۱۰ نکته موفقیت در کمپین روابط عمومی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی,بازاریابی اینترنتی,بازاریابی ویروسی حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 4 امتیاز : 4]

کمپین روابط عمومی چیست؟ کمپین روابط عمومی (Public Relation)، مجموعه ای از فعالیت هایی است که به صورت پیشرفته برنامه ریزی شده اند و مرتبط با هدف خاصی هستند. این مسئله با دیگر بخش های PR مثل تاکتیک های تبلیغاتی حال حاضر، تبلیغات پولی و واکنش به رویدادها در تضاد است.
امروزه نیز، با رشد سریع بازاریابی اینترنتی و بهینه سازی شبکه های اجتماعی، سرعت PR نیز بسیار بیشتر شده است. به جای آنکه یک متخصص روابط عمومی سنتی استخدام کنید، بهتر است با یک کمپانی بازاریابی اینترنتی همکاری کنید و با هم یک کمپین بهینه سازی شبکه های اجتماعی راه اندازی نمایید.

کمپین روابط عمومی (Public Relation) می تواند تأثیر قابل توجهی بر شهرت برند شما و وجهه آن داشته باشد، اما باید خوب برنامه ریزی شده باشد.

یک کمپین PR موثر، چیزی بیش از یک انتشار مطبوعاتی برای محصول تازه تولید شده یا جمع آوری پول و سرمایه برای بالا بردن آگاهی نسبت به برند است. برای ایجاد یک کمپین PR به شدت موثر، باید یک سری قدم های بزرگ بردارید.

اگر به درستی انجام شود، کمپین روابط عمومی تان می تواند توجه مثبت رسانه های بین المللی را جذب کرده، فروش را به میزان چشم گیری افزایش داده و رابطه مثبتی میان کمپانی شما و مشتریان برای سال های متمادی خلق کند. برای اینکه با برگذاری کمپین روابط عمومی بعدی تان به این اهداف برسید، ما 10 راهکار کارآمد به شما معرفی خواهیم کرد.

پیش از انتشار پیام تان

  1. هدف، محدودیت ها و معیار موفقیت را تعیین کنید

 مهم است که کارتان را با هدفی که تمام ابعاد آن را مدنظر قرار داده اید آغاز کنید. امید دارید که با کمپین تان به چه چیزی برسید؟ آیا می خواهید مخاطبان جدیدی بدست بیاورید؟ آیا می خواهید فروش یک محصول را افزایش بدهید؟ آیا می خواهید رابطه مثبت با مردم ایجاد کنید؟

وقتی که هدف کلی تان را انتخاب کردید، آن را مشخص تر کنید. مثلاً برای کدام محصول به خصوص می خواهید افزایش فروش داشته باشید؟ چرا می خواهید برندتان شناخته شود؟ حساب بودجه تان را بکنید و ببینید که آیا ضرب العجلی وجود دارد یا خیر. با تعیین نقشه و برنامه برای کمپین تان، میتوانید موفقیت خود را تضمین کنید.

  1. مخاطبان تان را بشناسید

قبل از اینکه تصمیم بگیرید پیام کمپین روابط عمومی تان را چطور می خواهید برسانید، باید تصمیم بگیرید که می خواهید چه کسی آن پیام را دریافت کند. زمان بگذارید و ببینید که می خواهید با این کمپین روی چه مشتری ای اثرگذاری کنید. به عنوان مثال اگر دارید خانواده ها را هدف قرار می دهید، باید کمپینی ایجاد کنید که پیام “جایگاه خانواده مهم است” را عنوان کرده یا نشان دهد که چرا این برند به تأثیر محصولش بر عزیزان شما اهمیت می دهد.

  1. پلتفرم صحیح انتخاب کنید

وقتی شخصیت هدف تان را مشخص کردید، باید پلتفرم مطلوب تان برای ارسال پیام را انتخاب کنید؛ مثلاً مخاطب ایده آل شما تلوزیون را ترجیح می دهد یا رادیو؟ انتشار مطبوعاتی را ترجیج میدهد یا کنفرانس مطبوعاتی؟ این اطلاعات به شما کمک می کند که برای بقیه چیزها استراتژی تعیین کنید.

  1. زاویه خلاقانه تان را پیدا کنید

اجرای یک کمپین موفق بوسیله ی خبرهای کوچک مثل مراسم شرکت غیر ممکن نیست. اما داستان تان باید برای عموم جذاب باشد. خوشبختانه هر داستان یا گزارشی زاویه خلاقانه دارد. از منظر عموم به آن نگاه کنید. چرا مردم باید اهمیت بدهند؟ اگر شرکت تان در مراسم جایزه ای را از آن خود کرد، از خودتان سوال کنید که چه چیزی در مورد این جایزه برای مشتریان تان مهم است؟ باید جوری مردم را به قلاب بیندازید که بخواهند اطلاعات بیشتری کسب کنند. “مثلاً ما فلان جایزه را بردیم و رقبای بزرگی همچون X  و y را آن هم پس از ۶ ماه بازگشایی کنار زدیم.”

  1. یک انتشار مطبوعاتی استثنایی بنویسید

اگر می خواهید ژورنالیست ها به شما کمک کنند شما هم باید به آنها کمک کنید. به جای نوشتن یک انتشار مطبوعاتی تبلیغاتی مثل “موبایل جدید ما برای فروش در دسترس است”، تیترهایی بنویسید که از لحاظ خبری قوی باشند؛ مثلا “یک فروشنده موبایل تازه کار قصد رقابت با آیفون اپل را دارد.” تفاوت را می بینید؟ اولین مورد فقط یک تبلیغ بود، اما دومی گزارش است. نقل قول های مرتبط از کارمندان یا رهبران صنعت را در آن گنجانده و تمام اطلاعات ضروری ای که یک ژورنالیست ممکن است به آن احتیاج داشته باشد را اضافه کنید.

  1. عاقلانه توزیع کنید

 وقتی زاویه ای که از منظر خبری مهم است را پیدا کردید، آن را در اختیار نشریات رسانه ای که به صنعت شما مرتبط هستند قرار دهید. حتی می توانید گزارش را برای ایستگاه های رادیویی یا تلوزیونی محلی ارسال کنید. لازم است تحقیقات تان را بر روی کمپانی های رسانه ای بوسیله سر زدن به وبسایت آنها و دیدن این که صنعت شما چقدر جریان انتشار و چاپ خبر را تحت تأثیر قرار می دهد انجام دهید. به یاد داشته باشید که برای رسانه ها مهم نیست که شما قصد بازگشایی یک رستوران ایتالیایی جدید را دارید، اما آنها به داستان های جالب مثل “غذاهای دلچسب برای خانواده های پر جمعیت در این شهر یک بازار بی رقیب است و یک رستوران ایتالیایی جدید قصد رسیدگی به این تقاضا را دارد.” اهمیت می دهند.

  1. با ژورنالیست ها رابطه ایجاد کنید

با اینکه این موضوع بیشتر یک رویکرد طولانی مدت است، اما شما قطعاً می توانید در کمپین تان شروع به ایجاد رابطه با ژورنالیست ها کنید. به جای اینکه داستان تان را برای یک میز اخبار عمومی ارسال کنید، اسامی ژورنالیست هایی که اغلب مقالاتی مرتبط با صنعت شما می نویسند را پیدا کنید. ایمیل بزنید، زنگ بزنید، یا حتی سعی کنید با گزارشگران خاصی از طریق توییتر ارتباط برقرار کرده تا بتوانید با کسی که ممکن است بعدها دوباره به نوشتن در مورد کمپانی شما علاقه مند باشد، رابطه ای طولانی مدت ایجاد کنید.

پس از انتشار پیام تان

  1. ساخت لینک 

وقتی داستان تان شروع به انتشار از طریق رسانه کرد، مهم است که از توجهی که به شما جلب می شود برای تقویت طولانی مدت اعتبار دامنه وبسایت تان استفاده کنید.

ابتدا Fresh web Explorer و Google News را چک کنید. با استفاده از گوگل نیوز می توانید برای کمپانی تان هشدار ایجاد کنید تا لازم به چک کردن مطبوعات به طور دستی نباشد. وقتی دیدید که جایی حرف از کمپانی یا کمپین‎ تان آمد، به ژورنالیست یا نشریه ای که آن خبر را نوشته ایمیلی ارسال کنید. مثلاً می توانید همچین چیزی بگویید:

سلام،

امیدوارم حالتان خوب باشد

من خواندن یکی از مقالات تان به نام { نام مقاله را می نویسید} تمام کردم، مقاله جالبی بوده و خواندنش لذت بخش بود. من در طی مقاله متوجه شدم که شما به {اسم کمپین یا کمپانی } اشاره کردید. داشتم به این فکر می کردم که آیا می توانید به آن لینکی هم اضافه کنید { لینک را اینجا اضافه کنید}. امیدواریم که این کار به خوانندگان شما در صورت نیاز اطلاعات بیشتری بدهد.

اگر توانستید کمکی بکنید خبر دهید!

با احترام، فلانی

وقتی جوری مطلب را اداء کنید که انگار به نفع خوانندگان نشریه است، دلیل خوبی برای اضافه کردن لینک وبسایت شما در مقاله، به ژورنالیست می دهید.

  1. به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثل بک لینک، اینکه از رسانه هایی که مقاله شما را منتشر کردند بخواهید آن را در شبکه های اجتماعی شان به اشتراک بگذارند هم یک روش کارآمد برای جذب یک میزان مخاطب زیاد به کمپین تان است. برای مثال اگر فلان وب سایت معروف، خبری از شما منتشر کرده، چرا آن را در دسترس 2 میلیون فالوور اینستاگرامش قرار ندهد؟

حرکت شبکه های مجازی سریع است پس بهتر است به محض اینکه اخباری از شما منتشر شد با نشریه ای که خبر شما را منتشر کرده تماس بگیرید و ببینید که مدیر شبکه های اجتماعی شان خبری که در سایت منتشر کرده اند را، تا تازه است در شبکه های اجتماعی هم منتشر میکند یا خیر.

  1. یک پست مرتبط با کمپانی تان بنویسید

اگر کمپین تان موفق باشد، با افزایش بازدید وب سایت تان مواجه خواهید شد. این ترافیک افزایش یافته را با نوشتن پستی در سایت خودتان و شرح دادن همان اطلاعاتی که در انتشار مطبوعاتی نوشتید برجسته سازی کنید. این کار باعث می شود که کسب وکارتان اطلاعات مرتبطی را در اختیار کسانی که می خواهند بیشتر در مورد کمپین یا سرویسی که ارائه می دهید بدانند قرار دهد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی,بازاریابی اینترنتی,بازاریابی ویروسی

مثال هایی از کمپین PR

حالا نگاهی به یک سری از کمپین های روابط عمومی (PR) که از راهکارهای بالا به درستی استفاده کرده بیندازیم:

  1. وقتی یک کمپانی تغییراتی در برندش ایجاد می کند، کاربران اغلب احساس خوبی به آن ندارند، مخصوصاً وقتی که دلیل تغییر را متوجه نمی شوند. وقتی Airbnb لوگوی جدید”The Belo” خود را راه اندازی کرد، برخی از کاربران نسبت به این تغییر انتقاد کردند. برای مقابله با انتقاد، کمپانی ویدیویی منتشر کرده و داستان ثبت تغییر لوگو را شرح داد و حتی امکانی فراهم آورد تا کاربرانش بتوانند لوگوی The Belo خود را شخصی سازی کنند.

به منظور کم کردن هر چه بیشتر ناراحتی، مدیر عامل آن برایان چسکی، وبیناری ترتیب داد تا برای کاربران، هدف پشت تغییر لوگو را شرح دهد. این کار یک استراتژی کارآمد برای ساخت روابط قوی تر با مخاطبی بود که اگر به خوبی از تصمیمات بزرگ آگاه شود بیشتر از برندتان حمایت می کند. به علاوه Airbnb این خبر کمپانی شان را با ارتباط دادن لوگوی جدید به یک پیام بزرگ تر، به داستانی مورد توجه و علاقه رسانه ها تبدیل کرد.

  1. AXA، یک کمپانی چند ملیتی فرانسوی، می خواست آگاهی نسبت به اینکه بستن کمربند کودکان برای امنیت شان ضروری است، را میان والدین چینی بالا ببرد.

بدین منظور، AXA ویدیو و برنامه آموزشی‎ ای تولید کرده و مدرسه های مختلفی در چین را درگیر این قضیه کرد. پس از 6 ماه بیش از 125 هزار کودک و والدین در یکی از این برنامه های آموزشی از اهمیت بستن کمربند ایمنی برای کودکان مطلع شدند. بعد از این کمپین، یک مطالعه نشان داد که 77% از آنها کمپین AXA را کمپینی برای شهروندان دانسته و مشتریانی که بیمه ی AXA  را انتخاب کردند از 25% به 34% افزایش پیدا کردند. می بینید؟ PR می تواند پول سازی کند‍! این کمپین مثالی از استراتژی PR است که هدفی افزایش آگاهی در مورد امنیت کمربند ایمنی داشته و معیارهای مشخصی را برای اندازه گیری سطح موفقیتش مشخص کرده است.

  1. قبل از چالش سطل آب یخ، مردم خیلی در مورد بیماری ALS  اطلاعاتی نداشتند. در تلاشی به منظور بهره بردن از PR برای افزایش آگاهی، انجمن ALS چالش سطل آب یخ را ایجاد کرد که به این صورت است یک نفر در حالی که یک سطل آب یخ را روی خودش خالی می کند، 3 نفر از دوستانش را به این چالش دعوت می کند از خودش فیلم بگیرد. این چالش به شدت وایرال شده و بسیاری از سلبریتی ها از جمله مارک زاکربرگ در آن شرکت کردند و خیلی در شبکه های اجتماعی معروف شد. در سال 2013، کمپین انجمن ALS، رقم 8.2 میلیون دلار کمک مالی جمع کرد. در سال 2017، سال کمپین چالش سطل آب یخ، انجمن ALS بیش از 100 میلیون دلار جمع آوری کرد. انجمن ALS پلتفرم مناسبی را برای ارسال پیامش انتخاب کرده و همچنین زاویه بسیار خلاقانه ای را برای بازاریابی ویروسی کمپین خود برگزیده بود.
یک نظر در مورد مقاله “ ۱۰ نکته موفقیت در کمپین روابط عمومی
  1. بهداشت حرفه ای

    سلام نکات خیلی خوبی را بیان کردید. ممنون مهندس


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *