است؟

در این جا سه روش برای بهبود بازاریابی ویدئویی به شما آموزش می دهیم که می توانید از آنها پیش از سرمایه گذاری های بیشتر استفاده کنید:

  1. با تشخیص هدف های خود شروع کنید

جالب است که بسیاری از تولیدکنندگان ویدئو، دقیقا نمی دانند چرا بازاریابی ویدئویی انجام می دهند. دلایل معمول آنها این است که “رقبای من این کار را انجام می دهند” و “به نظر می رسد کار خوبی باشد”.

به خاطر داشته باشید که نه تنها در بازاریابی، بلکه در بقیه زمینه ها هم خوب نیست که کاری را انجام دهید، فقط برای آنکه یک کاری کرده باشید. بلکه اول باید از خودتان سوال کنید که “با این کار به دنبال به دست آوردن چه چیزی هستم”.

برای اهداف بازاریابی و کسب و کار خود، می توانید موارد زیر را جزو اهداف بلند مدت خود قرار دهید:

  • اعتبار خود را مدیریت کنید

ویدئوها می توانند به شما کمک کنند به اهداف خود نزدیک شوید. می توانید از ویدئوها استفاده کنید تا بیشتر درباره شرکت خودتان توضیح دهید، داستان های آن را بگویید، تیم خود را معرفی کنید و گوشه ای از موفقیت های خود را بازگو کنید.

  • با ارائه اطلاعات کافی درباره کمپانی خود، اعتمادسازی کنید

ویدئوها می توانند کمک شایانی به اعتمادسازی برند شما کنند. چرا که تولید ویدئو، ساده ترین راه برای توضیح موارد پیچیده و نشان دادن حوزه تخصصی شماست.

  • موقعیت های جدیدی برای کسب درآمد به وجود آورید

بیایید دوباره به سراغ سوالی برویم که کمی قبل تر پرسیدم: “بازگشت سرمایه واقعی یا ROI در بازاریابی ویدئویی چیست؟”

همانطور که از دو نکته قبلی ذکر شده بر می آید، بازاریابی ویدئویی همیشه قابل اندازه گیری نیست. قیمت گذاری بر روی چیزهایی مثل محبوبیت، اعتبار و اعتماد سخت و مشکل است.

البته این بدین معنا نیست که بازاریابی ویدئویی نمی تواند به یک منبع درآمد اضافی تبدیل شود و تاثیر سریعی بر روی کسب و کار شما بگذارد. ویدئوها می توانند به چند روش منجر به کسب درآمد شوند: از طریق تبلیغات، اسپانسر شدن و حمایت مالی، ارائه سرویس های تولید ویدئو و تولید محتوای پولی، مانند دوره های ویدئویی و کانال های ویدئویی پولی.

این را هم بدانید که افراد اهداف متفاوتی دارند. ایرادی ندارد که پشت استراتژی بازاریابی ویدئویی خود، چندین هدف داشته باشید (کوتاه مدت و بلند مدت) و بخواهید همه آنها را با هم به دست آورید. در واقع، این روش، هوشمندانه ترین روش ممکن است.

  1. برای استراتژی بازاریابی خود و روش هایی که استفاده می کنید، به خوبی برنامه ریزی کنید

بسته به اهدافی که در نظر دارید، اینجا چند روش برای برنامه ریزی بازاریابی ویدئویی به شما معرفی کرده ایم:

  • اعتبار و شهرت خود را مدیریت کنید

مدیریت اعتبار آنلاین، مسئله مهمی است. اگر بخواهم ساده تر بگویم، هیچ قناعتی در این زمینه وجود ندارد: مهم نیست همین حالا چقدر اعتبار و شهرت نصیبتان شده است، شما همیشه به دنبال کسب اعتبار بیشتر هستید.

مسئله مهم این است که، هرچه برند شما محبوب تر باشد، افراد بیشتری هم به وجود می آیند که می خواهند با تخریب اعتبار شما، خودشان را مطرح کنند. داشتن یک برند قوی، مزایای بسیاری دارد: اعتمادسازی، بازگشت بازدیدکنندگان و خریداران، تبلیغات دهانی یا تبلیغات دهان به دهان (word-of-mouth) و غیره. اما خطری که محبوبیت آنلاین به دنبال دارد و شما همیشه باید مراقب آن باشید این است که همیشه افراد و کسب و کارهایی وجود دارند که می خواهند با حمله به برند شما، خودشان را مطرح کنند.

تولید ویدئو راهی عالی برای افزایش محبوبیت آنلاین برند شما است، چرا که محتوای ویدئویی به راحتی برای تمامی عبارت های جستجو شده رنک می گیرند و به لطف ریچ اسنیپت های ویدئویی، می توانند در نتایج جستجو توجه زیادی را به خود جلب کنند.

استراتژی بازاریابی ویدئو,اهمیت ویدئو مارکتینگ,تبلیغات دهان به دهان

“حتی اگر دیدگاه ها و نظرات منفی هم در ده نتیجه گوگل نمایش داده شوند، باز هم می توانید اطمینان داشته باشید که توجه بیشتری به لیست ویدئوهای برند شما می شود، چرا که گوگل معمولا به این ویدئوها اسنیپت می دهد”

برای استفاده از ویدئوها برای مدیریت محبوبیت، یک مقاله درباره محصولات خود، کنفرانس ها، ملاقات های تیمی و تعاملات با مشتریان ترتیب دهید. برای مثال:

  • از Animoto یا Animatron استفاده کنید و لیست ویدئوهای محصولات خود را گرد هم آورید (برای مثال، لیست محصولات کادوئی)، از نظرات کاربران خود برای ساخت ویدئو استفاده کنید و برای پس زمینه آن هم موسیقی در نظر بگیرید. یا اینکه ویدئوهای خنده دار برای تعطیلات بسازید و آنها را به دفعات منتشر کنید.
  • از ابزارهایی مانند Blue Jeans استفاده کنید و با استفاده از آن با اینفلوئنسرهای خود مصاحبه کرده و حتی این مصاحبه را در فیسبوک یا یوتیوب هم منتشر کنید.
  • با ابزارهای تولید ویدئوی دیگر نیز کار کنید، تا ایده های جدیدی برای تولید محتوای ویدئویی به دست آورید.

برای انجام کارهای خود برنامه ریزی و زمان بندی کنید و نقشه روشن و واضحی برای هرچیزی که می خواهید منتشر کنید داشته باشید. مثلا نقشه تولید محتوای ویدئویی به صورت یک ویدئو در ماه. توجه کنید ایده هر ویدئو با تعطیلات یا موفقیت های شرکت، یا حتی هر دو آنها میبایست متناسب باشد.

  • اعتماد سازی کنید و کمپانی خود را به یک دانش نامه در زمینه تخصصی خودتان تبدیل کنید

اگر تصمیم بر مشارکت در ساخت ویدئوهای آموزشی دارید، باید بدانید که همیشه کارهای بیشتری نسبت به انتشار ویدئوهای آموزشی در یوتیوب می توانید انجام دهید.

فلوچارت زیر می گوید چطور می توانید برای تولید ویدئوهای آموزشی برنامه ریزی کنید تا به یک دوره آموزشی ویدئویی بسیار ارزشمند و پرطرفدار تبدیل شود:

“اگر هر زمان که شروع به تولید محتوایی ویدئویی می کنید، فلوچارت بالا را به خاطر داشته باشید، می توانید با بارش فکر، به ایده های جدیدی برسید و در نهایت نیز، محصول بی نظیری را تولید کنید”

  • بازدیدکننده ها و منبع درآمد اضافی تولید کنید

با توجه به فلوچارت بالا، متوجه می شوید که یوتیوب تنها یکی از گام های این پروسه است؛ من هیچوقت به شما پیشنهاد نمی کنم که خود را فقط به یوتیوب محدود کنید. چند دلیل برای این توصیه دارم:

  • یوتیوب شلوغ شده است: این روزها، جلب توجه در یوتیوب تقریبا غیرممکن است.
  • یوتیوب سالهاست برای کسب درآمد کاربران خود محدودیت به وجود می آورد. حتی ستاره های یوتیوب هم از کاهش درآمد خود گلایه دارند. در به روز رسانی جدید نیز، یوتیوب تولیدکنندگان جدیدی که ویدئوهای کمتری از آنها منتشر شده است را از کسب درآمد منع کرده است.
  • مهم ترین و آخرین نکته: هیچوقت توصیه نشده است که همه تخم مرغ ها را در یک سبد بگذاریم. پس، خوب نیست به یک پلتفرم واسطه اعتماد کنیم. مالک تمام و کمال محتوای خود و مخاطبین خود باشید!
  • اما راه حل چیست؟

شما صاحب محتوای ویدئویی هستید که تولید می کنید؛ پس حتما یک جا برای استفاده از آن در نظر بگیرید، برای مثال، وب سایت خودتان.

این مسئله به خصوص برای ویدئوهای آموزشی که نیاز به صرف زمان و تلاش های زیادی دارند صادق است. حتما تلاش های خود را صرف تولید دوره ای کنید که بتوانید بعدا از آن درآمدزایی کنید. سعی کنید گروه و مجموعه خودتان را بسازید و تمام محتوای تولیدی خود را در آن منتشر کنید.

در زمینه تولید محتوای ویدئویی، میتوان از Udemy استفاده کرد اما حرکت جدید آنها در محدود کردن حق تولید کننده (دیکته کردن استراتژی قیمت گذاری، خارج کردن دوره های رایگان از جستجوهای خود و غیره)، بهتر است که به دنبال گزینه بهتری برای بهبود آموزش های ویدئویی خود باشید.

Uscreen.tv، یک هاست منعطف و قابل اعتماد برای ویدئوها است. Uscreen.tv به شما اجازه می دهد دوره های ویدئویی تولید کنید، مدل قیمت گذاری خود را کنترل کنید (قیمت اشتراک یا قیمت تکی)، به سادگی صفحات فرود عالی بسازید، بروز رسانی های خود را به شاگردان خود اطلاع دهید، و غیره.

این پلتفرم به شما اجازه می دهد از دامنه مخصوص به خود استفاده کرده و دوره های خود را نیز با نامی مطابق با برند خود منتشر کنید. این مسئله برای من، خیلی مهم و جالب بود. اگر ویدئوهای آموزشی می سازید، از Uscreen.tv استفاده کنید و محتوای خود را با آن دسته بندی کرده و به فروش برسانید.

  1. تنوع، تنوع، تنوع

با اینکه برنامه ریزی بسیار اهمیت دارد و هیچ وقت، هیچ چیز به اندازه نظم مهم نیست، متنوع بودن، کلیدی برای موفقیت بازاریابی ویدئویی شماست.

نکته اصلی این است که شما نمی توانید یک فرمت ویدئویی واحد بسازید که برای همه مخاطبین شما کاربردی باشد؛ برخی افراد طرفدار محتوای آموزشی بلند هستند در حالی که دیگران به دنبال ویدئوهای کم حجمی هستند که درباره کار شما توضیح می دهد.

به طور مشابه، برخی از انواع ویدئوها راجع به محصولات شما بهتر توضیح داده و آنها را بهتر به فروش می رسانند، در حالی که دیگر فرمت های ویدئویی به دنبال برقراری ارتباط با کاربر در شبکه های اجتماعی و تبلیغات بهتر هستند.

سعی کنید روش های مختلفی را برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود به کار ببندید، برای مثال:

  • راجع به تولید ویدیوهای وایرال (viral video) و پرطرفدار، جلسات بارش فکری برگزار کنید. تولید این ویدئوها به برقراری ارتباط بهتر با مشتریان کمک می کند (انجام این کار به خصوص در فیسبوک می تواند بسیار موثر باشد)
  • اعضای برجسته و پرطرفدار یوتیوب را به مصاحبه در کانال خود دعوت کنید (انجام این کار به شما کمک می کند که در بخش پیشنهادات یوتیوب قرار بگیرید)
  • ویدئوهای آموزشی و ویدئوهایی راجع به نظرات و تجربیات شخصی کاربران بسازید تا نتایج جستجوی بیشتری برای جستجوهای برند شما وجود داشته باشد.
  • ویدئوهایی قوی برای توضیح کارهای تخصصی خود بسازید و حتما ویدئوهای دوره ای تولید کنید.
  • اسلایدهای ویدئویی زیبایی بسازید و در آنها درباره پیشنهادات ویژه تعطیلات یا مسابقات شبکه های اجتماعی خود توضیح دهید (و آنها را در اختیار وبلاگ نویسان و کاربران شبکه های اجتماعی قرار دهید)
  • با استفاده از وسایل ساده ای مانند تبلت ها و حتی گوشی های تلفن همراه، از رویدادها یا کنفرانس های شرکت خود، فیلم زنده بگیرید و آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.
  • با استفاده از اینستاگرام یا اسنپ چت، پست های موقت یا Story بگذارید.

علاوه بر همه اینها، موسیقی پس زمینه و موضوعات متفاوت را برای ساخت ویدئو فراموش نکنید. کارهای متنوع و زیادی هست که می توانید انجام دهید. همچنین امروزه می توانید از ابزارهای ساده ای نیز برای انجام این کار استفاده کنید. برای انجام این کار نیاز به استخدام تولیدکننده حرفه ای ویدئو یا خرید نرم افزارهای گران تولید ویدئو ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود