ضروری

درس هایی از بازاریابی و فروش در شرکت اپل

استراتژی بازاریابی,اصول بازاریابی,بازاریابی و فروش

یکی از مواردی که می تواند به آموزش بازاریابی کمک کند، نگاه به بازاریابی شرکت های مختلف است تا بتوان همیشه نکات جدیدی را از آنها یاد گرفت. در واقع یکی از دلایل موفقیت امیر قمصری استفاده از همین موضوع است! 

همه ما خوب می دانیم که استیو جابز اصلا تحصیلات دانشگاهی نداشت و مهندس نبود. اما در زمینه بازاریابی بسیار چیره دست و خبره بود. در واقع مهارت های بازاریابی او بود که به اپل کمک کرد تا در بین بهترین شرکتها در زمینه تکنولوژی های نوین قرار بگیرد و از ورشکستگی نجات پیدا کند.

بازاریابی اپل یک مثال بسیار عالی در زمینه سازماندهی و استراتژی بازاریابی به نحوه صحیح  برای شرکت های مختلف است. بسیاری از شرکت ها و سازمان های بزرگ از روش ها و نکات بازاریابی این غول فناوری الگو برداری می کنند.

شرکتی که از آژانس های بازاریابی محتوا برای تولید محتوای با کیفیت بهره می برد و نرم افزارها را به عنوان بخشی از خدمات رایگان در اختیار مشتریان قرار می دهد. در اینجا ارزشمندترین اصول بازاریابی در شرکت اپل را آورده ام. احتمالا مواردی هست که می توانید از آنها استفاده کنید.

ساده بودن

اپل به این نکته توجه کرده است که مشتریان و علاقه مندان نیازی به کمپین های بازاریابی پیچیده با اطلاعات غیر ضروری و بیش از اندازه، ندارند. بنابراین تا جای ممکن کمپین های بازاریابی را ساده طراحی کرده است. آنها فقط لیستی از ویژگی های محصول، قیمت، نظرات افرادی که از آن استفاده کرده اند و ویژگی های خاص را منتشر می کنند.

در روش بازاریابی شرکت اپل، اطلاعاتی در رابطه با نحوه خرید محصول منتشر نمی شود. به جای آن، در تبلیغات خود، مستقیم محصول را به نمایش می گذارند و اجازه می دهند تا خود محصول، خودش را معرفی کند. استفاده از صدا، حداقل استفاده از محتوای متنی و استفاده از گرافیک های ساده از دیگر نکات اساسی بازاریابی است که اپل از آنها بهره می برد. جالب بود، این طور نیست؟!

استفاده از بازاریابان قدرتمند و با نفوذ

اپل نیز مانند تمام شرکت های دیگر محصولات خود را در تلویزیون تبلیغ می کند، اما می توان باهوش تر عمل کرد مثل اپل! این شرکت از تمام بازاریابان قدرتمند و با نفوذ که مسلما دارای تعداد بسیار زیادی دنبال کننده هستند استفاده می کند تا محصولات این شرکت را در شبکه های اجتماعی پر مخاطب مثل اینستاگرام تبلیغ کنند. یک فرد با نفوذ و قدرتمند محصول شما را به اشتراک می گذارد و به دنبال کنندگان خود نشان می دهد که این محصول چقدر مفید است. راه حل بسیار عالی ای به نظر می آید. غیر از این فکر می کنید؟!

استفاده از نقد و بررسی کاربران

اپل توجه ویژه ای به نقد و بررسی کاربران دارد. این شرکت از کاربران خود درخواست می کند تا نقد و بررسی خود را در مورد محصولی که استفاده می کنند در وبسایت اپل، شبکه های اجتماعی و یا در وبلاگ و یا وبسایت خود، قرار دهند. این روش یک مزیت بسیار بزرگ دارد و آن این است که کاربران متوجه می شوند که شما به آنها توجه می کنید. اما یک نکته پنهان و مهم نیز جلب توجه می کند. کاربران یا همان اشخاص استفاده کننده، محصول شما را تبلیغ می کنند. واقعا چه چیزی از این بهتر که خود مشتری برای شما تبلیغ کند؟ (همان بازاریابی ویروسی که قبلا در مورد آن قبلا صحبت کردم.) خوشبختانه این روش را شما هم می توانید مورد استفاده قرار دهید. اما باید به نکته ای توجه کنید. شخصی که نقد و بررسی را می نویسد حتما باید دارای آواتار و نام حقیقی باشد.

توجه به ویژگی ها و ارزش های خاص به جای قیمت

شرکت اپل هرگز خود را درگیر قیمت نمی کند و بر خلاف رقبایش همیشه به ویژگی ها و ارزش هایی که مهم هستند توجه می کند و نه قیمت! این شرکت به این نکته توجه دارد که محصولاتش را با بهترین مواد و کیفیت ممکن در کنار سادگی استفاده و در بسته بندی های زیبا عرضه کند. به زبان ساده اپل زمانی محصولش را معرفی می کند که به این نتیجه رسیده باشد که برای کاربر ارزش پرداخت قیمت را دارد. برای این کار معمولا اپل تعدادی محدود و رایگان از محصول را در اختیار کاربران قرار می دهد تا از آنها استفاده کنند و در عوض از این افراد می خواهد در رابطه با آن نظرات خود را بیان کنند. نظراتی که عمدتا در معرفی محصول مورد استفاده قرار می گیرد و اکثر آنها به صورت ویدئو تهیه شده است.

پافشاری بر روی اصول

مشتریان علاوه بر اینکه می خواهند استفاده از محصول راحت باشد و با آن احساس راحتی کنند، به دنبال این نکته هستند تا بدانند که چقدر شما به اصول خود پایبند هستید. اپل در زمانی که استیو جابز بر آن حکم می راند بر روی اصول خود پایبند ماند. حداقل بیشتر از الآن! به عنوان نمونه می توان به اندازه صفحه نمایش آیفون ها توجه کرد که در زمان جابز الارقم انتقادات بسیار زیاد ثابت ماند. استیو جابز همواره این پیغام را به مشتریان و علاقه مندان محصولات خود می رساند که  اصول اپل در تولید آیفون ها ثابت می ماند و خواهد ماند. در واقع پافشاری بر روی اصول این پیغام را به کاربران می رساند که شما برند باثبات و سازمان یافته و دارای برنامه مشخص هستید. این یعنی جلب اعتماد در بالاترین حالت ممکن!

استراتژی بازاریابی,اصول بازاریابی,بازاریابی و فروش

ساختن تجربه، نه فقط ساخت محصول

محصول را هر کسی می تواند بسازد. اما ساختن تجربه های مختلف و ارزشمند برای کاربران کار هر کسی نیست. در واقع ساخت تجربه که برای کاربران به یاد ماندنی شود بسیار عالی است چون برند شما را برای آن کاربر به یاد ماندنی می کند. اپل ایده تجربیات کاربر را اختراع کرد.

در قسمتی از ایده تجربیات کاربر، اپل استفاده از هنر داستان سرایی در تجربه یک محصول را مورد توجه قرار می دهد و سعی می کند به تجربه کاربر حس و روح را اضافه کند. این کار سبب می شود که احساس کاربران از اینکه دارند فقط یک محصول را می خرند کمتر شود و در عوض این حس به وجود بیاید که بعد از چندین سال، یک عضو خانواده را ملاقات می کنند! 

دوستان من توجه کنید که مقصود فریب کاربران و مشتریان نیست، بلکه منظور این است که یک تجربه در استفاده از محصول با استفاده از احساسات به صورت عمیق تر و اثرگذارتر بیان می شود.

صحبت با کاربران به زبان خودشان

اپل به جای استفاده از زبان خشک و رسمی، از زبان عامیانه قشر قالب کاربران برای معرفی و تبلیغات محصولات خود استفاده می کند. در واقع این غول فناوری با استفاده از زبان غیر رسمی و عامیانه سعی می کند که حس راحتی را در مخاطبان خود به وجود بیاورد. پیامی که  این کار به مخاطب می رساند آن است که ما یکی از شما هستیم و شما را درک می کنیم، پس می توانیم به خواسته های شما توجه کنیم و آنها را برآورده کنیم!

استفاده از معماها و رازها

یکی از بهترین رویکردهای بازاریابی که اپل مورد استفاده قرار می دهد، استفاده از معماها و رازهایی هست که در رابطه با نسخه بعدی محصول ساخته می شود. به این صورت که اپل اطلاعیه هایی هوشمندانه و زیرکانه را در رابطه با محصولات آینده خود منتشر می کند و به صورت گنگ و سر بسته در رابطه با نسخه بعدی اطلاعاتی را ارائه می دهد اما به نحوی که تمام معماها و رازها تا زمان معرفی و عرضه نهایی باقی می ماند. با این روش کاربران و هواداران متعصب اشتیاق بیشتری پیدا می کنند و منتظر باقی می مانند تا محصول عرضه شود و آن را خریداری کنند. تا خودشان رازها و معماهای محصول را پیدا کنند. به همین دلیل هیچ گاه اپل تمام خصوصیات و ویژگی های محصولاتش را به صورت کامل حتی در مراسم معرفی بیان نمی کند.

استفاده از احساسات

اپل همواره در تبلیغات خود، افرادی را که از محصولاتی مانند آیفون، آیپد و… استفاده می کنند را شاد و خوشحال و در حال لذت بردن از زندگی نشان می دهد. بله، این ترفند بسیار هوشمندانه و زیرکانه است. اگر حس خوب می خواهید از محصولات ما (اپل) استفاده کنید!!!

استفاده از ویدئو

ما در دنیایی زندگی می کنیم که در آن به وسیله کلمات مورد هجوم قرار می گیریم. برای همین ویدئوها دارای محبوبیت بسیار زیادی هستند. چون در آنها از متن کمتر استفاده می شود. همچنین بیشتر از تصاویر می توانند مفهوم را به کاربران برسانند.

اپل هم به این مورد بسیار توجه کرده است و از بازاریابی ویدئویی بیشترین استفاده را می کند. به همین دلیل شما می توانید تبلیغاتی را از این شرکت ببینید که تنها متنی به اندازه ده کلمه در آن استفاده شده است. در واقع اپل دریافته است که کاربران حوصله خواندن متن ها را ندارند و علاوه بر آن احساسات و موقعیت ها را می توان با ویدئو عمیق تر و تاثیر گذار تر بیان کرد.

نکات مهم بازاریابی و فروش که توسط اپل پیاده می شود را برای شما دوستان همیشه همراه نیوسئو بیان کردم. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. طبق قول و قراری که با هم از ابتدای فعالیت نیوسئو گذاشتیم، من و تیم همراهم در انتظار سوالات، انتقادات و پیشنهادات شما دوستان عزیز هستیم.

3 نظر در مورد مقاله “ درس هایی از بازاریابی و فروش در شرکت اپل ” ثبت شده است
  1. محترم حسینی

    سلام
    من یکی از طرف داران شرکت اپل هستم. ولی چیزی که نمی فهمم چرا در انتخاب نام برای برندهای ما باید از اسامی چند کلمه ای استفاده کنیم؟
    مگه این اسامی تک کلمه ای چه مشکلی داره؟
    مرسی


    • ناظر سایت

      سلام
      چه کسی گفته در انتخاب نام برای برندهای ما باید از اسامی چند کلمه ای استفاده کنیم ؟!!!
      پیشنهاد می کنم برای راهنمایی بیشتر مقاله چگونگی انتخاب نام برند را مطالعه کنید


  2. الهام جعفرزاده

    سلام
    اپل واقعا کارش درسته. بی نظیر ترین برند دنیاست.
    سپاس


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود