طراحی پلن بازاریابی برای جستجوی صوتی

بازاریابی اینترنتی,پلن مارکتینگ,تکنولوژی صوتی

طراحی پلن بازاریابی (Marketing plan) در عصر جدید دیجیتال، از راههای موفقیت در بازاریابی اینترنتی می باشد. نوشتن طرح توجیهی بازاریابی اینترنتی به کمک مارکتینگ پلن، جهت موفقیت در کسب و کار اینترنتی شما موثر می باشد.

در مطلب زیر، که ترجمه ای از پست منتشر شده در سایت MOZ می باشد، شما را راهنمایی می کنیم که چگونه برای جستجوی صوتی آمادگی لازم را کسب کنید. همچنین به موازات آن این مسئله را یادآوری می کنیم که صنعت ما بسیار بزرگ، در هم پیچیده و تحول پذیر است و اینکه مسلما باید برای این تحول ها آماده باشیم.

به نظر من، صدا فقط یک ویژگی نیست، بلکه راه کاملا جدیدی از برقراری ارتباط با ماشین ها است که می تواند بعد دیگری به زندگی هایمان بدهد. صدا، سکوی بزرگ رقابت در عصر جدید دیجیتال است.

برندها و شرکت ها باید در خط مقدم این انقلاب باشند. برای من، پیشگام بودن در این صنعت، با سرمایه گذاری برای ساخت تیم صوتی شروع می شود.

بگذارید به شما بگویم برنامه من برای انجام این کار چیست، و چرا این کار را قبل از آنکه دیگران ضرورت آن را حس کنند انجام دادم.

معرفی تکنولوژی صوتی

در سال 2018 هستیم و به رابط صوتی نزدیک می شویم که نظیر آن را تا به کنون ندیده ایم.

افرادی که با جستجو و دیگر حوزه های بازاریابی دیجیتال سر و کار دارند، با “تغییر” غریبه نیستند. رویدادهای غیرمنتظره، مانند رونمایی اولیه از الگوریتم های Panda و Penguin، نشان داد که آمادگی نداشتن برای آینده چقدر می تواند دردناک باشد.

در بهترین حالت همه چیز را تغییر می دهد. در بدترین حالت، آژانس ها یا کسب و کارهایی که از تغییر باز می مانند را نابود می کند.

دلیل این که مجبور به نوشتن این پست شدم، این بود که فهمیدم 62% از بازاریاب ها هنوز هیچ برنامه ای برای جستجو صوتی ندارند.

علاوه بر این در این پست می خواهم بگویم با اینکه رشد موتورهای جستجوی سنتی از اوایل قرن 2000 متوقف شده است، اما دوباره برای افرادی که می خواهند استراتژی های صوتی را با استراتژی های خودشان برای مشتریان ادغام کنند، جا برای موفقیت هست.

بهار در راه است!

پذیرش رابط صوتی، هنوز در مراحل اولیه خود است. قانون Moore، برای پیشرفت تکنولوژی معادله خطی ارائه می کند که می توانیم با استفاده از آن جایگاه خود را پیدا کنیم، و ما لحظه به لحظه در حال حرکت روی این خط هستیم.

تئوری Kurzweil درباره رشد تکنولوژی می گوید: “ما در قرن 21ام، 100 سال پیشرفت و توسعه را تجربه نمی کنیم، بلکه تقریبا 200,000 سال توسعه را تجربه می کنیم.”

به عبارت دیگر، او می گوید که نمودار پیشرفت تکنولوژی یک مسیر خطی را طی نمی کند، بلکه بیشتر شبیه به یک تابع نمایی است.

 او در مصاحبه اخیری که با  Financial Times داشته است، گفته است که “در تابع خطی، اگر شما 30 گام بردارید، به گام 30 ام خواهید رسید. اما در رشد تصاعدی، شما گام اول را بر می دارید، گام دوم، چهارم، هشتم، سی ام، و حالا در گام میلیاردم هستید”.

به عبارت دیگر، به وجود آمدن تکنولوژی ها و فناوری ها را سریعتر از آنچه که فکر می کردیم خواهیم داد. نمودار زیر نیز نشان دهنده همین امر است:

بازاریابی اینترنتی,پلن مارکتینگ,تکنولوژی صوتی

در نمودار بالا مشاهده می کنید که Kurzweil به ما نشان می دهد تا سال 2023، قادر خواهیم بود تا قدرتی کامپیوتری با قدرتی مشابه با انسان تولید کنیم. تا سال 2037 قادر خواهیم بود تا این کار را با پولی کمتر از یک سنت انجام دهیم. 15 سال بعد از آن نیز، کامپیوترها از تمام انسان های موجود در روی کره زمین قدرتمندتر خواهند شد.

صدا

منظور از آن چیست؟ با اینکه خیلی از افراد باور دارند، صدا خیلی از ما فاصله دارد، دیدگاهی دیگر می گوید هم اکنون هم حتی صدا نقش خود را ایفا می کند. و افرادی که به اندازه کافی سرعت عمل دارند و می توانند از موقعیت استفاده کنند، به صورت تصاعدی با آن رشد خواهند کرد. در واقع، خود گوگل می گوید که بیش از 20% تمامی جستجوگرها هم اکنون از جستجوی صوتی بهره می برند و تا سال 2020، به 50% خواهند رسید.

بیایید ابتدا پروسه مورد نیاز برای آن را درک کرده و سپس تجربه و تخصص را به کار گیریم و آن را اجرایی کنیم.

چه چیزی را باید بدانیم؟

بیایید با مفروضات خود شروع کنیم. اگر در حال خواندن این پست هستید، تا به اینجا مسائل اساسی تکنولوژی صوتی را فهمیده اید.

هر روز به تعداد رقبا افزوده می شود، اما در حال حاضر بازیگران کلیدی و اصلی عبارت اند از:

  • Microsoft Cortana- موجود در ویندوز، iOS، و اندروید
  • Amazon Alexa- دستیار صوتی که بر روی وسایل صوتی Amazon موجود است (Echo, Echo Dot, Tap) و Fire TV.
  • Google Assistant- دستیار صوتی گوگل بر روی Google Home، و بر روی دستگاه های موبایلی موجود بوده و امکاناتی را برای جستجوی صوتی ارائه می کند.
  • Apple Siri- دستیار صوتی بومی که بر روی تمامی محصولات Apple موجود است.
  • Samsung Bixby- دستیار صوتی بومی برای محصولات سامسونگ.

و دستیاری که به زودی معرفی خواهد شد:

  • دستیار صوتی فیسبوک (هنوز نامگذاری نشده است)- فیسبوک برای Messenger یا پیام رسان خود، از M استفاده می کند. مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) نیز به صورت شخصی در حال آزمایش “Jarvis AI” در خانه شخصی خودش است.

تمامی این ها برای این به وجود آمده اند، که مصرف کنندگان بتوانند بدون دست زدن به صفحه گوشی یا تایپ کردن چیزی، اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند.

این مسئله بر روی افرادی که وابسته به جستجوی تایپی هستند و از پیشرفت تکنولوژی- برای مثال IoT یا اینترنت اشیاء که رشد سریعی نیز دارند- ترس دارند تاثیر زیادی دارد.

خلاصه اگر بخواهم بگویم، دستیار صوتی به ما اجازه می دهد به همه چیز دسترسی داشته باشیم. از یادداشت های روزانه و لیست خرید گرفته تا پاسخ سوالات و حتی خاموش کردن چراغ های خانه مان.

جستجوی صوتی,دستیار صوتی,دستیار صوتی آیفون

چرا این زمان؟

جدای از جزر و مد تکنولوژی که منجر به پیدایش دستیار صوتی شده است، به وجود آمدن دستیار صوتی دلیل کلیدی دیگری نیز دارد- و همه اینها مربوط به سرعت ارتقاء و رشد دستیار صوتی است.

در مطالعات اخیری که توسط study by KPCB و بر روی استفاده از اینترنت صورت گرفته است، از Andrew NG، دستیار اول موتور جستجوی چینی به نام Baidu، پرسیده شده است که چه چیزی باعث شد تا صدا، از سایه ها بیرون آورده شود و به رابط های کامپیوتری برسد.

اولین چیزی که او بدان اشاره کرد، این بود که در حال حاضر “صدا تنها 90% دقت دارد” و بنابراین نتایج به دست آمده، گاهی اوقات ناامیدکننده هستند. این مسئله درک ماشین ها را کاهش می دهد.

البته او معتقد است این شرایط به سرعت تغییر خواهد کرد. می گوید:” اگر دقت تشخیص دستیار صوتی از 95% به 99% برسد، شرایط ما نیز از استفاده به ندرت، به استفاده مداوم تبدیل می شود. بیشتر افراد تفاوت بین دقت تشخیص 95% و 99% را متوجه می شوند- دقت تشخیص 99% می تواند بازی را عوض کند…”

اما این امر چه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟ در نمودار زیر می توانیم دیدگاه Google را درباره این سوال ببینیم. گوگل می گوید امسال، یعنی در سال 2018 به دقت تشخیص 99% خواهیم رسید.

آیا این به معنی خط پایان جستجوهای سنتی است؟

باید به این مسئله اشاره کنم که دستیار صوتی، تنها یک رابط “دیگر” است و جایگزین هیچکدام از رابط های قبلی نخواهد شد. کافیست به تاریخ نگاه کنیم تا ببینیم تکنولوژی های چاپ، رادیو و تلویزیون، چگونه هرکدام در کنار دیگر رابط های جدید و به روز، نقشی در زندگی های ما ایفا می کنند.

Rand Fishkin، موسس سایت Moz در آخرین  WBF، دیدگاه خود را توضیح داد و گفت با اینکه حجم جستجوهای صوتی انجام شده، ممکن است جای عبارت های تایپ شده را بگیرد، اما تقاضا برای نتایج قدیمی SERP و نتایج تایپ شده، به دلیل افزایش استفاده از جستجو نیز در حال افزایش است.

رمز موفقیت، ساخت استراتژی و متدی است که با آن، بشود محتوای شما را هم به صورت صوتی و هم به شکل تایپی جستجو کرد.

چه تفاوتی ایجاد شده است؟

تفاوت اصلی که با در نظر گرفتن جستجوی صوتی متوجه آن می شویم، این است که این رابط به انسان اجازه انجام مکالمه طبیعی را می دهد. سالها عادت کرده بودیم به این که برای گرفتن سریعتر پاسخ، عبارت های مختصر و مفیدی را تایپ کنیم. اما امروزه جستجوی صوتی دیگر نیاز به انجام چنین کاری ندارد.

به جای آن، می توانیم هرچیزی که می خواهیم را بپرسیم، پیدا و کشف کنیم. آن هم تنها با استفاده از زبان طبیعی خودمان.

در واقع ما به صورت طبیعی عبارت های مورد نظر خود را طولانی تر می کنیم، تا دقیقا چیزی که می خواهیم را پیدا کنیم. مطالعات اخیر نیز چنین فرضیه ای را تایید می کنند.

در مطالعات صورت گرفته توسط Microsoft و brilliant Purna Virji در سال گذشته، می توانیم حتی در همین سطوح اولیه هم، تمایز واضح میان طول عبارت های جستجوی صوتی و عبارت های جستجوی تایپی را مشاهده کنیم. می توانیم منتظر باشیم که متناسب با افزایش استفاده از جستجوی صوتی، بر طول عبارات جستجو شده نیز افزوده شود.

شواهد موجود به ما نشان می دهد چنین چیزی به سرعت اتفاق خواهد افتاد. داده های گوگل نشان میدهد که 55% از نوجوانان و 40% از بزرگسالان به صورت روزانه از جستجوی صوتی استفاده می کنند. در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید که هر گروه، بیشتر برای چه موردی از جستجوی صوتی بهره می برد:

دستیار صوتی الکسا,دستیار صوتی گوگل,دستیارهای صوتی

با اینکه بیشتر افراد فکر می کنند از صدا، فقط برای جستجو استفاده می شود، باید به خاطر داشته باشیم که کاربرد صدا خیلی بیشتر است. در نمودار زیر می توانیم نتایج مطالعاتی که در سال 2016 بر روی استفاده از اینترنت با صدا، صورت گرفته است را ببینیم.

مسلما، بیشترین بخش را جستجو و بازیابی اطلاعات تشکیل می دهد، چرا که بیش از 50% از فعالیت ها مربوط به پیدا کردن چیزی (اغلب با موبایل و بیشتر با کلماتی مثل برو/ببین/انجام بده) یا استفاده از صدا به عنوان دستیاری برای جستجو بوده است.

بخشی که در آینده پیشرفت خواهد کرد، بخش تفریحی خواهد بود.

اما هنوز پرسش کلیدی این است: چطور می توانیم جای خود را در میان این حجم عظیم از تقاضاها باز کنیم؟ چطور می توانیم در میان رقبای خود، انتخاب جستجوکننده ها باشیم؟

با چنین دستگاه ها و دیوایس های متنوعی، پاسخ این سوال چند وجه را در بر دارد.

این داده ها از کجا می آیند؟

برای پاسخ به سوالی که کمی بالاتر مطرح شد، باید در ابتدا بفهمیم که اطلاعات از کجا تامین می شوند و درک همین مسئله نیز قطعا ساده نخواهد بود. اگر می خواهید استراتژی عالی برای بازاریابی جستجوی صوتی بسازید، باید حتما از این مسئله سر در بیاورید. پس این مقاله نیوسئو را دنبال نمایید.

طراحی پلن بازاریابی,طراحی پلن مارکتینگ,کاربرد صدا

در مقاله مارکتینگ پلن جستجوی صوتی قسمت قبل، به آشنایی با تکنولوژی های صوتی پرداخته و دستیارهای صوتی را معرفی نمودیم. در این مقاله میخواهیم به این مسئله بپردازیم که چه طوری در میان حجم عظیمی از جستجوی صوتی کاربران قرار بگیریم و برای داشتن استراتژی عالی برای بازاریابی جستجوی صوتی، داده ها از کجا تامین میشوند.

در حال حاضر Bing از اهمیت بیشتری برخوردار است. 

از بین چهار دستیار صوتی بزرگ دنیا، سه تا از آنها (Cortana, Siri, Alexa) برای بازیابی اطلاعات عمومی، به طور پیش فرض برای بینگ استفاده می شوند. از آنجا که فیسبوک نیز در حال پیوستن به عرصه رقابت است، گوگل احتمالا به سرعت تنها خواهد شد.

غول جستجو (گوگل) معمولا راهی برای پس گرفتن سهم بازار پیدا می کند، اما در حال حاضر تمرکز بازاریاب ها باید اول بر روی موتور جستجوی Microsoft باشد و بعد از آن بر روی گوگل.

صرف نظر از اینکه اولویت شما کدام موتور جستجو باشد؛ می توانید بر روی دو حوزه کلیدی تمرکز کنید: اسنیپت ها (snippets) و فهرست های محلی.

Featured snippets

از آنجا که گوگل در نظر دارد همچنان از feature-rich در SERP استفاده کند، دنیای وب در ماه های اخیر از صحبت ها و پست های مربتط با بهینه سازی برای این حوزه پر شده است.

برای آن دسته از افرادی که نمی دانند “snippet” چیست، مثالی را آورده ایم. عبارت جستجو شده این است: چطور بخوابم.

بازاریابی اینترنتی,پلن مارکتینگ,تکنولوژی صوتی

این ویژگی نه تنها برای جستجوهای سنتی و قبلی بسیار ارزشمند است، بلکه برای مورد استفاده قرار گرفتن وب سایت در جستجوی صوتی نیز بسیار کاربردی است.

مطالعات اخیر انجام شده توسط Dr. Pete Myers، به طور واضح نشان می دهند که دستیار گوگل می تواند از محتوای اسنیپت ها، برای هر جستجو و با هر درجه پیچیدگی استفاده کند.

پاسخ سوالات ساده، برای مثال پاسخ سوالاتی پیرامون نتیجه مسابقات ورزشی، آب و هوا و غیره، مستقیما داده می شوند. اما برای پاسخ دادن به سوالاتی که کمی پیچیده تر است، به محتوای سایت مراجعه می شود و توضیح داده می شود که این محتوا از کجا می آید.

در حال حاضر، مشخص نیست که برنامه گوگل برای کمک به ما جهت درک و تشخیص بازدیدهای این شکلی سایت چیست، اما طبق صحبت های کارشناس گوگل گری ایلز، این مسئله حتما از طریق Search Console اتفاق خواهد افتاد.

مسلما اندازه گیری تعداد بازدیدهایی که از طریق اسنیپت ها هدایت می شوند، فاکتور مهمی در فروش استراتژی های بازاریابی جستجوی صوتی خواهد بود. چرا باید سرمایه گذارها را قانع کرد که این حوزه ارزش سرمایه گذاری را دارد و این کار با ارائه آمار و ارقام امکان پذیر است.

هدف مشتری و خرید

چنین داده هایی همچنین می توانند به ما کمک کنند، بفهمیم جستجوی صوتی چطور قیف تبدیل سنتی و رغبت به خرید را تغییر می دهد.

میزان اهمیت محتوا در سفر سنتی مشتری را می دانیم، اما این اهمیت در دنیای عملیات صوتی به چه شکل است؟ قطعا باید بسیاری از قوانینی که تمام این مدت درباره “اینترنت نوشتی” ساخته بودیم، را بازنویسی کنیم.

اگر کمی منطقی به این موضوع نگاه کنیم، می بینیم که در جستجوی صوتی، بیشتر جستجوهایی انجام می شوند که به نوعی اضطرار داشته باشند. برای مثال، افرادی که با استفاده از دستیارهای صوتی خانگی یا موبایل، موقعیت مکانی چیزی، زمان، یا تاریخی را جستجو می کنند.

در حالی که، با جستجوی تایپی، مشاهده می کنیم که عبارت های ساده تر، بیشتر جستجو می شوند. در واقع جستجوی صوتی پیچیدگی بیشتری دارد. در زیر می توانید به تفکیک، کلماتی را مشاهده کنید که در جستجوی صوتی از آنها استفاده می شود:

بازاریابی اینترنتی,پلن مارکتینگ,تکنولوژی صوتی

برای درک بهتر این موضوع، بیایید “مکالمه” جستجویی را در نظر بگیریم.

اگر بخواهیم برای محصولی مثل ماشین چمن زنی، مثالی بزنیم، می توانیم فرض کنیم که چنین مکالمه ای خواهیم داشت:

[من] بهترین ماشین چمن زنی با قیمت زیر 500 پوند چیست؟

[دستیار صوتی] طبق وب سایت Lawn Mower Hut، شش انتخاب پیش روست {پیشنهادات را می خواند}

در ابتدا، دستیار صوتی سعی می کند بفهمد چطور می تواند به سوال منطقی بعدی برود، برای مثال:

[دستیار صوتی] ماشین چمن زنی سیلندر می خواهید یا روتاری؟

یا اینکه…

[دستیار صوتی] آیا چمن شما کاملا مسطح است؟

[من] نه

[دستیار صوتی] خب، می توانم به شما ماشین روتاری را پیشنهاد دهم؟ اگر بله، دو انتخاب دارید، مدل McCulloch M46-125WR یا مدل BMC Lawn Racer.

در این سناریو، دستیار صوتی نکات خوبی را استخراج می کند و سوال مرتبط بعدی را می پرسد، تا بتواند جستجو را به مسیر منطقی هدایت کند.

پردازش طبیعی زبان

هرچند، برای انجام این کار نیاز به پردازش بهتری در کامپیوترها داریم. همین حالا که در حال خواندن این مقاله هستید، دانشمندان در حال کار بر روی این چالش هستند.

حل این چالش نیاز به استفاده از شبکه های عصبی عمیق یا (DNNs) دارد، که لایه های به هم متصلی از واحدهای مختلف است و برای شبیه سازی شبکه های عصبی درون مغز طراحی شده است.

DNNs  برای هرچیزی از صحبت، تصاویر، توالی کلمات و حتی موقعیت مکانی قبل از دسته بندی کاربرد دارد.

البته این کاربرد بستگی به میزان داده ها و توانایی دسته بندی DNNs دارد. قدرت DNNs برای دسته بندی داده ها، به نسبت سرعت پیشرفت صدا، افزایش خواهد یافت.

معنی این جمله این است که دستیارهای صوتی می توانند با ما درست مانند یک فروشنده صحبت کنند. در آینده نیاز به رفتن به فروشگاه کاهش خواهد یافت و پروسه های زمان بر خرید ساده تر خواهد شد.

با عبارت های دقیق تری که در آینده جستجو خواهند شد، دیدگاه متفاوتی نسبت به “کلمه کلیدی” پیدا خواهیم کرد. در واقع باید با ساخت عبارت های کلیدی دقیق تر و مفهوم تر، جوابی برای جستجوهای انجام شده پیدا کنیم.

به عنوان نتیجه، کلمات کلیدی دم بلند بیشتری، با سرعت بیشتر استفاده خواهند شد و استراتژی های مربوط به محتوا به مرکز برنامه بازاریابی خواهند آمد. چرا که در آینده شاهد افزایش محتواهای خاص و ویژه خواهیم بود.

همچنین، شاهد تاکید بیشتری بر روی کلمات کلیدی خواهیم بود که شاید در حال حاضر در اولویت نباشند. اگر بخواهیم بر روی مثال هایمان کار کنیم، می توانیم تصویری از این مفهوم را ارائه دهیم….

در مثال خرید ماشین چمن زنی، به آنجا رسیدیم که دو مثال پیش رویمان قرار گرفت (ماشین McCulloch و ماشین BMC Racer). در سناریوی اول، جایی که دیدیم DNNs به اندازه کافی پیشرفته شده است که بداند بعد از آن چه سوالی باید بپرسد و جواب آن را نیز بدهد، ممکن است بپرسیم:

“من” کدام ماشین نظرات بهتری دارد؟

پاسخ این سوال احتمالا با نتیجه گیری از نظرات واسطه داده می شود، برای مثال…

[دستیار صوتی] طبق نظرسنجی Trustpilot، ماشین McCulloch امتیاز ستاره ای 4.5 دارد و ماشین BMC نیز امتیاز ستاره ای  3.5 برایش ثبت شده است.

در اینجا، می بینیم که نظرات واسطه ارزشمندتر از هر زمان دیگری شده اند. تا جایی که می شود به آن به چشم موقعیتی برای بهینه سازی تبدیل ها نگاه کرد. همچنین می توان استراتژی جدیدی در نظر گرفت. برای مثال ساخت محتوا برای SERP به نحوی که کلمه کلیدی آن “نظرات” یا “بیشترین امتیاز” باشد.

حال مرحله بعدی چه خواهد بود؟ مرحله بعدی یا خرید است، احتمالا با جستجوی قیمت، یا اینکه جستجوی مکان فروشگاه است، تا من بتوانم این محصول را از نزدیک امتحان کنم.

اولویت های کلمه کلیدی

این سناریو می تواند به ما بگوید که چگونه، دستیار صوتی فکر ما را به سمت اولویت بندی کلمات کلیدی و تولید محتوا سوق می دهد.

محتواهایی که با استفاده از کلمات زیر، به کاربر برای تصمیم گیری یا انجام عملی کمک می کنند، توجه و ترافیک بیشتری را از طریق صدا به دست خواهند آورد. برای مثال این کلمات عبارت اند از:

  • خرید
  • گرفتن
  • پیدا کردن
  • بالاترین امتیاز
  • نزدیک ترین
  • نزدیک ترین
  • ارزان ترین
  • بهترین قیمت

خیلی از این کلمات مشابه به کلمات جستجوی تایپی نیستند، اما اولویت های مهمی هستند. تحقیقی که توسط Microsoft انجام شده، نشان می دهد که هر کلمه به چه میزان با رغبت و خرید مرتبط است:

بازاریابی اینترنتی,پلن مارکتینگ,تکنولوژی صوتی

تاکنون با سناریوهایی برای فهمیدن روش ها و تکنیک های جستجوی صوتی آشنا شدید. در قسمت بعدی به موقعیت ها و فهرست های محلی برای جستجوی صوتی می پردازیم تا بتوانید بر روی استراتژی جستجوی صوتی خود تمرکز کرده و در نتایج جستجوی صوتی کاربران اینترنتی قرار بگیرید.

بازاریابی اینترنتی,پلن مارکتینگ,تکنولوژی صوتی

در طراحی پلن بازاریابی برای جستجوی صوتی، بازاریاب ها علاوه بر حوزه کلیدی اسنیپت ها که در مقاله گذشته بازاریابی اینترنتی نیوسئو مطرح شده است، بر روی بازاریابی محلی نیز تمرکز می کنند. 

موقعیت های محلی (Local opportunity) 

نیاز به سرمایه گذاری های جدی در زمینه بازاریابی محلی احساس می شود. می توانیم به صراحت ببینیم جستجوهایی از منظر گرایش به خرید و یا انجام عکس العمل کاربر چقدر اهمیت دارند.

تنظیم آدرس و موقعیت برای وب سایت، تنها کار لازم برای بازاریابی محلی نیست. برای دیده شدن حداکثری، باید برنامه بازاریابی محلی مشخصی وجود داشته باشد که نه تنها عناصر فنی را پوشش دهد، بلکه مناسب برای تمامی قابلیت های دستیارهای صوتی نیز باشد.

ما می دانیم که فاکتورهای ارتباط با کاربر، نقش بزرگی در الگوریتم های رتبه بندی صفحات وب سایت های محلی دارند، اما درک ما از معنی واقعی آن شاید کمی محدود باشد.

ارتباط با کاربر تنها یک معیار اجتماعی نیست، بلکه در واقع یک دنیای واقعی است. برای مثال، گوگل، نه تنها می داند شما چه چیزی را جستجو می کنید؛ بلکه می داند کجا هستید و کجا می روید (از طریق داده های Location)، چه چیزی تماشا می کنید (از طریق یوتیوب)، به چه چیزهایی علاقه دارید، و کجا می روید (از طریق جستجوی پروازهایی که انجام می دهید، و داده های Map). بنابراین باید به تمامی این داده ها دسترسی داشته باشیم تا بیشترین تاثیر را بگذاریم.

به عنوان مثال خوبی برای این بخش، قبلا به اهمیت و استراتژی نظرات مشتریان و کاربران اشاره کردیم. نظرات، اینجا، نقش پررنگی را در برنامه محلی ایفا می کنند. داشتن استراتژی برای به دست آوردن نظرات واقعا اهمیت دارد، بنابراین سعی کنید بازدیدکنندگان را علاقه مند به گذاشتن نظر کنید. برای این کار باید فعالانه تمامی سایت های کلیدی نظردهی را زیر نظر بگیرید، نه فقط سایت هایی که خودتان می پسندید!

از استراتژی ایمیل مارکتینگ خود نیز برای نیل به این هدف استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که خبرنامه و ایمیل های پیشنهادی شما، برنامه محلی کلی شما را پشتیبانی می کنند.

داشتن استراتژی محلی برای شبکه های اجتماعی نیز مهم است. سعی کنید بهترین مشتریان و بیشترین بازدیدکنندگان محلی خود را بشناسید و آنها را مجاب کنید از شما خرید کنند.

انجام چنین کاری ساده تر از آن است که فکرش را بکنید؛ می توانید از ابزارهای نظارت بر اشارات صورت گرفته (mention monitoring) در Twitter نیز استفاده کنید تا نه تنها عبارت های کلیدی را جستجو کنید، بلکه حتی طول و عرض جغرافیایی مورد نظر خود را نیز جستجو نمایید.

جستجوی پیشرفته به شما امکان جستجوی توییت ها با موقعیت مکانی یا موقعیت مکانی ذکر شده را می دهد. این قابلیت می تواند برای تحقیقاتی که پیرامون جستجوی موقعیت مکانی صورت می گیرد استفاده شود.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: کسب درآمد اینترنتی | 100% کارسازپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

بازاریابی محلی

بازاریابی اینترنتی,پلن مارکتینگ,تکنولوژی صوتی

اگر بخواهیم بیش از این از فرصت خود استفاده کنیم، باید جور دیگری به موضوع بازاریابی محلی نگاه کنیم. برای درک آن، باید به پروسه فکریمان درباره سفر کاربر بپردازیم.

تلاش برای مشخص کردن و ترسیم نقشه سفر تمامی کاربران بالقوه کسب و کار چالش بسیار سختی است.

بیایید دوباره به سراغ مثال ماشین چمن زنی برویم. این بار اما، می خواهیم از زاویه خرده فروشی به مسئله نگاه کنیم که 20 مایل آن طرف تر از جستجوکننده قرار دارد. در این سناریو، باید به این فکر کنیم که اگر مدل McCulloch را می فروشیم، چطور باید قبل از فروشندگان دیگر، نظر مشتری را جلب کنیم.

وقتی ما به عنوان مشتری، کالایی که می خواهیم را پیدا می کنیم، به دنبال فاکتورهای بعدی هستیم. 

طبیعتا نه تنها به دنبال فروشگاهی خواهیم بود که مدل کالای مورد نظر ما را می فروشد، بلکه به دنبال ساعات باز بودن این فروشگاه نیز خواهیم بود. شاید حتی سوالات خاص دیگری نیز داشته باشیم. برای مثال اینکه آیا این فروشگاه پارکینگ دارد یا نه و یا اینکه آیا در زمان های مورد نظر ما خلوت هستند یا شلوغ و یا اینکه کد تخفیفی ارائه می دهند یا خیر.

این فاکتورهای ثانویه، گامی منطقی هستند. به خصوص برای کسب و کارهایی که به این شکل کار می کنند. برای مثال دندانپزشک ها، پزشک ها، سالن های زیبایی و حتی بازرگانی. توانایی رزرو کردن لوله کش برای زمانی خاص از طریق صدا می تواند بازی را عوض کند.

محله خود را بشناسید

به عنوان یک کسب و کار محلی، ضروری است که به خوبی تمام محل های اطراف خود را بشناسید و بتوانید اثبات کنید که نسبت به اطراف خود شناخت کافی دارید. برای این مسئله می توانید به حرف زدن مردم درباره نشانه های کلیدی دقت کنید.

ما اغلب از اسامی مختصر و محاوره ای استفاده می کنیم که به صورت قراردادی آنها را میشناسیم. اگر یک مکالمه معمولی را در نظر بگیرید، شاید ببینید که به دلیل استفاده نکردن از این کلمات در محتوای سایت یا اپلیکیشن، برخی کاربران را از دست داده اید.

تکنولوژی صدا در تفریح و سرگرمی

بازاریابی اینترنتی,پلن مارکتینگ,تکنولوژی صوتی

حالا، نوبت به تفریح می رسد. مانند بخش بازی های App Store، به آن فکر کنید. اینگونه شاید کمی منطقی به نظر برسد، اما در واقع این بخش صنعتی جداگانه و با اهمیت است.

صدا، می تواند عصر جدیدی را در تفریح و سرگرمی بنا کند. با اینکه برخی از شما ممکن است با خود فکر کنید نمی شود از این مخاطبین پرشور و نشاط سود و منفعتی به دست آورد، اکثریت برندها آنقدر باهوش هستند که از این فرصت برای ارتباط با کاربر و ایجاد آگاهی نسبت به برند استفاده کنند.

برخی بازی سازها، ترجیح می دهند بازی ها و چیستان هایی بسازند که ذهن را ورزش دهد. اما برخی بازی سازهای دیگر نیز از این مسئله به نفع خودشان استفاده می کنند. به این فکر کنید صدا چطور می تواند مسئله را برای مربیان تغییر دهد و چطور می تواند داوری بازی ها را تغییر بدهد. فرصت استفاده از تکنولوژی های صدا برای بازی سازها بی نهایت است و می تواند حدودا 25% از کل ماجرای بازی سازی را، طبق آمار موجود تغییر دهد.

روش های کسب درآمد در این روش هنوز ناشناخته است، اما موقعیت هایی که برای تبلیغات در این روش وجود دارد قابل توجه است. چرا که تکنولوژی بلاک چین (Blockchain) می تواند پرداخت ها را نیز بسیار ساده تر کند.

معرفی استراتژی صدا (voice strategy) در بازاریابی محلی دستیارها و جستجوهای صوتی، در اینجا به پایان رسید. در قسمت بعدی این مقاله به معرفی فرصت ها و مهارت های لازم برای استفاده از رابط های صوتی در کسب و کارها میپردازیم.

بازاریابی اینترنتی,پلن مارکتینگ,تکنولوژی صوتی

طراحی پلن بازاریابی برای جستجوی صوتی، در مقالات گذشته نیوسئو در سه بخش مطرح شد. در اینجا قصد داریم به نتیجه گیری مطالب بپردازیم و کار طراحی مارکتینگ پلن را تمام کنیم تا شما دوستان عزیز بتوانید تیم بازاریابی اینترنتی خود را با مهارت های لازم برای دستیارها و جستجوهای صوتی آشنا کرده و خود را در صدر نتایج جستجوهای کاربران قرار دهید.

رسم نقشه سفر کاربر (User journey mapping)

چگونه می توانید یک برنامه یکپارچه با تمام پیچیدگی ها بسازید، که اهداف شما را برآورده کند؟ پاسخ این سوال با رسم نقشه کاربر شروع شده و پایان می یابد.

من به شخصه حالا به عنوان بخشی از چالش های بازاریابی این کار را انجام می دهم. مخاطبین متنوع و تعداد زیاد دستگاه ها و تکنولوژی های مختلف همگی به این معنی هستند که ساخت یک استراتژی یکپارچه از هر زمان سخت تر شده است. هدف قرار دادن کاربر و مرکزیت او، تنها راه فرار از این آشفتگی و هرج و مرج است.

خود صدا تفاوتی ایجاد نمی کند. تفاوت کلیدی در اینجا، این واقعیت است که در این دنیای جدید، سفر کاربر بستگی به مکالمه (یا مجموعه ای از مکالمات) دارد.

رسم نقشه سفر مکالمات (Conversation journey mapping)

با اینکه تکنولوژی هنوز آنقدر ها از مکالمات در صدا پشتیبانی نمی کند، اما بهتر است بدانیم که با توجه به شتاب پیشرفت تکنولوژی، مکالمات هم با سرعتی بیشتر از آنچه که فکرش را بکنیم پشتیبانی خواهند شد.

از برخی منظرها، زمان بندی این پیشرفت بی اهمیت است. پروسه ی کاری که شما بر روی مجموعه مکالمات با مشتری به خاطر محصولات و خدمات انجام می دهید نیز به همان اندازه برای یک جستجوکننده بی اهمیت است.

بازاریابی اینترنتی,پلن مارکتینگ,تکنولوژی صوتی

حالا بیایید با استفاده از همان مثال ماشین چمن زنی که در قسمت قبلی این مقاله مطرح شد، تمرینی برای نقشه مکالمات انجام دهیم:

[من] بهترین ماشین چمن زنی با قیمت زیر 500 پوند چیست؟

[دستیار صوتی] اندازه چمن های شما چقدر است؟

[من] آنقدر بزرگ نیست.

[دستیار صوتی] بسیار خب. مدل سیلندر را ترجیح می دهید یا مدل روتاری را؟

[من] نمی دانم. چطور باید انتخاب کنم؟

[دستیار صوتی] اگر می خواهید چمن های شما خیلی صاف بشوند، مدل سیلندر بهتر است. اگر نه روتاری بهتر است.

[من] بسیار خب، پس قطعا روتاری را انتخاب می کنم!

[دستیار صوتی] انتخاب خوبی است. در این صورت، بهترین گزینه های پیش روی شما McCulloch M46-125WR یا BMC Lawn Racer است.

[من] کدام بهتر است؟

[دستیار صوتی] طبق سایت Trustpilot ،McCulloch 4.5 ستاره از 36 نظر به دست آورده است و BMC نیز 3.5 ستاره به دست آورده است. گزینه McCulloch ارزان تر هم هست. آیا می خواهید بهترین فروش یا فروشگاهی که در نزدیکی شما آن را می فروشد را پیدا کنم؟

[من] اگر ممکن است، می خواهم آنها را ببینم.

[دستیار صوتی] بسیار خب، محصولات ABC Lawn از شما 12 مایل فاصله دارد و ساعت 11 صبح هم باز است. آیا می خواهید به آنجا بروید؟

[من] عالی است.

فرصت های بهینه سازی یا تولید محتوا برای این تکنولوژی کدام ها هستند؟

به دقت به مطالب بالا نگاه کنید. می توانید ببینید چه موقعیت هایی ظریفی در مکالمات وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. حال به وسیله تولید محتوا و یا دیگر روش های بهینه سازی.

برای آنکه منظورم را بهتر متوجه شوید، به لیست زیر نگاه کنید:

  • راهنمایی– بهترین ماشین چمن زنی با قیمت زیر 500 پوند
  • راهنمایی- ماشین چمن زنی سیلندر در مقابل ماشین روتاری
  • استراتژی نظرات مشتریان- برنامه ای برای جمع آوری نظرات بیشتر بسازید
  • بهینه سازی- استراتژی بهینه سازی محتوای سایت برای استفاده بهتر از featured snippet
  • جستجوی محلی- لیست کسب و کار خود را به گونه ای بهینه کنید که شامل نظرات، تعداد دفعاتی که باز شده اند و غیره باشد.
  • قرارهای ملاقات- سیستم آنلاین برای تنظیم قرارهای ملاقات راه اندازی کنید و آن را برای صدا بهینه نمایید

برای توسعه چنین نقشه هایی، درنظر گرفتن موضوع و محتوای مکالمه نیز اهمیت دارد.

کمتر کسی با استفاده از صدا در مکان های شلوغ، مانند مکان های عمومی، اتوبوس، یا قطار راحت است.

در واقع، رابط های صوتی بیشتر در جاهای خصوصی، مانند خانه یا ماشین یا جاهایی کاربرد دارند که بخواهیم چند کار را در آن واحد انجام بدهیم.

درک این مسئله می تواند به شما کمک کند مکالمات ممکن را تشخیص دهید و برای چنین موقعیت هایی بهینه سازی انجام دهید.

برای انجام این بهینه سازی ها به چه افرادی نیاز داریم؟

انجام مواردی که بالا گفته شد، نیاز به کار و همت بالایی دارد و در حالی که برخی مشخصات بازاریابی صوتی هنوز نیاز به پیشرفت دارند، به مجموعه مهارت مشخصی برای اجرای استراتژی های منسجم نیاز داریم.

برای اکثریت کسب و کارها، این مسئله به معنی ساخت گروه پروژه، از همان افراد سابق است. اما آن دسته از سایت هایی که موقعیت های بزرگ تری برایشان فراهم است، احتمالا می خواهند تیم مجزایی برای انجام این کار تشکیل دهند.

من لیستی از نیازهای این تیم تهیه کرده ام:

  • توسعه دهنده- با مهارت های خاصی در ساخت Google Home Actions، Alexa Skills و غیره.
  • محقق- برای کار با گروه های مشتری و فهم اینکه آنها چطور از قابلیت های صوتی استفاده می کنند. همچنین به منظور شناخت موقعیت های موجود برای پیشرفت.
  • سئوکار- برای کمک به اولویت بندی تولید محتوا و ساختار بندی و بهینه سازی آن.
  • نویسنده- به منظور ساخت محتوای طولانی و راهنماهای ضروری.
  • کارشناس تجربه کاربری صوتی- متخصص رسم نقشه های مکالمه و اجرای آنها در نقشه سفر کاربر، برای محتوا و پلتفرم های متفاوتی که برند شما از آنها استفاده می کند.

بازاریابی اینترنتی,پلن مارکتینگ,تکنولوژی صوتی

نتیجه گیری

اگر این مقاله را تا به اینجا دنبال کرده اید، احتمالا دست کم به این بخش از تکنولوژی علاقه مند هستید. تا به اینجا فهمیدیم که تکنولوژی صوتی پیشرفت سریعی داشته و مزیت های زیادی برای کاربران به همراه دارد.

وقتی این دو فاکتور کلیدی را ترکیب می کنیم، با توجه به قیمت پایینی که برای دسترسی به این تکنولوژی مورد نیاز است، فقط می توانیم به یک نتیجه برسیم: عصر و دوره جدیدی از فعالیت کامپیوترها را تجربه می کنیم.

این جمله هم برای دنیای دیجیتال، و هم برای دنیای بازرگانی مفهوم پیچیده و گسترده ای دارد. علاوه بر این، هر کس اولین گام ها را در این تکنولوژی بردارد، سود زیادی می کند.

در واقع، باید به اندازه کافی آموزش ببینیم و فکر کنیم که چطور رابط های صوتی می توانند کسب و کار ما را در آینده دگرگون نمایند. اما واقعا چه کسی می داند که این تکنولوژی در نهایت سر از کجا در می آورد؟

برای بعضی کسب و کارها، تغییرات کمی حاصل می شود، برای برخی دیگر این تغییرات زیاد است. اما خبر خوب برای بازاریاب های جستجویی این است که تاکتیک ها و مهارت های زیادی که در حال حاضر هم از آن ها استفاده می شود، نقش پررنگی را در آینده ایفا خواهند کرد.

مهارت های موجود

  • featured snippetها و answer Boxها، در آینده مهم تر از این هم خواهند شد. چرا که می توانند پاسخی برای میلیون ها جستجوی صوتی باشند.
  • جستجوی کلمات کلیدی نقش گسترده تری در شکل دهی به استراتژی های بهینه سازی برای تکنولوژی صوتی دارد . چرا که بازاریاب ها بیشتر به زبان طبیعی که مخاطبین شان از آن استفاده می کنند، تمایل خواهند داشت.
  • نقش سئو محلی بیشتر از تنها نشان داده شدن در موتورهای جستجو خواهد شد.
  • لحظه های طلایی بیشتر و خاص تر از قبل خواهند شد. اهمیت تحقیق و مطالعه بر روی این لحظات به منظور شناسایی آنها، بیشتر خواهد شد.

فرصت های جدیدی که می توانید از آنها استفاده کنید

  • افزایش استفاده از محتوا، به دلیل استفاده از این تکنولوژی به صورت روزانه؛ پس به این فکر کنید که از چه نوع محتواهای دیگری می توانید استفاده کنید تا از این فرصت ها بهره مند شوید.
  • به یکپارچگی اینترنت اشیاء فکر کنید و اینکه برند شما می تواند برای چنین دستگاه هایی محتوا تولید کند و به مردم برای استفاده بیشتر از آنها کمک کند.
  • به این فکر کنید که از چه مهارت ها یا اعمالی می توانید استفاده کنید تا در بخش “تفریح و سرگرمی” موفق شوید. این مسئله بیشتر مربوط به برقراری ارتباط و ایجاد آگاهی نسبت به برند است، تا این که مربوط به تبدیل و فروش باشد، اما باز هم بازار زیادی را به وجود خواهد آورد. به بازی های کوتاه، واقعیت های جالب، جوک ها و غیره فکر کنید.

نقشه سفر مکالمه، مهارت جدید و قدرتمندی است که می تواند برای انسجام محتوا از آن استفاده شود. امیدواریم بتوانید با طراحی پلن بازاریابی مناسب در نتایج جستجوی صوتی کاربران در دستیار صوتی گوگل و سایر دستیارهای صوتی قرار بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود