اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا,تولید محتوا,سئو محتوا حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 9 امتیاز : 4.3]

بازاریابی محتوا می تواند در دیده شدن سایت شما، افزایش ترافیک سایت و رسیدن به اهداف کسب و کار بسیار تاثیرگذار باشد. هرچند که بعضی از مالکان کسب وکار اعتقاد دارند که بازاریابی محتوا برای کسب وکار آن ها تاثیرگذار نیست و یا حداقل آنکه انتظارات آن ها را برآورده نکرده است.

به همین منظور من این مقاله را به اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا اختصاص داده ام تا نشان دهم که چرا بازاریابی محتوا برای بعضی از افراد کارساز نیست و در آن ناموفق هستند.

  • محتوای کوتاه

هیچ عدد روشنی برای تعداد کلمات یک محتوا وجود ندارد، البته غیر از حداقل 300 کلمه که برای سئو محتوا پیشنهاد شده است. طول محتوای شما بستگی به آن دارد که می خواهید در رابطه با چه موضوعی صحبت کنید و اینکه مخاطبان شما چگونه افرادی هستند و چه محتوایی برای آن ها جذاب تر است. به عنوان مثال در نیوسئو، مخاطبان ما بیشتر موضوعاتی را می پسندند که طول آن ها بین 1000 تا 1200 کلمه است. آنها به طور متوسط برای محتوایی با این طول بین ده تا پانزده دقیقه زمان صرف مطالعه می کنند.

اکثر بازاریابان محتوا، برای بدست آوردن محتوای کاربرپسند آن ها را با تعداد کلمات متفاوت منتشر می کنند و بازخوردهای آن ها را دریافت می کنند. من هم پیشنهاد می کنم که شما هم از این ترفند استفاده کنید. اما در نهایت این را بدانید که محتوای طولانی تر، بهتر است.

طبق تحقیقات، محتواهایی که دارای 1500 کلمه هستند، بهترین انتخاب برای انتشار می باشند و کاربران بیشتر به آن ها علاقه نشان می دهند. در واقع محتوایی که کمتر از 1000 کلمه باشد، شانس کمتری برای گرفتن رنک، اشتراک گذاری و درگیر کردن مخاطب دارد. البته بعضی از موضوعات است که واقعا محتوای چندانی برای آن وجود ندارد. 

چگونه این مشکل را برطرف کنیم: در کل کیفیت محتوا بسیار مهم تر از کمیت یا طول آن است. می توان محتوای کوتاه را از نظر کیفیت ارتقاء داد تا کاربر علاقه بیشتری به آن پیدا کند. 

  • محتوا متمایز نیست

یکی دیگر از مشکلات رایج در بازاریابی محتوا، متمایز و متفاوت نبودن محتوای به اشتراک گذاشته شده است. همه ما به خوبی می دانیم که در هر کسب و کاری رقابت بسیار شدید است و برای پیروزی در این رقابت محتوای به اشتراک گذاشته شده بسیار کلیدی است. اما متاسفانه اکثر افراد و مالکان کسب و کار، در انتشار محتوا دچار اشتباه بسیار بدی می شوند و آن اینکه محتوا را بدون هیچ تعییری از روی یکدیگر کپی می کنند و باعث نابودی کسب وکار خود می شوند.

چگونه این مشکل را برطرف کنیم: باید محتوا را از نظر نگارشی تغییر دهیم و دانسته ها و ایده های خود را به آن اضافه کنیم. دانسته ها و ایده هایی که تاکنون در محتوای اصلی وجود نداشته اند و باعث بهبود کیفیت محتوا می شوند. راه حل دیگر بدست آوردن محتوا با ترجمه متون است.

  • نداشتن برنامه

یکی از بدترین اشتباهات در بازاریابی محتوا این است که مالکان کسب و کار تصور می کنند که می توانند هر زمان که دوست داشتند دست به انتشار محتوا بزنند و نتایج خوبی بدست بیاورند. اما در واقع این استراتژی یا بهتر است بگویم نداشتن استراتژی!! به آن ها ضربه بسیار بدی می زند.

داشتن ثبات کلید موفقیت در بازاریابی محتوا است. اگر کاربران و دنبال کنندگان شما احساس کنند که شما در کار خود ثبات ندارید و برنامه ای منظم و کامل برای انتشار و تولید محتوا وجود ندارد، اعتماد خود را به شما از دست می دهند. این مسئله باعث می شود که ترافیک شما کاهش یابد و کاربران کمتر با محتوای سایت شما درگیر شوند.

چگونه این مشکل را برطرف کنیم: کافی است یک برنامه خیلی ساده و روان برای تولید و انتشار محتوای جدید و همچنین بروزرسانی محتوای قدیمی تهیه کنید. نکته ضروری این است که برنامه شما دارای ثبات باشد و مهم این نیست که چه تعداد پست تولید و منتشر خواهید کرد و یا بروز می کنید. مهم این است که همان تعدادی را که مشخص می کنید به آن عمل کنید.

  • محتوا بهینه نیست

در سال های اخیر، گزارش هایی منتشر شده است که نشان می دهد شبکه های اجتماعی بیشترین تاثیر را برای بدست آوردن ترافیک دارند. هرچند که براساس کمپانی similarweb’s موتورهای جست و جو تا ده برابر بیشتر از شبکه های اجتماعی برای سایتهای فروشگاهی ترافیک به ارمغان می آورند.

بنابراین حتی اگر تعداد زیادی دنبال کننده در شبکه های اجتماعی داشته باشید، نیاز دارید که وب سایت شما در زمینه عبارت های کلیدی رایج  کسب و کارتان رتبه بدست بیاورد تا بتوانید به موفقیت نزدیک شوید. یکی از بخش هایی که به شما کمک می کند تا بتوانید در این زمینه رتبه بدست بیاورید، بهینه سازی محتوا برای موتورهای جست و جو است.

چگونه این مشکل را برطرف کنیم: به نکات بهینه سازی محتوا توجه کنید. این استراتژی شامل این است که عبارات کلیدی مناسب را در تگ عنوان، هدر، url، تگ alt تصاویر و درون خود محتوا قرار دهید. علاوه بر این باید مطمئن شوید که وب سایت شما کاملا برای موبایل بهینه شده است. نکته پایانی اینکه از کیفیت لینک های داخلی که برای اتصال صفحات مختلف سایت استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید. لینک های خارجی نیز باید دارای کیفیت بالایی باشند و به منابع معتبر داده شوند تا به موتورهای جست و جو بفهمند که محتوای سایت شما معتبر و ارزشمند است.

  • محتوای بیش از حد بهینه شده

یکی دیگر از مشکلات اساسی در بازاریابی محتوا، محتوای بیش از حد بهینه شده است. نه تنها باعث می شود که مورد تنبیه و جریمه گوگل واقع شوید، بلکه سبب آن می شود که محتوای شما کاربرپسند نباشد و ساختار و کیفیت ضعیفی داشته باشد.

مثالی از محتوای بیش از حد بهینه شده را می توان ساخت محتوای بسیار ضعیف و کوتاه برای هدف گرفتن بعضی از عبارات کلیدی خاص، استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط و نیز قرار دادن انکر تکست های غیر مرتبط برای مرتبط کردن دیگر صفحات وب سایت، بیان کرد.

چگونه این مشکل را برطرف کنیم: در مورد عبارات کلیدی محبوب و مرتبط با کسب و کار خود تحقیق کنید و از آن ها استفاده کنید. به جای آنکه محتوا را فقط برای قرار دادن یک سری عبارت کلیدی خاص تولید کنید، محتوا را برای کاربر تولید و منتشر کنید. 

  • هدف نداشتن در بازاریابی محتوا

احتمالا این جمله را شنیده اید که هدف بدون برنامه یعنی آرزو. اگر هدف شما موفقیت در بازاریابی محتوا است، بدون شک باید اهداف بسیار مشخص و شفافی داشته باشید تا بتوانید امید به موفقیت داشته باشید.

طبق گزارشات CMI شرکت های تجاری به طور میانگین حدود 28 درصد از بودجه خود در بازاریابی را صرف بازاریابی محتوا می کنند. بنابراین روشن است که اگر هدف مشخصی وجود نداشته باشد این بخش عظیم از بودجه هدر خواهد رفت و احتمالا شرکت با مشکلات بسیار مهمی روبرو خواهد شد.

چگونه این مشکل را برطرف کنیم: اهداف خود را به صورت کامل و روشن مشخص کنید. این اهداف باید کاملا تاثیر گذار و قابل دسترس باشند. تعدادی از اهدافی که باید در استراتژی بازاریابی محتوای شما در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • ایجاد و بهبود ترافیک
  • افزایش فروش
  • افزایش تعداد مخاطب و دنبال کننده
  • افزایش اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی
  • افزایش تعداد لینک ها به سایت شما

نکته پایانی اینکه همواره برای موفقیت در بازاریابی محتوا نباید تحلیل محتوا را از یاد ببرید. اگر دقت کنید بیشتر نکات بالا به همین موضوع اختصاص دارد.

مانند همیشه امیر قمصری و تیم نیوسئو در انتظار سوالات، نظرات و پیشنهادات جذاب شما هستند.

9 نظر در مورد مقاله “ اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا ” ثبت شده است
  1. رضا جباری

    مقاله تون خیلی خوب بود آقای قمصری اگر امکان داره مقاله های بیشتری درباره جذب مشتری با محتوای خوب ارائه کنید.
    با تشکر


  2. بهمن مولائی

    سلام جناب قمصری، امیدوارم ک حالتون خوب باشه .
    به تازگی حدود یک ماه میشه یک سایتی راه اندازی کردم که درباره گردشگری مطلب میزارم.
    اولش از تولید محتوا هیچی نمیدونستم ولی الان که با نیوسئو آشنا شدم مقاله های تولید محتوا تون رو دارم میخونم واقعا عالیه. از نکاتی که گفتین تو سایت خودم استفاده می کنم
    مرسی


  3. خوشخو

    محتوای سایتم رو از جایی کپی نمیکنم و سعی می کنم موارد اشتباهی که گفتین رو انجام ندم تو سایت ام . آقای قمصری ممنون میشم با نگاه کارشناسی خودتون از سایت من بازدید کنید ممنونم


  4. علی حسینی

    سلام
    من مدتیه دارم تولید محتوا میکنم. ولی اون طوری که میخوام در رنکینگ بالا نرفتم.
    دلیلش چی میتونه باشه؟ لطفا منو راهنمایی کنید.
    سپاس


    • ناظر سایت

      با سلام
      عدم ارتقاء رتبه به دلایل بسیار زیادی رخ میدهد که به تمامی موارد در سایت نیوسئو اشاره شده است.


  5. جعفر دهقان زاده

    سلام
    تولید محتوا بخش مهمی از سئو هستش ولی چیزی که نمیفهمم اینه که چرا برخی از سایت ها که محتوای آنها کپی برداریه بازم در رنکینگ بالا میرند؟
    دلیلش چیه؟ اصلا نمیفهمم..!
    ممنون جوابش بدید.
    سپاس


  6. محمد سام فروزنده

    با سلام
    اولا خسته نباشید خیلی سایت خوبی دارید.
    دوما میخواستم بپرسم محتوای تولیدی غیر مرتبط در رنکینگ چند درصد میتونه مهم باشه؟
    سپاس از شما


    • امیر قمصری

      درود بر شما
      نمی توان درصد دیقیق مطرح کرد اما از 100% فاکتورهای گوگل، حداکثر یک درصد


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *