راهنمای اتوماسیون بازاریابی – قسمت چهارم

اتوماسیون بازاریابی,اشتباهات اتوماسیون بازاریابی,بازاریابی ایمیلی حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 8 امتیاز : 5]

بازاریابی اینترنتی به کمک اتوماسیون بازاریابی برای افزایش فروش بسیار موثر است. در مقالات گذشته بازاریابی اینترنتی نیوسئو درباره مفاهیم و استراتژی اتوماسیون بازاریابی صحبت کردیم. در این بخش پایانی، قصد داریم نکات پیام رسانی اتوماسیون بازاریابی و اشتباهات رایج در آن را بررسی کنیم. 

بهترین توصیه ها برای پیام رسانی اتوماسیون بازاریابی

در این بخش، می توانید برخی تکنیک ها و توصیه های مختصر و مفیدی را مشاهده کنید، که با توجه به آنها می توانید اتوماسیون بازاریابی را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

  • خود را به هدفتان برسانید

سریعا برای خود هدف گذاری کرده و هدفی واضح و مشخص داشته باشید. همه ما در طول روز، زمان محدودی داریم و یکی از چیزهایی که افراد برای آن صبر کمی دارند، پیام های طولانی است. افراد فقط می خواهند بدانند چه چیزی در ایمیل وجود دارد. محصول یا خدمات شما چگونه می تواند مشکل آنها را حل کند؟ کدام بخش از پیشنهاد شما منحصر به فرد است؟

  • پیام پویا ارسال کنید

هدف از اجرای استراتژی های اتوماسیون بازاریابی، ارتباط داشتن با مخاطبین است. بنابراین، پیام هایتان نیز باید با زبانی پویا نوشته شده و گیرنده را تشویق به انجام عملی کند. حالا این عمل می تواند دانلود کردن مقاله باشد، می تواند خواندن یک پست وبلاگی، تماشای ویدئو یا خرید کردن باشد.

  • به خاطر داشته باشید که افراد در کدام بخش از فرآیند هستند

فراموش نکنید که، بسته به اینکه فرد در کدام قسمت از قیف تبدیل (Conversion funnel) است، برخی محتواها جذاب تر از دیگر محتواها هستند. افرادی که تازه می خواهند درباره شرکت یا محصولات شرکت چیزی بدانند، دوست ندارند مجبور به انجام خریدهای سنگین شوند. اما محتوای پیشنهاد دهنده برای افرادی که در بخش های پایینی قیف تبدیل هستند، می تواند موثر باشد.

  • سعی کنید اسپم به نظر نیایید

وقتی از اتوماسیون بازاریابی به درستی استفاده شود، اسپم به نظر نمی آید. روی مخاطبین خود تاثیر اشتباه نگذارید. موارد مشخصی اغلب اسپم به نظر می آیند. برای مثال تایپ کل متن با حروف بزرگ، استفاده بیش از حد رنگ قرمز و استفاده تعداد زیادی لینک در بدنه پیام. اگر می خواهید در بخش موضوع یا پیام، از نمادها استفاده کنید، زیاده روی نکنید. از کلماتی که بیشتر تداعی کننده پیام های اسپم هستند دوری کنید.

اگر با قانون CAN-SPAM Act (قانون جرایم ارسال هرزنامه) آشنا نیستید، کمی زمان صرف یادگیری آن کنید. انتخاب موضوع ایمیل باید صحیح بوده و اطلاعات اشتباه ندهند. شرکت هایی که با استفاده از ایمیل، پیام های ترغیب کننده در بازاریابی ارسال می کنند، باید آدرس ایمیل واقعی ارائه دهند. همچنین باید در تمامی پیام ها گزینه ای برای حذف اشتراک ایمیل (unsubscribe) در نظر بگیرید تا مطمئن باشید هر وقت کسی خواست از دریافت ایمیل ها انصراف دهد، می تواند این کار را بکند.

  • لیست خود را بهینه کنید

بزرگتر بودن لیست مخاطبین همیشه به معنی بهتر بودن آن نیست. یکی از اهداف کلیدی برای اتوماسیون بازاریابی، ارسال پیام به افراد مناسب است. توجه زیادی به معیارهای خود داشته باشید تا بدانید باکیفیت ترین مشتری های هدایت شونده شما کدام ها هستند و به این ترتیب مشتری هایی که برای شما سودی ندارند را از نظر بگذرانید. بهتر است با لیست کوتاه ولی پر از مخاطبین باکیفیت کار کنید، تا اینکه لیست بلندبالایی از مخاطبینی داشته باشید که اهمیتی به کار شما نمی دهند. اگر ماه ها از آخرین باری که یک نفر ایمیل شما را باز کرده است می گذرد، به سادگی آن مخاطب را حذف کرده و روی مشتری های هدایت شونده ای تمرکز کنید که بیشتر به شما متمایل هستند.

اتوماسیون بازاریابی,اشتباهات اتوماسیون بازاریابی,بازاریابی ایمیلی

اشتباهات متداول درباره اتوماسیون بازاریابی

برخی بازاریاب ها، هنوز تفاوت های اساسی میان بازاریابی ایمیلی و اتوماسیون بازاریابی را نمی دانند. گاهی مشاهده می شود که به دلیل برداشت های غلطی که از اتوماسیون بازاریابی دارند، از این سرویس به خوبی استفاده نمی کنند. به همین دلیل بر آن شدیم تا با ذکر برخی تصورات غلط، بازاریابان عزیز را هدایت کنیم.

  • این یک پیام عمومی است

اگر اتوماسیون بازاریابی به درستی صورت گیرد، باید به گیرنده احساس شخصی بودن دست بدهد. به راحتی می توان درک کرد که چرا چنین سوءبرداشتی می شود. به طور کلی، کلمه “اتوماسیون” معمولا با عملیات کامپیوتری و ربات ها مرتبط است. اما برای موفقیت اتوماسیون بازاریابی، باید عملیات انسانی پشت آن باشد. اتوماسیون بازاریابی ارسال پیام را ساده تر می کند. ساخت محتوای جذاب برای افراد و ساختن استراتژی برای ارسال پیام ها، به شما بستگی دارد.

  • اسپم است

همه ما، به خصوص بازاریاب ها می دانند که اسپم چه کلمه نفرت انگیزی است. بازاریاب ها همچنین می دانند پیام های اسپم چقدر بی تاثیر هستند. با اینکه پیام های اسپم، پیام های نامرتبط را به مخاطبان زیادی ارسال می کنند، هدف اتوماسیون بازاریابی ارسال پیام های مرتبط به کاربرانی است که به دریافت چنین پیام هایی علاقه مند باشند.

برخلاف پیام های اسپم، اتوماسیون بازاریابی اغلب شامل محتوای غیرتبلیغاتی است. پیام های اتوماسیون بازاریابی ذاتا تبلیغاتی هستند، اما در نهایت، هدف این است که با پیشنهاد دادن یک چیز باارزش، ارتباط مثبتی بسازیم و این کار همیشه شامل فروش های بزرگ نیست.

  • پس از تنظیم نیازی به پیگیری ندارد

اینجا هم جای دیگری است که کلمه “اتوماسیون” می تواند مفهوم اشتباهی را برساند. وقتی به یک چیز اتوماتیک فکر می کنید، احتمالا به این فکر می افتید که چیزی را تنظیم کنید، سر جای خود بنشینید، و بگذارید خود به خود کار کند. اما در حقیقت، اتوماسیون بازاریابی هر چیزی غیر از پروسه ای بدون دخالت دست است! اتوماسیون بازاریابی نیاز به توجه و اصلاحات مداوم دارد تا اطمینان حاصل شود که می تواند موفقیت آمیز باشد. خیلی از افراد، از توابع تست A/B در نرم افزار اتوماسیون بازاریابی استفاده می کنند تا ببینند چه بخش هایی از محتوا، موضوع، طراحی و Call to action (دکمه های فراخوان) بهترین عملکرد و بازده را دارند.

  • این فقط یک بازاریابی ایمیلی ساده است

ایمیل بخش قابل توجهی از اتوماسیون بازاریابی است، اما اتوماسیون بازاریابی تنها نام جدیدی برای ایمیل مارکتینگ نیست.

اول اینکه، نوع پیام ها در بازاریابی ایمیلی و اتوماسیون بازاریابی کاملا متفاوت هستند. اغلب افراد وقتی به بازاریابی ایمیلی فکر می کنند، فکر می کنند ایمیل های زیاد و مشابهی به کل لیست مخاطبین ارسال می شود، اما این فقط طرز فکر شما برای انجام ندادن اتوماسیون بازاریابی است! پیام های اتوماسیون بازاریابی خیلی بیشتر از اینها، برای علایق و نیازهای کاربران تدوین شده است. با اینکه با برنامه های بازاریابی ایمیلی اولیه هم امکان برخی جداسازی ها در لیست هست، اما برنامه های اتوماسیون بازاریابی به شما اجازه می دهند دسته بندی ها و قسمت بندی های خیلی دقیق تری داشته باشید.

بازاریابی ایمیلی و برنامه های اتوماسیون بازاریابی قابلیت های دیگری نیز دارند. در حالی که پلتفرم های بازاریابی ایمیلی، تنها اطلاعات پایه ای را درباره نحوه برخورد کاربران با پیام هایتان می دهد، برنامه های اتوماسیون بازاریابی، آمار عمیق تر و ملموس تری را در اختیار شما قرار می دهد.

با اینکه اتوماسیون بازاریابی، ویژگی های خوب زیادی دارد، اما برای همه کسب و کارها راه حل ایده آلی نیست. برخی کسب و کارها، تنها به بازاریابی ایمیلی ساده احتیاج دارند. مطالعات نشان داده اند که بازاریاب ها اغلب فکر می کنند نرم افزار اتوماسیون بازاریابی ارزش سرمایه گذاری ندارد، این در حالی است که بسیاری از بازاریاب ها نمی دانند چطور باید از همه قابلیت های آن استفاده کنند و برخی کسب و کارها هم قبل از آنکه پایگاه داده بزرگی از مخاطبین داشته باشند، اقدام به استفاده از آن می کنند. قبل استفاده از اتوماسیون بازاریابی، نکات کلیدی که باید در نظر بگیرید این است آیا زمان و منابع کافی برای استفاده از نرم افزار را دارید یا نه.

در اینجا قسمت پایانی آموزش اتوماسیون بازاریابی نیز به پایان رسید. امیدواریم به کمک اتوماسیون بازاریابی بتوانید در کسب و کار خود رونق بخشید. دوستان عزیز و همیشه همراه، تیم نیوسئو همواره آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *