ضروری

نکات بازاریابی موبایلی در سال 2018

بازاریابی اینترنتی,بازاریابی موبایلی,جستجوهای موبایلی حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 9 امتیاز : 5]

بازاریابی موبایلی یکی از بهترین استراتژی های بازاریابی اینترنتی است چرا که در دنیای وابسته به تکنولوژی امروزی، دیگر هیچ کسب و کاری نمی تواند از موبایل دوری کند.

وقتی تقریبا سه چهارم مردم دارای یک تلفن هوشمند هستند و نرخ تبدیل موبایل در مقایسه با دسکتاپ، 64% بیشتر است، کسب و کارها هیچ گزینه ای به جز تنظیم کردن شرکت های بازاریابی دیجیتالی خود براساس بازاریابی موبایلی ندارند.

یک سیستم بازاریابی موبایلی مناسب و کاربردی، می تواند نقش محوری در تاثیرگذاری بر روی SERP، ترافیک سایت، ارتباط با کاربر و نرخ تبدیل ها داشته باشد. بازاریابی موبایلی یکی از بخش های بسیار حیاتی است که متخصصین سئو باید در کنار جستجوی صوتی، هوش مصنوعی و آموزش ماشین در سال 2018 به آن توجه کنند. 

در این مقاله، به شما خواهم گفت چرا بازاریابی موبایلی اینقدر اهمیت دارد و به شما چک لیستی از نکات کلی و دستورالعمل هایی ارائه خواهم کرد که بازاریابان موبایلی و متخصصین سئو می توانند از آن برای بازاریابی موبایلی در سال 2018 استفاده کنند.

تغییرات بازاریابی موبایلی

موبایل های هوشمند و تبلت ها، به بخش جدایی ناپذیری از زندگی ما تبدیل شده اند و اغلب کسب و کارها نیز در تلاشند تا بیش از پیش در کسب و کارهای خود از آنها بهره ببرند. طبق گزارشات، 68% مدیران بازاریابی از ابزارهای مدیریتی موبایلی به عنوان بخشی از تکنولوژی بازاریابی خود استفاده می کنند. این در حالی است که 20% از مدیران بازاریابی نیز در نظر دارند تا در دو سال آینده چنین کاری را انجام دهند.

با توجه به موارد زیر، این امر اهمیت بیشتری پیدا می کند:

  1. 83% از کل کاربران اینترنتی، در سال 2018 با موبایل های خود از اینترنت استفاده خواهند کرد.
  2. 50% از مشتریان آمریکایی در سال 2018 تمامی فعالیت های اینترنتی خود را با موبایل انجام خواهند داد.
  3. تقریبا 72% از هزینه های تبلیغات دیجیتالی به پلتفرم های موبایلی اختصاص خواهد یافت.
  4. تعداد دانلودهای اپلیکیشن موبایل تا سال 2021 به 352.9 میلیارد خواهد رسید.
  5. تا سال 2021، بیش از 1 تریلیون دلار هزینه، در سراسر دنیا صرف تنظیم کردن وب سایت ها و اپلیکیشن ها برای موبایل خواهد شد.

البته، آمار و ارقام به تنهایی نمی توانند برای انجام بازاریابی موبایلی متقاعد کننده باشند. تلفن های هوشمند و تبلت ها با آخرین پیشرفت های هوش مصنوعی (AI)، دستیارهای مجازی (VDAs)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) مطابقت داده شده اند.

طبق تحقیقات انجام شده، تا سال 2020 دستیارهای مجازی بر روی بیش از 3.3 میلیارد دستگاه نصب خواهد شد (احتمالا بیشتر بر روی تلفن های هوشمند و تبلت ها). تا سال 2021، بازار VR/AR تا 215 میلیارد دلار رشد خواهد کرد (با رشد 11.4 میلیارد دلاری در سال 2017 مقایسه کنید!) و 67 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.

در حالی که بیش از 31% مردم تصمیم دارند که در سال 2019 از پرداخت های موبایلی استفاده کنند، انتظار می رود که ارزش نهایی پرداخت های موبایلی تا سال 2020 به 503 میلیارد دلار برسد.

واضح است که مشتریان به این زودی ها نمی خواهند تلفن های هوشمند خود را رها کنند. در واقع با پذیرش PWA ها یا اپلیکیشن های در حال پیشرفت تحت وب، پیشرفت های حتمی در UI/UX موبایل و کوتاه شدن زمان بارگذاری صفحات، کاربران بیش از پیش به تلفن های موبایل خود وابسته می شوند.

Neil Patel نیز به وضوح می گوید:”موبایل تنها راهی برای آینده نیست. بلکه راهی برای لحظه حال است.” بنابراین، بازاریابی موبایلی باید اولویت اول بازاریابان در سال 2018 باشد.

چک لیست بازاریابی موبایلی برای سال 2018

  1. اطمینان حاصل کنید که سایت ها و اپلیکیشن های شما، موبایل فرندلی هستند.

مدیران کسب و کار، بازاریاب های دیجیتالی و متخصصین سئو باید اطمینان داشته باشند که وب سایت ها و اپلیکیشن هایشان در هر دستگاه موبایلی به صورت یکپارچه کار می کند. منظورم این است که وب سایت ها و اپلیکیشن ها باید حتما مشخصات زیر را داشته و موبایل فرندلی باشند:

  • طراحی ریسپانسیو و زمان مناسب بارگذاری

تمامی صفحات باید ریسپانسیو بوده و در کمتر از پنج ثانیه(ترجیحا سه ثانیه) بارگذاری شوند. طبق مطالعات گوگل پیرامون سرعت صفحات موبایلی، اگر بارگذاری صفحات از یک ثانیه تا 7 ثانیه به تعویق بیفتد، Bounce rate به تدریج تا 113% افزایش خواهد داشت.

  • طراحی UX/UI بی عیب و نقص

اگر بدانیم Bounce rate موبایل 40% بیشتر از Bounce rate دسکتاپ است، بر ما واضح می شود که کاربران دیگر تاب تحمل صفحات بهینه نشده و غیرقابل بازدید را ندارند. دکمه ها و تب های غیرقابل کلیک، تصاویری که تناسبی با صفحه ندارند و محتوای ناخوانایی که برای خواندن آن حتما لازم باشد کاربر زوم کند، ضربه بدی به سایت شما وارد می کند و موجب نابودی آن می شود.

  • بهینه سازی عالی برای جستجوهای موبایلی

بخش های مهم و موثر برای انجام این کار عبارت اند از:

  • تصاویر: تصاویر سنگین را فشرده کنید
  • انیمیشن ها: فایل های Flash را حذف کنید
  • پاپ آپ ها: از شر پاپ آپ های غیرضروری راحت شوید
  • تیترها و متا دسکریپشن ها: آنها را خلاصه کنید.

اگر این اعمال را انجام دهید، می توانید فضای کمتری از صفحه موبایل را اشغال کنید.

قبل از همه این موارد، نشانه گذاری های Structured data را اجرایی کنید تا شانس بیشتری برای ظاهر شدن در اسنیپت های گوگل داشته باشید، و سئوی فنی موبایل خود را نیز ارتقاء بخشید.

با توجه به رشد سال به سال کاربران موبایلی، تعجبی نیست که موبایل فرندلی کردن سایت ها و اپلیکیشن ها ضروری و حیاتی است. در غیر این صورت، ریسک از دست دادن بخش بزرگی از ترافیک و مشتریان را به جان می خرید.

بازاریابی اینترنتی,بازاریابی موبایلی,جستجوهای موبایلی

  1. محتوای بهینه و تخصصی را برای دستگاه های موبایلی تولید کنید.

محتوا، زیربنای هر وب سایتی است. محتوا مشتریان را جذب کرده، آن ها را تبدیل به خریدار کرده و به آنها اطلاعات مورد نیازشان را می دهد. بنابراین، محتوا علاوه بر باارزش بودن، باید به سادگی فهمیده شود. در دنیایی که موبایل حرف اول را می زند، دو مورد زیر را باید در نظر گرفت:

  • بهینه سازی صفحاتی که حاوی محتوا هستند ولی دیر بارگذاری شده و بازدید آنها سخت است. طراحی صفحات موبایلی خود را به روز کنید و صفحات AMP را بسازید.
  • محتوای موبایل را برای جستجوی صوتی بهینه نمایید. طبق آمار، 50% از کل جستجوها تا سال 2020 از طریق جستجوی صوتی صورت خواهد پذیرفت. پس کلمه ها و عبارت کلیدی طبیعی و long tail ، نشانه گذاری های Schema.org و صفحات FAQ بسازید.

هرچند، تولید محتوای باکیفیت و قابل بازدید ممکن است کافی نباشد.

کاربران به محتوای خاص و منحصر به فرد علاقه دارند، مانند: ایمیل ها، اپلیکیشن های پیام رسان و SMS. تمامی این عناصر Open rate خوبی دارند (برای مثال Open rate برای SMS حدودا 98% است)، و اگر در زمان هایی که به آنها زمان طلایی گفته می شود فرستاده شوند، به طور معناداری می توانند تبدیل ها و ROI را افزایش دهند.

توجه: چت بات های هوش مصنوعی برای اپلیکیشن های پیام رسان سریع نیز ضروری به نظر می رسد. این چت بات ها می توانند اعتبار یک شرکت را با ترکیب کردن تحلیل رفتار کاربران و تعاملات ماشین ها با انسان ها افزایش دهند، و به شما کمک کنند محتوای خاص و با ارزشی را تولید کنید.

  1. بهینه سازی محلی را در اولویت قرار دهید

در حالی که بیش از 40% از جستجوگران موبایلی، به دنبال چیزی محلی می گردند، و بیش از 85% از ارتباط با کاربران به صورت محلی است، بهینه سازی جستجوهای محلی برای دستگاه های موبایلی را نباید فراموش کرد. در اینجا چند نکته قابل توجه است:

  • برای جستجوهای طبیعی، از کلمات کلیدی کمتری استفاده کنید؛ به خاطر جستجوهای صوتی محتوای خود را برای کلمات کلیدی طولانی تر و طبیعی تر بهینه کنید.
  • سعی کنید محتوای صفحات اطلاعاتی سایت خود را به 300-500 کلمه محدود کنید(مثلا صفحات درباره ما، صفحات خدمات و محصولات، ارتباط با ما و غیره)
  • در تگ های عنوان، عنوان صفحات، متن alt، پاورقی و محتوا از کلمات کلیدی محلی استفاده کنید.
  • نام شرکت، آدرس، و شماره تلفن خود را در سربرگ، پاورقی و کناره های صفحه بنویسید.
  • تجربه کاربری را نسبت به تجربه ربات ها در اولویت قرار دهید (UX بهتر، زمان بارگذاری کمتر، محتوای تخصصی و بهینه شده)

اگر کسب و کار شما در جستجوهای محلی و موبایلی نمایش داده نمی شود، شما دچار مشکلاتی شده اید. فعالیت های لازم برای سئو خود را انجام دهید، و حتما کسب و کار خود را در لیست Google My Business ثبت کنید.

  1. تبلیغات PPC و SMM برای موبایل را فراموش نکنید

از آنجا که تنها چند نتیجه جستجوی طبیعی در صفحه تلفن هوشمند نمایش داده می شود، داشتن استراتژی پولی بهتر به نظر می رسد. موارد زیر را انجام دهید:

  • یک تبلیغ متقاعدکننده که بیشتر بر روی موبایل متمرکز باشد بسازید. فقط از کلمات کلیدی، CTAها و مشخصات محصولات و خدمات خود ننویسید، بلکه عباراتی مانند “با گوشی هوشمند خود خرید کنید”، “با موبایل خود سفارش دهید”، “خرید آسان با موبایل” را نیز اضافه کنید.
  • از افزونه های تبلیغاتی برای موبایل استفاده کنید. به خصوص، از لینک سایت ها، افزونه های فراخوان، تبلیغات فراخوان و افزونه های محلی استفاده کنید (برای مثال مکان و مکان های وابسته)
  • promoted pin ها را تنظیم کنید. با این کار می توانید لوگوی خود را در گوگل مپ بگذارید، که خود به طور طبیعی باعث بیشتر دیده شدن و دسترسی بیشتر به وب سایت شما می شود.
  • استراتژی های هزینه و مناقصه خود را بهینه کنید. اگر نیاز به استراتژی های مناقصه دارید، روی ابزار Google’s Smart Bidding حساب کنید. بهتر است به بخش manual route رفته، تبلیغات خود را برای بالاترین نتایج جستجو به مناقصه بگذارید و حتما هم به نحوی آنها را تنظیم کنید که مطابق با اهداف بازاریابی شما باشند.

برای استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM خود، روش های زیر را دنبال کنید:

  • برای ساخت ویدئو سرمایه گذاری کنید. تا سال 2019، نزدیک به 80% از کل ترافیک وب، ترافیک ویدئوها خواهد بود.
  • ویدئوهای زنده از خود بگیرید. طبق تحقیقات انجام شده توسط Facebook، ویدئوهای زنده و live سه برابر ویدئوهای معمولی محبوبیت دارند. به طور کلی، فیسبوک در هر روز بیش از 32 میلیارد بازدید دارد.
  • تا جای ممکن از لحظات طلایی بهره ببرید. طبق تحقیقات انجام شده گوگل پیرامون رفتار کاربر، به طور متوسط هر شخص بیشترین لحظات طلایی خود را با موبایل سپری می کند. نود و شش درصد کاربران زمانی به سراغ تلفن های هوشمندشان می روند که می خواهند چیزی را پیدا کنند و یا اینکه می خواهند حواس خود را پرت کنند. در همینجا است که می توانید با بکار گیری شرکت های SMM توجه آنها را بدزدید.

نتیجه گیری

در دنیایی که موبایل حرف اول را می زند، اگر سایت شما برای کاربران موبایلی بهینه نشده باشد، بدون شک بخش قابل توجهی از سهم بازار را به رقبای خود می دهید. بازاریابی موبایلی این روزها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است (و در آینده نزدیک از این هم مهم تر خواهد شد)، و به سادگی می تواند کسب و کار شما را احیا کند و یا از بین ببرد!

برای بازاریابی موبایلی خود، جایگاه مناسبی را در نظر بگیرید و نسبت به ارتقاء و بهبود تمامی بخش های آن مثل سئو موبایل، محتوا و بازاریابی شبکه های اجتماعی و… حساسیت به خرج دهید. هر تلاش کوچکی که می کنید، کمک شایانی به سئو سایت و در نتیجه کاربر پسند بودن آن می کند. قطعا اینها از چشم گوگل دور نخواهد ماند! 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *