بهینه سازی رزومه بازاریابی – محتوا

بهینه سازی رزومه بازاریابی,بهینه سازی محتوای رزومه بازاریابی,ربات ats

در ادامه بحث بهینه سازی رزومه بازاریابی، به اهمیت کلمات کلیدی در رزومه پرداختیم و لیست مهارت های خود را با کلمات کلیدی رزومه مقایسه کردیم. در ادامه قصد داریم بهینه سازی محتوا، بر روی رزومه دیجیتال مارکتینگ شما را آموزش دهیم:

بهینه سازی محتوای رزومه بازاریابی 

کسانی که قرار است شما را استخدام کنند تنها 6 ثانیه زمان می گذارند تا یک رزومه را بررسی کنند. اگر نتوانند در این 6 ثانیه چیزی که می خواهند را پیدا کنند چه؟ هیچ! شما رد می شوید!

شما باید این نرخ مردود شدن را تا حد امکان پایین نگاه دارید. در ادامه به شما یاد می دهیم که چگونه نظر کارفرما را به رزومه بازاریابی خودتان جلب کنید تا آن ها خیلی راحت رزومه شما را پاک نکنند!

  1. بهینه سازی بخش بالای رزومه 

نیمه بالایی رزومه خودتان را به بهترین شکل، بهینه سازی کنید. چیز هایی را در رزومه خودتان قرار دهید که کاملا چشم نواز و جذاب باشد. شما احتمالا بارها این کار را در سایت ها انجام داده اید پس می دانید که می خواهم چه چیزی را توضیح دهم.

اول، کارفرما به تیتر رزومه شما نگاه می کند. اول آن ها بررسی می کنند که آیا رزومه درستی را انتخاب کرده اند یا خیر، سپس تیتربندی های شما را بررسی می کنند.

سپس، آن ها بر روی آخرین شرکت ها و منصب های شغلی شما نگاه می کنند. آن ها تاریخ این سابقه کاری شما را بررسی می کنند تا مطمئن شوند که اطلاعات ارائه شده مشکوک نیست. پس شما هم باید حتما این بخش را به دقت نگارش کرده باشید.

در نهایت، آن ها به بخش تحصیلات می روند. درست مانند الگوی F در روند خواندن محتوا! (الگوی F، یک الگوی خوانش محتوا می باشد که بر اساس آن، کاربر یا خواننده محتوا، به قسمت های اولیه محتوا بیشتر توجه می کند و هرچه پایین تر می رود، توجهش نسبت به موضوعات کاهش پیدا می کند).

خب حالا ما چطور می توانیم سه قسمت اصلی رزومه خودمان را بهینه سازی کنیم؟

یک خلاصه شغلی حرفه ای ایجاد کنید. این قسمت باید مثل پاسخ شما به رایج ترین سوال در مصاحبه های کاری باشد: “در مورد خودتان بگویید.”

اگر شما بقیه رزومه خودتان را به بهترین شکل ممکن بنویسید، می توانید بهترین نتیجه را از این قسمت به دست بیاورید. زمانی که شما متوجه شوید که هدف جستجوی کارفرما دقیقا چه چیزی است و بدانید که شما مهارت ها و شایستگی های مورد نیاز را دارید، می توانید با استفاده از این دانسته ها، قسمت اصلی رزومه خودتان را به بهترین نحو بنویسید.

خب الگوی نوشتن این قسمت به چه صورت است؟ منصب های شغلی + سابقه کار بر اساس سال + دستاورد های تایید شده. به عنوان مثال، نمونه زیر را مشاهده کنید:

بازاریاب دیجیتال با 5 سال سابقه کار در زمینه بازاریابی محتوایی. با بهبود استراتژی های بازاریابی محتوا، ترافیک ارگانیک سایت PaperClipMaximizer.com را به صورت میانگین، 300% افزایش دادیم…

  1. بهینه کردن UX (تجربه کاربری) و کاربرد رزومه خودتان

بهینه سازی رزومه بازاریابی,بهینه سازی محتوای رزومه بازاریابی,ربات ats

شما در این لینک می توانید مقایسه ای از قالب های مختلف رزومه را مشاهده کنید.

خب احتمالا این مقایسه خیلی طولانی بود و شما آن را مطالعه نکردید…

  • قالب رزومه عملکردی:

برای سیستم های ATS در سال 2018، درست مانند فایل های فلش برای گوگل در سال 2005 می باشد. این قالب باعث می شود که تمام خوردنی ها از چشم ربات ها دور بماند!

مقایسه ظالمانه ای است اما خب لب کلام این است که قالب رزومه عملکردی، واقعا عملکردی ندارد!

  • قالب رزومه ترکیبی

می تواند برای بعضی ها مفید باشد؛ در بیشتر مواقع، اگر شما می خواهید از یک قالب بندی ساده استفاده کنید، این روش بهترین روش موجود می باشد.

شما می توانید از ساده ترین طرح های رزومه استفاده کنید: یک رزومه با ترتیب تاریخی (خب در اصل، ترتیب تاریخی معکوس دارد یعنی شما جدید ترین رخداد ها و سپس اطلاعات قدیمی تر خودتان را ارائه می کنید.)

  • قالب کلاسیک با ترتیب تاریخی

به راحتی خوانده می شود، می توان آن را بررسی کرد و خواننده به راحتی می تواند در آن قسمت های مختلف را پیدا کند. استفاده از این قالب بسیار راحت است زیرا جدید ترین سوابق شغلی شما بر اساس تاریخ، اول از همه ارائه می شود.

این قالب به راحتی می تواند داستان شغلی شما را روایت کند. در واقع این قالب به خواننده این امکان را می دهد تا ببیند که یک قهرمان چگونه از صفر، متولد شده است!

علاوه بر این، یک طرح کلی سلسله مرتبه ای از توانایی های شغلی شما را در اختیار خواننده قرار می دهد. بر اساس گزارش ملی استخدام توسط Jobvite در سال 2016، از نظر کارفرما، تجربیات کاری نسبت به تمام پارامتر های دیگر در رزومه اهمیت بیشتری دارد و شما با استفاده از این قالب رزومه، انگار که دارید تجربیات شغلی خودتان را با آب طلا می نویسید زیرا اولین چیزی که در این روش در اختیار خواننده قرار میگیرد، تجربیات شغلی شما بر اساس ترتیب تاریخی می باشد.

رزومه بازاریابی,رزومه دیجیتال مارکتینگ,رزومه عملکردی

  1. استفاده از کلمات احساسی قوی در رزومه

کاری کنید که کارفرما بتواند رزومه شما را سریع تر بخواند. از افعال عملی و کلماتی که بار احساسی قوی دارند استفاده کنید. مثلا خیلی جالب نیست که در کل رزومه تان مدام تکرار کرده باشید که “من مسئول فلان پست بوده ام…” یا مثلا “من توانسته ام که…”. بهتر است تجربیات کاری خودتان را با استفاده از لیست های گلوله ای و کلمات متنوع بنویسید. مثلا : فلان چیز را ایجاد کردم، فلان چیز  را برای اولین بار معرفی کردم، در فلان ماموریت ناظر بودم.

می دانید چه چیزی باعث می شود کارفرما هیجان زده شود؟ افعالی که نشان دهد شما باعث کاهش مشکلات، افزایش مزایا، پیروزی در رقابت و یا صرفه جویی در هزینه ها شده اید.

شما می توانید با ابزاری مانند readable.io قابلیت خوانش رزومه خودتان را بررسی کنید و یا با فشار دادن کلید F7 در نرم افزار Word، دوباره گرامر رزومه خودتان را بررسی کنید. در 58% از مواقع، اشتباه های تایپی و گرامری باعث می شود که رزومه شما قبول نشود!

بر اساس یک مطالعه دیگر، تاثیر منفی اشتباه های تایپی، نسبت به تاثیر مثبت تجربیات و تحصیلات دانشگاهی، بسیار قوی تر می باشد.

نکته حرفه ای: خیلی لازم نیست از اسم های عجیب غریب برای توصیف تجربیات خودتان استفاده کنید! اصلا لازم نیست ادای نینجا های شبکه های اجتماعی، رهبران بازاریابی و یا متفکرین را در بیاورید! اگر شما واقعا “بر اساس نتایج کاری خودتان بهترین گزینه ممکن و یک آدم موفق با گزارش کاری قوی باشید، کسی که همیشه سعی دارد کار جدیدی را ارائه کند”، قطعا نیاز نیست خیلی این موضوع را آب و تاب دهید. قطعا بخش تجربیات کاری تان می تواند نشان دهد که شما چه کسی هستید! (پس لطفا میکروفون را کنار بگذارید و خیلی از خودتان تعریف نکنید!).

  1. بهینه سازی داخلی قوی رزومه برای ربات ats
  • استفاده از کلمات کلیدی مهم در رزومه

شما باید کلمات کلیدی را به صورت مناسب در رزومه خودتان استفاده کنید. دو یا سه کلمه کلیدی که می خواهید بر اساس آن رزومه خودتان را بهینه سازی کنید، باید در قسمت خلاصه رزومه شما مطرح شده باشد و بقیه کلمات کلیدی مهم نیز باید در قسمت بخش تجربیات و قسمت مهارت ها، خودشان را نشان بدهند.

  • درج چند مهارت اضافی

شما می توانید در قسمت مهارت ها، چند مهارت اضافی را هم مطرح کنید. اما همیشه حواستان باشد که اگر شما مهارت های متعدد اضافه ای را ذکر کنید، باعث می شود که خواننده کمتر به رزومه شما اعتماد کند و با خودش فکر کند که شما واقعا مهارت تخصصی در هیچ کدام از زمینه های مطرح شده ندارید.

و البته این را هم بگویم که بخش مهارت ها، یک بخش کاملا ضروری است و یک سوم از کارفرما ها، اگر این بخش را در رزومه شما مشاهده نکنند، احتمالا رزومه شما را قبول نمی کنند. در واقع این لیست مهارت ها، مثل یک چک لیست عالی برای کارفرما می باشد.

قطعا نرم افزار های ATS هنوز آن قدر هوشمند نشده اند، اما بعضی از آن ها می توانند تشخیص دهند که رزومه شما دچار بهینه سازی بیش از حد یا تکنیک های کلاه سیاه شده است یا خیر (پس بهتر است که مثلا بر روی پس زمینه مشکی متن سفید ننویسید و یا صفحه های مختلف پر از کلمات کلیدی را تحویل این نرم افزار ها ندهید.)

در نهایت شما می توانید از ابزار Jobscan’s ATS testing استفاده کنید تا مطمئن شوید که خزنده های ATS، رزومه شما را ایندکس می کند و رتبه بالایی را برای آن در نظر بگیرد.

قالب رزومه ترکیبی,کلمات کلیدی مهم در رزومه

  1. در رابطه با فواید خودتان صحبت کنید نه ویژگی هایتان!

وقتی که شما لیست شغل های مربوطه را در رزومه خودتان قرار می دهید، مطمئن شوید که در رابطه با فواید صحبت می کنید نه ویژگی ها! وقتی که می گویم فواید، دقیقا منظورم از این کلمه خودش می باشد!

  • روش “مشکل، عمل، نتیجه” بهترین تاثیر را ایجاد می کند.

طرح اصلی استفاده از این طرح، به این صورت است : من X را با استفاده از روش Y، فلان درصد کاهش دادم.

مثلا در قسمت زیر یک نمونه از این روش را مشاهده می کنید:

من هزینه های تبلیغات را، با هدف گیری انواع کلمات کلیدی طولانی و بهینه سازی هدف گیری مخاطبین در فیسبوک، 68% کاهش دادم.

به بیان دیگر :

  • مسئولیت های خودتان را لیست نکنید، در رابطه با دستاورد های خودتان صحبت کنید.

کارفرما ها می دانند شما چه کارهایی انجام داده اید، اما چیزی که برای آن ها مهم است، این است که چقدر موفق بوده اید.

  • هر جایی که می توانید از اعداد استفاده کنید.

اعداد صدای بلندتری از کلمات دارند (حتی از کلماتی که همه شان با حروف بزرگ نوشته شده اند هم صدایشان بلندتر است).

بهینه سازی رزومه بازاریابی,بهینه سازی محتوای رزومه بازاریابی,ربات ats

تست گروه کنترل، بازخورد و بازنویسی

خب شما تقریبا همه کار ها را انجام داده اید. رزومه بازاریابی شما تقریبا از 200 رزومه دیگر بهتر است. حالا زمان آن رسیده که 49 رزومه باقی مانده را شکست دهید و به رتبه اول برسید.

  • از بعضی از دوستان و کسانی که در این صنعت فعالیت دارند، بخواهید تا رزومه شما را بخوانند.

اگر آن ها واقعا صادق باشند، قطعا به شما می گویند که مثلا رزومه شما مبهم، خسته کننده، خیلی کوتاه، خیلی بلند، کم، زیاد و … می باشد. پس با این روش می توانید رزومه خودتان را اصلاح کنید.

  • بازخورد دریافت کنید و رزومه خودتان را اصلاح کنید.

ممکن است شما با این روش، رزومه ای بنویسید که آن قدر عالی باشد که Ogilvy (یکی از نویسنده های معروف که کتاب های زیادی در زمینه مشاغل دارد) هم بخواهد با شما کار کند!

سخن آخر

نامه های پوششی (کاور لتر ها) هنوز نمرده اند! حتی اگر هم مرده باشند باز هم تاثیر  دارند!

(کاور لتر یا نامه پوششی، نامه ای است که اطلاعات بیشتری در رابطه با خودتان و انگیزه تان برای درخواست شغلی را توضیح می دهد)

حتی اگر فکر می کنید کسی به کاور لتر رزومه ها توجهی نمی کند، باز هم باید یکی از آن ها را بنویسید. چرا؟

قطعا شما نمی توانید با اطمینان بگویید شرکتی که در آن برای شغلی درخواست داده اید، اهمیتی به کاور لتر شغلی نمی دهد. همچنین، در صورتی که فکر می کنید کارفرما احتمالا این نامه های پوششی را نمی خواند، مدیران استخدام قطعا به این نامه ها علاقه دارند. به خصوص کسب و کار های کوچکتر، ترجیح می دهند که اطلاعات بیشتری در رابطه با نیروهای خودشان داشته باشند.

بهینه سازی رزومه بازاریابی,بهینه سازی محتوای رزومه بازاریابی,ربات ats

خب حالا چرا همه این قدر از نامه های پوششی بدشان می آید؟ چون بیشتر آن ها مزخرف هستند. هیچ کس دوست ندارد وقت خودش را هدر دهد و یک نامه با این شروع بنویسد : “مدیر محترم واحد استخدام…”. بیشتر این نامه ها مثل یک خواهش و التماس برای استخدام شدن می باشد.

آیا شما می خواهید با داشتن دو یا سه گلوله در اسلحه تان، رولت روسی بازی کنید؟؟ (رولت روسی یک جور دوئل است که در آن هر یک گلوله در اسلحه شش تیر قرار می دهند و سپس به نوبت، خشاب را چرخانده و آن را روی سر خودشان قرار می دهند و شلیک می کنند).

من هم فکر می کنم که دوست ندارید این کار را بکنید…

به علاوه شما یک بازاریاب هستید! شما برای زندگی کردن باید گاهی از نمونه های موجود تقلید کنید. پس قطعا شما می توانید یک نامه پوششی بنویسید که به شما کمک کند تا به شغل رویایی خودتان دست پیدا کنید.

تمام شد!

خب این هم از این؛ شما یک بازاریاب با یک رزومه بسیار عالی هستید که حتی سایت Moz می تواند از رزومه شما یک دوره آموزشی Whiteboard Friday بگذارد:

  • شما مشخص کردید که کارفرمای احتمالی شما، چه چیزی از شما می خواهد.
  • متوجه شدید که چطور، منظور خودتان را به آن ها برسانید.
  • مطمئن شدید که بدون غرض، رزومه تان را بیش از حد آب و تاب نداده اید.
  • و در نهایت، یک رزومه بازاریابی نوشتید که ربات پسند و کاربر پسند است!

پس احتمالا شما می توانید با موفقیت، در منصب شغلی مد نظر خودتان استخدام شوید مگرنه؟

آیا می خواهید باز هم حیله های مرتبط با نوشتن یک رزومه خوب را یاد بگیرید؟ در قسمت نظرات، نیاز های خودتان را مطرح کنید تا ما بتوانیم به شما کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود