بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2018

استوری اینستاگرام,انواع روشهای بازاریابی اینترنتی,بازاریابی اینترنتی حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 11 امتیاز : 4.5]

بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از انواع روشهای بازاریابی اینترنتی است که در آن از طریق برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان، توجه آنان به کسب و کار شما جلب شده و دیر یا زود به عنوان مشتری اقدام به خرید محصول شما خواهند نمود. 

سال جدید، چالش های جدیدی را هم برای بازاریابی شبکه های اجتماعی به دنبال دارد. خوشبختانه، الان بهترین فرصت برای مرور استراتژی شبکه های اجتماعی است.

هر سال جدیدی که از راه می رسد، میبایست اطمینان داشته باشیم که به طور موثر از تمامی پلتفرم های اجتماعی استفاده می کنیم.

اگر بازاریابی شبکه های اجتماعی، برای شما در سال 2017 آن طور که انتظارش را داشتید پیش نرفته است، الان بهترین فرصت برای تحلیل اشتباهاتی است که انجام داده اید.

اگر هم با استراتژی شبکه های اجتماعی خود سال موفقی را سپری کرده اید، هنوز می توانید ایده های جدیدی را کشف کرده و سال 2018 موفق تری را برای خود رقم بزنید.

ما چک لیستی را تهیه کرده ایم که می تواند به شما کمک کند استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را مرور کرده و با به روز ترین متدها همراه شوید.

  1. مخاطبین خود را تحلیل کنید

آیا به مخاطبین مناسبی دسترسی دارید؟ نگاهی دقیق به مخاطبین در هر پلتفرم، می تواند به شما کمک کند بفهمید آیا باید آنها را بیشتر کنید یا از تعدادشان بکاهید.

  1. شبکه های اجتماعی خود را با اهداف مورد نظرتان هماهنگ کنید

پلتفرم هایی که از آنها استفاده می کنید را تحلیل و بررسی نمایید.

از نتایج سال گذشته خود استفاده کنید و نقش هر پلتفرم را در رسیدن به اهداف تان ارزیابی کنید. مجبور نیستید در شبکه های اجتماعی که برای شما بدون بازدهی هستند، فعالیت داشته باشید. الان بهترین فرصت برای ارزیابی این شبکه های اجتماعی و تصمیم گیری برای ادامه فعالیت یا توقف فعالیت در آنهاست.

  1. ROI فعلی خود را محاسبه کنید

در حال حاضر نرخ بازگشت سرمایه یا ROI شبکه های اجتماعی شما چقدر است؟ آیا این همان میزانی است که می خواستید باشد؟ نرخ بازگشت سرمایه خود را تحلیل کنید و انتظارات خود را برای سال 2018 مشخص کنید.

  1. KPI یا شاخص های کلیدی عملکرد خود را مرور کنید

آیا شاخص های KPI شما با اهدافی که برای سال 2018 در نظر گرفته بودید هم خوانی دارد؟ اگر می خواهید بازاریابی شبکه های اجتماعی و استراتژی های خود را تغییر دهید، الان زمان خوبی برای به روز رسانی شاخص های KPI شماست. از سال گذشته خود به عنوان معیار استفاده کنید و اهداف بلندپروازانه اما واقعی برای خود مشخص کنید.

  1. برنامه زمان بندی شبکه های اجتماعی سال جدید خود را سامان دهی کنید

الان زمان خوبی برای برنامه ریزی سال پیش رو و به روز رسانی برنامه زمان بندی شماست. با مرور اتفاقات و برنامه های پیش روی خود، می توانید زمان مناسبی را ذخیره کنید.

  1. تناوب پست گذاری شبکه های اجتماعی خود را مرور کنید

آیا به اندازه کافی محتوا تولید می کنید؟ آیا بیش از حد محتوا تولید می کنید؟ باید ببینید که آیا بهتر است بر روی کیفیت تمرکز بیشتری داشته باشید یا بر روی کمیت.

برای مثال، Twitter نسبت به Facebook و Instagram نیاز به محتوای بیشتری دارد. اما باز هم باید کیفیت محتوای تولید شده خود را مورد سنجش قرار دهید. اگر محتوای شما کیفیت مطلوبی ندارد، بهتر است تعداد پست های خود را کاهش دهید تا افراد بیشتری با پست های شما ارتباط برقرار کنند.

  1. محتوای خود را ترکیب نمایید

آیا محتوایی که تولید می کنید انواع مختلفی دارد؟ شاید بتوانید در سال 2018 بیشتر بر روی تولید محتوای ویدئویی تمرکز کنید و یا برای برند مارکتینگ خود، از محتواهای GIF بیشتری استفاده کنید. ترکیب انواع مختلف محتوا می تواند حضور شما را در شبکه های اجتماعی بهبود بخشد. علاوه بر این، با این کار می توانید از اخبار و موضوعات داغ استفاده کنید و محتوای تصویری بیشتری را در وب تولید نمایید.

انجام این کار الزاما به معنی کار بیشتر برای شما نیست. با تغییر هوشمندانه محتوای موجود، می توانید آن را بدون زحمت خاصی به فرمت های دیگر تبدیل نمایید.

  1. تجربه کاربری یا UX خوبی برای شبکه های اجتماعی خود بسازید

اگر هدف شما از استفاده از شبکه های اجتماعی، سوق دادن افراد به وب سایتتان است، چه می خواهید این کار را به صورت پولی انجام بدهید و چه به صورت طبیعی، به یاد داشته باشید که اهمیت تجربه کاربر، به اندازه انتخاب سرویس پیام رسان مناسب است.

اگر می خواهید افراد جدیدی به صفحات فرود شما بیایند، باید رفتن به گام بعد را تا جای ممکن برای آنها ساده سازی کنید.

  1. محتوای خود را سئو و بهینه نمایید

شبکه های اجتماعی فاکتور رنک دهی رسمی برای سئو نیست، اما می تواند در چگالی سایت شما تاثیرگذار باشد. سعی کنید حضور خوبی در شبکه های اجتماعی داشته باشید. هدف خود را ارتباط با کاربر بگذارید و محتوای باکیفیت و ارزشمند تولید نمایید.

  1. شبکه های اجتماعی را در قیف بازاریابی خود منظور کنید

از آنجا که گزارش دهی شبکه های اجتماعی پیشرفته تر شده است، تحلیل تبدیل هایی که شبکه های اجتماعی برای شما به همراه دارند ساده تر شده است. ارتقاء ROI و تعداد تبدیل های شبکه های اجتماعی را به اهداف سال جدید خود اضافه کنید. نگاهی نزدیک تر به نقشه سفر مشتری های هدایت شونده می تواند به شما بگوید که شبکه های اجتماعی چطور شما را به اهداف بازاریابی تان می رسانند.

  1. شبکه های اجتماعی خود را با اهداف مورد نظرتان هماهنگ کنید

آیا حضور شما در شبکه های اجتماعی متناسب با اهدافتان است؟ اگر استراتژی بازاریابی شما امسال بیشتر از آگاهی کاربران، بر روی ارتباط با کاربران تمرکز دارد، چطور می توانید با استفاده از شبکه های اجتماعی به هدف خود برسید؟

همچنین، به این فکر کنید که چطور می توانید با استفاده از شبکه های اجتماعی، فروش های خود را افزایش دهید. اگر بازاریابی شبکه های اجتماعی را با اهداف کسب و کارتان هماهنگ نمایید، می توانید احتمال هدر رفتن زمانتان را کم کنید.

خبرهای داغ و اصلی شبکه های اجتماعی در سال 2018

استوری اینستاگرام,انواع روشهای بازاریابی اینترنتی,بازاریابی اینترنتی

اگر بخواهیم داغ ترین اخبار شبکه های اجتماعی را در سال 2018 پیش بینی کنیم، می توانیم بر روی موارد زیر تمرکز کنیم:

  • ادامه رشد استوری های اینستاگرامی

اینستاگرام رشد بزرگی را در سال 2017 تجربه کرده است، و آخرین ویژگی های آن نشان می دهد که امسال، سال موفق تری را سپری خواهد کرد. از آنجا که در حال حاضر اینستاگرام یکی از محبوب ترین پلتفرم ها برای کاربران است، برندها برای استفاده حداکثری از آن با هم به رقابت می پردازند.

تولید محتوای بصری جذاب، به ویژه پس از آنکه اینستاگرام تصمیم گرفت خود را از خبرخوان کرونولوجیکال (chronological) رها کند، ضروری شد. این بدین معناست که برندها باید برای دیده شدن در بخش خبرخوان تلاش بیشتری کنند.

حساس ترین مسئله برای اینستاگرام برای سال جدید، استوری ها و رشد حیرت انگیز آنها در سال گذشته بوده است. در سال گذشته روزانه بیش از 300 میلیون استوری گذاشته شده و بسیاری از برندها تا به حال مسابقات و قرعه کشی هایی را از طریق استوری اجرایی کرده اند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی,بازاریابی شبکه های اجتماعی 2018,بازاریابی ویدئویی

چیزی که این ویژگی را جالب تر می کند این واقعیت است که اینستاگرام به تازگی ویژگی “Highlights” را اضافه کرده است، که به کاربران اجازه می دهد استوری هایشان را برای مدتی بیش از 24 ساعت حفظ کنند. این برای شما به عنوان یک بازاریاب، به این معناست که اگر احساس کنید استوری خاصی باید برای مدت بیشتری بماند، می توانید آن را هایلایت کنید تا مدت بیشتری در پروفایل شما قابل دیدن باشد. می توانید از این ویژگی برای هر نوع استفاده ای اعم از ارتباط با کاربر، قرعه کشی محصولات، یا ویدئوهای لایو استفاده کنید.

از آنجا که استوری ها از اول به عنوان یک گزینه یک روزه و زودگذر طراحی شده بودند، باید ببینیم آیا ویژگی هایلایت از همان محبوبیت استوری اولیه برخوردار خواهد شد یا خیر. هرچند، هایلایت ها موقعیت بسیار خوبی را برای برندها فراهم می کنند تا بتوانند برای مدت طولانی تر با کاربر ارتباط داشته باشند.

  • بازاریابی ویدئویی

محتوای ویدئویی از سال 2017 به طور گسترده در پلتفرم های اجتماعی استفاده می شود. از آنجا که ابزارهای بیشتری نیز برای ساخت ساده تر محتوای ویدئویی معرفی شده اند، سال 2018، یک سال عالی برای سرمایه گذاری بر روی ویدئو است.

بهترین ویدئوها، ویدئوهایی هستند که با چشم انسان در هم می آمیزند و می توانند توجه کاربر را برای مدت طولانی تری نسبت به محتوای متنی یا تصویری جلب کنند. هرچند، هرکسی که صرفا محتوای ویدئویی تولید می کند، الزاما از این ویژگی ها بهره مند نمی شود.

به خاطر داشته باشید که در بازاریابی ویدئویی، موفق ترین ویدئوها ویژگی های زیر را دارند:

  • کوتاه هستند
  • کپشن دارند
  • از اولین ثانیه، توجه مخاطب را به خود جلب می کنند
  • داستانی را تعریف می کنند تا مخاطب را بیشتر جذب کند

علاوه بر این، بد نیست اگر ویدئوهای با مدت زمان متفاوت را آزمایش کنید و ببینید که کدام مدل برای هر پلتفرم بهتر است. مخاطبین شبکه های اجتماعی مختلف، محتواهای متفاوتی را می پسندند، و شما نباید ویدئوی یکسانی را در تمامی شبکه های اجتماعی منتشر کنید.

کار دیگری که می توانید بکنید این است که یک ویدئوی کامل را بسازید و بعد قسمت هایی از آن را در هر پلتفرم اجتماعی منتشر نمایید.

  • واقعیت افزوده (AR) در شبکه های اجتماعی

در سال 2017، شاهد رشد واقعیت افزوده در شبکه های اجتماعی بودیم. می بینیم که Snapchat و Instagram بر روی فیلترها و ویژگی های سرگرم کننده و جالبی سرمایه گذاری می کنند. Snapchat در حال حاضر از طریق لنزهای واقعیت افزوده خود و ارائه آن ها به برندها، کسب درآمد می کند. اینستاگرام هم قطعا به زودی او را همراهی خواهد کرد.

علاوه بر این، پیش بینی می کنیم سال 2018، سالی باشد که ساخت محتوای AR در آن بسیار ساده تر می شود. فیسبوک AR Studio خود ر ا معرفی کرده است و Snapchat نیز Lens Studio خود را ساخته است، تا ساخت محتوای AR را در پلتفرم های خود ساده تر کند.

هر دو این شرکت ها، هدفشان در دسترس قرار دادن محتوای AR برای مخاطبان بیشتر و افزایش فرصت برای برقراری ارتباط با کاربر است. همانطور که مشاهده کردیم با  Pokemon Go، برندهای بیشتری می خواستند ببینند AR چطور می تواند استراتژی دیجیتال آنها را بهبود بخشد. به طور کلی انتظار می رود که در سال 2018، AR  کاربری موفق تری داشته باشد.

  • چت بات های مخصوص خدمات مشتریان

چت بات های فیسبوک,شبکه های اجتماعی,شبکه های اجتماعی 2018

چت بات های فیسبوک نیز در سال 2017 ، با بیش از 100000 بات فعال ماهیانه، شاهد رشد خوبی بودند.

با وجود اینکه برخی بازاریاب ها شک داشتند که از ربات به عنوان بخشی از استراتژی اجتماعی استفاده کنند یا نه، برندهای بسیاری به سرعت دریافتند که یک ربات موفق می تواند خدمات مشتریان را بهبود بخشد.

راه های زیادی برای شرکت دادن ربات ها در استراتژی دیجیتالی وجود دارد، برای مثال ارائه اطلاعات، پاسخ به سوالات، یا ساده تر کردن روند سفارش دهی برای مشتریان.

هرچند، با اینکه ربات ها می توانند در زمان شما صرفه جویی کرده و مفید باشند، دخالت دادن عناصر انسانی در عملیات بازاریابی نیز بسیار مهم است. بسیاری از برندها به ربات ها اجازه می دهند که به سوالات متداول و معمولی کاربران پاسخ داده و در صورتی که پاسخ به این سوالات نیاز به مداخله انسان داشته باشد، آن را به عوامل انسانی ارجاع دهند.

نتیجه گیری

به طور کلی، بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2018 بسیار پیچیده تر شده است. در واقع می توانیم با روزهایی که لایک های صفحات اجتماعی خود را به عنوان نشانه ای از موفقیت می شمردیم، خداحافظی کنیم!

از ویدئو تا محتوای کوتاه مدت و یک روزه، از واقعیت افزوده تا چت بات های هوشمند، مولفه های بازاریابی رسانه ها شبیه به بازاریابی هیچ کانال دیگری نیستند. به همین دلیل هم نیاز به دانش کاملی در رابطه با اخبار داغ، پلتفرم های مختلف، اهداف خاص و نظارت بر معیارهای مهم دارد.

نگاهی نزدیک تر به آخرین اخبار به شما کمک می کند بفهمید بیشتر بر روی چه حوزه ای باید تمرکز داشته باشید. البته، این بدین معنا نیست که اولویت های خود را فراموش کنید. از آغاز سال بهره ببرید و برای یک سال موفقیت آمیز دیگر در بازاریابی شبکه های اجتماعی آماده شوید.

یک نظر در مورد مقاله “ بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2018
  1. علیرضا پورعابدین

    ممنون از مطالب خوبتون


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *