طراحی پلن بازاریابی برای جستجوی صوتی – دستیار صوتی

بازاریابی اینترنتی,پلن مارکتینگ,تکنولوژی صوتی حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 7 امتیاز : 5]

طراحی پلن بازاریابی (Marketing plan) در عصر جدید دیجیتال، از راههای موفقیت در بازاریابی اینترنتی می باشد. نوشتن طرح توجیهی بازاریابی اینترنتی به کمک مارکتینگ پلن، جهت موفقیت در کسب و کار اینترنتی شما موثر می باشد.

در مطلب زیر، که ترجمه ای از پست منتشر شده در سایت MOZ می باشد، شما را راهنمایی می کنیم که چگونه برای جستجوی صوتی آمادگی لازم را کسب کنید. همچنین به موازات آن این مسئله را یادآوری می کنیم که صنعت ما بسیار بزرگ، در هم پیچیده و تحول پذیر است و اینکه مسلما باید برای این تحول ها آماده باشیم.

به نظر من، صدا فقط یک ویژگی نیست، بلکه راه کاملا جدیدی از برقراری ارتباط با ماشین ها است که می تواند بعد دیگری به زندگی هایمان بدهد. صدا، سکوی بزرگ رقابت در عصر جدید دیجیتال است.

برندها و شرکت ها باید در خط مقدم این انقلاب باشند. برای من، پیشگام بودن در این صنعت، با سرمایه گذاری برای ساخت تیم صوتی شروع می شود.

بگذارید به شما بگویم برنامه من برای انجام این کار چیست، و چرا این کار را قبل از آنکه دیگران ضرورت آن را حس کنند انجام دادم.

معرفی تکنولوژی صوتی

در سال 2018 هستیم و به رابط صوتی نزدیک می شویم که نظیر آن را تا به کنون ندیده ایم.

افرادی که با جستجو و دیگر حوزه های بازاریابی دیجیتال سر و کار دارند، با “تغییر” غریبه نیستند. رویدادهای غیرمنتظره، مانند رونمایی اولیه از الگوریتم های Panda و Penguin، نشان داد که آمادگی نداشتن برای آینده چقدر می تواند دردناک باشد.

در بهترین حالت همه چیز را تغییر می دهد. در بدترین حالت، آژانس ها یا کسب و کارهایی که از تغییر باز می مانند را نابود می کند.

دلیل این که مجبور به نوشتن این پست شدم، این بود که فهمیدم 62% از بازاریاب ها هنوز هیچ برنامه ای برای جستجو صوتی ندارند.

علاوه بر این در این پست می خواهم بگویم با اینکه رشد موتورهای جستجوی سنتی از اوایل قرن 2000 متوقف شده است، اما دوباره برای افرادی که می خواهند استراتژی های صوتی را با استراتژی های خودشان برای مشتریان ادغام کنند، جا برای موفقیت هست.

بهار در راه است!

پذیرش رابط صوتی، هنوز در مراحل اولیه خود است. قانون Moore، برای پیشرفت تکنولوژی معادله خطی ارائه می کند که می توانیم با استفاده از آن جایگاه خود را پیدا کنیم، و ما لحظه به لحظه در حال حرکت روی این خط هستیم.

تئوری Kurzweil درباره رشد تکنولوژی می گوید: “ما در قرن 21ام، 100 سال پیشرفت و توسعه را تجربه نمی کنیم، بلکه تقریبا 200,000 سال توسعه را تجربه می کنیم.”

به عبارت دیگر، او می گوید که نمودار پیشرفت تکنولوژی یک مسیر خطی را طی نمی کند، بلکه بیشتر شبیه به یک تابع نمایی است.

 او در مصاحبه اخیری که با  Financial Times داشته است، گفته است که “در تابع خطی، اگر شما 30 گام بردارید، به گام 30 ام خواهید رسید. اما در رشد تصاعدی، شما گام اول را بر می دارید، گام دوم، چهارم، هشتم، سی ام، و حالا در گام میلیاردم هستید”.

به عبارت دیگر، به وجود آمدن تکنولوژی ها و فناوری ها را سریعتر از آنچه که فکر می کردیم خواهیم داد. نمودار زیر نیز نشان دهنده همین امر است:

بازاریابی اینترنتی,پلن مارکتینگ,تکنولوژی صوتی

در نمودار بالا مشاهده می کنید که Kurzweil به ما نشان می دهد تا سال 2023، قادر خواهیم بود تا قدرتی کامپیوتری با قدرتی مشابه با انسان تولید کنیم. تا سال 2037 قادر خواهیم بود تا این کار را با پولی کمتر از یک سنت انجام دهیم. 15 سال بعد از آن نیز، کامپیوترها از تمام انسان های موجود در روی کره زمین قدرتمندتر خواهند شد.

صدا

منظور از آن چیست؟ با اینکه خیلی از افراد باور دارند، صدا خیلی از ما فاصله دارد، دیدگاهی دیگر می گوید هم اکنون هم حتی صدا نقش خود را ایفا می کند. و افرادی که به اندازه کافی سرعت عمل دارند و می توانند از موقعیت استفاده کنند، به صورت تصاعدی با آن رشد خواهند کرد. در واقع، خود گوگل می گوید که بیش از 20% تمامی جستجوگرها هم اکنون از جستجوی صوتی بهره می برند و تا سال 2020، به 50% خواهند رسید.

بیایید ابتدا پروسه مورد نیاز برای آن را درک کرده و سپس تجربه و تخصص را به کار گیریم و آن را اجرایی کنیم.

چه چیزی را باید بدانیم؟

بیایید با مفروضات خود شروع کنیم. اگر در حال خواندن این پست هستید، تا به اینجا مسائل اساسی تکنولوژی صوتی را فهمیده اید.

هر روز به تعداد رقبا افزوده می شود، اما در حال حاضر بازیگران کلیدی و اصلی عبارت اند از:

  • Microsoft Cortana- موجود در ویندوز، iOS، و اندروید
  • Amazon Alexa- دستیار صوتی که بر روی وسایل صوتی Amazon موجود است (Echo, Echo Dot, Tap) و Fire TV.
  • Google Assistant- دستیار صوتی گوگل بر روی Google Home، و بر روی دستگاه های موبایلی موجود بوده و امکاناتی را برای جستجوی صوتی ارائه می کند.
  • Apple Siri- دستیار صوتی بومی که بر روی تمامی محصولات Apple موجود است.
  • Samsung Bixby- دستیار صوتی بومی برای محصولات سامسونگ.

و دستیاری که به زودی معرفی خواهد شد:

  • دستیار صوتی فیسبوک (هنوز نامگذاری نشده است)- فیسبوک برای Messenger یا پیام رسان خود، از M استفاده می کند. مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) نیز به صورت شخصی در حال آزمایش “Jarvis AI” در خانه شخصی خودش است.

تمامی این ها برای این به وجود آمده اند، که مصرف کنندگان بتوانند بدون دست زدن به صفحه گوشی یا تایپ کردن چیزی، اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند.

این مسئله بر روی افرادی که وابسته به جستجوی تایپی هستند و از پیشرفت تکنولوژی- برای مثال IoT یا اینترنت اشیاء که رشد سریعی نیز دارند- ترس دارند تاثیر زیادی دارد.

خلاصه اگر بخواهم بگویم، دستیار صوتی به ما اجازه می دهد به همه چیز دسترسی داشته باشیم. از یادداشت های روزانه و لیست خرید گرفته تا پاسخ سوالات و حتی خاموش کردن چراغ های خانه مان.

جستجوی صوتی,دستیار صوتی,دستیار صوتی آیفون

چرا این زمان؟

جدای از جزر و مد تکنولوژی که منجر به پیدایش دستیار صوتی شده است، به وجود آمدن دستیار صوتی دلیل کلیدی دیگری نیز دارد- و همه اینها مربوط به سرعت ارتقاء و رشد دستیار صوتی است.

در مطالعات اخیری که توسط study by KPCB و بر روی استفاده از اینترنت صورت گرفته است، از Andrew NG، دستیار اول موتور جستجوی چینی به نام Baidu، پرسیده شده است که چه چیزی باعث شد تا صدا، از سایه ها بیرون آورده شود و به رابط های کامپیوتری برسد.

اولین چیزی که او بدان اشاره کرد، این بود که در حال حاضر “صدا تنها 90% دقت دارد” و بنابراین نتایج به دست آمده، گاهی اوقات ناامیدکننده هستند. این مسئله درک ماشین ها را کاهش می دهد.

البته او معتقد است این شرایط به سرعت تغییر خواهد کرد. می گوید:” اگر دقت تشخیص دستیار صوتی از 95% به 99% برسد، شرایط ما نیز از استفاده به ندرت، به استفاده مداوم تبدیل می شود. بیشتر افراد تفاوت بین دقت تشخیص 95% و 99% را متوجه می شوند- دقت تشخیص 99% می تواند بازی را عوض کند…”

اما این امر چه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟ در نمودار زیر می توانیم دیدگاه Google را درباره این سوال ببینیم. گوگل می گوید امسال، یعنی در سال 2018 به دقت تشخیص 99% خواهیم رسید.

آیا این به معنی خط پایان جستجوهای سنتی است؟

باید به این مسئله اشاره کنم که دستیار صوتی، تنها یک رابط “دیگر” است و جایگزین هیچکدام از رابط های قبلی نخواهد شد. کافیست به تاریخ نگاه کنیم تا ببینیم تکنولوژی های چاپ، رادیو و تلویزیون، چگونه هرکدام در کنار دیگر رابط های جدید و به روز، نقشی در زندگی های ما ایفا می کنند.

Rand Fishkin، موسس سایت Moz در آخرین  WBF، دیدگاه خود را توضیح داد و گفت با اینکه حجم جستجوهای صوتی انجام شده، ممکن است جای عبارت های تایپ شده را بگیرد، اما تقاضا برای نتایج قدیمی SERP و نتایج تایپ شده، به دلیل افزایش استفاده از جستجو نیز در حال افزایش است.

رمز موفقیت، ساخت استراتژی و متدی است که با آن، بشود محتوای شما را هم به صورت صوتی و هم به شکل تایپی جستجو کرد.

چه تفاوتی ایجاد شده است؟

تفاوت اصلی که با در نظر گرفتن جستجوی صوتی متوجه آن می شویم، این است که این رابط به انسان اجازه انجام مکالمه طبیعی را می دهد. سالها عادت کرده بودیم به این که برای گرفتن سریعتر پاسخ، عبارت های مختصر و مفیدی را تایپ کنیم. اما امروزه جستجوی صوتی دیگر نیاز به انجام چنین کاری ندارد.

به جای آن، می توانیم هرچیزی که می خواهیم را بپرسیم، پیدا و کشف کنیم. آن هم تنها با استفاده از زبان طبیعی خودمان.

در واقع ما به صورت طبیعی عبارت های مورد نظر خود را طولانی تر می کنیم، تا دقیقا چیزی که می خواهیم را پیدا کنیم. مطالعات اخیر نیز چنین فرضیه ای را تایید می کنند.

در مطالعات صورت گرفته توسط Microsoft و brilliant Purna Virji در سال گذشته، می توانیم حتی در همین سطوح اولیه هم، تمایز واضح میان طول عبارت های جستجوی صوتی و عبارت های جستجوی تایپی را مشاهده کنیم. می توانیم منتظر باشیم که متناسب با افزایش استفاده از جستجوی صوتی، بر طول عبارات جستجو شده نیز افزوده شود.

شواهد موجود به ما نشان می دهد چنین چیزی به سرعت اتفاق خواهد افتاد. داده های گوگل نشان میدهد که 55% از نوجوانان و 40% از بزرگسالان به صورت روزانه از جستجوی صوتی استفاده می کنند. در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید که هر گروه، بیشتر برای چه موردی از جستجوی صوتی بهره می برد:

دستیار صوتی الکسا,دستیار صوتی گوگل,دستیارهای صوتی

با اینکه بیشتر افراد فکر می کنند از صدا، فقط برای جستجو استفاده می شود، باید به خاطر داشته باشیم که کاربرد صدا خیلی بیشتر است. در نمودار زیر می توانیم نتایج مطالعاتی که در سال 2016 بر روی استفاده از اینترنت با صدا، صورت گرفته است را ببینیم.

مسلما، بیشترین بخش را جستجو و بازیابی اطلاعات تشکیل می دهد، چرا که بیش از 50% از فعالیت ها مربوط به پیدا کردن چیزی (اغلب با موبایل و بیشتر با کلماتی مثل برو/ببین/انجام بده) یا استفاده از صدا به عنوان دستیاری برای جستجو بوده است.

بخشی که در آینده پیشرفت خواهد کرد، بخش تفریحی خواهد بود.

اما هنوز پرسش کلیدی این است: چطور می توانیم جای خود را در میان این حجم عظیم از تقاضاها باز کنیم؟ چطور می توانیم در میان رقبای خود، انتخاب جستجوکننده ها باشیم؟

با چنین دستگاه ها و دیوایس های متنوعی، پاسخ این سوال چند وجه را در بر دارد.

این داده ها از کجا می آیند؟

برای پاسخ به سوالی که کمی بالاتر مطرح شد، باید در ابتدا بفهمیم که اطلاعات از کجا تامین می شوند و درک همین مسئله نیز قطعا ساده نخواهد بود. اگر می خواهید استراتژی عالی برای بازاریابی جستجوی صوتی بسازید، باید حتما از این مسئله سر در بیاورید. پس این مقاله نیوسئو را دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *